jajacek Opublikowano 20 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2023 Ale porównujmy jabłka do jabłek i gruszki do gruszek czyli te same rozmiary ram a nie o dwa rozmiary większe :) https://geometrygeeks.bike/compare/merida-silex-400-2022-l,trek-domane-sl-5-2022-56-cm,trek-domane-al-3-disc-2022-2023-56-cm/ Parametry stack to reach są rzeczywiście zbliżone. Wizualnie Merida ze swoją gigantyczną główką rury sterowej wygląda na bardziej spolegliwą :) Jak widać z rozpiski kokpit ma 5 cm wyżej więc duzo łatwiej będzie ją zmodyfikować w kierunku bardziej wyprostowanej pozycji jeśli zajdzie potrzeba. Odnośnik do komentarza
sl66 Opublikowano 20 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2023 Ok, ja po prostu dobralem takie rozmiary, żeby stack byl taki sam, zapewne nie była to najbardziej profesjonalna metoda :P Z linka którego wrzuciles Jacku wynika, że Merida Silex ma ratio 1,55, a Trek Domane 1,59. Wciąż nie aż taka mała różnica. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 20 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2023 Oj, czepiasz się szczegółów :) Trzeba by się przejechać :) Jeździłem na karbonowym Domane 2019. Normalny rower szosowy typu endurance. Nie odczułem żeby pozycja była znacząco różna od mojego Roubaix. No i kokpitem można trochę podregulować. Obniżyć łatwo. W górę wyciągnąć trudniej. Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano 20 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2023 @Rafal84 Tak z ciekawości przejrzałem temat i nie wiem o co kaman. Nie wiem jakiego roweru szukasz i po co. Skoro ma być to rower na dojazdy do pracy, na Warszawę to akcenty powinny być położone na inne rzeczy. np : 1) mocowanie na bagażnik. Za jakie grzechy miałbyś jezdzic na rowerze szosowym czy tam fitness z plecakiem. Sakwa jest tak wygodnym rozwiązaniem że kupno roweru bez mocowania (zdaje sie ta Merida go nie ma) byłoby zdeczka nietrafione 2) kierownica typu baranek. Baranek jest kompromisem, który sprawia że jazda na kolarzówce jest szybsza i bardziej znośna. Ma to cenę w postaci choćby ograniczonego dostępu do hamulców gdy jedziesz w górnym chwycie czy ograniczonej widoczności gdy jedziesz w dolnym. Na miasto może mieć to tak samo "ograniczony" sens. 3) błotniki. Niekoniecznie rower musi być wyposażony w nie fabrycznie, ale miło by była możliwość ich zamontowania bo czasem są przydatne 4) przełożenia. Miękkie przełożenia mogą okazać się średnio przydatne na miasto takie jak Warszawa ale twarde już bardziej. Zwłaszcza jesli planujesz jezdzić na tradycyjnych pedałach z którymi pedałuje się raczej wolniej. etc itd. Brakuje mi tutaj wymagań. Gdyby wyrzucić do kosza te które skąpo dostarczyłeś wcześniej(wybór rowerów które teraz rozważasz to sugeruje) to TAK SL5 jest mega mega rowerem. Niekoniecznie na miasto, ale np na coś takiego : https://youtu.be/ba1XakPO5Z4 to wybór wręcz idealny ? Odnośnik do komentarza
Rafal84 Opublikowano 20 Lutego 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2023 3 godziny temu, Veriv napisał(a): @Rafal84 Tak z ciekawości przejrzałem temat i nie wiem o co kaman. Nie wiem jakiego roweru szukasz i po co. Skoro ma być to rower na dojazdy do pracy, na Warszawę to akcenty powinny być położone na inne rzeczy. np : 1) mocowanie na bagażnik. Za jakie grzechy miałbyś jezdzic na rowerze szosowym czy tam fitness z plecakiem. Sakwa jest tak wygodnym rozwiązaniem że kupno roweru bez mocowania (zdaje sie ta Merida go nie ma) byłoby zdeczka nietrafione 2) kierownica typu baranek. Baranek jest kompromisem, który sprawia że jazda na kolarzówce jest szybsza i bardziej znośna. Ma to cenę w postaci choćby ograniczonego dostępu do hamulców gdy jedziesz w górnym chwycie czy ograniczonej widoczności gdy jedziesz w dolnym. Na miasto może mieć to tak samo "ograniczony" sens. 3) błotniki. Niekoniecznie rower musi być wyposażony w nie fabrycznie, ale miło by była możliwość ich zamontowania bo czasem są przydatne 4) przełożenia. Miękkie przełożenia mogą okazać się średnio przydatne na miasto takie jak Warszawa ale twarde już bardziej. Zwłaszcza jesli planujesz jezdzić na tradycyjnych pedałach z którymi pedałuje się raczej wolniej. etc itd. Brakuje mi tutaj wymagań. Gdyby wyrzucić do kosza te które skąpo dostarczyłeś wcześniej(wybór rowerów które teraz rozważasz to sugeruje) to TAK SL5 jest mega mega rowerem. Niekoniecznie na miasto, ale np na coś takiego : https://youtu.be/ba1XakPO5Z4 to wybór wręcz idealny ? Napisałem jakie przeznaczenie ma mieć rower i co się dla mnie liczy najbardziej. ? Jakim rowerem najchętniej jezdzilbys po Warszawie trasy 30-50 km ? Jakim rowerem pojechalbys w trasę np nad Zegrze ? Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano 21 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2023 Zgrubsza którykolwiek z tych : https://www.rowerystylowe.pl/c-555/rowery-na-pasku Na przykład Koga F3 ale reszta też fajna. Holendrzy dobrze znają się na rowerach do zastosowań komunikacyjnych. Wiedzą co jest praktyczne i wygodne Odnośnik do komentarza
sl66 Opublikowano 21 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2023 22 godziny temu, jajacek napisał(a): Jeździłem na karbonowym Domane 2019. Normalny rower szosowy typu endurance. Nie odczułem żeby pozycja była znacząco różna od mojego Roubaix W ogóle to jest ciekawe, bo powszechny pogląd jest taki, że Merida Silex i Marin 4C to są rowery będące ekstremum wygody i dziadkowozów. Tymczasem jeśli zestawić je z gold standardami szos endurance oraz road plus (jaki są Spec Roubaix i Trek Domane) to otrzymamy taki ranking stack/ratio: 1. Merida Silex 1,551 2. Marin 4C 1,566 3. Trek Domane 1,568 4. Spec Roubaix 1,576 Czyli najbardziej znane dziadkowozy są na dwóch pierwszych miejscach pod względem agresywności ? (Choć różnice nie są wielkie) https://geometrygeeks.bike/compare/merida-silex-400-2021-53,trek-domane-sl-5-2022-56-cm,specialized-roubaix-2020-56,marin-four-corners-2020-l/ Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 21 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2023 Zapewne jest to wrażenie wizualne wynikające z ogromnej główki rury sterowej. Jak weżmiemy same L/56 to mamy główki ramy: Marin Four Corners 2022 - 229 mm Silex 400 2022 - 220 mm Domane SL5 2022 - 175 mm Spec Roubaix 2022 - 143 mm Giant Defy 2022 ML - 185 Przy czym Domane, Roubaix i Defy są to "normalne" szosy endurance, które mają wirtualną górną rurę długości: Domane - 554 Roubaix - 563 Defy - 560 Podczas gdy Merida Silex i Marin 4C mają totalnie inną geometrię: W rozmiarze L mają wirtualną górną rurę: Marin 4c - 616 Merida Silex - 600 Reach w tych 3 endurance jest: Domane - 377 Roubaix - 384 Defy - 381 W związku z tym trzeba by może zrobić korektę rozmiarów w Silexie i Marin 4C patrząc na reach i wziąć rozmiar mniejszy: Silex M - 400 Marin 4C - 403 Albo patrzeć tylko na reach/stack. Nie wiem. Nie jeździłem na Silex i Marin 4C. Trzeba by się przymierzyć. Czasami zdarzają się rowery o bardzo dziwnej geometrii. Takim jest np. Cube Attention. Jak usiadłem na 19 cali to nie bardzo było wiadomo co z nim robić. Na długość był za krótki a na wysokość na styk. Bardzo dziwnie się czułem. Natomiast jak masz kokpit bardzo wysoko to łatwo osiągnąć komfortową i dość wyprostowaną pozycję. Taki rowerem był Specialized Sirrus 2010, fitness który miałem w rozmiarze L/56. Miał główkę 215 a wirtualną górną rurę 580. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 21 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2023 @Rafal84 Nad Zegrze raz pojechałem gravelem. Jadąc trasą ode mnie z domu na Fort Bema do Mostu Północnego, potem Płochocińską i dalej szutrem i gruntówkami nad Kanałem Żerańskim. Tam gdzie było równo i gładko jechało się dobrze ale mając rower bez przedniej amortyzacji trzeba uważać na wszelkie krawężniki i dziury. Wracaliśmy przez tereny kolejowe z mnóstwem przejazdów przez tory i dziury i tam na gravelu było tragicznie. Ta sama trasa na MTB, którym tam zwykle jeżdżę jest przyjemna i nie musisz zwracać uwagi na niemal żadne przeszkody. Zawieszenie i szersza opona wybierze wszelkie nierówności. Na gravelu pojedzie się trochę szybciej na odcinkach asfaltowych. Na MTB trochę szybciej na odcinkach terenowych. Odnośnik do komentarza
sl66 Opublikowano 21 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2023 1 godzinę temu, jajacek napisał(a): W związku z tym trzeba by może zrobić korektę rozmiarów w Silexie i Marin 4C patrząc na reach i wziąć rozmiar mniejszy Coś podobnego właśnie próbowałem zrobić w moim pierwszym poście, gdzie dobrałem ramy według takiego samego stacka. Z kolei, jak sugerujesz, dobierając przez pryzmat zbliżonego reach mamy: 1. Marin 4C 1,522 2. Merida Silex 1,556 3. Trek Domane 1,568 4. Spec Roubaix 1,576 https://geometrygeeks.bike/compare/merida-silex-4000-2021-s,trek-domane-sl-5-2022-56-cm,marin-four-corners-2020-s,specialized-roubaix-pro-2022-56/ Wciąż dziadkowozy na prowadzeniu? ? 1 godzinę temu, jajacek napisał(a): Nie wiem. Ja właśnie też nie wiem. Nie umiem porównywać geometrii inaczej niż poprzez parametr pozycji stack/reach ratio. A patrząc na to ratio otrzymujemy zaskakujące wyniki, że najbardziej zrelaksowane gravele mają bardziej agresywne geo niż gold standard szosy endurance oraz road plus. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 21 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2023 Moja stara przełajówka przerobiona na gravela ma górną rurę 557, główkę ramy 155, stack 583, reach 384 i po skrócenia mostka do 80 i odwróceniu go do góry nogami jeździ mi się na niej bardzo wygodnie. Odnośnik do komentarza
sl66 Opublikowano 21 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2023 Godzinę temu, jajacek napisał(a): Moja stara przełajówka przerobiona na gravela ma górną rurę 557, główkę ramy 155, stack 583, reach 384 i po skrócenia mostka do 80 i odwróceniu go do góry nogami jeździ mi się na niej bardzo wygodnie. Stack to reach ratio wychodzi 1,52, co już daje wygodną pozycję, a z odwróconym mostkiem tym bardziej Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się