Skocz do zawartości

Geometria - jak rozumieć


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

przymierzam się do kupna Tribana RC500/520 i jestem na granicy rozmiarów L/XL. Spotykam się z opinią, że lepiej rower wydłużyć niż skrócić.

W przypadku Tribanów RC, TT różni się o 16mm, natomiast mostek o 10mm. Moje rozumowanie jest takie, że w tym wypadku lepiej kupić XL i ew. skrócić mostek z 120mm do 110mm, wtedy pomijając rozstaw kół będę miał zbliżoną długość roweru. Ze względu na dłuższą główkę ramy w XL pozycja będzie bardziej wyprostowana. 

 

Czy mam rację ?

 

rower-szosowy-triban-rc500-z-hamulcami-t

Odnośnik do komentarza

Opinie "lepiej wydłużyć" lub "lepiej skrócić" są opiniami z grubsza i mają się nijak do konkretnego przypadku. Do jazdy rekreacyjnej lepiej mieć kokpit wyżej. Natomiast nie da się "uciągnąć" do dłuższego kokpitu mając np. krótkie ręce i długi przekrok. Jak ktoś ma długi przekrok to zwykle potrzebuje rower wysoki i krótki. Jak krótki przekrok i długi tułów do odwrotnie. Jak krótkie ręce to krótszy dosięg do kokpitu. Jak długa kość udowa to będzie siedział bardziej do tułu. 

Najważniejsze parametry to stack i reach. Stack czyli z grubsza wysokość z ktrórej wychodzi kokpit, jest 30 mm wyższa w XL. Reach czyli z grubsza dosięg do kokpitu od środka ramienia korby jest niemal identyczna.  używając mostka krótszego i z odpowiednim kątem, można osiągnąć zbliżoną pozycję. 

Jeśli masz czas i chęć to amerykański kalulator Competetive Cyclist Bike Calculator, wyplua bardzo dobre rezultaty fittingu. Ale trzeba wejść przez VPN, bo nie wpuszcza z Europy.

Odnośnik do komentarza

Ja jeszcze dopowiem mniej merytorycznie. Kiedyś kupiłem Tribana 540 o jeden rozmiar za dużego. Kiedy w domu ustawiłem sobie prawidłowo siodełko to okazało się, że jestem zbyt wyciągnięty, chociaż w sklepie wydawało się w miarę ok. Był to jedyny dostępny rozmiar. Zdecydowałem, że wezmę go  i najwyżej zmienię mostek na krótszy. Założyłem mostek 2 cm krótszy i rower z tą dużą ramą i krótkim mostkiem wyglądał fatalnie. Po prostu widać było gołym okiem, że z rowerem jest coś nie tak. Poza tym stał się nieco nerwowy. Tak więc myślę, że lepiej już mieć ramę trochę za małą i zmienić mostek na dłuższy, ewentualnie z większym kątem. Pół roku temu kupiłem gravela i też długo nie mogłem się zdecydować na rozmiar. Znów wziąłem rozmiar większy, bo jakoś najpierw na większym wydawało się wygodniej. W domu poprzymierzałem się na spokojnie i ... wymieniłem na mniejszy, w którym mostek ustawiłem na plus i jest już ok. Więc jeśli nie można się zdecydować to chyba bezpieczniej jest brać mniejszy, bo jednak łatwiej dostosować mniejszy niż większy. Ale trzeba wziąć pod uwagę to wszystko o czym pisze Jacek.

Odnośnik do komentarza

Różnie bywa. Kilkanaście lat temu kupowałem szosę z Decathlonu. Sprzedawca radził mi M i taki kupiłem. Mój najlepszy kumpel, kupił identyczny, tylko  L. Ja 175 wzrostu, on 180. Przejechałem się 50 km na M, 50 km na jego L, pojechałem do sklepu i wymieniłem na L. Na M jakoś wisiałem nad kokpitem. A potem parę lat kombinowałem jak go skrócić tak, żebym się na nim czuł komfortowo. Okazało się że trzeba było wziąć M i po prostu wydłużyć i podnieść mostek. Wtedy tego nie wiedziałem. Dopiero jak wskazany przeze mnie kalkulator wypluł rezultaty, to przejrzałem na oczy. Tam mam jak byk napisane top tube 53,8-54,2. Stem lenght 10.1-10,7. I bardzo ważny parametr, saddle-handlebar 53,1-53,7. Obecnie mam szosę z górną 54,8 i mostkiem 90 mm ale odległość od końca siodełka do kierownicy mam własnie 53 a rowerze do rekreacyjnej jazdy, przełajówko-gravelu, jeszcze krócej, bo 52. 

Trzeba też zwrócić uwagę na długość korb. W rowerze w rozmiarze L, miałem korbę 175 mm i pobolewało mnie kolano. Obecnie mam 172,5 i jest lepiej. Mojemu synowi w 2019 kupiliśmy rower, z już zamontowaną przez kogoś korbą z pomiarem mocy, z ramieniem długości 170 mm i jest bardzo zadowolony z przejścia z poprzedniej korby 172,5 a ma 182 wzrostu. Bo krótsze ramię korby oszczędza kolana. Dziś tez bym kupił 170. To są wszystko drobne szczegóły ale jak się spędza tysiące kilometrów rocznie, to mają znaczenie.

Odnośnik do komentarza

U mnie z kolei bardziej sprawdza się większy rozmiar i ewentualne skrócenie mostka. Jestem na granicy L i XL u niektórych producentów, ale mam stosunkowo długi tułów i ręce a krótszą nogawkę. Jedyne ryzyko jest takie, że będę dzwonił klejnotami o górną rurę na postoju, ale to moim zdaniem mało istotne. Trochę z duszą na ramieniu kupowałem szosę ze zintegrowanym kokpitem bo tam dopasowanie równa się wymianie kokpitu za spore pieniądze, ale okazało się, że wszystko gra i to chyba mój jak dotąd najwygodniejszy rower.

Odnośnik do komentarza
1 godzinę temu, Piwpaw napisał:

To jest Triban 540 w rozmiarze L, z założonym krótszym mostkiem 80 mm. Tak wygląda rower za duży, którego chcemy zmniejszyć ? Od razu widać, że z rowerem jest coś nie tak.

 

20190220_2109571.jpg

Bez przesady ? źle nie wygląda, jakbyś nie powiedział o mostku to wgl by się nie zwrocilo na niego uwagi. Druga strona medalu co do za małych lub za dużych rowerów o których mówisz jest taka, że na zbyt małym rowerze, może sam rower wygląda ok, ale kolarz lekko za duży na nim już zabawnie :]

Odnośnik do komentarza

Ja bym nie powiedział, że z tym zdjęciem jest coś nie tak. Siodełko i odległość od pionu spuszczonego na środek suportu powinniśmy mieć stałą, po to żeby się znaleźć w pozycji optymalnej biomechanicznie. Wiec nie korygujemy pozycji siodełkiem. Korygujemy kokpitem. Ze zdjęcia wynika że chcesz mieć komfortową pozycję z kierownicą na wysokości siodełka. Opcje mamy tylko skorygowania mostkiem ale również i kierownicą. Kierownica może być typu short reach czyli dająca krótszy dosięg do klamek w górnym chwycie jak i shallow drop dająca krótszy dosięg do klamek w dolnym chwycie. Może też kupić kierownicę typu raiser handlebar, która wydżwignie klamki do góry bez potrzeby podnoszenia mostka. Ja mam na przykład kierownicę, która ma wszystkie te cechy i jeszcze flare (rozszerzana na dole) i mostek 80 mm. Kierownica taka:
https://www.specialized.com/us/en/hover-alloy-handlebars--15mm-rise-plus-flare/p/155205?color=231077-155205

Tu zdjęcie roweru trochę z boku, nie wiem czy to widać. Jak go skończę przerabiać to wrzucę lepsze zdjęcia:

spacer.png

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, Piwpaw napisał:

To jest Triban 540 w rozmiarze L, z założonym krótszym mostkiem 80 mm. Tak wygląda rower za duży, którego chcemy zmniejszyć ? Od razu widać, że z rowerem jest coś nie tak.

Zdjęcie nie jest idealnie z boku ale wydaje mi się, że masz źle ustawioną kierownicę. Dolna rura powinna się znajdować niemal równolegle do ziemi i dopiero do tego położenia dostosowujemy klamki.

https://bike.bikegremlin.com/wp-content/uploads/2016/05/sti-guideline.gif

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, Piwpaw napisał:

Od razu widać, że z rowerem jest coś nie tak.

Wybacz pytanie ignoranta, ale... co tam jest nie tak oprócz dużej liczby podkładek pod mostkiem i stosunkowo wysoko położonego kokpitu?

Odnośnik do komentarza

Tego roweru już dawno nie mam. Może to zdjęcie tego nie oddaje, ale na żywo to był duży rower z krótkim dziubkiem. Taki był efekt skracania go. Po za tym po założeniu tego mostka, który był o 3 cm krótszy od oryginalnego rower zrobił się jakiś narowisty. I to było wyraźnie czuć. Wydaje mi się, że skracanie za dużego roweru bardziej upośledza rower niż odwrotnie.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...