Podstawowe narzędzia rowerowe w domowym warsztacie

Najłatwiej jest kupić kompletny zestaw w postaci podręcznej walizeczki, narzędzia można kompletować też oddzielnie. Jeżeli nie zamierzamy w przyszłości otwierać serwisu rowerowego – nie warto kupować profesjonalnych, drogich narzędzi. Najlepiej zdecydować się na średnią półkę – takie narzędzia posłużą nam długo i nie zrujnują kieszeni (tu możesz sprawdzić ceny narzędzi rowerowych). Wydzielony niewielki fragment piwnicy, bądź garażu spokojnie wystarczy, by pomieścić całą kolekcję. Kilka dodatków podniesie znacząco komfort użytkowania domowego warsztatu. Podstawowa sprawą jest wystarczająca ilość szmatek, skutecznych w walce ze smarami. Przyda się też kilka naczyń, takich jak plastikowe opakowania po środkach czyszczących, gdzie śruby i nakrętki stworzą zbiór wieloelementowy.

Zapraszam do obejrzenia nagrania, w którym pokazuję, jakich narzędzi używam. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Blat, na którym będziemy zazwyczaj pracować łatwiej będzie sprzątać, o ile znajdzie się na nim gruby materiał, np. fragment wykładziny podłogowej i kuweta, czyli płaskie, plastikowe naczynie. I ostatnia rzecz, wybitnie ograniczająca ilość siniaków i straty sprzętu – stojak na rower . W wariancie najprostszym będzie to podstawa pod tylne koło, lepszy jest uchwyt, który pozwala umieścić sprzęt na poziomie rąk.

narzedzia-rowerowe

 

Narzędzia konieczne w każdym warsztacie, wystarczające do regularnego serwisowania roweru i regulacji sprzętu:

• Klucze imbusowe – od 1,5 do 10 mm, pozwalające poradzić sobie praktycznie z każdą śrubą w rowerze, od regulacji sprężyn hamulca po śrubę do przykręcania korb. Pożądane są modele długie, w kształcie litery „L”, z jedną kulistą końcówką. Podstawowy zestaw można kupić już za kilkanaście złotych. Uchwyty z wymiennymi końcówkami są zazwyczaj mniej wygodne, występują problemy z dostępem do niektórych elementów.

• Śrubokręty – zarówno płaskie, jak i krzyżakowe, obowiązkowo różnej długości i szerokości końcówek.

• Kombinerki i obcinacz – niezastąpione w każdym warsztacie. Zarówno klasyczne kombinerki, jak i nastawne szczypce (używane zazwyczaj przez hydraulików) pozwalają na przytrzymanie wymykających się linek i odkręcenie uszkodzonych śrub. Specjalny obcinacz pozwala na precyzyjne skrócenie linek i pancerzy.

• Młotek – typowy, średniej wielkości, w każdym warsztacie jest niezbędny.

• Poziomica, suwmiarka i tzw. „metrówka” – poziomica służy m.in. do ustawiania siodełka, a pozostałe przyrządy do regulacji pozycji na rowerze, bądź badania zużycia obręczy czy ustawienia klocków hamulcowych.

• Klucze płaskie i oczkowe – pełen zestaw w typowych rozmiarach, zarówno kluczy płaskich i oczkowych. Oczkowe są bardziej precyzyjne, ale nie zawsze można ich użyć.

• Nóż do tapet i taśma izolacyjna – przede wszystkim do wszelkich robót związanych z oświetleniem.

• Klucze płaskie specjalne – w zasadzie niezbędny jest ich jeden rodzaj – płaskie klucze do konusów. Jeśli ktoś lubi majsterkować, potrzebny będzie mu klucz do pedałów z długą dźwignią.

• Smary i oleje – stały do łożysk i płynne do łańcucha. Dodatkowo do zabezpieczenia śrub klej do gwintów tzw. średni (np. niebieski Loctite) i odtłuszczacz do czyszczenia.

Pompka – najlepiej podłogowa, z manometrem – z wymiennymi końcówkami do różnych typów wentyli (Presta, Schrader, Dunlop)

 

Także bardziej skomplikowane naprawy i tuning roweru są możliwe, o ile będziemy mieli odpowiednie narzędzia. Pozwalają one przede wszystkim osobiście troszczyć się o napęd.

• Narzędzia do łańcucha – miernik zużycia łańcucha, pozwoli w porę zorientować się, kiedy należy go wymienić, by nie uszkodzić zębatek. Skuwacz do łańcucha, z obowiązkowym wymiennym trzpieniem, umożliwi bezpieczne rozpięcie starego i założenie nowego łańcucha.

• Narzędzia do kasety – potrzebny zestaw: klucz z wielowypustem (pasujący do zębatek Shimano lub Campagnolo), z rączką lub podtrzymywany kluczem płaskim i tzw. bacik służący do przytrzymywania trybu.

• Narzędzia do korby i środka suportu – klucz z wielowypustem do środka suportu (najczęściej jest to standard Shimano) i ściągacz do korb. Szczególnie w tym drugim przypadku jest ważna jakość, bo korbę z uszkodzonym gwintem jest bardzo trudno zdemontować.

• Gumowy młotek – niekiedy odrobina siły jest niezastąpiona, wówczas takie „bezpieczne” narzędzie zapobiegnie trwałym uszkodzeniom komponentów.

• Klucz dynamometryczny – konieczny dla tych, którzy odchudzają rower . Lekkie części wymagają delikatnego obchodzenia się z nimi i przestrzegania instrukcji obsługi montażu.

Oczywiście narzędzi potrzebnych do kompletnej obsługi roweru jest sporo więcej. Tutaj wymieniłem te najczęściej używane. Część napraw lepiej zlecić wykwalifikowanemu serwisantowi – jeżeli sami nie mamy doświadczenia w naprawach. Jednak większość drobnych usterek można spokojnie usunąć samemu, czytając między innymi właśnie mojego bloga.



Aby napisać komentarz pod wpisem, nie musisz się rejestrować! Wystarczy, że podasz swoją nazwę i e-mail oraz zaznaczysz ptaszkiem "Wolę pisać jako gość". Trzeba odhaczyć jeszcze dwa okienka od góry, gdzie zgadzacie się na przetwarzanie Waszych danych. Zapraszam do komentowania - odpisuję na wszystkie pytania, nawet w starych wpisach.