Skocz do zawartości

Rower pod sakwy. Cube czy Unibike?


Rekomendowane odpowiedzi

2 godziny temu, jajacek napisał(a):

@Arinko Nawet chodziło mi po głowie żeby kiedyś z kolega otworzyć montownię rowerów i sprzedawać niszowe rowery własnie takiego typu jak pod Twoje potrzeby. Ale w tym chorym państwie już żadnej działalności mi się nie chce prowadzić ?
 

przemyśl to jeszcze może ?

A ten zalinkowany Radon wydaje się bardzo miły. i lekki! I wersja lady jest. Szkoda, że nie ma ich w PL. Zwłaszcza, że w rozmiarówce jestem na skraju i fajnie byłoby przymierzyć.

Odnośnik do komentarza

Przyznaje się, że obiecałem nie spamować, ale widze ze tutaj grubo polecieliście z prognozami sprzedaży rowerów rodem z broszur reklamowych, tak więc wrócę może jednak do napędów : 

W dniu 23.02.2023 o 14:59, Oskarr napisał(a):

Napędy 1x bardziej się krzyżują niż napędy 2x albo 3x. Jadąc ze skrajnymi prędkościami tj. Bardzo szybko lub bardzo wolno wykrzyż będzie większy niż przy takich samych prędkościach na 2 albo 3 blatach. Jeśli jednak ktoś jeździ głównie dość jednostajnie po mieszanych terenach i nie potrzebuje robić sprintów po 40 km/h I podjazdów z prędkością 3 km/h to napęd 1x może być dobrym rozwiązaniem. 

Ja rok temu zmieniłem moim rodzicom napędy w rowerach z 3x9 na 1x10 i 1x12. Rodzice są zachwyceni i w pół roku zapomnieli jak się używa przednia przerzutkę. Odchodzi zastanawianie się czy przy 20 km/h na szutrze lepszy będzie bieg 1x7 czy 2x4. Na szosie gdzie dlugo się jedzie z jednym przełożeniem nie wyobrażam sobie napędu 1x, ale do uniwersalnego napęd 1x uważam obecnie za najlepszy. 

Mam też przykład młodszego brata który jeździ na Indianie z napędem 2x10. 95% czasu jeździ używając dużego blatu z przodu i operując biegami z tyłu w zakresie 3-10. W jego przypadku przedniego blatu używa tylko w górach. 

W tradycyjnym tego terminu znaczeniu "cross-chaining" jest własciwie niemozliwy na napędzie 1x.

Jest to bardzo proste : 

1x czyli blat na środku kasety = max odchylenie łańcucha równe 1/2 szerokości kasety

2x czyli blaty na 1/3 i 2/3 szerokości kasety = max odchylenie równe 2/3 szerokości kasety

Różnica jest bezdyskusyjna, ale wymaga dodatkowego komentarza, bo max odchylenie na napędzie 1x osiągane jest w skrajnych prędkościach, natomiast w napędzie 2x max odchylenie nie dość że jest znacznie większe, to osiągane w całkiem przeciętnych prędkościach. 

 

Opowieści że można zmieniac biegi w napędzie wieloblatowym tak by zapobiec przekosom są równie realne co opowieści o tym ze Kowalski zmienia biegi szybciej niż DSG ? Teoretycznie możliwe, praktycznie no niezbyt bo trzeba umieć, trzeba tego bardzo pilnować i odbywa się to kosztem efektywności pedałowania. Nawet oglądając wyścigi kolarskie często widać ze kolarze mają w poważaniu zabawę ze zmianami i podjeżdżają z blatu. 

 

 

Odnośnik do komentarza

Nie bardzo rozumiem czemu się opierasz bardzo prostym prawom fizyki. Jeśli zębatka korby jest bardziej w linii koronki kasety to skrzyżowanie jest mniejsze. To jest chyba oczywiste? Podobnie w drugą stronę. Więc jeśli masz blat korby po środku to łańuchowi jest dalej do największej koronki niż na najmniejszym blacie napędu 2x lub 3x. To chyba też jest oczywiste? Oczywiście że jeśli będziemy jeździli na największym blacie i największej koronce to skrzyżowanie będzie większe niż w napędzie 1x. Ale po to są napędy 2x i 3x żeby tak nie jeździć. Przy prawidłowej pracy skrzyżowanie jest mniejsze. Każdy kogo zapytasz o przebiegi łańcucha i kasety powie bez wahania że łańcuchy 1x i kasety z nimi współpracujące zużywają się znacznie szybciej niż w napędzie 2x. 

Obrazuje to prosty obrazek
images?q=tbn:ANd9GcSRgTwsDTe6B6DipAXwZ3F9QpDKv8IzfnkoRw&usqp=CAU

Odnośnik do komentarza

A teraz do roweru do wszystkiego wybierzmy napęd. Klasyczna korba trekkingowa to była 48x38x28 albo 48x36x26. Do tego kaseta 11x32, 11x34 albo 11x36, 9-rzędowa.
Najcięższe przełożenie 48x11=4,36 Żeby uzyskać takie samo przełożenie przy blacie 34 jakie teraz się zakłada o MTB musielibyśmy mieć koronkę 8. Takich nie ma. Najmniejsze w Shimano i Sram to 10. Jak łatwo obliczyć potrzeba blatu 10x4,36 czyli przynajmniej 44. Żaden nowoczesny rower MTB nie akceptuje takiego blatu. Trekking/cross bez problemu. Czy 48 to dużo? Jak się ma dobrą nogę to nie. Miałem tak w każdym crossie którego posiadałem. W fitnessie miałem korbę 50x39x30. Ale obniżmy standard i zejdźmy do korby którą Shimano nadal sprzedaje 44x32x42. 44/11=4. Czyli przy koronce 10 musimy mieć blat 40.  Najmiększe przełożenie mamy 22x36=0,611. 40/0,611- 65,46. Czyli żebyśmy mieli taki sam zakres przełożeń potrzebujemy kasety 10-65. I raczej 15-rzędowej. Jak wiadomo takich nie ma.   

Odnośnik do komentarza
41 minut temu, Veriv napisał(a):

Przyznaje się, że obiecałem nie spamować, ale widze ze tutaj grubo polecieliście z prognozami sprzedaży rowerów rodem z broszur reklamowych, tak więc wrócę może jednak do napędów : 

W tradycyjnym tego terminu znaczeniu "cross-chaining" jest własciwie niemozliwy na napędzie 1x.

Jest to bardzo proste : 

1x czyli blat na środku kasety = max odchylenie łańcucha równe 1/2 szerokości kasety

2x czyli blaty na 1/3 i 2/3 szerokości kasety = max odchylenie równe 2/3 szerokości kasety

Różnica jest bezdyskusyjna, ale wymaga dodatkowego komentarza, bo max odchylenie na napędzie 1x osiągane jest w skrajnych prędkościach, natomiast w napędzie 2x max odchylenie nie dość że jest znacznie większe, to osiągane w całkiem przeciętnych prędkościach. 

 

Opowieści że można zmieniac biegi w napędzie wieloblatowym tak by zapobiec przekosom są równie realne co opowieści o tym ze Kowalski zmienia biegi szybciej niż DSG ? Teoretycznie możliwe, praktycznie no niezbyt bo trzeba umieć, trzeba tego bardzo pilnować i odbywa się to kosztem efektywności pedałowania. Nawet oglądając wyścigi kolarskie często widać ze kolarze mają w poważaniu zabawę ze zmianami i podjeżdżają z blatu. 

 

 

Ze względu na takie osoby jak Ty polecam właśnie napędy 1 blatowe. One rzeczywiście przy nieumiejętnej jeździe krzyżują się mniej niż napędy 2/3 blatowe przy nieumiejętnej jeździe. Moim rodzicom podpasowało bo wcześniej nie chciało im się machać przednią przerzutką. Jednak nikt jeżdżący trochę poważniej nie krzyżuje łańcucha w napędach 2/3x mocniej niż w napędzie 1x. 

Linia łańcucha w napędzie 1x12 w korbie boost z kołami boost nie wygląda tak, że masz prosty łańcuch w zakresie 1x5. Ja w moim rockriderze mam prostą linię łańcucha przy 1x7-1x8. Napęd działa więc ładnie w zakresie 4-11, ale przy biegach 1,2,3 i 12 już go trochę słychać. Przy pokonywaniu długich podjazdów na najniższym biegu, mam na myśli góry, gdzie masz do zrobienia 500 metrów przewyższenia na 3-4km, gdzie w napędzie 1x12 jedziesz non stop na najniższym biegu, napęd męczysz zdecydowanie bardziej, niż jakbyś pokonywał ten sam podjazd z napędem 2x10 z ustawionym biegiem 1x1 albo 1x2. Oprócz zużycia samego napędu dochodzą Ci znikające waty wynikające z tarcia. Ścigając się przy ostrych podjazdach staramy się z chłopakami nawet nie korzystać z najniższych biegów ze względu na mocny wykrzyż, łatwiej na mocnym wykrzyżu zerwać łańcuch, sumarycznie też idzie więcej energii na wykonanie podjazdu niż na drugim biegu.

 
W napędach 3x9 jadąc na środkowym blacie operowało się w zakresie biegów od 3 do 8 też właśnie ze względu na mocne krzyżowanie się łańcucha. 

Odnośnik do komentarza
15 minut temu, Veriv napisał(a):

Zobacz, ze nawet na schemacie który wkleiłeś widać, że odchylenie do 1/2 szerokości kasety jest OK. Sytuacje przekreślone po prostu nie zajdą w napędzie 1x.

 

 

Zgadza się że nie zajdą. Czyli konstruujemy napęd 1x dla ciemnoty która ma problem z obsługą przedniej przerzutki i nie potrafi jeździć bez przekosów. Będą mieć łatwiejszą obsługę ale droższe koszta eksploatacji, wycięte część przełożeń bo są im nie potrzebne bo nie jeżdżą za szybko ani pod górkę :) Ale są tacy co jeżdżą szybko, i pod górkę i wiedzą co to jest kadencja, itd. I da nich napęd 1x w rowerze turystycznym jest do dupy. Mam koleżankę która jeździ 25 tys km rocznie. Amatorka po 50-tce jeżdżąca turystycznie z torbą na bagażniku. Zbankrutowała by chyba przy napędach 1x. Ma klasykę 3x9. Jak kupiła rower z 2x10 to była niezadowolona z doboru przełożeń. Ja też jak kupiłem crossa z 2x10 byłem niezadowolony z tego napędu.

Odnośnik do komentarza

Nie da się w żaden sposób uniknąć krzyżowania napędu w napędzie wieloblatowym bez znacznego spadku efektywności pedałowania. To, że słychać pracę napędu w rowerze 1x, nie znaczy ze nie słychać w rowerze wieloblatowym. Wręcz przeciwnie. Bazując na schemacie który @jajacek wrzucił :

image.png.094624454337fa59e7df30870ef01f5b.png

efektywny zakres przełożeń byłby mniej więcej tak :

image.png.42341186fac99ec5ba37174e85d0cd39.png

Wielka dziura w zakresie najbardziej użytecznych prędkości. 

 

Co do rzekomej niskiej wydajności i zużywania się napędów jednoblatowych względem trwałości klasycznych napędów 3x9 to @jajaceksam wrzucałeś ostatnio bardzo sensowny test

https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/#8-9-10-11-12-speed

niepoprawny test jednak?

Odnośnik do komentarza
9 minut temu, jajacek napisał(a):

Ale obniżmy standard i zejdźmy do korby którą Shimano nadal sprzedaje 44x32x42. 44/11=4. Czyli przy koronce 10 musimy mieć blat 40.

Tu się lekko nie zgodzę, uwzględnij, że w mtb masz koło o większej średnicy, raczej w fitnesie nie wejdzie 2,35", czyli tyle ile ja mam w mtb. Jakieś 5% różnicy, Wychodzi więc korba nie 40 a 38, korby 38 możesz wsadzić np. do rockridera na którym jeżdżę

Odnośnik do komentarza
8 minut temu, Veriv napisał(a):

Nie da się w żaden sposób uniknąć krzyżowania napędu w napędzie wieloblatowym bez znacznego spadku efektywności pedałowania. To, że słychać pracę napędu w rowerze 1x, nie znaczy ze nie słychać w rowerze wieloblatowym. Wręcz przeciwnie. Bazując na schemacie który @jajacek wrzucił :

image.png.094624454337fa59e7df30870ef01f5b.png

efektywny zakres przełożeń byłby mniej więcej tak :

image.png.42341186fac99ec5ba37174e85d0cd39.png

Wielka dziura w zakresie najbardziej użytecznych prędkości. 

 

Co do rzekomej niskiej wydajności i zużywania się napędów jednoblatowych względem trwałości klasycznych napędów 3x9 to @jajaceksam wrzucałeś ostatnio bardzo sensowny test

https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/#8-9-10-11-12-speed

niepoprawny test jednak?

image.thumb.png.fc6b94e8b371db8e038faebdc8c210b1.png

Masz porównanie napędu 2 blatowego z napędem 2x10, z 1x12. Ustawione te same dopuszczalne krzyżowanie łańcucha, według kalkulatora w 1x12 nie powinno się korzystać z 1 i 12 biegu. Do tego zero dziur. Biorąc napęd 2x11 jeszcze mniejsze przerwy by były 

 

http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=22,36&RZ=11,12,14,16,18,21,24,28,32,36&UF=2215&TF=90&SL=2.1&UN=KMH&DV=speed&GR2=DERS&KB2=34&RZ2=10,12,14,16,18,21,24,28,32,36,42,50&UF2=2215

Odnośnik do komentarza

@Oskarr Dziękuje, bardzo fajny kalkulator i bardzo dobrze też widać, ze uniknąć przekosów w napędzie 2x w praktyce  się nie da. By uniknąć przekosów, należałoby wrzucać na duży blat za każdym razem podczas przyśpieszania. Zakres wspólnych prędkości rzędu 3km/h na zadanej kadencji jest no... mały.

Jedynym powodem dla którego w szosach dalej są napędy dwublatowe jest zakres prędkości jakie sie na nich osiąga. Ale jest to zakres rzędu 10-90km/h w skrajnych przypadkach. Dla kowalskiego, a tym bardziej w rowerze na wypady takie prędkości nie mają uzasadnienia.

https://romet.pl/rower-gravelowy-romet-boreas-2-2023-6

Po co większy blat niż w rowerze powyżej, by dokręcać do 60km/h na zjazdach? Z sakwami?

Odnośnik do komentarza
48 minut temu, Veriv napisał(a):

Co do rzekomej niskiej wydajności i zużywania się napędów jednoblatowych względem trwałości klasycznych napędów 3x9 to @jajaceksam wrzucałeś ostatnio bardzo sensowny test

https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/#8-9-10-11-12-speed

niepoprawny test jednak?

Co innego zużywanie się napędów a co innego jakość łańcuchów. Są łańcuchy 12-rzędowe o bardzo dużej wytrzymałości, znacznie lepszej niż 9-10-11-rzędowe jednak kosztują cholernie drogo. Nie wiem jak Adam Keirin który robi te testy to testuje ale chyba te jego testy są na automacie w laboratorium. Więc nie jest to test na zużywanie się łańcucha, kasety i blatów korby tylko test na wyciąganie się łańcucha.

Odnośnik do komentarza
47 minut temu, Oskarr napisał(a):

Tu się lekko nie zgodzę, uwzględnij, że w mtb masz koło o większej średnicy, raczej w fitnesie nie wejdzie 2,35", czyli tyle ile ja mam w mtb. Jakieś 5% różnicy, Wychodzi więc korba nie 40 a 38, korby 38 możesz wsadzić np. do rockridera na którym jeżdżę

Możesz mieś rację bo większa opona to trochę inaczej trzeba policzyć. Natomiast w rowerze do wszystkiego to opona gdzieś między 1,75-2 cale wydaje się optymalna. Trochę się różni od opon 35-42 na których jeździłem w crossach ale nie aż tak znacznie. 1,75 to jest 45 mm.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...