krix Opublikowano Środa o 10:23 Autor Udostępnij Opublikowano Środa o 10:23 11 minut temu, Pepe75 napisał(a): Można spróbować złożyć napęd 36x26 + kasetę 12rz 11-36 O tym właśnie pisał też @jajacek , czyli nie chodzi o większe prędkości, tylko gęstsze zestopniowanie. Dzięki! Odnośnik do komentarza
Szwedacz Opublikowano Środa o 11:29 Udostępnij Opublikowano Środa o 11:29 12 godzin temu, krix napisał(a): Panowie, a co sądzicie o takich rowerach jako ATB? Czyli w miarę spolegliwy, także do trekkingu. Potrzebuję 2 szt - dla żony też. (...) 3. Trzecia opcja to Cannondale Trail SL (...) p.s. nie chcę Torpado. Jakoś mi nie leży. No dobra, jeszcze porównam jego geo. Rockridera 720 już nie ma i Pani na infolinii powiedziała, że nie będzie dostaw. A czemu Grand Canyony odpadły, bo nie jestem na bieżąco? Cannandale Trail SL i SE chyba były na tej samej ramie, do SE po prostu pakowali amor 120mm. Może pomoże to poszerzyć zbiór ofert do przeszukania. Po odrzuceniu Pine Marinów jako ciężkich i kiepsko wycenionych kloców na polu bitwy zostają jeszcze tylko EXPL 540/700 z rowerów łatwo dostępnych w EU. Zabawki od anglosasów raczej będą się wiązać z dodatkowymi cłami przy ściąganiu, choć u nich sporo się znajdzie HTków robionych do takiej turystyki w lekkim terenie. Torpado / Indiana oraz RR do XC nie mają punktów montażowych do bagażnika - albo wzmacniany Topeak na obejmy, albo zabawa w szukanie zamiennika osi na szerszą i zakup bagażnika mocowanego do osi (OMM jest strasznie drogi, ale Ortlieb miał coś swojego wypuścić ostatnio). Odnośnik do komentarza
krix Opublikowano 14 godzin temu Autor Udostępnij Opublikowano 14 godzin temu W dniu 21.05.2025 o 13:29, Szwedacz napisał(a): A czemu Grand Canyony odpadły, bo nie jestem na bieżąco? Hej 🙂 Nie pamiętam, czemu odpadły, ten wątek ma już dłogość cokolwiek niewielkiej telenoweli 😉 Chyba była mowa, że mają niezbyt lekkie ramy. @Pepe75 A co powiesz na te geometrie? https://geometrygeeks.bike/compare/cube-attention-2024-xl,merida-bignine-500-lite-2022-2023-xl,cannondale-trail-sl-2021-xl,trek-procaliber-2025-xl/ 1. SPORTOWA POZYCJA Czy te milimetry w reachu i stacku naprawdę mają takie znaczenie? Pomiędzy Attention i Big.Nine jest tylko 14 mm więcej w reachu i 14mm niżej w stacku. To naprawdę taka wyciągająca różnica? 2. GEO POD TREKKING Jeśli mamy Trail SL, Procaliber, Big.Nine i Attention - to Big.Nine jest najbardziej pod jazdę trekkingową, a najmniej Procaliber! (Który ma 67 st główki, reach większy od 45 mm a siodełko 73, jak Merida. Czyli ten Procaliber najbardziej wyciąga?) Wychodzi na to, że Merida jest najlepsza na ATB/płaskawy teren, ma 70 stopni główki i 73,5 rury podsiodłowej. A Attention ma bardziej wysunięte koło od Meridy (68.5 stopnia), rura taka sama. 3. PORADA SPRZEDAWCY Nie przywiązuję wagi do porad sprzedawcy. Chcę najpierw powiedzieć, że od kilku tygodniu zauważam, jak dzwonię do jakiegoś sklepu albo wizytuję osobiście - że gdy wspomnę, że potrzebuję zrobić sobie trekking ATB na sztywnych osiach albo że chcę mieć dwa blaty z przodu - to sprzedawcy natychmiast mnie atakują, wciągają w bezsensowne rozmowy typu " po co to Panu", albo "to ustalmy - trekking czy sztywne osie, bo to dwie rózne sprawy", aczkolwiek ucinam te rozmowy, mówiąc, że to jest temat rzeka i porozmawiajmy o danym rowerze. W każdym razie dostałem maila od Pana z treka i trochę mnie zbił z tropu. Jeśli ma rację- to może w ogóle nie powinienem przejmowac się tymi wszystkimi milimetrami w stacku, reachu bo może dzielimy włos na czworo? Cytuję fragment, chodzi o Trek Procaliber 8: " ...Oczywiście geometria roweru jest łagodniejsza i dodatkowe akcesoria można domontować bezproblemowo." Jak to łagodniejsza? Patrząc na to zestawienie ma największy reach i jeszcze siodełko ma 73 stopnie. Czy to tylko taka marketingowa gadka, czy te milimetry nie mają znaczenia czy po prostu Procaliber jest łagodny w porównaniu z naprawdę sportowymi maszynami (ale jest sportowy w porównaniu z Attention czy Big.Nine)? Co sądzicie? Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 14 godzin temu Udostępnij Opublikowano 14 godzin temu Attention moim zdaniem, nie ma nic wspólnego z rowerem MTB. Nie jedzie się na nim jak na MTB w każdym razie. To jest rower turystyczny z amortyzatorem od MTB. Odnośnik do komentarza
Szwedacz Opublikowano 14 godzin temu Udostępnij Opublikowano 14 godzin temu Wylajtowane ramy i bagażnik z sakwami nie wydają mi się iść w parze, ale może nie doceniam kunsztu producentów. Podsiodłową bym się aż tak już nie przejmował, 73 stopnie to już mało stroma jak na MTB (Stormy miały 74 STA przy ~70 HTA). Patrząc na to 'jak wyciąga' dany rower bierz pod uwagę odległość do kierownicy -- reach + mostek. Siłą rzeczy w rowerze projektowanym pod mostek rzędu 100mm reach będzie mniejszy, niż w rowerze robionym z myślą o mostku 40mm, co z kolei idzie w parze z kątem główki. Wiadomo, że na stromszej minimalny promień skrętu będzie mniejszy, bo i rower krótszy (to też ważny aspekt przy przewożeniu rowerów). Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano 13 godzin temu Udostępnij Opublikowano 13 godzin temu @krix bardzo dobrze napisał to@Szwedacz - rozpatruj długość ramy razem z mostkiem. Trek przy 67st może mieć mostek np 50-60mm, a Merida z 70st np 80-90mm. Zazwyczaj im bardziej stromy kąt główki tym dłuższy mostek. Chociaż jak przejrzysz tabele to czasem w różnych rozmiarach tego samego modelu będą mostki np od 60 do 90mm (prz tym samym kącie główki). Wydaje mi się, że ten Trek tak ma ale coś strona nie działa - jutro sprawdzę. A masz możliwość Treka przymierzyć? Różnica w top tube między Meridą, a Trekiem to ok 30mm - jak do Meridy dasz mostek 90mm, a do Treka 60mm to będzie tak samo. Stack mają taki sam. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 13 godzin temu Udostępnij Opublikowano 13 godzin temu W najbliższy weekend są testy Treka w Warszawie jakby co. Odnośnik do komentarza
krix Opublikowano 12 godzin temu Autor Udostępnij Opublikowano 12 godzin temu [mention=11126]krix[/mention] bardzo dobrze napisał to[mention=10990]Szwedacz[/mention] - rozpatruj długość ramy razem z mostkiem. Trek przy 67st może mieć mostek np 50-60mm, a Merida z 70st np 80-90mm. Zazwyczaj im bardziej stromy kąt główki tym dłuższy mostek. Chociaż jak przejrzysz tabele to czasem w różnych rozmiarach tego samego modelu będą mostki np od 60 do 90mm (prz tym samym kącie główki). Wydaje mi się, że ten Trek tak ma ale coś strona nie działa - jutro sprawdzę. A masz możliwość Treka przymierzyć? Różnica w top tube między Meridą, a Trekiem to ok 30mm - jak do Meridy dasz mostek 90mm, a do Treka 60mm to będzie tak samo. Stack mają taki sam.No dobra, ale mostek mogę pomijać? Mogę w każdym skrócić dowolnie do jakiejś tam dolnej granicy, więc to element stałej długości, pomijalny ??A ramy nie obetnę...Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano 12 godzin temu Udostępnij Opublikowano 12 godzin temu 1 minutę temu, krix napisał(a): No dobra, ale mostek mogę pomijać? Mogę w każdym skrócić dowolnie do jakiejś tam dolnej granicy, więc to element stałej długości, pomijalny ?? A ramy nie obetnę... Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka No nie do końca… Merida z 70 stopniami i mostkiem 50mm może nienajlepiej się prowadzić. Przejedź się Trekiem, bedziesz wiedział czy Ci pasuje czy nie, bo mimo wszystko cyferki w tabelce nie jeżdżą 😉 Odnośnik do komentarza
krix Opublikowano 12 godzin temu Autor Udostępnij Opublikowano 12 godzin temu No nie do końca… Merida z 70 stopniami i mostkiem 50mm może nienajlepiej się prowadzić. Przejedź się Trekiem, bedziesz wiedział czy Ci pasuje czy nie, bo mimo wszystko cyferki w tabelce nie jeżdżą Ach, jasne, kąt główki określa potrzeby mostka.Dzięki! Już jestem mądrzejszy...Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza
Szwedacz Opublikowano 9 godzin temu Udostępnij Opublikowano 9 godzin temu Tu masz fajny artykuł, gdzie się (choć nie za szczegółowo) rozpisali o poszczególnych parametrach geometrii: https://www.bikeradar.com/features/the-ultimate-guide-to-bike-geometry-and-handling Jak spojrzysz po katalogach, to zauważysz tendendecję, że im bardziej wypłaszczona główka, tym krótszy mostek, a szersza kierownica. Zwracaj uwagę czy HTA jest mierzone w sagu, czy nie (mało kto to podaje), bo wraz ze wzrostem skoku amortyzatora wypłaszcza ci się HTA, mimo że podczas normalnej jazdy, w sagu, armotyzator będzie te 15-20% ugięty, a więc i kąt główki będzie nieco stromszy podczas jazdy. Wracając do samych wyciągnięć, jak chcesz sobie zobrazować i porównać, to masz na szybkości sklecony taki kalkulatorek: https://www.desmos.com/calculator/mrwose9dll Możesz sobie porównać 2 konfiguracje (kierownica, mostek) mając jako punkty odniesienia stery oraz suport. Siodełko pomijam, bo generalnie będziesz chciał dobierać ramy tak, by zachować stałą relację położenia nóg i siodełka względem suportu, więc tej części roweru za bardzo nie wykorzystasz do regulowania wyciągnięcia za kierownicą. Jak chcesz to sobie rozbuduj o uwzględnianie gięcia i zmiany nachylenia kierownicy. Tu model zakłada kij od szczotki. Najprościej backsweep i obrót uwzględnić odpowiednio skracając parametr długości mostka o te przesunięcie wynikające z tego gdzie mamy gripy względem środka kierownicy. Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano 3 godziny temu Udostępnij Opublikowano 3 godziny temu 8 godzin temu, krix napisał(a): Ach, jasne, kąt główki określa potrzeby mostka. Dzięki! Już jestem mądrzejszy... Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka Trek ma mostki od 50 do 80mm - w XL jest 80mm. Kąt główki jest taki sam w każdym rozmiarze. Prawdopodobnie jak wsiądziesz na XL to poczujesz się mocno rozciągnięty, ale możesz poprosić żeby do testów założyli np 50mm. Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano 3 godziny temu Udostępnij Opublikowano 3 godziny temu 9 godzin temu, jajacek napisał(a): W najbliższy weekend są testy Treka w Warszawie jakby co. a gdzie widziałeś info ? - bo na stronie Treka i Sprinta nie znalazłem Odnośnik do komentarza
krix Opublikowano 4 minuty temu Autor Udostępnij Opublikowano 4 minuty temu 2 godziny temu, jajacek napisał(a): Czemu w Kraku nie ma ? 😞 A Spec ma też takie coś? Warto nawet na szosach popróbować i po całym dniu mieć jakieś wnioski...dobrze to rozgrywają...klient przemyśli i kupi. p.s. mój pomysł na sklep rowerowy był podobny - rowery do testowania za darmo cały czas Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się