Skocz do zawartości

Jak "zmniejszyć" za duży rower?


Rekomendowane odpowiedzi

Kupiłem rower 19'' - w necie było napisane, że ma 19, ale okazało się, że ma 21'' (długość ramy od krawędzi mocowania siodełka do osi suportu 54 cm) !!

 

Nie zauważyłem tego od razu, wydawał sie duży, ale myślałem, że tak musi być. Rower jest chyba fajny i w niezłej cenie... Jest koniec sezonu i wymiana nie jest możliwa. Rozważam "zmniejszenie" go poprzez wymianę np. mostka, czy kierownicy. Nie wiem, czy coś jeszcze mogę zrobić. Nie znam sie na tym, więc to jest trochę dla mnie kłopotliwe.

 

Czy to dobra droga? Czy raczej powinienem rower sprzedać/wymienić na mniejszy?... Mam 175 cm, rozmiar nogi okolo 78 cm (po wewnetrznej). Nie mam za bardzo jak przejechać się na 19'' żeby sprawdzić, czy te kilka cm ramy to rzeczywiście odczuwalna zmiana komfortu.

 

Oto mój rower: http://archive.fujibikes.com/archivebikes.php?prodid=3561&prodname=Absolute%201.3%20Disc [Fuji Absolute 1.3 disc z 2015 r.]

 

 

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza

Na takie wymiary, to bym Ci polecał 18, góra 19"...

Krótki mostek przesuwanie siodła itp. to półśrodki i nie dojdziesz do komfortu, jaki da mniejsza rama. Zmiana długości mostka mocno wpływa na prowadzenie roweru. Na Twoim miejscu (jeśli nie chcesz zwrócić roweru) kupiłbym ramę i przełożył osprzęt. Nie ma sensu się męczyć..

Odnośnik do komentarza

@Wikrap1 dobrze radzi, ale ramy nie sprasujesz. Pamiętaj, że zmiana długości mostka wpływa na prowadzenie roweru, krótki mostek spowoduje nerwowość w prowadzeniu (innymi słowy rower stanie się bardziej zwrotny, czasami aż za bardzo), niektórzy robią to celowo, innym będzie to przeszkadzać. Jestem wyższy od ciebie (~5cm), ale 21" to dla mnie również za dużo. Twoja rama w poziomie wg producenta ma 60cm + mostek (obstawiam 110mm). Ja w swoim mam 55cm + 100mm, a nie wiem czy 90mm w moim wypadku nie byłoby lepsze ;)
 

Odnośnik do komentarza

Tak się składa, że masz dokładnie taki sam wzrost i nogę co ja. A mój Cube SL Road ma pionową rurkę 49 cm.

 

Zacznijmy od tego, że ktoś Cię nieźle wkopał z tym rozmiarem i ja bym oddał rower z żądaniem zwrotu pieniędzy, za wprowadzenie w błąd.

 

Jeżeli chodzi o "zmniejszanie" tej ramy, to już chłopaki wszystko napisali. Taka zabawa nie ma sensu, bo sama odległość od kierownicy to nie wszystko.

 

Ja bym oddał rower, jeżeli będziesz miał z tym problem, to szybko rób print screen opisu z aukcji/sklepu i idź do Rzecznika Praw Konsumenta. I pomyślał o zakupie
rozmiaru mniejszego, który powinien leżeć idealnie.

Odnośnik do komentarza

Moim zdaniem rura pionowa nie ma aż tak istotnego znaczenia. Najważniejsza jest długość górnej rury. Też mam 175 wzrostu (tylko noga 82). Co producent to inna geometria i rozmiary. Mój góral Spec Hardrock 17,5" ma dłuższą górna rurę niż mój trekking Bulls 19". Jeżdzę też na hybrydzie Specu Sirrusu 21 cali, szosówce Spec Roubaix 54cm i szosie wyścigowej 56cm.

 

Pytanie podstawowe to to, czy to co pisze producent na swojej stronie jest zgodne z prawdą. Bo jesli górna rura ma, tak jak napisali 599mm, to nic z tym nie zrobisz bo rama jest zdecydowanie za długa. Najkrótszy sensowny mostek to 75mm ale dla optymalnego sterowania to pomiędzy 90 a 120mm. Niektórzy mają mostki regulowane które podnoszą do góry tak że mają efektywnie 1-2cm. To najlepsza droga do wypadku.Co do geo. U Speca geo na stronie ma się nijak do faktycznych wymiarów. Generalnie zgodzę się z przedmówcami że przy 175 wzrostu optymalnym rozmiarem jest coś pomiędzy 17,5 a 19 cali w zależności od producenta i przeznaczenia roweru (ściganie czy jazda relaksacyjna). Górna rura powinna być z grubsza długości 53-55 cm w zależności od budowy ciała. Jak się porządnie pomierzysz to możesz wyliczyć optymalny rozmiar tu:

http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp

Odnośnik do komentarza

Dzieki Jajacek, tez doszedłem do wniosku,ze rura "podsiodełkowa" nie ma żadnego znaczenia - siodełko będzie ewentualnie troche mniej lub troche bardziej wysuniete na sztycy. Oczywiscie rozumiem, że jest to punkt odniesienia ogólnie przyjęty i ma to zwiazek z mniejszą lub większa rama ogólnie. 

 

Moja górna rura mam od spawu do spawu 53,5 cm. O ile pamiętam w tym modelu 19'' ma rurę poziomą o około 2,5 cm krótszą. Próbuję rower sprzedać, ale delikatnie użytkuję go póki co. Podpisałem przy kurierze, że wszystko sie zgdza, jeździłem 2 tygodni i sie zorientowałem, że to jest 21 cali a nie 19. W tej sytuacji, uważam, że wina w 50% jest po mojej stronie. Z reszta nie z kim gdać bo firma jest obecnie na urlopie...

 

Założyłem mostek regulowany. Dał on dwie rzeczy: kierownica cofneła się okoł 1 cm z powodu krótszego mostka - (nowy ma 80 mm, stary 90) i około 1 cm z powodu znacznie większego kąta. Dodatkowo kierownica poszła około 2 cm do góry. Dlaczego piszesz, że to najlepsza droga do wypadku??? 

 

Docelowo chcę zmienic mostek na stały, ale ten regulowany pozwala fajnie sprawdzić jak położenie mostka w praktyce przekłada sie na komfort. Dzis przejechałem 28 km, wiem, że to mało, a dla mnie to na razie maraton. Bóle kręgosłupa zniknęły, nie wiem, czy przez przypadek, czy moze z powodu podwyzszenia i przybliżenia kierownicy. Pojawia sie za to nieprzyjemne drętwienie rąk, zwłaszcza prawej. Ale ja waże 100 kg, co nie jest z pewnością bez znaczenia. Zamierzam założyć rogi żeby zmieniać pozycję. (ergon GP5 - koszmarnie drogie, ale podobno świetne).

Odnośnik do komentarza

Jeśii górna rura jest 53,5 od spawu do spawu to znaczy że jest ok. 55,5 center-to center czyli na granicy mozliwości dopasowania moim zdaniem. I jak to często bywa nie ma nic wspólnego z wymiarami na stronie producenta. Skrócenie pozycji można uzyskać przez mostek ktrótszy, podniesiony delikatnie do góry lub jedno i drugie. Pisząc o możliwości wypadku miałem na myśli ekstremalną pozycję gdzie ludzie podnoszą mostek regulowany tak wysoko że jest niemal prostopadle do górnej rury (90 stopni) co powoduje problemy ze sterowaniem rowerem. Tak więc regulowany może być, jak najbardziej byle nie przekraczał rozsadnego kąta, powiedzmy 25%. Prosta metoda dopasowania pozycji jest taka. Wkładasz zgięty łokieć przed koniec siodełka. Jeśli masz więcej niż 2-3cm od końca palców do kierownicy musisz skrócić pozycję. Jadąc nie możesz być tak wyciągnięty że garbisz plecy. Kregosłup lędźwiowy powinien być stosunkowo prosty.

 

Co do rogów nie doradzę. Prawie każdemu drętwieją dłonie częsciej lub rzadziej. W rowerach z prostą kierownicą mam bardzo krótkie, gumowane rogi Specialized P2 OverEndz. Mnie sie podobają bardziej niz różne aluminiowe które miałem ale są bardzo krótkie co nie każdemu odpowiada. Dobre chwyty mają IMHO większe znaczenie. Akurat lubię różne rzeczy Specowe i chwyty w trekkingu mam BG Contour Lock. Polecam ale pewnie podobnych jest wiele.

Odnośnik do komentarza

Miałbyś rację gdyby była to duża różnica w rozmiarze ramy albo klasyczna a nie slopingowa geometria. W tym wypadku to chyba raczej nie grozi. Ale optymalnie w przekroku powinno się móć włożyć pięść między ramę a krocze. Sam mam jeden rower który jest dla mnie za duży wysokościowo i w przekroku mam ledwie kilka cm ale nigdy nie miałem z tym problemu. Spadanie na ramę IMHO dotyczy najczęsciej jazdy off-roadem. Po za tym chyba bardzo rzadko spada się obiema nogami jednocześnie, zwykle raczej na jedną stronę.

Odnośnik do komentarza

Jak stoję nad rama to jest ok, nie ma luzu dużego, ale mogę przednie koło podnieść jeszcze nieco do góry. To jest w ogóle nieistotny problem. Bardziej mi przeszkadza, że nie mogę się noga podeprzeć jak siedzę na siodełku, np przed czerwonym światłem. Ale to chyba nie zależy od rozmiaru ramy, a tylko od ustawienia siodełka... 

Odnośnik do komentarza

Jak stoję nad rama to jest ok, nie ma luzu dużego, ale mogę przednie koło podnieść jeszcze nieco do góry. To jest w ogóle nieistotny problem. Bardziej mi przeszkadza, że nie mogę się noga podeprzeć jak siedzę na siodełku, np przed czerwonym światłem. Ale to chyba nie zależy od rozmiaru ramy, a tylko od ustawienia siodełka... 

Przy prawidłowo ustawionej wysokości siodełka nie powinieneś móc się podeprzeć nogą (siedząc na siodełku) bo znaczy to, że siodełko jest za nisko.

 

Przy prawidłowo ustawionym siodełku noga na pedale w najniższym położeniu korby powinna być leciutko ugięta

 

https://roweroweporady.pl/jak-ustawic-siodelko-w-rowerze/

Odnośnik do komentarza
  • 2 tygodnie później...

Jak stoję nad rama to jest ok, nie ma luzu dużego, ale mogę przednie koło podnieść jeszcze nieco do góry. To jest w ogóle nieistotny problem. Bardziej mi przeszkadza, że nie mogę się noga podeprzeć jak siedzę na siodełku, np przed czerwonym światłem. Ale to chyba nie zależy od rozmiaru ramy, a tylko od ustawienia siodełka...

 

Żeby sie podeprzeć na rowerze prawidłowo ustawionym pod siebie siedząc/pozostając na siodle musiałbyś sie na rowerze mocno przechylić.
Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...