Skocz do zawartości

Nowy łańcuch, korba, kaseta


Rekomendowane odpowiedzi

Hej :)

Mój rower to https://www.rowerymerida.pl/produkt381/juliet-5-v-n2-rower-merida.html. Od nowości nie był serwisowany. Stwierdziłam, że czas się za niego zabrać, po tym jak zobaczyłam ułamane zęby w zębatkach. Skoro i tak będę musiała kupić nowe części i wydać na serwis to chciałabym, aby mój rower był jak najlepszy. Tak więc myślałam o kupnie kasety większej niż 8-rzędowa oraz korby z większą ilością zębów niż mam teraz (42).

W związku z tym mam kilka pytań.

  1. Czy jest to możliwe w moim rowerze, bez wymiany większości innych części?
  2. Jeśli tak, to co musiałabym wymienić oprócz tej kasety i korby?
  3. Jak maksymalnie duże mogą one być?
  4. Czy podczas ich zakupu trzeba jeszcze na coś patrzeć, na jakiś parametr, firmę itd?

Moja korba ma 3 zębatki, ale zobaczyłam, że przednia przerzutka przekręca się dużo większą ilość razy, tzn. aby zmienić np. z największej na średnią trzeba przekręcić 3 razy.

 

      5.  Czy  można kupić korbę, która miałaby więcej zębatek?

      6.  A może w serwisie trzebaby coś wyregulować, no chyba, że to normalne.

 

Będę musiała wymienić też łańcuch, bo zmierzyłam, że na 12 ogniwach, mierząc pomiędzy pierwszym a ostatnim sworzniem ma on 15,6 cm!

 

      7.  Skąd mam wiedzieć jak długi mam kupić łańcuch bez zdejmowania go?

      8.  Czy ważna jest firma podczas jego zakupu, czy są firmy robiące lepsze/gorsze, czy to w rzeczywistości nie ma znaczenia?

 

Widziałam w internecie, że niektórzy producenci chwalą się, że ich łańcuch jest "supercienki".

 

      9.  Jakie to ma znaczenie?

 

Wiem, że zadałam dużo pytań, ale jestem kompletnie zielona w tym temacie. Dopiero dwa dni temu dowiedziałam się, że te zębatki z tyłu to kaseta ;P

Jeśli potrafilibyście odpowiedzieć choć na jedno z tych pytań, to będę wdzięczna.

Odnośnik do komentarza

1. Nie.

 

Musisz wymienić kasetę, korbę, łańcuch, przerzutkę na tył, prawą manetke, tylnie koło.

 

Aby wszystko działało jako powinno, to najlepiej by było tej samej grupy.

 

Nie ma korby o większej liczbie zębatek jak 3.

 

A łańcuch powinien wystarczyć 114 lub 118 ogniw (jak korba 48t i kaseta max 34t).

Odnośnik do komentarza

Co do Twoich pytań, na rynku króluje Shimano i gdzieś tam plącze się SRAM. Bardziej chodzi o to z jakiej grupy osprzętu bierzesz części (odsyłam do poradnika Łukasza), a w Twoim rowerze większość to niestety najniższa.

Supercieńkie łańcuchy są dla supercieńkich pozostałych elementów napędu i nie nadają się do Twojego roweru.

Zmiana na inną grupę Shimano jest nieopłacalna w stosunku do wartości roweru. Tym bardziej, że nie znasz się na tym i nie wiadomo czy sobie poradzisz. Możesz oddać do serwisu ale tam skasują dodatkowo za robociznę.

Masz dwie opcje:

1. Pozostań przy tym co masz z ewentualną wymianą zużytych części na nowe ale tej samej klasy.

2. Kup nowy rower.

 

I bym zapomniał. Akurat te zębatki co masz z tyłu nazywają się wolnobieg.

Odnośnik do komentarza

Wymiana jest mocno nieopłacalna, niestety. Zwłaszcza na lepsze. Bo jakby zostać przy tym, co jest, to zakładając, że np. manetki dobrze działają (co nie jest pewne), jakieś 200-300zł mogłoby starczyć. Gorzej, kiedy zechcesz ulepszać.

Bez wchodzenia w szczegóły, wolnobieg z tyłu oznacza, że jeśli chcesz więcej niż 7 biegów, musisz wymienić tylne koło (najtańsze ponad 100zł). Do tego dochodzi tak jak pisze @Nath, w zasadzie cała grupa, czyli lekką ręką kilka stów, do tego prawie na pewno robocizna, bo nawet zakładając Twoje zacięcie, koszt narzędzi też byłby niemały.

Może faktycznie rozważyć zakup nowego roweru? Jaką kwotę mogłabyś/chciałabyś przeznaczyć, to Ci powiemy, czy to w ogóle ma jakikolwiek sens.

Odnośnik do komentarza

https://rowerplus.pl/korby-mtb-cross-trekking/3105-sunrace-fcm2b-mechanizm-korbowy.html

https://rowerplus.pl/wolnobiegi-wielorzedowe/3064-sunrace-wolnobieg-7-rzedowy.html?search_query=wolnobieg&results=52?s=1

Raczej pozostań przy tym samym stopniowaniu (14-28), bo np. 14-34 - nie wiadomo czy ogarnie tylna przerzutka. No i nie wiem, czy taki jest Ci potrzebny.

https://rowerplus.pl/lancuchy-5-6-7-i-8-rzedowe/3066-sunrace-cnm54-lancuch.html?search_query=lancuch&results=404?s=1

To nie alternatywa dla Shimano HG-40. To jakby porównać pas transportowy do gumki od majtek :)

Wymiana korby na taką z większym blatem wymaga zmiany przerzutki przedniej. Taka ogarnia:

http://e-bmx.pl/opis/6100315/przerzutka-przod-shimano-alivio-fd-mc14-286-dolny-ciag.html

Odnośnik do komentarza

Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Chciałabym, aby mój rower jeździł szybciej, bo zaczęłam amatorsko brać udział w zawodach triathlonowych, nie wiążę z tym przyszłości, tylko kilka startów "for fun" i nie chciałabym kupować nowego roweru za kilka tysięcy. U mnie nie jest problemem siła nóg tylko to właśnie, że rower jest wolny. Na całość chciałabym przeznaczyć do 200 zł, razem z robocizną w serwisie, jak się orientowałam, za wymianę jednej części biorą 10-15 zł, więc to nie majątek. Ale jeżeli piszecie, że lepiej nie wymieniać części na większe, to zostanę przy tym co mam.

Odnośnik do komentarza

Jestem pełen podziwu jeśli startujesz w TRI takim rowerem. Żadko kto nie ma w tym sporcie jakiejś mniej lub bardziej wypasionej szosówki, nie mówiąc o rowerach typowo do TRI za kilkadziesiąt tysięcy. 

Zmień części n te co zaproponował "jancio", opony na wąskie i jak starczy kasy widelec sztywny. Zawodów pewnie na nim nie wygrasz ale chyba nie o to Ci chodzi więc śmigaj - jeśli ma to sprawić przyjemność. :D

Odnośnik do komentarza

Dwie najmniejsze koronki na wolnobiegu są dojechane. Nowego łańcucha nie przyjmie. Korba  - raczej też. Zresztą blat 42T  do szybkiej jazdy, to trochę za mało. Nie mniej - popracuj nad kadencją. To ona daje szybkość, a oprócz tego - zapas mocy. To analogicznie jak w samochodzie: nie jeździ się na 5-ce z prędkością 50 km/h.

Ja na wolnobiegu najszybciej dojeżdżam koronkę 21T. Nie twierdzę, że jeżdżę szybko, ale te 28 km/h - jako średnią zazwyczaj na trasie osiągam.

Odnośnik do komentarza

Może na początek założyć ten nowy łańcuch by być pewnym że go nie przyjmie ;-). A co do korby, ja teraz kręcę tylko na blacie 34t i osiągam prędkości w granicach 20-30km/h na płaskim, schodząc na kasecie do 15t, na lekkich zjazdach przy 11t nawet 40-44km/h na moment się osiągnie ;-). Na triatlonie się nie znam ale wydaje mi się że tam raczej stawia się na wytrzymałość organizmu niż siłę nóg.

 

Ogólnie to rower na kołach 26 cali. Chcąc go przyspieszyć najlepiej byłoby wymienić go na 28 cali. Wziąść udział w jednych, drugich zawodach, wkręcić się i wtedy inwestować w ten sport, szukac jakąś wygodną szosę i śmigać ;-).

Odnośnik do komentarza

Czy jest znacząca różnica pomiędzy tymi łańcuchami oprócz ceny:

https://www.empik.com/profex-lancuch-6-8-rzedowy-1-2-x-5-64-mtb,p1195781347,sport-p

https://www.empik.com/kmc-lancuch-114-ogniw-rozmiar-uniwersalny,p1200173567,sport-p

https://www.empik.com/shimano-lancuch-114-ogniw-rozmiar-uniwersalny,p1200037502,sport-p ?

 

Shimano ma chromowane sworznie łączące, ale czy dużo one dają do wytrzymałości łańcucha?

Odnośnik do komentarza

Może na początek założyć ten nowy łańcuch by być pewnym że go nie przyjmie ;-). A co do korby, ja teraz kręcę tylko na blacie 34t i osiągam prędkości w granicach 20-30km/h na płaskim, schodząc na kasecie do 15t, na lekkich zjazdach przy 11t nawet 40-44km/h na moment się osiągnie ;-). Na triatlonie się nie znam ale wydaje mi się że tam raczej stawia się na wytrzymałość organizmu niż siłę nóg.

 

Ogólnie to rower na kołach 26 cali. Chcąc go przyspieszyć najlepiej byłoby wymienić go na 28 cali. Wziąść udział w jednych, drugich zawodach, wkręcić się i wtedy inwestować w ten sport, szukac jakąś wygodną szosę i śmigać ;-).

Oczywiście, że szosa była by szybsza, ale... po asfalcie. Klaudia nie napisała, po jakich drogach jeździ. Przy czym nie jest szybsza ze względu na średnicę kół, bo jest prawie identyczna, ale ze względu na szerokość opon, inną pozycję i mniejszą masę (głównie napędu).

To prawda, że nawet na przełożeniach nawet rzędu 2,7 - można chwilowo przekroczyć 50 km/h, ale to jest męczące. Wymaga naprawdę wysokiej kadencji, a tego się nie wyćwiczy przez tydzień ;). Jak się jeździ na singlu, no to nie ma wyjścia, ale po to ma się rower ze skrzynią biegów, żeby sobie zadanie ułatwić. Poza tym - Ty masz kasetę zaczynającą się od 11T. Wolnobieg zaczyna się od 14T. Blat 42T - jak dla mnie był by trochę za mały. 48 - myślę, że był by optymalny. W wybitnie płaskim terenie - może 46, ale to była by korba nietypowa i nie tania.

Nawet gdyby ten wolnobieg przyjął nowy łańcuch, to będzie go szybko niszczył. Moim zdaniem - nie opłaca się.

 

@Klaudia07 Konkretnie i na temat: Do wolnobiegu sunrace używałem 3-ech łańcuchów: 1 - shimano i 2 - KMC. Wymieniałem rotacyjnie co miesiąc (600 - 1000 km). Shimano wyciągał się 2 razy szybciej (opuszczałem mu jedną kolejkę) i bardziej mulił przy zmianie biegów.  

Odnośnik do komentarza
  • 1 rok później...
Dnia 28.07.2018 o 14:37, rowerowy365 napisał:

Jestem pełen podziwu jeśli startujesz w TRI takim rowerem. Żadko kto nie ma w tym sporcie jakiejś mniej lub bardziej wypasionej szosówki, nie mówiąc o rowerach typowo do TRI za kilkadziesiąt tysięcy. 

Zmień części n te co zaproponował "jancio", opony na wąskie i jak starczy kasy widelec sztywny. Zawodów pewnie na nim nie wygrasz ale chyba nie o to Ci chodzi więc śmigaj - jeśli ma to sprawić przyjemność. :D

"...Żadko..."  -tak z nudów siedzę i czytam. Ufam że to błąd w sztuce :)

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...