Skocz do zawartości

Opony Schwalbe


Rekomendowane odpowiedzi

Niekoniecznie polecam, bo moje doświadczenie z MTB jest żadne, ale kilka miesięcy jeżdżę na Maxxisach (Ikon i Ardent) prawie wyłącznie po kamieniach różnego kalibru (głównie, bo takie mam warunki terenowe w okolicy) i korzeniach (mniej). Ciągle żyją.

Odnośnik do komentarza

Ja mam teraz z przodu racing raya a z tyłu za napęd służy race king. Z testów wychodzi, że mają większą odporność na przebicie niż schwalbe. Ja się ścigam i trochę mi zależy na masie, jak Ci nie zależy na 100 gramach to dziewczynie kupowałem zwijane race kingi z dodatkową wkładką antyprzebiciową i mocniejszymi ściankami. Śmiga ze mną od roku po szkłach i jej opony mają gdzieś po czym jadą. Inna kwestia - ja mój cisnę jak debil a ona raczej spokojnie jeździ. 

Odnośnik do komentarza

Opona, dobra opona, najważniejsze : dobrze dobrana do warunków w jakich się lata, to niedoceniana podstawa komfortu i bezpieczeństwa, i żywotności opony. Dochodzi jeszcze właściwe dobrane ciśnienie w gumach.

Przy doborze warto zaznajomić się ze wskaźnikiem TPI, mówiącym teoretycznie o odporności na przebicia i klasie opony (tak jak w przypadku opon samochodowych za które odpowiedzialny jest współczynnik/klasa nośności) . W necie znajdziesz  tabele z wygenerowanymi modelami najpopularniejszych opon jak i tych niszowych z podaniem tego współczynnika.  Dobrze skonfigurowana opona w swej konstrukcji winna być skonfigurowana z dwóch stref materiału o uzupełniających się właściwościach: inny w strefiw bieżnika, inny w strefia ugięcia poprzecznego opony (strefa ścianki opony).

Obecnie użytkuję (w listopadzie kupiłem bez większego przekonania a teraz piszę nie po to by się pochwalić) oponki Vittoria opona Mezcal 29x2.25 XC TNT o współczynniku TPI=120. Cena w okolicy 200zł/ szt . W katalogach jest napisane o sratach-pierdatach, czyli mieszczankach kompozytu gumy 4  – o składnikowych, zwiększających trwałość, przyczepność oraz stanowiących ochronę antyprzebiciową, ale przypuszczam, że tak jak w przypadkach wszelkiej maści kasków i ich wyściełań w postaci MIPS'ów, PIPSÓW i WaveCell'ów, to zwykła ściema.

Poprzednio (lata 2019-2021) miałem MAXXIS Rekon Race lecz w rozmiarze 2.35. Bez szału. Zwykła oponka (pamiętać o kształcie bieżnika w zależności od rodzaju podłoża: błoto/ śnieg - inny bieżnik, susza/szutr/żwir/niestabilne podłoże typu skałą - inny bieżnik). Zaliczyłem 2 przebicia w ciągu 1,5 roku (2x przód, co mnie dziwiło).

Podobnie (lecz zdecydownie lepszy komfort w porównaniu do MAXXIS REKON RACE wykazywała w mniej wymagającym terenie) oponka Vee Tire, Rail Rocco XC, 29x2.3".

Reasumując, przy doborze w pierszej kolejności : typ bieżnika w zależności od terenu + wsp. TPI dla osób chcących się pewniej czuć w terenie bez konieczności naprawy gumy w terenie).

 

Odnośnik do komentarza

Opony drutowe są oponami budżetowymi zbudowanymi z jednolitej wolno ścierającej się mieszanki. Są one ciężkie a zastosowana mieszanka powoduje że mają znacząco gorszą przyczepność. W topowej, zwijanej oponie są wykorzystywane dwie lub trzy mieszanki. Klocki boczne są z miękkiej mieszanki i dają bardzo dobrą przyczepność ale szybko się ścierają. Klocki środkowe są z twardszej, wolniej ścierającej się mieszanki. Niekiedy są stosowane mieszanki mogące przystosowywać się do temperatury. Opona drutowa to taka przysłowiowa "do parku, do miasta i po bułki".

 

Odnośnik do komentarza

Za dużo tu generalizowania. Każda opona rozpoznawalnej marki ma kilka typów wykonania oraz ew. dodatkowych wzmocnień. Np. zwijane Conti występują w wersjach Performance (obecnie ShieldWall System, podłe, cieżkie, grube opony z chińskiej gumy), RaceSport (przyczepna guma BlackChilli, produkowane w .DE, maksymalnie wylajtowane papierowe ścianki i osnowa - przez niektórych uważane do zastosowań Race Day Only), ProTection (BlackChilli, .DE, wzmocnione ścianki boczne i dodatkowe warstwy osnowy o gęstszym splocie - masa pomiędzy wymienionymi uprzednio, najtrwalsza pod względem ew. uszkodzeń, przyczepność i szybkie zużycie zbliżone jak w RS). W przypadku zwijanych Schwalbe kiedyś (obecnie nie lubimy się już z tą marką więc nie wiem) obowiązywał równie prosty system oznaczeń - Performacne (analogicznie jak w Conti taka bieda-opona do niespecjalnie ambitnej jazdy i ew. treningów), LiteSkin (papierowe ścianki, niewielka masa) oraz SnakeSkin (wzmocnione ścianki boczne i odpowiednio cięższa). Z mojej praktyki wynika, że Conti RaceSport czy Schwalbe LiteSkin można całkiem skutecznie rozciąć nawet ostrzejszym patykiem, krawędzią kamienia itp.

Tym samym przed decyzją o ew. zakupie po wybraniu docelowych zastosowań i formy bieżnika warto zgłębić temat ew. wykonań i dodatków.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...