Szwedacz Opublikowano Poniedziałek o 22:27 Udostępnij Opublikowano Poniedziałek o 22:27 4 godziny temu, krix napisał(a): Te MT 200 w ogóle nie blokują koła, nawet nie powodują zatrzymania. Fakt - RT 10, niedotarte itd. Jechałem jakieś 25 km/h i ledwo wyhamowałem przed pieszym, a hamowałem widząc go z daleka. Więc przypuszczam że w tych hamulcach chodzi o to, jak lekko wystarczy nacisnąć klamkę, aby wprowadzić koło w w mocny stan zahamowania z zablokowaniem włącznie, co jest oczywiście stanem niepożądanym tak jak w samochodzie Stąd mamy ABS (...) MT200 w rękach nie miałem, ale może w te wakacje będę miał okazję gdzieś wyskoczyć i w terenie załadowany rower na nich sprawdzić. Para MT410 z RT-10 160mm (i fabrycznych, żywicznych klockach) była spokojnie wystarczająca w Indianie przy wadze systemowej w okolicach 115-120 kg, jeśli mówimy o sile zacisku i możliwości zblokowania kół. Problemem było niskie, łączne przełożenie siły z klamki na hamulec. Zjazd czerwonymi w Szczyrku i poprawka 1.5 rundy HipHopy (z zahaczeniem o czubek Skrzycznego) na końcu całodniowej wyrypy wzdłuż grzbietu (zaczynając rano od podjazdu/wypychu z Milówki na Baranią), na koniec sezonu, kiedy już bandy na HipHopie były strasznie porozwalane tarkami od hamowania, naprawdę dały mi w kość, a przedramiona prawie odmawiały współpracy przy ostatnim zjeździe. Oczywiście, że nie ma to porównania do pary M7120 z 203mm MDR-C. Siła z jaką muszę pociągnąć, aby zblokować koło jest nieporównywalnie mniejsza w tym drugim zestawie, co się przekłada na dużo mniejsze zmęczenie w górach... Ale w płaskopolsce to jest bez różnicy. Tu się nie robi zjazdów po 20min wertepów non-stop, a czasami to można i kilkadziesiąt km przejechać praktycznie nie dotykając hamulców. Zatem to, że te kilka razy dziennie trzeba mocniej zacisnąć klamkę przy hamowaniu kompletnie nie boli - dopóki faktycznie da się koło zblokować. ABS powoli też zaczynają się pokazywać na rynku, może za kilka sezonów marketing uzna, że trzeba każdemu go sprzedać 😉 Odnośnik do komentarza
Rot Opublikowano Środa o 12:43 Udostępnij Opublikowano Środa o 12:43 W dniu 9.06.2025 o 18:59, jajacek napisał(a): Dla mnie w hamulcach są trzy stany: 1. Kotwica. Shimano MT500, Deore, SLX, XT, XTR 2. Spowalniaczo-hamulce. Ale do zaakceptowania. SRAM Level T, TL, wyższych nie miałem Mechaniki Hayes CX5, Avid BB7 3. Gówno. Na śmietnik. Shimano MT200. Jak się mają 5100 w tej klasyfikacji? Pytam, bo nie mam za bardzo porównania nie licząc Tektro jakie były montowane fabrycznie do mojego XC100. 5100 zamontowałem sam, i nie wiem czy mi to sprawnie wyszło, bo choć hamują lepiej, to nie czuję, żeby stawały w miejscu. Jestem w stanie zablokować tył, ale nie jest to siła jaka miałaby mnie wyrzucić przez kierownicę. BTW - od dłuższego czasu słyszę jakieś trzeszczenie z główki ramy, szczególnie pod obciążeniem (skręcanie z jakimś przeciążeniem, hamowanie) i ogółem rower stracił poczucie takiej... sztywności, nie wiem jak to nazwać. Co to może być? Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano Środa o 16:54 Udostępnij Opublikowano Środa o 16:54 Hamulce 5100 nie istnieją? Może założyłeś 4100? Miałem takie, hamują tak samo jak modele wyzej ale nie mają servo-wave. Trzeba używać większej sily Trzeszczenie to albo mostek, stery albo amortyzator. Należy wpierw zajrzeć do sterów i mostka. Sprawdzić czy łożysko się nie rozleciało i czy nie napchało do niego brudu, czy mostek jest prawidłowo dokręcony. Do sterów trzeba zajrzeć koniecznie bo jak łożysko się rozpadło to mocniejsze skręcenie sterów pomoże tylko na chwilę. Jak sprawdzisz powyższe i dalej strzela, to moze amortyzator. Może być tak że sterówka strzela na łączeniu z półką, typowa i częsta przypadłość rockshox. To podlega gwarancji. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Środa o 20:10 Udostępnij Opublikowano Środa o 20:10 Nie ma hamulców ani 5100 ani 4100. Przynajmniej ja nie znam. Są MT410, MT500, MT501 (nie wiem czym też dwa się różnią) albo MT6100 czyli Deore. MT500 to chyba zaciski od MT400 i klamki Deore z ServoWave. Przewody niższej jakości jak w MT400 i szerokie klocki pod sersze tarcze, te takie z gównolitu. Ale hamują znakomicie. Deore deczko lepiej. Odnośnik do komentarza
Szwedacz Opublikowano Środa o 20:54 Udostępnij Opublikowano Środa o 20:54 Tylko dźwignie są - BL-MT4100. W odróżnieniu od BL-MT401 / 402-3A są kompatybilne z I-SPEC EV. Zaciski są tylko BR-MT410 i -420. Jakieś różnice pewnie są między BR-MT200, -MT410 i -MT500 skoro je wyróżnili jako osobne modele, ale z drugiej strony są w pełni wzajemnie kompatybilne. Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano wczoraj o 03:38 Udostępnij Opublikowano wczoraj o 03:38 Tak, mówię o dzwigniach. 4100 to takie deore bez servo wave. W tych grupach coś tam jest ze sobą niekompatybilne bo różnią się przewody. Nie doktoryzowalem się ale jeśli na przewodzie jest napisane "High Power Bike Hose" to pasuje do niego większość zacisków i dzwigni, łącznie z najmocniejszymi grupami. Jeśli nie jest, to niewiele da sie zrobić i trzeba raczej wymienić komplet. Odnośnik do komentarza
Rot Opublikowano 21 godzin temu Udostępnij Opublikowano 21 godzin temu 14 godzin temu, jajacek napisał(a): Nie ma hamulców ani 5100 ani 4100. Przynajmniej ja nie znam. Są MT410, MT500, MT501 (nie wiem czym też dwa się różnią) albo MT6100 czyli Deore. MT500 to chyba zaciski od MT400 i klamki Deore z ServoWave. Przewody niższej jakości jak w MT400 i szerokie klocki pod sersze tarcze, te takie z gównolitu. Ale hamują znakomicie. Deore deczko lepiej. Pardon, pomieszało mi się - chyyyyba chodziło mi o 501, pewności jednak nie mam i nie mam jak już sprawdzić, bo zniknął mi / usunąłem już mail z zamówieniem. Z drugiej strony, czysto wizualnie porównując, to wyglądają identyko jak 6100... Za parę minut mogę zrobić zdjęcie i pokazać, jeśli coś to da xd Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 21 godzin temu Udostępnij Opublikowano 21 godzin temu Hamulce od MT200 do MT500 posiadają zaciski mające mniejsze tłoczki niż wyższe modele. I tłoczki są żywiczne. MT 200/400 klamki bez Servo Wave MT 500 klamki klasy Deore bez napisu Deore z ServoWave Wszystkie te trzy hamulce przewody hamulcowe niższej jakości i sztywności. Klocki hamulcowe o większej powierzchni kompatybilne z tarczami chyba do SM-RT56 włącznie. Niekompatybilne z węższymi, wyższymi modelami tarcz jak SLX/XT Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano 18 godzin temu Udostępnij Opublikowano 18 godzin temu MT420 ma metaliczne klocki i to te same D20S używane w innych czterotłoczkowych zaciskach shimano, do sainta włącznie. Model bez radiatorów, raczej starszy. Czy tłoczki ma inne nie wiem, ale nie mam zamiaru sie dowiadywać nawet - jesli się popsuje to wyrzuce, grosze kosztuje zacisk MT420 Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 18 godzin temu Udostępnij Opublikowano 18 godzin temu Shimano nigdy nie sprzedawało części zamiennych do zacisków. Na gwarancji wymiana. Po gwarancji śmietnik. Tylko że pisząc tu o 4-tłoczkowych 420 powodujesz, ze ktoś się może pomylić, bo takich hamulców standardowo nie ma chyba w żadnym rowerze XC i w niewielu Trail. Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano 18 godzin temu Udostępnij Opublikowano 18 godzin temu Nie będzie w XC bo to overkill, ale będzie będzie bez problemu w całej rzeszy cięższych rowerów e-bike, będzie w tanszych rowerach enduro i trailowych. Nie wiem w czym problem, szczególnie e-bike są teraz na czasie No i odwracając pytanie, informacja by czegoś nie kupować do roweru XC też jest sensowna i sam bym chciał taką otrzymać. Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się