Jak ustawić licznik rowerowy

Licznik rowerowy, który mierzy nam podstawowe parametry jazdy, takie jak prędkość, dystans i czas – działa na bardzo prostej zasadzie. Na szprychę zakładamy magnes, a na widelec specjalny czujnik, który łączy się (przewodowo lub bezprzewodowo) z podstawką, w której umieszczamy licznik. Czujnik przekazuje do licznika informację o wykonaniu przez koło pełnego obrotu. Do licznika wprowadzamy obwód koła (zazwyczaj w milimetrach), dzięki czemu jest on w stanie obliczyć wszystkie potrzebne parametry. Najprostsze modele liczników można kupić już od 10 złotych.

Na jakiej wysokości zamontować czujnik i magnes?

Wysokość montażu magnesu i czujnika od licznika rowerowego

Dostaję od Was dziesiątki pytań o wysokość, na której należy zamontować czujnik oraz magnes. Część z Was sądzi, że ma to znaczenie dla pomiaru. A więc dementuję – nie ma to znaczenia (tzn. ma, ale nie na dokładność pomiaru, jedynie na to czy licznik będzie mierzyć prędkość czy nie). Najważniejsze jest aby czujnik dobrze „widział” magnes, czyli aby odległość między nimi nie była większa niż kilka milimetrów. Co zazwyczaj oznacza konieczność zamontowania ich bliżej piasty, gdzie szprychy dosuwają się do widelca. Ale tak jak pisałem – na dokładność pomiaru nie ma to wpływu.

Wysokość montażu nie ma znaczenia i czy przesuniecie go wyżej czy niżej, to jeżeli tylko czujnik będzie widział magnes – prędkość pokazywana przez licznik będzie identyczna. Dlaczego?

Czujnik daje informację do licznika, że koło wykonało pełen obrót. A czy magnes będzie na szprysze wyżej lub niżej, to i tak minie on czujnik dokładnie w tym samym momencie. Popatrzcie na zdjęcie powyżej, niezależnie od miejsca montażu magnesu, ostatecznie minie się on z czujnikiem na widelcu dokładnie w tym samym momencie. Czujnik puszcza wtedy sygnał do licznika „hej, koło wykonało pełen obrót!”, a licznik na podstawie czasu w którym się to stało, oblicza naszą prędkość (wiedząc jaki obwód ma koło, bo przecież sami mu go podaliśmy).

Licznik dostaje informację, że koło, które ma np. 2 metry (200 cm/2000 mm) obwodu, wykonało pełen obrót w ciągu jednej sekundy. Czyli rower w danej chwili porusza się z prędkością 2 m/s, czyli 7,2 km/h.

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad w którym tłumaczę w formie wideo, na jakiej wysokości zamontować magnes i czujnik. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)

Zapraszam również do lektury wpisu jak zamontować licznik do roweru, gdzie opisałem jak założyć licznik przewodowy oraz bezprzewodowy.

Jak wyznaczyć obwód opony?

To bardzo proste, choć nie tak łatwo zrobić to dokładnie. Najlepiej ustawić rower na płaskiej powierzchni, zaznaczyć linię startu oraz kreskę na dole opony, a następnie przetoczyć go po linii prostej, tak aby koło wykonało pełen obrót. Możesz również wsiąść na rower i spróbować przejechać taki dystans (da to większą dokładność, ponieważ weźmie pod uwagę ugięcie opony).

Teraz wystarczy zmierzyć przejechany dystans i mamy obwód koła. Dużo większą dokładność otrzyma się, gdy przetoczymy koło przez kilka-kilkanaście obrotów, zmierzymy ten dystans i podzielimy przez liczbę wykonanych obrotów.

Drugą metodą, ale obarczoną sporym błędem pomiarowym, jest zmierzenie średnicy koła z założoną oponą (napompowaną do docelowego ciśnienia). Znając średnicę, bardzo łatwo policzyć obwód koła, bierzemy kalkulator i średnicę w centymetrach mnożymy razy pi, czyli 3,14 – otrzymany wynik to obwód koła.

Tego typu pomiary zawsze będą obarczone pewnym błędem pomiarowym. W pierwszej metodzie przydałoby się wsiąść na rower podczas pomiaru. Opona ugnie się pod naszym ciężarem, zmieniając trochę swój obwód, wpływając w jakimś stopniu na wynik. Ale… czy uda się przejechać idealnie po linii prostej? A co gdy zmienimy ciśnienie w oponach? A co gdy ciśnienie w oponach samo z siebie spadnie? :) Cóż, trzeba po prostu przyjąć, że to zawsze będzie pomiar z jakimś błędem – natomiast jeżeli to nawet będzie 1% to „zyskamy” bądź „stracimy” co najwyżej 1 km na przejechane 100 kilometrów.

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad na YouTube, w którym opowiadam o tym jak zamontować i jak ustawić licznik. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Co zrobić, gdy nie możesz samemu zmierzyć obwodu koła?

Pozostaje posiłkowanie się tabelką, którą widzisz poniżej. Pamiętaj tylko, że obwód koła, który z niej odczytasz, nie będzie idealnie dokładny. Opony różnią się wysokością, grubością bieżnika, ciśnieniem do którego można je napompować – tak więc dwie opony o tych samych (teoretycznych) wymiarach mogą różnić się mniej lub bardziej obwodem.

Co wpisać do licznika w rowerze
Kliknij aby powiększyć

Jak odczytać obwód opony z tabelki?

W pierwszej kolumnie rozmiar opony podany jest w systemie calowym lub francuskim, w drugiej w systemie ETRTO, natomiast w trzeciej znajduje się obwód koła w milimetrach, który wprowadzamy do licznika. Jeżeli nie wiesz w jakim rozmiarze masz opony, zerknij na jej bok, znajdziesz tam naniesiony rozmiar. Polecam w pierwszej kolejności sugerować się rozmiarem w systemie ETRTO. Jeżeli oznaczenia nic Ci nie mówią, zachęcam do lektury tekstu, w którym piszę o rozmiarach opon rowerowych.

Pomiar prędkości GPS

Pomiar GPS

Aby zweryfikować czy udało się wpisać dobry obwód koła, możesz to sprawdzić, korzystając z odbiornika GPS, który znajdziemy w praktycznie każdym smartfonie. Potrzebna będzie tylko rowerowa aplikacja, która pokazuje prędkość podczas jazdy (wystarczy wpisać w Sklepie Google czy Apple Store hasło Bike Computer). Następnie znajdź prostą, asfaltową drogę w otwartym terenie, bez wysokich drzew i budynków, aby nie zaburzać odczytu GPS. Staraj się jechać jednostajnym tempem i porównaj wskazania licznika oraz telefonu. Osobiście nie przejmowałbym się różnicą prędkości rzędu 0,5 km/h (może to być błąd pomiarowy), ale przy większych różnicach warto skorygować ustawienie licznika.

Pamiętaj, że GPS lubi chwilowo przekłamywać wynik, gdy jeździ się w lesie czy między wysokimi budynkami. Dlatego nie są to dobre miejsca do sprawdzania dokładności licznika.

Jak zaprogramować licznik rowerowy obwódJak wpisać obwód koła do licznika?

Producenci liczników rowerowych, nawet ci najwięksi, lubują się w utrudnianiu życia tym, którzy chcą wpisać obwód koła w niektórych modelach. Mnie najbardziej irytują te, w których do ustawień wchodzi się poprzez naciśnięcie maluteńkiego przycisku, znajdującego się z tyłu licznika. Trzeba znaleźć długopis, wcisnąć ten guzik, uważając aby nic przy okazji nie uszkodzić i jeszcze patrzeć na wyświetlacz, czy udało się wejść w ustawienia. Jeszcze gorsze są liczniki, w których ustawienia zmienia się drugim, takim samym guziczkiem. Ale cóż, nie robi się tego zbyt często, więc można chwilę pocierpieć.

Ale jak ustawić swój licznik? Najlepiej będzie zajrzeć do instrukcji, ona nie gryzie. Nawet jeżeli jest tylko po angielsku czy chińsku, powinna zawierać kilka obrazków, które pomogą w konfiguracji. Drugim sposobem jest wpisanie w Google modelu licznika z dopiskiem instrukcja lub manual. Trzeci sposób to wyjęcie i włożenie baterii. Licznik zresetuje się i najczęściej powinien na starcie pozwolić na wpisanie obwodu opony oraz godziny.

Tak naprawdę nie ma jednej, uniwersalnej metody w jaki sposób ustawić licznik. Pamiętaj, że on nie gryzie i nie wybuchnie, gdy coś źle wciśniesz. Wystarczy poeksperymentować z przyciskami, zazwyczaj jednym zmieniamy migającą akurat wartość, a drugim przechodzimy do kolejnej. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania dotyczące liczników, śmiało pisz w komentarzu, postaram się w miarę możliwości pomóc.

Jeśli myślicie o zakupie nowego, lepszego licznika, polecam przejrzeć oferty sklepów. Już za ok. 50 złotych można kupić dobry licznik do roweru. Ja szczególnie polecam liczniki Sigma (używałem ich przez wiele lat), Cateye i VDO. Zainteresowanych licznikiem z GPS-em, zachęcam do lektury wpisów z listy poniżej.

 

Zapraszam do lektury innych wpisów z serii o licznikach rowerowych:

1. Jaki licznik rowerowy kupić

2. Liczniki rowerowe z GPS do 800 złotych

3. Jak ustawić licznik rowerowy

4. Jak zamontować licznik rowerowy

5. Co to jest ANT+

6. Jaki pulsometr na rower kupić

7. Licznik Wahoo Bolt – wrażenia po roku

8. Test licznika Sigma Rox 7.0 GPS

9. Licznik rowerowy czy telefon na kierownicy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

272 komentarze

  • Dzięki, już działa. Myślałem, że mam zbyt dużą odległość, bo nie miałem odczytu, ale to była słaba bateria w nadajniku.

  • @Pontiacek – np. Sigma podaje, że w jej licznikach z czujnikiem STS, zasięg czujnika prędkości to 90 cm (kadencja i puls 110 cm).

    Oczywiście w innych licznikach może być inaczej, ale nie spodziewałbym się dużo większych zasięgów, to nie są urządzenia o dużej mocy nadawczo-odbiorczej.

  • Nie czytałem wszystkiego, ale mam pytanko. Jaka powinna lub jaka może być, największa odległość między czytnikiem, a komputerem przy liczniku bezprzewodowym?

    • Każdy licznik podaje to w instrukcji i sa to odległości zależne od wytwórcy i modelu. W większości przypadków nie można instalować czujnika na tylnym kole, ale są liczniki, które to umożliwiają. niektórzy producenci dają zalecenia co do umocowania czujnika tak, aby licznik „widział” czujnik. Zwykle zasięg to jest około 0.9m.
      Obecnie coraz więcej liczników ma ANT+, a tu zasięg mamy zwykle 3m. Z tym, że obecnie czujniki i liczniki z ANT+ to droga impreza, o ile czujnik prędkości+kadencji da się wyhaczyć za 200-300 zł, to liczniki zaczynają się od 400 i lecą w górę do 2000.
      Nieco tańsze jest BLE (taki sam lub nieco większy zasięg) i o ile w dziedzinie pulsometrów oba systemy konkurują, to w licznikach chyba wygrywa ANT+. W telefonach z kolei standardem jest BT lub BLE, a ANT+ rzadkością. Za to w związku z rozpowszechnieniem trackerów, ANT+ powinien wygrać, bo dopuszcza kilka odbiorników (telefon i licznik)

  • z własnego doświadczenia po wczorajszej wymianie opon…
    opona wcześniejsza Maxxis 26×2,1 (bieżnik zużyty) – pomiar odcinka przebytego kołem po betonie od wentyla do wentyla 2065mm
    opona nowa Schwalbe 26×2,0 (bieżnik nowy) – 2075mm czyli zgodny z tabelką Sigmy.

  • @Peter0601 – zacznijmy od tego, że model licznika nie ma większego znaczenia. Każdy działa na tej samej zasadzie. A to, że Sigma podaje różne wartości, w różnych tabelkach – to już inna kwestia. Coś po prostu pozmieniali i tyle.

    Jeśli chodzi o dokładność, to pisałem już to bardzo często, również w samym wpisie – trzeba zmierzyć obwód koła na własną rękę. Możesz również wpisać wyniki z tabelek, ale to wiadomo, że potem odczyt będzie mniej więcej się zgadzał.

    Dużo zależy od bieżnika opony, mieszanki z jakiej jest zrobiona, Twojej wagi, ciśnienia w oponie.

    • Jedni podają rzeczywiste obwody koła, a drudzy drogę/obrót w średnich warunkach jazdy. ugięcie opony ma kolosalny wpływ na wskazania, dlatego mierzenie obwodu to najmniej dokładne przybliżenie, lepiej wpisać z tabelki i odjąć 1,5%. Lepsza jest metoda śladów pozostawianych po kresce namalowanej kredą na oponie i „normalnym przejeździe kilku metrów. Z tym, że sama kreska ma kilka milimetrów grubości, a „jazda testowa” nie jest naturalna, bo powolna i koło przednie jedzie wężykiem.

      Dość dokładne są kalibracje na trasach kilkukilometrowych – metoda „na słupki”, oraz kilkunasto -kilkudziesięciokilometrowych na gps. Każda metoda ma swoje wady i zalety, zależy na ile nam zależy na dokładności i ile jesteśmy w stanie poświęcić kalibracji zachodu.

  • Tak, choć zapewne realne wartości obwodu koła będą inne. Ale jak Ci nie zależy na dokładności, to wpisuj to co podaje tabelka i jazda.

  • Dodam jeszcze, że licznik Sigma 5,12 w tabeli dla kola 26×2,25 podaje wartości 2120, a dla kola 26×2,0 wynosi 2075.

    Mam wpisać te wartości?

  • Witam, mam koła 26×2,25
    Drugi rower ma kola 26×2,0

    Posiadam liczniki Sigma 5,12
    Jakie wartości mam wpisać?

    Dziękuję.

  • @John – najlepiej zmierzyć samemu obwód koła. Tak na oko lepiej nic nie wpisywać.

  • @Anonim – wymoderowałem Twój komentarz. Nie lubię jeśli obraża się tutaj moich czytelników. Każdy ma prawo do niewiedzy i lepiej żeby pytał, niż robił coś na czuja.

    @Adek i :) – zmierzcie obwód koła miarką, to najdokładniejszy pomiar.

    @Kamil – sama średnica opony to obręczy – tak, będzie pasować. Pozostaje kwestia czy obręcz przyjmie węższe opony, chociaż różnica między 50 mm, a 37 mm nie jest jakaś totalnie drastyczna. I moim zdaniem będą na pewno pasować.

  • Łukasz dzięki serdeczne za Twojego bloga-dużo ciekawych informacji i naprawdę fajnie opisanych.

    Ja trochę z innej beczki,otóż kupiłem żonie rower z oponami 50-622 chciałbym w przyszłości wymienić na 37-622 lub 47-622 czy będą pasowały ?

    Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.
    Kamil.

  • Witam :) mam obwod kol 24×1.9 i nie wiem co mam wpisac do licznika. Prosze o szybka odpowiedz i z gory dziekuje ;)

  • Łukaszu. wykazujesz się wielką cierpliwością, odpisując tym wszystkim ludziom tysiące razy na to samo pytanie. Ja po przeczytaniu kilku wpisów miałem dość.

    Ps fajne porady…

  • http://www.longus.sk/download/navody/Longus-a-3.pdf
    myśle że obrazki tłumaczą wszystko, po za tym słowacki nie jest tak odległy od polskiego.

  • Dobry wieczór

    Czy może mi ktoś udostępnić instrukcję po polsku ( nie znam słowackiego) jak zamontować licznik Longus AX-3 series

  • dzień dobry. Dziękuję za radę, machanie magnesem przy czujniku pokazało, że licznik działa. Ustaliłam, że magnes był założony na zewnętrzną szprychę a więc przy kręceniu kołem był zbyt daleko od czujnika. Jak przełożyłam go na szprychę wewnętrzną licznik ruszył na dobre.

    Jestem bardzo wdzięczna za pomoc i za to, że moje śmieszne pytanie potraktował Pan poważnie tłumacząc mi na zdjęciu co jest czym. Na to jak zdejmuje się magnes ze szprychy wpadłam już samodzielnie :) Pozdrawiam i życzę miłego wieczoru.

  • dziękuję. Teraz wszystko rozumiem. Nie ja to wszystko montowałam dlatego nie wiedziałam gdzie są te elementy. Ja zrobiłam pomiary i ustawiłam licznik. Jutro sprawdzę czy Pana rada zadziałała.

  • Jeśli Twój licznik wygląda tak:

    https://roweroweporady.pl/sigma_bl_400.jpg

    To oznaczyłem na zdjęciu zarówno magnes (który montujemy na szprychę), jak i czujnik, który łączy się z licznikiem przez kabelek.