Porządna regulacja przedniej przerzutki w rowerze sprawi, że ta będzie działać do końca świata i jeden dzień dłużej. A jak to zrobić? Nic prostszego. Wygospodaruj sobie 10 minut i chwyć w dłoń śrubokręt. Z tym poradnikiem poradzisz sobie bez żadnego problemu :)
Niezbędne narzędzia
– Śrubokręt tzw. krzyżak (Philips)
– klucz imbusowy w rozmiarze 5
– przydatne: stojak rowerowy lub trzepak, smar do łańcucha
Budowa przedniej przerzutki
Typy mocowań przedniej przerzutki do ramy
Zanim poprawnie wyregulujesz przerzutkę pasuje, abyś wyczaił jaki rodzaj przedniej przerzutki posiadasz. Pod względem mocowania do ramy wyróżniamy trzy rodzaje:
– klasyczna obejma
– mocowanie do osi suportu tzw. E—Type (Shimano w nazwie modelu na końcu dodaje literę E np FD-M980-E). E-type to obecnie coraz rzadziej spotykane rozwiązanie.
– mocowanie bezpośrednio do ramy tzw. Direct Mount (Shimano w nazwie modelu na końcu dodaje literę D np FD-M981-D). Najczęściej spotykany w karbonowych ramach.
Nie będę się więcej rozpisywał, bo więcej na ten temat przeczytasz we wpisie o rodzajach mocowań przerzutek. Jeżeli masz przerzutkę mocowaną na stałe (e-type, direct-mount), to nie musisz się martwić prawidłowym ustawianiem wysokości przerzutki, gdyż i tak niewiele zdziałasz w tej materii. W przypadku klasycznej obejmy warto sprawdzić czy Twoja przerzutka jest poprawnie zamocowana. Jej prowadnica powinna znaleźć się mniej więcej 1-2 mm ponad najwyższym punktem dużej tarczy. Zwróć również uwagę czy prowadnica jest do niej równoległa. Jeżeli tak nie jest, zrzuć przerzutkę na najmniejszą tarczę i odkręć dwie śruby: trzymającą linkę i tą od obejmy. Wyreguluj wysokość. Gdy sprawdzasz odległość prowadnicy od zębów tarczy, pamiętaj by przerzutka była ustawiona na najwyższą tarczę (przesuń ją ręką, jeżeli masz odkręconą linkę od przerzutki)! Ma to wyglądać mniej więcej tak jak na zdjęciu poniżej:
Przed zabraniem się do roboty, sprawdź czy manetka biegów przedniej przerzutki chodzi płynnie. Jeżeli nie, warto wkropić kilka kropel oleju do środka pancerza. Sprawdź czy pancerz nie jest wyciągnięty. I jeżeli wystają z niego metalowe druciki, wymień go na nowy zanim zabierzesz się do regulacji. To samo tyczy się rozwarstwionej lub zardzewiałej linki! Proszę Cię, zrób to zanim zabierzesz się za regulację przedniej przerzutki. Inaczej szkoda roboty.
Regulacja napięcia linki przerzutki przedniej
Zanim dojdziemy do macania śrubek przy pomocy śrubokręta, pasuje pozbyć się możliwych luzów naprężenia linki. Ustaw łańcuch na małej tarczy, wkręć do końca baryłkę przy manetce (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara). Teraz zrób 1 obrót w przeciwnym kierunku. Dzięki temu będziesz miał pole manewru przy regulacji. Następnie odkręć śrubkę mocującą linkę po stronie przerzutki. Po ustawieniu dolnego zakresu przerzutki, naciągnij porządnie linkę, a następnie zakręć z powrotem.
Regulacja przedniej przerzutki w rowerze
W przedniej przerzutce są dwie śruby, które zapobiegają spadaniu łańcucha poza najmniejszą i największą tarczę zębatek. Do ustawienia tych wychyleń użyj śrubek podpisanych L (low – ang. niski) dla niskich przełożeń oraz H (high ang. wysoki) dla wysokich przełożeń. To właśnie tymi dwiema śrubkami będziemy się zaraz bawić.
Zacznijmy od regulacji przedniej przerzutki pod kątem maksymalnych wychyleń niskich przełożeń, lub bardziej po ludzku: będziemy kręcić śrubką „L”.
1. Powieś rower na stojaku tak, aby tylne koło mogło się swobodnie poruszać. Fajnie by było gdybyś mógł swobodnie kręcić korbą. Użyj stojaka lub bardziej budżetowo – powieś rower na trzepaku za siodełko. Nie martw się, przez kilka minut nie odkształcisz sobie siodła. Zaklinam Cię, nie reguluj biegów na stojącym rowerze, bo dostaniesz rozstroju nerwowego. To samo tyczy się stawiania roweru do góry nogami. Strasznie ciężko będzie Ci dokręcać śrubki, bez walenia pokłonu przed rowerem.
2. Dobra to przejdźmy do właściwej regulacji. Po pierwsze ustaw łańcuch na środkowej zębatce kasety, z reguły jest to 4 czy 5 zębatka. Z przodu ustaw najmniejszą tarczę i poluzuj śrubę, trzymającą linkę przedniej przerzutki.
3. Teraz ustaw za pomocą śrubki „L” prowadnicę przerzutki, tak aby ta znajdowała się idealnie pośrodku przedniej tarczy.
4. Naciągnij linkę przerzutki i dokręć śrubkę. Przy naciąganiu upewnij się, że manetka jest ustawiona na „1”, a łańcuch znajduje się na najmniejszej tarczy.
5. Teraz wbij przerzutkę na największą tarczę i zakręć korbą, aby łańcuch tam wskoczył, a śrubką „H” wyreguluj tak, by łańcuch również znalazł się na środku zębatki.
6. Ok, teraz zacznij zmieniać biegi ze środkowej tarczy na najmniejszą i z powrotem. Gdy łańcuch spadnie poza małą tarczę dokręć śrubkę o ćwierć obrotu zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.
7. Znów zmieniaj biegi ze środkowej tarczy na małą i z powrotem. Jeżeli łańcuch nie chce zejść na małą tarczę obróć tę samą śrubkę („L”) o ćwierć obrotu w kierunku przeciwnym do ruchu zegara. Gdy biegi na małą zębatkę wchodzą niczym nóż w masło, przejdziemy od regulacji maksymalnych wychyleń wysokich przełożeń.
8. Wrzuć łańcuch na średnią tarczę, a następnie zmieniaj biegi ze środkowej na dużą i z powrotem. Gdy łańcuch spadnie poza korbę (no dobra, poza dużą tarczę) dokręć śrubkę „H” o ćwierć obrotu zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.
9. Znów pozmieniaj kilkukrotnie biegi z środkowej na dużą tarczę i z powrotem. Jeżeli łańcuch nie chce wrócić na średnią obróć te samą śrubkę („H”) o ćwierć obrotu w kierunku przeciwnym do ruchu zegara.
10. Nie zniechęcaj się jeśli zajmie Ci to nawet pół godziny. Najważniejsze, że zrobiłeś to sam! Jeśli miałeś jakieś problemy z regulacją przedniej przerzutki opisz je w komentarzu pod spodem :)
Podsumowanie
Jeżeli „na sucho” wszystko działa poprawnie, pora na jazdę testową. Zdejmij rower ze stojaka/trzepaka i pojeździj na nim. Pod Twoim ciężarem napęd w rowerze może zacząć pracować nieco inaczej, dlatego tak ważnym jest by zrobić test „na żywo”. Jeżeli przerzutka nie będzie do końca działać tak jak trzeba – spróbuj delikatnie pokręcić baryłką przy manetce, aby wyregulować naciąg linki.
Ten poradnik miał za zadanie pomóc Ci w regulacji przedniej przerzutki. Starałem się pokazać krok po kroku jak to wszystko samodzielnie ogarnąć, bez płacenia kilkunastu lub więcej złotych w serwisie.
Jeżeli okaże się, że przerzutka za nic nie daje się wyregulować, a dodatkowo widać, że nosi jakieś ślady np. po uderzeniu, może się okazać, że to dobry moment na zakup nowej przedniej przerzutki.
Zapraszam także do obejrzenia poradnika w formie wideo, w którym Łukasz pokazał, jak wyregulować przednią przerzutkę. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz ten kanał.
Inne wpisy o przerzutkach rowerowych:
2. Regulacja tylnej przerzutki
3. Regulacja przedniej przerzutki
5. Przerzutka w piaście – czy warto
6. Przednia przerzutka Top/Down/Side Swing
7. Tylna przerzutka Top/Low Normal
Lańcuch ociera o wózek przerzutki tylnej pomimo regulacji za pomocą śruby H. Co zrobić ?
Wybrać się do serwisu. Być może skrzywiony jest hak przerzutki, albo przekoszony cały wózek w przerzutce.
Spędziłem 2,5 godziny na regulacji przedniej przerzutki. Za tylną się już nawet nie zabierałem. Nie może za ch..a przeskoczyć z małej na średnią. Z duzej na średnią i małą działa dobrze ( jak zmieniam tylne przełożenia to wtedy z przodu coś ociera) ale z małej nie średnia nic się nie dzieje.
Walczę z rowerem od dwóch tygodni, myślałem że uszkodzona przednia przerzutka – kupiłem nową, to samo z tylną, potem kupiłem hak.
Wpakowałem już w części 700 zł a rower nadal nie nadaje się do jazdy. Poddaje się, już mi został tylko oddanie go do serwisu.
Wszystko ładnie opisane tylko nie wiadomo która śruba jest L i H bo w moich przerzutkach nie ma tych oznaczeń SHIMANO
Niestety nie ma jednoznacznego standardu w tej kwestii. Po prostu gdy dojdziesz do momentu regulacji pierwszej śrubki, sprawdź obie i ta która zacznie reagować, to będzie śruba L. W kolejnych krokach wyregulujesz śrubę H i będziesz już wiedział która to.
Hej,
W przepisie powyżej (bardzo dziękuję i za niego i za film) piszesz, że tylna przerzutka ma być na środku. Ale na filmie podajesz troszkę inny przepis (największa z tyłu najmniejsza z przodu i odwrotnie). Oczywiście to nie apteka, ale możesz to skomentować, jak (z Twojego doświadczenia) najlepiej robić ?
Pozdrawiam i dziekuję
„Ustaw łańcuch na małej tarczy, wkręć do końca baryłkę przy manetce (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara)”
Chyba powinno być na odwrót;)
Zgodnie ze wskazówkami zegara?
Jest dobrze. W takiej baryłce linkę napręża się kręcąc przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Trzeba tylko na nią patrzeć od tej strony, z której wchodzi do niej linka.
nienawidzę prac przy rowerze. gdyby nie powszechna nieuczciwość warsztatów nie robiłbym sam nic.
Cześć,
Następujący problem: Jak już ustawię poprawnie prowadnicę przerzutki przedniej, a następnie napnę i zakręcę linkę, to nie jestem w stanie przerzucić biegu z 1 na 2. Żeby to zrobić muszę naciągać linkę za pomocą śruby baryłkowej i kiedy w końcu dokręcę ją tak jak trzeba, to nie da się przerzucić łańcucha z biegu 2 na 1. Przerzutka do wymiany?
Sprawdź czy linka nigdzie się nie blokuje w pancerzu. Spróbuj też trochę bardziej naciągnąć linkę przed dokręceniem śruby przy przerzutce. Czasem wymaga to kilku prób.
Witam posiadam rower z przerzutką Shimano Altus C-10.
Chciałbym wymienić linkę w przedniej przerzutce. Czy dostępny jest schemat montażu takiej linki?
Cześć,
może to coś pomoże: http://www.retrobike.co.uk/gallery2/d/74417-1/Deore+LX+Exage+ES+LX+Altus+A10+A20+C10+front+drive+system.JPG
Cześć. Dzięki wielkie za Twoje porady. Były nieocenione przy regulacji Kross-a mojej żony kupionego przez Internet. Mam takie pytanie, czy wiesz może jakiego typu śrubki mogę użyć żeby zastąpić śrubkę H- i L- w przedniej przerzutce? Niestety podczas regulowania starłem dość mocno łebki (zdaje się że to jakieś amelinium :-)) Niestety specyfikacja producenta tego nie podaje (SunRace FDM2S). Dzięki. Pozdrawiam
Cześć,
jedyna sprawdzona metoda, to śrubka w dłoń i wycieczka do dobrego sklepu metalowego.
Pierwszy raz zrozumiałem o co chodzi. Faktycznie zajęło to trochę czasu, ale finalnie chodzi jak po serwisie . Faktycznie bez podwieszenia rowera to droga przez mękę. Dziękuję
Co myślicie o filmie o regulacji przerzutek z firmy produkujacej narzędzia rowerowe Park Tool , jest dosyć skomplikowany i inaczej tlumaczone niż na filmach innych specjalistów od rowerów, nie ma też na początku zdejmowania linki. Po angielsku
Tylna przerzutka https://youtu.be/UkZxPIZ1ngY
Przednia https://youtu.be/ZNG7g83lI-s
No dobra, a co zrobić jak łańcuch nie wskakuje na największy blat z przodu?
Pierwsze co bym sprawdził to czy linka jest wystarczająco napięta.
Bardzo Ci dziękuję za ten jasny i czytelny przekaz. Jestem amatorem. Niedawno kupiłem rower i ktoś mi błyskawicznie „pozazdrościł” uszkadzając/wykrzywiając prowadnicę przedniej przerzutki. Bez jasnej instrukcji nie dałbym rady. Teraz, po zapoznaniu się z Twoimi poradami uwierzyłem, że dam radę. Jeszcze raz dziękuję za ten materiał instruktażowy.
o ile czasami miałem do czynienia z tylnią przerzutką o tyle z przednią praktycznie w ogóle. Po wielu latach przeszedłem w szosie z przełożeń typu compact na standard, no i zaczęła się zabawa,gdyż kompletnie zapomniałem że blaty standard są większe, a więc trzeba podnieść przerzutke do góry, obejma, regulacja itd. Na szczęście trafiłem na ten poradnik, sporo pomógł :) choć parę błędów popełniłem ale to jeszcze przed regulacją przerzutki . Po prostu z czystego kompaktowego obycia machnąłem zbyt krótki łańcuch. Przełożenia 53/39 – 11/28 no i skróciłem do 106 ogniw. Niby działa ,ułożenie również w miarę ok, ale patrząc na poradniki długości łańcucha, matematycznym wyliczeniem powinno być 108, metoda druga, czyli największą koronka kasety i największy blat,przykładając z pominięciem przerzutki, wychodzi ze dołożyłem 1 ogniwo, powinny być 2 i zatem mam takie pytanie,czy jest sens skuć to jedno ogniwo póki łańcuch nie jest używany? Pozdrawiam
Matematyczna metoda służy jedynie potwierdzeniu czy inne się zgadzają. Niemniej nie zawsze musi wychodzić, to bardziej ciekawostka.
Z tego co piszesz nie za bardzo mogę wywnioskować, czy w końcu zrobiłeś za długi łańcuch czy za krótki. Ile miałeś w przypadku korby 50/34? Teraz powinieneś mieć ciut więcej, być może o 2 ogniwa (jedno wewnętrzne i jedno zewnętrzne, bo je się usuwa parami), ale to trzeba sprawdzić.
Czy można sobie zepsuć przednią przerzutkę? Przestała mi działać śrubka LOW. Ten duży zasięg H natomiast trzeba było odciągać ręcznie i dopiero zblokować śrubką, bo sama śrubka nie uciągnęła. Wciąż nie sięgała największej zębatki. Przerzutka nowa, ale stary model FD-M591-3. I nie wiem czy w tym modelu ta linka mocowana od góry ma lecieć tak na skos do śruby mocującej, czy ma jeszcze przez coś przechodzić…
Cześć,
szczerze mówiąc bez obejrzenia tego na żywo, ciężko mi cokolwiek powiedzieć. Tu znajdziesz rysunki z poprawnym poprowadzeniem linki: https://hollandbikeshop.com/images/SI-6SA0A-001-ENG.pdf
Istotne jest również aby wózek przerzutki, gdy rękoma przesuniesz go w stronę największej tarczy, znajdował się kilka milimetrów nad nią, nie więcej.
Nie mogę ustawić prawidłowo na dużej zębatce. Prowadnica pomimo wykręcania śrubki H za mało idzie na zewnątrz i ociera o łańcuch. Tak jakby zakres regulacji był za mały.
A linka jest odpowiednio naciągnięta? I czy nie obciera gdzieś nigdzie? Albo nie jest załamana/skrzywiona?
Co mam zrobić gdy przednia przerzutka działa prawidłowo, ale tylko wtedy gdy tylna jest na środkowym biegu 4? Gdy ustawię na tylny 6 to 3ci bieg przedni ociera, a na 7 biegu tylnym przeni 3 w ogóle nie wchodzi.
Potrzebuję opisu bardziej precyzyjnego, z serią 20 rysunków. Regulacja przerzutki jest kilkakrotnie bardziej problematyczna od montażu stołu z IKEI więc ilość rynków powinna być proporcjonalnie większa. Opis jest niekompletny – nie wiadomo co zrobić gdy dany krok idzie inaczej niż powinien.
Jeśli ustawię przednią przerzutkę na największą tarczę to łańcuch ją zasłoni, więc jak mam wtedy zmierzyć odległość od tarczy do przerzutki? Na zdjęciu przecież łańcuch jest na mniejszej tarczy.
Co to znaczy naciągnąć linkę? Skąd mam wiedzieć jak mocno? W którą stronę kręcić manetkę? Co to znaczy że dźwignia biegów chodzi „luźno” – to są subiektywne, nieprecyzyjne pojęcia, dla laika mylące.
Mimo wszystko, lepszy tekst niż film, więc dziękuję za jego przygotowanie.
mam problem.dostałem rower delta 1100 od taty co jeździł nim kilka lat a jest problem.przednia przerzutka zrzuca tylko z 2 na 3 bieg wyższy a nie zrzuca mi na 1 bieg z 2-jki (mała zębatka) co jest w tym grane?
Cześć,
zacznij od sprawdzenia czy linki/pancerze nie są pordzewiałe/zagięte. Druga sprawa – przerzutka pewnie jest po prostu do regulacji.
i jeszcze 1 błąd:
„5. Teraz wbij przerzutkę na największą tarczę i zakręć korbą, aby łańcuch tam wskoczył, a śrubką „H” wyreguluj tak, by łańcuch również znalazł się na środku zębatki.”
– wyreguluj tak, by PROWADNICA (a nie łańcuch) również znalazła się na środku zębatki przedniej tarczy. Zgadza się?
Myślę, że należałoby poprawić/uściślić kila rzeczy w tych poradach, bo teks nie jest spójny. Kilka razy musiałem czytać pewne punkty, by zrozumieć, co jest czym.
Regulacja napięcia linki przerzutki przedniej:
„wkręć do końca baryłkę przy manetce (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara)”
– przeciwnie do ruchu zegara ODKRĘCA się baryłkę. Zatem należy ją WYKRĘCIĆ (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara) czy ZAKRĘCIĆ (zgodnie z ruchem zegara)? Na pewno wkręcić (zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Warto to poprawić.
„Teraz zrób 1 obrót w przeciwnym kierunku”.
– czyli zapewne WYKRĘCIĆ (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara). Warto jednak tutaj doprecyzować.
„5. Teraz wbij przerzutkę na największą tarczę i zakręć korbą, aby łańcuch tam wskoczył, a śrubką „H” wyreguluj tak, by łańcuch również znalazł się na środku zębatki.
6. Ok, teraz zacznij zmieniać biegi ze środkowej tarczy na najmniejszą i z powrotem. Gdy łańcuch spadnie poza małą tarczę dokręć śrubkę o ćwierć obrotu zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.
7. Znów zmieniaj biegi ze środkowej tarczy na małą i z powrotem. Jeżeli łańcuch nie chce zejść na małą tarczę obróć tę samą śrubkę („L”) o ćwierć obrotu w kierunku przeciwnym do ruchu zegara. Gdy biegi na małą zębatkę wchodzą niczym nóż w masło, przejdziemy od regulacji maksymalnych wychyleń wysokich przełożeń.”
– w punkcie 5 mowa jest o śrubce „H”
– a w punkcie 6 jaką dokręcić śrubkę? „H” czy „L”? W punkcie 5 była mowa o regulacji „H”, zaś w punkcie 7 mowa o tej samej śrubce „L”. Nie ma tutaj żadnej spójności. Pogubiłem się. Proszę o sprecyzowanie nazwy śrubki w punkcie 5. Chyba jednak chodzi o śrubkę „L”, a nie „H”.
Witam mam pytanie co moze byc powodem ze podczas zmaiany z duzej tarczy na srednia lancuch z dolu tarczy nalozyl sie na gorna czesc co spowodowalo ze sie nalozyl na siebie i zakleszczyl na prowadnicy jesli slabo to wytlumaczylem to moge gdzies podeslac zdjecia. Rower nowy zdazylo sie to na drogiej wycieczce jakis 60km uzytkowania
Cześć,
a jaki bieg miałeś z tyłu? Jeżeli z przodu masz dużą tarczę, to z tyłu powinieneś trzymać się mniejszych zębatek. To o czym piszesz kojarzy mi się ze skrzyżowanym łańcuchem: https://roweroweporady.pl/jak-poprawnie-zmieniac-przelozenia/
Jeżeli miałeś łańcuch na jednej z trzech największych zębatek na kasecie, to mógł on się zakleszczyć z przodu.
Jeżeli nie to było przyczyną, no to pewnie chodzi o regulację przedniej przerzutki. Możesz spróbować „na sucho” wywołać ten sam efekt, pedałując z podniesionym kołem do góry (niech Ci ktoś pomoże, albo użyj stojaka). I pedałując powoli, obserwuj co się dzieje, czemu łańcuch robi tak a nie inaczej.
Łukaszu, przepraszam jeszcze jedno pytanie. W części zatytułowanej Regulacja napięcia linki przerzutki przedniej napisałeś : Ustaw łańcuch na małej tarczy, wkręć do końca baryłkę przy manetce (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara). …a w jakiej pozycji ustawić tylną ? Najniższy bieg – największa zębatka?
Na tym etapie nie ma to żadnego znaczenia co będzie z tyłu, chodzi tylko o regulację linki od przedniej przerzutki.
Czołem, mam pytanie o etapy opisane w pkt 2-4. Napisałeś: po pierwsze ustaw łańcuch na środkowej zębatce kasety … Rozumiem że z przodu ustawiam na najmniejszej tarczy , tak ?
Na najmniejszej z przodu. Muszę zrobić redakcję temu tekstowi, bo pisał go zewnętrzny autor.
A co, jeżeli przy zmianie przerzutki, przerzutka w ogóle nie reaguje?
Zapewne jest za słaby naciąg linki.