Skocz do zawartości

janciowodnik

  • Ilość treści

    431
  • Rejestracja

  • Ostatnio

O janciowodnik

  • Ranga
    Stały bywalec

Profile Information

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Radom
  1. janciowodnik

    Prędkości na rowerze.

    Mnie akurat tajm często chodzi po głowie :) . Większość rockowych kawałków jest właśnie w tempie 80 - 120, więc z określeniem kadencji nie mam większego problemu. Bardzo prosty wzór na określenie prędkości, dokładność - taka sobie, ale przy jeździe turystyczno-rekreacyjnej - wystarczająca: Przełożenie x10 to prędkość w km/h przy kadencji 85 (na szosowych kołach). Na każde +/- 10 rpm dodaję/odejmuję 2 - na lżejszych przełożeniach, 3 - na twardszych.
  2. janciowodnik

    hałasy na dużym blacie

    W zasadzie zgadzam sie z przedmowcami. Sam mam blat Claris, ale korba i w ogole caly naped - inne. Ten blat raczej nie powinien sie wykrzywic, natomiast korba moze krzywo siedziec na kwadracie. Dociagnij srube. Ale u mnie i to nie pomoglo. Blat lekko chodzi na boki. Mlynek - tez, ale ze wzgledu na mniejsza srednice - nie powoduje to zadnych skutkow. Od kiedy zalozylem lepsza przerzutke (shimano 105) - prawie po kazdej zmianie biegu z tylu - poprawiam przod. Tyle, ze mam manetke analogowa. Nie wiem jak ma przerzutka Claris, ale 105-ka ma na wewnetrznej blasze przetloczenie-zabek, ktory ulatwia wciaganie lancucha na blat. Jakbym podniosl przerzutke wyzej - to nie bedzie spelnial swojej roli.
  3. janciowodnik

    Serwis kółeczek przerzutki.

    Kupilem kiedys na szybko w sklepie stacjonarnym kolka Shimano po 3 zl/szt. Bardzo podobne, tyle ze 10T. Sprzedawca tlumaczyl mi, ze sa do 9s. i do mojej przerzutki nie beda sie nadawac, ale pasowaly :). Kilka kkm przejezdzilem, zabki sie nie wytarly, tulejki sie nie zatarly, ale jednak wole maszyny.
  4. janciowodnik

    Serwis kółeczek przerzutki.

    Czyli masz dlugi wozek. Lancuch inaczej sie uklada. Wprawdzie przy Tourney ss. byly fabrycznie 11T, ale od razu wywalilem, bo byly badziewne. Bez blach bocznych i tarly o wozek. Wg mojej wiedzy - nie mozna stosowac kolek nizszej klasy do napedow o wiekszej ilosci rzedow (wezszy lancuch), ale odwrotnie - nie ma przeszkod.
  5. janciowodnik

    Hamulce tarczowe czy szczękowe?

    Raz mialem mozliwosc przejechac sie kawalek na tarczowkach hydraulicznych. To nie dla mnie. Przednie kolo stanelo deba przy minimalnym nacisku na klamke. Dobrze, ze mala predkosc i bylo troszke piasku, wiec nie przekoziolkowalem. Ale zdaje sobie sprawe, ze zmniejszenie predkosci chocby o 30 km/h na 10% zjezdzie, to powazne wyzwanie dla hamulcow cantliver przy wylajtowanych obreczach szosowych. @Elle #2: 2x nieprawda: Moj Tourney nie jest plastikowy, lecz stalowy :) , ale juz wkrotce sie go pozbede. Przerzutka wyzszej klasy bedzie dzialac, tylko trzeba zalozyc szerszse kolka.
  6. janciowodnik

    Serwis kółeczek przerzutki.

    Dzieki za wyjasnienia, chociaz nie jestem autorem tematu :) Tulejki, to te krazki obok kolek na zdjeciach. Widze 1 komplet, a z ulomnego tlumaczenia strony wnioskuje, ze ustawiaja szerokosc wozka na ok. 9mm (dla napedu 11s), i mozna je przykrecic wkretami zarowno 4; 5, jak i 6 mm. Nie wiem, jak to mozliwe? Ktos mi tlumaczyl, ze ilosc zabkow na kolkach zalezy od ilosci rzedow napedu, ale nie zrozumialem. Pierwsza przerzutke mialem z kolkami 10T i tego sie trzymam. Nie wiem, czy dobrze mysle, ale wydaje mi sie, ze male kolka powoduja mniejsze zapetlenie lancucha, co daje mniejsze opory mechanizmu i wieksza pojemnosc przerzutki.
  7. janciowodnik

    Prędkości na rowerze.

    Napisałem, że to bardzo lekka górka (1 - 2% - w Górze Kalwarii). Nie mierzyłem przy pomocy urządzeń z homologacją :), ale jakieś-tam poczucie rytmu mam i jak porównuję ze wskazaniami przydrożnych radarów z wyświetlaczem - nie mylę się więcej niż o 5%. Próbowałem utrzymać koło i wykręciłem tyle samo obrotów, ale na 2,38, co wg mojej wiedzy daje ok. 34 km/h. Miał pewnie 2 ząbki więcej na blacie i powoli, ale mi uciekał. Tak się jakoś składa, że z tych, którzy mnie objeżdżają - 9 na 10 kręci właśnie ponad 100, a gdzieś co 5-ty - ponad 120. Coś w tym musi być ;). Coraz więcej widuję na mieście singli/o.k. z zębatką 28 - 32 przykręconą do korby przez adapter. Niewykluczone, że jak mi się stan zdrowia nie poprawi to wkrótce sam się na coś takiego przesiądę. 30 km/h poleci przy wysokiej kadencji, a pali gumę z pod świateł :) Dokładnie tak jest. Jak jeździłem w dłuższe trasy na ostrym kole - wprawdzie pod dokuczliwy wiatr odwracałem koło i wtedy na większej koronce miałem przełożenie 2,71, ale i tak było za twardo. Średnia spadała nawet poniżej 20 km/h po płaskim. Kilka miesięcy temu trafił mi się znów bardzo uciążliwy wiatr, ale miałem już zmienne przełożenia. Jechałem pół na pół: 2,13 i 2,38. Średnia 25.
  8. janciowodnik

    Serwis kółeczek przerzutki.

    Ciekawa oferta, ale nie mogę ogarnąć ile one faktycznie kosztują? Obecnie jeżdżę na kółkach tacx, które kupiłem w CR za nieco ponad 40 zł/kpl. Mają dołączone tulejki w różnych rozmiarach, więc pasują do prawie wszystkich przerzutek. Nie wiem, jak te z ali- ? W pierwszym komplecie kółek tacx bardzo szybko zatarły mi się łożyska i nie dało się wymienić, bo kółka pękały przy wciskaniu, ale że kupiłem 2 komplety, więc założyłem drugi i przejechałem już na nim gdzieś tak 8 kkm. Ładnie się kręcą, nie widać śladów zużycia ząbków. Moje kółka mają 10 ząbków. Czy kółka 11T nadają się do przerzutki z krótkim wózkiem?
  9. janciowodnik

    rowerowy humor tudzież absurdy :)

    Zazwyczaj łączę wyjazdy rekreacyjne z celowymi, bo nawet mi się nie chce nabijać kilometrów po nic. Przyjechałem kiedyś do Nadarzyna pod Warszawą. Gość, od którego kupowałem też na miejsce spotkania przyjechał na rowerze. Wprawdzie był dość wysoki, ale rower (MTB 29") miał w rozmiarze XXL. Chwila rozmowy, zapytał: skąd przyjechałem. - No i chciało się panu jechać tyle km... i na takim małym rowerku? No cóż... szosę w rozmiarze 50 ktoś wystawił na allegro w dziale: rowery dziecięce :)
  10. janciowodnik

    Prędkości na rowerze.

    U mnie też stopy układają się pod różnymi kątami. Widzę to wyraźnie po odciskach pedałów na zelówkach, ale jeżdżę w noskach, więc chociaż tyle, że wymuszają prawidłowe ustawienie wzdłuż. Np. zięciowi za nic nie mogłem ustawić siodełka na pion od kolana, bo uparcie przesuwał stopę do przodu i wychodziły bzdury. Moim zdaniem ból ud w górnej części jest spowodowany w kolejności: - jazdą siłową z niską kadencją - nieprawidłowym ustawieniem siodełka lub/i stopy na pedale - ogólnie - przetrenowaniem. Za dużo jazdy na raz. Też to miewam. Zwykle po dłuższych trasach. I to uważam za normalne. Owszem, staram się kręcić dość wysokie kadencje, ale chcąc dojechać do celu w rozsądnym czasie - np. pod wiatr - muszę też trochę przycisnąć. Ale zauważyłem bezsprzecznie, że jeżdżąc na ostrym kole - pojawia mi się to szybciej i częściej. Wiadomo - na stałym przełożeniu czasem kręci się bardzo wysokie kadencje, a czasem trzeba cisnąć. Ja - akurat nie mam większych problemów z oddechem, pikawa też daje o sobie znać dopiero przy kadencji powyżej 130, natomiast mam problem z mięśniem uda, zwłaszcza prawego. Jeżdżę na coraz lżejszych przełożeniach. Zaczynałem na ostrym kole od 3,07. Obecnie - na szosie - po płaskim - pół na pół: 2,79 i 2,38. A średnia z tego powodu nie spada, nawet jest tendencja delikatnie wzrostowa. Z tego, co widzę - idę raczej w prawidłowym kierunku. Wczoraj objechał mnie gość, który pod bardzo nieznaczną górkę jechał na przełożeniu ok. 2,5, ale... kręcił ze 120 rpm.
  11. janciowodnik

    Triban 100 - upgrade

    Na 25C daje radę po prawie wszystkim oprócz piaskownic. Czy na asfalcie będą szybsze?.. Na slickach 25C przejechałem ten sam 50-km odcinek o 2 min. szybciej niż na topornych, uniwersalnych 1,75". Trudny do ustalenia jest wpływ wiatru, kondycji danego dnia i paru innych czynników. Powinny być cichsze, bardziej dynamiczne (bo lżejsze) i może - bardziej odporne na przebicia. Karbon z założenia lepiej tłumi, ale można stosować inne patenty. Ostatnio rozpowszechniły się spodenki z pieluchą. Testowałem, ale nie mam przekonania. Za to wymerdałem b. dobre siodełko: https://www.olx.pl/oferta/siodelko-vertu-180g-warszawa-CID767-IDnNDju.html#dc05a666c8 Z tego, co czytałem - jest lepsze od oryginału (Tioga Spyder), chociaż o 50 g cięższe, ale 10x tańsze. Nie wiem, czy miała być pod kasetę? Autor się nie wypowiedział. Ale też się znajdzie. Nawet tańsza: https://www.centrumrowerowe.pl/piasta-novatec-802sb-pd838/ Nie jest ładna - jak do szosy, ale dobra marka i nie ciężka. Szprychy kupuję w e-bmx pl. po 20 gr/szt. Jeszcze żadna mi się nie urwała. Nyple - z odzysku, zaplatam sam. Czasem - jedna :p Tak już jest, że zawsze sprzedajemy za tanio, a kupujemy za drogo. Nie stronię od używanych rzeczy, ale muszą być b. tanie, bo zawsze trzeba się liczyć z wadami ukrytymi. Do mojego rumaka kupiłem np. używane przerzutki. Przód - Shimano 105, tył - Microschift - obie po 20 zł/szt.
  12. janciowodnik

    Prędkości na rowerze.

    Sprawdź ustawienie siodełka i od pozycji wyjściowych jeszcze trochę pokombinuj. Dla mnie np. im wyższa kadencja - tym muszę siedzieć bliżej. Siodło szosowe jest długie i daje możliwość przesuwania się, ale i tak mam ustawione bliżej niż by to wynikało z zaleceń. Czy używasz nosków lub zatrzasków? Większość osób, które jeżdżą na platformach ma tendencję do przesuwania stopy za bardzo do przodu. Wiadomo, że jeśli całe życie jeździłeś z kadencją 60 rpm, to trudno Ci będzie przejść od razu na 120, ale jeśli chcesz osiągnąć lepsze wyniki, to nie masz innego wyjścia. Spójrz na wykres zależności mocy od obrotów, który zamieściłem wcześniej.
  13. janciowodnik

    Triban 100 - upgrade

    https://rowerplus.pl/obrecze-28-cali-i-29er-622-mm/5826-remerx-taurus-obrecz-rowerowa-28-cali.html https://rowerplus.pl/opaski-na-obrecz/1207-continental-opaski-na-obrecz.html https://rowerplus.pl/opony-szosowe-28-cali-622-mm/2862-continental-ultra-sport-ii-opona-rowerowa.html https://rowerplus.pl/piasty-tylne-szosowe/3654-sturmey-archer-hbt30-r-piasta-tylna-torowa.html https://rowerplus.pl/piasty-przednie-szosowe/3777-sturmey-archer-hbt30-f-piasta-przednia-torowa.html Dla mnie są sensowne, choć to nie wysoka półka, ale do jazdy turystyczno-rekreacyjnej większy wypas był by bez sensu. Jakoś trudno mi uwierzyć, że ktoś sprzedaje nieuszkodzony rower, na którym odbył dwie wycieczki - za pół ceny - tylko dlatego, że brakuje mu 2 dziurek do mocowania bidonu. To podobnie, jak z używanymi samochodami: stał w garażu przykryty kocykiem, dziadek nim jeździł tylko do kościoła :D Może jestem odosobniony w swoich poglądach. Może jestem strasznie wybredny, ale nie pasował by mi żaden rower nowy, ani używany taki jak go zrobili w fabryce. Jak mi się podoba jeden podzespół, to inny jest do bani.
  14. janciowodnik

    Prędkości na rowerze.

    Chyba więcej. Średnia 36 km/h to dla mnie kosmos. Natomiast jeśli chodzi o przewyższenia (przynajmniej te - podawane przez mapy google), to nie traktuję ich wiążąco. Np. 50 m na 5 km to może być równie dobrze 1% przez cały odcinek (zupełnie nieodczuwalne) jak i 10% podjazd na odcinku 500 m. Tak z ciekawości przepatrzyłem niektóre odcinki, które na różnych trasach, które w ostatnim czasie przejechałem: 1. Z Ostrowca Św. do krzaczorów przed Skaryszewem, gdzie stanąłem na przerwę: 45 km, przewyższenie 140 m, z czego 80 m na 7 km, ostre koło 46/16 - 1:25 2. Z Wiśniówki (Kielce) przez Górki Masłowskie (błądziłem, wracałem się, pytałem o drogę) do sklepu w Ostojowie (między Łączną, a Suchedniowem) - ok. 40 km, przewyższenie ok. 350 m, rower turystyczny uszosowiony ;) 52-42 z przodu, 12-21 z tyłu 1,5 h. Na jednej górce - ostatnie 50 m na stojąco, poza tym - spoko. 3. Jak pisałem wcześniej - prawie po płaskim przed Sandomierzem - 1-ka z przodu, chwilami - tropiłem węża :). Jacku - nie panikuj :) moja babcia z arytmią żyła 86 lat, ale nie jeździła na rowerze ;) . U mnie - coś po drodze między pompką, a nogą. Badanie za 2 miesiące.
  15. janciowodnik

    Triban 100 - upgrade

    Jeśli masz sentyment do tego rodzaju rowerów, to doskonale Cię rozumiem. Jeśli się nie ścigasz i nie potrzebujesz popisywać się wypasionym sprzętem, to inwestuj w swojego T100. Upewnij się tylko, czy będą pasowały części, które chciał byś włożyć (rozstaw haków, średnice rury sterowej, mocowanie przerzutek itp.) Masa ramy ma mały wpływ na całość w rowerze szosowym i masy ram badziewnych i wyczynowych nie różnią się aż tak wiele, jak by się mogło wydawać. Moja (stalowa !) waży 2,3 kg. Największy wpływ na masę roweru mają koła. Następne miejsca, to korba, siodełko, mostek, kierownica, przerzutki. Pod pojęciem koła - rozumie się również opony i dętki. Opony takie - na wyścigi - ważą niewiele ponad 200 g, a dętki - nawet poniżej 100. Ale jeśli używasz roweru rekreacyjnie, turystycznie i tak w ogóle do przemieszczania się - nie idź w najbardziej wylajtowane komponenty. Zwłaszcza koła. Te rzeczy są drogie, mniej trwałe i bardziej awaryjne. Moja szosa-retro waży ok. 12 kg i daje się tym jeździć. Również - po lekkich górkach. Żeby założyć tarczówki - musiał byś zmienić piasty na takie, które mają otwory pod śruby do mocowania tarcz. Ale po co Ci to? - jeśli nie potrzebujesz wyhamować na 15% zjeździe z prędkości 80 km/h?. To zwiększa masę, generuje koszty, komplikuje konstrukcję. Jeśli nie zadowala Cię skuteczność posiadanych hamulców - to po prostu zmień klocki. Nie podam Ci symbolu klocków, które aktualnie mam, bo kupowałem w CR i niedawno skasowali historię zamówień. Wiem, że były dedykowane do Shimano 105. Jestem zadowolony, skuteczność jest wystarczająca. Również w deszczu. Nie jestem zwolennikiem przesadnie ostrych hamulców. W sytuacji zagrożenia nie panuję nad siłą nacisku na klamkę, a nie lubię fikać koziołków przez kierownicę ;) . Przejrzałem swoje rupiecie. Kaseta 7s. jest węższa niż wolnobieg 7s. Odpowiada mniej- więcej szerokością wolnobiegowi 6s. Manetka raczej nie będzie kompatybilna.
×