Rozmiary opon rowerowych i dopasowanie do obręczy

Mogę się założyć, że każdy z Was zastanawiał się kiedyś nad zmianą opon w rowerze. Chcieliście założyć szersze, węższe, gładsze, z większym bieżnikiem, lżejsze, odporniejsze na przebijanie, a może z kolcami. Wybór opon jest ogromny, a w tym wpisie chciałbym się skupić na kwestii ich rozmiaru. Warto przed rozpoczęciem zakupów dobrze sprawdzić, jakie opony i obręcze macie obecnie w rowerze. Przez lata nazbierało się sporo średnic kół i na przykład opony opisywane jako 26 cali, potrafią mieć pięć różnych średnic wewnętrznych (przy czym nie są one ze sobą kompatybilne). Oczywiście nie wszystkie są już w sprzedaży, niemniej warto wiedzieć na co zwrócić uwagę podczas zakupu opon czy nowych kół.

Rozmiar opony rowerowej

Rozmiary opon rowerowych

Do opisania rozmiaru opon używa się kilku skal. Nie musisz znać ich wszystkich, obecnie do jednoznacznej identyfikacji rozmiarów opon rowerowych wystarczy ETRTO. Ale warto poznać też inne systemy, tak aby wiedzieć z czym się to je (zwłaszcza, że i tak najczęściej mówimy o rozmiarach opon wyrażanych w calach, dopiero później w ruch idzie ETRTO). Oznaczenia opon rowerowych są naniesione na ich boku – czasem podkreślone białym kolorem, a czasem trzeba się ich naszukać z latarką :)

System calowy

Myślę, że przez wszystkich znany jest system calowy, gdzie szerokość opony oraz jej (przybliżona) średnica zewnętrzna podawana jest w calach. Przykład: 26″ x 2,25″ – taki opis oznacza, że mamy do czynienia z oponą o średnicy 26 cali i o szerokości 2,25 cala. Taki zapis jest bardzo popularny w rowerach górskich. Tak jak pisałem w akapicie wcześniej – czasami dwie opony są opisane jako 26 cali, a nie będą pasowały na tę samą obręcz. Kupując nowe obręcze/opony, informację o calach traktowałbym jedynie jako wstępną informację, ale ostatecznie zerknął także na skalę ETRTO.

Rozmiar opony w calach

Jest jeszcze jeden system zapisu calowego, obecnie rzadko spotykany w Polsce, niemniej można jeszcze na niego trafić. Przykład: 28 x 1 5/8 x 1 3/8. W takim zapisie mamy oponę o zewnętrznej średnicy 28 cali, bok opony ma wysokość 1 5/8 cala, a jej szerokość to 1 3/8 cala. Brrrrr… bardziej się tego skomplikować nie dało, na szczęście ten sposób zapisu jest już bardzo rzadko używany.

System metryczny (francuski)

Drugim sposobem oznaczania rozmiarów opon jest system metryczny (francuski). Przykład takiego zapisu: 700 x 40C. Pierwsza liczba oznacza przybliżoną średnicę zewnętrzną opony, druga liczba jej szerokość (oba wymiary w milimetrach). Równie istotna jest litera na końcu, ponieważ opony 700x40A, 700x40B i 700x40C będą różnić się średnicą wewnętrzną i nie będą pasować na tę samą obręcz. System ten jest popularny w rowerach szosowych i gravelowych, choć tam często podaje się średnicę w calach (np. 28 cali), a szerokość opony w milimetrach (np. 25 mm, 32 mm, 40 mm itd.). Pokręcone, prawda? :)

Rozmiar opony rowerowej w systemie metrycznym

Tu również można się przypadkowo nadziać na złą oponę. Np. jeżeli do współczesnego roweru szosowego kupisz oponę 700B, która ma zupełnie inną średnicę wewnętrzną niż używane obecnie 700C, nijak nie uda się jej założyć. Tu również polecam dla pewności skorzystać z systemu ETRTO dla upewnienia się, że kupujecie dobry rozmiar opony.

System ETRTO

Dwa poprzednie systemy potrafią wprowadzić zamieszanie, ponieważ jest sporo rozmiarów, które są prawie identycznie opisane, a nie są ze sobą zgodne! Dlatego by to wszystko ujednolicić, powstał system ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). Niektórzy nazywają go „nowym”, nie wiedząc, że dla rowerów ten standard powstał w 1969 roku (nieco później USA i Japonia przyjęły go jako jeden ze standardów ISO).

Rozmiar opony ETRTO

W ETRTO zapis jest jednoznaczny i precyzyjny. Podajemy w milimetrach szerokość opony oraz jej wewnętrzną średnicę (co jednocześnie odpowiada zewnętrznej średnicy obręczy).

Na przykład zapis: 40-559 oznacza oponę o szerokości 40 mm i średnicy wewnętrznej 559 mm. To oznacza, że jeżeli będziemy mieli obręcz o średnicy 559 mm, to uda się założyć na nią taką oponę. Pozostaje kwestia szerokości opony oraz obręczy, ale o tym za chwilę.

Średnice wewnętrzne opon na przestrzeni lat

Standardów średnicy opon rowerowych jest bardzo dużo, ale spokojnie, spora część z nich już dawno wyszła z powszechnego użycia. Poniżej podaję rozmiary, które udało mi się znaleźć. Są to średnice wewnętrzne opony, wraz z opisującym je rozmiarem w systemie calowym.

152 mm, 194 mm – 10 cali
203 mm, 239 mm, 248 mm – 12 cali
254 mm, 279 mm, 288 mm, 298 mm – 14 cali
305 mm, 317 mm, 330 mm, 337 mm, 340 mm, 349 mm, 369 mm – 16 cali
355 mm, 387 mm, 390 mm, 400 mm – 18 cali
381 mm, 400 mm, 406 mm, 419 mm, 428 mm, 432 mm, 438 mm, 440 mm, 451 mm – 20 cali
484 mm, 489 mm, 490 mm, 498 mm, 501 mm, 508 mm – 22 cale
501 mm, 507 mm, 520 mm, 531 mm, 540 mm, 547 mm – 24 cale
559 mm, 571 mm, 584 mm, 590 mm, 597 mm – 26 cali
630 mm – 27 cali
584 mm27,5 cala
609 mm, 622 mm, 635 mm, 642 mm – 28 cali
622 mm29 cali

Obecnie nie stosuje się większości z tych standardów. Na czerwono zaznaczyłem najczęściej spotykane średnice w większych kołach. Ale! To nie znaczy, że nie używa się też innych. Koła 26 cali w typowych rowerach górskich mają 559 mm, ale spotyka się jeszcze obręcze o średnicy 590 mm, najczęściej w holenderskich rowerach Batavus, Sparta czy Gazelle. Koła 28 cali najczęściej mają średnicę 622 mm, ale w holenderskich rowerach często stosowana jest średnica 635 mm.

Dlatego warto sprawdzić średnicę obręczy lub odczytać ją ze starej opony. Jeżeli kupisz oponę o średnicy wewnętrznej „tylko” kilka milimetrów większej lub mniejszej, nie uda Ci się jej założyć na obręcz.

Dlaczego opony 28 i 29 cali mają tę samą średnicę

Jeśli chodzi o opony 29 cali, to mają one tę samą średnicę wewnętrzną co opony 28 cali (622 mm), co może być mylące. Różnica w oznaczeniu calowym bierze się z różnej wysokości samej opony, ponieważ im szersza opona, tym jednocześnie wyższa. Producenci dla marketingowego odróżnienia wprowadzili oznaczenie 29 cali, którym określa się szerokie, a co za tym idzie – wysokie opony.

Dlatego (z drobnym zastrzeżeniem, o którym przeczytacie w kolejnym akapicie) opony 28 cali (ETRTO 622) można zakładać na obręcze 29 cali i na odwrót.

Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym opowiadam o rozmiarach opon rowerowych. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Szerokość opony, a szerokość obręczy

Drugą, bardzo ważną kwestią, jest dopasowanie szerokości opony do szerokości obręczy. Zbyt wąska opona może wpaść w obręcz (co uniemożliwi jej poprawne osadzenie, a co za tym idzie – jazdę), a zbyt szeroka opona może się jej słabo trzymać (lub w ogóle nie włożymy jej na obręcz). Problem dotyczy głównie dużych skrajności i chęci założenia bardzo wąskich opon na bardzo szerokie obręcze i na odwrót.

Tabela, którą wstawiłem poniżej, pokazuje zakres, w którym można się poruszać jeżeli chodzi o szerokości. Interesuje nas szerokość wewnętrzna obręczy (można ją odczytać z naklejki lub zmierzyć samemu – w tym celu należy zdjąć oponę i nie, nie da się tego zrobić inaczej) oraz szerokość opony, którą wystarczy wziąć z oznaczenia na jej boku. Dla ułatwienia w tabelce znajdziecie szerokość opony podaną zarówno w milimetrach, jak i calach.

Szerokość opony rowerowej a obręcz
Jaka opona do obręczy rowerowej

Wszystkie dane do tabeli zaczerpnąłem od DT Swiss, producenta m.in. obręczy rowerowych. Jest to moim zdaniem bardzo liberalna tabelka, dlatego unikałbym wybierania najbardziej skrajnych wartości. A już na pewno nie próbowałbym na siłę wychodzić poza jej zakres.

Optymalna szerokość obręczy

W komentarzach Kamil słusznie zwrócił uwagę, że warto dobrać optymalną szerokość opony do obręczy. Zakładając szeroką oponę na wąską obręcz, nawet jeżeli ona się zmieści według tabelki, którą widzicie wyżej, może się okazać, że nie uzyska ona pożądanego kształtu.

Optymalna szerokość opony do obręczy
Rys. brocksperformance.com

Jak widać na rysunku, opona na węższej obręczy może nie uzyskać odpowiedniej szerokości, co może powodować m.in. gorszą przyczepność w zakrętach. Muszę tu jednocześnie dodać, że stosowanie szerszych obręczy stało się trendem dopiero w ostatnich latach. Do niedawna, producenci rowerów MTB często montowali opony 2,1 cala na obręcze o szerokości 19C. Dziś zalecaną szerokością obręczy dla takiej opony to już 25C, czyli 6 milimetrów więcej.

Jaka jest optymalna szerokość obręczy, w przypadku konkretnej opony? Warto spojrzeć na wytyczne producenta danej opony (choć mało który podaje taką informację). Ja posiłkuję się danymi przygotowanymi przez Goodyear’a. Pamiętajcie też, że jest to optymalna szerokość, co nie znaczy, że opona nie poradzi sobie na trochę szerszej czy węższej obręczy.

Optymalna szerokość obręczy rowerowej
Optymalna szerokość obręczy rowerowej

Dlatego jeżeli w swoim rowerze nie masz „optymalnie” dobranej szerokości obręczy do szerokości opon – bez paniki :) Warto o tym pomyśleć dopiero przy zakupie nowych kół lub obręczy.

Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym pokazuję jak dobrać oponę do obręczy. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Czy opona zmieści się w rowerze

Trzecia kwestia, którą należy rozważyć podczas kupowania nowych opon, to czy zmieszczą się do Twojego roweru. Wraz ze wzrostem szerokości opony, zazwyczaj rośnie także jej wysokość. Opona stanie się wyższa także wtedy, gdy zamiast gładkiej, założymy taką z wyraźnymi klockami bieżnika.

Jeśli kupisz szerszą i wyższą oponę niż dotychczas, może ona ocierać o przednią przerzutkę, błotniki, ramę, widelec. W przypadku szosowych hamulców szczękowych, zbyt szeroka opona może nie zmieścić się do szczęk. Natomiast zbyt szeroka przednia opona może zahaczać o Twoją stopę, podczas mocniejszego skręcania.Jakie opony do roweru szosowego
Czy jest sposób aby ustalić, jakiej szerokości opony będą pasować do ramy i widelca? Niektórzy producenci rowerów/amortyzatorów podają taką informację. W pozostałych przypadkach pozostaje ręczny pomiar (i pytanie sprzedającego o wysokość opony), choć to i tak nie pokaże, czy dana opona na 100% będzie pasować. W razie wątpliwości, polecam wybranie się z rowerem do sklepu stacjonarnego, gdzie łatwiej będzie przymierzyć konkretny rozmiar opony.

Pamiętajcie też, że opony o teoretycznie tej samej szerokości, mogą się od siebie różnić – wszystko zależy od typu bieżnika, ciśnienia i producenta opony. Do tego koniecznie pamiętajcie o zostawieniu przynajmniej kilkumilimetrowego luzu między oponą, a ramą/widelcem z każdej strony! Opona podczas jazdy pracuje – jeżeli będzie włożona na styk, może zacząć zdzierać lakier z roweru.

 

Zapraszam Cię do lektury innych wpisów o oponach. Znajdziesz tutaj informacje, których nie wymieniłem w tym tekście.

1. Rodzaje opon rowerowych

2. Ciśnienie w oponach rowerowych

3. Dobieranie opony do obręczy

4. Opona drutowa czy zwijana

5. Opór stawiany przez opony rowerowe

6. Ciśnienie w oponie, a droga hamowania

7. Co zrobić gdy opona chowa się w obręczy

8. Schwalbe CX Comp – test opony

9. Schwalbe Kojak – długodystansowy test

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

535 komentarzy

  • Cześć :)

    Nie znam się w temacie a chciałbym wymienić opony w swoim rowerze – mam górala z 2014 na oponach 26″x2,1″ (54-559) szerokość obręczy w moim rowerze to 22,5mm. Jeżdżę głównie po asfalcie, drogach rowerowych – myślałem o oponach maxxis detonator.

    Czy będa pasować czy będzie potrzebna również wymiana obręczy do nich? Z tabelek jeśli je dobrze odczytałem powinny się zmieścić opony 1,5″.

    Z góry dziękuję za odpowiedź ;)

    • Cześć,
      jeżeli szerokość wewnętrzna obręczy to 22,5 mm to osobiście nie schodziłbym z szerokością opony poniżej 1,35 cala (35 mm), no może 32 mm. Tak więc opony 1,5 cala (38 mm) wejdą bez problemu.

  • Niektóre opony mają oznaczenia z których nie wiadomo jaka jest naprawdę ich szerokość. Np Schwalbe g one 700x38c ale w ETRTO podane jest 622×40. W mojej ramie to istotna różnica czy to jest 38 czy 40 mm. Jak rozumieć te liczby? Zwłaszcza że są też opony że spójnymi oznaczeniami 700x40c ETRTO 622×40. A ja potrzebuję nie za szerokiej opony czyli te prawdziwe 38 mm.

    • W takim układzie patrzyłbym na ETRTO. Ale musisz pamiętać jeszcze o jednej kwestii – szerokość opony zmienia się w zależności od szerokości wewnętrznej obręczy. Im szersza obręcz, tym opona lepiej się układa i jej balon może się trochę zwiększyć.

      Druga sprawa – to co podaje producent, nie zawsze musi się zgadzać z rzeczywistością. Nieraz w testach wychodzi, że opona dajmy na to o szerokości 28 mm, ma realnie np. 26 mm.

      Tak więc szukałbym opony z ETRTO 38 i trzymał kciuki, że będzie tyle faktycznie miała, a nie więcej.

  • Cześć Łukasz
    Jeżdżę rowerem rekreacyjnie. Mam rower MTB Onill, koła 26 cali, opony 53-559 (26×1,95) , obręcz szerokość 20 mm. Myślałem nad zmianą roweru ale może zmiana opon poprawi trochę jazdę. Chciałbym zmienić opony na węższe Maxxis Detonator 1,5 – jeżdżę tylko po asfalcie. Z tabelki wynika, że opona będzie pasowała. Producent obręczy natomiast zaleca opony 26×1,75/2,125. Wydaje mi się, że tolerancja rozmiaru opony powinna być trochę większa. Co Ty sądzisz na ten temat ? Czy mogę śmiało założyć tę oponę. Z góry dziękuję za odpowiedź.

  • witam

    mój Rower z przodu ma 1 tarcze , z tyłu 7 – to jaki mam dobrac łancuch ? 7 rzedowy ? czy 7,8,9 tez może byc ?

    • Cześć,
      w sprzedaży są uniwersalne łańcuchy 6/7/8-rzędowe (kaseta ma taki sam rozstaw zębatek) albo węższe 9-rzędowe. Taki 9-rzędowy też będzie pasować, szerokość wewnętrzną ma taką samą, różnić się będzie szerokością zewnętrzną (będzie węższy).

      Na marginesie dodam, że taka kombinacja nie zadziała w drugą stronę, tzn. do kasety 9-rzędowej lepiej nie zakładać szerszego łańcucha 6/7/8-rzędowego – może się nie zmieścić na szerokość.

  • witam

    czy opona 700x23c moze zostać założona na obrecz po oponie 700x32c ?

    Rower typu grawel a chcialem zalozyc szosowe oponki

    z góry dzieki z odpowiedź

    • Cześć,
      kwestia jaką szerokość wewnętrzną mają obręcze. Jest to wszystko opisane w tym tekście.

  • Mam pytanie z innej beczki, na rowerze mam przerzutkę przednią 3 stopniową a z tyłu 8 mam zamiar wymienić przednią na zespolona Shimano jaka polecasz i czy będzie problemów z tylną przerzutką 8 rzędową pozdrawiam i dziękuję za odpowiedź

    • Cześć,
      niestety nie wiem co masz na myśli pisząc o przerzutce zespolonej. Generalnie warto szukać przerzutki dedykowanej do liczby przełożeń, którą masz w rowerze.

  • Witaj
    Proszę o poradę. Chciałbym w rowerze crossowym zmienić opony bardziej na szosę. Mam obręcze 28′ Alexrims MD17 622-18 i opony 37mm. Czy opony 28mm/1,1′ będą pasowały?
    Pozdrawiam

    • Chodzi Ci o opony o szerokości 28 mm (w szosowych oponach zwyczajowo nie podaje się szerokości w calach, tylko w milimetrach)? Do obręczy 18 mm będą pasować bez żadnego problemu.

  • Cześć,Stoję przed dylematem, otóż….synowi zepsuł się rower, jeździł 4 lata na Leader Foxie , odpadła tylna przerzutka, opony pozdierane na maxa!!!ogólnie fajny rower ale nie wiem czy opłaca się to naprawiać , wymieniać opony na nowe czy kupić nowy rower ale stać nas na taki za ok. 1200 zł. I teraz moje pytanie czy wziąć:
    Krossa Hexagona
    czy może Kelyss Alpina

    Czy mogę Cię prosić o takie zwyczajne zerknięcie na osprzęt jaki jest w obu rowerach i opinie , który rower za ta cenę będzie lepszy?Byłabym wdzięczna , gdyż nie mam męskiej , fachowej pomocy w tej kwestii :(

    P.S Rower dla chłopca 13 lat, dużo jeździ po lesie , wałami nad rzeką , mieszkamy w Beskidach także wycieczki rowerowe Ustroń-Wisła itp….

    • Cześć,
      wybacz drobną złośliwość, ale jak w samochodzie zużywają Ci się opony, to też zmieniasz auto? ;) Zużycie opon to naturalna sprawa i jeżeli wytrzymały 4 lata to i tak bardzo długo. Kup nowe, porządne opony o odpowiedniej średnicy i szerokości oraz bieżniku, który by Was interesował. To będzie wydatek na poziomie 100-150 złotych za dwie przyzwoite opony.

      Przerzutka odpadła… kwestia czy ktoś lub coś jej pomogło, czy się rozsypała sama (miałem taki przypadek). Zakup nowej przerzutki z tego segmentu cenowego to koszt 70-120 złotych + ew. wymiana przy okazji linki i pancerza (jakieś 20 zł).

      Te rowery, które wysłałaś są do siebie całkiem podobne. Niemniej póki Leader Fox jest w dobrym stanie, wolałbym zainwestować w wymianę zużytych części.

      • Cześć Łukasz
        Chciałem wymienić opony w moim rowerze MTB- jest to Cube Attention SL29 obecnie posiadam opony Schwalbe Smart Sam 29x 2.25. Stwierdziłem ze dla mojego użytkowania ( asfalt/ drogi leśne/ drogi gruntowe) wystarczą węższe np. CST Tirent 700x40c.
        I tutaj moje pytanie? Czy takie opony sprawdzą się w takim rowerze? Czy komfort jazdy oraz pozycja bedzie w porządku?
        Pozdrawiam Piotr

        • Cześć,
          komfort jazdy będzie niższy niż na szerszych oponach, ale to są prawa fizyki – tego się nie przeskoczy :) Natomiast może się okazać, że te 40 mm da Ci komfort wystarczający dla Twoich potrzeb.

          Możesz też popatrzeć za oponami 44-47 mm, zachowując jakiś złoty środek pomiędzy szerszymi a węższymi oponami. Plus wybrać opony z bieżnikiem typu semi-slick, czyli gładsze na środku i z klockami bieżnika tylko po bokach, typu Schwalbe Hurricane.
          Ale tylko sobie luźno myślę, każdy musi sam zdecydować co wybrać.

  • Witam czytam trochę o rozmiarach i mam problem znalazłem fajną obręcz i oponę i tu pojawia się problem bo według tabelki dt opona powinna się zmięścić B trial 29×2,25 57-622, obręcze to modele R 470 szerokość 20 mm wewnętrzna , R 460 tutaj 18mm i RR 411 disc asymetric też 18, przeznaczenie droga , ostatecznie model GR 531 już powinina pasować, szukam innej niż obecny mój model 361, dziękuje za pomoc

    • Cześć,
      ale jakie jest dokładnie Twoje pytanie? :)

      Im szersza obręcz, tym ładniej ułoży się na niej opona tej szerokości. Warto iść w coś o szerokości przynajmniej 20 mm, a jeszcze lepiej – 25 mm.

      • Dzięki, tak tez zrobiłam ,zastanawiałam się nad wymiana roweru ze względu na wzrost syna(tego nie napisałam) dlatego był znak zapytania czy wymieniać osprzęt czy kupić nowy z większą ramą…. jednak po wizycie w serwisie , Pan doradził ,że rama jest ok, ogólnie rower w b. dobrym stanie ,po wymianie kilku elementów będzie zaś jak nówka :)Dziękuje za poradę…. super blog!!!Pozdrawiam.

  • Cześć Łukasz,
    Dzięki za bardzo dobry artykuł, pomógł mi kilka razy przy rozszyfrowaniu oznaczeń i przy doborze odpowiedniej opony :)
    Mam jedno spostrzeżenie, jeśli chodzi o wybór wąskiej opony do szerszej obręczy – może komuś pomoże. Mianowicie w zeszłym roku kupiłem gravela z kołami o dość dużej szerokości wewnętrznej 23,5mm i w tym roku chciałem mu założyć szosowe opony. Wg producenta i wg twojej tabelki powinienem kupić opony o szerokości min 35mm. Jednakże trochę poszperałem i m.in. też na stronie DTSwiss znalazłem inną tabelkę, która wskazuje, że opona 32 mm również będzie bezpieczna. Kupiłem takie, założyłem, przejechałem już kilkaset kilometrów i nie odczuwam żadnych problemów, a opony trzymają się obręczy bardzo pewnie. Wniosek taki, że można te wartości trochę naginać i eksperymentować.
    Pozdrawiam

  • Mam pytanie, jeżdżę od dość dawna moim giantem anthem o rozm. kół 26, obręcze mam alexrims DP 17 czyli dość wąskie (śr.wewn. 17 mm) , a opony conti Race King 2.2 które mają większy balon niż 2.2 innych firm, np. schwalbe. I nic się nie dzieje, a działam w trudnym górskim terenie (kamienie, korzenie itp. Więc jak to jest z tą tabelką, wg niej jest ryzyko zsunięcia się z opony. Wielokrotnie robiłem np. w ostrych zakrętach uslizg boczny tylnej opony i jest ok.

    • Cóż mam Ci powiedzieć. Wszystko da się naciągnąć i wiele zależy od samej obręczy czy opony. Tobie nie spadła, innej osobie, inaczej jeżdżącej – być może już tak.

  • Mam teraz tzw. comfort bike (Spec Expedition) z oponami 26×1.75. Czy jeżeli przesiądę się na typowy rower cross i założę opony 28×1.6, to mogę spodziewać się podobnego zachowania w terenie, typu piasek, błoto? Czyli, czy opony takiej samej grubości będą spisywać się podobnie w wersjach 26 i 28, zakładając, że bieżnik jest taki sam?

    • Cześć,
      1,6″ a 1,75″ to w milimetrach różnica pomiędzy 42 a 47 mm. Niby niewiele, ale jednak na piasku czy błocie każdy milimetr szerokości więcej jest na wagę złota. Oczywiście liczy się także jakość opony i jej bieżnik. Ale jeżeli użyjesz takich samych opon, o takiej samej szerokości, a różnić je będzie tylko średnica, to właściwości terenowe będą w zasadzie podobne. Koło 28 cali będzie się lepiej przetaczać przez przeszkody oraz będzie się lepiej toczyć po asfalcie. Natomiast przewagę koło 26 ma głównie w zwrotności i zwinności, co w przypadku roweru crossowego nie jest AŻ tak istotne.

  • cześć,

    mam rower z decathlona. obrecz w teori mam 20×584/27,5. kupilem opony z innego sklepu 27,5×2,1 – wydaje mi sie ze na 1 rzut oka opona jest za duza. jest to mozliwe ze kola z decathlonu moga nie jakis 'myk’ ze opony z niektorych firm nie beda pasowaly? generalnie orginalna opona byla 27,5×2,0. (zakupilem schwalbe smart sam)

    • Cześć,
      jaki masz konkretnie rower? Obręcz 584 to oznaczenie współczesnych kół 27,5 cala i jeżeli na nowych oponach też znajdziesz ten numer, to na 100% będą pasować na obręcze.

  • Hej.
    Mam 584×25 oznaczenie na obręczy, a na oponie oznaczenie 57×584 27.5×2.25.
    Jakie opony będę pasować?

    • Cześć,
      na pewno musisz znaleźć oponę 27,5 cala (584), natomiast jeżeli chodzi o szerokość, to obręcz przyjmie każdą o szerokości od 1,5 cala do 3 cali. Kwestia co pomieści rama i widelec.

    • Można spróbować, może nawet się uda. Ale nie polecam, napompowana dętka stanie się bardzo, bardzo rozciągnięta, co za tym idzie – jej ścianki będą bardzo cienkie i podatne na przebicie/przetarcie.

  • Cześć,

    Kupiłem ostatnio rower i mam pytanie jak odczytać rozmiar koła?
    Na obręczy jest 29″ a opony 28 x 1,75.

    Czy rozmiar koła to: 28” ?

    Pozdrawiam.

    • Cześć,
      w tym tekście masz wszystko opisane – tak naprawdę najlepiej patrzeć na średnicę wewnętrzną opony (lub zewnętrzną obręczy) opisanej w tekście jako ETRTO.

      Na oponie i na obręczy zapewne masz jeszcze wymiar 622 co odnosi się właśnie do średnicy. 29 cali to tak naprawdę marketingowe określenie, wzięło się stąd, że gdy do rowerów górskich zaczęto montować duże koła 28 cali, szersza opona była automatycznie wyższa, przez co ktoś wpadł na to, aby oznaczyć je jako 29 cali. A średnicę wewnętrzną mają tę samą co opony 28 cali :)

  • Witam wymieniłem moje Maxxis Icon drut 27.5 x2. 20 na Maxxis Tread Lite zawijane 27.5×2.10 I mam problem z ułożeniem opony na obręczy co jest przyczyną próbowałem wszystkiego i nic Poradz coś proszę

    • Cześć,
      chodzi Ci o to, że opona nie chce wskoczyć na obręcz albo nie układa się równo? Pisałem o tym tutaj: https://roweroweporady.pl/co-zrobic-gdy-opona-chowa-sie-w-obreczy/

      Wysokie ciśnienie (w granicach podanych przez producenta) + ew. płyn do mycia naczyń potrafią zdziałać cuda :)

  • Witam,
    Mam hmm taką zagwozdkę. Muszę wymienić opony w moim niezniszczalnym rowerze. Niestety w tabeli z artykułu nie ma szerokości mojej obręczy, czyli 18mm.
    Nie ukrywam, że moja Merida ma już z 10 lat i ten rozmiar mógł wyjść z użycia. Dokładne wymiary obręczy (odczytane z obręczy) to, 559×18, natomiast na oponie fabrycznej… jeszcze :D 56-559. Pytanie brzmi jakiej szerokości oponę mogę bezpiecznie używać z tą obręczą? Z góry dziękuję za pomoc.

    • Cześć,
      muszę w końcu rozbudować tę tabelkę :) Spokojnie możesz dać opony o szerokości od 28 do 60 mm.

    • Witam. W moim leciwym góralu mam obręcze 23″ a opony klasyki 26″, czy można dobrać opony 27,5 na te obrecze? Miejsca jak mimierzyłem wystarczy. Jedynie problem z oponą. Pozdrawiam

      • Cześć,
        jeżeli opony masz 26 cali, to i obręcze są pod tę średnicę. Opon 27,5 cala nie założysz na obręcze od opon 26 cali, ponieważ będą różnić się średnicą. Opona musi mieć średnicę wewnętrzną dokładnie taką samą, jak średnica samej obręczy.
        Mówi nam o tym system ETRTO, którym jest oznaczana każda współczesna opona i obręcz.

  • Cześć! Mam właśnie Cube SL Cross. Mam założone Schwalbe CX Comp 700x35C przód i tył. Pisałeś że 38 się nie zmieściły. Ja chciałbym założyć 37C jakieś bardziej gravelowe. Zmieszczą się czy zostać przy 35C? Pozdrawiam :)

    • Cześć,
      tak, przednia przerzutka zahaczała o tylną oponę o szerokości 38C.

      Samo oznaczenie na oponie to nie wszystko. Dochodzi jeszcze kwestia realnej szerokości opony (nie zawsze pokrywa się z tym co podaje producent) + szerokości obręczy (im szersza obręcz, tym opona lepiej się układa i jej szerokość się trochę zwiększa) + rodzaju bieżnika (im gładsza, tym zazwyczaj mniej miejsca zajmuje).

      Tak więc nie odpowiem Ci co konkretnie wejdzie Ci do roweru. Może masz inną przednią przerzutkę i 38 mm rama łyknie bez problemu.

  • Witam,
    planuję wymienić tylne koło w rowerze. Obecne koło 622x19c, a opona 42-622 (28 x 1.6 – 700x40c).

    Pytanie, czy np. takie koło będzie pasować do obecnej opony?
    https://rower.com.pl/kolo-tylne-28-x-1-75-deore-615-center-36-szprych-exal-zx-19-607108

    Pozdrawiam

    • Cześć,
      będzie. Obręcz ma takie same wymiary co stara – średnica 622 mm i szerokość wewnętrzna 19 mm.

  • Cześć.
    Planuje kupić dziewczynie rower ROMET Orkan 3 D 2020 i chciałem zapytać czy poleciłbyś go do rekreacyjnej jazdy poza miastem i w mieście? I czy była by możliwość wsadzenia węższych opon ? Pozdrawiam.

    • Cześć,
      rower bardzo fajnie wygląda w tej cenie. Trochę zabawne jest połączenie tylnej przerzutki klasy Deore czyli bardzo dobrej, z przednią Tourney czyli najniższą, no ale na takie zagrywki producentów nic się nie poradzi, wiele osób patrzy po prostu na tylną przerzutkę i nic więcej :)

      Tak czy siak, rower spoko.

  • Witam. Nie widzę źródła danych dla tabeli przedstawiającej kompatybilne szerokości opon i szerokości obręczy. Skąd są te dane?

    • Cześć,
      musiałem opierać się na jakichś zagranicznych źródłach. Planuję w najbliższym czasie trochę tę tabelkę przebudować, może oprę się na tym co podaje DT Swiss w tabeli, którą podlinkowałem w tekście.

    • Cześć.
      Jestem niemal zupełnym lajkonikiem w tych sprawach, mam opony 53-559 (26”x1,95”), w jakim zakresie mogę się poruszać z szerokością opon aby dopasować do mojego roweru.
      I jakie polecisz opony (raczej nie chińskie, chyba że się mylę co do jakości)?
      Będę wdzięczny za sugestie.

      • Cześć,
        musisz sprawdzić szerokość wewnętrzną obręczy, ta informacja albo znajduje się na naklejce na obręczy, albo musisz sam to zmierzyć (po zdjęciu opony). Natomiast z doświadczenia wiem, że spokojnie możesz założyć węższe opony np. 1,5 cala.
        W szersze opony też możesz iść, kwestia tylko czy zmieszczą się do ramy i widelca.

        Jeżeli chodzi o polecane modele opon, to kwestia jaki rodzaj bieżnika Cię interesuje: https://roweroweporady.pl/rodzaje-opon-rowerowych/

        • Bardzo dziękuję,
          Nie zależy mi na dużych odstępstwach od tego rozmiaru jaki mam aktualnie, domyślam się, że rozmiar 26×2,0 nie powinien stanowić problemu?
          Te Continentale Contact Travel najbardziej przypominają to co mam teraz.
          Pozdrawiam

    • Ja bym nie schodził poniżej 28 mm, ale według tabelki DT Swiss, którą podlinkowałem w tekście – możesz nawet 23 mm założyć.

  • Witam , posiadam rower krossowy 28 cali koła (700x 35 ) jakie szersze ,najszersze mogę zakupić ? Chciałbym nabyć takie które wjadą w delikatny las. Dzięki z góry za odpowiedz.

    • Cześć,
      wejdą Ci takie, jak przyjmie to widelec i rama. Musisz sam zmierzyć, pamiętając o tym, że wraz z szerokością, rośnie także wysokość opony. No i dobrze jest zostawić choć kilka milimetrów luzu z każdej strony, ponieważ opona podczas jazdy w zakrętach pracuje.

      Do jazdy po asfalcie i lekkich bezdrożach najciekawszą opcją są opony z bieżnikiem semi-slick i spokojnie znajdziesz takie o szerokości 35 czy 38 czy 40 mm, typu Schwalbe CX Comp, Schwalbe Hurricane, Kenda Kwick, WTB Riddler itd.

    • Cześć,
      masz w tekście taki fragment:

      „Przykład: 40-559, oznacza oponę o szerokości 40 mm i średnicy wewnętrznej 559 mm.”

      Czyli w Twoim przypadku masz oponę o szerokości 35 mm i średnicy wewnętrznej 622 mm. Ciut niżej w tekście jest rozpiska i w niej znajdziesz, że opona o takiej średnicy wewnętrznej (lub obręcz) to koło 28 cali.