Skocz do zawartości

Rower 'do wszystkiego' do 5000zł


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

mam pytanie wydaje mi się nietypowe, bo potrzebuję porady jaki typ roweru dobrać. Konkretne rekomendacje przejrzałem na forum.

Ale po kolei - wiele lat jeździłem crossem (Unibike viper) - max trasy do 50km (100km rekord). W 2018r. doradzili mi, że 'crossów się nie kupuje' - lepiej wziąć MTB, który może wszystko to co cross + więcej. Kupiłem Kelly's Gate 50 i na papierze jest fajny - sztywne osie, dobry amor, osprzet. Jest on dla mnie jednak trochę ciężki i niewygodny mimo zmiany siodła i rączek i opon na Race Kingi. Irytuje mnie też, że cięzko mi kogokolwiek wyprzedzić na ściezkach rowerowych. Straciłem (chyba przez to) zapał do roweru i teraz głównie jeżdżę do sklepu, na siłke, nad jezioro.

Miałem epizod z szosą, ale asfalt nie dla mnie. Z drugiej strony bujam się głównie po ścieżkach rowerowych, chodnikach (i krawęźnikach) i szutrach, odrobina piachu w lesie. Zależy mi na niezłej amortyzacji, bo kręgosłup już nie ten. Co byście na moim miejscu wybrali? Cross, gravel, inny MTB,  upgrade tego co mam?

Napęd 1x albo 2x - 3x nie lubię. Budżet podany orientacyjnie, nie chcę przegiąć z wydatkiem pod uwagę że będzie czasami stał pod siłką czy innym sklepem, a jeżdżę obecnie mocno rekreacyjnie i nie za często.    

Odnośnik do komentarza

Nie bardzo rozumiem problem. Masz przyzwoity rower MTB. Raczej nie jest on cięższy niż rowery typu cross. Większość crossów waży w pobliżu 15 kg. Gate waży ciut mniej. Ma dużo lepszy amortyzator niż wszystkie rowery typu cross. A to że nie możesz wyprzedzić ludzi na ścieżkach nie ma nic wspólnego z wagą roweru. Tylko z Twoją formą i oporami toczenia. Załóż wyścigowe opony gravelowe albo opony turystyczne typu Schwalbe Marathon i będziesz szybszy.

Również miałem przez wiele lat crossy. Jeździłem nimi głównie po asfalcie. Sprzedałem i nie będę mieć tego typu roweru. Bo rower MTB robi to samo co cross ale dodatkowo znacznie lepiej radzi sobie w terenie. Nie ma natomiast takiego zestopniowania kasety jak cross, w związku z czym nie zmienia się przełożeń tak płynnie jak w rowerze z napędem 3x. Wystarczy jednak kupić inną kasetę. Przez sekundą dzwoniłem do gościa żeby umówić się na jutro na zakup dodatkowych kół do mojego MTB. W tych kołach planuję włożyć szosową kasetę i opony gravelowe po to żeby używać go w takiej konfiguracji jako gravela z prostą kierownicą i amortyzatorem. Mój rower co prawda karbonowym rowerem jest wysokiej klasy i waży 9,9 kg. Ale miałem aluminiowego Speca Chisela który ważył 11,0 kg. Po płaskim ma to znikome znaczenie. Waga ma natomiast znaczenie pod górę i przy przyspieszaniu. Być może nie odpowiada Ci sama pozycja. Wystarczy kupić regulowany mostek i ustawić sobie wysokość kokpitu na pożądaną. 

Koła które kupuję ważą 1800 gramów i kosztują 800 zł z oponami i kasetą. Przy odrobinie szczęścia można je upolować za 500 golasy bez  niczego. Nie wiem ile ważą koła w Gate.

Odnośnik do komentarza

Race Kingi nie ustępują mocno w oporach oponom gravelowym. Mam pętle testową, pętla ma 8 km, jest tam 1,5 km lasu, 2,5 km szutrow I 4 km asfaltu. Na gravelu z gravelowymi oponami miałem tam czas 19 minut, średnia na asfalcie 30,5, na gravelu z oponami race king 19:09, średnia na asfalcie 29,8 (opony z bardzo niskim ciśnieniem, 1 przód i 1,2 tył), na mtb miałem 19:19, średnia na asfalcie 28,8. Na rowerze szosowym miałem 20:30 ze średnią na asfalcie 31,2. 

Wbrew obiegowym opiniom, węższa opona nie przekłada się na niższe opory toczenia. 

Węższa opona jest lżejsza, lżejsze koła też są lżejsze, waga wpływa na przyspieszenie, w minimalnym stopniu wpływa na prędkość przelotową. Waga wpływa też na prędkość na podjazdach. 

Odnośnik do komentarza
53 minuty temu, Oskarr napisał(a):

Race Kingi nie ustępują mocno w oporach oponom gravelowym. Mam pętle testową, pętla ma 8 km, jest tam 1,5 km lasu, 2,5 km szutrow I 4 km asfaltu. Na gravelu z gravelowymi oponami miałem tam czas 19 minut, średnia na asfalcie 30,5, na gravelu z oponami race king 19:09, średnia na asfalcie 29,8 (opony z bardzo niskim ciśnieniem, 1 przód i 1,2 tył), na mtb miałem 19:19, średnia na asfalcie 28,8. Na rowerze szosowym miałem 20:30 ze średnią na asfalcie 31,2. 

Wbrew obiegowym opiniom, węższa opona nie przekłada się na niższe opory toczenia. 

Węższa opona jest lżejsza, lżejsze koła też są lżejsze, waga wpływa na przyspieszenie, w minimalnym stopniu wpływa na prędkość przelotową. Waga wpływa też na prędkość na podjazdach. 

Dzięki, mega ciekawe info!

Odnośnik do komentarza

Mój dzisiejszy zakup:

Koła Fulcrum Red Zone 500 (występują tez pod nazwą Red Zone 5), mało używane opony Conti Race King Racesport, mało używana kaseta Shimano XT, używana przerzutka Shimano XT. Cena 850 zł Kasetę i przerzutkę wycieniam na 250. Więc koła z oponami kupiłem za 600.
Fulcrum Red Zone 5 Wheelset - 29" | 2-Way Fit Ready | Centerlock - 15x110mm Boost | 12x148mm Boost - SRAM XD (bike24.com)

Brak opisu.

Odnośnik do komentarza

Miałem już te koła w przeszłości. Powód sprzedaży był taki jaki jest teraz powód zakupu 🙂 Miały stosunkowo wąską obręcz 23 mm wewnętrznie. Opony które mam miały na nich 2,0-2,1 cala. Ważyłem wtedy prawie stówę (teraz bliżej 85) i chciałem coś bardziej komfortowego do jazdy jesienią, zimą i wiosną w puszczy koło mnie, pełnej korzeni. Kupiłem więc koła mające wewnętrzną szerokość obręczy 30 mm. Na nich moje opony mają 2,3-2,35 cala.

Na tym zestawie zamierzam potestować dwa rodzaje opon na pętli testowej o nawierzchnie mieszanej. Asfalt, chodnik z płyt betonowych, szutry, gruntówki.
Będę testował na tych oponach Conti Race King Racesport, 2,25 cala i oponach z gravela, Specialized Pathfinder 42 mm.
Po napompowaniu Race King do 1,5 bara, na tej obręczy mają szerokość zewnętrzną 2,08 cala. Generalnie jest to obręcz pod wąskie opony MTB i szersze opony typu gravel.

Odnośnik do komentarza

Chyba jakąkolwiek Shimano z krótkim wózkiem. Ja się nie zmieniło to wszystkie przerzutki Shimano, 10,11 i 12 rzędów mają ten sam ciąg linki. Ostatnio oglądałem jakiegoś gościa na YT, który mówił że testował prawie wszystkie przerzutki z tych grup i jego zdaniem najlepiej działa XT.

Odnośnik do komentarza

@Maciej Możesz wymienić standardowe dętki (bo zakładam, że takie masz założone) na TPU (np. RideNow) - w ten sposób niewielkim kosztem zyskasz zmniejszenie masy kół o ok. 400 gram a to z kolei przełoży się na większą dynamikę przyspieszania i pozwoli jeździć trochę szybciej.

Kolejna sprawa jest taka, że Kellys Gate50 to rower o raczej sportowej geometrii a więc wymaga bardziej rozciągniętej, pochylonej pozycji i wiele tutaj nie poprawisz, tzn. możesz kombinować i dać krótki mostek, kierownicę ze wzniosem 40 mm ale to i tak nie zmieni charakteru tego roweru.

Poza tym dobrze by było sprawdzić czy jeździsz na odpowiednim rozmiarze ramy dobranym do Twojego wzrostu.

 

Odnośnik do komentarza

Nie po to kupowałem żeby sprzedawać 🙂 
Są na OLX:

Komplet kół Fulcrum Red Metal 500 29 Boost Wielopole • OLX.pl

Koła Fulcrum Red Zone 500 29 nowe komplet lub osobno okazja Radom • OLX.pl

Koła MTB XC 29" Fulcrum Red Zone 500 boost Drezdenko • OLX.pl

Red Zone są węższe, Red Metal szersze. Z tym że były różne rodzaje. Trzeba sprawdzać.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...