lukasz.przechodzen Opublikowano 2 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2023 Shimano zaszalało i wprowadziło jedną grupę osprzętu CUES, która ma kilka oblicz. Mamy tu osprzęt 9, 10 oraz 11. rzędowy - jest między nimi spora kompatybilność, niemniej nie są one zgodne z poprzednimi grupami Acera, Altus, Alivio, Deore, a przynajmniej główne elementy nie są. Czy Cues wywróci do góry nogami stary porządek shimanowskiego świata? To się okaże. Tymczasem zapraszam do lektury: https://roweroweporady.pl/shimano-cues-hit-czy-strzal-w-stope/ Odnośnik do komentarza
BrudnyHenryk Opublikowano 2 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2023 zrobili z cues to samo co wcześniej z deore Odnośnik do komentarza
lukasz.przechodzen Opublikowano 2 Marca 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2023 Nie do końca to samo. Deore 10/11/12-rzędowe nie jest ze sobą kompatybilne - mamy inne łańcuchy, inny ciąg linki itd. Cues 9/10/11-rzędowy ma być ze sobą zgodny. Oczywiście nie można zapomnieć chociażby o pojemności przerzutek, ale to już inna sprawa, której się nie przeskoczy. W każdym razie będzie można np. do 9. rzędowej manetki Cues założyć 11. rzędową przerzutkę Cues. A jeżeli Shimano wprowadzi to rozwiązanie do napędów szosowych i będzie to wszystko ze sobą grało, to nareszcie wrócimy do możliwości miksowania ze sobą podzespołów szosowych z górskimi, tak jak to było za czasów 7/8/9-rzędowych napędów Shimano. Odnośnik do komentarza
BrudnyHenryk Opublikowano 2 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2023 W takim razie ciekawe jaki mają uciąg linki.Unifikacja to dobra informacja dla klienta. Oby tak dalej Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano 3 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2023 To będzie na 99% na bazie LinkGlide gdzie już obecnie jest oficjalna zgoność 10 i 11s wiec dojdzie tylko 9s. Nie będzie zgodne (np. pod względem ciągu linki czy wsp. ciągu na przesunięcie wózka) z grupami wyższymi co jest IMHO słabe. Do tej pory nie było źle bo 10, 11 i 12s mialy ten sam wsp. ciągu na wychylenie wózka. Podobnie tanie grupy 8 i 9s. Zobaczymy co zamieszanie będzie miało na celu - stawiam, że wycikanie większej kasy z "tanich" napędów, które w końcu doczekają się przerzutki ze sprzęgłem. Odnośnik do komentarza
BrudnyHenryk Opublikowano 3 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2023 Zgadza się 10, 11 i 12 Shimano MTB ma ten sam uciąg co Sram Eagle 1:1.Z drugiej strony dobrze, jeżeli będzie można miksować przerzutki MTB z klamkomanetkami. To daje dużo możliwości dla graveli. Tylko szkoda, że to dotyczy tylko niskich grup.Jakiś kompromis musi być, bo w klamkomanetce nie ma podobno miejsca na dźwignie z uciągiem 1:1. Odnośnik do komentarza
lukasz.przechodzen Opublikowano 3 Marca 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2023 2 godziny temu, mike21 napisał(a): To będzie na 99% na bazie LinkGlide Na 100% ? 2 godziny temu, mike21 napisał(a): Do tej pory nie było źle bo 10, 11 i 12s mialy ten sam wsp. ciągu Mają zbliżony, choć nie dokładnie ten sam. Ale to prawda, że kombinować z mieszaniem części można w pewnym zakresie. 2 godziny temu, mike21 napisał(a): wycikanie większej kasy z "tanich" napędów, które w końcu doczekają się przerzutki ze sprzęgłem. Najtańsze przerzutki zapewne nigdy nie będą miały sprzęgła (w Cues tylko wybrane modele je mają), bo to podnosi koszty ? Niemniej fajnie, że Shimano będzie miało w ofercie przerzutki ze sprzęgłem, które zadziałają w 9-rzędowym napędzie. 1 godzinę temu, BrudnyHenryk napisał(a): Z drugiej strony dobrze, jeżeli będzie można miksować przerzutki MTB z klamkomanetkami. To daje dużo możliwości dla graveli. Tylko szkoda, że to dotyczy tylko niskich grup. Cues U8000 wcale nie wygląda na taką niską grupę. Numeracją celuje w XT i trochę przypomina koncepcję trekkingowej wersji XT, która była po prostu o krok za tą z MTB. Manetki mają Instant Release, przerzutki uszczelnione łożyska w kółeczkach, korby mają drążone i kute ramiona. Topowy Cues nie wygląda wcale budżetowo. Odnośnik do komentarza
BrudnyHenryk Opublikowano 3 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2023 To prawda, że tylna przerzutka wygląda jak wyjął z rodziny deore. Numer 8000 czy 6000 też to sugeruje Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano 3 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2023 Odnośnie wsp. przełożenia ciągu na ruch wózka w 10, 11 i 12s to nie chodzi o kombinowanie co oficjalne (oczywiście w niektórych przypadkach ze względu na sprzedaż) zgodności np. RD-M5120 jest przerzutką 10 i 11s. Odnośnik do komentarza
gosc Opublikowano Wtorek o 11:36 Udostępnij Opublikowano Wtorek o 11:36 Trochę odgrzewam temat. Jak ma się Cues do Deore i odwrotnie? Jeszcze zbyt nowe i niedopracowane? Czy na tyle dobre, że do codziennej jazdy wystarczy i warto w to iść, a nie w Deore? Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Wtorek o 12:31 Udostępnij Opublikowano Wtorek o 12:31 Nie miałem do czynienia. To była grupa opracowana z myślą o żywotności. Kolega korbę kupił bo nie mógł znaleźć żadnej innej która miałaby przełożenia 36x22 i ta korba waży chyba 1,5 kg 🙂 Ale za to stal 100% Wygląda na to że dobre go rowerów na dojazdy do pracy, do zimowych i takich do jazdy okazjonalnej czy "po bułki". Jak to mawiali Rosjanie gniotsa nie łamiotsa 🙂 Trzeba by zrobić porównanie wagi z Deore i SLX to wtedy wszystko będzie jasne. Shimano reklamuje, że do 3x większe przebiegi. Napęd nie jest w systemie Hyperglide tylko Linkglide. Trochę inaczej to jest zbudowane. Podobno kultura pracy jest gorsza Google tak podpowiada: Shimano Linkglide Focus: Durability, longevity, and smooth shifting, especially under high torque and in harsh conditions. Design: Uses thicker, more robust cassette teeth and shift gates to guide the chain more slowly and gently, reducing shift shock and wear. Applications: Excellent for e-bikes and entry-level mountain bikes, where component wear is a concern. Cassette & Freehub: 11-speed, 11-50T range, uses the widely compatible Hyperglide (HG) freehub body. Weight: Heavier due to its robust, steel construction. Compatibility: Linkglide components (shifters, derailleurs, cassettes) are not interchangeable with Hyperglide systems. Shimano Hyperglide+ Focus: Speed, lightweight design, and quick, precise shifting under performance-oriented riding conditions. Design: Relies on a specific, lightweight cassette design and shift ramps to facilitate fast chain movement for quick gear changes. Applications: Ideal for XC (cross-country) and performance mountain biking where speed and reduced weight are critical. Cassette & Freehub: 12-speed, available in 10-51T (or 10-45T) range, requires the special Micro Spline freehub body. Weight: Lighter due to the use of aluminum in the cassette. Compatibility: Features the specific Micro Spline freehub, which is needed for its 10T cog and wider range. Odnośnik do komentarza
gosc Opublikowano Wtorek o 14:17 Udostępnij Opublikowano Wtorek o 14:17 1 godzinę temu, jajacek napisał(a): Cassette & Freehub: 11-speed, 11-50T range, uses the widely compatible Hyperglide (HG) freehub body. Shimano Hyperglide+ Cassette & Freehub: 12-speed, available in 10-51T (or 10-45T) range, requires the special Micro Spline freehub body. Compatibility: Features the specific Micro Spline freehub, which is needed for its 10T cog and wider range. No właśnie, opisy dla kaset od 11 w górę, a co z tymi 8-9? Do codziennej jazdy i ew. obsługi raczej wystarczające. Można inaczej zadać pytanie. Czy należy się "bać" Cues'a w porównaniu ze znanymi już zaletami Deore? 😉 Przy napędzie 3x10/11 jest już chyba za duże przekoszenie. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Wtorek o 14:39 Udostępnij Opublikowano Wtorek o 14:39 Jeździłem wiele lat na Deore 9-biegowym w rowerach typu fitness i cross. Wydaje się że Cues z grubsza je zastępuje. W 1992 miałem MTB ze sztywnym widelcem na 8-biegowym Shimano STX. Wydawało mi się zajebiste 🙂 I było 🙂 Nie pamiętam już jakie miałem groupsety w dwóch rowerach fitness i cross kiedy mieszkałem w Ameryce Południowej. Potem po powrocie kupiłem fitnessa Authora na 8-biegowym Alivio, którego mam do dziś. Crossa Bulls miałem na 9-rzędowym Deore i wszystko działało bardzo dobrze. Kolejnego fitnessa Speca na 9-rzędowej Tiagrze Flat Bar. Pierwszego MTB 29 cali Speca na 8-rzędowym Altusie/Acerze. I do jazdy w terenie to był dramat. Te przerzutki z gównolitu kompletnie się do tego nie nadawały. Potem jeszcze crossa Speca na 10-rzędowym Deore. I kolejnego na 10-rzędowym Deore. Gravelo-przełajówkę mam na 10-rzedowej Tiagrze. Wydaje się więc że w zasadzie we wszystkich tych rowerach Cues by się bardzo dobrze sprawdził Natomiast mam wrażenie, że nie jest to napęd do rowerów MTB do ostrego katowania w terenie. Ale do takiej rekreacji plus jak najbardziej. Odnośnik do komentarza
gosc Opublikowano Wtorek o 14:43 Udostępnij Opublikowano Wtorek o 14:43 1 minutę temu, jajacek napisał(a): Jeździłem wiele lat na Deore 9-biegowym w rowerach typu fitness i cross. Wydaje się że Cues z grubsza je zastępuje. W 1992 miałem MTB ze sztywnym widelcem na 8-biegowym Shimano STX. Wydawało mi się zajebiste 🙂 I było 🙂 Nie pamiętam już jakie miałem groupsety w dwóch rowerach fitness i cross kiedy mieszkałem w Ameryce Południowej. Potem po powrocie kupiłem fitnessa Authora na 8-biegowym Alivio, którego mam do dziś. Crossa Bulls miałem na 9-rzędowym Deore i wszystko działało bardzo dobrze. Kolejnego fitnessa Speca na 9-rzędowej Tiagrze Flat Bar. Pierwszego MTB 29 cali Speca na 8-rzędowym Altusie/Acerze. I do jazdy w terenie to był dramat. Te przerzutki z gównolitu kompletnie się do tego nie nadawały. Potem jeszcze crossa Speca na 10-rzędowym Deore. I kolejnego na 10-rzędowym Deore. Gravelo-przełajówkę mam na 10-rzedowej Tiagrze. Wydaje się więc że w zasadzie we wszystkich tych rowerach Cues by się bardzo dobrze sprawdził Natomiast mam wrażenie, że nie jest to napęd do rowerów MTB do ostrego katowania w terenie. Ale do takiej rekreacji plus jak najbardziej. Jak na szybko czytam, to na jakimś redicie jest wątek, że do MTB, natomiast na sprint rowery "Ta grupa zastępuje linie takie jak Altus, Acera i Alivio", czyli według tego byłoby to na teraz Tourney, Cues i od razu Deore. Odnośnik do komentarza
Greg29 Opublikowano Wtorek o 16:18 Udostępnij Opublikowano Wtorek o 16:18 Cues generalnie zastępuje grupy 8-, 9- i 10-rzędowe i w założeniu komponenty mają być kompatybilne dla wszystkichbtych grup. Tak jak pisał Jacek, przeznaczony jest do codziennego tyrania w rowerach stricte użytkowych i rekreacyjnych, jest ciężki ale w założeniu ma być bardzo trwały. Zmiana biegów nie jest tak precyzyjna i szybka jak w Deore i wyżsxych ale nie takie jest przeznaczenie Cuesa. Gdzieś kiedyś porównywałem korby Cues'a i jakąś inną typu Deore chyba i faktycznie różnica w wadze była masakryczna Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się