Skocz do zawartości

Jak sprawdzić (i ewentualnie zwiększyć) możliwości terenowe crossa/trekkinga?


sl66

Rekomendowane odpowiedzi

9 godzin temu, jajacek napisał:

A tu zwycięzca, wyścigu na 100 mil w zeszłym roku

W ubiegłym roku (2020) zawody nie odbyły się z uwagi na sytuację epidemiczną.

Gostek na zdjęciu, to Czech, Peter Stetina (zwany dalej Szczecina - niewymawialne dla Czechów). W imprezie, w 2019 r. zajął nie pierwsze a II miejsce z czasem (uwaga!) 10:07;54  (160,93 kilometrów). Pierwszą lokatę zajął w 2019 roku Colin Strickland z czasem 9:58:49.

W konkurencji szutrów, w 2018 i 2019 r. był agresywnie promowany (i dobrze) Cannondale. Nomen omen znakomita marka. https://www.bikeradar.com/features/the-winning-bikes-of-the-2018-dirty-kanza/?image=2&type=gallery&gallery=1&embedded_slideshow=1

oraz:

https://www.cyclist.co.uk/in-depth/8246/dirty-kanza-photos#16

Maszynka Cannon'a (Cannondale SuperX) wielokrotnie wygrywała zawody w tym miejscu (zawodnicy nie są sponsorowani, więc to ich osobisty sprzęt).  Jest w zasięgu ręki przeciętnego naszego Kowalskiego/ Nowaka. Co ciekawe, nie jest to klasyczna szutrówka (nie gravel) lecz przełajówka. Duże prześwity między oponami i wydajne przenoszenie mocy zrobiły swoje (a' props rowerów szosowych na nasze polskie drogi w kontekście ciągle tu na forum wałkowanego tematu: co lepsze: grawel/ MTB na dziurawe drogi).

Ten prezentowany na zawodach korzystał z modelu SuperX Di2 (2019 rok katalogowy) w karbonie oczywiście. Co ciekawe: tylna przerzutka - Deore XT (!). Da się zwyciężać ? Opony w tej maszynce uczestniczącej w zawodach? Gostek chwali się, że do tej przełajówki założył  Donelly'ego, MSO 40, zamontowane (bezdętkowo) do zestawu kołowego Enve G23 , które poradziły sobie z krzemiennymi kamolami sypiącymi się na obręcze.

Szkoda, że u nas brak tak dobrze rozpropagowanych zawodów a miejsca do ich rozegrania znalazłyby się (Dolina Sanu gdzie szutrów ci bez liku; jest rozgrywany tu dobrze nagłośniony Bieg Rzeźnika). Chętnych ostatnio do autopromocji i ekstremalnych wyczynów nie brakuje. 

W kwestii gravel/ przełaj, osobiście jestem i intensywnie rozmyślam za tym drugim.

 

Odnośnik do komentarza

O, fajnie że śledzisz. To zdjęcie Stetiny akurat z innej imprezy niż Leadville 100.

A teraz zagadka. Bierzemy trzy rowery, szosę na karbonowych stożkach i oponach 28 mm, przełajówkę na karbonowych stożkach i oponach 35  mm i rower mtb typu hardtail na oponach 2,2 cala. Jaka będzie kolejność na odcinku brukowym Paryż - Roubaix, 2 km?

Odnośnik do komentarza

No więc zarówno wcześniejszy test GCN na brukach w którym najszybszy okazał się hardtail mtb jak i wyniki Stetiny w lekkim terenie, potwierdzają że gravel to nie jest rower terenowy i w środowisku do jakiego jak twierdzi marketing jest idealny, rower mtb z nim wygrywa. Co po raz kolejny potwierdza to o czym pisałem. Jest to rower na gładkie, ubite drogi. Bez większych dziur, kamieni i korzeni. Jak dla mnie jest to rower zimowy i rower adventure i nawet do miasta (ale nie zimą na nieodśnieżone ścieżki). Taki 75% szosa i do 25% lekki teren. Zimą szkoda mi mojej szosy, no i jak jest śnieg czy lód to na szerszej oponie bezpieczniej a latem jest to dla mnie rower do eksploracji nowych terenów, gdzie jak się kończy asfalt to mogę się zapuścić w gruntówki czy szutry czy okazjonalny lasek. Jest też dzięki swoim oponom wygodniejszy niż szosa i nie straszne mu bruki, trelinki, płyty betonowe, itd. Ale nie ma roweru do wszystkiego i w terenie który nie jest gładki, najlepiej radzi sobie rower mtb.

Odnośnik do komentarza
W dniu 16.12.2021 o 00:10, jajacek napisał:

Jak wsadzisz do Cube Attention ten sam amor i opony to jedyne co go będzie różnić  od trekkinga to napęd przygotowany bardziej pod teren i szersze obręcze kół przeznaczone pod szersze opony.

Dziękuję za odpowiedzi. Na ich podstawie doszedłem do wniosku, że na moje potrzeby nie ma sensu kupisz rekreacyjnego mtb i go 'utrekingawiac', wystarczy trochę podrasowac mojego trekkinga i w zasadzie dostanę niemal to samo. Gdybym kupil Cube'a, zmienilbym mu opony na lzejsze, zamontowal bagażnik, błotniki i najlepiej prądnice. Zamiast tego w swoim Krossie Trans Solar zmieniłem opony na bardzo fajne IRC Boken Doublecross 42c (BTW Stetina wygrał na nich BWR), zamontowalem mocniejszą lampkę przednia 70lx, licznik i podregulowalem (utwardzilem) amor RS Paragon Gold. Z wyjątkiem amora (wolalbym miec 100mm a nie 65mm, ale tego raczej już nie przeskocze) mam teraz rower idealnie skrojony pod swoje potrzeby :) Opony IRC znacznie go ożywily, na błocie i kamieniach mogę jechać o wiele szybciej bez strachu przed wywrotka (dużo lepsza trakcja niż na Continentalach Speed King 35c) czy przebiciem. Dodatkową amortyzację z grubszej opony też fajnie czuć. Jedyne co mi zostało to znaleźć idealne ustawienia amora (założę o tym osobny wątek) i nachylenie wspornika kierownicy.

 

Ps. Dzięki też za kawałek historii wyścigów gravelowych i aktualne ciekawostki z tego świata - bardzo interesujące :)

 

 

Odnośnik do komentarza
  • 3 tygodnie później...
W dniu 16.12.2021 o 00:10, jajacek napisał:

Jak wsadzisz do Cube Attention ten sam amor i opony to jedyne co go będzie różnić  od trekkinga to napęd przygotowany bardziej pod teren i szersze obręcze kół przeznaczone pod szersze opony.

Czyli odporność ramy na pęknięcia jest taka sama w mtb i trekkingach? Zjeżdżając ze schodów czy jakiegoś uskoku na mtb i trekkingu z tym samym amorem i oponami ryzyko uszkodzenia ramy jest takie samo? Myślałem, że mtb mają odporniejsze konstrukcje ramy ?

Odnośnik do komentarza
W dniu 6.01.2022 o 19:46, tobo napisał:

Kilka lat wstecz sztywne xc dzieliły rozwiązania ogólne dla rynku: proste główki ramy,  brak sztywnych osi. Obecnie jest wiele różnic ale nie wytrzymałościowych. 

Dzięki! A czy mógłbym prosić o krótki opis jakie to różnice i po co zostały wprowadzone, co dają? 

Odnośnik do komentarza
23 godziny temu, tobo napisał:

Geometria,  konfiguracja napędu,  skok widelca,  oponykoła.  Nie zostały wprowadzone.

Nie do końca rozumiem. Chodzi mi to, dlaczego w nowych rowerach mtb wprowadzono rzeczy wymienione przez Ciebie względem mtb sprzed kilku lat:

 

W dniu 6.01.2022 o 19:46, tobo napisał:

Kilka lat wstecz sztywne xc dzieliły rozwiązania ogólne dla rynku: proste główki ramy,  brak sztywnych osi.

 

Odnośnik do komentarza
  • 2 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...