Skocz do zawartości

Słabe hamulce MT-200


Rekomendowane odpowiedzi

Te wycięte "ramiona" wspierające powierzchnię roboczą tarczy są podczas hamowania mocno obciążane. Możesz się kiedyś zdziwić jak któreś puści. Znam przypadki, że tarcza tego typu do wymiany razem z klockami (żywicznymi, oryginalnymi Shimano) była.

Swoją drogą tu w DE gdybym założył komuś tarczę hamulcową, która wg producenta nie pasuje do danego zacisku i komuś by się coś stało to kryminał. Tu się przywiązuje cholernie duże znaczenie do elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Z tego względu np. powszechne jest wymienianie opon, które mają przebieg żaden ale minąl ich termin "przydatności do spożycia" (w samochodzie max 4 lata). W PL nikt chyba na to nie patrzy.

Odnośnik do komentarza
4 godziny temu, Michal89 napisał(a):

Niestety takie mamy czasy że rowery z roku na rok ceny coraz wyższe, osprzęt praktycznie taki sam lub jeszcze producenci potrafią na czymś zaoszczędzić i wrzucić coraz gorsze hamulce w które trzeba zainwestować kolejny 1000zł. Wracając do punktu wyjścia, najlepszą opcją będzie wymienić cały zestaw klamki+zaciski+tarcze żeby mieć spokój. Czyli najlepszą opcją według Was będzie kupić SHIMANO Deore BR-M6100 + tarcze SWISS STOP Catalyst One? Mam jeszcze pytanie do kolegi mike 21, tak jak wspominałem wcześniej tarczę mam na centerlocku i odległość między widelcem a tarczą to jest jakieś 1-1,5mm. Czy te tarczę nie są jakieś szersze i nie będzie mi nic obcierało? 

Tarcze catalyst są grubsze o jakieś 0,2mm niż wysokopółkowe Shimano ale na średnicy większe nie są (i być nie mogą bo by haczyły o zacisk).

Co do wsadzania chłamu do rowerów to standard, że hamulce mt200 i szajs zamiast amortyzatora w postaci Judy czy Recona to standard (widziałem nawet Judy montowane do rowerów FS do trailu). Oszczędzają też na kołach, oponach, wkladach suportu itd. W 2015r kupowałem węglowego Canyona to za niecałe 1500EUR (wtedy było to ze 6k PLN) miałem pełną grupę XT wraz z hamulcami, Rebę, koła systemowe DT nawet opony z serii RaceSport od conti. Dzisiaj gdybym miał 2x tyle kasy to nie kupiłbym czegoś półkowo zbliżonego.

Odnośnik do komentarza
25 minut temu, mike21 napisał(a):

Tarcze catalyst są grubsze o jakieś 0,2mm niż wysokopółkowe Shimano ale na średnicy większe nie są (i być nie mogą bo by haczyły o zacisk).

Co do wsadzania chłamu do rowerów to standard, że hamulce mt200 i szajs zamiast amortyzatora w postaci Judy czy Recona to standard (widziałem nawet Judy montowane do rowerów FS do trailu). Oszczędzają też na kołach, oponach, wkladach suportu itd. W 2015r kupowałem węglowego Canyona to za niecałe 1500EUR (wtedy było to ze 6k PLN) miałem pełną grupę XT wraz z hamulcami, Rebę, koła systemowe DT nawet opony z serii RaceSport od conti. Dzisiaj gdybym miał 2x tyle kasy to nie kupiłbym czegoś półkowo zbliżonego.

Super,  dziękuję z obszerną odpowiedź. Teraz już wiem na czym stoję i trzeba zainwestować w kompatybilny cały zestaw. Odnosząc się do tej grubości tarczy  pytałem bo bałem się zamiennik tarczy może być grubszy a miejsca między tarczą a amortyzatorem jest bardzo mało 

20230302_191343.jpg

Odnośnik do komentarza
Godzinę temu, mike21 napisał(a):

Z zamienników swissstop catalyst one, ktora kosztuje 118zł/szt (180mm) w cyklomanii, w Hiszpani poniżej 20EUR kiedyś nawet widziałem.

Zgadza się, jeśli mocowanie jest na 6 śrub. Centerlock trochę droższe. Można też kombinować z zdapterem do konwersji z 6 śrub na CL.

Odnośnik do komentarza
3 minuty temu, Michal89 napisał(a):

Super,  dziękuję z obszerną odpowiedź. Teraz już wiem na czym stoję i trzeba zainwestować w kompatybilny cały zestaw. Odnosząc się do tej grubości tarczy  pytałem bo bałem się zamiennik tarczy może być grubszy a miejsca między tarczą a amortyzatorem jest bardzo mało 

20230302_191343.jpg

 

20230302_191229.jpg

Odnośnik do komentarza
4 minuty temu, Michal89 napisał(a):

Odnosząc się do tej grubości tarczy  pytałem bo bałem się zamiennik tarczy może być grubszy a miejsca między tarczą a amortyzatorem jest bardzo mało 

Z ciekawości sprawdziłem u żonki - ma amor analogiczny z Twoim - i tarcza faktycznie jest bardzo blisko lagi. Więc chyba tak musi być i nie ma się co przejmować. U mnie (Fox) odległość sporo większa.

Odnośnik do komentarza

@mike21 jest to gdzieś jasno napisane, jest jakaś tabela z kompatybilnością komponentów? Sram dostarcza tabelę kompatybilności. Poszukałem dla Shimano i nic. Znalazłem nawet jakies śmieszne wykluczenia typu

"Shimano disc brake systems are not compatible with tandem bicycles. Because tandem bicycles are heavier, the stress on the brake system increases during brake operation. If hydraulic disc brakes are used with tandem bicycles, the oil temperature will become too high and vapor locks or ruptures in the brake hoses may occur, causing the brakes to fail"

Ale info że dany model tarczy jest niekompatybilny z zaciskiem już nie?

Odnośnik do komentarza
4 minuty temu, miro napisał(a):

Z ciekawości sprawdziłem u żonki - ma amor analogiczny z Twoim - i tarcza faktycznie jest bardzo blisko lagi. Więc chyba tak musi być i nie ma się co przejmować. U mnie (Fox) odległość sporo większa.

No właśnie sprawdzałem w rowerze u dziewczyny to u Niej jest luzu prawie 1cm:)

 

Odnośnik do komentarza
51 minut temu, jajacek napisał(a):

Ale taki zestaw był zestawem producenta. W komplecie ze Specem Epic Comp Carbon 2017 był zacisk BR-MT500 i klamka BL-MT500 i tarcze SM-RT66. Nie wiem jakie mam klocki, spojrzę w wolnej chwili. Spec by dawał niekompatybilny zestaw?

Tu jest tabela zgodności. Na 100% w mt500 są klocki B-type jak w MT200 bo inne mechanicznie nie pasują.

https://productinfo.shimano.com/#/com/2.4?acid=C-157&cid=C-156

Odnośnik do komentarza

Tak jak pisałem wcześniej, do RT56 są to tarcze "szerokie" a od RT64 - "wąskie". Tak jak ktoś pisał wcześniej zaciski zarówno mt200 jak i mt500 są na szerokie klocki i nie mogą być stosowane z "wąskimi" tarczami bo nie są kompatybilne - to dlatego Wam klocki od mt500 zdzierają ramiona "wąskich" tarcz3_de19e1e5-ecce-4df0-ac9f-a617b75a009c_1200x1200.jpg.9d4c6364c0b98013ae169b88eb222324.jpg.ea49f3d70628762bd87ad44c7dbff21b.jpg

 

Odnośnik do komentarza

zastanawiam się czy tarcze rzeczywiście mają takie znaczenie?
Na swoich 3 zestawach kół mam aktualnie tarcze Tektro, Sram oraz Shimano SL66. Z tych trzech jakościowo najgorzej wykonane są Shimano, bo są wytłaczane czyli z jednej strony krawędzie są zagięte , z drugiej proste. Pozostałe są płaskie z obu stron czyli były cięte (pewnie wodą), a nie wytłaczane.
Zamieniam te koła w zależności od warunków i nie czuję między nimi żadnej różnicy w sile hamowania.
Czy tarcze SL70 i wyższe modele mają inną stal z wyższym współczynnikiem tarcia? Raczej wątpię.
Różnice są geometryczne co ma wpływ na chłodzenie, ale w XC za dobre chłodzenie może przeszkadzać, bo zimne tarcze i klocki gorzej hamują



Odnośnik do komentarza

Tarcze są tłoczone na prasie. Potem powinny być szlifowane z każdej strony przez co krawędzie stają się ostre. Gdyby to miało być ciete wodą czy poddawane jakiejś obróbce CNC to nie ten rząd kosztów. Co do nacięć to ich kształt i ostrość krawędzi determinuje też oczyszczanie klocka z syfu i zużytego materiału.

Co do działania. Zdania są podzielone - ja mam na jednych kołach stare, dobre "japońskie" RT64, w drugich wspołczesne RT64 produkowane w Chinach. Drugi zestaw hamuje znacznie gorzej. Na żywicznych klockach ta nieobrobiona powierzchnia tarcz praktycznie nie ulega zużyciu, podobnie klocek z tej strony jest mniej zużyty co wskazuje na mniejsze tarcie niż po stronie przeciwnej. Podobnie to wygląda we wszystkich rowerach jakie przyjeżdżają do mnie na serwis.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...