pawelxl Opublikowano Czwartek o 13:07 Udostępnij Opublikowano Czwartek o 13:07 Witam, posiadam rower https://rockmachinebikes.com/pl/2021/mountain-hardtail/torrent-50-29/gloss-silver-black z oponami WTB Ranger Comp, 29x2,25 i fajnie mi się w nich jeździ po lesie. Chciałbym cos bardziej na asfalt co pozwoli mi lżej jechać. dodam że jeżdżę zupełnie amatorsko nie zależy mi na prędkościach. Czy lepszym wyborem będzie jakaś mniejsza opona 1.75 czy bardziej sportowa opona górska (2.2) ? Oraz pytanie jakie opony kupić ? Odnośnik do komentarza
APZ Opublikowano Czwartek o 14:26 Udostępnij Opublikowano Czwartek o 14:26 Ktoś kiedyś na Forum polecał (chyba @jajacek) opony Spec Fast Track Grid. Nabyłem i jestem zadowolony. Jest cicha, a i w teren nada się. To chyba opona typu semi slick, zaokrąglona. Jadąc po równej i twardej ścieżce w zasadzie środek bieżnika ma styk z podłożem, a boki "wiszą". Czy drastyczna zmiana szerokości, jak piszesz, ma sens? Chyba nie. Przy semi-slick nie trzeba. Rower MTB będzie głupio wyglądał, na wąskich oponach. Może Koledzy mnie sprostują, bo nie mam dużego doświadczenia. Znawcy rynku może podrzucą lepsze pomysły... Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Czwartek o 15:30 Udostępnij Opublikowano Czwartek o 15:30 Opory toczenia nie zależą od szerokości tylko od zastosowanego bieżnika, użytej mieszanki i użytego ciśnienia. Twarda mieszanka jest mniej przyczepna, ciut wolniejsza ale dłużej wytrzymuje i taniej kosztuje i taka jest zalecana na asfalt. Opony Specialized Fast Trak występują w kilku rodzajach. Najtańsze Sport są drutowe więc cięższe i z jednej mieszanki. Ja zimą w terenie mieszanym mam obecnie założone Fast Trak Control. Trochę lżejsze, deczko szybsze z wkładką antyprzebiciową pośrodku opony bez ochrony bocznych ścianek. Fast Trak w wersji GRID, którą ma APZ jest to jeszcze cięższa opona ale ma za to wkładkę antyprzebiciową również na bocznych ściankach i trochę mocniejszą niż Control więc jest dosyć pancerna i trudna do przebicia. Control ostatnio małe kolce akacji mi przebiły. Te opony są często sprzedawane w dobrej cenie nowe albo prawie nowe na OLX. 190 zł za Control na asfalt się nie opłaca. Jak GRID była na promocji za 120 zł to był to świetny zakup. specialized.com/pl/pl/search/fast trak Oponą bardzo szybką, szybszą od Fast Trak jest Continental Race King. Taką zakładam na tył na lato w kołach do wszystkiego i mam je w obu drugich kołach do jazdy po szutrach i po asfaltach. Występują w jakiejś najtańszej wersji drutowej, nie pamiętam nazwy, w wersji zwijanej Performance (teraz chyba ShieldWall) i taką bym chyba zalecał, co się i do lasu nada oraz w wersji Protection z ochroną bocznych ścianek i z najszybszej mieszanki. Paru kolegów też je ujeżdża. Wersje się zmieniają więc nie wiem czy jestem na bieżąco z nazewnictwem. Wszystkie produkty | CentrumRowerowe.pl Jak nie wjeżdżasz do lasu to możesz te najtańsze kupić. Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano Czwartek o 16:42 Udostępnij Opublikowano Czwartek o 16:42 Nawet zależy od rocznika produkcji danego modelu... https://www.bicyclerollingresistance.com Odnośnik do komentarza
Szwedacz Opublikowano Czwartek o 17:07 Udostępnij Opublikowano Czwartek o 17:07 Cytat Opory toczenia nie zależą od szerokości (...) No to akurat nie jest prawdą. Zależnie od stylu jazdy i oczekiwań można dyskutować, czy te różnice są pomijalne, czy nie. Chyba najkrócej i najprzejrzyściej to opisuje u siebie Schwalbe: https://www.schwalbetires.com/technology-faq/rolling-resistance/. Blog Uzurpatora wydaje się już nie być utrzymywany i dostępny. Szerokość opon wiąże się rzecz jasna z ciśnieniem na jakim możemy bezpiecznie jeździć, ale jednocześnie od szerokości opony zależy to, jak wygląda powierzchnia styku z (równym) podłożem. Im szersza opona, tym mniej się opona podczas toczenia odkształca, a więc będą mniejsze straty energii podczas odkształcania opony w jedną i drugą. Podobnie kształt i wysokość bieżnika rzutują na to, jak bardzo odkształcana będzie opona. Konstrukcja ścianek opony z kolei wiąże się z tym, ile energii będzie będzie marnowane na dane odkształcenie opony. Nie widziałem by było za dużo pomiarów i badań skupiających się akurat nad tym aspektem, zalinkować mogę najwyżej to i to. Na bicyclerollingresistance może być ciężko znaleźć wyniku pomiarów w warunkach laboratoryjnych 2 opon z tej samej serii, ale różnych szerokości. To wszystko jest zgodne z rzeczywistością pod warunkiem trzymania się założeń - jedziemy jednostajnie, po idealnie równej nawierzchni. W sytuacji wyścigów dochodzi nam kwestia częstego przyspieszania - tu masa rotująca, a dokładniej moment bezwładności kół zaczyna być ważny, bo im cięższe koło, tym więcej pracy musimy wykonać aby je rozkręcić do wyższej prędkości, zryw będzie mniejszy. Z kolei w nierównym terenie ważne jest jak się opona zachowa na nierównościach i w uproszczeniu jaki opór będzie stawiać podczas jazdy gdy będą występować drgania o określonych częstotliwościach. Koncepcję impedancji toczenia dość fajnie opisała Silca: https://silca.cc/en-eu/blogs/silca/part-4b-rolling-resistance-and-impedance. Do tego wszystkiego jeszcze wypada dorzucić opory związane z tym czy i jakiego rodzaju dętki używamy. No i przy wyższych prędkościach (w MTB rzadziej się tym martwimy) dochodzi nam kwestia oporu aerodynamicznego (a pamiętajmy, że dopóki nie ma poślizgu, to podczas jazdy z prędkością v, część koła stykająca się z ziemią ma chwilową prędkość 0, natomiast najwyższy punkt opony ma chwilową prędkość 2v), który w dużej mierze zależy od powierzchni czołowej. Co prawda nie najaktualniejsze, ale poza oponami to się raczej wiele przez dekadę nie zmieniło: https://doi.org/10.1080/02640414.2013.792945. Wracając do pytania, generalnie trzeba się rozejrzeć po promocjach i zobaczyć co da się dostać. Generalnie pożądanymi cechami bedą: twarda mieszanka (przynajmniej na środku), niski bieżnik, możliwie ciągła i gładka powierzchnia opony na środku (w stronę semislicków). Vittoria Mezcal często lądują na przecenach po 100-120zł, na OLX wisi Peyote po 120zł. Maxxis Rekon Race (może Ikon / Aspen, ale to bym poszukał opinii użytkowników) w wersji MaxxSpeed lub Dual. Może Schwalbe Thunder Burt w podobnym wariancie się na OLX gdzieś trafi? Może Kendzie Booster warto się przyjrzeć? Generalnie prawie każda marka ma jakiś model projektowany pod kątem lekkiego XC, pytanie tylko czy w ludzkiej cenie. EDIT: Niestety, zarchiwizowało się wszystko bez grafik: 'Epopeja o oponach', 'Przewodnik po bieżnikach'. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Czwartek o 17:37 Udostępnij Opublikowano Czwartek o 17:37 Blog Uzurpatora był bardzo dobry ale to co piszesz to nieprawda bo zakładasz to samo ciśnienie do opon różnej szerokości. A to oczywiście bzdura. Szerokość na opory toczenia nie ma dużego znaczenia. Ciśnienie ma być proporcjonalne i wtedy porównujesz i tyle. Szerokie opony ZWYKLE są wolniejsze jeśli osiągasz prędkości istotne dla działania aerodynamiki. Natomiast koło to jest cały układ w którym ma znaczenie jego sztywność, szerokość obręczy, wysokość stożka, opony, dętki czy mleko, itd. Jak spojrzysz na Bicycle Rolling Resistance to widać jasno te różnice ale WYŁĄCZNIE dotyczące oporów toczenia W TESTACH LABORATORYJNYCH. Poza tym na zewnątrz nie ma idealnie równych nawierzchni. Czy to ma jakieś znaczenie dla tego wątku? Nie. Celem odpowiedzi w tym poście nie jest doktoryzowanie się w oponach tylko odpowiedź "z grubsza". I jest ona w tym temacie w pełni wystarczająca. Teorię znam, z Joshem Poertnerem z Silca byłem w kontakcie. Jest jeszcze wiele zależności o których nie chce mi się pisać bo dla amatora kompletnie nie mają znaczenia. Opona z miękkiej mieszanki będzie się wycierać szybciej co jest istotne dla wątku. Z oponami Schwalbe wyścigowymi mam tu bardzo słabe doświadczenia. Mieszanka znika w oczach. Miałem Thunder Burt i nie polecam. Conti Race King przyczepniejsze i żywotniejsze. Rocket Ron na asfalcie kompletnie mi się nie podobały. Masa rotująca to bzdura co możesz przeczytać właśnie u Uzurpatora. Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano Czwartek o 18:51 Udostępnij Opublikowano Czwartek o 18:51 Heh... myślałem, że mit masy rotującej został już całkiem wytrzebiony ze społeczności rowerowej na całym świecie. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Czwartek o 19:11 Udostępnij Opublikowano Czwartek o 19:11 Ma się bardzo dobrze. Słyszę o nim na każdym kroku i w PL i za granicą. Odnośnik do komentarza
Szwedacz Opublikowano Czwartek o 21:25 Udostępnij Opublikowano Czwartek o 21:25 Cytat to co piszesz to nieprawda bo zakładasz to samo ciśnienie do opon różnej szerokości. A to oczywiście bzdura. Szerokość na opory toczenia nie ma dużego znaczenia. Oczywiście, że porównując wpływ danego parametru na jakieś zjawisko, porównujemy wpływ tego konkretnego parametru, a nie 10 innych na raz. Zmiana ciśnienia i szerokości opony zniosą się JEŚLI zejdziesz z ciśnieniem proporcjonalnie do wzrostu szerokości opony. Zakładamy, że ugięcie opony jest na tyle małe, że jej objętość się nie zmienia, zatem i zmianę ciśnienia w oponie przy ugięciu zaniedbujemy. Stąd przy odwrotnie proporcjonalnej zmianie ciśnienia do zmiany powierzchni styku (szerokości opony), ugięcie, a więc i straty generujące opór toczenia pozostają stałe. Nikt natomiast nie zabrania mocniej nabić kół przed dłuższym odcinkiem po asfaltach i dobrych drogach. Dodatkowo, skoro możemy sobie pozwolić na jazdę w terenie na niższym ciśnieniu, to potencjalnie możemy się zadowolić oponą o nieco mniej agresywnym bieżniku, co też może być czynnikiem obniżającym opory. Cytat Szerokie opony ZWYKLE są wolniejsze jeśli osiągasz prędkości istotne dla działania aerodynamiki. Tu pełna zgoda. Oczywiście przy naiwnym założeniu, że patrzymy tylko na powierzchnię czołową i kompletnie ignorujemy wszelkie opory indukowane i inne takie niuanse. Cytat Jak spojrzysz na Bicycle Rolling Resistance to widać jasno te różnice ale WYŁĄCZNIE dotyczące oporów toczenia W TESTACH LABORATORYJNYCH. W testach laboratoryjnych, gdzie opór jest mierzony na obracającym się, praktycznie gładkim bębnie. Tak jak napisałem: Cytat To wszystko jest zgodne z rzeczywistością pod warunkiem trzymania się założeń - jedziemy jednostajnie, po idealnie równej nawierzchni. Nie wiem co rozumiesz przez mit masy rotującej, ale w takim razie wskaż błąd w poniższym fragmencie: Cytat dochodzi nam kwestia częstego przyspieszania - tu masa rotująca, a dokładniej moment bezwładności kół zaczyna być ważny, bo im cięższe koło, tym więcej pracy musimy wykonać aby je rozkręcić do wyższej prędkości, zryw będzie mniejszy. Dodam, że nie mówimy o wartościach liczbowych zmian (choć na pewno przełoży się to na całkowity wysiłek w stopniu większym, niż stosowanie odchudzonych, karbonowych uchwytów na bidony), tylko ich charakterze. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Czwartek o 22:16 Udostępnij Opublikowano Czwartek o 22:16 Sorry ale nie bardzo mam chęć być wciągnięty w tę dyskusję. Jeśli chodzi o opony MTB to jak wsiadam i czuję że jest szybciej to prawie zawsze testy potwierdzają, że jest szybciej 🙂 Jeśli chodzi o opony szosowe to uczestniczyłem w testach na torze przy pomocy zaawansowanego oprogramowania i też wiem co wyszło szybciej a co wolniej. Na fizyce się nie znam kompletnie. Jestem praktykiem. Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza
pawelxl Opublikowano Piątek o 08:20 Autor Udostępnij Opublikowano Piątek o 08:20 Czy opony które tez mam na kołach WTB Ranger Comp, 29x2,25 sa dobre ? ciezko mi o nich znalesc jakies opinie. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Piątek o 08:31 Udostępnij Opublikowano Piątek o 08:31 To dziadostwo zarowno pod wzgledem wagi, blisko 900 gramow, jak i oplotu 30 TPI. Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano Piątek o 10:01 Udostępnij Opublikowano Piątek o 10:01 20 godzin temu, pawelxl napisał(a): Witam, posiadam rower https://rockmachinebikes.com/pl/2021/mountain-hardtail/torrent-50-29/gloss-silver-black z oponami WTB Ranger Comp, 29x2,25 i fajnie mi się w nich jeździ po lesie. Chciałbym cos bardziej na asfalt co pozwoli mi lżej jechać. dodam że jeżdżę zupełnie amatorsko nie zależy mi na prędkościach. Czy lepszym wyborem będzie jakaś mniejsza opona 1.75 czy bardziej sportowa opona górska (2.2) ? Oraz pytanie jakie opony kupić ? https://www.tradeinn.com/bikeinn/pl/vittoria-mezcal-iii-xc-trail-tnt-g2.0-tubeless-29-x-2.25-opona-mtb/140558682/p?queryID=5aa4d06616a7760a5a5f579ec6ceb490&buscador_search Tu masz bardzo dobre opony, w dobrej cenie. Sklep sprawdzony, tylko trzeba ok tygodnia poczekać. Przyzwoite opory i prędkość na asfalcie. Sam używam szerokości 2.35 Odnośnik do komentarza
pawelxl Opublikowano Piątek o 11:40 Autor Udostępnij Opublikowano Piątek o 11:40 czy taka kombinacja przód: Specialized Fast Trak GRID Tyl: Race King ShieldWall / Vittoria Mezcal lub podobna (cos bardziej przyczepnego z przodu i szybkiego tył) Sprawdzi sie tez w lesie kabackim ? Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano Piątek o 12:01 Udostępnij Opublikowano Piątek o 12:01 14 minut temu, pawelxl napisał(a): czy taka kombinacja przód: Specialized Fast Trak GRID Tyl: Race King ShieldWall / Vittoria Mezcal lub podobna (cos bardziej przyczepnego z przodu i szybkiego tył) Sprawdzi sie tez w lesie kabackim ? Skoro w lesie kabackim to jak chcesz możemy się umówić i przejedziesz się moim rowerem na Mezcalach. Jak z tyłu Mezcal, a z przodu chcesz bardziej agresywną to do kompletu Barzo. Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się