Mogę się założyć, że każdy z Was zastanawiał się kiedyś nad zmianą opon w rowerze. Chcieliście założyć szersze, węższe, gładsze, z większym bieżnikiem, lżejsze, odporniejsze na przebijanie, a może z kolcami. Wybór opon jest ogromny, a w tym wpisie chciałbym się skupić na kwestii ich rozmiaru. Warto przed rozpoczęciem zakupów dobrze sprawdzić, jakie opony i obręcze macie obecnie w rowerze. Przez lata nazbierało się sporo średnic kół i na przykład opony opisywane jako 26 cali, potrafią mieć pięć różnych średnic wewnętrznych (przy czym nie są one ze sobą kompatybilne). Oczywiście nie wszystkie są już w sprzedaży, niemniej warto wiedzieć na co zwrócić uwagę podczas zakupu opon czy nowych kół.
Rozmiary opon rowerowych
Do opisania rozmiaru opon używa się kilku skal. Nie musisz znać ich wszystkich, obecnie do jednoznacznej identyfikacji rozmiarów opon rowerowych wystarczy ETRTO. Ale warto poznać też inne systemy, tak aby wiedzieć z czym się to je (zwłaszcza, że i tak najczęściej mówimy o rozmiarach opon wyrażanych w calach, dopiero później w ruch idzie ETRTO). Oznaczenia opon rowerowych są naniesione na ich boku – czasem podkreślone białym kolorem, a czasem trzeba się ich naszukać z latarką :)
System calowy
Myślę, że przez wszystkich znany jest system calowy, gdzie szerokość opony oraz jej (przybliżona) średnica zewnętrzna podawana jest w calach. Przykład: 26″ x 2,25″ – taki opis oznacza, że mamy do czynienia z oponą o średnicy 26 cali i o szerokości 2,25 cala. Taki zapis jest bardzo popularny w rowerach górskich. Tak jak pisałem w akapicie wcześniej – czasami dwie opony są opisane jako 26 cali, a nie będą pasowały na tę samą obręcz. Kupując nowe obręcze/opony, informację o calach traktowałbym jedynie jako wstępną informację, ale ostatecznie zerknął także na skalę ETRTO.
Jest jeszcze jeden system zapisu calowego, obecnie rzadko spotykany w Polsce, niemniej można jeszcze na niego trafić. Przykład: 28 x 1 5/8 x 1 3/8. W takim zapisie mamy oponę o zewnętrznej średnicy 28 cali, bok opony ma wysokość 1 5/8 cala, a jej szerokość to 1 3/8 cala. Brrrrr… bardziej się tego skomplikować nie dało, na szczęście ten sposób zapisu jest już bardzo rzadko używany.
System metryczny (francuski)
Drugim sposobem oznaczania rozmiarów opon jest system metryczny (francuski). Przykład takiego zapisu: 700 x 40C. Pierwsza liczba oznacza przybliżoną średnicę zewnętrzną opony, druga liczba jej szerokość (oba wymiary w milimetrach). Równie istotna jest litera na końcu, ponieważ opony 700x40A, 700x40B i 700x40C będą różnić się średnicą wewnętrzną i nie będą pasować na tę samą obręcz. System ten jest popularny w rowerach szosowych i gravelowych, choć tam często podaje się średnicę w calach (np. 28 cali), a szerokość opony w milimetrach (np. 25 mm, 32 mm, 40 mm itd.). Pokręcone, prawda? :)
Tu również można się przypadkowo nadziać na złą oponę. Np. jeżeli do współczesnego roweru szosowego kupisz oponę 700B, która ma zupełnie inną średnicę wewnętrzną niż używane obecnie 700C, nijak nie uda się jej założyć. Tu również polecam dla pewności skorzystać z systemu ETRTO dla upewnienia się, że kupujecie dobry rozmiar opony.
System ETRTO
Dwa poprzednie systemy potrafią wprowadzić zamieszanie, ponieważ jest sporo rozmiarów, które są prawie identycznie opisane, a nie są ze sobą zgodne! Dlatego by to wszystko ujednolicić, powstał system ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). Niektórzy nazywają go „nowym”, nie wiedząc, że dla rowerów ten standard powstał w 1969 roku (nieco później USA i Japonia przyjęły go jako jeden ze standardów ISO).
W ETRTO zapis jest jednoznaczny i precyzyjny. Podajemy w milimetrach szerokość opony oraz jej wewnętrzną średnicę (co jednocześnie odpowiada zewnętrznej średnicy obręczy).
Na przykład zapis: 40-559 oznacza oponę o szerokości 40 mm i średnicy wewnętrznej 559 mm. To oznacza, że jeżeli będziemy mieli obręcz o średnicy 559 mm, to uda się założyć na nią taką oponę. Pozostaje kwestia szerokości opony oraz obręczy, ale o tym za chwilę.
Średnice wewnętrzne opon na przestrzeni lat
Standardów średnicy opon rowerowych jest bardzo dużo, ale spokojnie, spora część z nich już dawno wyszła z powszechnego użycia. Poniżej podaję rozmiary, które udało mi się znaleźć. Są to średnice wewnętrzne opony, wraz z opisującym je rozmiarem w systemie calowym.
152 mm, 194 mm – 10 cali
203 mm, 239 mm, 248 mm – 12 cali
254 mm, 279 mm, 288 mm, 298 mm – 14 cali
305 mm, 317 mm, 330 mm, 337 mm, 340 mm, 349 mm, 369 mm – 16 cali
355 mm, 387 mm, 390 mm, 400 mm – 18 cali
381 mm, 400 mm, 406 mm, 419 mm, 428 mm, 432 mm, 438 mm, 440 mm, 451 mm – 20 cali
484 mm, 489 mm, 490 mm, 498 mm, 501 mm, 508 mm – 22 cale
501 mm, 507 mm, 520 mm, 531 mm, 540 mm, 547 mm – 24 cale
559 mm, 571 mm, 584 mm, 590 mm, 597 mm – 26 cali
630 mm – 27 cali
584 mm – 27,5 cala
609 mm, 622 mm, 635 mm, 642 mm – 28 cali
622 mm – 29 cali
Obecnie nie stosuje się większości z tych standardów. Na czerwono zaznaczyłem najczęściej spotykane średnice w większych kołach. Ale! To nie znaczy, że nie używa się też innych. Koła 26 cali w typowych rowerach górskich mają 559 mm, ale spotyka się jeszcze obręcze o średnicy 590 mm, najczęściej w holenderskich rowerach Batavus, Sparta czy Gazelle. Koła 28 cali najczęściej mają średnicę 622 mm, ale w holenderskich rowerach często stosowana jest średnica 635 mm.
Dlatego warto sprawdzić średnicę obręczy lub odczytać ją ze starej opony. Jeżeli kupisz oponę o średnicy wewnętrznej „tylko” kilka milimetrów większej lub mniejszej, nie uda Ci się jej założyć na obręcz.
Dlaczego opony 28 i 29 cali mają tę samą średnicę
Jeśli chodzi o opony 29 cali, to mają one tę samą średnicę wewnętrzną co opony 28 cali (622 mm), co może być mylące. Różnica w oznaczeniu calowym bierze się z różnej wysokości samej opony, ponieważ im szersza opona, tym jednocześnie wyższa. Producenci dla marketingowego odróżnienia wprowadzili oznaczenie 29 cali, którym określa się szerokie, a co za tym idzie – wysokie opony.
Dlatego (z drobnym zastrzeżeniem, o którym przeczytacie w kolejnym akapicie) opony 28 cali (ETRTO 622) można zakładać na obręcze 29 cali i na odwrót.
Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym opowiadam o rozmiarach opon rowerowych. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Szerokość opony, a szerokość obręczy
Drugą, bardzo ważną kwestią, jest dopasowanie szerokości opony do szerokości obręczy. Zbyt wąska opona może wpaść w obręcz (co uniemożliwi jej poprawne osadzenie, a co za tym idzie – jazdę), a zbyt szeroka opona może się jej słabo trzymać (lub w ogóle nie włożymy jej na obręcz). Problem dotyczy głównie dużych skrajności i chęci założenia bardzo wąskich opon na bardzo szerokie obręcze i na odwrót.
Tabela, którą wstawiłem poniżej, pokazuje zakres, w którym można się poruszać jeżeli chodzi o szerokości. Interesuje nas szerokość wewnętrzna obręczy (można ją odczytać z naklejki lub zmierzyć samemu – w tym celu należy zdjąć oponę i nie, nie da się tego zrobić inaczej) oraz szerokość opony, którą wystarczy wziąć z oznaczenia na jej boku. Dla ułatwienia w tabelce znajdziecie szerokość opony podaną zarówno w milimetrach, jak i calach.
Wszystkie dane do tabeli zaczerpnąłem od DT Swiss, producenta m.in. obręczy rowerowych. Jest to moim zdaniem bardzo liberalna tabelka, dlatego unikałbym wybierania najbardziej skrajnych wartości. A już na pewno nie próbowałbym na siłę wychodzić poza jej zakres.
Optymalna szerokość obręczy
W komentarzach Kamil słusznie zwrócił uwagę, że warto dobrać optymalną szerokość opony do obręczy. Zakładając szeroką oponę na wąską obręcz, nawet jeżeli ona się zmieści według tabelki, którą widzicie wyżej, może się okazać, że nie uzyska ona pożądanego kształtu.
Jak widać na rysunku, opona na węższej obręczy może nie uzyskać odpowiedniej szerokości, co może powodować m.in. gorszą przyczepność w zakrętach. Muszę tu jednocześnie dodać, że stosowanie szerszych obręczy stało się trendem dopiero w ostatnich latach. Do niedawna, producenci rowerów MTB często montowali opony 2,1 cala na obręcze o szerokości 19C. Dziś zalecaną szerokością obręczy dla takiej opony to już 25C, czyli 6 milimetrów więcej.
Jaka jest optymalna szerokość obręczy, w przypadku konkretnej opony? Warto spojrzeć na wytyczne producenta danej opony (choć mało który podaje taką informację). Ja posiłkuję się danymi przygotowanymi przez Goodyear’a. Pamiętajcie też, że jest to optymalna szerokość, co nie znaczy, że opona nie poradzi sobie na trochę szerszej czy węższej obręczy.
Dlatego jeżeli w swoim rowerze nie masz „optymalnie” dobranej szerokości obręczy do szerokości opon – bez paniki :) Warto o tym pomyśleć dopiero przy zakupie nowych kół lub obręczy.
Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym pokazuję jak dobrać oponę do obręczy. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Czy opona zmieści się w rowerze
Trzecia kwestia, którą należy rozważyć podczas kupowania nowych opon, to czy zmieszczą się do Twojego roweru. Wraz ze wzrostem szerokości opony, zazwyczaj rośnie także jej wysokość. Opona stanie się wyższa także wtedy, gdy zamiast gładkiej, założymy taką z wyraźnymi klockami bieżnika.
Jeśli kupisz szerszą i wyższą oponę niż dotychczas, może ona ocierać o przednią przerzutkę, błotniki, ramę, widelec. W przypadku szosowych hamulców szczękowych, zbyt szeroka opona może nie zmieścić się do szczęk. Natomiast zbyt szeroka przednia opona może zahaczać o Twoją stopę, podczas mocniejszego skręcania.
Czy jest sposób aby ustalić, jakiej szerokości opony będą pasować do ramy i widelca? Niektórzy producenci rowerów/amortyzatorów podają taką informację. W pozostałych przypadkach pozostaje ręczny pomiar (i pytanie sprzedającego o wysokość opony), choć to i tak nie pokaże, czy dana opona na 100% będzie pasować. W razie wątpliwości, polecam wybranie się z rowerem do sklepu stacjonarnego, gdzie łatwiej będzie przymierzyć konkretny rozmiar opony.
Pamiętajcie też, że opony o teoretycznie tej samej szerokości, mogą się od siebie różnić – wszystko zależy od typu bieżnika, ciśnienia i producenta opony. Do tego koniecznie pamiętajcie o zostawieniu przynajmniej kilkumilimetrowego luzu między oponą, a ramą/widelcem z każdej strony! Opona podczas jazdy pracuje – jeżeli będzie włożona na styk, może zacząć zdzierać lakier z roweru.
Zapraszam Cię do lektury innych wpisów o oponach. Znajdziesz tutaj informacje, których nie wymieniłem w tym tekście.
2. Ciśnienie w oponach rowerowych
3. Dobieranie opony do obręczy
5. Opór stawiany przez opony rowerowe
6. Ciśnienie w oponie, a droga hamowania
7. Co zrobić gdy opona chowa się w obręczy
8. Schwalbe CX Comp – test opony
9. Schwalbe Kojak – długodystansowy test
Ciekawy artykuł ale nie wyjaśnia mi mojej konkretnej kwestii.
Mam Weinmanny SEC16 opisane przez producenta jako 26X1.5/1.75 ERTRO 559×16.
Według tych oznaczeń i według strony producenta, obręcz ma szerokość 16 mm.
Kupiłem bez pomyślunku w ciemno Geaxy Mavic opisane jako 47-559 (26×1.9)
Według tabeli wartość, którą podałeś jest tak na krawędzi – bo nie ma uwzględnionej szerokości obręczy równej 16 mm. Według wartości najbliższej w górę – 17 mm opona będzie pasować. Według szerokości najbliżej w dół – 15 mm, opona nie będzie pasować. Jak będzie w rzeczywistości?
Obawiam się, że może być problem. Być może oponę da się na wcisk założyć, ale może siedzieć na obręczy dość niestabilnie.
Ja na obręcz 15C zakładam oponę 38C już na bardzo kruchy styk. I to do spokojnej, turystycznej jazdy. Nie chciałbym na takim zestawie jeździć w szybkich zakrętach.
Spróbować zawsze możesz, ale coś czuję, że opona 47C z obręczą 16C mogą się nie polubić.
No cóż, spróbujemy. Dętki już jadą i zobaczymy. Jeśli nie wejdzie to opona do odsyłki i zamiast 26×1,9 wymienię na 26×2,1 z której dostępnością niestety jest mocny problem.
Dzięki :)
Ale zaraz, zaraz. Jeżeli 1,9″ nie wejdzie, bo jest za szeroka, to tym bardziej 2,1″ nie wejdzie.
Weź zdejmij oponę i zmierz sam jaką szerokość wewnętrzną ma obręcz. Będziesz miał 100% pewność co się uda tam założyć, a co nie.
2.25 miałem fabrycznie i absolutnie bezproblemowo wskakiwało. Schwalbe racing ralph evo 2.25 konkretnie. Mam oponę zdjętą, i według strony producenta jest to własnie 16 mm.
A ile jest według linijki, sprawdź z ciekawości. Jeżeli 2.25 wchodzi na obręcz, to 1.95 też bez problemu będzie pasować.
Od linijki jest dokładnie 16mm. Wczoraj włożyłem opony i wydaje mi się, że będzie wszystko w porządku. Opona wskoczyła dość pewnie w obręcz na dętkach Schwalbe extra light 26×1.50-2.35 40mm :)
Dzięki za pomoc.
Hmmm…. dobrze wiedzieć, że do tak wąskiej obręczy da się wcisnąć takie szerokie opony.
Właśnie ciekawa sprawa. Obręcz 16mm a fabrycznie 2×2.25 było pakowane, ciekawe.
A do obręczy 14 jakie opony?
Coś pomiędzy 13 a 15 :) Myślę, że spokojnie opony od 22C do 28C się zmieszczą.
Po założeniu opon efekt przypominał bardzo pokrzywioną felgę. Wycentrowałem koła (akurat sezon się zaczyna, więc przy okazji), ale niczego to nie poprawiło. Oddałem opony, bo myślałem, że wadliwa seria. Nowe przyniosły ten sam efekt. Dobrze, że trafiłem na ten artykuł, spróbuję i zobaczymy jaki będzie teraz rezultat ;)
Witam, jestem początkujący w przygodzie rowerowej. Proszę o poradę bo właśnie przymierzam się do wymiany opon w moim biku :) Obecnie posiadam gumy B’TWIN ALL TERAIN rozmiar 27,5×2,0 :ERTRO 54-584(bardzo słabe nie polecam a wręcz zalecam omijać szerokim łukiem!!!). Teraz chciałbym zakupić coś dużo lepszego do jazdy po asfalcie i w lekkim terenie ( proporcje 75%/25%). Moje pytanie : co byś polecił do takiej jazdy? Czy ewentualnie wejdzie mi na obręcz opona 27,5×2,1, gdyż myślałem o zakupie Michelin Wildgrip”r w tym rozmiarze.
Cześć, jeżeli masz teraz oponę 2.0″, to opona 2.1″ wejdzie bez żadnego problemu. Ja bym się tylko zastanowił nad jakąś oponą, która będzie typowym semi-slickiem. Jeżeli jeździsz głównie po asfalcie, fajnie by było, aby środkowa część opony była bardziej gładka.
W ofercie Michelina nie widzę takich opon w rozmiarze 27.5″. Ale popatrz na opony Schwalbe Hurricane, może Ci się spodobają. Na asfalcie będą stawiać mniejszy opór toczenia, a boczny bieżnik pomoże na lekkich bezdrożach.
Schwalbe Hurricane wyglądają dobrze, cena też niewygórowana wiec chyba się do nich przymierzę :) Dzięki za nieocenioną pomoc. Pozdrawiam serdecznie
Też mam oryginalne opony decathlon i chcę je zmienić na Continental double fighter 3
Wpis fajny, ale pisanie że opona 622 i 635 to jest 28″ jest delikatnie rzecz ujmując mijaniem się z prawdą…. Niestety w tym roku się zdziwiłem ponieważ kupiłem opony 700-38B (40-635) – jakiez było moje zdiwienie gdy opony nie weszły na moje 28″ obręcze. Okazuje się że jest to opona na obręcz 28,5″ (tak mi to zostało wyjaśnione). Tak dało się te opony zwrócić (zakup przez internet), ale koszt wysyłki jest mało ciekawy poniewaz opona nie mieści się w normalny wymiar paczki u większości kurierów (opona drutowana nie składana na czas wysyłki). Podsumowując – trzeba sprawdzać chyba wszystkie wymiary bo można się zdziwić…
Tak te opony są oznaczane, dlatego napisałem, że najlepiej patrzeć na ETRTO, a nie „cale”. Całe życie człowiek się uczy :)
To teraz ja odświeżę temat. Obręcz 622×14, najchętniej bym wsadził 622×32 – ma to ręce i nogi czy lepiej 622×28?
Powiem Ci tak, nie będzie to może idealne połączenie, ale się uda. Ja na obręczy 15C mam opony 35C i jest okej.
Niestety pech – całe koło jest minimalnie za wysokie i haczy tylna opona o hamulec i rurkę. Wsadziłem Schwalbe Marathon z Green Guard.
I teraz takie pytanko – czy jak wymienię na ten sam model, tylko 28C to wysokość powinna być dobra? W mojej głowie to wygląda tak, że jak się tę oponę ściśnie, żeby pasowała na obręcz, to trochę też rośnie. Dobrze to widzę? Czy znaleźć sobie opony z niższym profilem?
Na pewno opona po lekkim ściśnięciu „rośnie” w górę, ale nie jest to aż tak dużo. Zresztą jeżeli włożysz tam oponę 28C, to ona będzie z automatu niższa, a poza tym lepiej ułoży się w obręczy, która jej właśnie nie będzie tak ściskać, jak opony 32C.
Nie dam Ci oczywiście gwarancji, że taka opona wejdzie do roweru, ale kurczę, opona 28C powinna już wejść do każdego roweru :)
No właśnie w tej 32 miałem nadmiar paru milimetrów – 2 lub 3. Trochę szkoda, bo wydawała mi się to optymalna grubość (na mój rower) na utwardzone leśne ścieżki, których wokół siebie mam masę. Żałuję, że sobie nie pomierzyłem dokładnie koła jak założyłem, ale zrezygnowany po niedopasowaniu, od razu zmieniłem opony na te co były, nie zastanawiając się dłużej. Szosówka pierwsza, z oponami 23 – trochę chude (wizualnie dla mnie), ale wczoraj zrobiłem pierwsze kilkanaście kilometrów i nie jest tak źle jak myślałem, że będzie. Wymienię te trzydziestkidwójki na 28 i zobaczymy jak to się potoczy (teraz kusi, żeby je zwrócić i zostać na tym co jest dopóki wszystko działa, a do lasu i tak mam drugi rower). Dzięki.
Do większości rowerów szosowych nie da się założyć szerszych opon niż 28C :)
To może jeszcze ja zadam pytanie, podejrzewam że i tak będę musiał podjechać do sklepu rowerowego i zrobić przymiarkę ale… mam Cube Nature Pro z obręczami CX24 mm, opony Schwalbe Smart Sam 44-622. Ponieważ coraz więcej jeżdżę po asfalcie przymierzam się do kupna opon na których będę jeździł szybciej po asfalcie, czy do tych cubowych obręczy będą pasowały opony 32-622? Z tabelki która jest wklejona do artykułu wynika że szerokość opony powinna wynosić min 37 mm, ale może na 100% można do takiej obręczy zamontować jak nie 32 to może 35 mm oponę. Z propozycji to Conti Ultra Sport II, Contact II, Durano Plus ew. Marathon zwykły lub Racer. Dzięki za ew. pomoc :)
Cześć, a mierzyłeś obręcz wewnątrz, albo czy na naklejce na obręczy jest podany jej rozmiar (23×622)? Warto to na 100% potwierdzić.
Powiem tak, jeżeli faktycznie obręcz ma 24 mm szerokości wewnętrznej, to ja bym nie ryzykował opon 32 mm. Opona na pewno na obręcz wejdzie, ale może się w niej zapadać. Sam lata świetlne temu kupiłem do swojego crossa opony szosowe. Niestety nie wiedziałem wtedy, że obręcz też musi być szosowa :) Pojeździłem trochę, momentalnie złapałem dwa kapcie i dopiero doczytałem, jak to powinno wyglądać. Ale to było dobre 15 lat temu, a człowiek całe życie się uczy :)
Tabelka, którą tutaj podałem jest z kategorii „bezpieczne”. Można ją ponaginać, ale na Twoim miejscu nie schodziłbym poniżej 35 mm (polecam Schwalbe Kojak :)
Pytanko, mam obręcz 622×18 której nie ma w Twojej tabelce, jaki jest więc zakres szerokości opon jakie mogę używać? Może inaczej, jaka mogłaby być teoretycznie najwęższa opona którą mógłbym założyć?
Spokojnie 28C powinno dać radę na takiej obręczy. Czy węższe… Powiem Ci tak, Fulcrum robi koła o szerokości obręczy 17 i sugerują do nich opony 25-32 mm, gdzie według mojej tabelki weszłyby opony 25-50 mm. Oczywiście na obręczy 17 lepiej będą się układać węższe opony niż szersze.
Na obręcz 18, myślę, że opona 25 mm też wejdzie i też da radę.
Ok, dzięki za odpowiedź, myślę że na lato jakiegoś „łysolca” sobie sprawie :)
Czy przednie koło rowerowe na zacisk 26”
559 x 19 (19/24/21mm, 36 szprych) pasuje do moich nowych pięknych opon 26×1.50? W związku z bogatym wyborem nowych dętek czy wiesz może jaką powinienem wybrać do tego koła najkrótszą długość wentyla presta aby jak najmniej wystawał i nakrętka nie tarła o koło? Czy piasty w nowych kołach są zawsze super nasmarowane bo niektórzy twierdzą, że trzeba je jeszcze smarować ale to chyba przesada? pozdrawiam gorąco
Hej, opona 1,5″ ma 40 mm szerokości. Na obręczy o szerokości wewnętrznej 19 mm będzie leżała idealnie.
Jeżeli chodzi o wentyl, to musiałbyś to sam zmierzyć, to zależy od obręczy.
Co do piast, to oczywiście, że są nasmarowane łożyska (lub są zamknięte maszynowe, też nasmarowane). Ale jest tak, że im tańsze koło, tym… hmmm… mniej dba się o kontrolę jakości. I może się tak zdarzyć, że jak kupisz komplet kół np. za 70 złotych, to piasty nie będą odpowiednio przesmarowane. Ale to będziesz widział po tym, jak koło się kręci po założeniu i czy nie wydaje jakichś dziwnych dźwięków.
dobry materiał ta tabelka wiele wyjasnia bo właśnie chce kupić szosówke ale szerokośc opony 32
ten X w tabeli szerokosci to oznacza ze nie pasuje czy wlasnie ze pasuje??
To oznacza, że pasuje. Im szersza obręcz, tym szerszą oponę można bezpiecznie założyć.
Dziekuje za szybka porade :) Poprosze o jeszcze jedną. Czy do roweru szosowego (btwin triban 300) jest sens zamieniać opony 23C na 25C?
28C niestety nawet nie rozważam bo jedyne błotniki jakie w Polsce znalazłem do roweru szosowego (pełna osłona z uchwytami do widelca przedniego i tylniego) nadają sie do opon 23-25C
A chce jako tako juz przygotować się na lekką zimę i procz zmiany bieznika właśnie zastanawiam się nad sensem 23C -> 25C
Powiem tak, tendencja ostatnio jest taka, że wielu kolarze przesiada się na 25C. Różnica w wadze między 23/25 nie jest duża, natomiast szersza opona poprawia stabilność i komfort jazdy.
Trudno mi powiedzieć czy jest sens, bo ja na co dzień jeżdżę na 35C :) A nie jeździłem na węższych oponach na tyle dużo, żeby coś doradzać.
Ale jeżeli te 50 gramów na oponach nie robi Ci różnicy (a w tym rowerze nie powinno), to 25C będą moim zdaniem lepszym wyborem.
Z pewnościa nie robi :) a jak bede chciał jechać szybciej i lepiej to dam z siebie więcej ;)
Dzieki za opinie :) jak juz zdecyduje sie na ogumienie to dam znać jak różnice ;)
Witam , Mam pytanie czy do obręczy 20-622 w skali ETRTO ( mam obecnie opony 29-2.0) mogę wymienieć na 2.4 lub 3.0 ? . Jest to rower górski . Z góry dziękuje za informację :)
Cześć, na 2.4 wydaje mi się, że spokojnie tak. Czy 3″… miałbym tu już spore wątpliwości.
dzekuję za radę :)
Mam pytanie, mianowicie chcę zmienić opony w rowerze i zastanawiam się nad cx comp i land cruiser zastanawiałem się i zastanawiałem do czasu aż przeczytałem, że korzystnie jest założyć szerszą oponę na przód i cieńszą na tył. Wolałem zakupić cx compy, ale obawiałem się czy nie będą zbyt wąskie, bo najszersza wersja jaką znalazłem to 1,5, a obecnie jeżdżę na 1,6 i dość mocno dobijam oponę do podłoża (ważę 80kg). Na jakimś forum wyczytałem, że korzystne jest ustawienie szerokości opon: przód szersza, tył węższa, więc postanowiłem założyć na tył cx comp 1,5 i na przód land cruiser 1,75. Teraz pytanie czy taka konfiguracja jest korzystna czy nie może ktoś ma pomysł na jakąś ciekawszą kombinację? (jeżdżę po mieście po ścieżkach, ale wpada też asfalt i lekkie tereny) Mam też problem z doborem dętek nie wiem jakie wybrać czy jest różnica pomiędzy dętkami CST a Schwalbe czy warto wykładać więcej pieniędzy?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Hej, jeżeli chodzi o dętki, to ja od lat korzystam z dętek Schwalbe i złego słowa o nich nie powiem. Miałem wcześniej różne dętki i zawsze były z nimi jakieś problemy. Tych od CST nie znam, ale moim zdaniem lepiej dołożyć te 3-4 złote i mieć Schwalbe.
A opony… jeżeli dobijasz je do podłoża, to warto zwiększyć w nich ciśnienie. Opon turystycznych lepiej nie dobijać, bo po co je niszczyć. A czy szerszą na przód… niektórzy to praktykują, jeżdżąc w terenie bardzo ważna jest przyczepność przedniego koła. Podczas jazdy po mieście czy lekkich bezdrożach wolałbym jednak mieć szerszą oponę z tyłu, bo to ona przyjmuje na siebie większy ciężar.
Wyczerpałeś cały zawiły temat. Wracam tu przy każdej zmianie opon ;).
Cześć! Mam problem z doborem szerokości opony do obręczy, którą posiadam. Obręcz posiada rozmiar 622×16/700C. Obecnie w rowerze posiadam opony 700x40C, jednak są typowo gładkie, do jazdy po asfalcie. Szukam czegoś, co sprawdzi się w nieco innych warunkach, drogi piaszczyste i szutrowe, leśne ściezki itp. Pytanie, jaka maksymalna szerokość opony byłaby najrozsądniejsza dla tej obręczy? Rozumiem, że jeśli chodzi o samą średnicę, mogę zdecydować się na 28″ lub 29″, wówczas wysokość opony/balon będą większe? Będę wdzięczny za podpowiedź.
Hej, jeżeli obręcz ma 16 mm to nie szalałbym z szerokością opony, ale myślę, że spokojnie takie 44C się zmieści. Czy 50C czyli 2 cale uda się wcisnąć… pewnie też, ale nie wiem czy chciałbym próbować. Ja na obręcz 15 mm przy zakładaniu opony 38C mam już delikatne obawy.
A opony 28 i 29 cali mają tę samą średnicę wewnętrzną, czyli 622. A 29 cali zazwyczaj oznacza się opony szersze niż 47/48C. I tak, wraz z szerokością, rośnie też ich wysokość.
Przyznam szczerze, że pospieszyłem się z zakupem… Zamówiłem w poniedziałek komplet opon, które dotarły dzisiaj. Czas mnie naglił z uwagi na to, że planuję „rowerowy” weekend wraz z żoną, a opony przeznaczone są właśnie do jej roweru trekingowego. Obręcz posiada oznaczenie 622×16, jednak producent zamontował w tym rowerze oponę 42-622(700x40C). Mój zakup to Schwalbe Smart Sam 47×622 (29×1.75). Powiem szczerze, że po zestawieniu tych opon ze sobą, Schwalbe nie jest wyróżniająco się szersza. Jest wyższa, to fakt. Posada w przeciwieństwie do starej (slick), dość fajny bieżnik, środkowa część jest niespecjalnie agresywna, boki z pewnością będą gwarantować dużo lepszą trakcję. Zamontowałem testowo tą oponę, wygląda całkiem dobrze. Wg mnie nie sprawia wrażenia szerokiej, wręcz przeciwnie, jest dość delikatna. Pytanie, zostawiać czy odsyłać?
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że nowa opona jest szersza z uwagi na bieżnik, którego stara nie posiada. Załączam kilka fotografii, wiem, że niewiele po nich widać, ale może coś będziesz w stanie doradzić. Żona jeździ bardzo rekreacyjnie, chciałbym jednak, aby opony były bezpieczne. Wg mnie, ie wygląda to źle, a różnica pomiędzy starą oponą wydaje się niewielka, w każdym razie, zakładając ją na obręcz, opona nie sprawiała wrażenia zbyt szerokiej.
Jeżeli opona weszła na obręcz bez większych kombinacji i wielkiego upychania przy pomocy kilku osób :) to myślę, że będzie okej. Wiesz, zakresy jakie podaję są z tych „super bezpiecznych”, a sami producenci rowerów często wybiegają dużo dalej poza tę tabelkę.
Co do podawanej przez producentów opon szerokości, to być może tutaj bieżnik jest doliczony i stąd ta szerokość 47.
Opona weszła bez problemu, żadnych komplikacji, wygląda bardzo dobrze. Jutro testujemy jej zachowanie w terenie. Wg mnie, choć doświadczenie w samym doborze opon mam niewielkie, będzie OK. Dzięki wielkie za wyjaśnienie kilku kwestii.
Opona przetestowana na odcinku 80 km, sprawuje się rewelacyjnie. Radzi sobie świetnie na drogach piaszczystych, szutrowych, kamiennych, ale i asfalcie. Nie zauważyłem żadnych niepokojących objawów, jest dobrze.
Ja bym jeszcze uściślił, powszechny/współczesny rozmiar (średnica osadzenia) opon 20″ to 406 mm, opon 24″ (niegdyś powszechnie używanych w rowerach do mniej lub bardziej ambitnego skakania) to 507 mm, a rozmiar 27″ czyli 630 mm łatwo pomylić z współczesnym 622 mm. Określenie „wewnętrzny otwór” odnośnie szerokości wewnętrznej wydaje się lekko nieprecyzyjne. Co do pasowania do ramy (ja bym to podkreślił) w rowerach górskich istnieje ryzyko obcierania nie o przednią przerzutkę, lecz o samą ramę, przy czym producenci mają w zwyczaju górne widełki dawać nieco szersze niż dolne (jest to w pewien sposób uzasadnione, ale przymierzanie tylko u góry prowadzi do problemów).
Wystarczy patrzeć na system ETRTO na obręczy i na oponie, i problem z samą średnicą wewnętrzną odpada.
Jeżeli chodzi o pasowanie opony do samej ramy czy widelca, to jest jeszcze inny temat.
To jest dętka do opon o szerokości od 28 do 37 mm.
Jeżeli zamierzasz założyć oponę 25C, polecałbym dętkę Continentala o zakresie szerokości 18/25C. A jeżeli chcesz założyć oponę 28C, to dętkę o zakresie szerokości 25/32C.
Będą po prostu lżejsze od wersji 28/37 :)
Witam serdecznie ? Posiadam sobie taki rower
https://archiwum.allegro.pl/oferta/lazaro-elitary-v2-meski-cross-acera-hydraulika-i5708214155.html
i mam pytanie odnośnie jego. Chciałbym mu zmienić opony na szosowe tylko nie mam pojęcia co oznaczają liczby 700 x 38c.
Znalazłem jedną oponę co mnie interesuje
https://www.ceneo.pl/46296836#mh=t5V26Lld82008michelinrMYncKlhL6dlSAJ-fviF7CEkyhOQpTqyXSYpoFN3G90rhL7g2vNO_QayUwACe2B-GUFdXxnStk1qUaPQvy-qZvOIQ-xf5X0JOv0CK3YfO6rMb-0NBhTRITNFKpzzsnWvv73Tp9TJ9rU7e4rBV6cRuVi7I0OY-6RAD3BgBAJAzkSoBEM5SlXLKgi3f_So_QIp0
Czy ta o to opona będzie pasować do tego roweru? A jak nie to jaka? Pozdrawiam ?
Cześć, symbolem 700 zwyczajowo oznacza się opony 28 cali. Może również pojawić się liczba 622, która oznacza średnicę obręczy.
Natomiast 38 to szerokość opony w milimetrach.
Ty chcesz założyć oponę typowo szosową o szerokości 25 milimetrów. Pierwsza rzecz jaką musisz zrobić, to zmierzyć wewnętrzną szerokość obręczy. Czyli zdjąć oponę i dętkę, a następnie to zmierzyć. Możesz też poszukać na obręczy oznaczenia typu 622×19 lub 622×21, gdzie ta pierwsza liczba to będzie właśnie średnica obręczy, a ta druga to będzie jej wewnętrzna szerokość. Czasem na obręczach są naklejki z takimi oznaczeniami.
Gdy będziesz znał już wewnętrzną szerokość, we wpisie na górze znajdziesz tabelkę, w której możesz sprawdzić jakie opony będziesz mógł włożyć na daną obręcz.
Na obręczy mam 622×18 a w tabeli nie ma szerokości obręczy 18.
Czyli opona o szerokości 28C będzie spokojnie pasować i dobrze leżeć. A taka o szerokości 25C, cóż, może nie będzie „podręcznikowa”, ale też od biedy powinna.
Pamiętaj też o zakupie dętek do tych opon. Te, które masz teraz w rowerze na pewno będą za szerokie do takich opon.
Cześć Łukasz, kiedyś już mi pomogłeś trochę w kwestii odchudzenia rowerku, za co bardzo dziękuję. Dziś mam do Ciebie pytanie odnośnie opony – głównie na tył. Mam taki sam rower jak Ty (choć może już zmieniłeś) – Cube SL Cross. Z przodu i z tyłu mam Schwalbe CX Comp, takie chyba były od nowości. Zastanawiałem się nad modelem Marathon albo Marathon Plus, przynajmniej na tył, bo trochę ważę (ponad stówkę:) i lubię wjechać w las ostatnio. Raz trafiłem gwóźdź na ścieżce, raz ostre kamienie, bieżnika też już nie ma, czas wymienić oponę. Marathony przez swoją wkładkę kewlarową trochę ważą – koło 900 gramów!, ale obawiam się że przez nią będą wyższe i nie zmieszczę ich do tyłu. Czy polecasz jakieś kapcie na tył z trochę głębszym albo bardziej agresywnym bieżnikiem które zmieszczę do swojego Cube’a? Może masz jakieś doświadczenie w tej materii? Myślisz że mogę dać opony z innym bieżnikiem na przód i tył czy to poroniony pomysł? Będę wdzięczny za każdą pomoc.
Pozdrawiam i szerokości życzę.
Janek
Cześć, mieszać bieżniki można, nie ma ku temu przeciwwskazań. Jeżeli chodzi o opony, jakie się tam zmieszczą, to trudny temat. Ja nie miałem w SL Crossie zbyt wielu modeli opon, w zasadzie tylko Kojaki i CX Comp i tych się trzymam, bo się sprawdzają, chociaż pewnie jak kiedyś w końcu zajadę CX-y, co może jeszcze potrwać, bo mało ich używam, kupię jakieś inne.
Tak czy owak, nie podpowiem Ci jakie się mieszczą. Najlepiej wybrać się do sklepu i przymierzyć. Mi w tamtym rowerze, przez konstrukcję przedniej przerzutki, na tył nie wchodził CX o szerokości 38C (ocierał o przerzutkę). Maks. co dało się włożyć to 35C. W nowym rowerze, który mam od zeszłego roku (SL Road), przednia przerzutka ma inną konstrukcję i nie przeszkadza we włożeniu szerszych opon.
Cześć Łukasz, zapomniałem Ci podziękować. Zrobiłem to ale po czasie okazało się, że postu nie dodałem – nie zaskoczył albo za szybko wyszedłem ze strony… Tak czy inaczej miałem tak samo jak Ty, gdy założyłem oponę z nowym bieżnikiem i wziąłem pod uwagę wymiary 38C to stwierdziłem że szersza opona się nie zmieści, gdyż jej szerokość zwykle równa się jej wysokości (od rantu felgi do skraju bieżnika w osi). Bardzo dziękuję za pomoc, śmigam na nowych CX Compach, tym razem z odblaskami i jestem zadowolony (i bezpieczniejszy). Szerokości i przyczepności!
Hmmm… że szerokość opony równa się jej wysokości? Aż takiej zależności nie zauważyłem. Naprawdę wiele zależy od rodzaju bieżnika, od grubości ścianek opony itd.
Hej!
Szukam opony 26″ do jazdy głównie po mieście (stara wyślizgana kostka brukowa i asfalt). Od czasu do czasu lekki teren (las). Obecnie mam Schwalbe Marathon Plus Tour 1,75. Sprawdza się bardzo dobrze, o łapaniu gumy zapomniałem. Ma obecnie ok. 5k km i już widać trochę uszczerbków w bieżniku, a mikrobieżnika na środkowych kostkach zostało na max. 30% obwodu (3k km było z dużym obciążeniem na sakwach). Problemem jest jednak mokra kostka oraz mokre białe malowane pasy na asfalcie. Czy ich koszmarna przyczepność to wynik zużycia czy one tak mają? (przy nowych były trasy tylko asfaltowe więc problemu nie miałem i nie wiem). Szukam czegoś dobrej jakości co by na suchym nie zabiło nóg, a na mokrym nie zabiło mnie. Do tego wspomniany raczej suchy las (10-15%).
Co wybrać? Lubię Schwalbe i raczej szukam czegoś z ich oferty.
Pozdrawiam, Karol
Cześć, z doświadczenia wiem, że na mokre pasy na asfalcie, nie ma mocnych. Z kostką też bywa różnie, zwłaszcza gdy leży na niej warstwa piasku i innych zabrudzeń. Na moich Kojakach staram się unikać takich nawierzchni, chociaż na asfalcie (nawet mokrym) trzymają się świetnie.
Moja dziewczyna jeździ od zeszłego roku na oponach Schwalbe Marathon Mondial: https://roweroweporady.pl/wiecejruchu/rower-zima-i-nie-tylko-opony-schwalbe-marathon-mondial/
w wersji zwijanej, z dodatkową warstwą antyprzebiciową. Ale dostępna jest jedynie w rozmiarze 26×2.0 i 26×2.10 Ale na asfalcie, jeżeli da się trochę wyższe ciśnienie, sprawdzają się bardzo dobrze. Nie testowałem ich na mokrej kostce, ale na szutrowej drodze i na wysypanym żwirze, jest bardzo przyczepna. Na mokrym asfalcie również.
Widzę, że Mondiale mają podbny bieżnik do moich Plus Tour, ale Toury są węższe (co mi odpowiada). W takim razie jeszcze na nich pojeżdżę, skoro na kostkę i pasy nie ma mocnych :) Na suchym nie mam zastrzeżeń, podobnie jak na mokrym asfalcie. Wyjątkowo długowieczne opony. Dziękuję i pozdrawiam!
mam rower na 28calowych kołach 40-622 czy podejdzie mi opona continentala 29calowa 50-622?
To zależy od dwóch rzeczy – czy obręcz przyjmie taką oponę. Musisz zastosować się do tego co napisałem w tekście, czyli zmierzyć wewnętrzną szerokość obręczy i porównać z tabelką.
Druga sprawa – czy rama przyjmie szerszą i jednocześnie wyższą oponę. To musiałbyś sprawdzić najlepiej w sklepie rowerowym, po prostu przymierzając. Bo jeżeli będzie za wysoka, to będzie ocierać o przednią przerzutkę.
Hej,
dwa miesiące temu kupiłem rower b’twin 540 27.5.
Wczoraj zauważyłem, że boczny klocek tylnej opony jest lekko naderwany(opony to b,twin all terrain light w rozmiarze 27,5″ x 2,0)Jako,że to uszkodzenie mechaniczne, gwarancja tego pewnie nie obejmie.Czy jazda na takiej oponie jest bardzo ryzykowna?Z racji mojej wagi powyżej 100kg pompuje koła blisko 3bar.Jeżdzę głownie po ścieżkach (kostka/asfalt)i lesie, maksymalnie 30km odcinki.Jeśli miałbym wymieniać, jaką oponę byś mi polecił w tym rozmiarze , najlepiej semi-slick?
Nie chce wymieniać na taką samą, ponieważ sytuacja może się powtórzyć.Przyznam szczerze, że jestem trochę zmieszany, bo wcześniej jeździłem już wysłużonym, marketowym rowerze za 300zł i nic nigdy nie przydarzyło się oponom;/
Cześć, spróbuj reklamować taką oponę, Decathlon z tego co wiem dobrze podchodzi do kwestii reklamacyjnych. Może się uda.
Jeżeli chodzi o inne opony, zerknij na Schwalbe Hurricane: https://www.ceneo.pl/Sport_i_rekreacja;szukaj-schwalbe+hurricane+27%2c5;0192.htm#crid=78885&pid=7269
Niestety nie chcieli przyjąć reklamacji:(
Dzięki za pomoc
a czy opona 622-23 bedzie pasowala do szerokosci 20? W tylnim kole mam 622-20 teraz niestety nie bylem pewny jaka jest druga opona i kupilem biarac pod uwage detke 700x23c (takie uzywam) i nie wiem wlasnie czy zostawic
#jak liczylem od zewnetrznej strony (zorientowalem sie chwile po zalozeniu opony ze rozmiar w drugim kole jest inny) to jest 20mm szerokosc obreczy
Obręcz mierzy się od wewnętrznej strony, tak więc najlepiej będzie jeżeli zdejmiesz oponę i to zmierzysz. Na obręcz o szerokości 20 mm, nie zakładałbym opony o szerokości 23 mm, ponieważ ta wpadnie w nią i za długo na niej nie pojeździsz.
Witam
Posiadam obręcze Weinmann na których jest oznaczenie ETRTO 622×16 jak rozumie wynika z tego że obręcz ma szerokość 16 mm, ale oprócz tego na obręczy widnieje również oznaczenie 700Cx23C/28C jak rozumieć to oznaczenie do czego się odnosi co oznacza ? s
Cześć, zawsze możesz zdjąć oponę i zmierzyć samodzielnie. Ale obstawiam, że obręcz faktycznie będzie miała 16 mm wewnętrznej szerokości. I wygląda na to, że producent zaleca opony o szerokości 23-28.
Witam
Posiadam w swoim rowerze obręcze Weinmann które posiadają opis ETRTO 622×16 jak rozumie oznacza to że obręcz ma szerokość 16 mm, ale oprócz tego widnieje jeszcze oznaczenie 700X23C/28C do czego się ono odnosi – zalecane opony?
W jakim przedziale szerokości się poruszać?