Licznik rowerowy, który mierzy nam podstawowe parametry jazdy, takie jak prędkość, dystans i czas – działa na bardzo prostej zasadzie. Na szprychę zakładamy magnes, a na widelec specjalny czujnik, który łączy się (przewodowo lub bezprzewodowo) z podstawką, w której umieszczamy licznik. Czujnik przekazuje do licznika informację o wykonaniu przez koło pełnego obrotu. Do licznika wprowadzamy obwód koła (zazwyczaj w milimetrach), dzięki czemu jest on w stanie obliczyć wszystkie potrzebne parametry. Najprostsze modele liczników można kupić już od 10 złotych.
Na jakiej wysokości zamontować czujnik i magnes?
Dostaję od Was dziesiątki pytań o wysokość, na której należy zamontować czujnik oraz magnes. Część z Was sądzi, że ma to znaczenie dla pomiaru. A więc dementuję – nie ma to znaczenia (tzn. ma, ale nie na dokładność pomiaru, jedynie na to czy licznik będzie mierzyć prędkość czy nie). Najważniejsze jest aby czujnik dobrze „widział” magnes, czyli aby odległość między nimi nie była większa niż kilka milimetrów. Co zazwyczaj oznacza konieczność zamontowania ich bliżej piasty, gdzie szprychy dosuwają się do widelca. Ale tak jak pisałem – na dokładność pomiaru nie ma to wpływu.
Wysokość montażu nie ma znaczenia i czy przesuniecie go wyżej czy niżej, to jeżeli tylko czujnik będzie widział magnes – prędkość pokazywana przez licznik będzie identyczna. Dlaczego?
Czujnik daje informację do licznika, że koło wykonało pełen obrót. A czy magnes będzie na szprysze wyżej lub niżej, to i tak minie on czujnik dokładnie w tym samym momencie. Popatrzcie na zdjęcie powyżej, niezależnie od miejsca montażu magnesu, ostatecznie minie się on z czujnikiem na widelcu dokładnie w tym samym momencie. Czujnik puszcza wtedy sygnał do licznika „hej, koło wykonało pełen obrót!”, a licznik na podstawie czasu w którym się to stało, oblicza naszą prędkość (wiedząc jaki obwód ma koło, bo przecież sami mu go podaliśmy).
Licznik dostaje informację, że koło, które ma np. 2 metry (200 cm/2000 mm) obwodu, wykonało pełen obrót w ciągu jednej sekundy. Czyli rower w danej chwili porusza się z prędkością 2 m/s, czyli 7,2 km/h.
Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad w którym tłumaczę w formie wideo, na jakiej wysokości zamontować magnes i czujnik. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)
Zapraszam również do lektury wpisu jak zamontować licznik do roweru, gdzie opisałem jak założyć licznik przewodowy oraz bezprzewodowy.
Jak wyznaczyć obwód opony?
To bardzo proste, choć nie tak łatwo zrobić to dokładnie. Najlepiej ustawić rower na płaskiej powierzchni, zaznaczyć linię startu oraz kreskę na dole opony, a następnie przetoczyć go po linii prostej, tak aby koło wykonało pełen obrót. Możesz również wsiąść na rower i spróbować przejechać taki dystans (da to większą dokładność, ponieważ weźmie pod uwagę ugięcie opony).
Teraz wystarczy zmierzyć przejechany dystans i mamy obwód koła. Dużo większą dokładność otrzyma się, gdy przetoczymy koło przez kilka-kilkanaście obrotów, zmierzymy ten dystans i podzielimy przez liczbę wykonanych obrotów.
Drugą metodą, ale obarczoną sporym błędem pomiarowym, jest zmierzenie średnicy koła z założoną oponą (napompowaną do docelowego ciśnienia). Znając średnicę, bardzo łatwo policzyć obwód koła, bierzemy kalkulator i średnicę w centymetrach mnożymy razy pi, czyli 3,14 – otrzymany wynik to obwód koła.
Tego typu pomiary zawsze będą obarczone pewnym błędem pomiarowym. W pierwszej metodzie przydałoby się wsiąść na rower podczas pomiaru. Opona ugnie się pod naszym ciężarem, zmieniając trochę swój obwód, wpływając w jakimś stopniu na wynik. Ale… czy uda się przejechać idealnie po linii prostej? A co gdy zmienimy ciśnienie w oponach? A co gdy ciśnienie w oponach samo z siebie spadnie? :) Cóż, trzeba po prostu przyjąć, że to zawsze będzie pomiar z jakimś błędem – natomiast jeżeli to nawet będzie 1% to „zyskamy” bądź „stracimy” co najwyżej 1 km na przejechane 100 kilometrów.
Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad na YouTube, w którym opowiadam o tym jak zamontować i jak ustawić licznik. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Co zrobić, gdy nie możesz samemu zmierzyć obwodu koła?
Pozostaje posiłkowanie się tabelką, którą widzisz poniżej. Pamiętaj tylko, że obwód koła, który z niej odczytasz, nie będzie idealnie dokładny. Opony różnią się wysokością, grubością bieżnika, ciśnieniem do którego można je napompować – tak więc dwie opony o tych samych (teoretycznych) wymiarach mogą różnić się mniej lub bardziej obwodem.
Jak odczytać obwód opony z tabelki?
W pierwszej kolumnie rozmiar opony podany jest w systemie calowym lub francuskim, w drugiej w systemie ETRTO, natomiast w trzeciej znajduje się obwód koła w milimetrach, który wprowadzamy do licznika. Jeżeli nie wiesz w jakim rozmiarze masz opony, zerknij na jej bok, znajdziesz tam naniesiony rozmiar. Polecam w pierwszej kolejności sugerować się rozmiarem w systemie ETRTO. Jeżeli oznaczenia nic Ci nie mówią, zachęcam do lektury tekstu, w którym piszę o rozmiarach opon rowerowych.
Pomiar GPS
Aby zweryfikować czy udało się wpisać dobry obwód koła, możesz to sprawdzić, korzystając z odbiornika GPS, który znajdziemy w praktycznie każdym smartfonie. Potrzebna będzie tylko rowerowa aplikacja, która pokazuje prędkość podczas jazdy (wystarczy wpisać w Sklepie Google czy Apple Store hasło Bike Computer). Następnie znajdź prostą, asfaltową drogę w otwartym terenie, bez wysokich drzew i budynków, aby nie zaburzać odczytu GPS. Staraj się jechać jednostajnym tempem i porównaj wskazania licznika oraz telefonu. Osobiście nie przejmowałbym się różnicą prędkości rzędu 0,5 km/h (może to być błąd pomiarowy), ale przy większych różnicach warto skorygować ustawienie licznika.
Pamiętaj, że GPS lubi chwilowo przekłamywać wynik, gdy jeździ się w lesie czy między wysokimi budynkami. Dlatego nie są to dobre miejsca do sprawdzania dokładności licznika.
Jak wpisać obwód koła do licznika?
Producenci liczników rowerowych, nawet ci najwięksi, lubują się w utrudnianiu życia tym, którzy chcą wpisać obwód koła w niektórych modelach. Mnie najbardziej irytują te, w których do ustawień wchodzi się poprzez naciśnięcie maluteńkiego przycisku, znajdującego się z tyłu licznika. Trzeba znaleźć długopis, wcisnąć ten guzik, uważając aby nic przy okazji nie uszkodzić i jeszcze patrzeć na wyświetlacz, czy udało się wejść w ustawienia. Jeszcze gorsze są liczniki, w których ustawienia zmienia się drugim, takim samym guziczkiem. Ale cóż, nie robi się tego zbyt często, więc można chwilę pocierpieć.
Ale jak ustawić swój licznik? Najlepiej będzie zajrzeć do instrukcji, ona nie gryzie. Nawet jeżeli jest tylko po angielsku czy chińsku, powinna zawierać kilka obrazków, które pomogą w konfiguracji. Drugim sposobem jest wpisanie w Google modelu licznika z dopiskiem instrukcja lub manual. Trzeci sposób to wyjęcie i włożenie baterii. Licznik zresetuje się i najczęściej powinien na starcie pozwolić na wpisanie obwodu opony oraz godziny.
Tak naprawdę nie ma jednej, uniwersalnej metody w jaki sposób ustawić licznik. Pamiętaj, że on nie gryzie i nie wybuchnie, gdy coś źle wciśniesz. Wystarczy poeksperymentować z przyciskami, zazwyczaj jednym zmieniamy migającą akurat wartość, a drugim przechodzimy do kolejnej. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania dotyczące liczników, śmiało pisz w komentarzu, postaram się w miarę możliwości pomóc.
Jeśli myślicie o zakupie nowego, lepszego licznika, polecam przejrzeć oferty sklepów. Już za ok. 50 złotych można kupić dobry licznik do roweru. Ja szczególnie polecam liczniki Sigma (używałem ich przez wiele lat), Cateye i VDO. Zainteresowanych licznikiem z GPS-em, zachęcam do lektury wpisów z listy poniżej.
Zapraszam do lektury innych wpisów z serii o licznikach rowerowych:
1. Jaki licznik rowerowy kupić
2. Liczniki rowerowe z GPS do 800 złotych
3. Jak ustawić licznik rowerowy
4. Jak zamontować licznik rowerowy
6. Jaki pulsometr na rower kupić
7. Licznik Wahoo Bolt – wrażenia po roku
8. Test licznika Sigma Rox 7.0 GPS
9. Licznik rowerowy czy telefon na kierownicy
Witam , w mojej maszynie na widełkach jest znaczek 29″ to jest zapewne oznakowanie średnicy opon , jaki więc będzie dla nich odpowiedni wpis do licznika pomiaru?
dzięki.
Nie, jeśli licznik nic nie wskazuje, to znaczy, że czujnik nie widzi magnesiku.
Jeśli wpisujesz tylko rozmiar koła, to wpisz 26″.
Witam mam nastepujace pytanie. Posiadam opony o wymiarach 26×1.9 w moim liczniku nalezy jedynie wpisac rozmiar kola w przedziale: „5 do 31”. Więc co dokladnie musze wpisac przy tych wymiarach kola które posiadam? Kolejna sprawa to czy po wpisaniu nie odpowiedniego rozmiaru w licznik pod czas jazdy licznik bedzie caly czas na 0 we wszystkich parametrach?? Pytam ponieważ ustawiłem 26″ i jadac wszystkie funkcje byly na 00.
Weź miarkę i zmierz. Niestety ciężko Ci będzie znaleźć w internecie obwód takiego koła, lepiej i pewniej będzie to zmierzyć samemu. Tak więc miarka w dłoń i zmierz ile przejedzie na jednym obrocie koła.
(130/70 R13) *
Witam! posiadam licznik profex fitness 25 i chcialem go zamontować w skuterze o 13 calowych kołach (130/70 r1) mam problem z wyregulowaniem jaki kod .
Jeśli masz wartość na oponie XX-XXX to trzecia metoda jest oki
na wrpowadzinia danych są trzy sposoby
1) jeden obrót koła wymiart wrowadzamy w mm
2) wysokość od podłoża najwyższego punktu wartość przez środek koła mnożymy przez wortość stałą 3.141
3) wartość z opony XX-XXX
XX razy dwa do wyniku dodajemy warość XXX wynik mnożymy przez 3,141 wynik to wartość dla licznika
np jak to umnie wygląda
1)obwód 2095mm
2)wysokość 667mm razy 3,141 = 2095
3)54-559 54*2 + 559=667*3,141 = 2095 ta metoda nie wymaga mierzenia a odzierciedla pomiary w tolerancji +- 3mm wiadomo że opona też się zużywa
rodzaj bieżnika ma znaczenie i to ogromne. Np wg tabelki u mnie wychodzi 2128 (inna tabela Sigmy gdzie ujęty jest rozmiar 26×2,1) a realnie z pomiaru koła wychodzi 2065mm. Opony mam miejsko- turystyczne gdzie bieżnik jest bardzo płaski na środku opony dla najmniejszych oporów toczenia. Ten sam rozmiar opony z bieżnikiem terenowym będzie miał o kilka cm więcej obwodu. Polecam więc metodę pomiaru taśmą mierniczą gdyż najdokładniej oddaje realny kod dla licznika.
Na Boga skończcie z tymi kodami, bieżnikami i cudownymi formułami. Do licznika wpisujemy obwód koła i basta.
No to widać, że tyle masz. Śmiało wpisuj do licznika, będzie dobrze.
zrobiłemjak mówiłes , po napompowaniu i pod naciskiem na kiedownice wyszlo mi 202 cm czyli zwiekszylo sie o 2 :)
Szerokości opony do niczego nie dodajemy, to tylko pomocniczy wymiar do tabelki, bo zwykle im szersza opona tym wyższa.
Wydaje mi się, że 200 to jednak coś mało… Napompuj oponę do dobrego ciśnienia (sprawdzając manometrem a nie ręką), ustaw oponę na ziemi, wentylem do dołu i przejedź kołem tak by wentyl wrócił znów na sam dół.
Możesz trochę przyciskać kierownicę, by zasymulować jazdę.
I zmierz, oczywiście jakąś miarką.
Powinno Ci wyjść więcej, moja dziewczyna ma opony 26×1,95 i wyszedł obwód 207, więc u Ciebie te 200… no chyba, że masz niższe opony.
przepraszam ze zasmiecam ale mierzylem metoda kresek na ziemi i wychodzi mi równo 200 cm .. ale w to nie wchodzi szerokosc opony wiec jak najlepoiej wpisac w licznik ?
na oponie jest napisany dokładnie taki rozmiar ”26×210” nic poza tym , zadnych oznaczen w postaci iso .. kupie centymetr bo gdzies posiałem to sie upewnie ale tak jak napisales to myslisz ze w przyblizeniu 213 bedzie ok ? z gory dzieki za pomoc
Dzieki bardzo . w moim liczniku podaje sie wartosc w cm czyli 213 powinno byc ok ?
Jak rozumiem masz opony 26″ x 2.1″. W tabelce zbliżony jest 2.125″ (czyli 2133) i taki możesz śmiało wpisać.
A jeżeli chcesz ultradokładnie, to po prostu zmierz sobie obwód koła, to zajmuje minutę :)
26 x 210 przepraszam za blad 26 x 210 to poprawny rozmiar mojej opony
witam , a ja szukałem wszedzie i nie moge znaleźc, w tabelkach tez albo slepy jestem mam opony 26 x 20 .. jaka to będzie wartosc wpisania do licznika ? z gory dzieki
Ten „kod” to po prostu obwód koła. Przeczytaj jeszcze raz we wpisie jak go zmierzyć i po prostu zmierz i wpisz :)
WITAM KUPIŁEM LICZNIK SIGMA DO ROWERU O KOŁACH 27,5.ALE NIE MA TAM TAKICH KODÓW.CZY KTOŚ POSIADA KODY
na wrpowadzinia danych są trzy sposoby
1) jeden obrót koła wymiart wrowadzamy w mm
2) wysokość od podłoża najwyższego punktu wartość przez środek koła mnożymy przez wortość stałą 3.141
3) wartość z opony XX-XXX
XX razy dwa do wyniku dodajemy warość XXX wynik mnożymy przez 3,141 wynik to wartość dla licznika
np jak to umnie wygląda
1)obwód 2095mm
2)wysokość 667mm razy 3,141 = 2095
3)54-559 54*2 + 559=667*3,141 = 2095 ta metoda nie wymaga mierzenia a odzierciedla pomiary w tolerancji +- 3mm wiadomo że opona też się zużywa
Nie bardzo nadążam za Twoim sposobem, który jeżeli dobrze go zrozumiałem – zakłada przesuwanie magnesu i czujnika.
A przecież to nie ma kompletnie żadnego znaczenia na jakiej wysokości Ty go zamontujesz. Załóż go na takiej wysokości, na jakiej Ci wygodnie i tak, by czujnik „widział” magnes i już.
Wprowadź obwód koła i sprawa gotowa. Wysokość magnesu nie ma kompletnie żadnego znaczenia, bo on zlicza tylko obroty, a czy zamontujesz go na górze czy na dole, to przecież czas w jakim wróci do początkowego miejsca jest taki sam. Niezależnie od wysokości montażu.
Witam, kupiłem nie dawno hexagona X9, odległość między widełkami a końcem szprychy jest zbyt duża(z 4 cm na oko) aby pozwolić licznikowi na jakiekolwiek odliczanie. Minimalny obwód koła jaki mogę ustawić na liczniko to 1m, taki też obwód ustawiłem na liczniku, następnie mając te dane z wzoru na obwód koła wyliczyłem jaki promień powinien być dla koła o takim obwodzie wyszło mi około 159mm, więc zarówno magnesik jak i czujnk zsunąłem na taką odległość od środka piasty, ale licznik watuje i to o kilkaset metrów na krótkim dystansie. Gdzie popełniłem błąd?
PS: Obwód opony to około 2100mm. Licznik Bike computer 400 od Sigmy
2146 – ale najlepiej samemu zmierzyć, jeżeli chcesz bardzo dokładnie.
Mam opony 26*2.35 58-559 Jaki wynik w milimetrach???
dobra rada
To bardzo dobry sposób. A co do zużywania opony to oczywiście jest to prawda. Jazda z niższym ciśnieniem niż podczas pomiaru również będzie zmieniała odczyt.
Witam. Ciśnienie nie ma tutaj nic do rzeczy, liczy się tylko długość obwodu opony. Sposób z linia na asfalcie jest najdokładniejszy.
Opona napompowana do niższego ciśnienia, mimo wszystko ugina się bardziej i może to zaburzać jej obwód. Minimalnie, ale zawsze.
Szanowny kolego, ugięcie opony nie zmienia długości jej obwodu.Zaznacz kreskę na drodze i na obręczy i zrób pełny obrót przy napompowanym kole i bez powietrza. Dystans jednego obrotu będzie dokładnie taki sam.
Obwód koła to 2×3,14xr (średnica koła),
zatem przy ugìętej oponie promień BĘDZIE mniejszy i obwód również.
Ponadto mamy jeszcze do czynienia z poślizgiem, który jest różny dla różnych ciśnień i prędkości, więc zawsze będzie mieć to jakiś wpływ.
kompletnie się nie zgadzam, wszak obwód koła zależy od promienia/średnicy: u mnie obwód koła roweru bez obciążenia – 2162 mm, z obciążeniem – 2100 mm.
Drodzy koledzy teoretycy, proszę sprawdźcie zanim zaczniecie pisać, że stan napompowania dęki nie ma znaczenia.
1) Po pierwsze, to po prostu sprawdźcie – jest różnica, na flaku długość jaką przejedzie koło przy jednym obrocie obrotu koła jest krótsza, wyszło mi ponad 10 cm
2) Po drugie – takie pytanie na myślenie: Wyobrażcie sobie, że złapiecie gumę w bardzo wysokiej oponie, teraz koło toczy się praktycznie na feldze. Czy koło napompowane na kamień, pokona taką samą drogę jak sama felga?
3) A po trzecie to da się w przybliżeniu wyliczyć jaki wpływ ma flak na długość przejechanej trasy. Przypomnienie matematyki z podstawówki, wzór na obwód koła to: 2 * Pi * R. I nie ma cudów, w zasadzie to odległość jaką przejedzie koło zależy od promienia koła, czyli wysokości osi koła nad ziemią, a nie długości obwodu samej gumowej opony – opona się ugina. Znając wzór na obwód koła, można łatwo wyliczyć, że jeśli mamy flaka powodującego 1 cm ugięcie czyli skrócenie promienia całego koła o 1cm, to długość rzeczywistego obwodu skróci się o 2 * 3,14 * 1 czyli o jakieś 6,28 cm.
jak nie ma jak ma,codziennie jeżdżę do pracy identyczny dystans i zawsze po dopompowaniu opon licznik pokazuje kilkadziesiąt metrów mniej
A to akurat nieprawda. Cisnienie nie ma nic do rzeczy, tylko zużycie.
A ja rysuje linie na ziemi stawiam przednie koło na linii tak aby wentyl był na środku tej linii i jadę o jeden obrót koła do przodu, znowu rysuje linie i mierze długość między liniami podając ją w milimetrach. Trzeba pamiętać żę obwód koła zmienia si ew trakcie zużycia opony. U mnie było to około 5 cm między star a nową oponą.