Jak wymienić hamulce V-brake w rowerze

Nawet jeżeli nie planujesz wymieniać hamulców, warto raz na jakiś zrobić im serwis. Hamulce V-brake mają bardzo prostą budowę i do ich (de)montażu potrzebny jest jedynie klucz imbusowy. Na blogu opisywałem również jak wyregulować hamulce oraz wymienić klocki, a także jak wymienić pancerze i linki. Ten wpis będzie ich uzupełnieniem. Jeżeli zauważysz, że ramiona hamulca nie poruszają się płynnie lub są na nich luzy, koniecznie sprawdź czy nie potrzebują drobnego przeglądu. Wszystkie wymienione czynności, wyglądają w zasadzie identycznie dla przedniego oraz tylnego hamulca. Zaczynamy od wypięcia „fajki” z ramienia. Wystarczy ścisnąć ręką hamulec, by swobodnie wyjąć fajkę z uchwytu.

Rozpięcie hamulca V-break

Następnie odkręć śrubkę, która przytrzymuje linkę przy ramieniu hamulca. Odłóż ją na bok i zabierz się za odkręcanie śrub, które przytrzymują ramiona hamulca przy ramie/widelcu.

Odkręcenie linki hamulca

Odkręcenie śruby hamulca

Gdy odkręcisz śrubę, będziesz mógł zdjąć hamulec. Zostanie piwot, do którego było przymocowane ramię. Wyczyść go dokładnie i posmaruj cienką warstwą smaru stałego. Jeżeli serwisujesz hamulce, a nie zakładasz nowe, pamiętaj aby dokładnie wyczyścić całe ramię wraz z otworem montażowym. Teraz wsuń ramię na piwot. Zwróć uwagę, że na ramieniu, tuż przy otworze montażowym znajduje się wypustka, którą musisz wpasować w otwór przy piwocie. Widać to na zdjęciu poniżej.

Piwot hamulca V-brake

Jak zamontować hamulce w rowerze

Teraz wkręć śrubkę w piwot i dokręć ją z wyczuciem, ale bez wkładania zbyt dużej siły, inaczej możesz zniszczyć piwot. Po dokręceniu dwóch ramion, wsuń fajkę w uchwyt, ściśnij hamulec, wsuń linkę pod nakrętkę montażową i dokręć. Więcej o regulacji hamulców V-brake przeczytasz w tym wpisie. Jeżeli planujesz pomajstrować również przy klamkach, wstrzymaj się z przykręcaniem linki oraz regulacją do czasu, aż skończysz z klamkami.

Jak zamontować hamulce w rowerze

Przykręcanie linki hamulcowej

Klamki hamulcowe także warto od czasu do czasu przesmarować. Jeżeli chcesz je wymienić, zdejmij najpierw chwyty z kierownicy. Chyba, że masz takie klamki, których się nie zsuwa, a po prostu zdejmuje. Następnie odkręć śrubę, która trzyma klamkę (lub klamkomanetkę) na kierownicy i zdejmij/zsuń ją.

Odkręcanie klamki hamulcowej

Aby wyjąć linkę, wykręć baryłkę z klamki, a następnie ściśnij ramię, dzięki czemu będziesz mieć dostęp do miejsca, w którym zamocowana jest linka. Teraz ustaw końcówkę zaciśniętą na końcu linki tak, by móc ją wysunąć z uchwytu. Teraz możesz założyć nową klamkę lub spokojnie zabrać się za przesmarowanie tej. Wystarczy dobrze ją wyczyścić, a następnie ruchome miejsca posmarować niewielką ilością smaru stałego lub wkroplić tam trochę oleju do łańcucha. Następnie włóż z powrotem końcówkę linki do klamki, załóż i wkręć baryłkę oraz przykręć klamkę do kierownicy. W tym wpisie przeczytasz jak wymienić linki i pancerze, jeżeli będzie taka potrzeba.

Baryłka klamki hamulcowej

Jak wyjąć linkę z hamulca rowerowego

Warto raz na jakiś czas zrobić przegląd hamulców i utrzymywać je w należytym stanie. To jeden z najważniejszych elementów w rowerze i od jego działania zależy nasze bezpieczeństwo.

  • Marek Danowski

    Opis jak widać dotyczy typowego, w miarę nowoczesnego roweru bez problemów… Niestety, ideały – tak jak i w życiu – rzadko się trafiają. W nieidealnych przypadkach :
    1. Nie zawsze ściśnięcie ramion wystarczy do wyjęcia linki. Czasami trzeba wkręcić regulację przy klamkach albo spróbować wyjąć najpierw z klamki
    2. Jeżeli ramiona mają luzy na pivotach to smarowanie niestety nie wystarczy… Warto pomyśleć w takim wypadku o wymianie ramion (czyli hamulca…)
    3. Może się zdarzyć, że zamiast śruby wykręci się pivot z widelca – bez paniki, w drugim kroku można spokojnie taki zestaw rozkręcić…
    4. Warto – ja osobiście zawsze to stosuję , nie tylko do śrub hamulcowych – zaopatrzyć się w preparat typu LOCTITE (nazwa firmowa, ale jest cała gama całkiem tanich zamienników). Tu UWAGA: mają różną siłę „trzymania” – od takich że na stale, przez „bardzo mocne” do normalnych i słabych. Taki normalny – „niebieski” wystarczająco zabezpiecza a daje się odkręcić jak trzeba
    5. Konstrukcja regulatorów i mocowania sprężyn regulacji też bywa różna (wypustki, podkładki – jak wyżej, ale i otworki, rzędy otworków, itp) Tu szczerze doradzałbym starą jak świat ale skuteczną metodę – najpierw – PRZED demontażem – obejrzeć co i jak, nawet gdzieś zanotować (np. która to była dziurka), a potem dopiero rozkręcić….

    To tyle co mi się nasunęło w temacie tego wpisu. Dodam tylko, że warto stosować praktycznie niezniszczalne i nie wymagające smarowania pancerze z wkładem teflonowym. Osobiście używam tez linek nierdzewnych szlifowanych (różnica ceny jest minimalna a kłopot z głowy…)

  • Szymon

    Panie Łukaszu. A jak wygląda serwis, regulacja i obsługa hamulców rolkowych?

    • Niestety nie mam doświadczenia z tym typem hamulców. Ale może kiedyś będę miał okazję się zaznajomić. Na pewno wtedy podzielę się tą wiedzą na blogu.

  • MLJ

    Hamulec hamulcem, ale wez wykręć sam piwot(y), gdy się ułamie śruba trzymająca V-brake, to jest dopiero sztuka. Się swego czasu naprzeklinałem przy tej czynności :)

    • Gość

      Wiertełko wykrętak i 2 min czasu ;D