Licznik rowerowy, który mierzy nam podstawowe parametry jazdy, takie jak prędkość, dystans i czas – działa na bardzo prostej zasadzie. Na szprychę zakładamy magnes, a na widelec specjalny czujnik, który łączy się (przewodowo lub bezprzewodowo) z podstawką, w której umieszczamy licznik. Czujnik przekazuje do licznika informację o wykonaniu przez koło pełnego obrotu. Do licznika wprowadzamy obwód koła (zazwyczaj w milimetrach), dzięki czemu jest on w stanie obliczyć wszystkie potrzebne parametry. Najprostsze modele liczników można kupić już od 10 złotych.
Na jakiej wysokości zamontować czujnik i magnes?
Dostaję od Was dziesiątki pytań o wysokość, na której należy zamontować czujnik oraz magnes. Część z Was sądzi, że ma to znaczenie dla pomiaru. A więc dementuję – nie ma to znaczenia (tzn. ma, ale nie na dokładność pomiaru, jedynie na to czy licznik będzie mierzyć prędkość czy nie). Najważniejsze jest aby czujnik dobrze „widział” magnes, czyli aby odległość między nimi nie była większa niż kilka milimetrów. Co zazwyczaj oznacza konieczność zamontowania ich bliżej piasty, gdzie szprychy dosuwają się do widelca. Ale tak jak pisałem – na dokładność pomiaru nie ma to wpływu.
Wysokość montażu nie ma znaczenia i czy przesuniecie go wyżej czy niżej, to jeżeli tylko czujnik będzie widział magnes – prędkość pokazywana przez licznik będzie identyczna. Dlaczego?
Czujnik daje informację do licznika, że koło wykonało pełen obrót. A czy magnes będzie na szprysze wyżej lub niżej, to i tak minie on czujnik dokładnie w tym samym momencie. Popatrzcie na zdjęcie powyżej, niezależnie od miejsca montażu magnesu, ostatecznie minie się on z czujnikiem na widelcu dokładnie w tym samym momencie. Czujnik puszcza wtedy sygnał do licznika „hej, koło wykonało pełen obrót!”, a licznik na podstawie czasu w którym się to stało, oblicza naszą prędkość (wiedząc jaki obwód ma koło, bo przecież sami mu go podaliśmy).
Licznik dostaje informację, że koło, które ma np. 2 metry (200 cm/2000 mm) obwodu, wykonało pełen obrót w ciągu jednej sekundy. Czyli rower w danej chwili porusza się z prędkością 2 m/s, czyli 7,2 km/h.
Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad w którym tłumaczę w formie wideo, na jakiej wysokości zamontować magnes i czujnik. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)
Zapraszam również do lektury wpisu jak zamontować licznik do roweru, gdzie opisałem jak założyć licznik przewodowy oraz bezprzewodowy.
Jak wyznaczyć obwód opony?
To bardzo proste, choć nie tak łatwo zrobić to dokładnie. Najlepiej ustawić rower na płaskiej powierzchni, zaznaczyć linię startu oraz kreskę na dole opony, a następnie przetoczyć go po linii prostej, tak aby koło wykonało pełen obrót. Możesz również wsiąść na rower i spróbować przejechać taki dystans (da to większą dokładność, ponieważ weźmie pod uwagę ugięcie opony).
Teraz wystarczy zmierzyć przejechany dystans i mamy obwód koła. Dużo większą dokładność otrzyma się, gdy przetoczymy koło przez kilka-kilkanaście obrotów, zmierzymy ten dystans i podzielimy przez liczbę wykonanych obrotów.
Drugą metodą, ale obarczoną sporym błędem pomiarowym, jest zmierzenie średnicy koła z założoną oponą (napompowaną do docelowego ciśnienia). Znając średnicę, bardzo łatwo policzyć obwód koła, bierzemy kalkulator i średnicę w centymetrach mnożymy razy pi, czyli 3,14 – otrzymany wynik to obwód koła.
Tego typu pomiary zawsze będą obarczone pewnym błędem pomiarowym. W pierwszej metodzie przydałoby się wsiąść na rower podczas pomiaru. Opona ugnie się pod naszym ciężarem, zmieniając trochę swój obwód, wpływając w jakimś stopniu na wynik. Ale… czy uda się przejechać idealnie po linii prostej? A co gdy zmienimy ciśnienie w oponach? A co gdy ciśnienie w oponach samo z siebie spadnie? :) Cóż, trzeba po prostu przyjąć, że to zawsze będzie pomiar z jakimś błędem – natomiast jeżeli to nawet będzie 1% to „zyskamy” bądź „stracimy” co najwyżej 1 km na przejechane 100 kilometrów.
Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad na YouTube, w którym opowiadam o tym jak zamontować i jak ustawić licznik. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Co zrobić, gdy nie możesz samemu zmierzyć obwodu koła?
Pozostaje posiłkowanie się tabelką, którą widzisz poniżej. Pamiętaj tylko, że obwód koła, który z niej odczytasz, nie będzie idealnie dokładny. Opony różnią się wysokością, grubością bieżnika, ciśnieniem do którego można je napompować – tak więc dwie opony o tych samych (teoretycznych) wymiarach mogą różnić się mniej lub bardziej obwodem.
Jak odczytać obwód opony z tabelki?
W pierwszej kolumnie rozmiar opony podany jest w systemie calowym lub francuskim, w drugiej w systemie ETRTO, natomiast w trzeciej znajduje się obwód koła w milimetrach, który wprowadzamy do licznika. Jeżeli nie wiesz w jakim rozmiarze masz opony, zerknij na jej bok, znajdziesz tam naniesiony rozmiar. Polecam w pierwszej kolejności sugerować się rozmiarem w systemie ETRTO. Jeżeli oznaczenia nic Ci nie mówią, zachęcam do lektury tekstu, w którym piszę o rozmiarach opon rowerowych.
Pomiar GPS
Aby zweryfikować czy udało się wpisać dobry obwód koła, możesz to sprawdzić, korzystając z odbiornika GPS, który znajdziemy w praktycznie każdym smartfonie. Potrzebna będzie tylko rowerowa aplikacja, która pokazuje prędkość podczas jazdy (wystarczy wpisać w Sklepie Google czy Apple Store hasło Bike Computer). Następnie znajdź prostą, asfaltową drogę w otwartym terenie, bez wysokich drzew i budynków, aby nie zaburzać odczytu GPS. Staraj się jechać jednostajnym tempem i porównaj wskazania licznika oraz telefonu. Osobiście nie przejmowałbym się różnicą prędkości rzędu 0,5 km/h (może to być błąd pomiarowy), ale przy większych różnicach warto skorygować ustawienie licznika.
Pamiętaj, że GPS lubi chwilowo przekłamywać wynik, gdy jeździ się w lesie czy między wysokimi budynkami. Dlatego nie są to dobre miejsca do sprawdzania dokładności licznika.
Jak wpisać obwód koła do licznika?
Producenci liczników rowerowych, nawet ci najwięksi, lubują się w utrudnianiu życia tym, którzy chcą wpisać obwód koła w niektórych modelach. Mnie najbardziej irytują te, w których do ustawień wchodzi się poprzez naciśnięcie maluteńkiego przycisku, znajdującego się z tyłu licznika. Trzeba znaleźć długopis, wcisnąć ten guzik, uważając aby nic przy okazji nie uszkodzić i jeszcze patrzeć na wyświetlacz, czy udało się wejść w ustawienia. Jeszcze gorsze są liczniki, w których ustawienia zmienia się drugim, takim samym guziczkiem. Ale cóż, nie robi się tego zbyt często, więc można chwilę pocierpieć.
Ale jak ustawić swój licznik? Najlepiej będzie zajrzeć do instrukcji, ona nie gryzie. Nawet jeżeli jest tylko po angielsku czy chińsku, powinna zawierać kilka obrazków, które pomogą w konfiguracji. Drugim sposobem jest wpisanie w Google modelu licznika z dopiskiem instrukcja lub manual. Trzeci sposób to wyjęcie i włożenie baterii. Licznik zresetuje się i najczęściej powinien na starcie pozwolić na wpisanie obwodu opony oraz godziny.
Tak naprawdę nie ma jednej, uniwersalnej metody w jaki sposób ustawić licznik. Pamiętaj, że on nie gryzie i nie wybuchnie, gdy coś źle wciśniesz. Wystarczy poeksperymentować z przyciskami, zazwyczaj jednym zmieniamy migającą akurat wartość, a drugim przechodzimy do kolejnej. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania dotyczące liczników, śmiało pisz w komentarzu, postaram się w miarę możliwości pomóc.
Jeśli myślicie o zakupie nowego, lepszego licznika, polecam przejrzeć oferty sklepów. Już za ok. 50 złotych można kupić dobry licznik do roweru. Ja szczególnie polecam liczniki Sigma (używałem ich przez wiele lat), Cateye i VDO. Zainteresowanych licznikiem z GPS-em, zachęcam do lektury wpisów z listy poniżej.
Zapraszam do lektury innych wpisów z serii o licznikach rowerowych:
1. Jaki licznik rowerowy kupić
2. Liczniki rowerowe z GPS do 800 złotych
3. Jak ustawić licznik rowerowy
4. Jak zamontować licznik rowerowy
6. Jaki pulsometr na rower kupić
7. Licznik Wahoo Bolt – wrażenia po roku
8. Test licznika Sigma Rox 7.0 GPS
9. Licznik rowerowy czy telefon na kierownicy
Witam. Jak wpisać do licznika obwód koła, które ma 20cm średnicy? To będzie: 0200?
Cześć, jak jak napisałem w tekście: „Znając średnicę, bardzo łatwo policzyć obwód koła, bierzemy kalkulator i średnicę w centymetrach mnożymy razy pi, czyli 3,14 – otrzymany wynik to obwód koła.”
Czyli 20 razy 3,14 = 62,8. Czyli w liczniku jeżeli są cztery pola wpisuje się 0628.
A koło na pewno ma 20 centymetrów średnicy? To jest niecałe osiem cali.
ALE ŻEŚ GUPI…
Witam. Kupiłem licznik Trizand 4 w 1 kod 12044 i nie mam pojęcia jak wpisać rozmiar kola, a instrukcja nic na ten temat nie mówi. Z góry dziękuję za pomoc.
Cześć, w instrukcji powinno być coś na ten temat, w końcu do najważniejsza kwestia w konfigurowaniu licznika. Tak czy owak, z tym pytaniem udałbym się do sprzedającego, jeżeli instrukcja jest wybrakowana.
Szanowny panie Łukaszu !
Podziwiam wytrwałość bo to już prawie 10 lat , ale do rzeczy :
Dostałem piękny szwedzki rower stacjonarny z uszkodzonym komputerem. Ma 4 miejsca na magnesy przy kole od pedałów ale ktoś przerabiał to na jeden magnes . Tą część udało mi się usprawnić i impulsy idą od tego magnesu .Dokupiłem Vogel VL3 i mam problem bo nie wiem jaki obwód koła ustawić. Do tego wcisnęli dziadkowi [to ja ]
bubel bez instrukcji i magnesu . Z magnesem sobie poradziłem ale instrukcji w necie nie
mogę znaleźć . Aktualnie w moim mieście [ Toruń ] VL3 nie mają w sklepach więc mam problem .Najważniejsze jednak jak ustawić ten obwód . Chciałbym jechać w tempie emeryta 15 km/h i żeby to było jakoś widać na tym komputerku .
Pozdrawiam Z.
Cześć,
żaden ze mnie pan, po prostu Łukasz :)
Jeżeli masz dostęp do koła zamachowego, to po prostu trzeba zmierzyć jego obwód. Nie będzie to może idealne odwzorowanie, ale zawsze jakiś pogląd na prędkość da.
Natomiast jeżeli koło jest zabudowane, to bez dostania się do środka nic się nie pomierzy dokładnie.
Trzecia opcja to ustawianie „na czuja”. Zacznij od zmierzenia mniej więcej średnicy koła, jeżeli jest zabudowane i taki pomiar wpisz do licznika. A potem sam oceń w porównaniu do jazdy na zewnątrz, czy prędkość jest za duża czy za mała.
Tak naprawdę nie ma to żadnego znaczenia, czy licznik będzie pokazywał Ci, że jedziesz 15 km/h czy 20 km/h. W jeździe pod dachem (ale i na zewnątrz też) najważniejszy jest czas spędzony na pedałowaniu, ew. włożony wysiłek, a nie sama prędkość.
Co przycisnąć aby ODO /wielkość koła , 2136/ została zatwierdzona w liczniku Atech F13. Może odbywa się to automatycznie. Ale chyba nie bo licznik wskazuje prawie o połowę mniejszą prędkość i dystans.
Wpisałem w Google hasło „Atech F13 instrukcja” i na pierwszym miejscu wyskoczyła mi instrukcja do tego licznika. Warto zajrzeć :)
W akapicie „Wprowadzanie współczynnika wielkości koła” piszą:
Po włożeniu baterii lub przyciśnięciu obu przycisków przez ok. 2 sekundy komputer znajduje się w trybie wprowadzania współczynnika wielkości koła (zabawnie opisany obwód koła – dop. Łukasz). Pomnóż promień koła w milimetrach przez 6,2832 aby określić „współczynnik koła”.
Wciskaj lewy przycisk aby wybrać cyfrę, która ma być zmieniana i prawy, aby ustawić właściwą wartość. Przytrzymanie przycisku powoduje szybkie zmiany.
(I tu pojawia się fragment, który Ciebie najbardziej interesuje):
Przycisnąć lewy przycisk w celu potwierdzenia prawidłowego ustawienia współczynnika.
————————————————————
Czyli wychodzi na to, że wystarczy ustawić każdą cyfrę jak trzeba i po ustawieniu ostatniej, zatwierdzić lewym przyciskiem.
Jeżeli licznik pokazuje wartość o połowę mniejszą, to upewnij się, że dobrze policzyłeś obwód koła. Mogło się tak zdarzyć, że zamiast promienia (czyli od środka koła do brzegu opony) wziąłeś średnicę koła czyli od brzegu do brzegu. A w instrukcji podają regułkę właśnie dla promienia. Zresztą można wziąć i średnicę, tylko przemnożyć przez 3,1416 czyli zaokrągloną stałą 'pi’ :)
Mam licznik kellys digit i próbuje go ustawić wpisuje kod (obwód koła) ale nie moge zatwierdzić, przez co licznik nie odczytuje prędkośći z jaka jade, za każdym razem jak przejde dalej to wpisany obwód nie zatwierdza sie tylko resetuje sie do ustawien domyślnych ! cokolwiek tam w pisze nie mam jak tego zatwierdzić a mam do dyspozycji tylko 2 przyciski próbowałem oba na raz lewy prawy na odwót nic nie działa .
Instrukcja podaje, że jednym przyciskiem przechodzisz do kolejnych pól, a drugim przyciskiem zmieniasz wartość. Na końcu przeskakuje do wyboru jednostki KM/MILE. I tak się to zapisuje.
Jeżeli nie pokazuje Ci prędkości, to przyczyna musi tkwić gdzie indziej, bo nawet gdybyś miał źle wpisany obwód koła, to licznik pokazywałby jakąś prędkość.
Mam ten sam problem. Gdy wejdziesz do ustawień koła, domyślnie jest wpisana wartość 2124. Ja podaję swój rozmiar, tj. 2305. Przechodzę dalej, wybieram 'km’, no i wciskając dalej, mamy tak jakby pulpit..
Gdy wejdę ponownie w menu średnicy koła, znowu jest 2124, więc ta moja wartość chyba się nie zapisuje i to jest właśnie zagwozdka, którą zapewne miał też przedmówca.
No chyba, że to się zapisuje mimo wszystko, a ponowne wejście do opcji średnicy koła powoduje jego reset?
Na logikę powinien pokazywać ostatnio zapisane ustawienie, ale nie wiem jak to jest rozwiązane w tym liczniku.
Różnica między 2124, a 2305 jest spora, tak więc możesz sprawdzić przy pomocy jakiejś aplikacji GPS w telefonie, czy licznik pokazuje poprawną prędkość.
Jeżeli będzie coś nie tak – pisz do Kellysa, albo do sprzedawcy licznika.
Witam mam podobny problem z licznikiem tej firmy nie wiem jak zatwierdzić rozmiar koła mogę zmienić tylko ostatnią cyfrę w rozmiarze koła np 2124 to tylko 4 mogę zmienić lecz nie mogę tego zatwierdzić ani żadnej innej funkcji włączyć udało się panu to opanować ? może pan coś podpowiedzieć ? Dziękuje za odpowiedz ,
szkoda że w tabelkach nie ma kodu-rozmiaru dla 26″ FAT – można jedynie polegać na własnych obliczeniach
Dzień dobry. Mam licznik sigma bc8.12 kupiony jeszcze za poprzedniego modelu. Obecnie mam opony w rozmiarze 29 x 2.40. I teraz tak w tabelce jest maksymalnie 29 x 2.35 i taka wartosc ustawiłam. Ale czy można ustawić wartość dokładniejszą.
Jeżeli da się wpisać większą wartość, to na pewno można. Wystarczy, że zmierzysz obwód koła, np. przejeżdżając po prostej taką odległość by koło wykonało np. 3 obroty. Zmierz ten odcinek i podziel na 3.
licznik sigma 16.16
ETA start ??? i co dalej jak to wystartować ????? co przycisnąć ?
pomóżcie staremu człowiekowi z góry dziękuję
Tu znajdziesz instrukcję: https://www.sigmasport.com/pl/images/pdf/081616-2_ManualBC1616_Montagebogen_SP1.pdf
Jest tam napisane, że aby wystartować funkcję ETA (Estimated Time Arrival czyli przewidywany czas dotarcia do celu):
Ustawianie minutnika ETA:
– Wywołać minutnik ETA na wyświetlaczu.
– Przytrzymać wciśnięty przycisk MENU (to ten na górze) dopóki nie otworzy się menu ustawień.
– Wprowadzić długość dystansu, zatwierdzić przyciskiem MENU.
– Wybrać czas przyjazdu lub czas jazdy.
– Zatwierdzić za pomocą przycisku MENU.
Obsługa minutnika ETA:
Z każdej funkcji: W celu uruchomienia nacisnąć przycisk BIKE + MENU.
RESET minutnika ETA:
W minutniku ETA: przytrzymać wciśnięty przycisk BIKE (to ten na dole)
Wychodzi na to, że funkcja ETA startuje samoczynnie po wprowadzeniu liczby kilometrów, które masz do przejechania. I nie trzeba niczego startować.
Tzn jak wejść w ustawienia aby wpisać obwód koła
Jak ustawić obwód koła w sigma 1200
Cześć,
instrukcję do licznika znajdziesz w Google, wpisując hasło: Sigma 1200 Instrukcja.
I wyskoczy np. taka strona, gdzie jest instrukcja także w języku polskim: https://manuall.pl/sigma-bc-1200-licznik-rowerowy/
Jest ona co prawda trochę koślawa, ale wyczytałem z niej, że trzeba przytrzymać dolny przycisk kilka sekund, aż do pojawienia się na wyświetlaczu napisu TAGES-KM. Następnie z tyłu licznika wciskamy przycisk WS 1/2, aż do wyświetlenia się WS1 na wyświetlaczu. Następnie czymś cienkim typu spinacz wciskamy przycisk SET na 3 sekundy (z tyłu obudowy). Na wyświetlaczu pojawi się SET LANGUAGE, górnym przyciskiem można zmienić język (nie wiem czy jest tam polski). Wciskamy dolny przycisk aby zatwierdzić. Następnie górnym przyciskiem można wybrać czy prędkość ma być pokazywana w kilometrach na godzinę czy milach na godzinę, zatwierdzamy wciskając dolny przycisk. Teraz pojawi się możliwość ustawienia obwodu koła.
Górnym przyciskiem zmienia się cyfrę od 0 do 9, a dolnym przyciskiem przechodzi się do ustawiania kolejnej cyfry. Gdy wprowadzisz już całą liczbę, wciskasz przycisk SET z tyłu obudowy.
Witam, ja też mam problem z licznikiem KRS211U. Któregoś dnia przestał wyświetlać mi prędkość. Tak po prostu – licznik pokazuje zapamiętane dane, nawet od nowa go ustawiłem ale nie reaguje na magnes wcale. Bateria jeszcze dobra, bo wyświetlacz działa lamka też się włącza. tylko nie reaguje na magnes . A ma dobre recenzje w porównaniu z innymi licznikami
Cześć,
jeżeli licznik nie reaguje na magnes (przykładany bezpośrednio do czujnika) to pozostaje reklamacja.
No tak… sam tytuł artykułu (jak i sam artykuł) już jest … dyskryminujący(?) … z racji iż zabrakło jednego słowa… Powinien być następujący:
Jak ustawić elektroniczny licznik rowerowy.
Jest różnica? A dlaczego o tym wspominam, gdyż jestem szczęśliwym posiadaczem mechanicznego licznika rowerowego i w żaden sposób do takiego licznika artykuł się nie odnosi. :)
Wtedy w samym artykule wspomniano by, że taki licznik dobiera się do konkretnego rozmiaru koła – u mnie jest to 28″.
Licznik zakupiłem 5 lat temu – nieużywany, zaledwie kilkaset metrów przekręcone pewnie dla samego testowania, rok produkcji nie podany, ale jest kraj produkcji – DDR.
https://images92.fotosik.pl/508/6cc779a0a656c928gen.jpg
Cześć,
fajny licznik! Ciekawe jak z jego dokładnością, sprawdzałeś to może z GPS-em w telefonie?
Dobra uwaga odnośnie tytułu, ale no wiesz, taki licznik jak Twój to już biały kruk wśród rowerzystów :)
Hellooo…
Licznik sprawdzany na stadionie, kręciłem się przez kilka kilometrów… zawsze gdzieś jakieś drobne nieścisłości się pojawiały, nie da się wszystkiego idealnie wymierzyć… ale w sumie bardziej chodzi o samą frajdę, gdy wskazówka wkracza na czerwone pole, a cyferki leniwie przekręcają się o kolejne wartości.
Witam. Moj licznik Kross KRC 211UW po wpisaniu rozmiaru opony przekłamuje o około 10%. Jakies pomysl jak to ustawic czy wpisywać rozmiar opony „na oko” az zacznie pokazywac tak jak na gps? Rozmiar opony na pewno wpisalem dobry. Na innym liczniku pokazuje dystans tak jak na gps w telefonie.
A może czujnik nie widzi aż tak dobrze magnesu? Tzn. nie łapie co któryś obrót koła? Jak dobrze zrozumiałem, na tym samym rowerze, na dwóch różnych licznikach wpisałeś ten sam obwód koła i liczniki pokazują różne wartości? To sygnalizowałoby właśnie, że magnes nie „łapie” się z czujnikiem, może są zamontowane ciut za daleko.
Witam. Być może Łukasz spotkałeś się z poniższym problemem (albo ktoś z czytelników) i coś poradzisz. Otóż zamontowałem bezprzewodowy licznik Profex, wsadziłem nowe baterie, wpisałem zmierzoną wartość (2166mm dla opony 28×1,35), zadbałem o „pewne” łapanie kontraktronu przez magnes i podczas rozpędzania się licznik pokazuje wartość (przykład): 6-8-9-11-13-8-10-15-7-8-9-14-15-16-7-8-10-12-8-6-7-15-9 km/h. Czy to wada licznika, którego już niestety nie wymienię (kupiony rok temu), czy może jest na to jakaś magiczna sztuczka, którą można zastosować?
Jak rozumiem chodzi o nagłe spadki wskazywanej prędkości przez licznik. Jeżeli baterie są nowe, a czujnik widzi się z magnesem, to w przypadku licznika bezprzewodowego przyczyną mogą być jeszcze zakłócenia transmisji.
Takie zakłócenia może wprowadzać zamontowany przy liczniku telefon komórkowy czy nawet lampka. Zakłócenia mogą pojawiać się także w gęstej, miejskiej zabudowie, gdzie jest sporo promieniowania elektromagnetycznego.
Witam.Jak ustawiłem obwód koła 28 to po 10 km.miałem 400m więcej niż na drugim, który po mozolnych ustawieniach według słupków kilometrowych ustawiałem. Po obwodzie było 2185 , natomiast jak wróciłem do ustawień słupkowych a było 2131 to dokładnie pokazało na obydwóch dystans jaki przejechałem.
Witam posiadam licznik sigma BC 16,16 przewodowy, ustawiłem wszystko ale nie wiem jak zrobić żeby licznik zliczał kilometry dla dwóch rowerów a jest taka możliwość, zawsze pokazuje ten sam wynik w przypadku obydwu kół bez względu czy wybiorę rower 1 lub 2
może ktoś wie jak to zrobić.
Hmmm… czyli robisz tak jak w instrukcji – wciskasz jednocześnie górny i dolny przycisk, następnie dolnym ustawiasz czy rower 1 czy 2, a potem zatwierdzasz górnym?
I całkowity przebieg dla roweru 1 i roweru 2 się nie zmienia? Nie mam tego licznika w ręku, ale może licznik rozróżnia dwa rowery tylko pod względem całkowitego przebiegu, a ten „krótki” dystans sumuje się przy zmianie roweru.
Witam udało mi się rozszyfrować licznik bc 16,16 żeby sprawdzić dystans całkowity dla dwóch rowerów trzeba wejść w menu –sumy- i tam jest dystans całkowity czas całkowity i oszczędność paliwa dla dwóch rowerów
Hej! Świetny artykuł, dużo ciekawych porad.
Mam takowe pytanie – czy wpisująć mniejszą wartość dla obwodu koła wględem szerokości opony niż – załóżmy – wychodzi z obliczeń i tabelek – prędkosć wskazywana / dystans przejechany będzie większy (-a)? Na przykładzie:
dla oponki 25-622 najczęstszą wartością występującą w tabelkach jest: 2105, Toteż gdy załóżmy wpiszę 2065 – dystans przjechany będzie większy czy też mniejszy? Oczywiście, nie mam tu zamiaru kogoś czy czegoś oszukiwać – ale sam mam problem w ustawieniu wartości w rowerze przełajowym z oponkami 35-622 i chciałbym w końcu metodą prób i błędów znaleźć ”złoty środek” Pozdrawiam, Bartek
Im mniejszy obwód wpiszesz, tym mniejsza będzie prędkość/dystans.
Witam ,uzywam licznika sigma pure 1 ats.Jeśli chodzi o kilometry wszystko jest ok.Różnica miedzy endomondo a sigmą jest niewielka około 1 %.Żle działa natomiast zegar sigmy w ciągu godziny jazdy jest różnica 1,5 min.Oba liczniki włączam równocześnie.nie wie pan co może być powodem tego?
Cześć,
chodzi Ci o czas jazdy (bez postojów)? Różnica może wynikać z momentu w którym licznik/telefon wykryje, że ruszyłeś i zatrzymałeś się. Licznik powinien to robić szybciej, w końcu wystarczy jeden obrót koła aby załapał. Z GPS-em bywa różnie, może mieć opóźnienie w wykryciu, że ruszyłeś/zatrzymałeś się, zwłaszcza jeżeli dzieje się to w mieście lub lesie.
Wolniej chodzi zegar w liczniku rowerowym.Na nim jest 58min z sekundami a na komorce już godzina.Jeżdże non stop bez zatrzymywania.Dodam że różnica czasowa zwiększa się wraz z przejechanymi kilometrami.Dosyć to wkurzające.
Witam
Posiadam licznik firmy Martes AS 6000 skończyły mi się już pomysły jak wejść w tryb aby wprowadzić obwód koła.
Niestety zginęła mi instrukcja :( W internecie nie mogę jej znaleźć, bardzo proszę o pomoc. Serdecznie dziękuję.
Pozdrawiam
Może warto napisać do sklepu Martes z prośbą o podesłanie instrukcji?
Obstawiam, że albo z tyłu jest jakiś malutki, gumowy przycisk, który trzeba przytrzymać długopisem. Albo trzeba wcisnąć oba przyciski na dole jednocześnie i przytrzymać. Ew. wyjąć baterię na chwilę i włożyć ponownie :)
ustaw się za pomocą mode na pozycji ODO i „wielokrotnie naciskaj przycisk SET” – tak stoi w instrukcji. Tylko jak tam wejdziesz, to wprowadzasz liczbę czterocyfrową zależnie od rozmiaru koła wg tabelki. Napisz jaki masz rozmiar koła.
Post jest stary juz, ale moze komus sie przyda moja podpowiedź.
Zeby wejść w ustawienia obwodu koła, trzeba ustawić tryb ODO i nacisnąć i przytrzymac przycisk set. W instrukcji jest zle napisane ze trzeba ten przycisk naciskać.
Po przytrzymaniu wyswietli nam sie rozmiar koła w mm. Przyckiem mode zmieniamy wartości.
Przy dobrze ustawionym liczniku, na 100 km trasy różnica między dobrym GPS powiedzmy garmina, a solidnym licznikiem powiedzmy sigmy, nie powinna być więcej niż maks 1-1,5 % odchyłu. Dla przykładu, gdy robiłem trasy rzędu 120-140 km, to różnice były 800 -1200 metrowe, Raczej nie zdarzało się więcej. Większe różnice typu 2-5 km, to znak że mamy coś źle ustawione, albo GPS w jakimś momencie zgubił sygnał, kreśląc trasę po prostej. To częsta przypadłość słabych telefonowych GPSów. Nawigacje dedykowane raczej nie mają takich problemów nawet w gęstym lesie i sam takowe polecam.
Warto kogoś poprosić by zmierzył kredą i miarką odległośc jaką pokonuje nasze koło, a my w tym czasie na tym rowerze siedzimy, dociążajac go. Dokładniej się chyba nie da :)
Pozdrawiam
W gęstym lesie (z wysokimi drzewami) niestety każdy, nawet najlepszy GPS może się zgubić. To tak jakbyśmy wjechali do tunelu – nic się na to nie poradzi. Tzn. poradzi się – można podłączyć bezprzewodowo czujnik prędkości, sam tak zrobiłem, że mam na kole magnetyczny czujnik,
który wspomaga licznik z GPS-em, gdy jest słaby sygnał.
Zawsze wolałem zwykłe liczniki, nie GPS. Nawet Garmin podkreśla, że przy silnym sygnale dokładność wynosi kilka metrów. W lesie, w mieście z wysokimi budynkami, w górach ta dokładność mocno spada. Wg moich obserwacji na każde 100km GPS ucina 3-4 kilometry.
Dlatego można do wielu modeli liczników z GPS podpiąć bezprzewodowy czujnik prędkości, który wspomoże GPS w trudniejszych warunkach.
Sam jeździłem wiele lat na (bez)przewodowych licznikach, ale przeszedłem na modele z GPS z prostego względu – oferują nawigację. Można oczywiście zastąpić taki licznik telefonem, co też robiłem, ale to już temat na inną dyskusję:
https://roweroweporady.pl/licznik-rowerowy-czy-telefon-na-kierownicy/
jak zaprogramować licznik
wymieniłem baterie i wszystko znikło
Chodzi Ci o zaprogramowanie całkowitego przebiegu? Wątpię by udało się go wpisać, proste liczniki nie oferują takiej możliwości.
Jeżeli chodzi o wpisanie obwodu koła, zwykle jest taka możliwość po włożeniu baterii. Jeżeli nie – napisz do producenta w tej sprawie, powinni mieć do niego instrukcję.
Wpisałem w wyszukiwarce jak zmienić obwód koła i nie pokazało tego co szukałem. Mam zegar jakiś chiński chyba SunDING czy coś w tym stylu. Był używany innym rowerze 26 cali. Teraz mam 28 i nie mam jak zmienić obwodu kiła.
Cześć,
cóż, zacząłbym od ustalenia jaki konkretnie masz licznik, bez tego ciężko będzie znaleźć jakąkolwiek instrukcję czy wideo z poradnikiem na YouTube.
PS Zwykle po wyjęciu baterii i włożeniu jej z powrotem, liczniki proszą o ustawienie obwodu koła.
Przecież napisałem co to za licznik. Nie ma takiej mozliwosci o jakiej piszesz. Po włożeniu baterii jest wszystko zaprogramowane za wyjątkiem godziny
Tu znajdziesz wideo, gdzie facet najpierw ustawia godzinę, a potem w dolnej części wyświetlacza ustawia obwód koła: https://youtu.be/V9epdoZB08g
Pewnie już problem rozwiązany Ale dopisze że w tym liczniku SunDing można ustawić obwód koła.
Prawy przycisk wciskamy dłużej aż zacznie mrugać wskaźnik temperatury następnie przechodzimy prawym klikając kolejne ustawienia aż dojdziemy do obwodu jest po ustawieniach godziny na samym dole . Podajemy go w cm więc będzie np. 208.0 dla 26 cali
Zmiany ustawień robimy lewym przyciskiem taka strzałka.
Pozdrawiam.
Gdy przejade 10km to mam napisane na liczniku
0,123 dowiedziałem się ze licznik jest ustawiony ma dokladnym i nie mam pojecia jak ustawic na niedokladny by pisaly pelne wartosci
Cześć,
o jaki licznik chodzi? Jaką masz oponę i jaką średnicę koła wpisaną do licznika?