Shimano – grupy osprzętu

Kupując nowy rower lub wymieniając elementy napędu, warto przyjrzeć się jaki osprzęt został w nim użyty. Zastosowany rodzaj przerzutek, korby, kasety czy manetek nie jest co prawda jedynym wyznacznikiem jakości roweru, ale może powiedzieć nam sporo o jego klasie. Od razu wspomnę o micie tylnej przerzutki, o którym pisałem już na blogu. Producenci wiedzą, że przeciętny kupujący szczególną uwagę zwraca właśnie na ten element napędu, nie zawsze sprawdzając klasę reszty komponentów. Dlatego oprócz obejrzenia roweru w sklepie, warto na spokojnie przeczytać jego specyfikację techniczną. Polecam także zajrzeć do moich wpisów z cyklu „Jaki rower kupić„.

W tym wpisie przybliżę Wam grupy osprzętu stosowane przez firmę Shimano w rowerach górskich, szosowych, trekkingowych, miejskich, gravelowych i elektrycznych. W kolejnych częściach tego cyklu zabiorę się za markę SRAM oraz Campagnolo. Te trzy firmy praktycznie zdominowały produkcję rowerowych napędów, a także oferują inne komponenty takie jak koła czy hamulce.

Z racji tego, że praktycznie z roku na rok cały osprzęt ewoluuje, postanowiłem nie opisywać wszystkich grup Shimano bardzo szczegółowo. Najczęściej jest tak, że nowinki pojawiają się w najwyższej klasie osprzętu, a potem powoli „schodzą” do niższych grup. Udogodnienia, które dziś są w sferze marzeń dla wielu osób, po pewnym czasie pojawiają się w praktycznie wszystkich konfiguracjach. Dlatego znajdziesz tutaj tylko zarys zastosowania poszczególnych grup oraz ich hierarchię. Przy każdej z grup umieściłem link, dzięki któremu szybko sprawdzisz, w jakich cenach można kupić poszczególne elementy.

Jaki napęd Shimano kupić?

Porównując wszystkie grupy Shimano, automatycznie nasuwa się pytanie jaki osprzęt wybrać? Czy warto dołożyć do lepszego napędu/piast/hamulców? Tutaj jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Czasem mam wrażenie, że producenci szykują taki ogrom osprzętu tylko po to, by namieszać nam w głowach. Poszczególne grupy co prawda różnią się od siebie wagą, precyzją działania i jakością wykonania, ale często nie są to olbrzymie różnice. Zazwyczaj jest tak, że producent w wyższym modelu dołoży „jedynie” lepsze uszczelnienia albo łożyskowanie, doda jakąś funkcję, użyje mocniejszej sprężyny, zastosuje więcej aluminium, a mniej stali (lub będzie to stal wyższej jakości). Wybór konkretnej grupy osprzętu zależy też od intensywności z jaką jeździmy, a także wymagań jakie mamy odnośnie sztywności i wagi komponentów.

Wspomnę jeszcze o tym, że Shimano przygotowuje często serie produktów pozagrupowych. Taką mają strategię i ja nie będę wnikał, czemu to robią. W każdym razie jeżeli oglądasz rower i przykładowo korba nie jest opisana jako np. Shimano Deore, to często okazuje się, że jest podobnej klasy, a różni się od Deore jedynie detalami. Warto w tej sprawie szukać informacji w internecie, wpisując numer danej części.

Podane poniżej grupy napędu Shimano podzieliłem ze względu na typowe zastosowanie. Wymieniłem jedynie aktualnie produkowane i oferowane w Polsce rodziny osprzętu. Hierarchia grup ułożona jest w kolejności od najniższej grupy do najwyższej.


Osprzęt MTB Shimano

Shimano Tourney

Shimano Tourney

Praktycznie najniższa grupa osprzętu japońskiego producenta. Przeznaczona jedynie do rekreacyjnej jazdy i spotykana w najtańszych rowerach. Jeżeli szukasz roweru „na lata” i do większych przebiegów, odradzałbym zakup roweru na takim osprzęcie. Do spokojnej, niezbyt intensywnej jazdy Tourney spokojnie się nadaje. Dostępne są różne serie – TZ/TX/TY – różnią się chociażby dostępnością liczby biegów na kasecie, która sukcesywnie się zwiększa. Kiedyś było to 6, potem 7, a teraz pojawiają się wersje 8. biegowe. Jest to jedyna grupa osprzętu MTB w ofercie Shimano, która ma dostępne obrotowe manetki Revo Shift. Są tu również hamulce tarczowe – ale tylko w wersji mechanicznej (na linkę).

Cena: od 190 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Altus M2000

Grupy Shimano

Kiedyś Altus był takim trochę lepiej wykonanym Tourneyem, ale wiele się od niego nie różnił. Ale w końcu ta grupa zmężniała, dostała 9. rzędową kasetę, choć korba nadal jest tylko 3. rzędowa, nie ma jeszcze korb 2x i 1x (i nadal jest mocowana tylko na kwadrat), nowocześnie wyglądającą przerzutkę z technologią Shadow (przerzutka mniej odstaje od roweru, co ma chronić ją przed uszkodzeniem) i hydrauliczne hamulce tarczowe.

Cena: od 300 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Acera M3000

Shimano Acera

Grupa oczko wyżej od Altusa, dość podobna, ale z kilkoma nowszymi rozwiązaniami. Tak jak Altus, Acera jest 9. rzędowa (oczywiście w sklepach są jeszcze poprzednie generacje), ale dodatkowo korby mogą być mocowane na wielowypust (Octalink) oraz zewnętrzne łożyska suportu. Dostępne są także korby z dwiema tarczami. Co ciekawe, Shimano po pewnym czasie dołożyło 8. rzędową przerzutkę RD-M3020-8 oraz kasetę o dużym (jak na osiem rzędów) zakresie 11-40. To pozwala na skonfigurowanie budżetowego napędu z jedną tarczą z przodu (choć warto policzyć czy najlżejsze przełożenie wystarczy) lub napędu 2×8 o szerokim zakresie.

Cena: od 350 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Essa

Shimano Essa

Essa to 8-rzędowa grupa osprzętu zaprezentowana w 2024. Jest kompatybilna ze „starymi” częściami Shimano (Tourney/Altus/Acera), a jednocześnie na razie ogranicza się do wyboru dwóch korb (32T oraz 40T) i jednego zakresu kasety 11-45. Tak szeroka kaseta pozwala na zbudowanie uniwersalnego napędu 1x, ale w budżetowym wydaniu. To bardzo dobry ruch ze strony Shimano, choć trochę dziwi mnie zastosowanie nowej nazwy, zamiast po prostu rozszerzenie oferty Altusa czy Acery. Więcej na temat grupy Shimano Essa napisałem w osobnym wpisie.

Shimano Alivio M3100

Shimano Alivio M3100

W 2020 Shimano wypuściło nową wersję popularnej, 9. rzędowej grupy w przystępnej cenie. Co zastanawiające, obniżyli numerację tej grupy, która nawiązuje do niższej Acery, która (tak luźno spekuluję) za jakiś czas zniknie z rynku (i tak niewiele różni się od Altusa).

To grupa sprzętu, którą z czystym sumieniem mogę polecić osobom, które jeżdżą już ciut więcej i chcą spróbować amatorskiego MTB. Jest często nazywana grupą o najlepszym stosunku jakości do ceny. Nie grzeszy lekkością, ale jest to już wytrzymały i całkiem precyzyjny osprzęt. Pojawiła się tu manetka Rapidfire Plus Mono, znana z wyższych grup, pozwalająca na zmianę przełożenia na dwurzędowej korbie przy pomocy jednej dźwigni.

Cena: od 460 zł (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Deore M4100

Shimano Deore M4100

W 2020 Shimano pokazało aż 3 nowe grupy Deore. Grupa M4100 patrząc po numeracji, wygląda trochę jakby miała wskoczyć na miejsce zajmowane dotąd przez Alivio. Dostajemy tu 10. rzędową kasetę o zakresie 11-42 lub nawet 11-46 (znane dotychczas z 11. rzędowych grup), a do tego korby z dwiema tarczami. Można także wykorzystać korbę z jednym blatem, biorąc ją z grupy M5100. Manetki dostępne będą na tradycyjną obejmę lub z możliwością podpięcia do klamki hamulcowej w systemie I-Spec EV. Tylna przerzutka RD-M4120 dedykowana jest napędom 2x (nie ma sprzęgła), w przypadku napędów z jedną tarczą z przodu (lub chęci posiadania sprzęgła w napędzie 2x), można zastosować przerzutkę RD-M5120 (ze sprzęgłem).

Cena: ok. 1100 zł (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Deore M5100

Shimano Deore M5100

M5100 to 11. rzędowa odmiana grupy Deore i jest w dużej mierze kompatybilna z 10. rzędową wersją. Tu również mamy możliwość zamontowania przedniej przerzutki obsługującej dwie tarcze. Dostępne są kasety o zakresie 11-42 (do napędów 2×11) oraz bardzo szeroka 11-51 (do napędów 1×11), pasująca do tradycyjnych bębenków w piaście.

Cena: ok. 1100 zł (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Deore Linkglide M5130

Żeby tego było mało, Shimano wypuściło dodatkową, 10. rzędową grupę Deore 5130, opisywaną jako Linkglide. Ten napęd powstał z myślą o rowerach elektrycznych, a także dla każdego, komu zależy na większej wytrzymałości osprzętu. Linkglide wymaga nowej, kompatybilnej tylnej przerzutki, manetki i kasety. Resztę podzespołów można dobrać ze „zwykłego” 10. rzędowego napędu Deore.

Shimano Deore M6100

Shimano Deore M6100

Pojawienia się tej grupy chyba nikt się nie spodziewał, Shimano postanowiło gonić SRAM-a w dostępości 12. rzędowych napędów i w 2020 wypuściło taką wersję Deore. M6100 posiada jedynie wersję z jedną tarczą z przodu (w przeciwieństwie do wyższych grup, ale znając życie będzie można je miksować) z kasetą o zakresie 10-51 (wymagany jest bębenek Micro Spline, nie założymy jej na standardowy bębenek). Szkoda, że Shimano nie pokazało 12. rzędowej kasety 11-51, którą dałoby się założyć na zwykły bębenek, ale zapewne nic nie będzie stało na przeszkodzie, aby użyć kasety SRAM PG-1230 11-50. Tak jak we wcześniej wymienionych grupach Deore, tak i tutaj znajdziemy dwu- oraz czterotłoczkowe hamulce tarczowe.

Cena: ok. 1200 zł (sprawdź aktualną cenę)

Kliknij aby powiększyć

Powyżej mała ściągawka odnośnie kompatybilności pomiędzy grupami Deore M4100/M5100/M6100.

Shimano SLX M7100

Shimano SLX 12-rzędowe

W 2019 grupa SLX otrzymała dwunasty bieg (można się tego było spodziewać w grupie XT, a że razem z nią wyszedł nowy SLX – to było miłe zaskoczenie). Główna nowość, oczywiście poza 12. przełożeniem, to kasety o dużych zakresach: 10-45 i 10-51 (mocowane na nowym bębenku Micro Spline). Co ciekawe, w przeciwieństwie do SRAM-a, Shimano postanowiło pozostawić możliwość założenia przedniej przerzutki, dzięki czemu możemy zbudować napęd o bardzo szerokim zakresie przełożeń z korbą 36/26 i kasetą 10-45. Manetka od przedniej przerzutki posiada tylko jedną dźwignię (RAPIDFIRE PLUS MONO), co bardzo upraszcza zmianę biegów. Pojawiają się tu także sygnowane logiem SLX czterotłoczkowe zaciski hamulców tarczowych.

Cena: od 1150 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano XT, a w zasadzie Shimano Deore XT M8100

Shimano XT M8100

Kultowa grupa osprzętu, prawie najwyższa w hierarchii Shimano. Jest chyba najczęściej wybierana przez bardzo ambitnych amatorów kolarstwa górskiego. Aktualna wersja M8100 posiada 12. przełożeń na kasecie. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że jest to lżejsza i lepiej wykonana grupa SLX. Do tego dopiero w tej grupie prawa manetka wyposażona jest w technologię Instant Release, dzięki czemu bieg jest zmieniany już w momencie wciśnięcia dźwigienki, a nie po jej zwolnieniu (detal, ale w praktyce działa to świetnie). XT występowało także w odmianie Di2, gdzie przełożenia zmieniane są elektronicznie – niestety ta wersja nie jest już rozwijana, a przynajmniej nie z myślą o zwykłych rowerach MTB. Do elektrycznych rowerów górskich Shimano zaprezentowało 12. rzędową przerzutkę RD-M8150 Di2.

Cena: od 1700 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano XT Linkglide M8130

Ten napęd, tak jak w przypadku Deore M5130, Shimano wypuściło dla osób szukających napędu do roweru elektrycznego. Dostajemy tu płynniejszą zmianę przełożeń i większą wytrzymałość komponentów. Potrzebna jest nowa, kompatybilna z Linkglide 11. rzędowa kaseta, dedykowana tylna przerzutka i manetka. Resztą komponentów można dołożyć z innego 11. rzędowego napędu MTB Shimano. Dla tej wersji Shimano również oferuje przerzutkę z elektroniczną zmianą biegów Di2.

Shimano XTR M9100

Shimano XTR M9100

Najwyższa, profesjonalna grupa górska. Oczywisty wybór zawodowców, którzy zwracają uwagę na każdy gram wagi roweru. Ceny XTR-ów zawsze były „kosmiczne”, a dyskusyjna jest kwestia wytrzymałości tego osprzętu (a przynajmniej części komponentów). Według niektórych osób niska waga jest uzyskiwana kosztem trwałości. Ale nawet jeżeli tak jest, to nie ona jest tu priorytetem, a właśnie niska masa i precyzja działania podczas wyścigu. Do „typowej” jazdy, zakup tej klasy osprzętu nie ma większego sensu. W 2018 Shimano do grupy XTR wprowadziło 12. rzędowe kasety o zakresie 10-45 oraz 10-51, a także możliwość zamontowania przedniej przerzutki, co w zawodowych grupach wydawało się być ślepą uliczką, ale jak widać, nie jest tak do końca. XTR występuje także w wersji Di2 z elektrycznie zmienianymi przełożeniami, natomiast nie została ona jeszcze odświeżona i dostępna jest jedynie w wersji 11. rzędowej (obecnie wyprzedawana jako resztki magazynowe).

Cena: od 3900 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Osprzęt do jazdy freeride/downhill Shimano

Shimano Saint M820 oraz Shimano Zee M640

Shimano Saint

Shimano Zee

To dwie grupy Shimano przystosowane do sportów grawitacyjnych (downhill/freeride). Saint jest wyższą grupą, lepiej wykonaną, chociaż Zee też niczego nie brakuje. Obie są dostępne w konfiguracji 1×10. Patrząc na ceny oraz wygląd, Shimano pozycjonuje Sainta w klasie porównywalnej do XT, a Zee do Deore. W obu grupach znajdziemy pedały platformowe i SPD, czterotłoczkowe hamulce tarczowe czy piasty pod sztywną oś.

Osprzęt trekkingowy Shimano

Shimano wydzieliło z osprzętu MTB osobne grupy trekkingowe. W nazewnictwie odróżniają się pierwszą literą: T (Trekking), gdzie w górskich napędach jest to M (Mountain). Są w niej dostępne korby z tarczami 48/36/26 oraz niekiedy 44/32/22 (te drugie jeszcze nie tak dawno kojarzone z MTB, zastąpione zostały przez 40/30/22). Pojawiają się tu także pedały SPD z ramką dostosowaną do turystycznej jazdy – m.in. modele PD-T400 (dwustronne), PD-T421 (jednostronne), PD-T700 (dwustronne), PD-T8000 (XT, jednostronne).

Shimano Acera T3000

Shimano Acera T3000

Zasadnicza różnica tkwi w wielkości tarcz na korbie oraz dostosowanych do tego obu przerzutek. Reszta podzespołów jest w zasadzie wspólna z grupą M3000.

Cena: od 350 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Alivio T4000

Shimano Alivio T4000

Oprócz innych korb i przerzutek, w tej serii pojawiają się także przednie piasty z wbudowanym dynamem (tylko o mocy 1,5W). Dostępna jest także klamka BL-T445 do hydraulicznego hamulca tarczowego, która posiada dłuższą dźwignię – nie jest to preferowane w rowerach górskich, natomiast w rekreacyjnych trekkingach, będzie łatwiej złapać dłonią taką klamkę.

Cena: od 460 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Deore T6000

Shimano Deore T6000

Tak jak w przypadku górskiego odpowiednika, jest to grupa 10. rzędowa, niestety tylna przerzutka nie posiada sprzęgła (które ogranicza obijanie się wózka przerzutki o ramę).

Cena: od 830 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano XT T8000

Shimano XT T8000

Najwyższa trekkingowa grupa w gamie Shimano. Także 10. rzędowa, Japończycy nie zdecydowali się (jeszcze) dodać tutaj jedenastego (lub dwunastego) przełożenia na kasecie. W odróżnieniu od górskiej grupy, tutaj manetki posiadają „monitorki”, czyli wskaźniki przełożeń, bardzo lubiane przez osoby trochę rzadziej jeżdżące na rowerze.

Cena: od 1700 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Cues

Dla grupy Shimano Cues przygotowałem osobny wpis, ale i tutaj o niej napiszę. Na razie wrzuciłem ją do osobnej kategorii, ponieważ nie da się jej jednoznacznie przyporządkować. Cues to uniwersalny osprzęt, który sprawdzi się zarówno w rowerach górskich, jak i trekkingowych, crossowych, miejskich czy fitnessowych. Jak rozwinie się ta grupa i które z obecnie sprzedawanych zastąpi – to się ostatecznie okaże.

Cues oferuje napędy 9/10/11-rzędowe, a ich kluczową cechą jest wzajemna kompatybilność (w pewnych granicach). Jednocześnie Cues korzysta z kaset w standardzie Linkglide, który nie jest zgodny ze „standardowymi” kasetami Shimano. Linkglide pasują na zwykłe bębenki w piastach, ale wymagają zgodnej przerzutki oraz manetki. Producent deklaruje, że takie kasety są trzykrotnie wytrzymalsze od poprzedników. Wszystkie grupy korzystają z 11. rzędowych łańcuchów, a kasety mogą mieć rozpiętość do 11-50. Choć spory nacisk położony jest na napędy z jedną tarczą z przodu, dostępne są także wersje z dwoma blatami.

Komponenty Cues pojawiły się także w wersji Di2 czyli sterowanej elektroniczne. Powstały z myślą jedynie o rowerach elektrycznych, a przerzutki z tej serii obsługują 10. i 11. rzędowe kasety.

Osprzęt miejski Shimano

Shimano Capreo F700

Shimano Capreo

Grupa przeznaczona do rowerów z małymi kołami (składakom). Wyróżnia ją kaseta CS-HG70-S z najmniejszą zębatką 9T (w typowych kasetach Shimano jest to 11T), dzięki czemu na tych rowerach daje się osiągać większe prędkości. Do takiej kasety potrzebna jest dedykowana piasta FH-F700, która ma krótszy bębenek. Osprzętu Capreo nie ma w oficjalnej sprzedaży w Polsce, a w anglojęzycznych sklepach internetowych także nie jest łatwo zdobyć poszczególne części. Shimano pokazuje ją na swojej stronie, ale być może już nie produkuje lub sprzedaje głównie na dalekowschodnich rynkach.

Shimano Metrea U5000

Shimano Metrea

Grupa dedykowana rowerom z kategorii „urban”, czyli powiedzmy zwinnym mieszczuchom :) Mamy tu 11. biegów na kasecie, zewnętrzną przerzutkę i jedną lub dwie tarcze na korbie. Do tego manetki wyposażono w znaną z grup XT/XTR technologię Instant Release (zmiana biegu następuje po naciśnięciu dźwigni, a nie dopiero po jej puszczeniu, co przyspiesza zmianę biegu). Bardzo ciekawe są klamkomanetki ST-U5060 dedykowane kierownicy typu bull-horn, zresztą sami zobaczcie.

Shimano Nexus Inter-3, C3000, C6000

Shimano Nexus

Razem z grupą Alfine słyną z przerzutek planetarnych, hamulców rolkowych oraz dynam ukrytych w przednich piastach. Nexus to tańsza od Alfine grupa, charakteryzująca się m.in. przerzutkami w piaście Inter z 3, 7 lub 8 przełożeniami. To druga (po Tourney’u) grupa Shimano dla miłośników obrotowych manetek.

Shimano Alfine S700, S7000

Shimano Alfine

Miejska grupa wyższej klasy. Dostępna jest tu korba na zewnętrznych łożyskach suportu, a także napinacz łańcucha pozwalający zamontować ten napęd do roweru z pionowymi hakami tylnego koła (czyli do ram, gdzie zamontowalibyśmy też zewnętrzną przerzutkę),  Do wyboru są tu przerzutki planetarne z 8 i 11 przełożeniami. Jest dostępna także wersja z elektryczną zmianą biegów Di2 (tak jak w topowych grupach szosowych i MTB).

Szosowe grupy Shimano

W szosowych grupach mamy trochę bardziej zorganizowaną „hierarchię” niż w grupach MTB. Prawie każda kolejna grupa dokłada jedno przełożenie na kasecie względem niższej. Różnice pojawiają się oczywiście także w jakości materiałów i wadze podzespołów.

Shimano Tourney A070

Shimano Tourney A70

Jest to grupa znana z rekreacyjnych rowerów MTB/turystycznych. Nie należy spodziewać się tu cudów, jest to bardzo podstawowa grupa szosowa, obsługująca 7 biegów na kasecie/wolnobiegu. Znajdziemy tu m.in. szosowe klamkomanetki – niestety „dzyndzelek” do zrzucania biegu znajduje się w jej górnej części, a nie przy dźwigni hamulca, przez co zrzucanie, gdy jedziemy w dolnym chwycie jest praktycznie niemożliwe. Mamy tu do wyboru korbę z tarczami 50/34 lub 50/39/30, oczywiście obie mocowane na kwadrat, czyli dość słabo, zwłaszcza przy mocnych sprintach. To ostatnia grupa szosowa, która nie przeszła odświeżenia.

Cena: od 530 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Claris R2000

Shimano Claris

Poza grupą Tourney, Shimano upodobniło wszystkie grupy szosowe do siebie (w pewnym zakresie). Wreszcie wszystkie korby są czteroramienne (oraz mają zintegrowaną oś Hollowtech II), klamkomanetki mają schowane wszystkie linki pod owijką, a „dzyndzelek” do zrzucania biegu jest przy klamce hamulcowej. Claris to nadal osprzęt do rekreacyjnej jazdy, z 8. przełożeniami na kasecie, ale to ciekawy wybór dla mniej wymagających. Wszystkie grupy – od Clarisa do 105 mają w ofercie także manetki na płaską kierownicę. Co ciekawe, w grupie Claris dostępne są także dźwigienki SL-R400 do montażu na dolnej rurze ramy (czyli do rowerów retro).

Cena: od 860 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Sora R3000

Shimano Sora R3000

W porównaniu z Clarisem, pojawia się tu obsługa 9. przełożeń na kasecie. Dostępne są także zaciski mechanicznego hamulca tarczowego BR-R305.

Cena: od 1075 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Tiagra 4700

Shimano Tiagra

Obecnie jest to jedyna 10. rzędowa grupa szosowa Shimano. Niestety jest kompatybilna w zasadzie tylko ze sobą, można ją jedynie miksować z 11. rzędowymi przerzutkami z grupy 105 i Ultegra (mają ten sam ciąg linki). W Tiagrze pojawiają się hydrauliczne hamulce tarczowe (pozagrupowe RS405 lub BR-4770 z logiem Tiagra). To ostatnia grupa szosowa, w której dostępna jest korba z trzema tarczami 50/39/30, poza tym mamy kompaktową 50/34 i pół-kompaktową 52/36. Zapraszam do obejrzenia jednego z odcinków Rowerowych Porad na YouTube, gdzie mówię o tym, co myślę o grupie Tiagra 4700.

Cena: od 1500 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano 105 Di2 R7100

Shimano 105 Di2

W 2022 Japończycy wprowadzili do sprzedaży odświeżoną grupę szosową Shimano 105. Pojawiło się dwunaste przełożenie na kasecie (będą pasować także na 11. rzędowe bębenki w piastach), a także elektroniczne sterowanie Di2, znane z wyższych grup. „Stopiątka” czerpie garściami z technologii z wyższych grup (także pod kątem wizualnym). Jest sporo lżejsza od grupy Tiagra, w dużej mierze dzięki korbie z pustymi ramionami (reszta podzespołów też jest lżejsza). Tylna przerzutka może obsługiwać kasety do 36 zębów, co jest miłym ukłonem w stronę amatorów oraz miłośników bardzo stromych podjazdów. Choć Shimano deklaruje większą dostępność tej grupy, dzięki niższej cenie, to finalnie i tak jest ona na wysokim poziomie.

I choć wydawało się, że to koniec mechanicznie sterowanych napędów z wyższych grup, Shimano w 2023 zaprezentowało tańszą, mechaniczną wersję osprzętu 105, również 12. rzędową. Oczywiście mamy tu inne przerzutki oraz klamkomanetki niż w elektronicznej wersji Di2, natomiast reszta komponentów – kasety, korby, łańcuch, hamulce czy koła są takie same.

Cena: ok. 8000 zł (sprawdź aktualną cenę) – wersja mechaniczna będzie zauważalnie tańsza, ale w momencie publikacji nie znam jej ceny

Shimano Ultegra Di2 R8100

Shimano Ultegra 8100

W 2021 Shimano zaprezentowało nową, 12-rzędową odsłonę napędu z grupy Ultegra. Żeby tego było mało, będzie ona dostępna jedynie w elektronicznej wersji Di2 (od klamkomanetek do przerzutek nie biegną linki, sterowanie jest bezprzewodowe). 12-rzędowa kaseta w razie potrzeby ma pasować na szosowe 11-rzędowe bębenki. Producent idąc z duchem czasu zaprezentował koła z tej grupy jedynie pod hamulce tarczowe i z możliwością założenia opon bezdętkowych. Niemniej dostępne są też hamulce obręczowe i dopasowane do nich klamkomanetki. Opcją jest korba z wbudowanym dwustronnym pomiarem mocy.

Cena: sugerowana cena ok. 11.000 zł za cały napęd z hamulcami. (Sprawdź aktualne ceny)

Shimano Dura-Ace Di2 R9200

To najwyższa, wyścigowa grupa szosowa Shimano. Jest sporo lżejsza od osprzętu Ultegra (jednym ze smaczków jest kilka tytanowych zębatek na kasecie) oraz oczywiście jeszcze droższa. Tak jak w przypadku górskiej grupy XTR, jest dedykowana do ścigania się, a nie rekreacyjnej jazdy. Zresztą ceny nie zachęcają do nawijania codziennych kilometrów na 12-rzędowej Dura-Ace. Sugerowana cena pełnej grupy R9200 z hamulcami tarczowymi to ponad 16000 złotych. Tak jak w przypadku nowej Ultegry, tak i tutaj dostępna będzie jedynie wersja z elektroniczną zmianą biegów Di2. Shimano zachowało także opcję montażu hamulców szczękowych, a korba może mieć wbudowany obustronny pomiar mocy.

Cena: sugerowana cena od 16.000 zł (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Dura-Ace Track

Logo Dura-Ace znajduje się także na torowej serii 7710. Dostępna jest tu leciuteńka, jednorzędowa korba, specjalne piasty i zębatki.

Shimano oprócz wymienionych powyżej grup, produkuje również osprzęt do jazdy przełajowej CXGłównym wyróżnikiem są korby z zestawem tarcz 46/36 oraz dedykowane przednie przerzutki i mechaniczne zaciski hamulców tarczowych.

 

Osprzęt gravelowy Shimano

Rower gravelowe szturmem wdarły się na rowerową scenę :) Wygodne przełajówki, bo tak w dużym uproszczeniu można określić te rowery, spodobały się wielu osobom – ja sam jeżdżę właśnie na rowerze tego typu. Shimano w 2019 roku dostrzegło ten trend, wprowadzając do sprzedaży grupę GRX. Czym dokładnie charakteryzuje się grupa GRX i czy według mnie ma sens – napisałem na blogu.

Shimano GRX – RX400, RX600, RX800, RX810 (grupy 10. i 11. rzędowe)

Shimano GRX

To w zasadzie trzy osobne grupy osprzętu (w tym jedna w wersji elektronicznej). Mamy tu RX400 (z korbą 46/30 i 10. rzędowymi kasetami do 11-36), RX600 (11. rzędową grupę w wersji z jedną bądź dwiema tarczami na korbie) oraz RX800 (czyli w dużym uproszczeniu lżejszą i lepiej wykonaną wersję RX600). Do tego dochodzi elektroniczna grupa GRX Di2. Grupy te stawiają na trochę lżejsze przełożenia, niż te obecne w rowerach szosowych, choć dopiero 12. rzędowa wersja wprowadza zakres przełożeń dopasowany dla osób szukających roweru do obładowania sakwami i ruszenia na wyprawę po górskich serpentynach.

Shimano GRX – RX610, RX820 (grupy 12. rzędowe)

W 2023 roku Shimano pokazało 12. rzędową wersję gravelowego napędu GRX. I nareszcie Japończycy pokazali napęd przeznaczony do roweru z barankiem, który oferuje naprawdę lekkie przełożenia (porównywalne z rowerami crossowymi/trekkingowymi). Nowe napędy dostępne są w wersji z przednią przerzutką (tu wiele się nie zmieniło w kwestii lekkich przełożeń), oraz w wersji 1x, gdzie możemy zastosować kasetę 10-45 lub aż 10-51, co jest ruchem w bardzo dobrą stronę.

Obie wersje korzystają z różnych kaset – odmiana 2x z 12. rzędowych kaset szosowych (pasują na tradycyjny bębenek Shimano), natomiast wersja bez przedniej przerzutki z 12. rzędowych kaset MTB, które potrzebują bębenka Microspline ze względu na użycie najmniejszej koronki z dziesięcioma zębami.

W maju 2024 Shimano rozszerzyło swoją ofertę o 12. rzędowego GRX-a w elektronicznej wersji Di2 RX825. Dostaliśmy trzy nowe elementy – klamkomanetki, przednią oraz tylną przerzutkę. Tylna przerzutka jest dostępna tylko w jednej wersji, obsługującej kasety 11-34 oraz 11-36, niestety brakło opcji długiego wózka, pracującego z kasetami 10-45 i 10-51.

Cena: od 1950 zł (sprawdź aktualną cenę)

Osprzęt do rowerów elektrycznych Shimano

 

Shimano Steps

Dostępnych jest pięć grup Shimano do rowerów ze wspomaganiem elektrycznym – trzy do rowerów MTB i dwie do miejsko-turystycznych. Komponentów z tych grup nie kupuje się pojedynczo (choć są sprzedawane, ale bardziej jako części zamienne), ponieważ nie da się przerobić zwykłego roweru na elektryczny przy pomocy jej elementów. Silnik jest mocowany centralnie razem z korbą i potrzebna jest do tego specjalnie przystosowana rama. Choć oczywiście niewykluczone, że i takie ramy będą oferowane.

Wiele komponentów jest wspólnych dla każdej z grup, m.in. akumulatory – te dostępne są do montażu na bagażniku, a także na dolnej rurze ramy lub ukryty w te rurze. Bateria może mieć pojemność od 418 do 630 watogodzin.

W rowerach elektrycznych pojawiają się też elementy napędu, których używa się także w tradycyjnie napędzanych rowerach lub są nazwane od tych grup (m.in. Deore, XT czy Cues). Coraz częściej pojawiają się także komponenty z serii Linkglide, w których kaseta ma być trzykrotnie wytrzymalsza od tradycyjnych rozwiązań.

Shimano STEPS E5000 i Shimano STEPS E6100

Shimao Steps E5000

Shimano Steps E6100

Dwie miejsko-trekkingowe grupy napędów elektrycznych. Wiele części mają ze sobą wspólnych, obie dobrze działają z zewnętrzną tylną przerzutką, ale także z przerzutkami planetarnymi (wersje piast Di2 pozwalają na automatyczną zmianę biegów). Główna różnica tkwi w silniku – w E5000 mamy dostępny moment obrotowy w wysokości 40 Nm, natomiast w wyższym modelu E6100 jest to już 60 Nm. Wyższy moment obrotowy pozwala na sprawniejsze podjeżdżanie pod strome wzniesienia, a także lepsze przyspieszanie samego roweru.

Shimano STEPS E7000, Shimano EP6 oraz Shimano STEPS EP8

Shimano Steps E7000

Trzy grupy powstałe z myślą przede wszystkim o rowerach górskich (choć silniki EP600 oraz EP800 dostępne są także w wersji do rowerów typu cargo). Również dzielą ze sobą część osprzętu (i bardzo dobrze, nie ma sensu mnożyć na siłę komponentów). Różnią się momentem obrotowym: E7000 – 60 Nm, a EP6 i EP8 – 85 Nm. EP8 ma dodatkowo magnezowy korpus (zamiast aluminiowego), co pozwoliło zmniejszyć jego wagę o 300 gramów.

Osprzęt do BMX-ów

Shimano DXR MX70

Shimano DXR

Grupa dedykowana BMX-om. Mamy tu lekką korbę, z pustymi ramionami oraz zintegrowaną osią, tarcze, zębatki i specjalne piasty.

 

Którą grupę osprzętu Shimano kupić?

Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta. Wiele zależy oczywiście od zasobności portfela, ale także od tego ile i w jakich warunkach chcemy jeździć. Najdroższy osprzęt niekoniecznie da gwarancję bezawaryjności, ale kupowanie najtańszych serii z myślą o ostrym „katowaniu”, mija się z celem.

Dawno temu miałem w rowerze tylną przerzutkę Shimano, która nie należała do żadnej grupy osprzętu, a na obudowie widniał po prostu napis SIS (od Shimano Index System). Nie traktowałem jej brutalnie, a ona i tak po kilku tysiącach kilometrów po prostu rozpadła się podczas jazdy. Później miałem rower z najprostszym Tourney’em, który również dość szybko wyzionął ducha. Pech chciał, że było to jakieś 80 kilometrów od domu. Od tego czasu staram się używać osprzętu minimum klasy Deore (w szosowych grupach to mniej więcej Tiagra) i jeszcze nie spotkała mnie tak nieprzyjemna niespodzianka.

Na koniec zapraszam do dyskusji w komentarzach, a także na rowerowym forum oraz grupie na Facebooku, co polecacie, co odradzacie i jakie są Wasze doświadczenia z osprzętem Shimano w Waszych rowerach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

351 komentarzy

    • Tak jest, już vidocq zwrócił mi na to uwagę. Ale prezentacja nowej 105 nastąpiła kilka dni po publikacji mojego tekstu :D A do sklepów ma trafić w czerwcu. Mam na uwadze zaktualizowanie informacji o nowej Shimano R7000.

  • Bardzo fajnie rozpisane grupy osprzętu, jednak brakuje mi kilku słów porównania między grupami… Np. czym różni się grupa Shimano XT dedykowana MTB a Trekkingowi? Patrzę na korbę i widzę, że ta do MTB ma 2 zębatki, a ta trekkingowa 3 zębatki i osłonę… Jednak która byłaby lepsza do roweru crossowego? Widywałem konstrukcje z obiema grupami, zazwyczaj te MTB widnieją przy droższych rowerach…

    • Cześć,
      Shimano niechętnie dzieli się wszystkimi informacjami o swoim osprzęcie. Nie zawsze łatwo jest odkryć różnicę między nimi.

      Druga sprawa – korby XT MTB występują z 1, 2 i 3 tarczami dopasowanymi do 11 przełożeń, natomiast ta trekkingowa jest jedynie w wersji z 3 tarczami do 10 przełożeń.

      No i te trójtarczowe różnią się kombinacją zębów, w MTB jest to 40/30/22, a w trekkingowej 48/36/26. Także już wybór wielkości zębów na korbie, determinuje, którą wybierzemy. Pozostanie kwestia współpracy przedniej i tylnej przerzutki z całym zestawem.

  • Nie wiem czy to dobry dział, ale po wpisaniu w wyszukiwarce słowa manetki to wyskoczyło jako 1. Potrzebuję pomocy w złożeniu manetek narazie lewej. Wymieniłem linkę i jak to teraz złożyć? Niestety nie wiem jaka to firma wszystkie napisy się wytarły jest tylko NL2. https://uploads.disquscdn.com/images/8392a582b49ce8bcf0b2d19b078270c1eef4baf35ad353fce6ad400d48bfcc7d.jpg

    • Cześć, niestety nie jestem w stanie Ci pomóc. Sam je rozbierałeś, więc najlepiej powinieneś wiedzieć, jak to zrobiłeś. Teraz wystarczy pokombinować nad zrobieniem tego w odwrotnej kolejności. Powodzenia!

      • Uporałem się z tym dość szybko :-) Trochę bałem się rozkręcać również prawą, jednak po namyśle, tym razem powoli, rozkręciłem i zobaczyłem jak tam była ułożona linka i ta biała część. Dodałem jeszcze nieco smaru na zębatce. Teraz mam już wszystkie linki hamulcowe i przerzutkowe wymienione na nowe i manetki działają tak samo jak przedtem. Trochę miejscami plastik popękał ale skleiłem na super glue. Z tego co wyczytałem w sieci, to jednak moje manetki są dość prosto zbudowane (nie ma np. jakichś sprężynek które wyskakują), ale widzę że każde są inne.
        Mam jeszcze mały problem: nie wiedziałem że w manetkach linka jest jeszcze raz okręcona w pętlę i linka przedniej przerzutki okazała się nieco za krótka, starczyło „na styk”, czy tak może być czy jest za krótka i powinienem dokupić dłuższą i jeszcze raz wymienić? https://uploads.disquscdn.com/images/270ee6d205bc462bcd48a8e7311e58d24faf705261a27c0ccea37094489f3c60.jpg

  • Cześć. Mam pytanie o manetki przerzutek/hamulców? Lepiej wybrać rower z manetkami ST-EF500-7R2A czy ST-EF41-7R? Pozostały osprzęt z grupy „Altus”. Cena roweru z tymi pierwszymi tylko trochę wyższa (ok 50 zł).

    • Nie wydaje mi się, żeby była między tymi klamkomanetkami dramatyczna różnica. ST-EF500 to Acera, czyli trochę wyższa grupa niż Tourney, więc zawsze można się na nie skusić. Ale nie korzystałem ani z jednej, ani z drugiej, więc nie wiem czy jest różnica w ergonomii, bo głównie do tego może się to sprowadzać.

  • Łukasz, z racji pojawienia się nowej odsłony grupy 105 (R7000) twój świeżo zaktualizowany wpis wymaga aktualizacji ;) Nowa 105 oficjalnie dostaje swoje hamulce tarczowe, a hydrauliczne klamkomanetki wreszcie nie wyglądają jakby cierpiały na wodogłowie.

    • Ha, to miałem wyczucie czasu :) Nowe R7000 ma być dostępne od czerwca, także niedługo odświeżę ten podpunkt.

  • 30.03.2018 – aktualizacja jak najbardziej na czasie. ? Kiedys, wieki temu, dzieki Twojemu blogowi – Łukaszu – w koncu ustawilem poprawnie siodelko, dzis w kilka chwil ogarnalem te grupy, o ktorych niby cos wiem, ale i tak robi sie zamieszanie za kazdym razem, kiedy planuje cos zmienic. Wystarczylo tu zajrzec i moge juz spokojnie udac sie na zakupy. ??
    Z pozdrowieniami. ?✌️

    • No i dupa… Zakupy byly fajne, ale jak to w zyciu bywa, znow pojawil sie konflikt szkoly pruszkowskiej z otwocka. Jedna mowi, ze w napedzie 2×11 SLX M7000 moge wykorzystac kasete 11-40T badz 11-42T, druga z kolei, ze moge skorzystac tylko z kasety 11-40T. Zestawilem sobie korbe 38-28T z kaseta 11-42T, zeby moc pedzic z gorki i dac rade wgrzebac sie na jakis bardziej wymagajacy pagorek, czeka juz to wszystko w kartoniku na montaz i nagle trafiam w necie na konfiguracje, ktora rujnuje mi plan. ?

      Tutaj jest po mojemu: https://portal.bikeworld.pl/artykul/testy_i_nowosci/nowosci_sprzetowe/15159/shimano_2017_slx_m7000
      Ale juz tutaj, maja na ten temat inne zdanie: http://www.mtbnews.pl/artykul/sprzet/nowosci-sprzetowe/5307/shimano-slx-m7000

      Wiec teraz juz nie wiem, czy ta kasete wymienic, zakladajac ze japonscy inzynierowie faktycznie opracowali te grupe w sposob najbardziej korzystny, w zwiazku z czym zastosowanie kasety 11-42T nie ma sensu – o ile to w ogole prawda, bo doszukac sie u nich tej wiedzy nie moge – czy ja po prostu montowac i ewentualnie narazic sie na utrate plynnosci dzialania napedu i temu podobne. ? Łukasz, pomusz… ?

      • Poszukiwania zawsze zaczynaj u źródła: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/slx-m7000/RD-M7000-11-GS.html

        Kaseta 11-42 będzie spokojnie działać z korbą 2x.

        • Sam nie wiem jak to sie stalo, ze wlasnie tam nie moglem nic znalezc. ? Mialem po drodze przygode z leniwym, nieogarnietym badz przemeczonym sprzedawca, mozliwe wiec, ze wizja kolejnych zwrotow wywolala jakies zacmienie. W kazdym razie dziekuje za poswiecony czas i potwierdzenie, ze to wszystko razem zadziala. ?? Z pozdrowieniami.

  • Tourney jest idealny do miasta, myślałem nad zmianą na Acera ale do jazdy miejskiej nie ma sensu ją wymieniać.

  • Jak manetki wymienić w rowerze? Mam te takie starego typu sis na klik. Indeksowane?
    Coś w tym stylu: Shimano SL-TZ20
    Czy można zamiast tamtych dać takie: Shimano Tourney SL-TX30

    • Cześć, jeżeli masz indeksowane przerzutki, to spokojnie możesz dać każde inne indeksowane od Shimano. Oczywiście musi się zgadzać liczba przełożeń.

  • Wiesz może czy da się przerobić te stare manetki na jakieś inne? https://uploads.disquscdn.com/images/1a0b148fd6d869af695d8c30a68ad475966523da2ccdcc40f7c6befd4bf75e23.jpg

    Albo czy można jeszcze kupić kompatybilne? Bo coś zepsuło mi się to „klikanie”. Myślałem o zmianie roweru, ale w tej chwili to nie wchodzi w grę. Nie mam gdzie trzymać, a nie chcę czegoś za kilka tysi trzymać we wspólnej piwnicy na rowery.

    Te by były? https://allegro.pl/komplet-manetek-3×6-shimano-sl-tz20-linki-i6654628991.html

  • Na czym polega problem kompatybilności Tiagry i 105? Konkretnie manetki Tiagra, kaseta Tiagra 11-32 + przerzutka 105

      • Hmm, a czy może poprawnie działać?
        Pytam ponieważ chce zmodyfikować Rometa Huragan 3 2017, który cały jest na Tiagrze, ale chce w nim pojemniejsza kasete 11-32 (oryginalnie była 12-28). A mam kupiona przerzutkę 105-tke i chciałbym ją tam dać.

        • Jest inny ciąg linki, Tiagra 4700 ponoć ciągnie linkę jak 11. rzędowe 105/Ultegra/Dura-Ace. Chodzi oczywiście o tylną przerzutkę, z przodu nadal wszystko powinno być okej.

          Ale… są też osoby, które mówią, że połączenie Tiagry 4700 ze starą, 10. rzędową przerzutką Shimano 105 chodzi dobrze. Czy tak dobrze jak z fabrycznie dostosowaną przerzutką – tego nie wiem.

          Skoro masz już tę przerzutkę, to załóż i daj znać jak to chodzi. Tylko napisz, czy to „stara”, 10. rzędowa 105 czy to nowszy 11. rzędowy model.

    • Cześć, wpisz w Google hasło: Shimano SLR i zerknij na pierwszy wynik wyszukiwania:

      https://pl.wikipedia.org/wiki/Shimano_Linear_Response

  • A co się stało z grupą STX-RC miałem na niej rower ale niestety nic nie można już kupić a była super przynajmniej dla turystów

  • odkopuję temat, ale czy może mi ktoś wyjaśnić różnicę np. pomiędzy korbą FC-M670, a T670. Wyczytałem, że M to MTB, natomiast T – trekking. Różnica jest na pewno w wadze. Ale czy czymś jeszcze się różnią? Czy cięższe oznacza solidniejsze? Dotyczy to w zasadzie wszystkich komponentów napędu np. manetka SL-M670 a SL-T670, przerzutka FD-T670 a FD-M670 itd.

    • Cześć, pewnie różnią się tym, że trekkingowa korba jest dostępna z tarczami 48/36/26.

      „Czy cięższe oznacza solidniejsze?”

      Nie, to zazwyczaj tak nie działa. Tzn. waga elementu zazwyczaj nie ma przełożenia na jego trwałość.

  • Zrobmy experyment, zbudujmy rower marzen,ja ten rower kupie i spotkamy sie w Polsce na jakies wyprawie rowerowej.Za kilka dni przedstawie kilka propozycji ram, sprobujmy wybrac taka najrozsadniejsza.Dzisiaj jestem super busy.

    • Ja bym sobie kupił Specializeda Diverge

      Tylko ten model ma kosztować 4000 dolarów (jeszcze nie wiadomo ile w Polsce), tak więc pomarzyć miła rzecz :)

  • Gdy wybralbym ULTERGE do roweru ktorym chcialbym jezdzic na dalekie trasy i po roznym terenie , ten zestaw bylby wytrzymaly i zdalby egzamin, czy nalezy zwrocic uwage na inna kombinacje osprzetu.

    • Ultegra to bardzo fajna grupa osprzętu. Jeżeli chodzi o wytrzymałość, to i 105 będzie wytrzymała, a pewnie i Tiagra. Sprawa rozbije się o niższą wagę Ultegry, większą precyzję działania i może jakieś dodatkowe udogodnienia.

  • Nic nie piszesz o Shimano Nexave. Czy to prawda, że dużo mniej siły trzeba włożyć w zmianę biegów przy tym systemie? Mam problemy ze stawami dłoni i nadgarstków i szukam rozwiązania, które ułatwi mi jazdę. Nie jeżdżę jeszcze bardzo dużo ale zamierzam się wkręcić. Mogę prosić o poradę?

    • Cześć, grupa Nexave nie jest już chyba produkowana. A przynajmniej nie jest sprzedawana w Polsce.

      A ja nie mam informacji na jej temat niestety.

  • Na rowerze jeżdżę bardzo często po mieście, ale nie ścigam się. Czy jeżeli kupię lepsze przerzutki np. DEORE to znaczy, że posłużą mi one dłużej niż ACERA? Czy rodzaj przerzutek ma raczej znaczenie przy tym jak jeżdżę?

    • Jeżeli Acera u Ciebie działa dobrze, to nie wiem czy jest sens ją ruszać. Chyba, że rozregulowuje się często, albo nie działa już tak jak trzeba (mimo regulacji). Przerzutka Deore będzie miała trochę mocniejszą sprężynę i powinna pracować dokładniej.

      • Planuję kupić rower i zastanawim się czy lepiej zainwestować więcej i wziąć DEORE czy na moje potrzeby ACERA powinna wystarczyć. Dlatego pytam o wytrzymałość.

    • To jest szosowa grupa Sora. Np. w triathlonowym rowerze Kross Vento 1.0 TR: https://www.ceneo.pl/40695167#crid=85511&pid=7269 Znajdziesz korbę FC-R350 opisywaną właśnie jako Sora.

  • Trek 4300 przód c050 tył alivio rok 2004 przejechane ok 6000tys km bez żadnej regulacji, tylko czyszczenie i smarowanie. Nie narzekam na ten zestaw.

  • Ja mam Rometa na Clarisie (bez hamulców) i generalnie nie mogę narzekać :) 5tyś km zrobiłem już na nim i oprócz wymiany łańcucha ta klasa sprawdza się wyśmienicie. Na lepszym osprzęcie nie jeździłem niestety, ale myślę, że pakowanie XXXX pln na same części to lekkie nieporozumienie, chyba, że ktoś startuje w jakiś poważnych imprezach rowerowych :)

  • Sam jeżdzę od 6 lat na osprzęcie Deore i powiem że jest rewelacyjny. Zrobiłem na nim ponad 25 tys km i nadal tylna przerzutka działa bez zarzutu :) Korba i łańcuch okej, wyzioneły ducha, no ale wiadomo :) No i przednią przerzutkę muszę wymienic bo miałem kraksę i uszkodziłem :) Ale co do wytrzymałości za sensowną cenę – gorąco polecam