Jak ustawić licznik rowerowy

Licznik rowerowy, który mierzy nam podstawowe parametry jazdy, takie jak prędkość, dystans i czas – działa na bardzo prostej zasadzie. Na szprychę zakładamy magnes, a na widelec specjalny czujnik, który łączy się (przewodowo lub bezprzewodowo) z podstawką, w której umieszczamy licznik. Czujnik przekazuje do licznika informację o wykonaniu przez koło pełnego obrotu. Do licznika wprowadzamy obwód koła (zazwyczaj w milimetrach), dzięki czemu jest on w stanie obliczyć wszystkie potrzebne parametry. Najprostsze modele liczników można kupić już od 10 złotych.

Na jakiej wysokości zamontować czujnik i magnes?

Wysokość montażu magnesu i czujnika od licznika rowerowego

Dostaję od Was dziesiątki pytań o wysokość, na której należy zamontować czujnik oraz magnes. Część z Was sądzi, że ma to znaczenie dla pomiaru. A więc dementuję – nie ma to znaczenia (tzn. ma, ale nie na dokładność pomiaru, jedynie na to czy licznik będzie mierzyć prędkość czy nie). Najważniejsze jest aby czujnik dobrze „widział” magnes, czyli aby odległość między nimi nie była większa niż kilka milimetrów. Co zazwyczaj oznacza konieczność zamontowania ich bliżej piasty, gdzie szprychy dosuwają się do widelca. Ale tak jak pisałem – na dokładność pomiaru nie ma to wpływu.

Wysokość montażu nie ma znaczenia i czy przesuniecie go wyżej czy niżej, to jeżeli tylko czujnik będzie widział magnes – prędkość pokazywana przez licznik będzie identyczna. Dlaczego?

Czujnik daje informację do licznika, że koło wykonało pełen obrót. A czy magnes będzie na szprysze wyżej lub niżej, to i tak minie on czujnik dokładnie w tym samym momencie. Popatrzcie na zdjęcie powyżej, niezależnie od miejsca montażu magnesu, ostatecznie minie się on z czujnikiem na widelcu dokładnie w tym samym momencie. Czujnik puszcza wtedy sygnał do licznika „hej, koło wykonało pełen obrót!”, a licznik na podstawie czasu w którym się to stało, oblicza naszą prędkość (wiedząc jaki obwód ma koło, bo przecież sami mu go podaliśmy).

Licznik dostaje informację, że koło, które ma np. 2 metry (200 cm/2000 mm) obwodu, wykonało pełen obrót w ciągu jednej sekundy. Czyli rower w danej chwili porusza się z prędkością 2 m/s, czyli 7,2 km/h.

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad w którym tłumaczę w formie wideo, na jakiej wysokości zamontować magnes i czujnik. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)

Zapraszam również do lektury wpisu jak zamontować licznik do roweru, gdzie opisałem jak założyć licznik przewodowy oraz bezprzewodowy.

Jak wyznaczyć obwód opony?

To bardzo proste, choć nie tak łatwo zrobić to dokładnie. Najlepiej ustawić rower na płaskiej powierzchni, zaznaczyć linię startu oraz kreskę na dole opony, a następnie przetoczyć go po linii prostej, tak aby koło wykonało pełen obrót. Możesz również wsiąść na rower i spróbować przejechać taki dystans (da to większą dokładność, ponieważ weźmie pod uwagę ugięcie opony).

Teraz wystarczy zmierzyć przejechany dystans i mamy obwód koła. Dużo większą dokładność otrzyma się, gdy przetoczymy koło przez kilka-kilkanaście obrotów, zmierzymy ten dystans i podzielimy przez liczbę wykonanych obrotów.

Drugą metodą, ale obarczoną sporym błędem pomiarowym, jest zmierzenie średnicy koła z założoną oponą (napompowaną do docelowego ciśnienia). Znając średnicę, bardzo łatwo policzyć obwód koła, bierzemy kalkulator i średnicę w centymetrach mnożymy razy pi, czyli 3,14 – otrzymany wynik to obwód koła.

Tego typu pomiary zawsze będą obarczone pewnym błędem pomiarowym. W pierwszej metodzie przydałoby się wsiąść na rower podczas pomiaru. Opona ugnie się pod naszym ciężarem, zmieniając trochę swój obwód, wpływając w jakimś stopniu na wynik. Ale… czy uda się przejechać idealnie po linii prostej? A co gdy zmienimy ciśnienie w oponach? A co gdy ciśnienie w oponach samo z siebie spadnie? :) Cóż, trzeba po prostu przyjąć, że to zawsze będzie pomiar z jakimś błędem – natomiast jeżeli to nawet będzie 1% to „zyskamy” bądź „stracimy” co najwyżej 1 km na przejechane 100 kilometrów.

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad na YouTube, w którym opowiadam o tym jak zamontować i jak ustawić licznik. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Co zrobić, gdy nie możesz samemu zmierzyć obwodu koła?

Pozostaje posiłkowanie się tabelką, którą widzisz poniżej. Pamiętaj tylko, że obwód koła, który z niej odczytasz, nie będzie idealnie dokładny. Opony różnią się wysokością, grubością bieżnika, ciśnieniem do którego można je napompować – tak więc dwie opony o tych samych (teoretycznych) wymiarach mogą różnić się mniej lub bardziej obwodem.

Co wpisać do licznika w rowerze
Kliknij aby powiększyć

Jak odczytać obwód opony z tabelki?

W pierwszej kolumnie rozmiar opony podany jest w systemie calowym lub francuskim, w drugiej w systemie ETRTO, natomiast w trzeciej znajduje się obwód koła w milimetrach, który wprowadzamy do licznika. Jeżeli nie wiesz w jakim rozmiarze masz opony, zerknij na jej bok, znajdziesz tam naniesiony rozmiar. Polecam w pierwszej kolejności sugerować się rozmiarem w systemie ETRTO. Jeżeli oznaczenia nic Ci nie mówią, zachęcam do lektury tekstu, w którym piszę o rozmiarach opon rowerowych.

Pomiar prędkości GPS

Pomiar GPS

Aby zweryfikować czy udało się wpisać dobry obwód koła, możesz to sprawdzić, korzystając z odbiornika GPS, który znajdziemy w praktycznie każdym smartfonie. Potrzebna będzie tylko rowerowa aplikacja, która pokazuje prędkość podczas jazdy (wystarczy wpisać w Sklepie Google czy Apple Store hasło Bike Computer). Następnie znajdź prostą, asfaltową drogę w otwartym terenie, bez wysokich drzew i budynków, aby nie zaburzać odczytu GPS. Staraj się jechać jednostajnym tempem i porównaj wskazania licznika oraz telefonu. Osobiście nie przejmowałbym się różnicą prędkości rzędu 0,5 km/h (może to być błąd pomiarowy), ale przy większych różnicach warto skorygować ustawienie licznika.

Pamiętaj, że GPS lubi chwilowo przekłamywać wynik, gdy jeździ się w lesie czy między wysokimi budynkami. Dlatego nie są to dobre miejsca do sprawdzania dokładności licznika.

Jak zaprogramować licznik rowerowy obwódJak wpisać obwód koła do licznika?

Producenci liczników rowerowych, nawet ci najwięksi, lubują się w utrudnianiu życia tym, którzy chcą wpisać obwód koła w niektórych modelach. Mnie najbardziej irytują te, w których do ustawień wchodzi się poprzez naciśnięcie maluteńkiego przycisku, znajdującego się z tyłu licznika. Trzeba znaleźć długopis, wcisnąć ten guzik, uważając aby nic przy okazji nie uszkodzić i jeszcze patrzeć na wyświetlacz, czy udało się wejść w ustawienia. Jeszcze gorsze są liczniki, w których ustawienia zmienia się drugim, takim samym guziczkiem. Ale cóż, nie robi się tego zbyt często, więc można chwilę pocierpieć.

Ale jak ustawić swój licznik? Najlepiej będzie zajrzeć do instrukcji, ona nie gryzie. Nawet jeżeli jest tylko po angielsku czy chińsku, powinna zawierać kilka obrazków, które pomogą w konfiguracji. Drugim sposobem jest wpisanie w Google modelu licznika z dopiskiem instrukcja lub manual. Trzeci sposób to wyjęcie i włożenie baterii. Licznik zresetuje się i najczęściej powinien na starcie pozwolić na wpisanie obwodu opony oraz godziny.

Tak naprawdę nie ma jednej, uniwersalnej metody w jaki sposób ustawić licznik. Pamiętaj, że on nie gryzie i nie wybuchnie, gdy coś źle wciśniesz. Wystarczy poeksperymentować z przyciskami, zazwyczaj jednym zmieniamy migającą akurat wartość, a drugim przechodzimy do kolejnej. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania dotyczące liczników, śmiało pisz w komentarzu, postaram się w miarę możliwości pomóc.

Jeśli myślicie o zakupie nowego, lepszego licznika, polecam przejrzeć oferty sklepów. Już za ok. 50 złotych można kupić dobry licznik do roweru. Ja szczególnie polecam liczniki Sigma (używałem ich przez wiele lat), Cateye i VDO. Zainteresowanych licznikiem z GPS-em, zachęcam do lektury wpisów z listy poniżej.

 

Zapraszam do lektury innych wpisów z serii o licznikach rowerowych:

1. Jaki licznik rowerowy kupić

2. Liczniki rowerowe z GPS do 800 złotych

3. Jak ustawić licznik rowerowy

4. Jak zamontować licznik rowerowy

5. Co to jest ANT+

6. Jaki pulsometr na rower kupić

7. Licznik Wahoo Bolt – wrażenia po roku

8. Test licznika Sigma Rox 7.0 GPS

9. Licznik rowerowy czy telefon na kierownicy

Skomentuj derfel cadarn Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

270 komentarzy

  • A ja rysuje linie na ziemi stawiam przednie koło na linii tak aby wentyl był na środku tej linii i jadę o jeden obrót koła do przodu, znowu rysuje linie i mierze długość między liniami podając ją w milimetrach. Trzeba pamiętać żę obwód koła zmienia si ew trakcie zużycia opony. U mnie było to około 5 cm między star a nową oponą.

  • To bardzo dobry sposób. A co do zużywania opony to oczywiście jest to prawda. Jazda z niższym ciśnieniem niż podczas pomiaru również będzie zmieniała odczyt.

    • Witam. Ciśnienie nie ma tutaj nic do rzeczy, liczy się tylko długość obwodu opony. Sposób z linia na asfalcie jest najdokładniejszy.

      • Opona napompowana do niższego ciśnienia, mimo wszystko ugina się bardziej i może to zaburzać jej obwód. Minimalnie, ale zawsze.

        • Szanowny kolego, ugięcie opony nie zmienia długości jej obwodu.Zaznacz kreskę na drodze i na obręczy i zrób pełny obrót przy napompowanym kole i bez powietrza. Dystans jednego obrotu będzie dokładnie taki sam.

          • Obwód koła to 2×3,14xr (średnica koła),
            zatem przy ugìętej oponie promień BĘDZIE mniejszy i obwód również.

          • Ponadto mamy jeszcze do czynienia z poślizgiem, który jest różny dla różnych ciśnień i prędkości, więc zawsze będzie mieć to jakiś wpływ.

          • kompletnie się nie zgadzam, wszak obwód koła zależy od promienia/średnicy: u mnie obwód koła roweru bez obciążenia – 2162 mm, z obciążeniem – 2100 mm.

        • Drodzy koledzy teoretycy, proszę sprawdźcie zanim zaczniecie pisać, że stan napompowania dęki nie ma znaczenia.
          1) Po pierwsze, to po prostu sprawdźcie – jest różnica, na flaku długość jaką przejedzie koło przy jednym obrocie obrotu koła jest krótsza, wyszło mi ponad 10 cm
          2) Po drugie – takie pytanie na myślenie: Wyobrażcie sobie, że złapiecie gumę w bardzo wysokiej oponie, teraz koło toczy się praktycznie na feldze. Czy koło napompowane na kamień, pokona taką samą drogę jak sama felga?
          3) A po trzecie to da się w przybliżeniu wyliczyć jaki wpływ ma flak na długość przejechanej trasy. Przypomnienie matematyki z podstawówki, wzór na obwód koła to: 2 * Pi * R. I nie ma cudów, w zasadzie to odległość jaką przejedzie koło zależy od promienia koła, czyli wysokości osi koła nad ziemią, a nie długości obwodu samej gumowej opony – opona się ugina. Znając wzór na obwód koła, można łatwo wyliczyć, że jeśli mamy flaka powodującego 1 cm ugięcie czyli skrócenie promienia całego koła o 1cm, to długość rzeczywistego obwodu skróci się o 2 * 3,14 * 1 czyli o jakieś 6,28 cm.

      • jak nie ma jak ma,codziennie jeżdżę do pracy identyczny dystans i zawsze po dopompowaniu opon licznik pokazuje kilkadziesiąt metrów mniej

  • Witam, kupiłem nie dawno hexagona X9, odległość między widełkami a końcem szprychy jest zbyt duża(z 4 cm na oko) aby pozwolić licznikowi na jakiekolwiek odliczanie. Minimalny obwód koła jaki mogę ustawić na liczniko to 1m, taki też obwód ustawiłem na liczniku, następnie mając te dane z wzoru na obwód koła wyliczyłem jaki promień powinien być dla koła o takim obwodzie wyszło mi około 159mm, więc zarówno magnesik jak i czujnk zsunąłem na taką odległość od środka piasty, ale licznik watuje i to o kilkaset metrów na krótkim dystansie. Gdzie popełniłem błąd?
    PS: Obwód opony to około 2100mm. Licznik Bike computer 400 od Sigmy

  • Nie bardzo nadążam za Twoim sposobem, który jeżeli dobrze go zrozumiałem – zakłada przesuwanie magnesu i czujnika.

    A przecież to nie ma kompletnie żadnego znaczenia na jakiej wysokości Ty go zamontujesz. Załóż go na takiej wysokości, na jakiej Ci wygodnie i tak, by czujnik „widział” magnes i już.

    Wprowadź obwód koła i sprawa gotowa. Wysokość magnesu nie ma kompletnie żadnego znaczenia, bo on zlicza tylko obroty, a czy zamontujesz go na górze czy na dole, to przecież czas w jakim wróci do początkowego miejsca jest taki sam. Niezależnie od wysokości montażu.

  • WITAM KUPIŁEM LICZNIK SIGMA DO ROWERU O KOŁACH 27,5.ALE NIE MA TAM TAKICH KODÓW.CZY KTOŚ POSIADA KODY

    • na wrpowadzinia danych są trzy sposoby
      1) jeden obrót koła wymiart wrowadzamy w mm
      2) wysokość od podłoża najwyższego punktu wartość przez środek koła mnożymy przez wortość stałą 3.141
      3) wartość z opony XX-XXX
      XX razy dwa do wyniku dodajemy warość XXX wynik mnożymy przez 3,141 wynik to wartość dla licznika
      np jak to umnie wygląda
      1)obwód 2095mm
      2)wysokość 667mm razy 3,141 = 2095
      3)54-559 54*2 + 559=667*3,141 = 2095 ta metoda nie wymaga mierzenia a odzierciedla pomiary w tolerancji +- 3mm wiadomo że opona też się zużywa

  • Ten „kod” to po prostu obwód koła. Przeczytaj jeszcze raz we wpisie jak go zmierzyć i po prostu zmierz i wpisz :)

  • witam , a ja szukałem wszedzie i nie moge znaleźc, w tabelkach tez albo slepy jestem mam opony 26 x 20 .. jaka to będzie wartosc wpisania do licznika ? z gory dzieki

  • Jak rozumiem masz opony 26″ x 2.1″. W tabelce zbliżony jest 2.125″ (czyli 2133) i taki możesz śmiało wpisać.

    A jeżeli chcesz ultradokładnie, to po prostu zmierz sobie obwód koła, to zajmuje minutę :)

  • na oponie jest napisany dokładnie taki rozmiar ”26×210” nic poza tym , zadnych oznaczen w postaci iso .. kupie centymetr bo gdzies posiałem to sie upewnie ale tak jak napisales to myslisz ze w przyblizeniu 213 bedzie ok ? z gory dzieki za pomoc

  • przepraszam ze zasmiecam ale mierzylem metoda kresek na ziemi i wychodzi mi równo 200 cm .. ale w to nie wchodzi szerokosc opony wiec jak najlepoiej wpisac w licznik ?

  • Szerokości opony do niczego nie dodajemy, to tylko pomocniczy wymiar do tabelki, bo zwykle im szersza opona tym wyższa.

    Wydaje mi się, że 200 to jednak coś mało… Napompuj oponę do dobrego ciśnienia (sprawdzając manometrem a nie ręką), ustaw oponę na ziemi, wentylem do dołu i przejedź kołem tak by wentyl wrócił znów na sam dół.
    Możesz trochę przyciskać kierownicę, by zasymulować jazdę.
    I zmierz, oczywiście jakąś miarką.

    Powinno Ci wyjść więcej, moja dziewczyna ma opony 26×1,95 i wyszedł obwód 207, więc u Ciebie te 200… no chyba, że masz niższe opony.

  • zrobiłemjak mówiłes , po napompowaniu i pod naciskiem na kiedownice wyszlo mi 202 cm czyli zwiekszylo sie o 2 :)

  • rodzaj bieżnika ma znaczenie i to ogromne. Np wg tabelki u mnie wychodzi 2128 (inna tabela Sigmy gdzie ujęty jest rozmiar 26×2,1) a realnie z pomiaru koła wychodzi 2065mm. Opony mam miejsko- turystyczne gdzie bieżnik jest bardzo płaski na środku opony dla najmniejszych oporów toczenia. Ten sam rozmiar opony z bieżnikiem terenowym będzie miał o kilka cm więcej obwodu. Polecam więc metodę pomiaru taśmą mierniczą gdyż najdokładniej oddaje realny kod dla licznika.

  • Witam! posiadam licznik profex fitness 25 i chcialem go zamontować w skuterze o 13 calowych kołach (130/70 r1) mam problem z wyregulowaniem jaki kod .

    • Jeśli masz wartość na oponie XX-XXX to trzecia metoda jest oki
      na wrpowadzinia danych są trzy sposoby
      1) jeden obrót koła wymiart wrowadzamy w mm
      2) wysokość od podłoża najwyższego punktu wartość przez środek koła mnożymy przez wortość stałą 3.141
      3) wartość z opony XX-XXX
      XX razy dwa do wyniku dodajemy warość XXX wynik mnożymy przez 3,141 wynik to wartość dla licznika
      np jak to umnie wygląda
      1)obwód 2095mm
      2)wysokość 667mm razy 3,141 = 2095
      3)54-559 54*2 + 559=667*3,141 = 2095 ta metoda nie wymaga mierzenia a odzierciedla pomiary w tolerancji +- 3mm wiadomo że opona też się zużywa

  • Weź miarkę i zmierz. Niestety ciężko Ci będzie znaleźć w internecie obwód takiego koła, lepiej i pewniej będzie to zmierzyć samemu. Tak więc miarka w dłoń i zmierz ile przejedzie na jednym obrocie koła.

  • Witam mam nastepujace pytanie. Posiadam opony o wymiarach 26×1.9 w moim liczniku nalezy jedynie wpisac rozmiar kola w przedziale: „5 do 31”. Więc co dokladnie musze wpisac przy tych wymiarach kola które posiadam? Kolejna sprawa to czy po wpisaniu nie odpowiedniego rozmiaru w licznik pod czas jazdy licznik bedzie caly czas na 0 we wszystkich parametrach?? Pytam ponieważ ustawiłem 26″ i jadac wszystkie funkcje byly na 00.

  • Nie, jeśli licznik nic nie wskazuje, to znaczy, że czujnik nie widzi magnesiku.
    Jeśli wpisujesz tylko rozmiar koła, to wpisz 26″.

  • Witam , w mojej maszynie na widełkach jest znaczek 29″ to jest zapewne oznakowanie średnicy opon , jaki więc będzie dla nich odpowiedni wpis do licznika pomiaru?
    dzięki.

  • Witaj, rozmiar opony najlepiej sprawdzić na oponie :)
    Oprócz jej średnicy przydatna jest informacja o szerokości.

    Ale najprościej będzie jeśli sam to zmierzysz. Tak jak pisałem już wcześniej – przejeżdżasz pełny obrót koła po ziemi i mierzysz ile przejechało.

  • Witaj, przedwczoraj kupiłem tzw. komputer pokładowy do roweru jakiejś francuskiej marki i mam z nim problem (instrukcja montażu jest, ale nie w naszym języku), czy wynika to tylko z tego powodu, że nie wpisałem do niego średnicy opony i nie ma żadnych odczytów.
    Po resetowaniu mam same zera, przy obrotach kołem po prostu nic nie odczytuje.

  • Dodam, że byłem dzisiaj w punkcie w którym człowiek od napraw, sam nie wiedział co i jak.
    Zaciekawiła mnie twoja wypowiedź odnośnie obrotu koła i montażu sensorów, przecież chyba sensor na samym dole będzie częściej miał impuls, niż ten zamontowany przy samej obręczy koła.
    Sam to sprawdzę :P

  • Podaj nazwę tego komputerka i model, może uda się coś wymyślić. Ale jeśli nie pokazuje żadnego odczytu – to zapewne czujnik nie widzi magnesu.

    A jeżeli usiądziesz i się chwilę zastanowisz, najlepiej jednocześnie kręcąc kołem od roweru, to zauważysz, że nieważne gdzie zamontujesz magnesik i czujnik. Gdyby było inaczej, zakrzywiałbyś czasoprzestrzeń – a to jak na razie udaje się tylko po alkoholu :)

  • Dokładnie, licznik liczy ilość impulsów w czasie tak więc nie ma znaczenia gdzie będzie zamocowany magnes zarówno przy samej piaście jak i przy samej obręczy… jeden obrót koła to jeden obrót tu i tu. Mylone jest to z prędkością obrotową magnesu, tak tutaj się zgadza że prędkość obrotowa magnesu zamontowanego przy samej piaście będzie mała a zamontowanego przy obręczy największa. Tak że licznik liczy ilość impulsów i mnoży przez liczbę mm (obwód koła) czyli ten nasz kod 4 cyfrowy który należy wklepać do pamięci licznika.

  • Witam,mam licznik sigma bc 12.12 kola 29 calowe, opony 2.10 wpisałem z tabeli liczbę 2295 i gdy kręcę kołem licznik nie wskazuje nic (magnes zamontowałem na środku) mógłbyś powiedzieć o co chodzi,lub podać poprawna liczbę do wpisania bo może się pomyliłem. Z góry dziękuje.

  • @Tomek – wpisana liczba nie ma najmniejszego znaczenia dla działania licznika. Najwyżej będzie źle pokazywał.

    Jeśli licznik nic nie pokazuje, to znaczy, że czujnik nie widzi magnesu, lub ewentualnie coś jest nie tak ze stykami. Sprawdź czy dobrze założyłeś licznik do podstawki, może tam coś nie łapie.

    Następnie weź magnes i pomachaj nim przy czujniku – powinna pokazać się prędkość.
    Być może tak jak to zamontowałeś, magnes jest zbyt daleko od czujnika i trzeba to poprawić.

  • no właśnie już do tego doszedłem,ze był zbyt daleko :) Dziękuje za szybką odpowiedz. Problem w tym ze mam hamulce tarczowe i gdy poprowadziłem kabel po lince i chciałem zamontować po lewej stronie magnes i czujnik to jest za duża odległość.. Nie wiem czy tak jest zawsze ale po stronie tarczy mam większa odległość od szprych do amortyzatora niż po drugiej stronie. Masz może jakiś pomysł co zrobić?? Gdy poprowadzę kabel po drugiej stronie może się łatwo przerwać..Nie przemyślałem tego,bo moglem kupić licznik bezprzewodowy. Przepraszam za tak banalne pytania ale dopiero zaczynam swoja przygodę z rowerem :)

  • To normalne, przecież z jednej strony musi Ci się jeszcze tarcza zmieścić. W każdym razie poprowadź sobie kabelek po prawej stronie. Dlaczego miałby się łatwiej przerwać? Jeśli odpowiednio go przeprowadzisz – będzie dobrze.
    Możesz też spróbować zamontować go trochę niżej, szprychy zbliżają się na dole do amortyzatora.

  • Ja mam po tej samej stronie co tarcza hamulcowa. Wygodniej jest puścić kabelek od czujnika po przewodzie hamulcowym. Można też uciąć kilka listków taśmy dwustronnej i podkleić pod czujnikiem wtedy będzie bliżej szprych i magnesu. Więc się da, z tym że ja mam koła 26″ ale to chyba nie ma większego znaczenia.

  • Mam problem z licznikiem rowerowym solar Profex. Nie mogę wprowadzić obwodu koła, cały czas wyświetla ustawienie fabryczne 2124.Mimo że wprowadzam 2045. Nie mogę zatwierdzić żadnych nowych parametrów. Z góry dziękuję za rady.

  • Szczerze Ci powiem, że nie wiem. A co mówi instrukcja?

    Na pewno któryś z przycisków służy do zatwierdzania wpisanego obwodu.

    • wartość z opony XX-XXX

      XX razy dwa do wyniku dodajemy warość XXX wynik mnożymy przez 3,141 wynik to wartość dla licznika
      np jak to umnie wygląda
      54-559 54*2 + 559=667*3,141 = 2095 ta metoda nie wymaga mierzenia a odzierciedla pomiary w tolerancji +- 3mm wiadomo że opona też się zużywa

  • @Krzychu – możesz wpisać 2101 (czyli coś pomiędzy 1.9 a 2.0)

    @Poznański Rowerzysta – to jest dokładnie ta sama tabelka, którą ja zamieściłem, ale uzupełniona o koła 29 cali. Postaram się niebawem wrzucić rozszerzoną wersję.

  • Wszelka literatura podaje, że 2224, czyli to samo co przy 700x40C. Ale najlepiej będzie jak sam zmierzysz. Ale jeśli Ci się nie chce, to śmiało wpisuj 2224.

  • „to jest dokładnie ta sama tabelka, którą ja zamieściłem, ale uzupełniona o koła 29 cali. ”
    nie zupełnie, dla opony 26×2.00 w twojej jest 2114 a w zamieszczonej na stronie http://bit.ly/1gEFXNM 2075, chociaż rozmiary ETRTO się nie zgadzają

  • O, faktycznie. Ja spojrzałem wyrywkowo i akurat się zgadzało. Powiem Ci szczerze, że i tak najlepiej jest zmierzyć samemu. Ale skąd się te różnice wzięły tutaj, to nie mam pojęcia.

    Muszę się zebrać w sobie i zrobić własną tabelkę :)

    • sprawdź czy będzie podobny wynik tą metodą jeślitak to ją wprowaź
      wartość z opony XX-XXX

      XX razy dwa do wyniku dodajemy warość XXX wynik mnożymy przez 3,141 wynik to wartość dla licznika
      np jak to umnie wygląda
      54-559 54*2 + 559=667*3,141 = 2095 ta metoda nie wymaga mierzenia a odzierciedla pomiary w tolerancji +- 3mm wiadomo że opona też się zużywa

  • I tak może Ci wyjść, ponieważ każda opona jest inna. To znaczy różnią się bieżnikiem lub wysokością. Tabelka jest jedynie dla osób, którym się nie chce zmierzyć obwodu koła :)

  • A duże przekłamania będą w pomiarze jak wpisane będzie 205 anie 202 kolo26″1.75 opona lysa krawiecka miarka jakies 202 wyszlo mi kolo w powietrzu hehe

  • no to sobie policz, 3cm różnicy na każde przejechane 2m. Po 10m -15cm, po 100m -1,5m, po 1km -15m, po 100km – 1,5km

  • A to nie da się wpisać 202? Zresztą tak jak pisze Darecki, różnica będzie rzędu 1,5%. Nie jest to wiele, pamiętaj też, że jak usiądziesz na rowerze, obwód koła może się zmienić pod obciążeniem.

  • racja rano 7.7km zmieniłem w pracy na 202 teraz mam 6.96km prawie ta sama trasa niewielkie odstępstwo na piwko pod praca;-)
    ale dzięki za odpowiedz.

  • Witam! Ja mam taki problem że przerwał mi sie kabelek do czujnika i teraz mam dylemat bo niewiem czy bedzie mi działał ten licznik jak skręce te kabelki ?

  • Myślę, że będzie. Najlepiej byłoby je zlutować, ale jeśli nie masz lutownicy, to ostrożnie zdejmij nożykiem izolację z przewodów, ostrożnie skręć i zaklej taśmą izolacyjną do przewodów. Powinno działać jeśli zrobisz to porządnie.

  • Witam :)
    Mam prośbę… Proszę mi powiedzieć, czy dobrze odczytałam dane do licznika.
    Cyfry na oponie: 42-622; 700x40c. Jaki powinnam wpisać kod do licznika?
    Mierzyłam koło i średnicę według instrukcji, ale wychodzą mi rozbieżności…
    Pozdrawiam ;)

  • Cześć,
    tabelka jest tylko przykładowa, dla osób które chcą na szybko, bez pomiarów wpisać do licznika obwód. Opony różnią się bieżnikiem, grubością gumy itd. a to bardzo wpływa na ich obwód.

    Jeśli zmierzyłaś obwód koła sama, to wpisz to co Ci wyszło (możesz zmierzyć dwa razy dla pewności). No chyba, że wyszły Ci jakieś olbrzymie rozbieżności z tabelką.

  • witam mam kolo 26×2.0 i licznik starszy juz sigma 906 tam podany numer wielkosci koła jest w intrukcji 2114 a u ciebie na ta wielkosc 2075 . to zalezne od modelu licznika czy dane z przed kilku lat sa nieaktualne?.. pozdrawiam.

  • Tak, coś Sigma zmieniła w swoich tabelkach. Tak jak napisałem pod tabelką, jest to tylko wynik teoretyczny. Najlepiej zmierzyć samemu, a tabelką posługiwać się jedynie w ostateczności (jakąkolwiek).

  • Witam, Nie wiem juz gdzie uderzyć z pytaniem. Mam licznik Kross KRC 309W i nigdzie w instrukcji nie widzę co mam przyciskać na liczniku aby zaprogramować (wpisać) obwód koła.

  • W większości liczników wyciąga się baterie. Po ponownym włożeniu baterii i uruchomieniu się licznika wyświetli się właśnie funkcja wpisywania kodu. W niektórych jest od spodu mały guziczek na zapałkę z napisem SET. Tam się uruchamia funkcje zmiany danych w liczniku.

  • @Marlena487 – zapewne jest tak, jak pisze Darecki. I na pewno w instrukcji jest o tym wzmianka, to jedna z ważniejszych rzeczy w każdym liczniku.

    Niestety nie udało mi się znaleźć instrukcji od tego licznika, możesz mi ją przesłać mailem (adres znajdziesz w zakładce Kontakt).

    Ew. napisz do serwisu Krossa: https://www.kross.pl/pl/kontakt/dane-teleadresowe

  • Witam nigdzie nie mogę znaleźć takiego zapisu mam tylko taki kod na swojej oponie : 28x42HR/37VR czy mógłby ktoś pomocny wyliczyć mi na jego podstawie obwód mojego koła ?? z góry thx.

  • Obstawiałbym, że to jakieś dziwne oznaczenie koła 28 cali z oponą o szerokości 42 mm, ale tak jak pisze Lejbus, miarka w dłoń, zrób pełen obrót po ziemi i zmierz ile koło przejechało.

  • Zerknij na mój komentarz i Lejbusa powyżej. A tabelki są jedynie poglądowo-teoretyczne.

  • Witam ponownie. Rzeczywiście wczytałam się w instrukcję producenta i odnalazłam po wielu bojach opcję wpisania do licznika KRC 309W obwodu koła.
    Dziękuję i pozdrawiam.

  • Będzie trochę nie na temat, ale Lukasz gratuluję cierpliwości. Poradnik napisany bardzo przejrzyście, ale niektóre pytania to pedały odpadają…

  • Ktoś pytał o oponę z dwoma oznaczeniami 28x42HR, 37VR. To opona o innej wysokości i szerokości profilu. 42mm horizontal i 37mm vertikal, podobnie jak wszystkie opony samochodowe i motocyklowe. Podobnie jak Krzysztof gratuluję cierpliwości.

    Nie wiem skąd u ludzi taka niechęć do własnoręcznych pomiarów. Warto podkreślić że podczas pomiaru warto na rowerze usiąść i przy pomocy drugiej osoby przeprowadzić rower na odcinku pomiarowym. Ale to dla perfekcjonistów.

  • Witam, mam problem z zamontowaniem licznika. Zamontowałem go i kręcę kołem i licznik nie pokazuje mi żadnej prędkości. Czujnik z magnesem jest bardzo blisko, ze prawie ociera o czujnik, na pewno jest zachowana odległośc ok 2-3mm. Ustawiłem tez rozmiary opony. W jaki sposób sprawdzić, żeby ten licznik pokazywał mi prędkość?

  • Hej, spróbuj wziąć w rękę czujnik oraz magnes i ręcznie pomachaj jednym obok drugiego.

    Licznik musi ożyć! Może 2-3 milimetry to dla niego za dużo i musi być 1 mm.

  • witam,
    mam problem z licznikami ATECH F 16 tz.

    mamy 2 rowery obydwa z obwodem koła 2075 mierzone nie z tabelki:) jednak w czasie jazdy jeden rower za drugim na dystansie ok. 15 km różnica w pomiarach ponad 1,5 km jeden licznik pokazuje 15,3 km drugi 16,9 km czy to wina liczników przekłamują mimo że są jednej firmy i na tych samych obwodach koła śmigają;)

    Czy możliwe że coś źle ustawione, ale co? Mierzyłem dokładnie obwód 3 razy miarą na oponie, kredą na asfalcie i wentylem jeden obrót, rozumiem że nie wyjdą identyczne. Wystarczy kilka manewrować rowerem inaczej jak kierowca drugiego, ale żeby aż o tyle było różnicy???

    • Wystarczy:
      a) inaczej napompować
      b) posadzić rowerzystę o innej wadze
      c) mieć inny anotryzator
      d) mieć inną oponę (twardość, bieznik)
      e) przyjąć inną pozycje na rowerze
      f) jechać jeden za drugim (wiatr zmienia nacisk na przednie koło)
      g) jechać innym sposobem

      Choć przy 10% obstawiałbym cisnienie w grubych oponach i wagę rowerzysty. Zamiast obwodu koła (którego pomiar odbiega od realnego w czasie jazdy) sugeruję metodę na słupki opisana poniżej, albo na telefon z gps (ale tylko z dobrym programem, na wycieczce bez drzew, w słoneczny dzień). Po powrocie trzeba jeszcze sprawdzić na mapie czy ślad pokrywa się z drogą. Bez gps można też wyrysować sobie dokładnie przejechaną drogę za pomocą gpsies.com (z opcją 'follow road”), o ile się nie krążyło po sklepach i parkingach leśnych.
      Trzeba też pamiętać, że licznik ustawiony na asfalty pokazuje niedokładnie na piaszczystych drogach, a nawet na bruku. Na piaski i błota nie da się ustawić licznika tak dokładnie jak na asfalt. Grubszy rowerzysta, nowa opona, czy zapomnienie podpompowania zmienia wskazania.
      Z tym, że 10% to bardzo dużo. Proponuję sprawdzić ciśnienie, zablokować amortyzatory w obu rowerach i wybrać się dwa razy na taką samą wycieczkę zamieniając się rowerami.

  • Ja myślę że ta różnica składowa wszystkiego co wymieniłeś czyli inny tor jazdy, przekłamanie liczników i inna średnica kół w obu rowerach. Do tego można jeszcze dodać szwankowanie naliczania impulsów, czyli tzw gubienie impulsów z czujnika przy kole…

    Rozwiązanie może być takie… jak wiesz wzdłuż drogi są słupki dystansu numerowane co 100 m. Możesz przejechać jednym rowerem 1 km wzdłuż słupków i sprawdzić ile pokaże licznik, następnie kodem licznika dostosować wskazanie po kolejnych próbach tak, żeby otrzymać wynik zbliżony do 1 km.

    Ale to wszystko, co by nie wymyślił zawsze będzie obarczone jakimś błędem, a przecież jest to tylko gadżet, który średnio pozwala tylko określić ile pojeździliśmy danego dnia, albo jak szybko jedziemy…

  • @Darecki – z tego co napisał Langus, oba rowery mają identyczne średnice kół.

    Metoda na słupki przy drodze jest… hmmm… ciekawa, ale sam nie wiem czy chciałoby mi się w to bawić. Tam zresztą też jest jakiś margines błędu.

    Zacznijmy od tego. Czy oba rowery mają identyczne opony, o identycznej szerokości? Czy są napompowane do identycznego, odpowiedniego ciśnienia (mierzone manometrem, a nie palcem)?

    Czy na obu rowerach jeżdżą osoby o podobnej masie? Czy czujniki są poprawnie zamontowane, tzn. widzą się dobrze z magnesami (odległość w jakiej się mijają musi być naprawdę nieduża).

    Ciężko obiektywnie stwierdzić, gdzie może tkwić problem, nie wydaje mi się by różnicę 10% dało się uzyskać przez omijanie dziur, czy „bujanie na boki”.

    • Metoda na słupki pozwala na ustawienie licznika pokazującego do 10m z dokładnością 0.4% na 4 km. Słupki są ustawiane naprawdę dokładnie, nie należy tylko tego robić na zbyt krętej drodze. Jeszcze dokładniejsza jest metoda na wymierzony bardzo dokładnie odcinek (najlepiej powyżej 2 km) i startowanie po wyzerowaniu z magnesem za czujnikiem, a po przejechaniu znanego odcinka policzenie obrotów koła do następnej zmiany na liczniku. potem odpowiednie (nietrudne) obliczenia i dokładność wychodzi naprawdę rewelacyjnie.

      Oczywiście, że warunki, choćby pozycja rowerzysty, albo rodzaj nawierzchni (nie wspominając o ciśnieniu w oponach) zmieniają stosunek droga/obrót koła (bo obwodem to trudno nazwać), ale dla przeciętnych warunków w jakich użytkujemy rower dokładność będzie około 0.1 – 02 %. Ogólnie dokładność wskazań dobrze skalibrowanego licznika nie odbiega o 0.5% od rzeczywistości. Co daje 50 m błedu na 10 km. Jak w roku przejedziemy 2000 to może jest to 5 kilometrów mniej (albo więcej)

      Komu się nie chce, powinien „na pałę” odjąć 1,5% od tego co piszą w tabelkach dla jego opony.

    • Czy ja wiem, czy w metodzie na słupki wiele się trzeba bawić? Zapamiętujesz końcówkę licznika (setki i dziesiątki metrów) przy jakimś słupku, powiedzmy jest to 7. Na kolejnej 7 sprawdzasz końcówkę i wiesz, czy licznik „niedoważa”, czy „przeważa”. Po dwóch, trzech lub czterech słupkach z „7” widzisz wyraźnie skumulowaną odchyłkę.

      Powiedzmy, że na pierwszej 7 miałeś na liczniku xx.25 (końcówka – 250 m), a na piątej (po przejechaniu 4 km) yy.31. Czyli licznik pokazuje za dużo o 60m/4km. Wpisany obwód koła jest zatem o 6/4% za duży. Jak widać, trzeba liczbę dziesiątek metrów (ostatnia cyfra na liczniku) podzielić przez liczbę przejechanych km i wychodzi poprawka w procentach. Wszystkie te dywagacje i obliczenia można przeprowadzić w czasie jazdy. Na 4 km ma się 8-10 minut na myślenie :) A zapamiętać trzeba tylko te 6/4. W domu na kalkulatorze podzielić 6/4 = 1.5 i od aktualnego ustawienia koła odjąć te 1.5%, czyli np 2106*(1-0.015)= 2074 i tę liczbę wpisać. po czym znów pojechać na wycieczkę kalibracyjną. Z dokładnością mniejszą niż 0.25% nie ma co walczyć :)

  • witam. Mam problem o którym już pisano. Licznik – pomimo że wszystkie pomiary są wpisane – „nie żyje” i nie umiem go ożywić. Czytam, że mam wziąć czujnik i pomachać magnesem. Ale gdzie jest ten czujnik? A gdzie jest magnes? Mam licznik Sigma 400. Proszę o pomoc.

  • Jeśli Twój licznik wygląda tak:

    https://roweroweporady.pl/sigma_bl_400.jpg

    To oznaczyłem na zdjęciu zarówno magnes (który montujemy na szprychę), jak i czujnik, który łączy się z licznikiem przez kabelek.

  • dziękuję. Teraz wszystko rozumiem. Nie ja to wszystko montowałam dlatego nie wiedziałam gdzie są te elementy. Ja zrobiłam pomiary i ustawiłam licznik. Jutro sprawdzę czy Pana rada zadziałała.

  • dzień dobry. Dziękuję za radę, machanie magnesem przy czujniku pokazało, że licznik działa. Ustaliłam, że magnes był założony na zewnętrzną szprychę a więc przy kręceniu kołem był zbyt daleko od czujnika. Jak przełożyłam go na szprychę wewnętrzną licznik ruszył na dobre.

    Jestem bardzo wdzięczna za pomoc i za to, że moje śmieszne pytanie potraktował Pan poważnie tłumacząc mi na zdjęciu co jest czym. Na to jak zdejmuje się magnes ze szprychy wpadłam już samodzielnie :) Pozdrawiam i życzę miłego wieczoru.

  • Dobry wieczór

    Czy może mi ktoś udostępnić instrukcję po polsku ( nie znam słowackiego) jak zamontować licznik Longus AX-3 series

  • http://www.longus.sk/download/navody/Longus-a-3.pdf
    myśle że obrazki tłumaczą wszystko, po za tym słowacki nie jest tak odległy od polskiego.

  • Łukaszu. wykazujesz się wielką cierpliwością, odpisując tym wszystkim ludziom tysiące razy na to samo pytanie. Ja po przeczytaniu kilku wpisów miałem dość.

    Ps fajne porady…

  • Witam :) mam obwod kol 24×1.9 i nie wiem co mam wpisac do licznika. Prosze o szybka odpowiedz i z gory dziekuje ;)

  • Łukasz dzięki serdeczne za Twojego bloga-dużo ciekawych informacji i naprawdę fajnie opisanych.

    Ja trochę z innej beczki,otóż kupiłem żonie rower z oponami 50-622 chciałbym w przyszłości wymienić na 37-622 lub 47-622 czy będą pasowały ?

    Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.
    Kamil.

  • @Anonim – wymoderowałem Twój komentarz. Nie lubię jeśli obraża się tutaj moich czytelników. Każdy ma prawo do niewiedzy i lepiej żeby pytał, niż robił coś na czuja.

    @Adek i :) – zmierzcie obwód koła miarką, to najdokładniejszy pomiar.

    @Kamil – sama średnica opony to obręczy – tak, będzie pasować. Pozostaje kwestia czy obręcz przyjmie węższe opony, chociaż różnica między 50 mm, a 37 mm nie jest jakaś totalnie drastyczna. I moim zdaniem będą na pewno pasować.

  • @John – najlepiej zmierzyć samemu obwód koła. Tak na oko lepiej nic nie wpisywać.

  • Witam, mam koła 26×2,25
    Drugi rower ma kola 26×2,0

    Posiadam liczniki Sigma 5,12
    Jakie wartości mam wpisać?

    Dziękuję.

  • Dodam jeszcze, że licznik Sigma 5,12 w tabeli dla kola 26×2,25 podaje wartości 2120, a dla kola 26×2,0 wynosi 2075.

    Mam wpisać te wartości?

  • Tak, choć zapewne realne wartości obwodu koła będą inne. Ale jak Ci nie zależy na dokładności, to wpisuj to co podaje tabelka i jazda.

  • @Peter0601 – zacznijmy od tego, że model licznika nie ma większego znaczenia. Każdy działa na tej samej zasadzie. A to, że Sigma podaje różne wartości, w różnych tabelkach – to już inna kwestia. Coś po prostu pozmieniali i tyle.

    Jeśli chodzi o dokładność, to pisałem już to bardzo często, również w samym wpisie – trzeba zmierzyć obwód koła na własną rękę. Możesz również wpisać wyniki z tabelek, ale to wiadomo, że potem odczyt będzie mniej więcej się zgadzał.

    Dużo zależy od bieżnika opony, mieszanki z jakiej jest zrobiona, Twojej wagi, ciśnienia w oponie.

    • Jedni podają rzeczywiste obwody koła, a drudzy drogę/obrót w średnich warunkach jazdy. ugięcie opony ma kolosalny wpływ na wskazania, dlatego mierzenie obwodu to najmniej dokładne przybliżenie, lepiej wpisać z tabelki i odjąć 1,5%. Lepsza jest metoda śladów pozostawianych po kresce namalowanej kredą na oponie i „normalnym przejeździe kilku metrów. Z tym, że sama kreska ma kilka milimetrów grubości, a „jazda testowa” nie jest naturalna, bo powolna i koło przednie jedzie wężykiem.

      Dość dokładne są kalibracje na trasach kilkukilometrowych – metoda „na słupki”, oraz kilkunasto -kilkudziesięciokilometrowych na gps. Każda metoda ma swoje wady i zalety, zależy na ile nam zależy na dokładności i ile jesteśmy w stanie poświęcić kalibracji zachodu.

  • z własnego doświadczenia po wczorajszej wymianie opon…
    opona wcześniejsza Maxxis 26×2,1 (bieżnik zużyty) – pomiar odcinka przebytego kołem po betonie od wentyla do wentyla 2065mm
    opona nowa Schwalbe 26×2,0 (bieżnik nowy) – 2075mm czyli zgodny z tabelką Sigmy.

  • Nie czytałem wszystkiego, ale mam pytanko. Jaka powinna lub jaka może być, największa odległość między czytnikiem, a komputerem przy liczniku bezprzewodowym?

    • Każdy licznik podaje to w instrukcji i sa to odległości zależne od wytwórcy i modelu. W większości przypadków nie można instalować czujnika na tylnym kole, ale są liczniki, które to umożliwiają. niektórzy producenci dają zalecenia co do umocowania czujnika tak, aby licznik „widział” czujnik. Zwykle zasięg to jest około 0.9m.
      Obecnie coraz więcej liczników ma ANT+, a tu zasięg mamy zwykle 3m. Z tym, że obecnie czujniki i liczniki z ANT+ to droga impreza, o ile czujnik prędkości+kadencji da się wyhaczyć za 200-300 zł, to liczniki zaczynają się od 400 i lecą w górę do 2000.
      Nieco tańsze jest BLE (taki sam lub nieco większy zasięg) i o ile w dziedzinie pulsometrów oba systemy konkurują, to w licznikach chyba wygrywa ANT+. W telefonach z kolei standardem jest BT lub BLE, a ANT+ rzadkością. Za to w związku z rozpowszechnieniem trackerów, ANT+ powinien wygrać, bo dopuszcza kilka odbiorników (telefon i licznik)

  • @Pontiacek – np. Sigma podaje, że w jej licznikach z czujnikiem STS, zasięg czujnika prędkości to 90 cm (kadencja i puls 110 cm).

    Oczywiście w innych licznikach może być inaczej, ale nie spodziewałbym się dużo większych zasięgów, to nie są urządzenia o dużej mocy nadawczo-odbiorczej.

  • Dzięki, już działa. Myślałem, że mam zbyt dużą odległość, bo nie miałem odczytu, ale to była słaba bateria w nadajniku.

  • Wpisuj to co wyszło Ci z pomiaru. Tabelka jest poglądowa, dla tych, którym się nie chce mierzyć :)

  • WItam,
    Jestem całkowitym laikiem, który rozpoczyna przygodę z rowerem. Posiadam Unibike trekkingowego z kolami 28″. Jakie wartości, mogą być przybliżone, mam wpisać w liczniku? Gdzieś, ktoś napisał, że jak wpisze 2160 to będzie ok. Tak też zrobiłem, lecz teraz się zastanawiam nad obwodem, który również muszę wpisać? Mogę prosić o pomoc? Z góry dziękuję za info.

    • Jak bardzo zależy Ci na dokładności? Czy jest dla Ciebie istotne, że przejechałeś 10.5, czy 11 km? czy druga cyfra po przecinku z prędkości średniej ma dla Ciebie znaczenie? Jeśli nie, to wpisuj cokolwiek. Większość ludzi tak robi i czerpie przyjemność z jazdy. Jeśli zależy Ci na dokładności, to porzuć pomiary bezpośrednie i kalibruj licznik na dłuższych trasach, z zastrzeżeniem, że mniej niz 0.2% nigdy nie wyciśniesz.

  • Ta tajemnicza liczba 2160, to jest właśnie obwód koła liczony w milimetrach. Musisz sprawdzić jaką masz szerokość opony, rozmiar jest podany na jej boku. I jeśli chcesz znać przybliżony obwód, sprawdź go w tabelce na górze.

    Ale dużo lepszą praktyką, jest samodzielne zmierzenie obwodu koła. To również opisałem w tekście na samej górze.

  • Dzięki serdeczne! Poszedłem na łatwiznę i odczytałem rozmiar, a następnie wpisałem nr z w/w tabelki. Działa, śmiga i jest ok. Jeszcze raz dziękuję. Pozdrawiam!

  • @Zbyszek – cóż, pozostają Ci chyba takie domysły, jak np. tutaj na forum:
    http://www.forumrowerowe.org/topic/31010-licznik-shark-a-kolo/

    Musisz spróbować metodą prób i błędów, często po wyjęciu i włożeniu baterii można to zrobić.

    • Witaj, najlepiej będzie jeżeli weźmiesz miarkę i po prostu zmierzysz. Da Ci to najlepszy i najbardziej wiarygodny wynik. Minuta roboty i problem z głowy :)

  • A ja oklejam koło na obwodzie żółtą papierową taśmą malarską, zaznaczam punkty styku, zdejmuję z koła i kładę na podłodze (taśmę) gdzie ją mogę bardzo dokładnie zmierzyć. Następnie przeliczam obwód na promień, odejmuję z promienia ugięcie opony pod moim ciężarem (1cm) i wyliczam nowy obwód. Wynik wpisuję do licznika. Oczywiście trzeba pilnować ciśnienie w kole bo inaczej obwód będzie się zmieniał.

    • Ugięta opona nie zmniejsza promienia efektywnego o to ugięcie – musiałaby szurać do tyłu o różnicę tych dwóch obwodów. W rzeczywistości trochę wybiera nierówności, a trochę podskakuje i trochę się przesuwa. Poprawka na ugięcie jest niezłym przybliżeniem, ale raczej będzie za duża.

    • Najlepiej będzie jeżeli po prostu sam zmierzysz obwód, to będzie najdokładniejszy wynik. Ale jeżeli nie chce Ci się mierzyć to wpisz 2020

  • Posiadam licznik SIGMA BC 12.12 STS oraz koła na oponach 55-622 (29 x 2.2), jaki mam przyjąć obwód – parametr do ustawienia koła w liczniku ???

    • Witaj, po prostu zaznacz punkt na ziemi i przepchnij rower o pełen obrót koła, następne zmierz ile przejechał. To da Ci najbardziej wiarygodny wynik.

    • Hej, liczników raczej się nie wyłącza. Najczęściej przechodzą w tryb uśpienia i właśnie pokazują godzinę.

  • Posiadam licznik rowerowy firmy Echowell Echo W1 szukam instrukcji obsługi, proszę o pomoc. Mój email comte@o2.pl

  • Witam,

    Przy moim rowerze rozmiar opon to 26 x 2.00, zatem z powyższej tabeli obwód koła wynosi 2075. Z kolei z tabel na stronach:
    http://www.makaronzserem.eu/2011/04/07/rozmiary-opon-i-dlugosc-obwodu-kola/
    http://wrower.pl/sprzet/liczniki-rowerowe,5478.html
    wynika, że obwód koła to jednak 2114.
    Skąd ta rozbieżność i jaka wartość jest prawidłowa?
    Pozdrawiam,
    Mariusz

    • Cześć,
      tak jak napisałem w tekście, jest to tylko pewnego rodzaju uśrednienie. Obwód koła nie zależy jedynie od rozmiaru opony, ale także chociażby od jej bieżnika, grubości gumy czy aktualnego ciśnienia. To jedna sprawa.

      Druga sprawa jest taka, że obwód opony najlepiej zmierzyć samemu. Będzie to najdokładniejszy pomiar.

      Trzecia sprawa jest taka, że różnica między obwodami, które podajesz to zaledwie 1,8%. Można to potraktować w granicy błędu statystycznego. Gdy sam zmierzysz obwód, wyjdzie Ci zapewne jeszcze inny wynik.

    • Cześć, najlepiej będzie jeżeli sam zmierzysz obwód. To prosta sprawa i będziesz miał najdokładniejszy wynik.

  • WItam! posiadam licznik i nie wiem jak obwód wpisać ja w
    pisałem 2089 czy to dobrze jest? rozmiar koła w moim rowerze to 26x 1.9

    • Cześć, a nie możesz zmierzyć obwodu koła? Przejedź jeden obrót koła po prostej drodze i sprawdź przejechany dystans. Będziesz miał najbardziej wiarygodny wynik dla Twojej opony.

  • czyli jak będę mierzył obwód koła to mam od razu kod wpisać po mierzeniu obwodu?

  • Witam, moje koła to 29×2.1. Wg tabelki to 2295, po zmierzeniu na prostej linii wychodzi 2285, po obliczeniu wg trzeciej metody to 2293. Im dłuższy dystans to pomiędzy endomondo a licznikiem rowerowym jest różnica 1km w dystansie. Którą wartość wstawić w liczniku ?

    • Cześć, wpisz to co wyszło Ci z fizycznego pomiaru opony, czyli przejechanego dystansu z jednego obrotu koła. Różnice pomiędzy tymi pomiarami, które podałeś wynoszą maksymalnie 8 milimetrów(!) na jeden obrót koła, więc tak naprawdę jakikolwiek wynik wpiszesz, będzie dobrze :)

      Jeżeli chodzi o porównywanie wskazań licznika z GPS, to na dłuższych odcinkach będzie się to rozjeżdżać. GPS liczy przejechany dystans zupełnie inaczej niż opona i różnice w pomiarze są naturalne.

  • Hej, Łukasz jaki wpisać wynik obwodu koła etrto 19x 559 26×1,35 ? w tabeli nie ma tego rozmiaru licznik sigma

    • Hej, 19×559 jest to rozmiar obręczy 19 mm szerokość wewnętrzna obręczy i 559 mm średnica obręczy (pod koła 26″).

      Jeżeli z pomiaru miarką wyszło Ci 197 cm to wydaje mi się, że jest to dobry wynik, wygląda bardzo prawdopodobnie.

  • Witam mam kross level r4 na kołach 27,5 cala oraz licznik sigma speedmaster 5000 odmierzyłem od wentyla jeden pełen obrót i wyszło mi 2104mm czy taką wartość mam wprowadzić w liczniku ? czy może wartość którą mam wprowadzić to rozmiar koła czyli 27,5 cala czyli mam wpisać 2750 ?

  • Kupiłem licznik Sigma 14.12 STS alti bezprzewodowy. Wszystko zamontowanie zgodnie z instrukcją. Magnes działa bo pyka nadajnik. Licznik skonfigurowany obwód itd. Jak licznik wkładam do bazy to prędkość pulsuje i jest ciągle zero. Jak wyjmę z bazy to nie pulsuje ale też pokazuje zero. Niestety nie mogę sobie z tym poradzić.

    • Cześć,
      sprawdź dokładnie ustawienie magnesu względem czujnika i zbliż je do siebie jeszcze bardziej w miarę możliwości. Druga sprawa – możesz spróbować wymienić baterie w liczniku oraz w czujniku. Trzecia sprawa – reklamuj.

  • Może to tylko przypadek, ale wydaje mi się, że czym opona mocniej napompowana, tym trudniej ją przebić. Co do obwodu opony, to ten z mierzeniem odległości przejechanej przy jednym obrocie opony jest niezły, ale dokładniejszy będzie wtedy, kiedy koło zrobi np. 5 pełnych obrotów. Lepiej pomylić się o centymetr na 10 metrach niż na dwóch.

    • Masz rację, na większym dystansie będzie większa dokładność. Przydałaby się tylko długa miarka, żeby nie pomylić się podczas dzielenia tego dystansu na odcinki :)

      A typowe koło ma obwód 200-220 centymetrów, tak więc pomyłka rzędu jednego centymetra, to jest i tak raptem 0,5%. Czyli błąd statystyczny.

  • wszystko ładnie i pięknie ale jest mały problem mówisz zeby sprawdzic w instrukcji obsługi jak i gdzie wbic te parametry niestety zrobiłem wielkinbłąd po załozeniu licznika do roweru koło 27 jedna czwarta wywliłem instrukcje teraz kupiłem nowy rower koło 28 srednica i nie mam jak sprawdzic gdzie ustawic te parametry byłem w 2 serisach rowerowych i powiedzieli mi ze bez instrukcji oni tego nie zrobią masz jakis pomysł z gory dzieki za odpowiedz

    • Cześć, nie ma uniwersalnej instrukcji do wszystkich liczników :) Ale aż taki skomplikowany ten licznik jest, że nikt nie wie jak to zrobić? Co to za model? Szukałeś w internecie instrukcji? Możesz tu wrzucić jego kilka zdjęć, może coś się wymyśli.

    • Hej, najlepiej będzie, jeżeli przejedziesz kołem po ziemi całym obwodem i zmierzysz przejechany dystans. To będzie najdokładniejszy pomiar.

    • Na pewno jest taka możliwość w ustawieniach. Warto zapytać sprzedającego, jeżeli nie dostałeś polskiej instrukcji do tego licznika.

  • Najpierw bym kupił licznik, a potem kombinował, jak go zamontować, bo wszystko wygląda na łatwe, a potem się człowiek nie może poruszyć do przodu ani o centymetr. Nawet z kupnem dobrego licznika pewnie bym błądził, a chciałbym go nabyć, ale to na wiosnę. Dlatego lepiej nie kasować do tego czasu posta na blogu :P

  • Ja zwyczajnie mierzyłam centymetrem obwód koła :) Jest to dość prosty sposób, może nie idealny, bo nie uwzględnia ugięcia opony, ale zdaje mi się, iż różnice są marginalne. Odległości trasy pokrywa się z odległością GPS (ze smartfonu), więc nie ma co szapać się o minus / plus 1 km na wycieczce kilkudziesięcio kilometrowej :) Ale miara to jedno, a jakość licznika to drugie. Wybuliłam kupę kasy na Sigmę Rox 6 i jestem masakrycznie zawiedziona z jakich materiałów ten licznik został wykonany. To był licznik reklamowany na codzienne użytkowanie (do roweru, na nadgarstek do joggingu), a przednia szybka podczas zaledwie kilkunasto tygodniowego (max 4 mc), oszczędnego i ostrożnego użytkowania, jest cała popękana. To był zwykły, tani plastik. W dobie gorilli glass i wytrzymałych materiałów to skandal. Będę oczywiście reklamować, aczkolwiek zastanawiam się, czy nie poczekać, aż mi się rozsypie do szczętu… :/

  • Ostatnimi czasy mój licznik Sigma BC 16.12 STS strasznie wariuje (baterię wymieniałam w lipcu) i mimo że jadę z mniej więcej stałą prędkością co chwila zmienia wyświetlenia na liczniku, które są absolutnie nieadekwatne do prędkości z jaką jadę czyli np. 5 km/h a za chwilę 11 by za chwilę wskoczyć na mniej więcej rzeczywistą prędkość 22 i za chwilę znowu 7 etc. Często też długo pokazuje 0.00 po rozpoczęciu jazdy. Co może być tego przyczyną?

    • Hej, a wymieniałaś baterię w czujniku na widelcu? No i druga sprawa – czy masz jakąś mocną lampkę na kierownicy? Jeżeli tak, spróbuj pojeździć bez włączania lampki, dochodzą mnie głosy, że niektóre, mocne lampy potrafią zakłócić działanie każdego licznika. Jeżeli nie masz lampy, no to może być kwestia baterii w nadajniku.

  • Korygowałem ustawienia w kilku próbach korzystając z GPS – wcześniej była to aplikacja Google „Moje trasy”, obecnie Endomondo. Teraz jak mi telefon gada patrzę na wskaźnik na kierownicy i jest OK – 100 m na 10 km.

  • A ja narysowalem kreda linie na wysokosci wentyla, wsoadlem na rower i przejechalem 10 pelnych obrotow kola. Znow narysowalem linie i zmierzylem odleglosc. Nastepnie wynik podzielilem przez 10. Pomiar byl bardzo dokladny, bo po pierwsze blad pomiaru ztedukowalem 10x a po drugie obwod kola byl mierzony pod obciazeniem, czyli uwzglednial ugiecie opony pod moim ciezarem.
    To naprawde najlepsza metoda!!!

  • A ja ustawiam wentyl na dole przedniego lub tylnego koła, nastepnie zaznaczam np. kredą na ziemi linię „pod wntylem”. Następnie wsiadam na rower i przejeżdżam 10 pełnych obrotów koła. Gdy wentyl znów będzie na dole zaznaczam drugą linię. Później mierzę odległość między liniami i dzielę przez 10. Dzięki temu a) pomiar obwodu jest 10 razy dokładniejszy niż przy jednym obrocie, b) pomiar dokonywany jest „pod obciążeniem”, czyli uwzględnia ugięcie opony pod moim ciężarem. Metoda sprawdzona i super dokładna, tylko trzeba dysponować kilkumetrową taśmą mierniczą.

    • Jest to bardzo dobry sposób, tylko musisz wziąć pod uwagę, że nie tak łatwo jest przejechać większy odcinek po idealnej linii prostej. Więc też jakieś niedokładności mogą się wkraść :) Warto kontrolnie porównać taki pomiar z jednym obrotem koła.

    • Cześć, nie wiem co masz na myśli pisząć „niedrogi”, ale ja polecam liczniki Sigma. Nawet najprostszy model jest bardzo fajny: https://www.ceneo.pl/28393241;0280-0.htm#crid=93864&pid=7269

  • Witam, w spawach technologii jestem kompletnym laikiem, więc pytanie pewnie głupie… Chciałabym kupić licznik rowerowy do kół 29, czy w każdym liczniku da się ustawić parametry dla tego rozmiaru koła. Widziałam na kilku ulotkach tabelki, ale tam były koła od 16 do 26. Chodzi mi konkretnie o ten licznik https://allegro.pl/bezprzewodowy-wodoodporny-licznik-rowerowy-sunding-i6222034730.html

    • Z tego co widzę, to w tym liczniku można ustawić dowolny obwód koła od 1 do 9999 mm. Tak więc spokojnie będziesz mógł wpisać obwód Twojego koła. Wystarczy go zmierzyć.

  • A ja robię w ten sposób jest najdokładniejszy.Biore sznurek ale taki który sie nie rozciąga.Nakladam go na srodek opony i przeciągam przez całą oponę w miejscu styku dwóch końcówek sznurka zaznaczam markerem lub obcinam.Zdejmuję sznurek z opony i mierzę.Zamiast sznurka można urzyć miary krawieckiej która jest szersza od sznurka.Moim zdaniem to najdokładniejszy sposób.

    • Moim zdaniem to NIE jest „najdokładniejszy” sposób :)
      Z bardzo prostego powodu – mierzysz na sucho, czyli teoretycznie. W praktyce rower wraz z rowerzystą trochę waży, co powoduje uginanie się opony, a tym samym droga przejechana przez koło obciążone i obwód zmierzony tak, jak proponujesz, mogą się róznić (zaleznie od ciśnienia w dętce i obciążenia roweru). Nie są to ogromne róznice, ale skoro upierasz się przy „dokładności”, warto brać to pod uwagę ;)

      • Tak jak napisałeś, obwód koła może się trochę różnić, w zależności od ciśnienia w oponie i obciążenia roweru. A że to się czasami zmienia, nigdy licznik nie będzie idealnie ustawiony :)

        Także ja bym się tym w ogóle nie przejmował. Zmiana obwodu nawet jeżeli będzie na poziomie 1-2%, to jest praktycznie niezauważalny błąd pomiarowy. 20 km na 1000 przejechanych kilometrów jest nie do zauważenia :)

        • No jasne :) Zauważyłem wielokrotnie, że długość codziennej trasy, którą pokonuję do pracy różni się zauważalnie zależnie od dnia, a nawet pogody :) Wydawałoby się, że jazda utartym szlakiem to jak sunięcie skoczka w wytartych koleinach, jednak w rzeczywistości wcale tak nie jest i warto o tym pamiętać, a przynajmniej mieć świadomość, by móc zrozumieć, skąd się bierze. A przecież wystarczy, że danego dnia ominę kilka aut-zawalidróg parkujących na ścieżce (niestety), a już parę metrów więcej. W gorące dni ciśnienie w oponach jest też inne, niż w dni zimne – i już inne ugięcie opony. Długo by mnożyć.

  • Witam mam licznik atech f16 solarny bezprzewodowy .problem jest z tym ze licznik pokazuje maxymalna prędkość do maximum .np jade 40-45 a na koniec zapisana jest prędkości max 94.km/h.w czym moze byc problem?z gory dzieki za odp.pozdrawiam.

    • Cześć, być może pojawia się jakieś zakłócenie, które przekłamuje wskazanie licznika. Wystarczy, że zdarzy się tak dosłownie przez sekundę i już licznik zapisze Ci wyssany z palca wynik prędkości maksymalnej.

    • A o jaki licznik chodzi? Jeżeli faktycznie nie da się tego zrobić, to nie pozostaje nic innego, jak wyjąć baterię i odczekać chwilę aż licznik się zresetuje całkowicie.

  • Niedawno kupiłem licznik Sigma BC 9.16 ATS (zależało mi na opcji „kalorie”) wcześniej miałem przewodowy TopAction 10. Ale wracając do Sigmy. Wszystko ustawiłem w nim, obwód koła był do wyboru 27,5 więc taki wybrałem, ale problem jest taki że po przjechaniu 6 km w 27 min kalorie to 72.. coś chyba nie tak jest. Patrzyłem chociażby z programem „Road Bike -runtastic” i wyszło 211 kcal. Wie ktoś co może być nie tak ? Na tamtym liczniku też dobrze pokazywało.

  • Janusz
    Mam licznik Sigmy 16.12. STS i dwa komplety podstawek na dwa rowery. Licznik działa na obu rowerach ale mam wrażenie, że mierzy wszystko dla ustawienia nr 1. Poprawne wartości dla roweru pierwsze ale po założeniu do drugiego roweru także pokazuje wartości dla ustawienia pierwszego koła. Odpowiednio mam ustawione 2125 – I rower i 2009 – II rower.

    Pytanie. Co muszę zrobić aby licznik mierzył według ustawień dla drugiego roweru, po przełożeniu licznika na drugi rower.

    • Hej, ale zlicza Ci przejechane kilometry całkowite osobno dla obu rowerów (nie dystans wycieczki)?

      Ustaw jako drugi obwód koła np. 1000 i zobacz czy na tym drugim rowerze będzie pokazywał dziwny wynik z prędkością. Wtedy będziesz wiedział na 100% czy wykrył ten drugi rower.

  • Jeżeli chciałbym mierzyć długość trasy w liczniku rowerowym, to jaką najmniejszą wartość mogę wprowadzić?

  • Jaką najmniejszą wartość obwodu koła można wpisać do licznika rowerowego, jeżeli długość trasy mierzona będzie Hulajnogą?

    • Musiałbyś takiej informacji poszukać w instrukcji, bo pewnie w każdym liczniku jest to inaczej rozwiązane. No i pozostaje kwestia czy będziesz miał jak zamontować magnes oraz czujnik. W razie czego, pomyśl o liczniku z GPS-em, będzie dużo wygodniejszy w użyciu i tam rozmiar kół nie ma żadnego znaczenia (ba, można ich używać nie tylko na rowerze czy hulajnodze). Na blogu znajdziesz zestawienie takich liczników (od 170 do 800 złotych).

  • Ciśnienie opony, waga kolarza i rozmiar opony – te 3 czynniki mają wpływ na dystans przejechany przy jednym obrocie koła. Każdy z nich ma wpływ na ugięcie opony czyli zmianę osi obrotu od środka piasty do podłoża. Najbardziej dokładny pomiar to napompować koło do ciśnienia na którym jeździmy najczęjściej, ustawić koło w początkowej pozycji z wentylem na dole w oznaczonym punkcie podłoża i zrobienie pełnego obrotu koła siedząc na ramie roweru minimalnie się podpierając nogami podczas toczenia. Dla nowej opony 28×622 mój wynik to 2135mm. Bez siadania na ramie, czyli bez obciążenia przy tym samym ciśnieniu kilka cm więcej (wyniki powtarzalne przy wielu próbach)

  • Witam. Jaki będzie najdokladniejszy obwód koła dla rozmiaru opony 26×2.00, w trzech różnych tabelkach spotkałem się z trzema różnymi wartościami. Mając do tej pory licznik Kellys’a jeździłem na wartości: 2055, teraz kupiłem Sigma 1200 i tam w instrukcji podana jest wartość: 2114, wprowadziłem do licznika tę z instrukcj Sigmy tylko że widzę że nabija około 200 metrów więcej na 5 km niż ta wartość którą miałem w Kellys’ię, a jeszcze w jakiejś tabelce dla tego rozmiaru koła (26×2.00), widziałem wartość: 2075. Którą z nich będzie najdokładniejszą?

    • Najdokładniejsza będzie taka, jaki masz obwód opony. To trzeba samemu zmierzyć, bo opony mają różne bieżniki, co wpływa na jej ostateczny obwód.

      Co mogę polecić? Zamontuj na kierownicy albo weź w rękę telefon z włączoną aplikacją typu Endomondo. I przejedź się prostym, asfaltowym odcinkiem bez ruchu samochodów, starając się utrzymać przez jakiś czas tę samą prędkość. I porównaj co pokazuje aplikacja i licznik. Potem skoryguj w razie potrzeby ustawienie w liczniku i tak aż do skutku.

  • Nie przeczytałem wszystkich komentarzy, ale w związku z tym że stary licznik Sigmy uszkodził się kupiłem licznik Aztech. Wszystkie porady opierają się na „zmierzeniu obwodu koła” lub skorzystania z tabelki. Wypróbowałem obie i uważam, że żadna nie jest skuteczna. Postarałem się obliczyć ile obrotów wykona koło o długości 220 cm na dystansie 10 km – wyszło mi 4545, jeżeli źle wpiszesz obwód koła o 1 cm to błąd pomiaru wyniesie 45 m (czy to dużo czy mało każdy sam musi ocenić). Wyliczyłem na mapie dystans który przejeżdżam oraz porównałem z zapisami aplikacji z GPS i metodą prób i błędów wpisałem w ustawienia licznika obwód koła. Celem całej tej operacji było uzyskanie zbliżonych wyników, a odczyt z licznika traktuje jako jako wartość pomocniczą – nie jest to apteka.

    • Błąd 45 metrów na 10.000 metrów to 0,45%, czyli w tym wypadku bardzo, bardzo mało. Tak naprawdę błąd rzędu 2% to nie jest wiele. Co za różnica czy według licznika przejechaliśmy 98 km czy 100 km? :) Tak jak piszesz, to nie jest apteka.

      Porównywanie z GPS jest okej, żeby sprawdzić czy pomiar mniej więcej się zgadza, ale warto pamiętać, że GPS też ma swoją dokładność, sposób zapisu, wpływ na odczyty mają też chociażby wysokie drzewa czy budynki.

  • Dzień dobry

    Mam takie pytanie: czy wysokość ustawienie magnesu na szprysze rowerowej ma znaczenie dla odbioru licznika? Wg mnie ma, bo wtedy częstotliwość impulsów może być różna i co wtedy?

  • Kiedyś na mapie sprawdzałem ze od-do bedzie około 60 km, wsiadałem na rower i jechałem, a najwazniejsze było żeby łancuch się nie zerwała albo detka pękła.

    • Poważnie ? Nic nie rozumiesz a komentujesz ?
      Chodzę mało bo mam rowery a jeśli muszę chodzić to po chodniku. :)
      Wyjaśniam mój wpis. Przednie koło roweru praktycznie cały czas pokonuje trochę większą drogę niż tylne, nawet wtedy kiedy wydaje ci się że jedziesz prosto a przecież czasem skręcasz i omijasz przeszkody. Nie zdarzyło ci się widzieć śladu jadącego roweru ? Tak więc nie mają większego sensu rozważania wpływu ugięcia opony na wskazania licznika. Licznik, „perfekcyjnie” ustawiony wg. rzeczywistego promienia koła wskazuje dość dokładnie drogę pokonaną przez przednie koło. Większy sens ma porównanie wskazań z długimi odcinkami pomiarowymi i wprowadzenie, na podstawie pomiaru i rzeczywistej odległości, korekty wprowadzanego obwodu koła. W miarę dokładny pomiar jest możliwy tylko przy jeżdżeniu po równych drogach. W terenie, w górach o dokładności pomiaru lepiej nie myśleć, szkoda czasu.

      • Najdokładnej można ustawić obwód koła na scieżce z przyrządami do kalibracji. Takie znajdują na wale Wisły z Krakowa do Tyńca, na odcinku od Bodzowa w kierunku toru kajakowego na Kolnej. Jest tam kilkanaście „słupów- wież” rozmieszczonych w różnej odległości od siebie. Do nich ustawia się precyzyjnie różne pomiarowe przyrządy geodezyjne , co do 1 mm.
        Do roweru taka dokładnośc nie jest potrzebna.
        Od 1 do 17 słupa minus 10 m 80 cm jest równy kilometr. Jadąc od strony Tyńca, od 1 do 14, plus 3 m 20 cm jest kilometr. Można jeździc do skutku i dokładnie ustwić obwód koła. Nie ma lepszej metody.

  • Gdy przejade 10km to mam napisane na liczniku
    0,123 dowiedziałem się ze licznik jest ustawiony ma dokladnym i nie mam pojecia jak ustawic na niedokladny by pisaly pelne wartosci

  • Wpisałem w wyszukiwarce jak zmienić obwód koła i nie pokazało tego co szukałem. Mam zegar jakiś chiński chyba SunDING czy coś w tym stylu. Był używany innym rowerze 26 cali. Teraz mam 28 i nie mam jak zmienić obwodu kiła.

    • Cześć,
      cóż, zacząłbym od ustalenia jaki konkretnie masz licznik, bez tego ciężko będzie znaleźć jakąkolwiek instrukcję czy wideo z poradnikiem na YouTube.

      PS Zwykle po wyjęciu baterii i włożeniu jej z powrotem, liczniki proszą o ustawienie obwodu koła.

    • Pewnie już problem rozwiązany Ale dopisze że w tym liczniku SunDing można ustawić obwód koła.
      Prawy przycisk wciskamy dłużej aż zacznie mrugać wskaźnik temperatury następnie przechodzimy prawym klikając kolejne ustawienia aż dojdziemy do obwodu jest po ustawieniach godziny na samym dole . Podajemy go w cm więc będzie np. 208.0 dla 26 cali
      Zmiany ustawień robimy lewym przyciskiem taka strzałka.
      Pozdrawiam.

      • Chodzi Ci o zaprogramowanie całkowitego przebiegu? Wątpię by udało się go wpisać, proste liczniki nie oferują takiej możliwości.

        Jeżeli chodzi o wpisanie obwodu koła, zwykle jest taka możliwość po włożeniu baterii. Jeżeli nie – napisz do producenta w tej sprawie, powinni mieć do niego instrukcję.

  • Zawsze wolałem zwykłe liczniki, nie GPS. Nawet Garmin podkreśla, że przy silnym sygnale dokładność wynosi kilka metrów. W lesie, w mieście z wysokimi budynkami, w górach ta dokładność mocno spada. Wg moich obserwacji na każde 100km GPS ucina 3-4 kilometry.

    • Dlatego można do wielu modeli liczników z GPS podpiąć bezprzewodowy czujnik prędkości, który wspomoże GPS w trudniejszych warunkach.

      Sam jeździłem wiele lat na (bez)przewodowych licznikach, ale przeszedłem na modele z GPS z prostego względu – oferują nawigację. Można oczywiście zastąpić taki licznik telefonem, co też robiłem, ale to już temat na inną dyskusję:
      https://roweroweporady.pl/licznik-rowerowy-czy-telefon-na-kierownicy/

  • Przy dobrze ustawionym liczniku, na 100 km trasy różnica między dobrym GPS powiedzmy garmina, a solidnym licznikiem powiedzmy sigmy, nie powinna być więcej niż maks 1-1,5 % odchyłu. Dla przykładu, gdy robiłem trasy rzędu 120-140 km, to różnice były 800 -1200 metrowe, Raczej nie zdarzało się więcej. Większe różnice typu 2-5 km, to znak że mamy coś źle ustawione, albo GPS w jakimś momencie zgubił sygnał, kreśląc trasę po prostej. To częsta przypadłość słabych telefonowych GPSów. Nawigacje dedykowane raczej nie mają takich problemów nawet w gęstym lesie i sam takowe polecam.

    Warto kogoś poprosić by zmierzył kredą i miarką odległośc jaką pokonuje nasze koło, a my w tym czasie na tym rowerze siedzimy, dociążajac go. Dokładniej się chyba nie da :)
    Pozdrawiam

    • W gęstym lesie (z wysokimi drzewami) niestety każdy, nawet najlepszy GPS może się zgubić. To tak jakbyśmy wjechali do tunelu – nic się na to nie poradzi. Tzn. poradzi się – można podłączyć bezprzewodowo czujnik prędkości, sam tak zrobiłem, że mam na kole magnetyczny czujnik,
      który wspomaga licznik z GPS-em, gdy jest słaby sygnał.

  • Witam

    Posiadam licznik firmy Martes AS 6000 skończyły mi się już pomysły jak wejść w tryb aby wprowadzić obwód koła.
    Niestety zginęła mi instrukcja :( W internecie nie mogę jej znaleźć, bardzo proszę o pomoc. Serdecznie dziękuję.

    Pozdrawiam

    • Może warto napisać do sklepu Martes z prośbą o podesłanie instrukcji?

      Obstawiam, że albo z tyłu jest jakiś malutki, gumowy przycisk, który trzeba przytrzymać długopisem. Albo trzeba wcisnąć oba przyciski na dole jednocześnie i przytrzymać. Ew. wyjąć baterię na chwilę i włożyć ponownie :)

    • ustaw się za pomocą mode na pozycji ODO i „wielokrotnie naciskaj przycisk SET” – tak stoi w instrukcji. Tylko jak tam wejdziesz, to wprowadzasz liczbę czterocyfrową zależnie od rozmiaru koła wg tabelki. Napisz jaki masz rozmiar koła.

    • Post jest stary juz, ale moze komus sie przyda moja podpowiedź.
      Zeby wejść w ustawienia obwodu koła, trzeba ustawić tryb ODO i nacisnąć i przytrzymac przycisk set. W instrukcji jest zle napisane ze trzeba ten przycisk naciskać.
      Po przytrzymaniu wyswietli nam sie rozmiar koła w mm. Przyckiem mode zmieniamy wartości.

  • Witam ,uzywam licznika sigma pure 1 ats.Jeśli chodzi o kilometry wszystko jest ok.Różnica miedzy endomondo a sigmą jest niewielka około 1 %.Żle działa natomiast zegar sigmy w ciągu godziny jazdy jest różnica 1,5 min.Oba liczniki włączam równocześnie.nie wie pan co może być powodem tego?

    • Cześć,
      chodzi Ci o czas jazdy (bez postojów)? Różnica może wynikać z momentu w którym licznik/telefon wykryje, że ruszyłeś i zatrzymałeś się. Licznik powinien to robić szybciej, w końcu wystarczy jeden obrót koła aby załapał. Z GPS-em bywa różnie, może mieć opóźnienie w wykryciu, że ruszyłeś/zatrzymałeś się, zwłaszcza jeżeli dzieje się to w mieście lub lesie.

      • Wolniej chodzi zegar w liczniku rowerowym.Na nim jest 58min z sekundami a na komorce już godzina.Jeżdże non stop bez zatrzymywania.Dodam że różnica czasowa zwiększa się wraz z przejechanymi kilometrami.Dosyć to wkurzające.

  • Hej! Świetny artykuł, dużo ciekawych porad.
    Mam takowe pytanie – czy wpisująć mniejszą wartość dla obwodu koła wględem szerokości opony niż – załóżmy – wychodzi z obliczeń i tabelek – prędkosć wskazywana / dystans przejechany będzie większy (-a)? Na przykładzie:
    dla oponki 25-622 najczęstszą wartością występującą w tabelkach jest: 2105, Toteż gdy załóżmy wpiszę 2065 – dystans przjechany będzie większy czy też mniejszy? Oczywiście, nie mam tu zamiaru kogoś czy czegoś oszukiwać – ale sam mam problem w ustawieniu wartości w rowerze przełajowym z oponkami 35-622 i chciałbym w końcu metodą prób i błędów znaleźć ”złoty środek” Pozdrawiam, Bartek

  • Witam posiadam licznik sigma BC 16,16 przewodowy, ustawiłem wszystko ale nie wiem jak zrobić żeby licznik zliczał kilometry dla dwóch rowerów a jest taka możliwość, zawsze pokazuje ten sam wynik w przypadku obydwu kół bez względu czy wybiorę rower 1 lub 2
    może ktoś wie jak to zrobić.

    • Hmmm… czyli robisz tak jak w instrukcji – wciskasz jednocześnie górny i dolny przycisk, następnie dolnym ustawiasz czy rower 1 czy 2, a potem zatwierdzasz górnym?

      I całkowity przebieg dla roweru 1 i roweru 2 się nie zmienia? Nie mam tego licznika w ręku, ale może licznik rozróżnia dwa rowery tylko pod względem całkowitego przebiegu, a ten „krótki” dystans sumuje się przy zmianie roweru.

      • Witam udało mi się rozszyfrować licznik bc 16,16 żeby sprawdzić dystans całkowity dla dwóch rowerów trzeba wejść w menu –sumy- i tam jest dystans całkowity czas całkowity i oszczędność paliwa dla dwóch rowerów

  • Witam.Jak ustawiłem obwód koła 28 to po 10 km.miałem 400m więcej niż na drugim, który po mozolnych ustawieniach według słupków kilometrowych ustawiałem. Po obwodzie było 2185 , natomiast jak wróciłem do ustawień słupkowych a było 2131 to dokładnie pokazało na obydwóch dystans jaki przejechałem.

  • Witam. Moj licznik Kross KRC 211UW po wpisaniu rozmiaru opony przekłamuje o około 10%. Jakies pomysl jak to ustawic czy wpisywać rozmiar opony „na oko” az zacznie pokazywac tak jak na gps? Rozmiar opony na pewno wpisalem dobry. Na innym liczniku pokazuje dystans tak jak na gps w telefonie.

    • A może czujnik nie widzi aż tak dobrze magnesu? Tzn. nie łapie co któryś obrót koła? Jak dobrze zrozumiałem, na tym samym rowerze, na dwóch różnych licznikach wpisałeś ten sam obwód koła i liczniki pokazują różne wartości? To sygnalizowałoby właśnie, że magnes nie „łapie” się z czujnikiem, może są zamontowane ciut za daleko.

      • Witam. Być może Łukasz spotkałeś się z poniższym problemem (albo ktoś z czytelników) i coś poradzisz. Otóż zamontowałem bezprzewodowy licznik Profex, wsadziłem nowe baterie, wpisałem zmierzoną wartość (2166mm dla opony 28×1,35), zadbałem o „pewne” łapanie kontraktronu przez magnes i podczas rozpędzania się licznik pokazuje wartość (przykład): 6-8-9-11-13-8-10-15-7-8-9-14-15-16-7-8-10-12-8-6-7-15-9 km/h. Czy to wada licznika, którego już niestety nie wymienię (kupiony rok temu), czy może jest na to jakaś magiczna sztuczka, którą można zastosować?

        • Jak rozumiem chodzi o nagłe spadki wskazywanej prędkości przez licznik. Jeżeli baterie są nowe, a czujnik widzi się z magnesem, to w przypadku licznika bezprzewodowego przyczyną mogą być jeszcze zakłócenia transmisji.

          Takie zakłócenia może wprowadzać zamontowany przy liczniku telefon komórkowy czy nawet lampka. Zakłócenia mogą pojawiać się także w gęstej, miejskiej zabudowie, gdzie jest sporo promieniowania elektromagnetycznego.

  • No tak… sam tytuł artykułu (jak i sam artykuł) już jest … dyskryminujący(?) … z racji iż zabrakło jednego słowa… Powinien być następujący:
    Jak ustawić elektroniczny licznik rowerowy.
    Jest różnica? A dlaczego o tym wspominam, gdyż jestem szczęśliwym posiadaczem mechanicznego licznika rowerowego i w żaden sposób do takiego licznika artykuł się nie odnosi. :)
    Wtedy w samym artykule wspomniano by, że taki licznik dobiera się do konkretnego rozmiaru koła – u mnie jest to 28″.
    Licznik zakupiłem 5 lat temu – nieużywany, zaledwie kilkaset metrów przekręcone pewnie dla samego testowania, rok produkcji nie podany, ale jest kraj produkcji – DDR.

    https://images92.fotosik.pl/508/6cc779a0a656c928gen.jpg

    • Cześć,
      fajny licznik! Ciekawe jak z jego dokładnością, sprawdzałeś to może z GPS-em w telefonie?

      Dobra uwaga odnośnie tytułu, ale no wiesz, taki licznik jak Twój to już biały kruk wśród rowerzystów :)

      • Hellooo…
        Licznik sprawdzany na stadionie, kręciłem się przez kilka kilometrów… zawsze gdzieś jakieś drobne nieścisłości się pojawiały, nie da się wszystkiego idealnie wymierzyć… ale w sumie bardziej chodzi o samą frajdę, gdy wskazówka wkracza na czerwone pole, a cyferki leniwie przekręcają się o kolejne wartości.

  • Witam, ja też mam problem z licznikiem KRS211U. Któregoś dnia przestał wyświetlać mi prędkość. Tak po prostu – licznik pokazuje zapamiętane dane, nawet od nowa go ustawiłem ale nie reaguje na magnes wcale. Bateria jeszcze dobra, bo wyświetlacz działa lamka też się włącza. tylko nie reaguje na magnes . A ma dobre recenzje w porównaniu z innymi licznikami

    • Cześć,
      instrukcję do licznika znajdziesz w Google, wpisując hasło: Sigma 1200 Instrukcja.

      I wyskoczy np. taka strona, gdzie jest instrukcja także w języku polskim: https://manuall.pl/sigma-bc-1200-licznik-rowerowy/

      Jest ona co prawda trochę koślawa, ale wyczytałem z niej, że trzeba przytrzymać dolny przycisk kilka sekund, aż do pojawienia się na wyświetlaczu napisu TAGES-KM. Następnie z tyłu licznika wciskamy przycisk WS 1/2, aż do wyświetlenia się WS1 na wyświetlaczu. Następnie czymś cienkim typu spinacz wciskamy przycisk SET na 3 sekundy (z tyłu obudowy). Na wyświetlaczu pojawi się SET LANGUAGE, górnym przyciskiem można zmienić język (nie wiem czy jest tam polski). Wciskamy dolny przycisk aby zatwierdzić. Następnie górnym przyciskiem można wybrać czy prędkość ma być pokazywana w kilometrach na godzinę czy milach na godzinę, zatwierdzamy wciskając dolny przycisk. Teraz pojawi się możliwość ustawienia obwodu koła.

      Górnym przyciskiem zmienia się cyfrę od 0 do 9, a dolnym przyciskiem przechodzi się do ustawiania kolejnej cyfry. Gdy wprowadzisz już całą liczbę, wciskasz przycisk SET z tyłu obudowy.

  • Dzień dobry. Mam licznik sigma bc8.12 kupiony jeszcze za poprzedniego modelu. Obecnie mam opony w rozmiarze 29 x 2.40. I teraz tak w tabelce jest maksymalnie 29 x 2.35 i taka wartosc ustawiłam. Ale czy można ustawić wartość dokładniejszą.

    • Jeżeli da się wpisać większą wartość, to na pewno można. Wystarczy, że zmierzysz obwód koła, np. przejeżdżając po prostej taką odległość by koło wykonało np. 3 obroty. Zmierz ten odcinek i podziel na 3.

      • licznik sigma 16.16
        ETA start ??? i co dalej jak to wystartować ????? co przycisnąć ?
        pomóżcie staremu człowiekowi z góry dziękuję

        • Tu znajdziesz instrukcję: https://www.sigmasport.com/pl/images/pdf/081616-2_ManualBC1616_Montagebogen_SP1.pdf

          Jest tam napisane, że aby wystartować funkcję ETA (Estimated Time Arrival czyli przewidywany czas dotarcia do celu):

          Ustawianie minutnika ETA:
          – Wywołać minutnik ETA na wyświetlaczu.
          – Przytrzymać wciśnięty przycisk MENU (to ten na górze) dopóki nie otworzy się menu ustawień.
          – Wprowadzić długość dystansu, zatwierdzić przyciskiem MENU.
          – Wybrać czas przyjazdu lub czas jazdy.
          – Zatwierdzić za pomocą przycisku MENU.

          Obsługa minutnika ETA:
          Z każdej funkcji: W celu uruchomienia nacisnąć przycisk BIKE + MENU.

          RESET minutnika ETA:
          W minutniku ETA: przytrzymać wciśnięty przycisk BIKE (to ten na dole)

          Wychodzi na to, że funkcja ETA startuje samoczynnie po wprowadzeniu liczby kilometrów, które masz do przejechania. I nie trzeba niczego startować.

  • Mam licznik kellys digit i próbuje go ustawić wpisuje kod (obwód koła) ale nie moge zatwierdzić, przez co licznik nie odczytuje prędkośći z jaka jade, za każdym razem jak przejde dalej to wpisany obwód nie zatwierdza sie tylko resetuje sie do ustawien domyślnych ! cokolwiek tam w pisze nie mam jak tego zatwierdzić a mam do dyspozycji tylko 2 przyciski próbowałem oba na raz lewy prawy na odwót nic nie działa .

    • Instrukcja podaje, że jednym przyciskiem przechodzisz do kolejnych pól, a drugim przyciskiem zmieniasz wartość. Na końcu przeskakuje do wyboru jednostki KM/MILE. I tak się to zapisuje.

      Jeżeli nie pokazuje Ci prędkości, to przyczyna musi tkwić gdzie indziej, bo nawet gdybyś miał źle wpisany obwód koła, to licznik pokazywałby jakąś prędkość.

      • Mam ten sam problem. Gdy wejdziesz do ustawień koła, domyślnie jest wpisana wartość 2124. Ja podaję swój rozmiar, tj. 2305. Przechodzę dalej, wybieram 'km’, no i wciskając dalej, mamy tak jakby pulpit..
        Gdy wejdę ponownie w menu średnicy koła, znowu jest 2124, więc ta moja wartość chyba się nie zapisuje i to jest właśnie zagwozdka, którą zapewne miał też przedmówca.
        No chyba, że to się zapisuje mimo wszystko, a ponowne wejście do opcji średnicy koła powoduje jego reset?

        • Na logikę powinien pokazywać ostatnio zapisane ustawienie, ale nie wiem jak to jest rozwiązane w tym liczniku.

          Różnica między 2124, a 2305 jest spora, tak więc możesz sprawdzić przy pomocy jakiejś aplikacji GPS w telefonie, czy licznik pokazuje poprawną prędkość.

          Jeżeli będzie coś nie tak – pisz do Kellysa, albo do sprzedawcy licznika.

  • Co przycisnąć aby ODO /wielkość koła , 2136/ została zatwierdzona w liczniku Atech F13. Może odbywa się to automatycznie. Ale chyba nie bo licznik wskazuje prawie o połowę mniejszą prędkość i dystans.

    • Wpisałem w Google hasło „Atech F13 instrukcja” i na pierwszym miejscu wyskoczyła mi instrukcja do tego licznika. Warto zajrzeć :)

      W akapicie „Wprowadzanie współczynnika wielkości koła” piszą:

      Po włożeniu baterii lub przyciśnięciu obu przycisków przez ok. 2 sekundy komputer znajduje się w trybie wprowadzania współczynnika wielkości koła (zabawnie opisany obwód koła – dop. Łukasz). Pomnóż promień koła w milimetrach przez 6,2832 aby określić „współczynnik koła”.

      Wciskaj lewy przycisk aby wybrać cyfrę, która ma być zmieniana i prawy, aby ustawić właściwą wartość. Przytrzymanie przycisku powoduje szybkie zmiany.

      (I tu pojawia się fragment, który Ciebie najbardziej interesuje):

      Przycisnąć lewy przycisk w celu potwierdzenia prawidłowego ustawienia współczynnika.

      ————————————————————

      Czyli wychodzi na to, że wystarczy ustawić każdą cyfrę jak trzeba i po ustawieniu ostatniej, zatwierdzić lewym przyciskiem.

      Jeżeli licznik pokazuje wartość o połowę mniejszą, to upewnij się, że dobrze policzyłeś obwód koła. Mogło się tak zdarzyć, że zamiast promienia (czyli od środka koła do brzegu opony) wziąłeś średnicę koła czyli od brzegu do brzegu. A w instrukcji podają regułkę właśnie dla promienia. Zresztą można wziąć i średnicę, tylko przemnożyć przez 3,1416 czyli zaokrągloną stałą 'pi’ :)

  • Szanowny panie Łukaszu !
    Podziwiam wytrwałość bo to już prawie 10 lat , ale do rzeczy :
    Dostałem piękny szwedzki rower stacjonarny z uszkodzonym komputerem. Ma 4 miejsca na magnesy przy kole od pedałów ale ktoś przerabiał to na jeden magnes . Tą część udało mi się usprawnić i impulsy idą od tego magnesu .Dokupiłem Vogel VL3 i mam problem bo nie wiem jaki obwód koła ustawić. Do tego wcisnęli dziadkowi [to ja ]
    bubel bez instrukcji i magnesu . Z magnesem sobie poradziłem ale instrukcji w necie nie
    mogę znaleźć . Aktualnie w moim mieście [ Toruń ] VL3 nie mają w sklepach więc mam problem .Najważniejsze jednak jak ustawić ten obwód . Chciałbym jechać w tempie emeryta 15 km/h i żeby to było jakoś widać na tym komputerku .
    Pozdrawiam Z.

    • Cześć,
      żaden ze mnie pan, po prostu Łukasz :)

      Jeżeli masz dostęp do koła zamachowego, to po prostu trzeba zmierzyć jego obwód. Nie będzie to może idealne odwzorowanie, ale zawsze jakiś pogląd na prędkość da.

      Natomiast jeżeli koło jest zabudowane, to bez dostania się do środka nic się nie pomierzy dokładnie.

      Trzecia opcja to ustawianie „na czuja”. Zacznij od zmierzenia mniej więcej średnicy koła, jeżeli jest zabudowane i taki pomiar wpisz do licznika. A potem sam oceń w porównaniu do jazdy na zewnątrz, czy prędkość jest za duża czy za mała.

      Tak naprawdę nie ma to żadnego znaczenia, czy licznik będzie pokazywał Ci, że jedziesz 15 km/h czy 20 km/h. W jeździe pod dachem (ale i na zewnątrz też) najważniejszy jest czas spędzony na pedałowaniu, ew. włożony wysiłek, a nie sama prędkość.

  • Witam. Kupiłem licznik Trizand 4 w 1 kod 12044 i nie mam pojęcia jak wpisać rozmiar kola, a instrukcja nic na ten temat nie mówi. Z góry dziękuję za pomoc.

    • Cześć, w instrukcji powinno być coś na ten temat, w końcu do najważniejsza kwestia w konfigurowaniu licznika. Tak czy owak, z tym pytaniem udałbym się do sprzedającego, jeżeli instrukcja jest wybrakowana.

    • Cześć, jak jak napisałem w tekście: „Znając średnicę, bardzo łatwo policzyć obwód koła, bierzemy kalkulator i średnicę w centymetrach mnożymy razy pi, czyli 3,14 – otrzymany wynik to obwód koła.”

      Czyli 20 razy 3,14 = 62,8. Czyli w liczniku jeżeli są cztery pola wpisuje się 0628.

      A koło na pewno ma 20 centymetrów średnicy? To jest niecałe osiem cali.