Różne rozmiary części w rowerach

Wymieniając jakąś część w rowerze, nie zawsze pamiętamy o tym, że wiele z nich ma swój konkretny rozmiar. W tym wpisie odpowiadam właśnie na to pytanie zadane przez Krzysztofa Ł. Jeżeli masz jakieś sugestie dotyczące nowych wpisów, podziel się nimi ze mną na Facebook’owym profilu Rowerowe Porady lub w komentarzu. Staram się (prędzej czy później) odpowiadać na wszystkie prośby o nowe teksty.

Jak wygląda rower – każdy wie. Nie każdy jednak przy zakupie nowej części pamięta o tym, że często różnią się one wymiarami i należy je odpowiednio dobrać. Postaram się wymienić najważniejsze z nich.

Rama – jeżeli wymieniamy ramę w rowerze (np. po jej uszkodzeniu) najlepiej kupić ramę o identycznych wymiarach. Na przedstawionym rysunku widać większość wymiarów, które mówią nam coś o charakterystyce roweru. Najważniejsze to kąt rury podsiodłowej (b) oraz kąt główki ramy (a).

Geometria roweru

Zmienienie kąta 'a’ na ostrzejszy sprawia, że rowerem podjeżdża się łatwiej, ale zjazdy robią się trudne. Zmiana na łagodniejszy ułatwia prowadzenie roweru, choć przestaje być on tak zwinny. Standardem jest kąt 70-74 stopnie w rowerach górskich. Zmiana kąta 'b’ na ostrzejszy wymusza na pedałującym większą kadencję.
Warto zerknąć na tabelki, ale należy również pamiętać, że nic nie zastąpi jazdy próbnej danym rowerem.

Kierownica – wyróżniamy kierownice proste i gięte. Najważniejszy wymiar w kierownicy to średnica mocowania do mostka, najczęściej spotykane to 25.4 mm i 31.8 mm. Szerokość i kąt gięcia kierownicy zależą już od indywidualnych upodobań, budowy ciała oraz przeznaczenia kierownicy.

Wspornik kierownicy (mostek) – spotyka się wsporniki tradycyjne (da się je regulować na wysokość) i a-head (są sztywniejsze i łatwiej je wymienić). Wyróżniamy tak jak w kierownicach dwie średnice mocowania i musi ona z kierownicą się pokrywać.

Mostek mocujemy do osi amortyzatora (widelca) – tutaj też wyróżniamy kilka średnic (w tradycyjnych najczęściej 1″ lub 1 i 1/8″, w a-head najczęściej 1 i 1/8″ – warto to sprawdzić przed zakupem).

Oprócz tego patrzy się na jego długość oraz kąt. Im dłuższy wspornik i o mniejszym kącie, tym nasza sylwetka będzie bardziej pochylona. Obie te wartości dobiera się według uznania i potrzeb. Do sportowych rowerów zwykle prawie płaskie (+/- 6 stopni – mostek można obracać, by zmienić jego odchylenie) i dłuższe wsporniki  (90-130 mm). W rowerach rekreacyjnych czy miejskich stosuje się zazwyczaj krótsze i o większym kącie. Istnieją również wsporniki o regulowanym kącie – ale poleca się je jedynie do rowerów używanych przez kilka osób o różnych potrzebach – niestety tego typu tanie wsporniki szybko się rozregulowują.

Opona – najważniejsza sprawa to rozmiar koła: 26″, 27.5″, 28″, 29″. Szerokość opony należy dobrać do szerokości obręczy – w tym pomoże tabelka, którą widzisz poniżej oraz ten wpis. Musisz zmierzyć wewnętrzną szerokość obręczy, czyli po prostu samej dziury. A następnie sprawdzić szerokość opon. W tabelce szerokość opon podana jest w milimetrach, jeśli chcesz ją przeliczyć na cale, podziel milimetry na 25,4.

Jaką oponę założyć do roweru szeroką

Korby – mają długość zazwyczaj od 170 do 180 mm. Długość korby dobiera się do długości nóg, geometrii roweru i indywidualnych preferencji. Krótsze korby pozwalają na pedałowanie z większą kadencją (częstotliwością), dłuższe zaś na przyłożenie większej siły. Nie ma idealnego wzorca ile korba powinna mieć długości, dlatego często producenci rowerów montują rowery z różnymi długościami korby (warto o to zapytać przy zakupie roweru czy są dostępne różne opcje) lub montują korby o długości np. 175 mm (najczęściej w rowerach MTB).

Jaką korbę kupić

Jeżeli chodzi o ilość zębów na każdej z tarczy – jest to indywidualna sprawa. Każdy sport rowerowy rządzi się tu swoimi prawami, rowery MTB mają zazwyczaj 44 lub 42 zęby na największej tarczy, w rowerach trekkingowych/crossowych jest to 48 zębów, w szosowych 50, a nawet 53 zęby. Im większa tarcza – tym większą prędkość będziemy w stanie osiągnąć na prostej – przy założeniu, że kręcimy pedałami tak samo szybko – co przy większej ilości zębów robi się coraz trudniejsze :) Tu sprawdzisz ceny korb rowerowych.


Kaseta
– o kasecie napisałem tutaj i nie ma sensu już tego powtarzać :) W tańszych lub starszych rowerach spotyka się również wolnobiegi. Różnią się od kasety tym, że mechanizm dzięki któremu obracają się zębatki (bębenek) jest zintegrowany z nimi. W przypadku kasety mechanizm ten jest w piaście.

Wolnobiegi dzięki temu nakręca się na piastę, a kasety nakłada. Jak poznać czy mamy w rowerze kasetę czy wolnobieg? Jeżeli zębatki są zakończone nakrętką – jest to kaseta. Jeżeli zaś tej nakrętki brakuje i jest miejsce na włożenie klucza (zwykle 2-4 wypustki) to jest to wolnobieg. Oba te systemy zupełnie ze sobą nie współpracują (mają przecież inny sposób montażu i działania).

Wspornik siodełka – spotykamy wsporniki najczęściej o długości od 30 do 40 centymetrów. Te dłuższe jeżeli oczywiście nie wysuwamy ich za bardzo – można skrócić. Najważniejsze by w ramie pozostała na długość przewidzianą przez producenta (zwykle oznaczoną na wsporniku).

Drugim bardzo ważnym wymiarem jest średnica wspornika – należy kupić wspornik o dokładnie takiej (co do dziesiątej części milimetra) średnicy jaką ma nasza rama. Przedział jest spory od ok. 25 do 32 mm – każdy producent produkuje wsporniki z dokładnością do jednego miejsca po przecinku w milimetrach. Najpopularniejsza średnica to 31,6 mm – ale to też dokładnie należy sprawdzić/zmierzyć.

Inne części – piasty, wkłady suportu, szprychy, łańcuchy, manetki itp. kupuje się najczęściej dokładnie w takim rozmiarze w jakim są fabrycznie w rowerze. Jeżeli nie wiemy jakie – najlepiej udać się do sklepu rowerowego, gdzie sprzedający ew. sprawdzą w katalogu z jaką częścią mamy do czynienia w razie wątpliwości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

17 komentarzy

  • W artykule zabrakło informacji o istnieniu wolno-biegu i o tym w jakich wersjach istnieje a także jaka jest różnica między nim a kasetą.
    Poza tym to korba występują także w rozmiarze 160mm a czasami można spotkać takie o rozmiarze 152mm.
    W przypadku rozmiaru kół istnieje także rozmiar 24 cale który nadal jest stosowany.
    w przypadku suportu to ważna jest długość mufy która wynosi najczęściej 68mm a czasami 73mm. Ważna jest także długość osi która może wynosić od 118mm do nawet 127,5mm lub więcej.

  • O wolnobiegu już dopisałem.
    Jeżeli chodzi o korby w długościach, które podajesz to są stosowane zazwyczaj w rowerach dziecięcych z kołami 20″ i 24″ – oczywiście są dostępne w sklepach, choć może nie w takim wyborze jak inne.
    Koła 24″ oczywiście, że są stosowane, tak samo jak 20″ czy 16″ – podałem tylko te najpopularniejsze.
    Jeżeli chodzi o suport, to jest sporo różnych długości, a także rodzajów mocowań (kwadrat, wielowypust, ISIS itp.) – ale bez rozebrania roweru nie da się tego sprawdzić, więc kupić „na oko” się nie da.

  • W jaki sposób można zmierzyć rozmiar ramy konkretnego roweru? Rozmiary są podawane w calach. Którą część ramy należy zmierzyć aby uzyskać jej rozmiar?

  • Producenci podają rozmiar ramy MTB zazwyczaj w oparciu o długość rury podsiodłowej (długość A na rysunku roweru w tekście).
    Jeżeli chodzi o rowery crossowe, szosowe, trekkingowe to rozmiar ramy często podawany jest w centymetrach i w tym przypadku podawana jest długość górnej rury (B na rysunku).

    Ale… nie jest to regułą i każdy producent może mieć trochę inną politykę w tym temacie. Najlepiej szukać na stronach producentów szczegółowych informacji na ten temat.

  • Mam pytanie – czy do ramy, w której mam calowy widelec da się zamontować widelec 1 i 1/8 ? Czy zamiast widelca zmierzyć średnicę tuleji na widelec? Bo chciałbym zmienić widelec na tarczowy, ale niestety nie mogę znaleźć widelca calowego, tarczowego, „26”…

  • Cześć,
    według mnie jest to technicznie niemożliwe. Masz wąski otwór w główce ramy (1″), a chciałbyś tam włożyć szerszą rurę (1 i 1/8″). To się nie uda. Są w internecie opisy jak wymienić rurę sterową w amortyzatorze na szerszą, ale ja jestem sceptycznie nastawiony, jeśli chodzi o wytrzymałość tego rozwiązania.

    Ale znajdziesz jeszcze kilka amortyzatorów na jeden cal z mocowaniem na tarcze:
    https://allegro.pl/nowy-amortyzator-suntour-xcm-hlo-1-21cm-gwint-i4273240109.html
    https://allegro.pl/amortyzator-26-1-rst-capa-t-czarny-widelec-wwa-i4277119279.html

    Może jakieś lepsze też znajdziesz, jak dobrze poszukasz w internecie.

  • Tak myślałem :(

    Niestety szukam sztywnego widelca, dlatego bliżej mi do takiego rozwiązania:

    http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-MOSSO-M3-Nun-suspension-fork-AL-7005-forks-Disc-brake-only-MTB-fork-BLACK/1134867513.html

  • Mam nadzieję, że uda Ci się znaleźć, ja niestety takich w Polsce nie widziałem, co oczywiście nie znaczy, że ich nie ma. Trzeba tylko dobrze poszperać.

  • Hej, faktycznie tabelka padła. Niebawem przygotuję własną wersję, tak by została tutaj na zawsze.

  • Witam wszystkich mam pytanie jak mierzy sie dlugosc stemu w rowerze?sa od 90mm do 130mm a moj stem w giancie ma 160mm?w calosci.Mierzac od srodka czesci mocujacej do nastepnej czesci mocujacej wychodzi 110mm czy to jest wlasciwa odleglos?czy mam szukac dluzeszgo odpowiednio do dlugosci calkowitej starego stemu Tj 160mm ktora odleglosc mam brac pod uwage dziekuje za porade.

    • Cześć, długość mostka mierzy się od środka mocowania kierownicy do środka mocowania rury sterowej. Czyli w Twoim wypadku 110 mm z tego co piszesz.

  • A czy kierownica 660 mm w rowerze crossowym dla kobiety o wzroście 163 cm będzie zbyt szeroka, jeśli jeździ się głównie po asfalcie? To samo z długością korby, czy 175 mm na ten wzrost jest odpowiednia, czy lepiej dobrać krótszą?
    Pozdrawiam

    • Hej, jeżeli chodzi o szerokość kierownicy, to jest to sprawa bardzo indywidualna i zależy nie tylko od wzrostu, ale także od długości rąk, a także preferowanej pozycji za kierownicą.

      Jeżeli kierownica będzie za szeroka, to nie masz się czym martwić. Wystarczy znaleźć kogoś, kto dysponuje szlifierką kątową :) Ja akurat wymieniałem w rowerze kierownicę na węższą, ale miałem swój powód, dla którego nie chcę jej ciąć. Natomiast z rowerem mojej dziewczyny wybraliśmy się do pobliskiego mechanika samochodowego, który bez problemu ciachnął tak, jak Monika chciała.

      • Wstępnie sprzedawca zgodził się na wymianę kierownicy na węższą 600 mm ;)
        A co sądzisz o ramionach korby 175 mm dla niskiej osoby?

        Chciałam kupić Spartacusa 4.0 https://infinitibike.pl/glowna/19-spartacus-cross-40.html ale z wymienionym sztywnym widelcem. Zastanawia mnie długość ramion korby oraz czy MĘSKA rama 17″ nie będzie za duża na mój wzrost 163 cm, dł nogi 75 cm, a odległość podłoga – górna rura to 73-74 cm :P więc na minimalny luz do 2 cm

        • O rozmiarach ram pisałem tutaj: https://roweroweporady.pl/rozmiar-ramy-rowerowej/
          Z Twojej długości nogi wychodziłaby rama 19″ :) Najlepiej byłoby, abyś przymierzyła się do roweru przed zakupem. Ustawiła dobrze siodełko i przejechała się po sklepie. Jeżeli nie odbierasz Spartacusa osobiście, zawsze możesz obejrzeć inne w sklepie w okolicy i porównać.

          Korbą 175 mm szczególnie bym się nie przejmował.