Skocz do zawartości

MTB solidny, rekreacyjny, pod przyczepkę


Rekomendowane odpowiedzi

12 godzin temu, krix napisał(a):

Panowie, a co sądzicie o takich rowerach jako ATB? Czyli w miarę spolegliwy, także do trekkingu. Potrzebuję 2 szt - dla żony też.
(...)
3. Trzecia opcja to Cannondale Trail SL
(...)
p.s. nie chcę Torpado. Jakoś mi nie leży. No dobra, jeszcze porównam jego geo. Rockridera 720 już nie ma i Pani na infolinii powiedziała, że nie będzie dostaw.

A czemu Grand Canyony odpadły, bo nie jestem na bieżąco?

Cannandale Trail SL i SE chyba były na tej samej ramie, do SE po prostu pakowali amor 120mm. Może pomoże to poszerzyć zbiór ofert do przeszukania. Po odrzuceniu Pine Marinów jako ciężkich i kiepsko wycenionych kloców na polu bitwy zostają jeszcze tylko EXPL 540/700 z rowerów łatwo dostępnych w EU. Zabawki od anglosasów raczej będą się wiązać z dodatkowymi cłami przy ściąganiu, choć u nich sporo się znajdzie HTków robionych do takiej turystyki w lekkim terenie.

Torpado / Indiana oraz RR do XC nie mają punktów montażowych do bagażnika - albo wzmacniany Topeak na obejmy, albo zabawa w szukanie zamiennika osi na szerszą i zakup bagażnika mocowanego do osi (OMM jest strasznie drogi, ale Ortlieb miał coś swojego wypuścić ostatnio).

Odnośnik do komentarza
W dniu 21.05.2025 o 13:29, Szwedacz napisał(a):

A czemu Grand Canyony odpadły, bo nie jestem na bieżąco?

Hej 🙂 Nie pamiętam, czemu odpadły, ten wątek ma już dłogość cokolwiek  niewielkiej  telenoweli 😉 Chyba była mowa, że mają niezbyt lekkie ramy. 

 

@Pepe75 A co powiesz na te geometrie?

https://geometrygeeks.bike/compare/cube-attention-2024-xl,merida-bignine-500-lite-2022-2023-xl,cannondale-trail-sl-2021-xl,trek-procaliber-2025-xl/ 

1. SPORTOWA POZYCJA

Czy te milimetry w reachu i stacku naprawdę mają takie znaczenie? Pomiędzy Attention i Big.Nine jest tylko 14 mm więcej w reachu i 14mm niżej w stacku. To naprawdę taka wyciągająca różnica?

 

2. GEO POD TREKKING

Jeśli mamy Trail SL, Procaliber, Big.Nine i Attention - to Big.Nine jest najbardziej pod jazdę trekkingową, a najmniej Procaliber! (Który ma 67 st główki, reach większy od 45 mm  a siodełko 73, jak Merida. Czyli ten Procaliber najbardziej wyciąga?)

Wychodzi na to, że Merida jest najlepsza na ATB/płaskawy teren, ma 70 stopni główki i 73,5 rury podsiodłowej. A Attention ma bardziej  wysunięte koło od Meridy (68.5 stopnia), rura taka sama.

 

3. PORADA SPRZEDAWCY

Nie przywiązuję wagi do porad sprzedawcy. Chcę najpierw powiedzieć, że od kilku tygodniu zauważam, jak dzwonię do jakiegoś sklepu albo wizytuję osobiście - że gdy wspomnę, że potrzebuję zrobić sobie trekking ATB na sztywnych osiach albo że chcę mieć dwa blaty z przodu - to sprzedawcy natychmiast mnie atakują, wciągają w bezsensowne rozmowy typu " po co to Panu", albo "to ustalmy - trekking czy sztywne osie, bo to dwie rózne sprawy", aczkolwiek ucinam te rozmowy, mówiąc, że to jest temat rzeka i porozmawiajmy o danym rowerze.

W każdym razie dostałem maila od Pana z treka i trochę mnie zbił z tropu. Jeśli ma rację- to może w ogóle nie powinienem przejmowac się tymi wszystkimi milimetrami w stacku, reachu bo może dzielimy włos na czworo?
Cytuję fragment, chodzi o Trek Procaliber 8: " ...Oczywiście geometria roweru jest łagodniejsza i dodatkowe akcesoria można domontować bezproblemowo."

Jak to łagodniejsza? Patrząc na to zestawienie ma największy reach i jeszcze siodełko ma 73 stopnie. Czy to tylko taka marketingowa gadka, czy te milimetry nie mają znaczenia czy po prostu Procaliber jest łagodny w porównaniu z naprawdę sportowymi maszynami (ale jest sportowy w porównaniu z Attention czy Big.Nine)?

Co sądzicie?

 

Odnośnik do komentarza

Wylajtowane ramy i bagażnik z sakwami nie wydają mi się iść w parze, ale może nie doceniam kunsztu producentów.

Podsiodłową bym się aż tak już nie przejmował, 73 stopnie to już mało stroma jak na MTB (Stormy miały 74 STA przy ~70 HTA). Patrząc na to 'jak wyciąga' dany rower bierz pod uwagę odległość do kierownicy -- reach + mostek. Siłą rzeczy w rowerze projektowanym pod mostek rzędu 100mm reach będzie mniejszy, niż w rowerze robionym z myślą o mostku 40mm, co z kolei idzie w parze z kątem główki. Wiadomo, że na stromszej minimalny promień skrętu będzie mniejszy, bo i rower krótszy (to też ważny aspekt przy przewożeniu rowerów).

Odnośnik do komentarza

@krix bardzo dobrze napisał to@Szwedacz - rozpatruj długość ramy razem z mostkiem. Trek przy 67st może mieć mostek np 50-60mm, a Merida z 70st np 80-90mm. Zazwyczaj im bardziej stromy kąt główki tym dłuższy mostek. Chociaż jak przejrzysz tabele to czasem w różnych rozmiarach tego samego modelu będą mostki np od 60 do 90mm (prz tym samym kącie główki). Wydaje mi się, że ten Trek tak ma ale coś strona nie działa - jutro sprawdzę.

A masz możliwość Treka przymierzyć?

Różnica w top tube między Meridą, a Trekiem to ok 30mm - jak do Meridy dasz mostek 90mm, a do Treka 60mm to będzie tak samo. Stack mają taki sam.

Odnośnik do komentarza
[mention=11126]krix[/mention] bardzo dobrze napisał to[mention=10990]Szwedacz[/mention] - rozpatruj długość ramy razem z mostkiem. Trek przy 67st może mieć mostek np 50-60mm, a Merida z 70st np 80-90mm. Zazwyczaj im bardziej stromy kąt główki tym dłuższy mostek. Chociaż jak przejrzysz tabele to czasem w różnych rozmiarach tego samego modelu będą mostki np od 60 do 90mm (prz tym samym kącie główki). Wydaje mi się, że ten Trek tak ma ale coś strona nie działa - jutro sprawdzę.
A masz możliwość Treka przymierzyć?
Różnica w top tube między Meridą, a Trekiem to ok 30mm - jak do Meridy dasz mostek 90mm, a do Treka 60mm to będzie tak samo. Stack mają taki sam.
No dobra, ale mostek mogę pomijać? Mogę w każdym skrócić dowolnie do jakiejś tam dolnej granicy, więc to element stałej długości, pomijalny ??
A ramy nie obetnę...

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
1 minutę temu, krix napisał(a):

No dobra, ale mostek mogę pomijać? Mogę w każdym skrócić dowolnie do jakiejś tam dolnej granicy, więc to element stałej długości, pomijalny ??
A ramy nie obetnę...

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka
 

No nie do końca…

Merida z 70 stopniami i mostkiem 50mm może nienajlepiej się prowadzić.

Przejedź się Trekiem, bedziesz wiedział czy Ci pasuje czy nie, bo mimo wszystko cyferki w tabelce nie jeżdżą 😉

Odnośnik do komentarza
No nie do końca…
Merida z 70 stopniami i mostkiem 50mm może nienajlepiej się prowadzić.
Przejedź się Trekiem, bedziesz wiedział czy Ci pasuje czy nie, bo mimo wszystko cyferki w tabelce nie jeżdżą
Ach, jasne, kąt główki określa potrzeby mostka.
Dzięki! Już jestem mądrzejszy...

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza

Tu masz fajny artykuł, gdzie się (choć nie za szczegółowo) rozpisali o poszczególnych parametrach geometrii: https://www.bikeradar.com/features/the-ultimate-guide-to-bike-geometry-and-handling

Jak spojrzysz po katalogach, to zauważysz tendendecję, że im bardziej wypłaszczona główka, tym krótszy mostek, a szersza kierownica. Zwracaj uwagę czy HTA jest mierzone w sagu, czy nie (mało kto to podaje), bo wraz ze wzrostem skoku amortyzatora wypłaszcza ci się HTA, mimo że podczas normalnej jazdy, w sagu, armotyzator będzie te 15-20% ugięty, a więc i kąt główki będzie nieco stromszy podczas jazdy.

Wracając do samych wyciągnięć, jak chcesz sobie zobrazować i porównać, to masz na szybkości sklecony taki kalkulatorek: https://www.desmos.com/calculator/mrwose9dll

Możesz sobie porównać 2 konfiguracje (kierownica, mostek) mając jako punkty odniesienia stery oraz suport. Siodełko pomijam, bo generalnie będziesz chciał dobierać ramy tak, by zachować stałą relację położenia nóg i siodełka względem suportu, więc tej części roweru za bardzo nie wykorzystasz do regulowania wyciągnięcia za kierownicą.

Jak chcesz to sobie rozbuduj o uwzględnianie gięcia i zmiany nachylenia kierownicy. Tu model zakłada kij od szczotki. Najprościej backsweep i obrót uwzględnić odpowiednio skracając parametr długości mostka o te przesunięcie wynikające z tego gdzie mamy gripy względem środka kierownicy.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...