Skocz do zawartości

Jakie hamulce wybrać?


Rekomendowane odpowiedzi

43 minuty temu, BrudnyHenryk napisał(a):

Zmiana ze 160 na 203 to moment większy o 26,9%

I większa  siła niszcząca działająca na karbonowe tylne widełki. Zupełnie, kompletnie niepotrzebna do jazdy w rowerze XC. Co innego w technicznym terenie o dużym nachyleniu, uporczywie długie zjazdy. 

Odnośnik do komentarza
9 godzin temu, BrudnyHenryk napisał(a):

[mention=10435]mike21[/mention]

"Membrany w klamkach są wyłącznie po to, żeby nie dochodziło do kontaktu powietrza z płynem"
Ciecz tym się różni od gazu, że jest nieścisliwa. Bez membrany na zaciśniętym tłoku nie dałoby się bardziej wcisnąć klamki. Siła by rosła bez przemieszczenia. I tak jest w tanich klamkach. Dochodzi tylko ugięcie samej klamki i puchnięcia przewodów.
A zbiornik wyrównawczy o którym piszesz po wciśnięciu klamki jest odcięty od układu, inaczej hamulec wcale by nie działał, bo zamiast tłoka pompował by ten zbiorniczek

Nie chce mi się rysować schematu jak to działa więc możesz uwierzyć na słowo (albo nie i żyć w błędzie ;)). Membrana tylko po to żeby hamulce się nie zapowietrzały kiedy rower leży ew. stoi do góry kołami i ktoś zacznie bawić się klamką. Taki elastyczny zbornik wyrównawczy właśnie. W samochodach nie stosowany bo tam ryzyko znacznie mniejsze.

Odnośnik do komentarza
8 godzin temu, ram napisał(a):

I większa  siła niszcząca działająca na karbonowe tylne widełki. Zupełnie, kompletnie niepotrzebna do jazdy w rowerze XC. Co innego w technicznym terenie o dużym nachyleniu, uporczywie długie zjazdy. 

Można by wygenerować tym większą siłę hamowania ale pod warunkiem, że koło nie traci przyczepności. Granica utraty przyczepności wyznacza max siłę hamowania. Oczywiście, że w klasycznym  XC nie potrzebne większe tarcze.

Odnośnik do komentarza

[mention=10435]mike21[/mention]
a co powoduje, że możesz wcisnąć klamkę dalej niż tylko do złapania klocków?
Nie zaglądałem do hamulca, więc może to inny element, ale coś musi powodować zwiększenie objętości układu, bo inaczej wszystkie hamulce byłyby twarde jak Tektro. Tam możesz nacisnąć mocniej dźwignię i wywołać większe ciśnienie, ale sama dźwignia dalej się nie przesuwa. Przez to jest gorsze czucie siły hamowania. Musisz kontrolować nacisk, a nie przemieszczenie, co jest trudniejsze.




Odnośnik do komentarza

@BrudnyHenryk

Membrana nie ma nic do rzeczy, @mike21 ma rację. Membrana jest elementem zbiorniczka wyrównawczego i służy do tego do tego by sie układ nie zapowietrzał. Tam gdzie jest membrana(w zbiorniczku wyrównawczym) ciśnienie nie wzrasta. Podobny układ jest w motocyklach i tam podczas odpowetrzania układu wyjmuje się membranę. Dobrzre widać prace maleńkiej pompy która wytwarza ciśnienie w układzie hamulcowym. 

 

Dziękuje jeszcze raz wszystkim za pomoc. Znalazłem ostatecznie atrakcyjną ofertę na Sram G2 R (następca Guide) a po lekturze tematu mam nadzieję, że te hamulce będą aż nadto dla moich potrzeb. Myślałem długo nad shimano ale nie jestem pewien czy by zadziałały z gripshift od Srama : 

image.png.8c9e53d558c6472842ea5925ee2410dd.png

Wygląda jakby gripshift niespecjalnie się miał jak zmieścić, manetki gripshift są dłuższe niż standardowe.

Odnośnik do komentarza
W dniu 4.02.2023 o 15:46, BrudnyHenryk napisał(a):

[mention=10435]mike21[/mention]
a co powoduje, że możesz wcisnąć klamkę dalej niż tylko do złapania klocków?
Nie zaglądałem do hamulca, więc może to inny element, ale coś musi powodować zwiększenie objętości układu, bo inaczej wszystkie hamulce byłyby twarde jak Tektro. Tam możesz nacisnąć mocniej dźwignię i wywołać większe ciśnienie, ale sama dźwignia dalej się nie przesuwa. Przez to jest gorsze czucie siły hamowania. Musisz kontrolować nacisk, a nie przemieszczenie, co jest trudniejsze.



 

Puchnące przewody oraz niepoprawnie odpowietrzony układ. A btw Tektro to świetne, budżetowe hamulce są.

Odnośnik do komentarza
W dniu 5.02.2023 o 13:34, Veriv napisał(a):

Dla potomnych - nie zaleca się łączyć gripshiftu od Srama z hamulcami Shimano, nie powinno pasować  ze względu na kształt klamki 

Z tymi klamkami co na zdjęciu nie połączy się.nawet poprzedniej generacji manetek Shimano na obejmę żeby bylo wygodnie tym operować. Wymyślili sobie daleko oddaloną obejme od gripa oraz podpórki ?

Odnośnik do komentarza

Bo jest ServoWave - im głębiej wciskasz klamkę tym mniejszy powodujesz ruch tłoka bo wydłuża się efektywna dźwignia którą na niego działasz. Tym samym w uproszczeniu np. ruch klamki w końcowej fazie jej skoku o 3cm w przypadku SW może powodować przesunięcie tłoka o 3mm. W przypadku zwykłej klamki wystarczy wciśnięcie klamki o 1cm. 

Odnośnik do komentarza
11 godzin temu, BrudnyHenryk napisał(a):

...dlaczego tanie Shimano na słabych przewodach jest twarde jak kamień, a drogie Shimano na dobrych przewodach jest bardziej miękkie z większym czuciem siły hamowania?

Przerabiałem 4 lata temu zestawy hamulcowe w różnych konfiguracjach. Miałem podobne wrażenia. Przewody nie mają tu żadnego znaczenia. Subiektywne odczucie nadaje kształt a w zasadzie długość klamki i modulacja jej przełożenia w końcowej fazie jej docisku. Dla zobrazowania przewody hydrauliczne to nie tętnice,  które muszą być elastyczne aby przenieść większe ciśnienie od "pompy". Tutaj pożądana jest sztywność układu przewodów.

Odnośnik do komentarza
Bo jest ServoWave - im głębiej wciskasz klamkę tym mniejszy powodujesz ruch tłoka bo wydłuża się efektywna dźwignia którą na niego działasz. Tym samym w uproszczeniu np. ruch klamki w końcowej fazie jej skoku o 3cm w przypadku SW może powodować przesunięcie tłoka o 3mm. W przypadku zwykłej klamki wystarczy wciśnięcie klamki o 1cm. 
fala jest tylko na początku ruchu dźwigni. Później już nie ma
bb7ecdf8668d4b827f8694b6429d4572.jpg
Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...