Opona drutowa czy zwijana



Zapraszam do obejrzenia najnowszego odcinka Rowerowych Porad, w którym opowiadam o micie tylnej przerzutki.



Czym różni się opona rowerowa drutowa od zwijanej? Różnica tkwi w rancie opony – stalowym drucie, w pierwszym przypadku i kewlarowych włóknach w przypadku drugim. Główną zaletą opon zwijanych, jest ich niższa waga w stosunku do drucianych braci. Dodatkowo tego typu opony, daje się bez przeszkód zwinąć – co daje możliwość łatwego zabrania jej, na przykład jako zapasową oponę, na długi rowerowy wyjazd rowerowy. Plusem jest również brak ryzyka odkształcenia rantu, które występuje przy oponie z drutem. Czasem modele zwijane danego producenta są również wykonane z lepszej jakości gumy, mają gęstszy oplot, co sprawia, że są bardziej odporne na przebicie, jednak wiele zależy od konkretnego modelu opony.

Opona zwijana czym się różni od zwykłej

Są dwa minusy opon zwijanych: cena (30-50% wyższa od drucianych odpowiedników) oraz większa wrażliwość na za niskie ciśnienie w oponie, ale osoby regularnie sprawdzające ciśnienie w oponach nie mają się czego obawiać :)

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad w formie wideo, w którym opowiadam o rodzajach opon rowerowych.


Czy warto? Jeżeli stawiasz na niską masę roweru, to zwijana opona jest jednym z punktów obowiązkowych. Jeżeli wybierasz się na daleką wyprawę w bezludne miejsca, to taka opona może uratować Ci życie, ponieważ zabranie ze sobą opony z drutem może być bardzo trudne. Zapakowanie jej do sakw rowerowych praktycznie oznacza jej zniszczenie. A jazda z oponą dyndającą gdzieś z tyłu roweru, z pewnością nie należy do najwygodniejszych. Jeżeli jeździsz rekreacyjnie – to lepiej kup oponę drutową, a zaoszczędzone pieniądze wydaj na jakąś inną część rowerową.

Rozwieję jeszcze pewien rowerowy mit, który niektórzy powtarzają. Drut i kewlar odnoszą się jedynie do rantu opony, nie określa on czy sama opona jest czymś wzmocniona lub wykonana z jakichś materiałów.

 
  • Anonymous

    Dzięki za poradę

  • Kamil

    Obecnie mam opony drutowe i chciałbym zmienić na zwijane, nie będzie żadnych problemów?

    pozdrawiam

    • Śmiało możesz zamienić na zwijane. Funkcjonalność mają dokładnie tę samą, tylko tyle, że da się je zwinąć :)

  • Kamil

    Super, dzięki

  • Grzegorz Wesolowski

    Wystrzeliła mi obręcz serwisie stwierdzili zbyt wysokie ciśnienie w oponie,czy jest to realne

    • Jeżeli napompowałeś do zbyt wysokiego ciśnienia, to jak najbardziej realne. Po coś producent opon te ograniczenia wymyślił.

      • Ande

        Ale rozumiem ze najsłabszym elementem koła jest opona a nie obręcz i to ona powinna mieć ślady pęknięcia

        • Aaach, obręcz strzeliła. Wszystko zależy od ciśnienia w oponie, o ile było za duże (a ile być powinno). Ale to też możliwe, może to była jakaś słaba obręcz. Za mało informacji piszesz, żeby coś więcej powiedzieć.

          Tak czy owak, obręcze zazwyczaj nie pękają ot tak sobie. Więc albo było duże uderzenie, albo duże ciśnienie. A najpewniej jedno i drugie.

          • Madrala

            albo obręcz wytarta od hamulca. Tył już mi strzelił, a z przodu też już safety line na obręczy nie widać po przejechaniu 6000km – ale warunki miejskie – częste hamowanie klocki co 1000km. Dlatego nowy rower tylko z tarczami będzie.

    • Madrala

      Pewnie obręcz wytarta przez hamulec.

  • leszko_I

    akurat z tą przyczepnością na błocie przy tak gęstym bieżniku to nie prawda, ale generalnie klawe wideo :) a opony uniwersalne jakie mogę polecić to Smart Sam 2,10. sprawdzają się w miarę dobrze wszędzie

  • szyna

    Witam,
    Wybieram się na Garde rowerem i tutaj moje pytanie co do wytrzymałości opon. Aktualnie mam założone Schwalbe Rocket Ron 29x 2.1 Performance dual (zwijane) czy lepiej kupić drutowe? Nie wiem które są bardziej wytrzymałe. Czy może różnica między zwijana, a drutowa pomijając wagę jest taka, że że jedna ma drut, a druga kevlar do okoła, a wytrzymałość gumy jest podobna.
    Proszę o odpowiedź.

    Pozdrawiam

    • Cześć, z mojego doświadczenia wynika, że materiał zastosowany w tym miejscu drut/kevlar nie ma większego wpływu na wytrzymałość opony. Ja przynajmniej nie miałem nigdy problemu w tym aspekcie z oponami obu typów.

      Niektóre modele Schwalbe różnią się od siebie zastosowaną technologią gumy, w zależności od rodzaju linki. Ale jest to wyraźnie zaznaczone na ich stronie oraz widać to po wadze samych opon. Tak jest np. w przypadku Schwalbe Marathon Mondial (to miejsko-turystyczne opony), gdzie obie wersje ważą tyle samo, ponieważ wersja z kevlarem ma dodatkową warstwę antyprzebiciową.

      W przypadku Rocket Ronów widzę, że dostępne są trzy rodzaje gumy. Performace, LiteSkin, SnakeSkin.

      Twoje Performance mają wytrzymałość na przebicie 3/6, co już nie jest złym wynikiem. SnakeSkin mają 4/6 dzięki lepszej warstwie antyprzebiciowej (są ciut cięższe). W każdym razie na samą wytrzymałość rodzaj linki nie ma wpływu.