Jak wymienić pancerze i linki w rowerze

Gdy zauważysz, że przerzutki nie działają już tak jak kiedyś lub hamulce nie hamują tak jak powinny, warto przyjrzeć się w jakim stanie są linki i pancerze. To bardzo niedoceniany przez wiele osób element roweru, a często wymiana okablowania na nowe potrafi zdziałać cuda. Przyjrzyj się im uważnie, jeżeli widzisz postrzępione końcówki i rdzawy nalot – to znak, że trzeba je wymienić. A jest to bardzo wskazane, jeśli nie robiłeś tego od lat lub nigdy. Nie ma zasady jak często je wymieniać. Im więcej się jeździ i w im cięższych warunkach to robi, tym częściej powinno się je wymieniać. Jeżeli dawno ich nie zmieniałeś, załóż od razu i linki i pancerze, ponieważ osłonki też się zużywają i mogą nie dawać już takiego poślizgu jak kiedyś. Linki nie są drogie, pancerze także kupi się za rozsądne pieniądze, a najtaniej wyjdzie po prostu kupić cały zestaw.

I jeszcze słowo o tym, co będzie potrzebne do samodzielnej wymiany linek i pancerzy. Oprócz klucza imbusowego i kombinerek, konieczne będzie jeszcze narzędzie do cięcia linek i pancerzy. I choć wiele osób może się ze mną nie zgodzić, używanie do tego celu kombinerek jest kiepskim pomysłem. Potrzebne jest ostre i mocne narzędzie, które precyzyjnie tnie, nie niszcząc nic przy okazji. Jest to szczególnie istotne podczas cięcia pancerzy od przerzutek, w których zatopione są druciki. Ja używam specjalnej obcinaczki do linek i pancerzy, ale wydaje mi się, że porządne nożyce też by dały radę, ale kombinerki już nie. Wymianę linek i pancerzy pokażę Wam na zestawie górskim (w trekkingowym czy crossowym będzie podobnie). Wymiana w rowerze szosowym wygląda trochę inaczej, zwłaszcza jeżeli chodzi o operacje przy klamkomanetkach. Jeżeli kiedyś będę miał możliwość, pokażę jak się to robi w takim rowerze.

 

Zapraszam do obejrzenia wersji wideo tego wpisu. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

 

Wymiana pancerza i linki od przerzutki

Zacznę od okablowania przerzutek. Pierwsze co musisz zrobić to wybrać takie przełożenia, by linka była maksymalnie wyciągnięta. Najczęściej trzeba ustawić najmniejszą zębatkę z tyłu i najmniejszą z przodu. W niektórych napędach znajdziesz odwróconą sprężynę, więc obrazowo mówiąc, chodzi o to by manetkami „klikać” w tę stronę, w którą dzieje się to bez oporu.

Śruba przerzutki

Linka przerzutki

Następnie przy każdej przerzutce odkręć śrubę, która przytrzymuje linkę. Jak widzisz na zdjęciu powyżej, linka od przedniej przerzutki, którą wymieniałem była w opłakanym stanie. Jeszcze trochę i sama by się urwała.

Cięcie linki hamulcowej

Obetnij również końcówkę każdej linki, ponieważ będzie przeszkadzać przy jej wyjmowaniu.

Linka od manetki rowerowej

Teraz musisz dostać się do drugiego końca linki od strony manetki. W różnych manetkach może to wyglądać trochę inaczej, ale wystarczy zerknąć z boku czy nie ma gdzieś nakrętki, którą trzeba odkręcić, by dostać się do końcówki linki. Czasem trzeba odkręcić osłonkę, a czasami końcówka linki jest po prostu na wierzchu. W każdym razie nie powinno to być nic skomplikowanego, na pewno nie trzeba rozkręcać manetki by wymienić linkę.

Linka przerzutki

Teraz wyciągnij linkę i pozdejmuj pancerze z ramy. Postaraj się zapamiętać lub ułożyć sobie na podłodze w jakiej kolejności szły. Oszczędzi Ci to potem zastanawiania się, co było gdzie, choć tak naprawdę można je potem łatwo dopasować. Ja zawsze sugeruję wymianę pojedynczo, tak by nie zastanawiać się potem, który odcinek pancerza pasuje w które miejsce. A już szczególnie radzę Ci nie wymieniać pancerzy od przerzutek i hamulców jednocześnie.

Obcinanie pancerza hamulcowego

Teraz czas na docięcie nowych pancerzy. Jeżeli poprzednio wszystkie miały odpowiednią długość, tzn. linka nigdzie się nie zaginała i szła łagodnie do przerzutek, to po prostu dotnij je na taką samą długość co stare pancerze. Jeżeli po cięciu zamknie się otwór przez który będzie szła linka, otwórz go przy pomocy ostrego szpikulca. Niektórzy piszą, że można to zrobić przy pomocy linki, ale ja tego nie polecam łatwo ją tak rozwarstwić na końcu. Warto założyć z każdej strony pancerza plastikowe lub gumowe końcówki, które będą chroniły przed dostaniem się wody do środka.

Następnie wsuń linkę do manetki, przewlecz przez wszystkie pancerze i załóż je do ramy. Teraz wkręć baryłki przy manetce i przerzutce (jeśli tam są) do oporu i cofnij o jeden obrót.

Zaciskanie końcówki linki

Gdy masz już wszystko założone, przytnij linkę na odpowiednią długość, a na jej koniec załóż metalową końcóweczkę i dobrze zaciśnij w jednym lub dwóch miejscach. To bardzo istotna sprawa, ponieważ jeżeli tego nie zrobisz, po chwili linka rozwarstwi się. Teraz przy pomocy kombinerek naciągnij linkę i przykręć śrubę przy przerzutce, która przytrzyma linkę. Gotowe. Sprawdź teraz czy napęd pracuje poprawnie i czy nie będzie potrzebna delikatna korekta przy użyciu baryłki regulującej linkę.

Wymiana pancerza i linki od hamulca

Teraz czas na wymianę linek i pancerzy w hamulcach, na przykładzie hamulców V-brake. Tutaj w zasadzie będzie podobnie jak w przypadku przerzutek, więc troszkę skrócę opis działania i nie będę powielał zdjęć z opisu powyżej.

Linka hamulcowa

Poluzuj śrubkę trzymającą linkę przy ramieniu hamulca, następnie obetnij końcówkę linki, ponieważ będzie przeszkadzać przy jej wyjęciu.

Zardzewiała linka hamulcowa

Teraz naciśnij klamkę hamulca i odepnij linkę. Jak widzisz na zdjęciu powyżej, linka była w fatalnym stanie, jest brudna i pordzewiała. Staraj się nie dopuszczać linek do takiego stanu, zwłaszcza jeżeli zależy Ci na dobrym hamowaniu.

Tak jak w przypadku przerzutek, dotnij pancerze na taką długość jak stare lub jeżeli nie byłeś z nich zadowolony, zrób je krótsze lub dłuższe, pamiętając by po drodze linka nigdzie się nie zaginała. Warto też wymienić „kolanko” przy hamulcu na nowe. Zamontuj nową linkę do klamki hamulcowej i przeciągnij przez pancerze. Ściśnij dłonią ramiona hamulca tak, by klocki były około 1 mm od obręczy, przeciągnij linkę przez zacisk na końcu ramienia i przykręć śrubę. Jeżeli wszystko działa poprawnie, utnij nadmiar linki i na jej koniec załóż końcówkę, którą zaciśnij raz lub dwa razy, tak by zabezpieczyć linkę przed rozwarstwianiem się. Przy okazji zerknij do wpisu o regulowaniu hamulców, jeżeli nie jesteś zadowolony z ich ustawienia.

Kupując linki oraz pancerze, pamiętaj, że nie da się zamienić ze sobą linek, ponieważ nie będą pasowały końcówki. Do manetek są inne, a do hamulców inne. Z pancerzami jest tak samo, te do przerzutek i te do hamulców mają trochę inną średnicę. Dlatego właśnie producenci dokładnie opisują zastosowanie każdego zestawu lub pojedynczych elementów. Warto kupić porządnej jakości linki i pancerze, szczególną uwagę zwróciłbym na takie marki jak Jagwire, Shimano czy Clark’s. Lepiej wyszlifowane linki i gładsze pancerze odwdzięczą się lepszą pracą i dadzą często drugie życie przerzutkom i hamulcom.

 

Zapraszam do lektury pozostałych wpisów z serii o hamulcach rowerowych:

1. Rodzaje hamulców rowerowych

2. Hamulce tarczowe, klocki, tarcze – rodzaje i standardy

3. Wymiana klocków i regulacja hamulców V-Brake

4. Wymiana pancerzy i linek w hamulcach

5. Jak wymienić hamulce V-Brake

6. Docieranie hamulców tarczowych

7. Jak wyregulować hamulce tarczowe

8. Hamulce tarczowe czy V-Brake