Licznik rowerowy, który mierzy nam podstawowe parametry jazdy, takie jak prędkość, dystans i czas – działa na bardzo prostej zasadzie. Na szprychę zakładamy magnes, a na widelec specjalny czujnik, który łączy się (przewodowo lub bezprzewodowo) z podstawką, w której umieszczamy licznik. Czujnik przekazuje do licznika informację o wykonaniu przez koło pełnego obrotu. Do licznika wprowadzamy obwód koła (zazwyczaj w milimetrach), dzięki czemu jest on w stanie obliczyć wszystkie potrzebne parametry. Najprostsze modele liczników można kupić już od 10 złotych.
Na jakiej wysokości zamontować czujnik i magnes?
Dostaję od Was dziesiątki pytań o wysokość, na której należy zamontować czujnik oraz magnes. Część z Was sądzi, że ma to znaczenie dla pomiaru. A więc dementuję – nie ma to znaczenia (tzn. ma, ale nie na dokładność pomiaru, jedynie na to czy licznik będzie mierzyć prędkość czy nie). Najważniejsze jest aby czujnik dobrze „widział” magnes, czyli aby odległość między nimi nie była większa niż kilka milimetrów. Co zazwyczaj oznacza konieczność zamontowania ich bliżej piasty, gdzie szprychy dosuwają się do widelca. Ale tak jak pisałem – na dokładność pomiaru nie ma to wpływu.
Wysokość montażu nie ma znaczenia i czy przesuniecie go wyżej czy niżej, to jeżeli tylko czujnik będzie widział magnes – prędkość pokazywana przez licznik będzie identyczna. Dlaczego?
Czujnik daje informację do licznika, że koło wykonało pełen obrót. A czy magnes będzie na szprysze wyżej lub niżej, to i tak minie on czujnik dokładnie w tym samym momencie. Popatrzcie na zdjęcie powyżej, niezależnie od miejsca montażu magnesu, ostatecznie minie się on z czujnikiem na widelcu dokładnie w tym samym momencie. Czujnik puszcza wtedy sygnał do licznika „hej, koło wykonało pełen obrót!”, a licznik na podstawie czasu w którym się to stało, oblicza naszą prędkość (wiedząc jaki obwód ma koło, bo przecież sami mu go podaliśmy).
Licznik dostaje informację, że koło, które ma np. 2 metry (200 cm/2000 mm) obwodu, wykonało pełen obrót w ciągu jednej sekundy. Czyli rower w danej chwili porusza się z prędkością 2 m/s, czyli 7,2 km/h.
Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad w którym tłumaczę w formie wideo, na jakiej wysokości zamontować magnes i czujnik. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)
Zapraszam również do lektury wpisu jak zamontować licznik do roweru, gdzie opisałem jak założyć licznik przewodowy oraz bezprzewodowy.
Jak wyznaczyć obwód opony?
To bardzo proste, choć nie tak łatwo zrobić to dokładnie. Najlepiej ustawić rower na płaskiej powierzchni, zaznaczyć linię startu oraz kreskę na dole opony, a następnie przetoczyć go po linii prostej, tak aby koło wykonało pełen obrót. Możesz również wsiąść na rower i spróbować przejechać taki dystans (da to większą dokładność, ponieważ weźmie pod uwagę ugięcie opony).
Teraz wystarczy zmierzyć przejechany dystans i mamy obwód koła. Dużo większą dokładność otrzyma się, gdy przetoczymy koło przez kilka-kilkanaście obrotów, zmierzymy ten dystans i podzielimy przez liczbę wykonanych obrotów.
Drugą metodą, ale obarczoną sporym błędem pomiarowym, jest zmierzenie średnicy koła z założoną oponą (napompowaną do docelowego ciśnienia). Znając średnicę, bardzo łatwo policzyć obwód koła, bierzemy kalkulator i średnicę w centymetrach mnożymy razy pi, czyli 3,14 – otrzymany wynik to obwód koła.
Tego typu pomiary zawsze będą obarczone pewnym błędem pomiarowym. W pierwszej metodzie przydałoby się wsiąść na rower podczas pomiaru. Opona ugnie się pod naszym ciężarem, zmieniając trochę swój obwód, wpływając w jakimś stopniu na wynik. Ale… czy uda się przejechać idealnie po linii prostej? A co gdy zmienimy ciśnienie w oponach? A co gdy ciśnienie w oponach samo z siebie spadnie? :) Cóż, trzeba po prostu przyjąć, że to zawsze będzie pomiar z jakimś błędem – natomiast jeżeli to nawet będzie 1% to „zyskamy” bądź „stracimy” co najwyżej 1 km na przejechane 100 kilometrów.
Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad na YouTube, w którym opowiadam o tym jak zamontować i jak ustawić licznik. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Co zrobić, gdy nie możesz samemu zmierzyć obwodu koła?
Pozostaje posiłkowanie się tabelką, którą widzisz poniżej. Pamiętaj tylko, że obwód koła, który z niej odczytasz, nie będzie idealnie dokładny. Opony różnią się wysokością, grubością bieżnika, ciśnieniem do którego można je napompować – tak więc dwie opony o tych samych (teoretycznych) wymiarach mogą różnić się mniej lub bardziej obwodem.
Jak odczytać obwód opony z tabelki?
W pierwszej kolumnie rozmiar opony podany jest w systemie calowym lub francuskim, w drugiej w systemie ETRTO, natomiast w trzeciej znajduje się obwód koła w milimetrach, który wprowadzamy do licznika. Jeżeli nie wiesz w jakim rozmiarze masz opony, zerknij na jej bok, znajdziesz tam naniesiony rozmiar. Polecam w pierwszej kolejności sugerować się rozmiarem w systemie ETRTO. Jeżeli oznaczenia nic Ci nie mówią, zachęcam do lektury tekstu, w którym piszę o rozmiarach opon rowerowych.
Pomiar GPS
Aby zweryfikować czy udało się wpisać dobry obwód koła, możesz to sprawdzić, korzystając z odbiornika GPS, który znajdziemy w praktycznie każdym smartfonie. Potrzebna będzie tylko rowerowa aplikacja, która pokazuje prędkość podczas jazdy (wystarczy wpisać w Sklepie Google czy Apple Store hasło Bike Computer). Następnie znajdź prostą, asfaltową drogę w otwartym terenie, bez wysokich drzew i budynków, aby nie zaburzać odczytu GPS. Staraj się jechać jednostajnym tempem i porównaj wskazania licznika oraz telefonu. Osobiście nie przejmowałbym się różnicą prędkości rzędu 0,5 km/h (może to być błąd pomiarowy), ale przy większych różnicach warto skorygować ustawienie licznika.
Pamiętaj, że GPS lubi chwilowo przekłamywać wynik, gdy jeździ się w lesie czy między wysokimi budynkami. Dlatego nie są to dobre miejsca do sprawdzania dokładności licznika.
Jak wpisać obwód koła do licznika?
Producenci liczników rowerowych, nawet ci najwięksi, lubują się w utrudnianiu życia tym, którzy chcą wpisać obwód koła w niektórych modelach. Mnie najbardziej irytują te, w których do ustawień wchodzi się poprzez naciśnięcie maluteńkiego przycisku, znajdującego się z tyłu licznika. Trzeba znaleźć długopis, wcisnąć ten guzik, uważając aby nic przy okazji nie uszkodzić i jeszcze patrzeć na wyświetlacz, czy udało się wejść w ustawienia. Jeszcze gorsze są liczniki, w których ustawienia zmienia się drugim, takim samym guziczkiem. Ale cóż, nie robi się tego zbyt często, więc można chwilę pocierpieć.
Ale jak ustawić swój licznik? Najlepiej będzie zajrzeć do instrukcji, ona nie gryzie. Nawet jeżeli jest tylko po angielsku czy chińsku, powinna zawierać kilka obrazków, które pomogą w konfiguracji. Drugim sposobem jest wpisanie w Google modelu licznika z dopiskiem instrukcja lub manual. Trzeci sposób to wyjęcie i włożenie baterii. Licznik zresetuje się i najczęściej powinien na starcie pozwolić na wpisanie obwodu opony oraz godziny.
Tak naprawdę nie ma jednej, uniwersalnej metody w jaki sposób ustawić licznik. Pamiętaj, że on nie gryzie i nie wybuchnie, gdy coś źle wciśniesz. Wystarczy poeksperymentować z przyciskami, zazwyczaj jednym zmieniamy migającą akurat wartość, a drugim przechodzimy do kolejnej. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania dotyczące liczników, śmiało pisz w komentarzu, postaram się w miarę możliwości pomóc.
Jeśli myślicie o zakupie nowego, lepszego licznika, polecam przejrzeć oferty sklepów. Już za ok. 50 złotych można kupić dobry licznik do roweru. Ja szczególnie polecam liczniki Sigma (używałem ich przez wiele lat), Cateye i VDO. Zainteresowanych licznikiem z GPS-em, zachęcam do lektury wpisów z listy poniżej.
Zapraszam do lektury innych wpisów z serii o licznikach rowerowych:
1. Jaki licznik rowerowy kupić
2. Liczniki rowerowe z GPS do 800 złotych
3. Jak ustawić licznik rowerowy
4. Jak zamontować licznik rowerowy
6. Jaki pulsometr na rower kupić
7. Licznik Wahoo Bolt – wrażenia po roku
8. Test licznika Sigma Rox 7.0 GPS
9. Licznik rowerowy czy telefon na kierownicy
Dziwne ! Po co „aptekarzom” wiedza ile DOKŁADNIE przejechało przednie koło ? :)
no pewnie , lepiej chodzić ze smartfonem po ulicach…
Poważnie ? Nic nie rozumiesz a komentujesz ?
Chodzę mało bo mam rowery a jeśli muszę chodzić to po chodniku. :)
Wyjaśniam mój wpis. Przednie koło roweru praktycznie cały czas pokonuje trochę większą drogę niż tylne, nawet wtedy kiedy wydaje ci się że jedziesz prosto a przecież czasem skręcasz i omijasz przeszkody. Nie zdarzyło ci się widzieć śladu jadącego roweru ? Tak więc nie mają większego sensu rozważania wpływu ugięcia opony na wskazania licznika. Licznik, „perfekcyjnie” ustawiony wg. rzeczywistego promienia koła wskazuje dość dokładnie drogę pokonaną przez przednie koło. Większy sens ma porównanie wskazań z długimi odcinkami pomiarowymi i wprowadzenie, na podstawie pomiaru i rzeczywistej odległości, korekty wprowadzanego obwodu koła. W miarę dokładny pomiar jest możliwy tylko przy jeżdżeniu po równych drogach. W terenie, w górach o dokładności pomiaru lepiej nie myśleć, szkoda czasu.
Najdokładnej można ustawić obwód koła na scieżce z przyrządami do kalibracji. Takie znajdują na wale Wisły z Krakowa do Tyńca, na odcinku od Bodzowa w kierunku toru kajakowego na Kolnej. Jest tam kilkanaście „słupów- wież” rozmieszczonych w różnej odległości od siebie. Do nich ustawia się precyzyjnie różne pomiarowe przyrządy geodezyjne , co do 1 mm.
Do roweru taka dokładnośc nie jest potrzebna.
Od 1 do 17 słupa minus 10 m 80 cm jest równy kilometr. Jadąc od strony Tyńca, od 1 do 14, plus 3 m 20 cm jest kilometr. Można jeździc do skutku i dokładnie ustwić obwód koła. Nie ma lepszej metody.
Kiedyś na mapie sprawdzałem ze od-do bedzie około 60 km, wsiadałem na rower i jechałem, a najwazniejsze było żeby łancuch się nie zerwała albo detka pękła.
I to były piękne czasy :-)
Dzień dobry
Mam takie pytanie: czy wysokość ustawienie magnesu na szprysze rowerowej ma znaczenie dla odbioru licznika? Wg mnie ma, bo wtedy częstotliwość impulsów może być różna i co wtedy?
Nie ma znaczenia, a częstotliwość będzie dokładnie taka sama. Chyba zaraz zabiorę się za nagranie odcinka na ten temat :)
Nie ma żadnego znaczenia
Nie przeczytałem wszystkich komentarzy, ale w związku z tym że stary licznik Sigmy uszkodził się kupiłem licznik Aztech. Wszystkie porady opierają się na „zmierzeniu obwodu koła” lub skorzystania z tabelki. Wypróbowałem obie i uważam, że żadna nie jest skuteczna. Postarałem się obliczyć ile obrotów wykona koło o długości 220 cm na dystansie 10 km – wyszło mi 4545, jeżeli źle wpiszesz obwód koła o 1 cm to błąd pomiaru wyniesie 45 m (czy to dużo czy mało każdy sam musi ocenić). Wyliczyłem na mapie dystans który przejeżdżam oraz porównałem z zapisami aplikacji z GPS i metodą prób i błędów wpisałem w ustawienia licznika obwód koła. Celem całej tej operacji było uzyskanie zbliżonych wyników, a odczyt z licznika traktuje jako jako wartość pomocniczą – nie jest to apteka.
Błąd 45 metrów na 10.000 metrów to 0,45%, czyli w tym wypadku bardzo, bardzo mało. Tak naprawdę błąd rzędu 2% to nie jest wiele. Co za różnica czy według licznika przejechaliśmy 98 km czy 100 km? :) Tak jak piszesz, to nie jest apteka.
Porównywanie z GPS jest okej, żeby sprawdzić czy pomiar mniej więcej się zgadza, ale warto pamiętać, że GPS też ma swoją dokładność, sposób zapisu, wpływ na odczyty mają też chociażby wysokie drzewa czy budynki.
Witam. Jaki będzie najdokladniejszy obwód koła dla rozmiaru opony 26×2.00, w trzech różnych tabelkach spotkałem się z trzema różnymi wartościami. Mając do tej pory licznik Kellys’a jeździłem na wartości: 2055, teraz kupiłem Sigma 1200 i tam w instrukcji podana jest wartość: 2114, wprowadziłem do licznika tę z instrukcj Sigmy tylko że widzę że nabija około 200 metrów więcej na 5 km niż ta wartość którą miałem w Kellys’ię, a jeszcze w jakiejś tabelce dla tego rozmiaru koła (26×2.00), widziałem wartość: 2075. Którą z nich będzie najdokładniejszą?
Najdokładniejsza będzie taka, jaki masz obwód opony. To trzeba samemu zmierzyć, bo opony mają różne bieżniki, co wpływa na jej ostateczny obwód.
Co mogę polecić? Zamontuj na kierownicy albo weź w rękę telefon z włączoną aplikacją typu Endomondo. I przejedź się prostym, asfaltowym odcinkiem bez ruchu samochodów, starając się utrzymać przez jakiś czas tę samą prędkość. I porównaj co pokazuje aplikacja i licznik. Potem skoryguj w razie potrzeby ustawienie w liczniku i tak aż do skutku.
Ciśnienie opony, waga kolarza i rozmiar opony – te 3 czynniki mają wpływ na dystans przejechany przy jednym obrocie koła. Każdy z nich ma wpływ na ugięcie opony czyli zmianę osi obrotu od środka piasty do podłoża. Najbardziej dokładny pomiar to napompować koło do ciśnienia na którym jeździmy najczęjściej, ustawić koło w początkowej pozycji z wentylem na dole w oznaczonym punkcie podłoża i zrobienie pełnego obrotu koła siedząc na ramie roweru minimalnie się podpierając nogami podczas toczenia. Dla nowej opony 28×622 mój wynik to 2135mm. Bez siadania na ramie, czyli bez obciążenia przy tym samym ciśnieniu kilka cm więcej (wyniki powtarzalne przy wielu próbach)
Jaką najmniejszą wartość obwodu koła można wpisać do licznika rowerowego, jeżeli długość trasy mierzona będzie Hulajnogą?
Musiałbyś takiej informacji poszukać w instrukcji, bo pewnie w każdym liczniku jest to inaczej rozwiązane. No i pozostaje kwestia czy będziesz miał jak zamontować magnes oraz czujnik. W razie czego, pomyśl o liczniku z GPS-em, będzie dużo wygodniejszy w użyciu i tam rozmiar kół nie ma żadnego znaczenia (ba, można ich używać nie tylko na rowerze czy hulajnodze). Na blogu znajdziesz zestawienie takich liczników (od 170 do 800 złotych).
Jeżeli chciałbym mierzyć długość trasy w liczniku rowerowym, to jaką najmniejszą wartość mogę wprowadzić?
Witam mam problem z licznikiem kross krc309w nie wiem gdzie ustawic obwod kola
Cześć, jeżeli nie masz instrukcji, to napisałbym w tej sprawie do Krossa, niech Ci przyślą jej skan.
Janusz
Mam licznik Sigmy 16.12. STS i dwa komplety podstawek na dwa rowery. Licznik działa na obu rowerach ale mam wrażenie, że mierzy wszystko dla ustawienia nr 1. Poprawne wartości dla roweru pierwsze ale po założeniu do drugiego roweru także pokazuje wartości dla ustawienia pierwszego koła. Odpowiednio mam ustawione 2125 – I rower i 2009 – II rower.
Pytanie. Co muszę zrobić aby licznik mierzył według ustawień dla drugiego roweru, po przełożeniu licznika na drugi rower.
Hej, ale zlicza Ci przejechane kilometry całkowite osobno dla obu rowerów (nie dystans wycieczki)?
Ustaw jako drugi obwód koła np. 1000 i zobacz czy na tym drugim rowerze będzie pokazywał dziwny wynik z prędkością. Wtedy będziesz wiedział na 100% czy wykrył ten drugi rower.
Niedawno kupiłem licznik Sigma BC 9.16 ATS (zależało mi na opcji „kalorie”) wcześniej miałem przewodowy TopAction 10. Ale wracając do Sigmy. Wszystko ustawiłem w nim, obwód koła był do wyboru 27,5 więc taki wybrałem, ale problem jest taki że po przjechaniu 6 km w 27 min kalorie to 72.. coś chyba nie tak jest. Patrzyłem chociażby z programem „Road Bike -runtastic” i wyszło 211 kcal. Wie ktoś co może być nie tak ? Na tamtym liczniku też dobrze pokazywało.
Witam. Co możba zrobić jeśli nie można edytować brzebiegu ccałkwitego ODO?
A o jaki licznik chodzi? Jeżeli faktycznie nie da się tego zrobić, to nie pozostaje nic innego, jak wyjąć baterię i odczekać chwilę aż licznik się zresetuje całkowicie.
Witam mam licznik atech f16 solarny bezprzewodowy .problem jest z tym ze licznik pokazuje maxymalna prędkość do maximum .np jade 40-45 a na koniec zapisana jest prędkości max 94.km/h.w czym moze byc problem?z gory dzieki za odp.pozdrawiam.
Cześć, być może pojawia się jakieś zakłócenie, które przekłamuje wskazanie licznika. Wystarczy, że zdarzy się tak dosłownie przez sekundę i już licznik zapisze Ci wyssany z palca wynik prędkości maksymalnej.
A ja robię w ten sposób jest najdokładniejszy.Biore sznurek ale taki który sie nie rozciąga.Nakladam go na srodek opony i przeciągam przez całą oponę w miejscu styku dwóch końcówek sznurka zaznaczam markerem lub obcinam.Zdejmuję sznurek z opony i mierzę.Zamiast sznurka można urzyć miary krawieckiej która jest szersza od sznurka.Moim zdaniem to najdokładniejszy sposób.
Moim zdaniem to NIE jest „najdokładniejszy” sposób :)
Z bardzo prostego powodu – mierzysz na sucho, czyli teoretycznie. W praktyce rower wraz z rowerzystą trochę waży, co powoduje uginanie się opony, a tym samym droga przejechana przez koło obciążone i obwód zmierzony tak, jak proponujesz, mogą się róznić (zaleznie od ciśnienia w dętce i obciążenia roweru). Nie są to ogromne róznice, ale skoro upierasz się przy „dokładności”, warto brać to pod uwagę ;)
Tak jak napisałeś, obwód koła może się trochę różnić, w zależności od ciśnienia w oponie i obciążenia roweru. A że to się czasami zmienia, nigdy licznik nie będzie idealnie ustawiony :)
Także ja bym się tym w ogóle nie przejmował. Zmiana obwodu nawet jeżeli będzie na poziomie 1-2%, to jest praktycznie niezauważalny błąd pomiarowy. 20 km na 1000 przejechanych kilometrów jest nie do zauważenia :)
No jasne :) Zauważyłem wielokrotnie, że długość codziennej trasy, którą pokonuję do pracy różni się zauważalnie zależnie od dnia, a nawet pogody :) Wydawałoby się, że jazda utartym szlakiem to jak sunięcie skoczka w wytartych koleinach, jednak w rzeczywistości wcale tak nie jest i warto o tym pamiętać, a przynajmniej mieć świadomość, by móc zrozumieć, skąd się bierze. A przecież wystarczy, że danego dnia ominę kilka aut-zawalidróg parkujących na ścieżce (niestety), a już parę metrów więcej. W gorące dni ciśnienie w oponach jest też inne, niż w dni zimne – i już inne ugięcie opony. Długo by mnożyć.
to bardzo niedokladny sposób, bo nie uwzględnia ugięcia opony pod ciężarem osoby !
Witam, w spawach technologii jestem kompletnym laikiem, więc pytanie pewnie głupie… Chciałabym kupić licznik rowerowy do kół 29, czy w każdym liczniku da się ustawić parametry dla tego rozmiaru koła. Widziałam na kilku ulotkach tabelki, ale tam były koła od 16 do 26. Chodzi mi konkretnie o ten licznik https://allegro.pl/bezprzewodowy-wodoodporny-licznik-rowerowy-sunding-i6222034730.html
Z tego co widzę, to w tym liczniku można ustawić dowolny obwód koła od 1 do 9999 mm. Tak więc spokojnie będziesz mógł wpisać obwód Twojego koła. Wystarczy go zmierzyć.
Hej , a ja mam pytanko trochę z innej beczki :)
Czy możecie polecić jakiś dobry i przy okazji niedrogi licznik?
Cześć, nie wiem co masz na myśli pisząć „niedrogi”, ale ja polecam liczniki Sigma. Nawet najprostszy model jest bardzo fajny: https://www.ceneo.pl/28393241;0280-0.htm#crid=93864&pid=7269
A ja ustawiam wentyl na dole przedniego lub tylnego koła, nastepnie zaznaczam np. kredą na ziemi linię „pod wntylem”. Następnie wsiadam na rower i przejeżdżam 10 pełnych obrotów koła. Gdy wentyl znów będzie na dole zaznaczam drugą linię. Później mierzę odległość między liniami i dzielę przez 10. Dzięki temu a) pomiar obwodu jest 10 razy dokładniejszy niż przy jednym obrocie, b) pomiar dokonywany jest „pod obciążeniem”, czyli uwzględnia ugięcie opony pod moim ciężarem. Metoda sprawdzona i super dokładna, tylko trzeba dysponować kilkumetrową taśmą mierniczą.
Jest to bardzo dobry sposób, tylko musisz wziąć pod uwagę, że nie tak łatwo jest przejechać większy odcinek po idealnej linii prostej. Więc też jakieś niedokładności mogą się wkraść :) Warto kontrolnie porównać taki pomiar z jednym obrotem koła.
A ja narysowalem kreda linie na wysokosci wentyla, wsoadlem na rower i przejechalem 10 pelnych obrotow kola. Znow narysowalem linie i zmierzylem odleglosc. Nastepnie wynik podzielilem przez 10. Pomiar byl bardzo dokladny, bo po pierwsze blad pomiaru ztedukowalem 10x a po drugie obwod kola byl mierzony pod obciazeniem, czyli uwzglednial ugiecie opony pod moim ciezarem.
To naprawde najlepsza metoda!!!
Korygowałem ustawienia w kilku próbach korzystając z GPS – wcześniej była to aplikacja Google „Moje trasy”, obecnie Endomondo. Teraz jak mi telefon gada patrzę na wskaźnik na kierownicy i jest OK – 100 m na 10 km.
Jak nie zapomnę to może w następnym tygodniu nakręcę krótki film z montażu licznika, i ustawiania.
Ostatnimi czasy mój licznik Sigma BC 16.12 STS strasznie wariuje (baterię wymieniałam w lipcu) i mimo że jadę z mniej więcej stałą prędkością co chwila zmienia wyświetlenia na liczniku, które są absolutnie nieadekwatne do prędkości z jaką jadę czyli np. 5 km/h a za chwilę 11 by za chwilę wskoczyć na mniej więcej rzeczywistą prędkość 22 i za chwilę znowu 7 etc. Często też długo pokazuje 0.00 po rozpoczęciu jazdy. Co może być tego przyczyną?
Hej, a wymieniałaś baterię w czujniku na widelcu? No i druga sprawa – czy masz jakąś mocną lampkę na kierownicy? Jeżeli tak, spróbuj pojeździć bez włączania lampki, dochodzą mnie głosy, że niektóre, mocne lampy potrafią zakłócić działanie każdego licznika. Jeżeli nie masz lampy, no to może być kwestia baterii w nadajniku.
Ja zwyczajnie mierzyłam centymetrem obwód koła :) Jest to dość prosty sposób, może nie idealny, bo nie uwzględnia ugięcia opony, ale zdaje mi się, iż różnice są marginalne. Odległości trasy pokrywa się z odległością GPS (ze smartfonu), więc nie ma co szapać się o minus / plus 1 km na wycieczce kilkudziesięcio kilometrowej :) Ale miara to jedno, a jakość licznika to drugie. Wybuliłam kupę kasy na Sigmę Rox 6 i jestem masakrycznie zawiedziona z jakich materiałów ten licznik został wykonany. To był licznik reklamowany na codzienne użytkowanie (do roweru, na nadgarstek do joggingu), a przednia szybka podczas zaledwie kilkunasto tygodniowego (max 4 mc), oszczędnego i ostrożnego użytkowania, jest cała popękana. To był zwykły, tani plastik. W dobie gorilli glass i wytrzymałych materiałów to skandal. Będę oczywiście reklamować, aczkolwiek zastanawiam się, czy nie poczekać, aż mi się rozsypie do szczętu… :/
Najpierw bym kupił licznik, a potem kombinował, jak go zamontować, bo wszystko wygląda na łatwe, a potem się człowiek nie może poruszyć do przodu ani o centymetr. Nawet z kupnem dobrego licznika pewnie bym błądził, a chciałbym go nabyć, ale to na wiosnę. Dlatego lepiej nie kasować do tego czasu posta na blogu :P
Ja mam licznik Sunding 576C i mam instrukcje ale i tak nie mam pojęcia gdzie mam wpisać obwód opony
Na pewno jest taka możliwość w ustawieniach. Warto zapytać sprzedającego, jeżeli nie dostałeś polskiej instrukcji do tego licznika.
Mam oponę 24 cala terenową grubość 2.3 cm nie wiem co wpisać do licznika pomocy
Hej, najlepiej będzie, jeżeli przejedziesz kołem po ziemi całym obwodem i zmierzysz przejechany dystans. To będzie najdokładniejszy pomiar.