Kupując nowy rower lub wymieniając elementy napędu, warto przyjrzeć się jaki osprzęt został w nim użyty. Zastosowany rodzaj przerzutek, korby, kasety czy manetek nie jest co prawda jedynym wyznacznikiem jakości roweru, ale może powiedzieć nam sporo o jego klasie. Od razu wspomnę o micie tylnej przerzutki, o którym pisałem już na blogu. Producenci wiedzą, że przeciętny kupujący szczególną uwagę zwraca właśnie na ten element napędu, nie zawsze sprawdzając klasę reszty komponentów. Dlatego oprócz obejrzenia roweru w sklepie, warto na spokojnie przeczytać jego specyfikację techniczną. Polecam także zajrzeć do moich wpisów z cyklu „Jaki rower kupić„.
W tym wpisie przybliżę Wam grupy osprzętu stosowane przez firmę Shimano w rowerach górskich, szosowych, trekkingowych, miejskich, gravelowych i elektrycznych. W kolejnych częściach tego cyklu zabiorę się za markę SRAM oraz Campagnolo. Te trzy firmy praktycznie zdominowały produkcję rowerowych napędów, a także oferują inne komponenty takie jak koła czy hamulce.
Z racji tego, że praktycznie z roku na rok cały osprzęt ewoluuje, postanowiłem nie opisywać wszystkich grup Shimano bardzo szczegółowo. Najczęściej jest tak, że nowinki pojawiają się w najwyższej klasie osprzętu, a potem powoli „schodzą” do niższych grup. Udogodnienia, które dziś są w sferze marzeń dla wielu osób, po pewnym czasie pojawiają się w praktycznie wszystkich konfiguracjach. Dlatego znajdziesz tutaj tylko zarys zastosowania poszczególnych grup oraz ich hierarchię. Przy każdej z grup umieściłem link, dzięki któremu szybko sprawdzisz, w jakich cenach można kupić poszczególne elementy.
Jaki napęd Shimano kupić?
Porównując wszystkie grupy Shimano, automatycznie nasuwa się pytanie – jaki osprzęt wybrać? Czy warto dołożyć do lepszego napędu/piast/hamulców? Tutaj jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Czasem mam wrażenie, że producenci szykują taki ogrom osprzętu tylko po to, by namieszać nam w głowach. Poszczególne grupy co prawda różnią się od siebie wagą, precyzją działania i jakością wykonania, ale często nie są to olbrzymie różnice. Zazwyczaj jest tak, że producent w wyższym modelu dołoży „jedynie” lepsze uszczelnienia albo łożyskowanie, doda jakąś funkcję, użyje mocniejszej sprężyny, zastosuje więcej aluminium, a mniej stali (lub będzie to stal wyższej jakości). Wybór konkretnej grupy osprzętu zależy też od intensywności z jaką jeździmy, a także wymagań jakie mamy odnośnie sztywności i wagi komponentów.
Wspomnę jeszcze o tym, że Shimano przygotowuje często serie produktów pozagrupowych. Taką mają strategię i ja nie będę wnikał, czemu to robią. W każdym razie jeżeli oglądasz rower i przykładowo korba nie jest opisana jako np. Shimano Deore, to często okazuje się, że jest podobnej klasy, a różni się od Deore jedynie detalami. Warto w tej sprawie szukać informacji w internecie, wpisując numer danej części.
Podane poniżej grupy napędu Shimano podzieliłem ze względu na typowe zastosowanie. Wymieniłem jedynie aktualnie produkowane i oferowane w Polsce rodziny osprzętu. Hierarchia grup ułożona jest w kolejności od najniższej grupy do najwyższej.
Osprzęt MTB Shimano
Shimano Tourney
Praktycznie najniższa grupa osprzętu japońskiego producenta. Przeznaczona jedynie do rekreacyjnej jazdy i spotykana w najtańszych rowerach. Jeżeli szukasz roweru „na lata” i do większych przebiegów, odradzałbym zakup roweru na takim osprzęcie. Do spokojnej, niezbyt intensywnej jazdy Tourney spokojnie się nadaje. Dostępne są różne serie – TZ/TX/TY – różnią się chociażby dostępnością liczby biegów na kasecie, która sukcesywnie się zwiększa. Kiedyś było to 6, potem 7, a teraz pojawiają się wersje 8. biegowe. Jest to jedyna grupa osprzętu MTB w ofercie Shimano, która ma dostępne obrotowe manetki Revo Shift. Są tu również hamulce tarczowe – ale tylko w wersji mechanicznej (na linkę).
Cena: od 190 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)
Shimano Altus M2000
Kiedyś Altus był takim trochę lepiej wykonanym Tourneyem, ale wiele się od niego nie różnił. Ale w końcu ta grupa zmężniała, dostała 9. rzędową kasetę, choć korba nadal jest tylko 3. rzędowa, nie ma jeszcze korb 2x i 1x (i nadal jest mocowana tylko na kwadrat), nowocześnie wyglądającą przerzutkę z technologią Shadow (przerzutka mniej odstaje od roweru, co ma chronić ją przed uszkodzeniem) i hydrauliczne hamulce tarczowe.
Cena: od 300 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)
Shimano Acera M3000
Grupa oczko wyżej od Altusa, dość podobna, ale z kilkoma nowszymi rozwiązaniami. Tak jak Altus, Acera jest 9. rzędowa (oczywiście w sklepach są jeszcze poprzednie generacje), ale dodatkowo korby mogą być mocowane na wielowypust (Octalink) oraz zewnętrzne łożyska suportu. Dostępne są także korby z dwiema tarczami. Co ciekawe, Shimano po pewnym czasie dołożyło 8. rzędową przerzutkę RD-M3020-8 oraz kasetę o dużym (jak na osiem rzędów) zakresie 11-40. To pozwala na skonfigurowanie budżetowego napędu z jedną tarczą z przodu (choć warto policzyć czy najlżejsze przełożenie wystarczy) lub napędu 2×8 o szerokim zakresie.
Cena: od 350 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)
Shimano Essa
Essa to 8-rzędowa grupa osprzętu zaprezentowana w 2024. Jest kompatybilna ze „starymi” częściami Shimano (Tourney/Altus/Acera), a jednocześnie na razie ogranicza się do wyboru dwóch korb (32T oraz 40T) i jednego zakresu kasety 11-45. Tak szeroka kaseta pozwala na zbudowanie uniwersalnego napędu 1x, ale w budżetowym wydaniu. To bardzo dobry ruch ze strony Shimano, choć trochę dziwi mnie zastosowanie nowej nazwy, zamiast po prostu rozszerzenie oferty Altusa czy Acery. Więcej na temat grupy Shimano Essa napisałem w osobnym wpisie.
Shimano Alivio M3100
W 2020 Shimano wypuściło nową wersję popularnej, 9. rzędowej grupy w przystępnej cenie. Co zastanawiające, obniżyli numerację tej grupy, która nawiązuje do niższej Acery, która (tak luźno spekuluję) za jakiś czas zniknie z rynku (i tak niewiele różni się od Altusa).
To grupa sprzętu, którą z czystym sumieniem mogę polecić osobom, które jeżdżą już ciut więcej i chcą spróbować amatorskiego MTB. Jest często nazywana grupą o najlepszym stosunku jakości do ceny. Nie grzeszy lekkością, ale jest to już wytrzymały i całkiem precyzyjny osprzęt. Pojawiła się tu manetka Rapidfire Plus Mono, znana z wyższych grup, pozwalająca na zmianę przełożenia na dwurzędowej korbie przy pomocy jednej dźwigni.
Cena: od 460 zł (sprawdź aktualną cenę)
Shimano Deore M4100
W 2020 Shimano pokazało aż 3 nowe grupy Deore. Grupa M4100 patrząc po numeracji, wygląda trochę jakby miała wskoczyć na miejsce zajmowane dotąd przez Alivio. Dostajemy tu 10. rzędową kasetę o zakresie 11-42 lub nawet 11-46 (znane dotychczas z 11. rzędowych grup), a do tego korby z dwiema tarczami. Można także wykorzystać korbę z jednym blatem, biorąc ją z grupy M5100. Manetki dostępne będą na tradycyjną obejmę lub z możliwością podpięcia do klamki hamulcowej w systemie I-Spec EV. Tylna przerzutka RD-M4120 dedykowana jest napędom 2x (nie ma sprzęgła), w przypadku napędów z jedną tarczą z przodu (lub chęci posiadania sprzęgła w napędzie 2x), można zastosować przerzutkę RD-M5120 (ze sprzęgłem).
Cena: ok. 1100 zł (sprawdź aktualną cenę)
Shimano Deore M5100
M5100 to 11. rzędowa odmiana grupy Deore i jest w dużej mierze kompatybilna z 10. rzędową wersją. Tu również mamy możliwość zamontowania przedniej przerzutki obsługującej dwie tarcze. Dostępne są kasety o zakresie 11-42 (do napędów 2×11) oraz bardzo szeroka 11-51 (do napędów 1×11), pasująca do tradycyjnych bębenków w piaście.
Cena: ok. 1100 zł (sprawdź aktualną cenę)
Shimano Deore Linkglide M5130
Żeby tego było mało, Shimano wypuściło dodatkową, 10. rzędową grupę Deore 5130, opisywaną jako Linkglide. Ten napęd powstał z myślą o rowerach elektrycznych, a także dla każdego, komu zależy na większej wytrzymałości osprzętu. Linkglide wymaga nowej, kompatybilnej tylnej przerzutki, manetki i kasety. Resztę podzespołów można dobrać ze „zwykłego” 10. rzędowego napędu Deore.
Shimano Deore M6100
Pojawienia się tej grupy chyba nikt się nie spodziewał, Shimano postanowiło gonić SRAM-a w dostępości 12. rzędowych napędów i w 2020 wypuściło taką wersję Deore. M6100 posiada jedynie wersję z jedną tarczą z przodu (w przeciwieństwie do wyższych grup, ale znając życie będzie można je miksować) z kasetą o zakresie 10-51 (wymagany jest bębenek Micro Spline, nie założymy jej na standardowy bębenek). Szkoda, że Shimano nie pokazało 12. rzędowej kasety 11-51, którą dałoby się założyć na zwykły bębenek, ale zapewne nic nie będzie stało na przeszkodzie, aby użyć kasety SRAM PG-1230 11-50. Tak jak we wcześniej wymienionych grupach Deore, tak i tutaj znajdziemy dwu- oraz czterotłoczkowe hamulce tarczowe.
Cena: ok. 1200 zł (sprawdź aktualną cenę)
Powyżej mała ściągawka odnośnie kompatybilności pomiędzy grupami Deore M4100/M5100/M6100.
Shimano SLX M7100
W 2019 grupa SLX otrzymała dwunasty bieg (można się tego było spodziewać w grupie XT, a że razem z nią wyszedł nowy SLX – to było miłe zaskoczenie). Główna nowość, oczywiście poza 12. przełożeniem, to kasety o dużych zakresach: 10-45 i 10-51 (mocowane na nowym bębenku Micro Spline). Co ciekawe, w przeciwieństwie do SRAM-a, Shimano postanowiło pozostawić możliwość założenia przedniej przerzutki, dzięki czemu możemy zbudować napęd o bardzo szerokim zakresie przełożeń z korbą 36/26 i kasetą 10-45. Manetka od przedniej przerzutki posiada tylko jedną dźwignię (RAPIDFIRE PLUS MONO), co bardzo upraszcza zmianę biegów. Pojawiają się tu także sygnowane logiem SLX czterotłoczkowe zaciski hamulców tarczowych.
Cena: od 1150 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)
Shimano XT, a w zasadzie Shimano Deore XT M8100
Kultowa grupa osprzętu, prawie najwyższa w hierarchii Shimano. Jest chyba najczęściej wybierana przez bardzo ambitnych amatorów kolarstwa górskiego. Aktualna wersja M8100 posiada 12. przełożeń na kasecie. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że jest to lżejsza i lepiej wykonana grupa SLX. Do tego dopiero w tej grupie prawa manetka wyposażona jest w technologię Instant Release, dzięki czemu bieg jest zmieniany już w momencie wciśnięcia dźwigienki, a nie po jej zwolnieniu (detal, ale w praktyce działa to świetnie). XT występowało także w odmianie Di2, gdzie przełożenia zmieniane są elektronicznie – niestety ta wersja nie jest już rozwijana, a przynajmniej nie z myślą o zwykłych rowerach MTB. Do elektrycznych rowerów górskich Shimano zaprezentowało 12. rzędową przerzutkę RD-M8150 Di2.
Cena: od 1700 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)
Shimano XT Linkglide M8130
Ten napęd, tak jak w przypadku Deore M5130, Shimano wypuściło dla osób szukających napędu do roweru elektrycznego. Dostajemy tu płynniejszą zmianę przełożeń i większą wytrzymałość komponentów. Potrzebna jest nowa, kompatybilna z Linkglide 11. rzędowa kaseta, dedykowana tylna przerzutka i manetka. Resztą komponentów można dołożyć z innego 11. rzędowego napędu MTB Shimano. Dla tej wersji Shimano również oferuje przerzutkę z elektroniczną zmianą biegów Di2.
Shimano XTR M9100
Najwyższa, profesjonalna grupa górska. Oczywisty wybór zawodowców, którzy zwracają uwagę na każdy gram wagi roweru. Ceny XTR-ów zawsze były „kosmiczne”, a dyskusyjna jest kwestia wytrzymałości tego osprzętu (a przynajmniej części komponentów). Według niektórych osób niska waga jest uzyskiwana kosztem trwałości. Ale nawet jeżeli tak jest, to nie ona jest tu priorytetem, a właśnie niska masa i precyzja działania podczas wyścigu. Do „typowej” jazdy, zakup tej klasy osprzętu nie ma większego sensu. W 2018 Shimano do grupy XTR wprowadziło 12. rzędowe kasety o zakresie 10-45 oraz 10-51, a także możliwość zamontowania przedniej przerzutki, co w zawodowych grupach wydawało się być ślepą uliczką, ale jak widać, nie jest tak do końca. XTR występuje także w wersji Di2 z elektrycznie zmienianymi przełożeniami, natomiast nie została ona jeszcze odświeżona i dostępna jest jedynie w wersji 11. rzędowej (obecnie wyprzedawana jako resztki magazynowe).
Cena: od 3900 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)
Osprzęt do jazdy freeride/downhill Shimano
Shimano Saint M820 oraz Shimano Zee M640
To dwie grupy Shimano przystosowane do sportów grawitacyjnych (downhill/freeride). Saint jest wyższą grupą, lepiej wykonaną, chociaż Zee też niczego nie brakuje. Obie są dostępne w konfiguracji 1×10. Patrząc na ceny oraz wygląd, Shimano pozycjonuje Sainta w klasie porównywalnej do XT, a Zee do Deore. W obu grupach znajdziemy pedały platformowe i SPD, czterotłoczkowe hamulce tarczowe czy piasty pod sztywną oś.
Osprzęt trekkingowy Shimano
Shimano wydzieliło z osprzętu MTB osobne grupy trekkingowe. W nazewnictwie odróżniają się pierwszą literą: T (Trekking), gdzie w górskich napędach jest to M (Mountain). Są w niej dostępne korby z tarczami 48/36/26 oraz niekiedy 44/32/22 (te drugie jeszcze nie tak dawno kojarzone z MTB, zastąpione zostały przez 40/30/22). Pojawiają się tu także pedały SPD z ramką dostosowaną do turystycznej jazdy – m.in. modele PD-T400 (dwustronne), PD-T421 (jednostronne), PD-T700 (dwustronne), PD-T8000 (XT, jednostronne).
Shimano Acera T3000
Zasadnicza różnica tkwi w wielkości tarcz na korbie oraz dostosowanych do tego obu przerzutek. Reszta podzespołów jest w zasadzie wspólna z grupą M3000.
Cena: od 350 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)
Shimano Alivio T4000
Oprócz innych korb i przerzutek, w tej serii pojawiają się także przednie piasty z wbudowanym dynamem (tylko o mocy 1,5W). Dostępna jest także klamka BL-T445 do hydraulicznego hamulca tarczowego, która posiada dłuższą dźwignię – nie jest to preferowane w rowerach górskich, natomiast w rekreacyjnych trekkingach, będzie łatwiej złapać dłonią taką klamkę.
Cena: od 460 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)
Shimano Deore T6000
Tak jak w przypadku górskiego odpowiednika, jest to grupa 10. rzędowa, niestety tylna przerzutka nie posiada sprzęgła (które ogranicza obijanie się wózka przerzutki o ramę).
Cena: od 830 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)
Shimano XT T8000
Najwyższa trekkingowa grupa w gamie Shimano. Także 10. rzędowa, Japończycy nie zdecydowali się (jeszcze) dodać tutaj jedenastego (lub dwunastego) przełożenia na kasecie. W odróżnieniu od górskiej grupy, tutaj manetki posiadają „monitorki”, czyli wskaźniki przełożeń, bardzo lubiane przez osoby trochę rzadziej jeżdżące na rowerze.
Cena: od 1700 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)
Shimano Cues
Dla grupy Shimano Cues przygotowałem osobny wpis, ale i tutaj o niej napiszę. Na razie wrzuciłem ją do osobnej kategorii, ponieważ nie da się jej jednoznacznie przyporządkować. Cues to uniwersalny osprzęt, który sprawdzi się zarówno w rowerach górskich, jak i trekkingowych, crossowych, miejskich czy fitnessowych. Jak rozwinie się ta grupa i które z obecnie sprzedawanych zastąpi – to się ostatecznie okaże.
Cues oferuje napędy 9/10/11-rzędowe, a ich kluczową cechą jest wzajemna kompatybilność (w pewnych granicach). Jednocześnie Cues korzysta z kaset w standardzie Linkglide, który nie jest zgodny ze „standardowymi” kasetami Shimano. Linkglide pasują na zwykłe bębenki w piastach, ale wymagają zgodnej przerzutki oraz manetki. Producent deklaruje, że takie kasety są trzykrotnie wytrzymalsze od poprzedników. Wszystkie grupy korzystają z 11. rzędowych łańcuchów, a kasety mogą mieć rozpiętość do 11-50. Choć spory nacisk położony jest na napędy z jedną tarczą z przodu, dostępne są także wersje z dwoma blatami.
Komponenty Cues pojawiły się także w wersji Di2 czyli sterowanej elektroniczne. Powstały z myślą jedynie o rowerach elektrycznych, a przerzutki z tej serii obsługują 10. i 11. rzędowe kasety.
Osprzęt miejski Shimano
Shimano Capreo F700
Grupa przeznaczona do rowerów z małymi kołami (składakom). Wyróżnia ją kaseta CS-HG70-S z najmniejszą zębatką 9T (w typowych kasetach Shimano jest to 11T), dzięki czemu na tych rowerach daje się osiągać większe prędkości. Do takiej kasety potrzebna jest dedykowana piasta FH-F700, która ma krótszy bębenek. Osprzętu Capreo nie ma w oficjalnej sprzedaży w Polsce, a w anglojęzycznych sklepach internetowych także nie jest łatwo zdobyć poszczególne części. Shimano pokazuje ją na swojej stronie, ale być może już nie produkuje lub sprzedaje głównie na dalekowschodnich rynkach.
Shimano Metrea U5000
Grupa dedykowana rowerom z kategorii „urban”, czyli powiedzmy zwinnym mieszczuchom :) Mamy tu 11. biegów na kasecie, zewnętrzną przerzutkę i jedną lub dwie tarcze na korbie. Do tego manetki wyposażono w znaną z grup XT/XTR technologię Instant Release (zmiana biegu następuje po naciśnięciu dźwigni, a nie dopiero po jej puszczeniu, co przyspiesza zmianę biegu). Bardzo ciekawe są klamkomanetki ST-U5060 dedykowane kierownicy typu bull-horn, zresztą sami zobaczcie.
Shimano Nexus Inter-3, C3000, C6000
Razem z grupą Alfine słyną z przerzutek planetarnych, hamulców rolkowych oraz dynam ukrytych w przednich piastach. Nexus to tańsza od Alfine grupa, charakteryzująca się m.in. przerzutkami w piaście Inter z 3, 7 lub 8 przełożeniami. To druga (po Tourney’u) grupa Shimano dla miłośników obrotowych manetek.
Shimano Alfine S700, S7000
Miejska grupa wyższej klasy. Dostępna jest tu korba na zewnętrznych łożyskach suportu, a także napinacz łańcucha pozwalający zamontować ten napęd do roweru z pionowymi hakami tylnego koła (czyli do ram, gdzie zamontowalibyśmy też zewnętrzną przerzutkę), Do wyboru są tu przerzutki planetarne z 8 i 11 przełożeniami. Jest dostępna także wersja z elektryczną zmianą biegów Di2 (tak jak w topowych grupach szosowych i MTB).
Szosowe grupy Shimano
W szosowych grupach mamy trochę bardziej zorganizowaną „hierarchię” niż w grupach MTB. Prawie każda kolejna grupa dokłada jedno przełożenie na kasecie względem niższej. Różnice pojawiają się oczywiście także w jakości materiałów i wadze podzespołów.
Shimano Tourney A070
Jest to grupa znana z rekreacyjnych rowerów MTB/turystycznych. Nie należy spodziewać się tu cudów, jest to bardzo podstawowa grupa szosowa, obsługująca 7 biegów na kasecie/wolnobiegu. Znajdziemy tu m.in. szosowe klamkomanetki – niestety „dzyndzelek” do zrzucania biegu znajduje się w jej górnej części, a nie przy dźwigni hamulca, przez co zrzucanie, gdy jedziemy w dolnym chwycie jest praktycznie niemożliwe. Mamy tu do wyboru korbę z tarczami 50/34 lub 50/39/30, oczywiście obie mocowane na kwadrat, czyli dość słabo, zwłaszcza przy mocnych sprintach. To ostatnia grupa szosowa, która nie przeszła odświeżenia.
Cena: od 530 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)
Shimano Claris R2000
Poza grupą Tourney, Shimano upodobniło wszystkie grupy szosowe do siebie (w pewnym zakresie). Wreszcie wszystkie korby są czteroramienne (oraz mają zintegrowaną oś Hollowtech II), klamkomanetki mają schowane wszystkie linki pod owijką, a „dzyndzelek” do zrzucania biegu jest przy klamce hamulcowej. Claris to nadal osprzęt do rekreacyjnej jazdy, z 8. przełożeniami na kasecie, ale to ciekawy wybór dla mniej wymagających. Wszystkie grupy – od Clarisa do 105 mają w ofercie także manetki na płaską kierownicę. Co ciekawe, w grupie Claris dostępne są także dźwigienki SL-R400 do montażu na dolnej rurze ramy (czyli do rowerów retro).
Cena: od 860 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)
Shimano Sora R3000
W porównaniu z Clarisem, pojawia się tu obsługa 9. przełożeń na kasecie. Dostępne są także zaciski mechanicznego hamulca tarczowego BR-R305.
Cena: od 1075 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)
Shimano Tiagra 4700
Obecnie jest to jedyna 10. rzędowa grupa szosowa Shimano. Niestety jest kompatybilna w zasadzie tylko ze sobą, można ją jedynie miksować z 11. rzędowymi przerzutkami z grupy 105 i Ultegra (mają ten sam ciąg linki). W Tiagrze pojawiają się hydrauliczne hamulce tarczowe (pozagrupowe RS405 lub BR-4770 z logiem Tiagra). To ostatnia grupa szosowa, w której dostępna jest korba z trzema tarczami 50/39/30, poza tym mamy kompaktową 50/34 i pół-kompaktową 52/36. Zapraszam do obejrzenia jednego z odcinków Rowerowych Porad na YouTube, gdzie mówię o tym, co myślę o grupie Tiagra 4700.
Cena: od 1500 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)
Shimano 105 Di2 R7100
W 2022 Japończycy wprowadzili do sprzedaży odświeżoną grupę szosową Shimano 105. Pojawiło się dwunaste przełożenie na kasecie (będą pasować także na 11. rzędowe bębenki w piastach), a także elektroniczne sterowanie Di2, znane z wyższych grup. „Stopiątka” czerpie garściami z technologii z wyższych grup (także pod kątem wizualnym). Jest sporo lżejsza od grupy Tiagra, w dużej mierze dzięki korbie z pustymi ramionami (reszta podzespołów też jest lżejsza). Tylna przerzutka może obsługiwać kasety do 36 zębów, co jest miłym ukłonem w stronę amatorów oraz miłośników bardzo stromych podjazdów. Choć Shimano deklaruje większą dostępność tej grupy, dzięki niższej cenie, to finalnie i tak jest ona na wysokim poziomie.
I choć wydawało się, że to koniec mechanicznie sterowanych napędów z wyższych grup, Shimano w 2023 zaprezentowało tańszą, mechaniczną wersję osprzętu 105, również 12. rzędową. Oczywiście mamy tu inne przerzutki oraz klamkomanetki niż w elektronicznej wersji Di2, natomiast reszta komponentów – kasety, korby, łańcuch, hamulce czy koła są takie same.
Cena: ok. 8000 zł (sprawdź aktualną cenę) – wersja mechaniczna będzie zauważalnie tańsza, ale w momencie publikacji nie znam jej ceny
Shimano Ultegra Di2 R8100
W 2021 Shimano zaprezentowało nową, 12-rzędową odsłonę napędu z grupy Ultegra. Żeby tego było mało, będzie ona dostępna jedynie w elektronicznej wersji Di2 (od klamkomanetek do przerzutek nie biegną linki, sterowanie jest bezprzewodowe). 12-rzędowa kaseta w razie potrzeby ma pasować na szosowe 11-rzędowe bębenki. Producent idąc z duchem czasu zaprezentował koła z tej grupy jedynie pod hamulce tarczowe i z możliwością założenia opon bezdętkowych. Niemniej dostępne są też hamulce obręczowe i dopasowane do nich klamkomanetki. Opcją jest korba z wbudowanym dwustronnym pomiarem mocy.
Cena: sugerowana cena ok. 11.000 zł za cały napęd z hamulcami. (Sprawdź aktualne ceny)
Shimano Dura-Ace Di2 R9200
To najwyższa, wyścigowa grupa szosowa Shimano. Jest sporo lżejsza od osprzętu Ultegra (jednym ze smaczków jest kilka tytanowych zębatek na kasecie) oraz oczywiście jeszcze droższa. Tak jak w przypadku górskiej grupy XTR, jest dedykowana do ścigania się, a nie rekreacyjnej jazdy. Zresztą ceny nie zachęcają do nawijania codziennych kilometrów na 12-rzędowej Dura-Ace. Sugerowana cena pełnej grupy R9200 z hamulcami tarczowymi to ponad 16000 złotych. Tak jak w przypadku nowej Ultegry, tak i tutaj dostępna będzie jedynie wersja z elektroniczną zmianą biegów Di2. Shimano zachowało także opcję montażu hamulców szczękowych, a korba może mieć wbudowany obustronny pomiar mocy.
Cena: sugerowana cena od 16.000 zł (sprawdź aktualną cenę)
Logo Dura-Ace znajduje się także na torowej serii 7710. Dostępna jest tu leciuteńka, jednorzędowa korba, specjalne piasty i zębatki.
Shimano oprócz wymienionych powyżej grup, produkuje również osprzęt do jazdy przełajowej CX. Głównym wyróżnikiem są korby z zestawem tarcz 46/36 oraz dedykowane przednie przerzutki i mechaniczne zaciski hamulców tarczowych.
Osprzęt gravelowy Shimano
Rower gravelowe szturmem wdarły się na rowerową scenę :) Wygodne przełajówki, bo tak w dużym uproszczeniu można określić te rowery, spodobały się wielu osobom – ja sam jeżdżę właśnie na rowerze tego typu. Shimano w 2019 roku dostrzegło ten trend, wprowadzając do sprzedaży grupę GRX. Czym dokładnie charakteryzuje się grupa GRX i czy według mnie ma sens – napisałem na blogu.
Shimano GRX – RX400, RX600, RX800, RX810 (grupy 10. i 11. rzędowe)
To w zasadzie trzy osobne grupy osprzętu (w tym jedna w wersji elektronicznej). Mamy tu RX400 (z korbą 46/30 i 10. rzędowymi kasetami do 11-36), RX600 (11. rzędową grupę w wersji z jedną bądź dwiema tarczami na korbie) oraz RX800 (czyli w dużym uproszczeniu lżejszą i lepiej wykonaną wersję RX600). Do tego dochodzi elektroniczna grupa GRX Di2. Grupy te stawiają na trochę lżejsze przełożenia, niż te obecne w rowerach szosowych, choć dopiero 12. rzędowa wersja wprowadza zakres przełożeń dopasowany dla osób szukających roweru do obładowania sakwami i ruszenia na wyprawę po górskich serpentynach.
Shimano GRX – RX610, RX820 (grupy 12. rzędowe)
W 2023 roku Shimano pokazało 12. rzędową wersję gravelowego napędu GRX. I nareszcie Japończycy pokazali napęd przeznaczony do roweru z barankiem, który oferuje naprawdę lekkie przełożenia (porównywalne z rowerami crossowymi/trekkingowymi). Nowe napędy dostępne są w wersji z przednią przerzutką (tu wiele się nie zmieniło w kwestii lekkich przełożeń), oraz w wersji 1x, gdzie możemy zastosować kasetę 10-45 lub aż 10-51, co jest ruchem w bardzo dobrą stronę.
Obie wersje korzystają z różnych kaset – odmiana 2x z 12. rzędowych kaset szosowych (pasują na tradycyjny bębenek Shimano), natomiast wersja bez przedniej przerzutki z 12. rzędowych kaset MTB, które potrzebują bębenka Microspline ze względu na użycie najmniejszej koronki z dziesięcioma zębami.
W maju 2024 Shimano rozszerzyło swoją ofertę o 12. rzędowego GRX-a w elektronicznej wersji Di2 RX825. Dostaliśmy trzy nowe elementy – klamkomanetki, przednią oraz tylną przerzutkę. Tylna przerzutka jest dostępna tylko w jednej wersji, obsługującej kasety 11-34 oraz 11-36, niestety brakło opcji długiego wózka, pracującego z kasetami 10-45 i 10-51.
Cena: od 1950 zł (sprawdź aktualną cenę)
Osprzęt do rowerów elektrycznych Shimano
Dostępnych jest pięć grup Shimano do rowerów ze wspomaganiem elektrycznym – trzy do rowerów MTB i dwie do miejsko-turystycznych. Komponentów z tych grup nie kupuje się pojedynczo (choć są sprzedawane, ale bardziej jako części zamienne), ponieważ nie da się przerobić zwykłego roweru na elektryczny przy pomocy jej elementów. Silnik jest mocowany centralnie razem z korbą i potrzebna jest do tego specjalnie przystosowana rama. Choć oczywiście niewykluczone, że i takie ramy będą oferowane.
Wiele komponentów jest wspólnych dla każdej z grup, m.in. akumulatory – te dostępne są do montażu na bagażniku, a także na dolnej rurze ramy lub ukryty w te rurze. Bateria może mieć pojemność od 418 do 630 watogodzin.
W rowerach elektrycznych pojawiają się też elementy napędu, których używa się także w tradycyjnie napędzanych rowerach lub są nazwane od tych grup (m.in. Deore, XT czy Cues). Coraz częściej pojawiają się także komponenty z serii Linkglide, w których kaseta ma być trzykrotnie wytrzymalsza od tradycyjnych rozwiązań.
Shimano STEPS E5000 i Shimano STEPS E6100
Dwie miejsko-trekkingowe grupy napędów elektrycznych. Wiele części mają ze sobą wspólnych, obie dobrze działają z zewnętrzną tylną przerzutką, ale także z przerzutkami planetarnymi (wersje piast Di2 pozwalają na automatyczną zmianę biegów). Główna różnica tkwi w silniku – w E5000 mamy dostępny moment obrotowy w wysokości 40 Nm, natomiast w wyższym modelu E6100 jest to już 60 Nm. Wyższy moment obrotowy pozwala na sprawniejsze podjeżdżanie pod strome wzniesienia, a także lepsze przyspieszanie samego roweru.
Shimano STEPS E7000, Shimano EP6 oraz Shimano STEPS EP8
Trzy grupy powstałe z myślą przede wszystkim o rowerach górskich (choć silniki EP600 oraz EP800 dostępne są także w wersji do rowerów typu cargo). Również dzielą ze sobą część osprzętu (i bardzo dobrze, nie ma sensu mnożyć na siłę komponentów). Różnią się momentem obrotowym: E7000 – 60 Nm, a EP6 i EP8 – 85 Nm. EP8 ma dodatkowo magnezowy korpus (zamiast aluminiowego), co pozwoliło zmniejszyć jego wagę o 300 gramów.
Osprzęt do BMX-ów
Shimano DXR MX70
Grupa dedykowana BMX-om. Mamy tu lekką korbę, z pustymi ramionami oraz zintegrowaną osią, tarcze, zębatki i specjalne piasty.
Którą grupę osprzętu Shimano kupić?
Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta. Wiele zależy oczywiście od zasobności portfela, ale także od tego ile i w jakich warunkach chcemy jeździć. Najdroższy osprzęt niekoniecznie da gwarancję bezawaryjności, ale kupowanie najtańszych serii z myślą o ostrym „katowaniu”, mija się z celem.
Dawno temu miałem w rowerze tylną przerzutkę Shimano, która nie należała do żadnej grupy osprzętu, a na obudowie widniał po prostu napis SIS (od Shimano Index System). Nie traktowałem jej brutalnie, a ona i tak po kilku tysiącach kilometrów po prostu rozpadła się podczas jazdy. Później miałem rower z najprostszym Tourney’em, który również dość szybko wyzionął ducha. Pech chciał, że było to jakieś 80 kilometrów od domu. Od tego czasu staram się używać osprzętu minimum klasy Deore (w szosowych grupach to mniej więcej Tiagra) i jeszcze nie spotkała mnie tak nieprzyjemna niespodzianka.
Na koniec zapraszam do dyskusji w komentarzach, a także na rowerowym forum oraz grupie na Facebooku, co polecacie, co odradzacie i jakie są Wasze doświadczenia z osprzętem Shimano w Waszych rowerach.
Hej,
próbuję ogarnąć różnice między manetkami T6000 i M6000 i nie mogę dojść, czy jest jeszcze coś, poza monitorkami (ten w T6000 jest dokładniejszy). Czy są jeszcze jakieś różnice?
Czy manetka z serii T6000 będzie działać z przerzutką tylną serii M6000?
Pozdrawiam!
Cześć,
tak, będzie działać.
Witam. Czy może mi ktoś powiedzieć czym się różnią te 2 rowery Triban RC 520? Ogólnie szukam gravela i ten z Decathlonu by mi pasował z racji iż żona tam pracuje i ma 30% zniżki na zakupiony towar. Ogólne pytanie brzmi czy warto? Dodam tylko że jestem kompletnym amatorem ale jeździć lubię. Pozdrawiam.
To jest jakaś dziwna historia, bo droższy o 500 zł Triban 520 Gravel różni się tylko kierownicą i innymi oponami, reszta włącznie z ramą wydaje się być taka sama. Ale ta wersja grawelowa nie jest dostępna z tego co widzę, może tak sobie wisi na stronie,
a jak już się pojawi w sklepach, to zmienią cenę…
Hej Łukasz!
Bardzo Ci dziękuję za Twój czas poświęcony na pisanie bloga i za rzetelne obiektywne informacje! Od paru dni zastanawiam się nad kupnem nowego roweru (poprzedni to jeszcze stary dobry Wheeler 800) gdyż zaczął się rozsypywać. Znalazłem na Twoim jednym z wpisów odnośnie polskich marek produkujących rowery firmę Eries i model https://allegro.pl/oferta/2017-eries-eveo-29er-deore-air-szary-6795643314. Proszę podpowiedz czy ten rower jest wart swojej ceny? Jeżdżę poł na pół miasto – trasy leśne/pagórkowate. Nie ukrywam, że model ten mnie zaintrygował, pytanie czy warto go kupić czy może jest coś lepszego w tej cenie. Proszę Cię bardzo o opinie! :)
Cześć,
rower wygląda okej, ale zacznij od dowiedzenia się czy ma koła 29 cali czy 27,5, bo w jednym miejscu piszą o dużych kołach, a w specyfikacji o mniejszych. Sprzedający nie podaje też jakiej wielkości jest rama, wygląda to trochę niepoważnie.
Poza tym to fajnie wyposażony rower i jeżeli naprawdę ma powietrzną wersję amortyzatora Suntour XCR, to już w ogóle fajna opcja.
Hej! Dziękuję Ci bardzo za odpowiedź. Rower jest na ramie 19′ i ma koła 29″ oraz faktycznie zamontowany powietrzny amortyzator. Biorę!
Witam Łukasz mam pytanie, chce kupic rower mtb używany na grupie deore, jak sie zorientowac czy rower nie jest zajechany na maxa?
Cześć,
co nieco na temat zakupu używanego roweru znajdziesz tutaj: https://roweroweporady.pl/jak-kupic-uzywany-rower/
Super opis, wielkie dzieki !! Nie mialem pojecia, ze istnieje az tyle tych grup ;) To teraz mam mala zagwostke bo musze wybrac jakis rower i w gre wchodza Trek DS4, Giant Roam 0 i Kross Evado 10.
Z tego co widze to chyba Kross ma najlepszy osprzet tylko nie wiem jak z rama ale z tego co pisza to wszystkie z tego samego stopu aluminium ;?
Tak, Kross odjeżdża tym dwóm rowerom pod kątem osprzętu o dwie długości. Dostajesz prawie pełen napęd Shimano XT, czyli w zasadzie topowy, trekkingowy napęd + świetne hamulce tej samej klasy i naprawdę bardzo, bardzo dobry powietrzny amortyzator. Z drugiej strony katalogowo Giant i Trek są 1500 i 1200 złotych tańsze, a to sporo pieniędzy, które można byłoby wydać na dobry kask, może bagażnik i dobre sakwy, lampki, czy co tam potrzebujesz, albo po prostu zostawić w kieszeni. Żaden z tych rowerów nie ma się już czego wstydzić, wszystkie są dobrze wyposażone.
Jak porównywać grupy Sora i Claris do np. FSA BB7420ST? Rowery, między którymi się waham posiadają podobne parametry, ale różnią się w tym aspekcie. Czy mógłbym prosić Cię o radę?
Cześć, o jakie rowery chodzi? To FSA, które mi wysłałeś to suport, a jego model nie ma większego znaczenia, bo jest to część eksploatacyjna, którą prędzej czy później i tak się wymieni. Różnica w suporcie może tkwić w systemie łączenia z korbą (kwadrat, wielowypust, sztywna oś).
Napiszę komentarz nie związany z rowerami ale Twoja pracą na YT czy Twoim blogu. ŁUKASZ WIELKIE DZIĘKI ZA TWOJE PORADY I KAŻDĄ ODPOWIEDŹ. Naprawdę chłopie mega szacunek za odpowiedzi, materialy za poswiecanie czasu amatorom rowerowym (a moze nie tylko amatorom). Powiem Ci że rzadko spotykam tak solidnie piszącym czy to YT-rom czy Vlogowcom etc
Prawie nikogo nie zostawiasz bez odpowiedzi. Mega szacunek i dzięki raz jeszcze. Pozdrawiam
Bardzo dziękuję za miłe słowa :)
Ale na całe szczęście jest nas więcej – rowerowych blogerów i youtuberów :)
Witam,
Mam pytanie czy możecie zerknąć na ten link i napisać czy ta konfiguracja sprzętowa jest rozsądna,ewentualnie co można zmienić.Proszę o pomoc
https://www.giant-bicycles.com/pl/talon-29-3–ge–2019
Konfiguracja jest rozsądna, ale nie za katalogową cenę. Poszukałbym wyprzedaży rocznika 2018. Za cenę bliżej 2100 zł da się go kupić i to już ciekawa opcja.
Bardzo dziękuje za odpowiedż. Pozdrawiam
Witam,
Mam pytanie czy możecie mi doradzić jaką kupić tylną przerzutkę do roweru crossowego.
Mam Krossa Evado 4.0.
Zastanawiam się nad Deore albo SLX.
Nie chciałbym przepłacać proszę o pomoc.
Jeżeli masz 8 przełożeń na kasecie to musisz szukać przerzutki, która obsługuje maksymalnie 9 biegów, bo 10-11 rzędowe już nie będą działać.
Spokojnie Shimano Deore RD-M592 da sobie radę i w zupełności wystarczy.
Witam,
Jaki rower MTB wybrać do około 3000 zł? Myślałem nad Rowerem Kross Level R6 lub 6.0. Musi mieć przynajmniej przednią przerzutkę Shimano Deore, a tylną przynajmniej SLX. Czy podane propozycje to dobry wybór?
Cześć,
taki Kross wygląda bardzo dobrze w tej cenie.
A mi własnie SIS w Arkusie działa do dziś, nieprzerwalnie od 2008 roku :)
W Kandsie mam 8rz alivio, i niestety nie mogę powiedzieć o niej za wiele dobrego…. łapie luzy, sprężyna już tak nie pracuje jak powinna, na wybojach potrafi zmienić bieg… Może po prostu kupiłem wadliwą sztuke?
Czas na zmiane, teraz wiem w co celować :) Czy ktoś wie może czy Altus M310 dogada się z manetką Alivio M410?
Tak, nie powinno być problemu.
Nie polecam grupy Deore, mam bardzo zle doswiadzczenia, dzwignie przezutki zmienialem dwa razy w ciagu miesiaca, raz pekl plastikowy wozek ktory ciagnie za linke a drugim razem metalowy element ktory popycha zebatki…
A jeżeli chodzi o rowery fitness, w jednych jest osprzęt jak w górskich, w innych jak w szosowych, stąd moje pytanie, który osprzęt dla tego typu roweru jest lepszy?
Tak, zgadza się, pisałem o tym trochę tutaj: https://roweroweporady.pl/rower-typu-fitness-hybryda-co-to-za-rower/
Jeżeli chodzi o kwestię „co lepsze”, to wszystko zależy od osoby, która będzie jeździć. I od tego gdzie będzie jeździć. Zacząłbym od porównania napędu z tym, który obecnie ma się w rowerze. A jeżeli nie ma się roweru do porównania, to raczej poszedłbym w stronę napędu górskiego/trekkingowego, który najczęściej daje dostęp do lżejszych biegów niż te szosowe.
Witam, zastanawiam się nad zakupem pierwszego roweru i mam spore wahania , ponieważ chailbym kupić rower trekingowy Ale wachlarz cenowy jest mocno rozpiety. Jestem kierowcą i nie mam za dużo czasu wolnego na jeżdżenie rowerem Ale nie chciałbym kupić czegoś co tylko będzie stać ilu specjalisty. Więc zaproponowano mi osprzęt acera, tourney i alivio 4000. Poza tym reszta jest taka sama jeżeli chodzi o ramę, koła itp. Ale różnica między najtańszym A najgorszym 600 zł. Czy ten z podzepolami tourney nie warto kupować i z tego co przeczytałem alivio teznjie jest super A na deore to mnie już nie stać. Proszę o pomoc
O jakich rowerach mówimy?
Jeżeli na Deore Cię nie stać, to zostaje Alivio, które nie jest takie złe, jeżeli na tyle masz budżet.
Witam.
Posiadam od niedawna rower trekkingowy Riverside 920, z przodu jest pojedyncza tarcza 36 zębów, demontowana SRAM NX. Co to znaczy?
Po kilku przejazdach dochodzę do wniosku, że przydałaby się z przodu jeszcze jedna tarcza + przerzutka. Czy można zrobić coś takiego w rowerze Riverside 920?
Jestem laikiem w tych tematach :) rower oddaję zawsze do warsztatu, sam tylko pompuję i jeżdżę.
Pozdrawiam.
Hej,
przerzutkę i inną korbę najprawdopodobniej będzie się dało założyć, choć to wymaga obejrzenia ramy i ew. przymierzenia wszystkiego, bo czasami rama jest wyprofilowana tylko pod jedną tarczę i nic się z tym nie zrobi.
Pozostaje kwestia – czego brakuje Ci w obecnym napędzie? Potrzebujesz lżejszych czy cięższych biegów?
Przy obecnym układzie, czyli korba 38T i kaseta 11-42, na najcięższym biegu bez żadnego problemu powinieneś rozpędzić się do 39 km/h (a z wiatrem w plecy nawet więcej :)
Natomiast na najlżejszym biegu, masz przełożenie bardzo podobne do tego, gdybyś miał typowo trekkingową korbę z tarczą 26 i kasetę 11-30. Czyli dałoby się lżej, bo w rowerze trekkingowym zakładasz kasetę 11-34 czy nawet 11-36 i masz trochę lżej. Ale to już są prędkości rzędu 6-7 km/h, gdzie jadąc tak pod górę często warto po prostu zejść z roweru i go podprowadzić :)
Witam. Dzięki za odpowiedź. Szczerze mówiąc podejrzewam, że to kwestia przyzwyczajenia i po prostu marudzę :) Mój poprzedni „przyrząd do jeżdżenia” miał z przodu 3 przerzutki; muszę się przyzwyczaić :) Pozdrawiam serdecznie.
Cześć, mam pytanie. Jak ważna jest jakość przedniej przerzutki? Ponieważ w przedziale cenowym do 2500zł widzę pełno rowerów, które mają z tyłu Deore, a przodu Acera. Dla porównania Vellberg Discover 3.1 za 1500zł ma z przodu i z tyłu Alivio. Wiem, że ten drugi rower odstaje jakościowo w pozostałych częściach od droższych modeli, ale jestem po prostu ciekaw, dlaczego producenci droższych rowerów decydują się na umieszczenie gorszej (od tylnej) przerzutki z przodu.
Hej, przednia przerzutka nie jest aż tak ważna jak tylna (wymaga mniejszej precyzji), ale warto by również była sensownej jakości.
Na rower nie patrzyłbym tylko pod kątem tego, jakie założono przerzutki. Te akurat łatwo i nie tak drogo wymienić, w przeciwieństwie do ramy, amortyzatora (który już kosztuje więcej) czy np. kół. No chyba, że założono coś z osprzętu klasy Tourney, który do intensywniejszej jazdy średnio się nadaje.
Dzięki wielkie za odpowiedź! W takim razie będę zwracał większą uwagę na elementy inne niż przerzutki przy zakupie roweru. Swoją drogą bardzo fajny blog. Sporo się można dowiedzieć.
Mam pytanie czysto techniczne czy nowe wyciągnięte z pudełka kółeczka przerzutki (dokładnie Ultegra górne ceramiczne, dolne metalowe) należy przesmarować ?? Opinie są podzielone, jeśli tak to czym ??
Hej, z tego co widzę, jedno z łożysk jest maszynowe, więc ja bym go nie rozbierał na razie. Natomiast czy smarować to ślizgowe… Nie wiem i nie chcę źle podpowiedzieć.
Szczerze mówiąc to piszczało bardzo lekko nowiutkie, dałem kroplę oleju i jest ok. nie piszczy, tego maszynowego faktycznie nie można rozebrać (tych kołek blaszanych) i jeśli to szczelne to bdb rozwiązanie.
Pytanie
Cześć.
Pisze do Ciebie jako do specjalisty ponieważ mam dylemat ,a na necie prawie wogole nie ma przydatnych informacji. Otóż stoję przed zmianą roweru, chciałbym kupić rower gdzie będę napewno jeździł nancodzien z sakwami oraz brak udział w 1 czy 2 dniowych wyprawach rowerowych. Absolutnie nie pytam Cię o marke czy rower tylko bazując na Twoim doświadczeniu lepiej sprawdzi się w takiej jeździe osprzet szosowy np. Shimano ultegra czy osprzęt mtb np. Shimano xt? I dlaczego. Ź góry dzięki za jakąkolwiek informację. Pozdrawiam ,Tomek
Cześć.
Pisze do Ciebie jako do specjalisty ponieważ mam dylemat ,a na necie prawie wogole nie ma przydatnych informacji. Otóż stoję przed zmianą roweru, chciałbym kupić rower gdzie będę napewno jeździł nancodzien z sakwami oraz brak udział w 1 czy 2 dniowych wyprawach rowerowych. Absolutnie nie pytam Cię o marke czy rower tylko bazując na Twoim doświadczeniu lepiej sprawdzi się w takiej jeździe osprzet szosowy np. Shimano ultegra czy osprzęt mtb np. Shimano xt? I dlaczego. Ź góry dzięki za jakąkolwiek informację. Pozdrawiam ,Tomek
Hej,
podstawowa sprawa – jaki masz obecnie napęd? O jakim zakresie? Czy lekkie biegi Ci wystarczają? Czy twarde biegi Ci wystarczają? Musisz się zastanowić, czego Ci brakuje w obecnym napędzie i pod tym kątem dopiero myśleć o nowym.
Podpowiedzi innych osób nie mają żadnego sensu, bo to Ty będziesz na tym rowerze jeździł :)
Witam ! SUPER BLOG ! Często czytam. Jedno pytanie co do hamulców. V-brake’i mam do wymiany i czarne XT BR-T780 już zakupione. Koncepcja roweru jest niebiesko-biało-czarny więc eliminujemy wszystko co srebrne. No i teraz klamki: XT BL T780 są w wersji czarno-srebrnej albo srebrno-czarnej i nie za bardzo mi się podobają ale za to piękne czarne i nieco tańsze przy tej samej wadze są LXy BL T670. Czy współdziałanie tych klamek i szczęk XT będzie takie same jak komplet XT-XT czy cały „system hamulcowy” może coś stracić na swojej jakości poprzez taką kombinację ?? Dzięki za podpowiedź i pozdrawiam.
Cześć,
nie wiem czym konkretnie różnią się od siebie T780 i T670. Ale jeżeli idziesz w kolorystyczną stronę, to trzymałbym się tego schematu :)
Potrzebują przerzutkę 9r do roweru zimowego którym jeżdżę do pracy – śnieg, błoto, rdza itp.
Zastanawiam się nad grupą deore lub alivio. Deore 9r to oczywiście stare modele. Pytanie jak się ma stare Deore M592 do nowego Alivio M4000? Czy deore mimo wiekowej konstrukcji jest dalej lepsze od Alivio?
Dla uzupełnienia powyższego porównania może przydałaby się tabelka z starszymi modelami poszczególnych grup wraz z datami kiedy weszły do produkcji?
Cześć, trzeba byłoby się wgryźć w specyfikację i spróbować coś z tego wywnioskować. Ale moim zdaniem Deore to Deore i lepiej pójść w tym kierunku.
Co do tabelki z latami produkcji, to masz coś takiego na Wikipedii:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Oznaczenia_Shimano
To ja mam pytanie o rower miejski. Będę nim podróżować do pracy i z pracy + dziecko w foteliku na bagażniku. Nie wszędzie mam ładną ścieżkę rowerową. Brać modele na Nexusie? Czy mogą być niższe?
Hej, nie ma niższej, miejskiej grupy u Shimano niż Nexus, są jedynie wersje 3,7 i 8-biegowe. Gdzie wersję 3. biegową zalecałbym bardziej na płaskie tereny.
Przy opisie ultegry warto byłoby dodać, że dopiero od tej grupy w Shimano zaczynają się np. korby przełajowe tj. 46/36. Niestety w niższych grupach ich nie uświadczymy, choć różnica to jedynie ilość zębów na blatach.
Hej! Shimano jest najpopularniejsze, a jak odnieść grupy innych producentów(gł. Campagnolo i SRAM)? Jak się mają ich produkty względem grup Shimano?
Hej, zbieram się do przygotowania takiego zestawienia od dawna i choć w SRAM-ie mam jako takie rozeznanie, tak przy Campagnolo nie obiecuję, że coś się pojawi – a przynajmniej nie mojego autorstwa.
Natomiast wszystkie te trzy firmy robią dobre napędy :)
Nie minął miesiąc i już można powiedzieć iż artykuł jest nieaktualny… pojawiła się nowa odsłona grupy szosowej 105: R7000.
Mmmmm… będę robił aktualizację.