Licznik rowerowy, który mierzy nam podstawowe parametry jazdy, takie jak prędkość, dystans i czas – działa na bardzo prostej zasadzie. Na szprychę zakładamy magnes, a na widelec specjalny czujnik, który łączy się (przewodowo lub bezprzewodowo) z podstawką, w której umieszczamy licznik. Czujnik przekazuje do licznika informację o wykonaniu przez koło pełnego obrotu. Do licznika wprowadzamy obwód koła (zazwyczaj w milimetrach), dzięki czemu jest on w stanie obliczyć wszystkie potrzebne parametry. Najprostsze modele liczników można kupić już od 10 złotych.
Na jakiej wysokości zamontować czujnik i magnes?
Dostaję od Was dziesiątki pytań o wysokość, na której należy zamontować czujnik oraz magnes. Część z Was sądzi, że ma to znaczenie dla pomiaru. A więc dementuję – nie ma to znaczenia (tzn. ma, ale nie na dokładność pomiaru, jedynie na to czy licznik będzie mierzyć prędkość czy nie). Najważniejsze jest aby czujnik dobrze „widział” magnes, czyli aby odległość między nimi nie była większa niż kilka milimetrów. Co zazwyczaj oznacza konieczność zamontowania ich bliżej piasty, gdzie szprychy dosuwają się do widelca. Ale tak jak pisałem – na dokładność pomiaru nie ma to wpływu.
Wysokość montażu nie ma znaczenia i czy przesuniecie go wyżej czy niżej, to jeżeli tylko czujnik będzie widział magnes – prędkość pokazywana przez licznik będzie identyczna. Dlaczego?
Czujnik daje informację do licznika, że koło wykonało pełen obrót. A czy magnes będzie na szprysze wyżej lub niżej, to i tak minie on czujnik dokładnie w tym samym momencie. Popatrzcie na zdjęcie powyżej, niezależnie od miejsca montażu magnesu, ostatecznie minie się on z czujnikiem na widelcu dokładnie w tym samym momencie. Czujnik puszcza wtedy sygnał do licznika „hej, koło wykonało pełen obrót!”, a licznik na podstawie czasu w którym się to stało, oblicza naszą prędkość (wiedząc jaki obwód ma koło, bo przecież sami mu go podaliśmy).
Licznik dostaje informację, że koło, które ma np. 2 metry (200 cm/2000 mm) obwodu, wykonało pełen obrót w ciągu jednej sekundy. Czyli rower w danej chwili porusza się z prędkością 2 m/s, czyli 7,2 km/h.
Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad w którym tłumaczę w formie wideo, na jakiej wysokości zamontować magnes i czujnik. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)
Zapraszam również do lektury wpisu jak zamontować licznik do roweru, gdzie opisałem jak założyć licznik przewodowy oraz bezprzewodowy.
Jak wyznaczyć obwód opony?
To bardzo proste, choć nie tak łatwo zrobić to dokładnie. Najlepiej ustawić rower na płaskiej powierzchni, zaznaczyć linię startu oraz kreskę na dole opony, a następnie przetoczyć go po linii prostej, tak aby koło wykonało pełen obrót. Możesz również wsiąść na rower i spróbować przejechać taki dystans (da to większą dokładność, ponieważ weźmie pod uwagę ugięcie opony).
Teraz wystarczy zmierzyć przejechany dystans i mamy obwód koła. Dużo większą dokładność otrzyma się, gdy przetoczymy koło przez kilka-kilkanaście obrotów, zmierzymy ten dystans i podzielimy przez liczbę wykonanych obrotów.
Drugą metodą, ale obarczoną sporym błędem pomiarowym, jest zmierzenie średnicy koła z założoną oponą (napompowaną do docelowego ciśnienia). Znając średnicę, bardzo łatwo policzyć obwód koła, bierzemy kalkulator i średnicę w centymetrach mnożymy razy pi, czyli 3,14 – otrzymany wynik to obwód koła.
Tego typu pomiary zawsze będą obarczone pewnym błędem pomiarowym. W pierwszej metodzie przydałoby się wsiąść na rower podczas pomiaru. Opona ugnie się pod naszym ciężarem, zmieniając trochę swój obwód, wpływając w jakimś stopniu na wynik. Ale… czy uda się przejechać idealnie po linii prostej? A co gdy zmienimy ciśnienie w oponach? A co gdy ciśnienie w oponach samo z siebie spadnie? :) Cóż, trzeba po prostu przyjąć, że to zawsze będzie pomiar z jakimś błędem – natomiast jeżeli to nawet będzie 1% to „zyskamy” bądź „stracimy” co najwyżej 1 km na przejechane 100 kilometrów.
Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad na YouTube, w którym opowiadam o tym jak zamontować i jak ustawić licznik. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Co zrobić, gdy nie możesz samemu zmierzyć obwodu koła?
Pozostaje posiłkowanie się tabelką, którą widzisz poniżej. Pamiętaj tylko, że obwód koła, który z niej odczytasz, nie będzie idealnie dokładny. Opony różnią się wysokością, grubością bieżnika, ciśnieniem do którego można je napompować – tak więc dwie opony o tych samych (teoretycznych) wymiarach mogą różnić się mniej lub bardziej obwodem.
Jak odczytać obwód opony z tabelki?
W pierwszej kolumnie rozmiar opony podany jest w systemie calowym lub francuskim, w drugiej w systemie ETRTO, natomiast w trzeciej znajduje się obwód koła w milimetrach, który wprowadzamy do licznika. Jeżeli nie wiesz w jakim rozmiarze masz opony, zerknij na jej bok, znajdziesz tam naniesiony rozmiar. Polecam w pierwszej kolejności sugerować się rozmiarem w systemie ETRTO. Jeżeli oznaczenia nic Ci nie mówią, zachęcam do lektury tekstu, w którym piszę o rozmiarach opon rowerowych.
Pomiar GPS
Aby zweryfikować czy udało się wpisać dobry obwód koła, możesz to sprawdzić, korzystając z odbiornika GPS, który znajdziemy w praktycznie każdym smartfonie. Potrzebna będzie tylko rowerowa aplikacja, która pokazuje prędkość podczas jazdy (wystarczy wpisać w Sklepie Google czy Apple Store hasło Bike Computer). Następnie znajdź prostą, asfaltową drogę w otwartym terenie, bez wysokich drzew i budynków, aby nie zaburzać odczytu GPS. Staraj się jechać jednostajnym tempem i porównaj wskazania licznika oraz telefonu. Osobiście nie przejmowałbym się różnicą prędkości rzędu 0,5 km/h (może to być błąd pomiarowy), ale przy większych różnicach warto skorygować ustawienie licznika.
Pamiętaj, że GPS lubi chwilowo przekłamywać wynik, gdy jeździ się w lesie czy między wysokimi budynkami. Dlatego nie są to dobre miejsca do sprawdzania dokładności licznika.
Jak wpisać obwód koła do licznika?
Producenci liczników rowerowych, nawet ci najwięksi, lubują się w utrudnianiu życia tym, którzy chcą wpisać obwód koła w niektórych modelach. Mnie najbardziej irytują te, w których do ustawień wchodzi się poprzez naciśnięcie maluteńkiego przycisku, znajdującego się z tyłu licznika. Trzeba znaleźć długopis, wcisnąć ten guzik, uważając aby nic przy okazji nie uszkodzić i jeszcze patrzeć na wyświetlacz, czy udało się wejść w ustawienia. Jeszcze gorsze są liczniki, w których ustawienia zmienia się drugim, takim samym guziczkiem. Ale cóż, nie robi się tego zbyt często, więc można chwilę pocierpieć.
Ale jak ustawić swój licznik? Najlepiej będzie zajrzeć do instrukcji, ona nie gryzie. Nawet jeżeli jest tylko po angielsku czy chińsku, powinna zawierać kilka obrazków, które pomogą w konfiguracji. Drugim sposobem jest wpisanie w Google modelu licznika z dopiskiem instrukcja lub manual. Trzeci sposób to wyjęcie i włożenie baterii. Licznik zresetuje się i najczęściej powinien na starcie pozwolić na wpisanie obwodu opony oraz godziny.
Tak naprawdę nie ma jednej, uniwersalnej metody w jaki sposób ustawić licznik. Pamiętaj, że on nie gryzie i nie wybuchnie, gdy coś źle wciśniesz. Wystarczy poeksperymentować z przyciskami, zazwyczaj jednym zmieniamy migającą akurat wartość, a drugim przechodzimy do kolejnej. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania dotyczące liczników, śmiało pisz w komentarzu, postaram się w miarę możliwości pomóc.
Jeśli myślicie o zakupie nowego, lepszego licznika, polecam przejrzeć oferty sklepów. Już za ok. 50 złotych można kupić dobry licznik do roweru. Ja szczególnie polecam liczniki Sigma (używałem ich przez wiele lat), Cateye i VDO. Zainteresowanych licznikiem z GPS-em, zachęcam do lektury wpisów z listy poniżej.
Zapraszam do lektury innych wpisów z serii o licznikach rowerowych:
1. Jaki licznik rowerowy kupić
2. Liczniki rowerowe z GPS do 800 złotych
3. Jak ustawić licznik rowerowy
4. Jak zamontować licznik rowerowy
6. Jaki pulsometr na rower kupić
7. Licznik Wahoo Bolt – wrażenia po roku
8. Test licznika Sigma Rox 7.0 GPS
9. Licznik rowerowy czy telefon na kierownicy
wszystko ładnie i pięknie ale jest mały problem mówisz zeby sprawdzic w instrukcji obsługi jak i gdzie wbic te parametry niestety zrobiłem wielkinbłąd po załozeniu licznika do roweru koło 27 jedna czwarta wywliłem instrukcje teraz kupiłem nowy rower koło 28 srednica i nie mam jak sprawdzic gdzie ustawic te parametry byłem w 2 serisach rowerowych i powiedzieli mi ze bez instrukcji oni tego nie zrobią masz jakis pomysł z gory dzieki za odpowiedz
Cześć, nie ma uniwersalnej instrukcji do wszystkich liczników :) Ale aż taki skomplikowany ten licznik jest, że nikt nie wie jak to zrobić? Co to za model? Szukałeś w internecie instrukcji? Możesz tu wrzucić jego kilka zdjęć, może coś się wymyśli.
AS 880
To licznik od Krossa? Bo taką informację podaje mi Google. Jeżeli tak, to napisz do nich, niech Ci podeślą skan instrukcji.
ok dzieki
Może to tylko przypadek, ale wydaje mi się, że czym opona mocniej napompowana, tym trudniej ją przebić. Co do obwodu opony, to ten z mierzeniem odległości przejechanej przy jednym obrocie opony jest niezły, ale dokładniejszy będzie wtedy, kiedy koło zrobi np. 5 pełnych obrotów. Lepiej pomylić się o centymetr na 10 metrach niż na dwóch.
Masz rację, na większym dystansie będzie większa dokładność. Przydałaby się tylko długa miarka, żeby nie pomylić się podczas dzielenia tego dystansu na odcinki :)
A typowe koło ma obwód 200-220 centymetrów, tak więc pomyłka rzędu jednego centymetra, to jest i tak raptem 0,5%. Czyli błąd statystyczny.
Kupiłem licznik Sigma 14.12 STS alti bezprzewodowy. Wszystko zamontowanie zgodnie z instrukcją. Magnes działa bo pyka nadajnik. Licznik skonfigurowany obwód itd. Jak licznik wkładam do bazy to prędkość pulsuje i jest ciągle zero. Jak wyjmę z bazy to nie pulsuje ale też pokazuje zero. Niestety nie mogę sobie z tym poradzić.
Cześć,
sprawdź dokładnie ustawienie magnesu względem czujnika i zbliż je do siebie jeszcze bardziej w miarę możliwości. Druga sprawa – możesz spróbować wymienić baterie w liczniku oraz w czujniku. Trzecia sprawa – reklamuj.
Witam mam kross level r4 na kołach 27,5 cala oraz licznik sigma speedmaster 5000 odmierzyłem od wentyla jeden pełen obrót i wyszło mi 2104mm czy taką wartość mam wprowadzić w liczniku ? czy może wartość którą mam wprowadzić to rozmiar koła czyli 27,5 cala czyli mam wpisać 2750 ?
Cześć, do licznika wpisujemy obwód koła, czyli dokładnie to co sam zmierzyłeś.
Hej, Łukasz jaki wpisać wynik obwodu koła etrto 19x 559 26×1,35 ? w tabeli nie ma tego rozmiaru licznik sigma
Hej, 19×559 jest to rozmiar obręczy 19 mm szerokość wewnętrzna obręczy i 559 mm średnica obręczy (pod koła 26″).
Jeżeli z pomiaru miarką wyszło Ci 197 cm to wydaje mi się, że jest to dobry wynik, wygląda bardzo prawdopodobnie.
Dzięki, Łukaszu.
Witam, moje koła to 29×2.1. Wg tabelki to 2295, po zmierzeniu na prostej linii wychodzi 2285, po obliczeniu wg trzeciej metody to 2293. Im dłuższy dystans to pomiędzy endomondo a licznikiem rowerowym jest różnica 1km w dystansie. Którą wartość wstawić w liczniku ?
Cześć, wpisz to co wyszło Ci z fizycznego pomiaru opony, czyli przejechanego dystansu z jednego obrotu koła. Różnice pomiędzy tymi pomiarami, które podałeś wynoszą maksymalnie 8 milimetrów(!) na jeden obrót koła, więc tak naprawdę jakikolwiek wynik wpiszesz, będzie dobrze :)
Jeżeli chodzi o porównywanie wskazań licznika z GPS, to na dłuższych odcinkach będzie się to rozjeżdżać. GPS liczy przejechany dystans zupełnie inaczej niż opona i różnice w pomiarze są naturalne.
czyli jak będę mierzył obwód koła to mam od razu kod wpisać po mierzeniu obwodu?
tak, jak najbardziej, im dokładniejszy pomiar opony tym lepszy całkowity wynik z trasy.
WItam! posiadam licznik i nie wiem jak obwód wpisać ja w
pisałem 2089 czy to dobrze jest? rozmiar koła w moim rowerze to 26x 1.9
Cześć, a nie możesz zmierzyć obwodu koła? Przejedź jeden obrót koła po prostej drodze i sprawdź przejechany dystans. Będziesz miał najbardziej wiarygodny wynik dla Twojej opony.
Witam mam opony 29 x 1.9 Kenda Karma co w takim razie wpisać do licznik?
Cześć, najlepiej będzie jeżeli sam zmierzysz obwód. To prosta sprawa i będziesz miał najdokładniejszy wynik.
Witam,
Przy moim rowerze rozmiar opon to 26 x 2.00, zatem z powyższej tabeli obwód koła wynosi 2075. Z kolei z tabel na stronach:
http://www.makaronzserem.eu/2011/04/07/rozmiary-opon-i-dlugosc-obwodu-kola/
http://wrower.pl/sprzet/liczniki-rowerowe,5478.html
wynika, że obwód koła to jednak 2114.
Skąd ta rozbieżność i jaka wartość jest prawidłowa?
Pozdrawiam,
Mariusz
Cześć,
tak jak napisałem w tekście, jest to tylko pewnego rodzaju uśrednienie. Obwód koła nie zależy jedynie od rozmiaru opony, ale także chociażby od jej bieżnika, grubości gumy czy aktualnego ciśnienia. To jedna sprawa.
Druga sprawa jest taka, że obwód opony najlepiej zmierzyć samemu. Będzie to najdokładniejszy pomiar.
Trzecia sprawa jest taka, że różnica między obwodami, które podajesz to zaledwie 1,8%. Można to potraktować w granicy błędu statystycznego. Gdy sam zmierzysz obwód, wyjdzie Ci zapewne jeszcze inny wynik.
Posiadam licznik rowerowy firmy Echowell Echo W1 szukam instrukcji obsługi, proszę o pomoc. Mój email comte@o2.pl
witam mam licznik krc 307 pytanie jak go włączyć,wyłączyć czy cały czas powinien pokazywać godzinę
Hej, liczników raczej się nie wyłącza. Najczęściej przechodzą w tryb uśpienia i właśnie pokazują godzinę.
Posiadam licznik SIGMA BC 12.12 STS oraz koła na oponach 55-622 (29 x 2.2), jaki mam przyjąć obwód – parametr do ustawienia koła w liczniku ???
Witaj, po prostu zaznacz punkt na ziemi i przepchnij rower o pełen obrót koła, następne zmierz ile przejechał. To da Ci najbardziej wiarygodny wynik.
Witam.
Jaki kod wpikać do licznika Kross na ogumienia antyprzebiciowe (38-559) ?
Najlepiej będzie jeżeli po prostu sam zmierzysz obwód, to będzie najdokładniejszy wynik. Ale jeżeli nie chce Ci się mierzyć to wpisz 2020
A ja oklejam koło na obwodzie żółtą papierową taśmą malarską, zaznaczam punkty styku, zdejmuję z koła i kładę na podłodze (taśmę) gdzie ją mogę bardzo dokładnie zmierzyć. Następnie przeliczam obwód na promień, odejmuję z promienia ugięcie opony pod moim ciężarem (1cm) i wyliczam nowy obwód. Wynik wpisuję do licznika. Oczywiście trzeba pilnować ciśnienie w kole bo inaczej obwód będzie się zmieniał.
Ugięta opona nie zmniejsza promienia efektywnego o to ugięcie – musiałaby szurać do tyłu o różnicę tych dwóch obwodów. W rzeczywistości trochę wybiera nierówności, a trochę podskakuje i trochę się przesuwa. Poprawka na ugięcie jest niezłym przybliżeniem, ale raczej będzie za duża.
Super rada wreszcie wiem dokładnie jak to zrobić :)
20*1,90/2.00 Jaki to wynik w milimetrach
Mam opony 20*1.90/2.00. Jaki to wynik w milimetrach?
Witaj, najlepiej będzie jeżeli weźmiesz miarkę i po prostu zmierzysz. Da Ci to najlepszy i najbardziej wiarygodny wynik. Minuta roboty i problem z głowy :)
@Zbyszek – cóż, pozostają Ci chyba takie domysły, jak np. tutaj na forum:
http://www.forumrowerowe.org/topic/31010-licznik-shark-a-kolo/
Musisz spróbować metodą prób i błędów, często po wyjęciu i włożeniu baterii można to zrobić.
mam licznik shark i nie wiem jak wpisać obwód koła
Dzięki serdeczne! Poszedłem na łatwiznę i odczytałem rozmiar, a następnie wpisałem nr z w/w tabelki. Działa, śmiga i jest ok. Jeszcze raz dziękuję. Pozdrawiam!
Ta tajemnicza liczba 2160, to jest właśnie obwód koła liczony w milimetrach. Musisz sprawdzić jaką masz szerokość opony, rozmiar jest podany na jej boku. I jeśli chcesz znać przybliżony obwód, sprawdź go w tabelce na górze.
Ale dużo lepszą praktyką, jest samodzielne zmierzenie obwodu koła. To również opisałem w tekście na samej górze.
WItam,
Jestem całkowitym laikiem, który rozpoczyna przygodę z rowerem. Posiadam Unibike trekkingowego z kolami 28″. Jakie wartości, mogą być przybliżone, mam wpisać w liczniku? Gdzieś, ktoś napisał, że jak wpisze 2160 to będzie ok. Tak też zrobiłem, lecz teraz się zastanawiam nad obwodem, który również muszę wpisać? Mogę prosić o pomoc? Z góry dziękuję za info.
Jak bardzo zależy Ci na dokładności? Czy jest dla Ciebie istotne, że przejechałeś 10.5, czy 11 km? czy druga cyfra po przecinku z prędkości średniej ma dla Ciebie znaczenie? Jeśli nie, to wpisuj cokolwiek. Większość ludzi tak robi i czerpie przyjemność z jazdy. Jeśli zależy Ci na dokładności, to porzuć pomiary bezpośrednie i kalibruj licznik na dłuższych trasach, z zastrzeżeniem, że mniej niz 0.2% nigdy nie wyciśniesz.
Wpisuj to co wyszło Ci z pomiaru. Tabelka jest poglądowa, dla tych, którym się nie chce mierzyć :)
Mam inny obwód koła, a inny w tabelach. Co wpisać w licznik?