Czy popcorn jest zdrowy? Jak zrobić dobry popcorn?

Popcorn kojarzy się głównie z przekąską podawaną w kinach. Szczerze powiem, że z tego powodu nie przepadam za wieczornymi seansami. Dźwięki powstające przy jego jedzeniu plus intensywny zapach, odbierają mi całą przyjemność. Tylko, że ja mam mizofonię, stąd moje negatywne podejście do tematu ;]

Mimo tego bardzo lubię popcorn, ale taki uprażony w domu. Jeżeli się go odpowiednio przygotuje, jest mało kaloryczny i zdrowy.

 

Jak powstaje popcorn?

Popcorn nie jest wymysłem współczesnych ludzi lubujących się w chrupiących przekąskach. Archeolodzy podejrzewają, że prażenie mogło być jedną z pierwszych form obróbki pożywienia.
W XIX w Ameryce był traktowany jak płatki śniadaniowe i dodatek do zup. Z czasem zaczęto „udoskonalać” go melasą i cukrem, aż stał się stałym elementem podczas seansów kinowych.

Pod wpływem wysokiej temperatury (około 190°C) ziarna kukurydzy zaczynają puchnąć, aby na koniec wystrzelić w formie „motylka” lub „grzybka”. Od 100°C białka i skrobia miękną, a woda zamienia się w parę. Para wywiera coraz większe ciśnienie na łupinkę, aż do momentu wystrzału. Masa z wnętrza zostaje wyrzucona i w kontakcie z chłodniejszym powietrzem twardnieje.

Nie każda odmiana kukurydzy sprawdzi się przy produkcji popcornu. Najlepsze są małe ziarna, które mają wyższą zawartość bielma (tkanka miękiszowa w nasionach). Znaczenie ma też gęstość włókien celulozy w łupinach – sprzyja to lepszemu przewodzeniu ciepła.

 

Właściwości odżywcze i kaloryczność

Popcorn sam w sobie nie jest bardzo kaloryczny: 100 gramów to około 350 kilokalorii. W miseczce poniżej jest 60 gramów prażonej kukurydzy, a objętościowo jest tego dużo. Jeżeli zaczniemy dodawać do niego tłuszcz lub masło, logiczne jest, że kaloryczność pójdzie ostro w górę.

Domowy popcorn bez mikrofalówki

Popcorn jest głównie źródłem błonnika, posiada trochę minerałów, ale nie są to jakieś znaczące ilości. Poniższe wartości podane są dla 100 gramów popcornu.

  • tłuszcz – 4,3 g
    – kwasy tłuszczowe nasycone 0,6 g
    – kwasy tłuszczowe wielonienasycone 2,5 g
    – kwasy tłuszczowe jednonienasycone 1 g
  • sód – 7 mg
  • potas – 274 mg
  • węglowodany – 74 g
  • błonnik – 13 g
  • cukry – 0,9 g
  • białko – 11 g
  • wapń – 5,0 mg
  • magnez – 123 mg

 

Jaki popcorn kupować?

Najlepszy jest taki do samodzielnego przygotowania – same ziarenka, najlepiej w wersji eko, ale niekoniecznie. Nie jest to drogi produkt – poniżej przykłady trzech producentów.

Na pewno nie warto kupować gotowych paczek do przygotowywania w mikrofalówce. Pewnie, że jest to wygodne, tylko, że zawierają bardzo dużą ilość soli (2,5%), a kukurydza obtoczona jest w oleju palmowym. Ostatnio zjadłam takiego gotowca i powiedziałam sobie, że to był ostatni raz. Sól aż język wypalała.

Mikrofalowy popcorn

Tego nie kupujemy! fot. Farauq Taj

Jeszcze gorsze są wersje o maślanym smaku. Dodaje się do nich koncentrat masła i aromaty – jak dla mnie rzeczy totalnie zbędne. Za smak masła w przemyśle spożywczym odpowiada diacetyl. Jest to organiczny związek chemiczny podejrzewany o powodowanie chorób płuc. Krąży też plotka, że substancja używana do produkcji popcornowych torebek do mikrofali, pod wpływem ciepła staje się rakotwórcza.

 

Jak zrobić dobry popcorn bez mikrofalówki?

Dobry, czyli bez dodatków tłuszczu palmowego, aromatów masła i tony soli. Wystarczy kupić opakowanie ziaren kukurydzy (bez dodatku soli) i samodzielnie ją uprażyć. Co potrzebujemy?

  • Patelnię, najlepiej z przezroczystą pokrywką. Bez podglądu łatwo przypalić popcorn. Z tego powodu nie polecam garnka.
  • Najlepiej popcorn zrobić na sucho lub dodać minimalną ilość oleju rzepakowego, ryżowego bądź innej dobrej oliwy.
  • Na nagrzaną patelnię wsypujemy ziarna, powiedzmy na 1/5 powierzchni. Teraz wystarczy obserwować i czasami potrząsnąć naczyniem. Gdy ziarenka przestaną strzelać, należy zdjąć patelnię z ognia.
  • Jeżeli nie wyobrażasz sobie popcornu bez soli, możesz jej użyć, byle z umiarem.

 

Podsumowanie

Wychodzi na to, że popcorn jest zdrowy – posiada dużo błonnika, trochę witamin oraz przeciwutleniacze, które podobno przeciwdziałają starzeniu się i nowotworom. Jest niskokaloryczny pod warunkiem, że upraży się go bez tłuszczu i nie doda tony soli. Wiadomo, że spożywanie bardzo słonych przekąsek wiąże się z piciem większej ilości piwa czy słodkich napojów. Inaczej nie idzie tego jeść. Oznacza to pakowanie w siebie jeszcze większej ilości pustych kalorii.

Omijajcie też gotowce przeznaczone do mikrofalówki. Własnoręczne zrobienie popcornu nie zajmuje dużo czasu. Trzeba jedynie potem umyć patelnię, za to smak o wiele lepszy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.