Skocz do zawartości

Fitness, wymiana kierownicy płaskiej na baranka


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

widziałem, że było już kilka wątków na temat zmiany flatbara na baranka, ale u mnie sytuacja wygląda nieco inaczej. Mam rower Merida Speeder 400 (https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/archive/655/speeder-400), który posiada:

  • cały napęd z rodziny Shimano 105 (przerzutki przód i tył, kaseta i mechanizm korbowy 2x11),
  • hamulce tarczowe Shimano MT-200,
  • widelec karbonowy.

Czy w związku z powyższym wymiana kierownicy ma sens? Wydaje mi się, że geometria ramy nie powinna być taka zła po zmianie. Co bym musiał w takim wypadku zrobić (tylko wymiana kierownicy + klamkomanetki i połączyć to z napędem/hamulcami?).

Z góry dzięki za pomoc.

Odnośnik do komentarza

Wymiana kierownicy plus klamkomanetki do hamulców hydraulicznych i pewnie linki do przerzutek bo będą potrzebne dłuższe. Być może potrzebna też będzie wymiana mostka na krótszy bo wyciągnie Ci się pozycja jak będziesz jeździł na łapach.

Pewnie wielu będzie pisało, że bez sensu, że inna geometria roweru, że lepiej sprzedać i kupić z baranem. Ja też mam fitnessa i też myślę żeby go "zbaranić". Zostaw klamoty (starą kierownicę i klamki) i zawsze możesz wrócić do prostej kierownicy jak nie podpasuje a baranka i klamkomanetki sprzedać

Odnośnik do komentarza
10 godzin temu, Adamek napisał(a):

Czy w związku z powyższym wymiana kierownicy ma sens? Wydaje mi się, że geometria ramy nie powinna być taka zła po zmianie.

To stwierdzenie nie napawa optymizmem ?

Geometria jest tutaj najważniejsza bo speeder już jest wyciągnięty a będzie jeszcze bardziej z barankiem bo każdy baranek ma zasięg + mostek. Można to niwelować długością mostka ale zdjęcie np. 100mm mostka i zastąpienie go 80mm mostkiem + 70mm zasięg kierownicy to nadal 50mm dalej do klamkomanetek niż do gripów w prostej kierownicy. Tutaj jeszcze coś się skróci bo baranek będzie miał szerokość np. 420mm a prosta kierownica miała 600mm ale nie o 50mm. 

Możesz sobie pomierzyć i popróbować, kupić jakieś tanie rogi typu decathlon + mostek krótki żeby odwzorować baranka, zamontować na środku kierownicy rogi i spróbować tak pojeździć, 1/2h. Jak nic nie będzie bolało (plecy, kark) to raczej ok. Lepiej wydać 100pln i się przekonać, że warto zrobić zmianę niż wydać 1,5k+ na klamkomanetki, przewody, linki i pancerze i się przekonać, że boli jak jadę. 

https://www.decathlon.pl/p/rogi-kierownicy-rowerowej-dlugie-3-pozycyjne/_/R-p-386?mc=4407859

 

Sam robiłem taka zmianę ale miałem łatwiej bo mój fitnes miał taką samą ramę jak szosa tej marki.

KXseCFn.jpg

1gcaQtF.jpg

Odnośnik do komentarza

Z tego co patrzyłem to na Allegro zestaw klamkomanetek 105 z przewodami przerzutek i hamulców chodzą od ~800 zł, więc nie jest tak źle (z hamulcami drugie tyle, ale zostawię swoje 200). Do tego kierownica, mostek, owijka i liczę, że w 1500 zł się zmieszczę.

Mój rower jest warty pewnie jakieś 3500-4000 zł, więc za 5500 zł bym musiał znowu szukać używanego, aby uzyskać podobny rezultat (klasa roweru, osprzętu), co obecny.

Podoba mi się obecny rower, że zmieszczę szerokie opony (38 mm wchodzą bez problemu przy założonych błotnikach), mam zamontowane błotniki, torby, mogę dorzucić bagażnik i że jest niebieski (takie moje zwichrowanie ?). Ogólnie to chciałbym coś pomiędzy szosą a gravelem (szersze opony, błotniki, torby, ale z drugiej strony grupa GRX jest mi zbędna, szosowa w 100% starcza, nie jeżdżę po szutrach itp).

Puki co sprawdzę sprawdzę sobie te rogi, ale tutaj raczej nie będzie problemu, bo jak sobie trenuję to często się kładę na kierownicy.

 

Odnośnik do komentarza

Mam nadzieję, że udało mi się dobrać już wszystkie części. Prośba o sprawdzenie, czy wygląda to ok, nie będzie problemów z kompatybilnością.

Klamkomanetka L Shimano GRX 600 L 2R
Klamkomanetka P Shimano GRX 600 P 11R
Baranek PRO PLT (LT?) Compact Ergo
Owijka FIZIK Vento Microtex Tacky
Pancerz linki przerzutki Jagwire LEX-SL
Pancerz linki hamulca Jagwire CGX-SL
Końcówki pan. hamulców Jagwire, uszczelnione
Końcówki pan. przerzutek Jagwire, uszczelnione
Hamulec tył Shimano BR-R7170 tył
Hamulec przód Shimano BR-R7170 przód
Tarcza hamulcowa SHIMANO SLX SM-RT70

Mam pytanie odnośnie pancerzy. Ile ich potrzebuję? Linka leci w pancerzu tylko po za ramą, czy w całej ramie także?

Druga sprawa, rozumiem, że te pancerze mają w środku ten slick lube i nie muszę tego dokupywać (link poniżej)?

https://jagwire.com/guides/housing

Z góry dzięki.

Odnośnik do komentarza

Jaka linka hamulca? Hamulce masz hydrauliczne, przewód hydrauliczny i olej mineralny. 

Twój rower ma hamulce postmount a 105 są flatmount. Do 105 będzie potrzebna przejściówka. Chociaż osobiście zamiast 105 i zabawy z przejściówkami wziął bym BR-M6000 (chyba nawet łatwiej kupić klocki fajne i taniej).

Linki i pancerze przerzutek prowadź dokładnie tak samo, szacunkowo sobie zobacz ile było trzeba, zrób zapas i kup. 

Chociaż....

Na podstawie powyższego postu wydaje mi się, że nie do końca wiesz co robisz.

Masz płaska kierownicę a chcesz baranka. Masz klamkomanetki GRX 600 2x11, potrzebujesz linek i pancerzy. Sam używałem zawsze shimano, pancerz OT-SP41 kosztuje całe 7-8pln za metr na allegro, chociaż z uwagi na baranka to jest szansa, że obecnie posiadane linki i pancerze będą za krótkie. Osobiście kupił bym cały zestaw linek i pancerzy do szosy albo pokleił zestaw do MTB i końcówki potrzebne do szosy (co będzie taniej).

Do szosy potrzebujesz 

2x do klamkomanetek https://allegro.pl/oferta/koncowka-pancerza-przerzutki-shimano-st-9000-short-13044156291

max 8x https://allegro.pl/oferta/shimano-sp40-koncowka-pancerza-przerzutki-uszczel-9420194209 (można też nieuszczelniane z dwoma rowkami ale różnica w cenieni niewielka a uszczelnienie to uszczelnienie). Ilość potrzebnych końcówek zależna od tego jak prowadzone są linki.

Sprawdź jaka jest linka do tylnej przerzutki teraz założona bo SP41 jest sztywna i może być problem z wyregulowaniem przerzutki. Linka do tylnej przerzutki powinien mieć aluminiową końcówkę bo tam mocno pracuje (shimanoska ma też uszczelnienie na niej ale nie pamiętam symbolu) https://allegro.pl/oferta/koncowka-pancerza-przerzutki-4mm-aluminiowa-10-szt-12233689646 

Hamulce masz teraz MT200, są to podstawowe hamulce shimano, nie są dobre ale hamują, te hamulce są posmount. Odpuścił bym sobie hamulce 105 (zabawa z adapterem postmound/flatmound) i kupił BR-M6000. Nie kosztują krocie (taniej niż 105 7000) a są już dobre, szczególnie dla graveloszosy. Przewód hamulcowy od obecnych ze względu na baranka będzie pewnie też za krótki, trzeba by cały zestaw przewodu hamulcowego SM-BH90-JK-SSR kupić. Jeśli chcesz sam przewód kupić to jeszcze potrzebne 2x oliwki kompatybilne i 2x końcówki wciskane do przodu i kolejne 2 oliwki i 2 końcówki na tył. 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
5 godzin temu, ernorator napisał(a):

Jaka linka hamulca? Hamulce masz hydrauliczne, przewód hydrauliczny i olej mineralny. 

Twój rower ma hamulce postmount a 105 są flatmount. Do 105 będzie potrzebna przejściówka. Chociaż osobiście zamiast 105 i zabawy z przejściówkami wziął bym BR-M6000 (chyba nawet łatwiej kupić klocki fajne i taniej).

Linki i pancerze przerzutek prowadź dokładnie tak samo, szacunkowo sobie zobacz ile było trzeba, zrób zapas i kup. 

Chociaż....

Na podstawie powyższego postu wydaje mi się, że nie do końca wiesz co robisz.

Masz płaska kierownicę a chcesz baranka. Masz klamkomanetki GRX 600 2x11, potrzebujesz linek i pancerzy. Sam używałem zawsze shimano, pancerz OT-SP41 kosztuje całe 7-8pln za metr na allegro, chociaż z uwagi na baranka to jest szansa, że obecnie posiadane linki i pancerze będą za krótkie. Osobiście kupił bym cały zestaw linek i pancerzy do szosy albo pokleił zestaw do MTB i końcówki potrzebne do szosy (co będzie taniej).

Do szosy potrzebujesz 

2x do klamkomanetek https://allegro.pl/oferta/koncowka-pancerza-przerzutki-shimano-st-9000-short-13044156291

max 8x https://allegro.pl/oferta/shimano-sp40-koncowka-pancerza-przerzutki-uszczel-9420194209 (można też nieuszczelniane z dwoma rowkami ale różnica w cenieni niewielka a uszczelnienie to uszczelnienie). Ilość potrzebnych końcówek zależna od tego jak prowadzone są linki.

Sprawdź jaka jest linka do tylnej przerzutki teraz założona bo SP41 jest sztywna i może być problem z wyregulowaniem przerzutki. Linka do tylnej przerzutki powinien mieć aluminiową końcówkę bo tam mocno pracuje (shimanoska ma też uszczelnienie na niej ale nie pamiętam symbolu) https://allegro.pl/oferta/koncowka-pancerza-przerzutki-4mm-aluminiowa-10-szt-12233689646 

Hamulce masz teraz MT200, są to podstawowe hamulce shimano, nie są dobre ale hamują, te hamulce są posmount. Odpuścił bym sobie hamulce 105 (zabawa z adapterem postmound/flatmound) i kupił BR-M6000. Nie kosztują krocie (taniej niż 105 7000) a są już dobre, szczególnie dla graveloszosy. Przewód hamulcowy od obecnych ze względu na baranka będzie pewnie też za krótki, trzeba by cały zestaw przewodu hamulcowego SM-BH90-JK-SSR kupić. Jeśli chcesz sam przewód kupić to jeszcze potrzebne 2x oliwki kompatybilne i 2x końcówki wciskane do przodu i kolejne 2 oliwki i 2 końcówki na tył.

Nie ma co ukrywać, jestem w tym temacie dosyć zielony, dopiero niedawno zacząłem więcej jeździć na rowerze i o niego dbać. Dlatego liczę właśnie na pomoc osób takich jak ty. Dziękuję bardzo ?

Z tego co patrzyłem, to hamulce Deore BR-M6000 wychodzą praktycznie identycznie cenowo co wyższy model SLX BR-M7100 w wersji post mounted. Do tego przewody hydrauliczne hamulcowe Shimano sm-bh90-sbm.

Linki przerzutek mają być w zestawie z klamkomanetkami, więc ta pozycja odpada. Przy czym wezmę te pancerze SP41, które polecałeś.

Nie wiem tylko czy z końcówkami się bawić, czy zostawić to w gestii serwisu.

Odnośnik do komentarza
  • 3 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...