ram Opublikowano 3 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 3 Lutego 2023 43 minuty temu, BrudnyHenryk napisał(a): Zmiana ze 160 na 203 to moment większy o 26,9% I większa siła niszcząca działająca na karbonowe tylne widełki. Zupełnie, kompletnie niepotrzebna do jazdy w rowerze XC. Co innego w technicznym terenie o dużym nachyleniu, uporczywie długie zjazdy. Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano 4 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Lutego 2023 9 godzin temu, BrudnyHenryk napisał(a): [mention=10435]mike21[/mention] "Membrany w klamkach są wyłącznie po to, żeby nie dochodziło do kontaktu powietrza z płynem" Ciecz tym się różni od gazu, że jest nieścisliwa. Bez membrany na zaciśniętym tłoku nie dałoby się bardziej wcisnąć klamki. Siła by rosła bez przemieszczenia. I tak jest w tanich klamkach. Dochodzi tylko ugięcie samej klamki i puchnięcia przewodów. A zbiornik wyrównawczy o którym piszesz po wciśnięciu klamki jest odcięty od układu, inaczej hamulec wcale by nie działał, bo zamiast tłoka pompował by ten zbiorniczek Nie chce mi się rysować schematu jak to działa więc możesz uwierzyć na słowo (albo nie i żyć w błędzie ;)). Membrana tylko po to żeby hamulce się nie zapowietrzały kiedy rower leży ew. stoi do góry kołami i ktoś zacznie bawić się klamką. Taki elastyczny zbornik wyrównawczy właśnie. W samochodach nie stosowany bo tam ryzyko znacznie mniejsze. Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano 4 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Lutego 2023 8 godzin temu, ram napisał(a): I większa siła niszcząca działająca na karbonowe tylne widełki. Zupełnie, kompletnie niepotrzebna do jazdy w rowerze XC. Co innego w technicznym terenie o dużym nachyleniu, uporczywie długie zjazdy. Można by wygenerować tym większą siłę hamowania ale pod warunkiem, że koło nie traci przyczepności. Granica utraty przyczepności wyznacza max siłę hamowania. Oczywiście, że w klasycznym XC nie potrzebne większe tarcze. Odnośnik do komentarza
BrudnyHenryk Opublikowano 4 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Lutego 2023 [mention=10435]mike21[/mention] a co powoduje, że możesz wcisnąć klamkę dalej niż tylko do złapania klocków?Nie zaglądałem do hamulca, więc może to inny element, ale coś musi powodować zwiększenie objętości układu, bo inaczej wszystkie hamulce byłyby twarde jak Tektro. Tam możesz nacisnąć mocniej dźwignię i wywołać większe ciśnienie, ale sama dźwignia dalej się nie przesuwa. Przez to jest gorsze czucie siły hamowania. Musisz kontrolować nacisk, a nie przemieszczenie, co jest trudniejsze. Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano 4 Lutego 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Lutego 2023 @BrudnyHenryk Membrana nie ma nic do rzeczy, @mike21 ma rację. Membrana jest elementem zbiorniczka wyrównawczego i służy do tego do tego by sie układ nie zapowietrzał. Tam gdzie jest membrana(w zbiorniczku wyrównawczym) ciśnienie nie wzrasta. Podobny układ jest w motocyklach i tam podczas odpowetrzania układu wyjmuje się membranę. Dobrzre widać prace maleńkiej pompy która wytwarza ciśnienie w układzie hamulcowym. Dziękuje jeszcze raz wszystkim za pomoc. Znalazłem ostatecznie atrakcyjną ofertę na Sram G2 R (następca Guide) a po lekturze tematu mam nadzieję, że te hamulce będą aż nadto dla moich potrzeb. Myślałem długo nad shimano ale nie jestem pewien czy by zadziałały z gripshift od Srama : Wygląda jakby gripshift niespecjalnie się miał jak zmieścić, manetki gripshift są dłuższe niż standardowe. Odnośnik do komentarza
ram Opublikowano 4 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Lutego 2023 14 godzin temu, mike21 napisał(a): Można by wygenerować tym większą siłę hamowania ale pod warunkiem, że koło nie traci przyczepności. Zgadza się. Np. poprzez zwiększenie masy ridera ? Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano 5 Lutego 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Lutego 2023 Dla potomnych - nie zaleca się łączyć gripshiftu od Srama z hamulcami Shimano, nie powinno pasować ze względu na kształt klamki Shimano. Odnośnik do komentarza
ram Opublikowano 5 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 5 Lutego 2023 No tak to w założeniu ma właśnie nie działać w konkurencji sram vs shimano. Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano 6 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 6 Lutego 2023 W dniu 4.02.2023 o 15:46, BrudnyHenryk napisał(a): [mention=10435]mike21[/mention] a co powoduje, że możesz wcisnąć klamkę dalej niż tylko do złapania klocków? Nie zaglądałem do hamulca, więc może to inny element, ale coś musi powodować zwiększenie objętości układu, bo inaczej wszystkie hamulce byłyby twarde jak Tektro. Tam możesz nacisnąć mocniej dźwignię i wywołać większe ciśnienie, ale sama dźwignia dalej się nie przesuwa. Przez to jest gorsze czucie siły hamowania. Musisz kontrolować nacisk, a nie przemieszczenie, co jest trudniejsze. Puchnące przewody oraz niepoprawnie odpowietrzony układ. A btw Tektro to świetne, budżetowe hamulce są. Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano 6 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 6 Lutego 2023 W dniu 5.02.2023 o 13:34, Veriv napisał(a): Dla potomnych - nie zaleca się łączyć gripshiftu od Srama z hamulcami Shimano, nie powinno pasować ze względu na kształt klamki Z tymi klamkami co na zdjęciu nie połączy się.nawet poprzedniej generacji manetek Shimano na obejmę żeby bylo wygodnie tym operować. Wymyślili sobie daleko oddaloną obejme od gripa oraz podpórki ? Odnośnik do komentarza
BrudnyHenryk Opublikowano 7 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2023 Poszukałem rysunków klamek i nie ma tam żadnego systemu do zwiększania objętości układu. Myliłem się.Ciekawe dlaczego tanie Shimano na słabych przewodach jest twarde jak kamień, a drogie Shimano na dobrych przewodach jest bardziej miękkie z większym czuciem siły hamowania? Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano 7 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2023 Bo jest ServoWave - im głębiej wciskasz klamkę tym mniejszy powodujesz ruch tłoka bo wydłuża się efektywna dźwignia którą na niego działasz. Tym samym w uproszczeniu np. ruch klamki w końcowej fazie jej skoku o 3cm w przypadku SW może powodować przesunięcie tłoka o 3mm. W przypadku zwykłej klamki wystarczy wciśnięcie klamki o 1cm. Odnośnik do komentarza
ram Opublikowano 7 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2023 11 godzin temu, BrudnyHenryk napisał(a): ...dlaczego tanie Shimano na słabych przewodach jest twarde jak kamień, a drogie Shimano na dobrych przewodach jest bardziej miękkie z większym czuciem siły hamowania? Przerabiałem 4 lata temu zestawy hamulcowe w różnych konfiguracjach. Miałem podobne wrażenia. Przewody nie mają tu żadnego znaczenia. Subiektywne odczucie nadaje kształt a w zasadzie długość klamki i modulacja jej przełożenia w końcowej fazie jej docisku. Dla zobrazowania przewody hydrauliczne to nie tętnice, które muszą być elastyczne aby przenieść większe ciśnienie od "pompy". Tutaj pożądana jest sztywność układu przewodów. Odnośnik do komentarza
BrudnyHenryk Opublikowano 7 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2023 Bo jest ServoWave - im głębiej wciskasz klamkę tym mniejszy powodujesz ruch tłoka bo wydłuża się efektywna dźwignia którą na niego działasz. Tym samym w uproszczeniu np. ruch klamki w końcowej fazie jej skoku o 3cm w przypadku SW może powodować przesunięcie tłoka o 3mm. W przypadku zwykłej klamki wystarczy wciśnięcie klamki o 1cm. fala jest tylko na początku ruchu dźwigni. Później już nie ma Odnośnik do komentarza
BrudnyHenryk Opublikowano 7 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2023 ruch obrotowy jest przekładany na przesuw prosty (regresywny), ale analogicznie jest w innych hamulcach Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się