Skocz do zawartości

"Uniwersalny" MTB, ~4K


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Po kilku tygodniach przeglądania ofert oraz tego forum, stwierdziłem, że spytam się o poradę. Otóz szukam roweru górskiego 29", który ma być jak najbardziej uniwersalny (w miarę możliwości). Zastępuje 'komunijnego' pancernika pseudogórala 30-letniego kupionego za 40 Euro, więc upgrade by mi się przydał. Głównie jeździłbym po ścieżkach rowerowych (również podziurawionych drogach), czasami wypad do lasu, po szutrze oraz mniejszych korzeniach. Na wyścigi się nie wybieram, więc nie musi być demon szybkości, ale też bez przesady 😉 w ostre góry, albo inny trudniejszy teren też nie mam zamiaru się pakować. Ot, kolarstwo rekreacyjne, z akcentem wydolnościowo-sportowym, czyli i na wycieczkę, i na ścieżkę żeby sobie kondycję podszlifować.

 

Przeszukawszy te forum, zauważyłem wielkie poparcie dla modeli z Deca, w tej cenie są to rockridery EXPL 540 oraz XC100 (ostatnie sztuki w salonach). Byłem w sklepie się przejechać na obu, i dość spoko wypadły, chociaż szczerze mówiąc zszokowała mnie jakość hamulców... może to kwestia dotarcia się? Plus w EXPL-u kierownica była zaskakująco szeroka, ale nic wielkiego, najwyżej się wymieni.

Dwa dni temu pojawiła się nowa oferta na EXPL 540 na stronie Deca, w bardzo atrakcyjnej cenie 3.2K: https://www.decathlon.pl/p/rower-gorski-mtb-rockrider-expl-540-29/_/R-p-329414?mc=8607120&c=Niebieski

w odróżnieniu do tych wcześniejszych modeli EXPL 540 rzucił mi się w oczy inny amor - X-Fusion RC32 zamiast Markhorów. Czy ten X-Fusion jest okej dla niebardzo wymagającego użytkownika?

Kolejny (potencjalny) mankament to 10-biegowy napęd. Wydaje mi się to być mało. Czy nie będę miał problemów z przełożeniami na ścieżkach itp.? Widziałem również podobne rowery z kasetami 11 czy 12 biegowymi...

Pytanie zasadnicze: czy warto zakupić ten rower, mimo moich obaw? W końcu cena wydaje się być bardzo spoko. Jak by wyglądała ewentualna wymiana napędu? Zaznaczem, iż moje doświadczenia z serwisowaniem roweru kończą się na wymianie opon... ale w razie w mogę się poduczyć czegoś.

Alternatywa, za parę stów więcej: https://www.centrumrowerowe.pl/rower-mtb-sensa-merano-evo-sle-pd35637/

12-biegowy napęd, amor rockshox judy silver. Chyba lepsze hamulce, ale nie znam się. Warto dopłacić?

Ewentualnie, może macie inne propozycje do 4 tys., jakieś okazje, których nie zauważyłem?

Dzięki z góry za poradę 🙏

Odnośnik do komentarza
28 minut temu, precik napisał(a):

zszokowała mnie jakość hamulców... może to kwestia dotarcia się?

No nie za bardzo. 

W moim XC100 działały bardzo słabo, zapowietrzyły się koszmarnie, w końcu samodzielnie wymieniłem na MT-6100. 

 

29 minut temu, precik napisał(a):

X-Fusion RC32 zamiast Markhorów

Zdaje się chińczyk, ale z tego co czytałem ludzie nie narzekają na niego za bardzo. 

 

30 minut temu, precik napisał(a):

mankament to 10-biegowy napęd. Wydaje mi się to być mało. Czy nie będę miał problemów z przełożeniami na ścieżkach itp.? Widziałem również podobne rowery z kasetami 11 czy 12 biegowymi.

Fakt. Sama rozpiętość przełożeń będzie adekwatna do tego co znajdziesz w 11, z tym że większe przeskoki między nimi. Może być problematyczny np. na lekkich i szybkich podjazdach, ale przy jeździe pod wiatr, ogółem w sytuacjach kiedy jedziesz za szybko na jeden bieg ale za wolno na drugi - więc albo młynek, albo ciśnięcie mocniej na pedały. 

 

32 minuty temu, precik napisał(a):

Jak by wyglądała ewentualna wymiana napędu?

jeśli chodzi o wymianę na x11 albo x12, to bez sensu to robić dla konkretnego roweru w tej cenie. Tu nie wystarcza sama wymiana kasety, ale też chyba bębenka, przerzutki i nametki, nie licząc łańcucha. 

 

Tę Sensę widziałem, sam poleciłem ją znajomemu. Wydaje się spełniać twoje potrzeby, jedyne co to opony na jakich przychodzi to raczej przecinaki, ale do zwykłej jazdy powinny się nadać. 

 

Może gravel? 

Odnośnik do komentarza
14 minut temu, Szwedacz napisał(a):

A kierownicę możesz sobie dociąć pod siebie, nie trzeba nic wymieniać.

Zdjąć gripy, odmierzyć równo po obu stronach i udydolić piłką do metalu, zachowując prostopadłe cięcie. @precik Pamiętaj, że im węższa, to masz mniej miejsca na kierownicy do mocowania pierdółek. A poszerzyć raczej się nie da. 😉

Odnośnik do komentarza

@Rot dzięki za obszerne info. Czyli faktycznie słuszne obawy z tymi hamulcami oraz napędem... ja się w ogóle zastanawiam - dlaczego jest tyle rowerów z tak ograniczającym napędem? Jeśli to rower na bułki za 1k to rozumiem, ale jeśli to przynajmniej ma próbować być sprzętem bardziej uniwersalnym, to chyba kaplica z 10-cioma biegami. Widocznie ludzie to kupują?

Co do kiery to faktycznie można przyciąć, tylko czy nie złamałoby to gwarancji? Jest w decu na ramę, kierę i mostek.Tak czy siak, to mało prawdopodobna ewentualność że bym skracał - po prostu dziwnie szeroka była, ale w sumie bez dramatu. Pewnie bym się przyzwyczaił. Ten mój stary ma kierownicę wąską, prawie jak dziecięcy, pewnie juz się zdążyłem przyzwyczaić 😛

Co do grawela to początkowo myślałem o jakimś, tylko właśnie naczytałem się tutaj, że jak się chce choć trochę liznąć offroad typu korzenie, gruby szuter to brak amortyzacji będzie odczuwalny.. ogólnie mniej uniwersalny rower. Ale to może być ewentualnie później, gdybym się skusił. 🙂

Jeszcze podczas poszukiwań rzucił mi się w oczy ten Accent: https://dobresklepyrowerowe.pl/rowery/gorskie/gorskie-sztywne/maraton-xc-29/point-deore-2

Tegoroczny model, hamulce lepsze z tego co wiem, amor RST Aerial (chyba ok?), sztywne osie (bez boosta niestety). Jedyny problem - trudno znaleźć fizycznie i się przejechać...

W takim razie patrzę bardziej na tę Sensę. Co do opon to ewentualnie bym zmienił jak by się nie sprawdzały. Może Continental Race King? Albo Vittoria Mezcal. Chciałbym takie spoko na asfalt, ale też żeby jako taka przyczepność była na offroadzie

Odnośnik do komentarza
Godzinę temu, precik napisał(a):

Czyli faktycznie słuszne obawy z tymi hamulcami oraz napędem

Tak jakby.

Dla kontekstu - jak się rozpędzałem z lekkiej górki do 35-40, to hamulce ledwo były w stanie odrobinę mnie spowalniać przy mojej wadze 84kg.

Godzinę temu, precik napisał(a):

dlaczego jest tyle rowerów z tak ograniczającym napędem?

Nie do końca ograniczonym - ten EXPL z x10 jest po prostu rowerem budżetowym, kasety x11 czy x12 są sporo droższe. Też akurat EXPL nie jest rowerem do ścigania się, jest bardziej koniem roboczym do zwiedzania traili, ale też nie polegałbym na nim do trudniejszych tras.

 

Godzinę temu, precik napisał(a):

Co do kiery to faktycznie można przyciąć, tylko czy nie złamałoby to gwarancji?

Nawet jeśli by złamało, to co z tego? W najgorszym wypadku kupisz taką samą. One zdaje się pod gripami mają nawet podziałkę, żebyś mógł sobie przyciąć równo, a jak zrobi to dla ciebie sam serwis Decathlon to w ogóle nie powinno być problemu.

 

Godzinę temu, precik napisał(a):

po prostu dziwnie szeroka była

Nie bez powodu - w końcu to ma być stabilny ścieżkowiec. Sam też raz czy dwa zachaczyłem o żywopłot albo siatkę dopóki nie nabrałem ciut więcej świadomości xd

Przywykniesz.

 

Godzinę temu, precik napisał(a):

Co do grawela to początkowo myślałem o jakimś, tylko właśnie naczytałem się tutaj, że jak się chce choć trochę liznąć offroad typu korzenie, gruby szuter to brak amortyzacji będzie odczuwalny.. ogólnie mniej uniwersalny rower. Ale to może być ewentualnie później, gdybym się skusił

Jak sam pisałeś, nie wybierasz się w żaden trudniejszy teren. Osobiście byłem świadkiem jak jakiś ziomek grawelem lepiej latał po lesie niż ja kiedykolwiek miałem odwagę na moim XC. Szeroka guma, niższe ciśnienie niż na beton, ugięte kolana i będzie dobrze. Nadrobisz też wyższymi prędkościami na szutrach i płaskim.

 

1 godzinę temu, precik napisał(a):

Jeszcze podczas poszukiwań rzucił mi się w oczy ten Accent

Nie znam, nie wypowiem się - ale piasty są bez boost, a sam opis jest dość podejrzany - w opisie masz podany napęd SRAM Eagle, w specyfikacji Deore i teraz zgaduj co to tak naprawdę jest.

Ale rowery Accent kojarzę jako raczej średnią markę lekko ujmując. Ktoś z większym doświadczeniem musiałby się wypowiedzieć.

 

Ta Sensa wygląda dość sensownie - znajomy sobie kupił EVO PRO, ciut wyższa półka, główna różnica to amortyzator, hamulce i korba 34/36 vs 32.

Obie wersje wyglądają na nieźle wyposażone, w EVO SLE masz wciąż przerzutki XT, kasetę Deore - szkoda że nie sprecyzowaną, w XC100 też miałem Deore i wymieniłem na SLX jak zajechałem, zakres przełożeń taki sam, ale lepiej rozłożone moim zdaniem, bardziej efektywna w okolicach 20-25km/h, nie marnuje rozstawu na niskich przełożeniach, gdzie serio w Deore nie było dla mnie większej różnicy między 1 a 2 biegiem. Dla mnie zaleta, ale dla kogoś innego może być na odwrót.

Tylko ta Sensa to chyba trochę inne zwierzę niż EXPL - mniejszy skok amortyzatora i bardziej szybka jazda, niż skakanie po korzeniach.

Ze wszystkich wymienionych tu brałbym Sensa.

 

Odnośnik do komentarza

https://wygodnerowery.com/rowery/kellys-gate-50/

tu masz Kellysa na lepszym osprzęcie, a jednocześnie nowoczesny kąt główki ramy 68st.

jedyny mankament to obręcze o wewn. szer. 21mm

 

Expl540 miałem - to jest fajny rower:

+ kąt główki ramy 68st i kąt rury podsiodłowej 73st (w sam raz do spokojnej exploracji terenu 😉 )

+ mocowania do bagażnika

+/- obręcze szer. wewn. 23mm (lepiej niż Kellys i Sensa, ale nadal nie jest to aktualny standard 25mm)

- napęd 10rz - tu racja, warto od razu wymienić na 11rz. Ja osobiście wolę 11-46 11rz od 10-51 12rz (mam oba) - 12rz ma większe "dziury" pomiędzy niektórymi biegami

- hamulce

 

Sensa:

+ lepszy napęd

- główka ramy 69.8st - jak w rowerze crossowym, a nie mtb (słabszy osprzęt wymienisz - kątów nie zmienisz), ale jeżeli będziesz jeździł głównie po płaskich terenach to da radę

- hamulce

- obręcze wewn szer. 21mm https://www.sensabikes.com/en/supra-ma-pro/su25malcl22p29

 

Odnośnik do komentarza

Hamulce akurat relatywnie tanio i łatwo można wymienić samemu na coś sensownego.

Fakt, że ta Sensa ma raczej wąskie te koła, IMO to taki MTB z domieszką gravela, taki mieszaniec trochę lol.

Ale jak autor nie będzie skakał po lesie to w pełni powinno mu to wystarczyć dopóki nie stwierdzi, że upaćkanie się błotem to super zabawa, wtedy wystarczy wymienić koła zamiast kupować cały nowy rower.

Odnośnik do komentarza

@RotCo do Sensy to ciekawa propozycja, zwłaszcza, że faktycznie nie mam zamiaru nim jeździć po skałach ani nic. Jedyny problem to że chyba nie ma rozmiaru dla mnie - 170 wzrost, ~83 przekrok. Strona mówi mi, że 19" to już za duża rama.

Ten opis Accenta faktycznie jest pomylony z innym modelem, wkradł się błąd na stronie. tu jest poprawny: https://www.goride.pl/rowery-gorskie-mtb-sport/rower-accent-point-deore-czerwony

@Pepe75 ciekawy ten Kellys, przynajmniej z punktu osprzętu. Natomiast jeśli mam być zupełnie szczery - ohydny kolor. Nie chcę jeździć takim czerwonym rumakiem. Może głupi powód, ale rower chyba musi się też podobać koniec końców.

Co do expla, to czy wymiana napędu jest skomplikowana/kosztowna? Zaznaczam, że jestem nowicjuszem. Zaradny jestem, z odpowiednim tutorialem na youtubie zrobię conieco, ale nie jestem ekspertem w dziedzinie serwisowania rowerów 😉 chętnie bym kupił rower, w którym nie musiałbym się za bardzo bawić od początku, chyba, że to jakieś "prostsze" wymiany (hamulce?)

Szczerze mówiąc to najchętniem bym mial rower z napędem 2x. Ale z tego, co widzę, to opcji jest bardzo mało, prawie wszystkie MTB są pod 1x. Ale nie będę wybredny pod tym względem (zwłaszcza, że nie mogę być w tej kwestii :P). Poszukam jeszcze na stronkach. Używkę też biorę pod uwagę.

Odnośnik do komentarza
23 minuty temu, precik napisał(a):

@RotCo do Sensy to ciekawa propozycja, zwłaszcza, że faktycznie nie mam zamiaru nim jeździć po skałach ani nic. Jedyny problem to że chyba nie ma rozmiaru dla mnie - 170 wzrost, ~83 przekrok. Strona mówi mi, że 19" to już za duża rama.

Ten opis Accenta faktycznie jest pomylony z innym modelem, wkradł się błąd na stronie. tu jest poprawny: https://www.goride.pl/rowery-gorskie-mtb-sport/rower-accent-point-deore-czerwony

@Pepe75 ciekawy ten Kellys, przynajmniej z punktu osprzętu. Natomiast jeśli mam być zupełnie szczery - ohydny kolor. Nie chcę jeździć takim czerwonym rumakiem. Może głupi powód, ale rower chyba musi się też podobać koniec końców.

Co do expla, to czy wymiana napędu jest skomplikowana/kosztowna? Zaznaczam, że jestem nowicjuszem. Zaradny jestem, z odpowiednim tutorialem na youtubie zrobię conieco, ale nie jestem ekspertem w dziedzinie serwisowania rowerów 😉 chętnie bym kupił rower, w którym nie musiałbym się za bardzo bawić od początku, chyba, że to jakieś "prostsze" wymiany (hamulce?)

Szczerze mówiąc to najchętniem bym mial rower z napędem 2x. Ale z tego, co widzę, to opcji jest bardzo mało, prawie wszystkie MTB są pod 1x. Ale nie będę wybredny pod tym względem (zwłaszcza, że nie mogę być w tej kwestii :P). Poszukam jeszcze na stronkach. Używkę też biorę pod uwagę.

Jak dla mnie to rower ma się podobać 🙂

Wymiana z 10rz na 11rz jest tańsza niż na 12rz (12rz to inny bębenek). 

Wymiana jest prosta (też zaczynając dłubanie w rowerach oglądam tutoriale), natomiast potrzebny bacik do łańcucha, klucz do kaset, skuwacz do łańcucha, cążki do linek i pancerzy

Na szybko znalazłem:

Kaseta

https://www.sbike.pl/pl/products/kaseta-shimano-deore-cs-m5100-11-sp-11-51t-8370.html?query_id=2

Przerzutka

https://www.sbike.pl/pl/products/przerzutka-tylna-shimano-deore-rd-m5100-shadow-rd-sgs-1x11-8368.html?query_id=3

Manetka

https://www.sbike.pl/pl/products/manetka-shimano-deore-sl-m5100-obejma-11-sp-prawa-8382.html?query_id=5

Łańcuch

https://www.sbike.pl/pl/products/lancuch-shimano-cn-hg701-ultegra-xt-e-bike-11-sp-spinka-138-ogniw-11787.html?query_id=6

 

Hamulce

https://www.sbike.pl/pl/products/hamulce-tarczowe-shimano-deore-br-m6100-komplet-g03s-zywiczne-8337.html?query_id=7

Tarcze ?

 

Z napędem 2x był jakiś model Cannondale - poszukam i podeślę. Teraz przednie przerzutki są typu side swing i żeby to jakoś wyglądało, to powinien być otwór w ramie na linkę oraz oczywiście rura podsiodłowa, która umożliwia jej montaż

 

Odnośnik do komentarza

W którą stronę za duża rama? O przekrok się nie musisz martwić. Mam 183/+-83 i na styk się w 21" wpasowałem przy geometrii w stylu starego XC. Jeśli z czymś będzie problem, to prędzej z odległością do kiery w poziomie.

W cenie tego accenta możesz polować na Kellysy Gate 30, co jakiś czas od 2-3 lat stabilnie pojawiają się na przecenach po 3800zł. Do wyboru dowolne kolory pod warunkiem, że biały lub szary. O 2x coraz ciężej, jeśli to nie 2x11 z 11-42 (albo chyba spotykane tylko w customowych rowerach 2x12 z 11-46), to szkoda zachodu. 1x12 wyjdzie trochę drożej w eksploatacji, ale najczęściej spotykane w sprzedaży 2x10 oferują bardzo podobne zestopniowanie przełożeń co 1x12 (Shimano porównuję, SRAMom się nie przyglądałem).

Odnośnik do komentarza

@Pepe75

27 minut temu, Pepe75 napisał(a):

Wymiana jest prosta (też zaczynając dłubanie w rowerach oglądam tutoriale), natomiast potrzebny bacik do łańcucha, klucz do kaset, skuwacz do łańcucha, cążki do linek i pancerzy

No to nieźle, miałem nadzieję, że obejdzie się z kluczem francuskim i imbusami 😄 ale skoro mówisz, że proste, to spoko, zapewne się przymierzę do tego kiedyś. Niemniej na razie bym preferował coś 'gotowego' 🙂 byłbym wdzięczny za cynk do tego Cannondale'a.

@Szwedacz W sensie, czy za wysoka, czy za szeroka? Z tabelki wynika, że możliwie za wysoka - ST jest 483mm w tej Sensie 19-calówce, nawet 2 cm więcej  niż największy expl540 (XL). Miałem okazję się przejechać na M-ce, która rozmiarowo była w porządku (u niej ST to 400mm). TT (górna rura) to koło 620mm w Sensie i w explu, więc na długość powinno być całkiem spoko. Różnica w wysokości faktycznie spora. Ale w sumie powinno być okej - na explu faktycznie miałem dość miejsca od rury do krocza, więc te 8 cm więcej też może być okej.

Ten Kellys Gate 30 naprawdę spoko, jak ta 50-tka, tylko odpowiedniejszy kolor xD tu znalazłem:

https://www.centrumrowerowe.pl/rower-mtb-kellys-gate-30-pd34690/?v_Id=226592

rozmiary 17.5 (bez dostawy, ostatnia sztuka w Wawie, dla mnie odpada) oraz 21. Z tabelki wynika (logicznie), że jest jeszcze wyższy niż ta Sensa. ST 540mm. Bez przymiarki oczywiście nie wiem do końca, ale to już wydaje się być za dużo. Górna rura też dłuższa (645mm).

Swoją drogą, z ciekawości: Co czyni napęd 12-biegowy droższym w eksploatacji? Po prostu chodzi o kasetę, że droższa? I o jakich kosztach mniej więcej mówimy?

Odnośnik do komentarza

Przy 170 wzrostu rama 19 cali nie wchodzi IMO w grę.
O ile mi wiadomo amortyzator X-Fusion działa na takiej zasadzie jak Suntour. Bez oleju w goleni z tłumikiem. Czyli jest gorszy od Markhora.
Jeśli ktoś jeździ po płaskim lasku i po ścieżkach rowerowych to 10 przełożeń wystarczy. A części do takiego roweru tańsze więc niższy koszt utrzymania.
Napęd 12-biegowy jest droższy bo droższe są kasety i łańcuchy a jeżdżąc na przekosach zwykle szybciej zarzyna się napęd.
Wąskie obręcze w jeździe po ścieżkach czy parku raczej nie będą miały znaczenia. W terenie opona lepiej układa się na szerokiej obręczy. Ale fakt fakt faktem że obręcze 21 mm w rowerze MTB obecnie są uznawane za muzealne.

 

Odnośnik do komentarza

W sensie czy 19 nie będzie dla ciebie za długa, jeśli mamy podobny przekrok przy ponad 10cm różnicy wzrostu, to o ile nie znajdę u siebie nadliczbowego kręgu szyjnego, różnica idzie w korpus.

Z porównywalnym przekrokiem byłem na styk w ramie 21" z podsiodłową 520mm (jeśli wierzyć pomiarom ludzi z bliźniaczego forum) i byłem w stanie wcisnąć 90mm dropper po ograniczeniu go tokenem do 80mm. Więc przy 19" powinieneś mieć te 4cm zapasu (oczywiście, najlepiej się przymierz).

Natomiast niezależnie od zapasu, o ile nie planujesz bikepackingu do którego koniecznie chcesz mieć jak największą torbę w trójkąt ramy, to raczej bym dążył do brania jak najkrótszej rury podsiodłowej pasującej do wzrostu (jako jeden z mniej ważnych czynników przy wyborze roweru), jak będziesz miał dropper to wrzucisz dłuższy, jak nie, to masz więcej wysuniętej sztycy, więc i zawsze ciut lepszą amortyzację pod czterema literami (dopóki nie wyjdziesz poza minimalną głębokość wsunięcia).

1x12 wychodzi w testach drożej na kilometr (stosunek ceny do żywotności). Łańcuch musi być węższy, więc potrzebne są materiały o większej wytrzymałości, a ogniwa muszą móc się bardziej wychylać w bok. Kaseta też trochę droższa będzie. Kosztów nie musiałem na razie sprawdzać w praktyce. W tym sezonie jedynie nowy hak musiałem za ~7 dych kupić. (A ogólnie się przynajmniej 3 razy pogiął na badylach, przez co więcej jeździłem z nie do końca poprawnie działającą przerzutką niż z działającą perfect)

@jajacek Ale 10 przełożeń o mniejszej rozpiętości. Na płaskie można śmiało ciąć z przełożeń podjazdowych, żeby nie mieć skoków po 20% potem między zębatkami potem.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...