Jak wyregulować przednią przerzutkę?

Porządna regulacja przedniej przerzutki w rowerze sprawi, że ta będzie działać do końca świata i jeden dzień dłużej.  A jak to zrobić? Nic prostszego. Wygospodaruj sobie 10 minut i chwyć w dłoń śrubokręt. Z tym poradnikiem poradzisz sobie bez żadnego problemu :)

Niezbędne narzędzia

– Śrubokręt tzw. krzyżak (Philips)
– klucz imbusowy w rozmiarze 5
przydatne: stojak rowerowy lub trzepak, smar do łańcucha

Budowa przedniej przerzutki

Budowa przedniej przerzutki w rowerze

Typy mocowań przedniej przerzutki do ramy

Zanim poprawnie wyregulujesz przerzutkę pasuje, abyś wyczaił jaki rodzaj przedniej przerzutki posiadasz. Pod względem mocowania do ramy wyróżniamy trzy rodzaje:

– klasyczna obejma
– mocowanie do osi suportu tzw. E—Type (Shimano w nazwie modelu na końcu dodaje literę E np FD-M980-E). E-type to obecnie coraz rzadziej spotykane rozwiązanie.
– mocowanie bezpośrednio do ramy tzw. Direct Mount (Shimano w nazwie modelu na końcu dodaje literę D np FD-M981-D). Najczęściej spotykany w karbonowych ramach.

Rodzaje przednich przerzutek

Nie będę się więcej rozpisywał, bo więcej na ten temat przeczytasz we wpisie o rodzajach mocowań przerzutek. Jeżeli masz przerzutkę mocowaną na stałe (e-type, direct-mount), to nie musisz się martwić prawidłowym ustawianiem wysokości przerzutki, gdyż i tak niewiele zdziałasz w tej materii. W przypadku klasycznej obejmy warto sprawdzić czy Twoja przerzutka jest poprawnie zamocowana. Jej prowadnica powinna znaleźć się mniej więcej 1-2 mm ponad najwyższym punktem dużej tarczy.  Zwróć również uwagę czy prowadnica jest do niej równoległa. Jeżeli tak nie jest, zrzuć przerzutkę na najmniejszą tarczę i odkręć dwie śruby: trzymającą linkę i tą od obejmy. Wyreguluj wysokość. Gdy sprawdzasz odległość prowadnicy od zębów tarczy, pamiętaj by przerzutka była ustawiona na najwyższą tarczę (przesuń ją ręką, jeżeli masz odkręconą linkę od przerzutki)! Ma to wyglądać mniej więcej tak jak na zdjęciu poniżej:

Przednia przerzutka

Przed zabraniem się do roboty, sprawdź czy manetka biegów przedniej przerzutki chodzi płynnie. Jeżeli nie, warto wkropić kilka kropel oleju do środka pancerza. Sprawdź czy pancerz nie jest wyciągnięty. I jeżeli wystają z niego metalowe druciki, wymień go na nowy zanim zabierzesz się do regulacji. To samo tyczy się rozwarstwionej lub zardzewiałej linki! Proszę Cię, zrób to zanim zabierzesz się za regulację przedniej przerzutki. Inaczej szkoda roboty.

Regulacja napięcia linki przerzutki przedniej

Zanim dojdziemy do macania śrubek przy pomocy śrubokręta, pasuje pozbyć się możliwych luzów naprężenia linki. Ustaw łańcuch na małej tarczy, wkręć do końca baryłkę przy manetce (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara). Teraz zrób 1 obrót w przeciwnym kierunku. Dzięki temu będziesz miał pole manewru przy regulacji. Następnie odkręć śrubkę mocującą linkę po stronie przerzutki. Po ustawieniu dolnego zakresu przerzutki, naciągnij porządnie linkę, a następnie zakręć z powrotem.

Regulacja przedniej przerzutki w rowerze

W przedniej przerzutce są dwie śruby, które zapobiegają spadaniu łańcucha poza najmniejszą i największą tarczę zębatek. Do ustawienia tych wychyleń użyj śrubek podpisanych L (low – ang. niski) dla niskich przełożeń oraz H (high ang. wysoki) dla wysokich przełożeń. To właśnie tymi dwiema śrubkami będziemy się zaraz bawić.

Zacznijmy od regulacji przedniej przerzutki pod kątem maksymalnych wychyleń niskich przełożeń, lub bardziej po ludzku: będziemy kręcić śrubką „L”.

1. Powieś rower na stojaku tak, aby tylne koło mogło się swobodnie poruszać. Fajnie by było gdybyś mógł swobodnie kręcić korbą. Użyj stojaka lub bardziej budżetowo – powieś rower na trzepaku za siodełko. Nie martw się, przez kilka minut nie odkształcisz sobie siodła. Zaklinam Cię, nie reguluj biegów na stojącym rowerze, bo dostaniesz rozstroju nerwowego. To samo tyczy się stawiania roweru do góry nogami. Strasznie ciężko będzie Ci dokręcać śrubki, bez walenia pokłonu przed rowerem.

2. Dobra to przejdźmy do właściwej regulacji. Po pierwsze ustaw łańcuch na środkowej zębatce kasety, z reguły jest to 4 czy 5 zębatka. Z przodu ustaw najmniejszą tarczę i poluzuj śrubę, trzymającą linkę przedniej przerzutki.

3. Teraz ustaw za pomocą śrubki „L” prowadnicę przerzutki, tak aby ta znajdowała się idealnie pośrodku przedniej tarczy.

4. Naciągnij linkę przerzutki i dokręć śrubkę. Przy naciąganiu upewnij się, że manetka jest ustawiona na „1”, a łańcuch znajduje się na najmniejszej tarczy.

5. Teraz wbij przerzutkę na największą tarczę i zakręć korbą, aby łańcuch tam wskoczył, a śrubką „H” wyreguluj tak, by łańcuch również znalazł się na środku zębatki.

6. Ok, teraz zacznij zmieniać biegi ze środkowej tarczy na najmniejszą i z powrotem. Gdy łańcuch spadnie poza małą tarczę dokręć śrubkę o ćwierć obrotu zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.

7. Znów zmieniaj biegi ze środkowej tarczy na małą i z powrotem. Jeżeli łańcuch nie chce zejść na małą tarczę obróć tę samą śrubkę („L”) o ćwierć obrotu w kierunku przeciwnym do ruchu zegara. Gdy biegi na małą zębatkę wchodzą niczym nóż w masło, przejdziemy od regulacji maksymalnych wychyleń wysokich przełożeń.

8. Wrzuć łańcuch na średnią tarczę, a następnie zmieniaj biegi ze środkowej na dużą i z powrotem. Gdy łańcuch spadnie poza korbę (no dobra, poza dużą tarczę) dokręć śrubkę „H” o ćwierć obrotu zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.

9. Znów pozmieniaj kilkukrotnie biegi z środkowej na dużą tarczę i z powrotem. Jeżeli łańcuch nie chce wrócić na średnią obróć te samą śrubkę („H”) o ćwierć obrotu w kierunku przeciwnym do ruchu zegara.

10. Nie zniechęcaj się jeśli zajmie Ci to nawet pół godziny. Najważniejsze, że zrobiłeś to sam! Jeśli miałeś jakieś problemy z regulacją przedniej przerzutki opisz je w komentarzu pod spodem :)

Podsumowanie

Jeżeli „na sucho” wszystko działa poprawnie, pora na jazdę testową. Zdejmij rower ze stojaka/trzepaka i pojeździj na nim. Pod Twoim ciężarem napęd w rowerze może zacząć pracować nieco inaczej, dlatego tak ważnym jest by zrobić test „na żywo”. Jeżeli przerzutka nie będzie do końca działać tak jak trzeba – spróbuj delikatnie pokręcić baryłką przy manetce, aby wyregulować naciąg linki.

Ten poradnik miał za zadanie pomóc Ci w regulacji przedniej przerzutki. Starałem się pokazać krok po kroku jak to wszystko samodzielnie ogarnąć, bez płacenia kilkunastu lub więcej złotych w serwisie.

Jeżeli okaże się, że przerzutka za nic nie daje się wyregulować, a dodatkowo widać, że nosi jakieś ślady np. po uderzeniu, może się okazać, że to dobry moment na zakup nowej przedniej przerzutki.

 

Zapraszam także do obejrzenia poradnika w formie wideo, w którym Łukasz pokazał, jak wyregulować przednią przerzutkę. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz ten kanał.

Inne wpisy o przerzutkach rowerowych:

1. Rodzaje mocowań przerzutek

2. Regulacja tylnej przerzutki

3. Regulacja przedniej przerzutki

4. Wymiana tylnej przerzutki

5. Przerzutka w piaście – czy warto

6. Przednia przerzutka Top/Down/Side Swing

7. Tylna przerzutka Top/Low Normal

8. Pojemność przerzutki

9. Mit tylnej przerzutki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

135 komentarzy

  • Ja mam taki problem z przerzutką: mam łańcuch na dużej zębatce, wrzucam dwójeczkę i szoruje ale nie chce przeskoczyć. Regulacja H nic nie daje, luzuję więc pokrętłem przy manetce i ok fajnie przeskakuje, schodzę na najniższy bieg – schodzi, potem z powrotem włączam dwójeczkę i szoruje, nie chcąc wskoczyć.

    Kręcenie L nic nie daje, jeśli prawie wykręcę to pokrętło przy manetce to dopiero wskakuje na środkową zębatkę, ale w tym momencie z dużej na średnią zębatkę znów nie chce zejść. I co teraz?

  • Sporo o cykaniu w rowerze opisałem w tym wpisie:
    https://roweroweporady.pl/cos-cyka-w-rowerze-jak-sobie-poradzic/

    Zacząłbym od odkręcenia pedałów, dokładnego wyczyszczenia gwintów, nasmarowania i wkręcenia z powrotem. A potem można szukać dalej.

  • Witam, dziś wyregulowałem sobie przerzutki tylną i przednią, działają dobrze to znaczy łańcuch przeskakuje spada jak należy ale gdy mam na korbie np. 2 bieg i mocniej naciskam na pedały ( bo np jadę akurat pod małą górkę i nie opłaca mi się zmieniać biegów) to słyszę „strzelanie” i gdy „strzela” to pedały dostają luzu (całość jest szybka ok 1s) nie robi to większych problemów, ale raz przez to nieźle się poobijałem może jakaś mała wskazówka co to może być? z góry dziękuję

  • @Kacper – ciężko cokolwiek podpowiedzieć, jeśli się nie widzi tego na żywo. Być może coś się skopało w przerzutce, ale to najlepiej byłoby podjechać do serwisu, żeby tam na spokojnie zobaczyli.

    @Humanoid – najlepiej byłoby ją jeszcze raz wyregulować i odpowiednio naciągnąć linkę. Przy odpowiednim ustawieniu przerzutki, będzie łatwiej ją naciągnąć.

    @Radek – naprawdę ciężko cokolwiek podpowiedzieć na odległość, nie widząc tego na żywo.

  • mam pewien problem z tribanem 500, mianowicie chciałem wyregulować przednią przerzutkę i naciągnąć linkę, problem pojawił się, gdy ponownie zaczepiłem linkę. Od tego momentu nie mogę wrzucić żadnego biegu z przodu, manetki chodzą tak ciężko, że nie jestem w stanie nic wrzucić. Jak zluzuję linkę calkowicie to manetki chodzą normalnie. Gdzie może być problem i jak go naprawić??
    Ps wyglada to jakby manetka nie miala sily dzwignac wozka

  • Witam ja mam taki problem montowałem adapter do fotelika dziecięcego i w związku z tym odpiąłem linkę od przedniej przerzutki po ponownym przykręceniu linki oczywiście przerzutka przestała działać po zrzuceniu na najmniejsza tarczę z przodu ni można już przerzucić wyżej. Czy problemem jest za słabe naciągnięcie linki a jeśli tak to w jaki sposób ja dobrze naciągnąć, czy ewentualnie trzeba od nowa przeprowadzić całą regulację?. Pozdrawiam

  • i w dodatku linke mam nową sama linka się rusza i ciągnie cały mechanizm ale w efekcie przerzutka nie wraca do pierwotnego kształtu

  • Dzień dobry Mam problem z przednią przerzutką marki Shimano a zatem gdy chce zmienić przerzutkę i gdy to robie nic się nie dzieje proszę o Pomoc!!!

  • Bardzo mi artykuł pomógł, bo przerzutka ciężko chodzi. Sprzedawca mówił, że po roku trzeba wyregulować.

  • No to poczekaj aż przyjdzie linka i manetka, bez tego regulacja nie jest już taka łatwa…

  • A czy przyczyna moze być taka ze robię to na sucho? (Bez założonej linki, czekam na przesyłkę z manetkami i linkami)

  • Przyczyn może być wiele, jedną z nich na pewno jakaś usterka. Ciężko niestety powiedzieć, tak bez obejrzenia jej na żywo. Być może pomoże rozebranie jej, tyle ile się da, wyczyszczenie benzyną ekstrakcyjną i nasmarowania.

    A równie dobrze może to być jej kres i trzeba będzie wymienić ją na nową (najlepiej razem z linką od razu).

  • Witam. Mam problem z przednią przerzutką. Otóż, jedna ze śrubek H lub L chyba sie uszkodziła, ponieważ obracając ją z przerzutką nic sie nie dzieje a ustawiona jest ona nad średnia tarczą, a nie na najwyższa. Dodam że przerzutka ma już swoje lata i nie wiem co to za model (pewnie nic dobrego). Linki idą dołem ramy tylko tyle wiem ;< Proszę o pomoc.
    Pozdrawiam.

  • Hej, najlepiej użyć oleju do łańcucha rowerowego (nie spożywczego, nie do piły, nie do motocykla, nie WD-40). A wystarczy, że nakroplisz go odrobinę tam gdzie linki wychodzą z pancerzy. Jeśli wydaje Ci się, że linka źle chodzi w pancerzu – lepiej wymienić ją razem z pancerzem na nową – to nie będzie droga sprawa, a będzie działać lepiej niż smarowana.

  • @Adam – cóż Tourney nie jest przerzutką pierwszej klasy, ale też nie w niej upatrywałbym problemów. No chyba, że jest zepsuta. Ciężko cokolwiek na odległość podpowiedzieć niestety. Ze swojej strony radzę Ci znaleźć po prostu DOBRY serwis, a z doświadczenia wiem, że dobry mechanik rowerowy to skarb :)

  • Już na wstępie występuje u mnie problem Kiedy umieszczam łańcuch na dużej koronce kasety i małej korby – łańcuch ociera(delikatnie ale jednak) o wewnętrzną część prowadnicy. Regulacja śrubką L nic nie daje, można jedynie „dopchnąć prowadnik do łańcucha co oczywiście zwiększa nieprzyjemny odgłos. Odpięcie linki również nic nie daje – prowadnica pozostaje niewzruszona -ocieranie dalej ma miejsce….
    Rower to prawie roczny UNIVEGA ALPINA HT-500 z przerzutką przednią FD-C050(tourney wiem ale rower nowy w zasadzie) – która po kontrolnej regulacji w serwisie(o jakości którego nawet nie wspomnę…) gwarancyjnym w ogóle nie była ruszana do dzisiaj. Prowadnice na oko wydają się „biec” równolegle do zębatek korby.
    Proszę o może jakąś sugestię zanim skorzystam z tej jednej oczywistej i wymienię ją(przerzutkę) na inną

    • Wiem, że odpowiedź już nieaktualna, ale może komuś się przyda :)

      Jeśli nawet na luźnej lince, na maksymalnie wykręconej śrubie L przerzutka nie przesuwa się dalej to spróbuj dopchnąć ręką: jak już nie można przesunąć to może masz krzywo przerzutkę (źle zamontowana albo po prostu skrzywiona). Jak się da przesunąć, ale po puszczeniu wraca to chyba sprężyna padła.

  • Fajny manual ale w ten sposób można tylko dokonać jakiejś drobnej regulacji. Do montażu nowej raczej się nie nadaje. Przy nowej przerzutce linka jest nie naciągnięta, a sprężyna zrzuca ją w dół w kierunku dolnej koronki przy korbie. Linka jest nienapięta więc nikt nic nie przerzuci na dużą koronkę. Nie da się jej przepchnąć ręką bo łańcuch jest sztywny i wszystko jest blisko koronek. Czy można ten manual rozszerzyć o montaż nowej przerzutki? Albo napisać nowy?

  • Zapraszam do wpisu o budowie roweru. Korba to zębatki z przodu + ramiona do których przykręcamy pedały.
    Kaseta/wolnobieg to zębatki, które są z tyłu roweru.