Skocz do zawartości

Sztywne osie


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Posiadam szosę, ale chciałbym jeszcze dokupić rower, który będzie w dalszym ciągu w miarę szybki na asfalcie, ale którym swobodnie mógłbym zjeżdżać z asfalu (szutry, gruntówki, ścieżki leśne). Rower ten miałby być uzupełnieniem do szosy, taki bardziej turystyczny. Więc ma być niedrogi zarówno w zakupie jak i w utrzymaniu, ale jednocześnie na minimalnym poziomie przyzwoitości. Po przeszukaniu netu jeden model się wybija, tj. Triban RC 500 z Decathlonu. Założyć opony 35 mm i jazda. Ale nurtuje mnie brak sztywnych osi. Czy przy tarczówkach nie będzie problemu z ocieraniem klocków o tarcze? Czy ktoś ma ten rower lub inny z tarczami bez sztywnych osi i mógłby coś na ten temat powiedzieć.

Nie chcę żadnych crossów, mtb i innych trekkingów. Klasyczne gravele są cholernie drogie, zaś w markowych rowerach stosunek ceny do osprzętu jest często absurdalny.

Odnośnik do komentarza

No to chyba dobry wybór. Decathlon ma bardzo dobrą gwarancję. Ramy są mega przeciętne ale trudno tu czegoś wymagać za niecałe 3k. Im więcej hydrauliki, tym większe koszty utrzymania. Więc tu koszty będą nieduże. Natomiast hamulce o ile się orientuję to tragedia. Podobnie jak i opony. Na koła też użytkownicy narzekają. Więc żeby go doprowadzić do przyzwoitości trzeba fiknąć pewnie jakieś 700. Chyba że potraktujesz go jako zimówkę i będziesz jeździł na zajeżdżenie nic nie zmieniając.

Za 3k kupisz używanego przyzwoitego gravela na Tiagrze. Ja osobiście bym wolał. Ostatnio kupiłem mało używaną Tiagrę za 600 i wsadzam do przełajówki młodego, która była na Sramie Apexie, którym nam nie leżał.

Odnośnik do komentarza

Mam Tribana RC520 który od 500RC różni się jedynie wyższym osprzętem i kolorem. Koła, rama, widelec są takie same. Przez dwa lata nie miałem problemu z ocieraniem klocków, nawet po demontażu koła i jego ponownym założeniu. Ocieranie wystąpiło gdy kupiłem inny zestaw kół. To pewnie jest spowodowane grubością tarczy (były nowe - tak wiem, różnice to dziesiąte części milimetra) oraz niedokładnością wykonania piast (nie kupiłem kół za tysiące ale setki zł). Co do hamulców w 500RC to nie wiem, bo 520RC ma inny model.

 

Odnośnik do komentarza

Jacku, mam to napiszę: ważę 70 kg, nie mam problemu z zablokowaniem tylnego koła przy zjeździe z prędkością 50km/h (sprawdziłem przypadkiem raz w Pieninach - dla mnie traumatyczne przeżycie, nie będę więcej próbował ;); szybciej nie zjeżdżam bo się boję). Modulacja taka sobie, ale tragedii nie ma: najpierw długo jest bardzo delikatnie i łatwo zwalniać, potem hamuje bardzo przyzwoicie, a do zablokowania muszę pocisnąć klamki na maksa i już, nie wymaga to dużej siły. Problemów z hamulcami, linkami (Jagwire) nie zauważyłem po 3000 km bez serwisowania i w sumie bez jakiejkolwiek ingerencji z mojej strony, nawet nie korygowałem naprężenia linki. Tarcze są z plasteliny i co dwa tygodnie trzeba je podprostować. Ale że są z plasteliny to wystarczą palce ? Jak się zużyją, to będę myślał nad grubszymi. 

Odnośnik do komentarza

Ok, dzięki za info, byłem ciekaw. Na tarczach dobrze się oszczędza. Dwie tarcze SLX IceTech do MTB kupiłem właśnie za 200. Tam pewnie jakieś Promaxy za 20 zł. chyba że do hamulców Tektro dali tarcze Tektro. Te bywają całkiem przyzwoite. W Pieninach to gdzieś na trekkingu wyciągnąłem 75 na zjeździe ? Ale nie namawiam. Jagwire dobre linki.

Odnośnik do komentarza
Dnia 28.11.2020 o 09:20, jajacek napisał:

A jak te heble HyRD w 520? Siła? Modulacja? Jakieś problemy? Pewnie grubsze tarcze i trzeba zaciski wyregulować.

Jak zjeżdzam z Karkonoskiej, to bolą ręce od ściskania klamek. Z tego co pisałeś przy innej okazji, to znasz trasę. Przy moich ok 70kg, nie ma problemu żeby zablokować koło. Jak pisałem w teście mojego Tribana (na tej stronie w dziale Testy), te hamulce to dla mnie największe rozczarowanie. Liczyłem na lekko działające klamki. Okazało się, wg mnie, nie ma odczuwalnej różnicy w porównaniu do obręczówek klasy Deore w moim MTB na kołach 26cali. Modulacja bardziej predysponuje siłę nacisku niż skok, tj. im mocniej naciśniesz to większe opóźnienie. Ale tu chyba ważniejsza jest para cierna klocek-tarcza. Także pewnie eksperymentując można poprawić skuteczność. Tarcze TRP 160mm miały grubość 1,8mm.  Największą zaletą hamulców TRP HyRd jest to, że możesz zmienić klamkomanetki i zostawić zaciski. Taki też mam plan co do tego Tribana: dostanie Sorę R3000 3x9. Zamontowana w nim 105, uzupełniona o pozostałe grupowe elementy (korba/hamulce obręczowe) wyląduje w mojej szosówce, z której wyjdzie Tiagra 4700.   

Odnośnik do komentarza

Uzupełnienie: z Przełęczy jadę cały czas hamując. Asfalt co roku coraz gorszy. Ostatnia moja wycieczka na Odrodzenie to było 18 listopada tego roku. Zamiast naprawić

nawierzchnię, pojawił się znak - chyba w połowie podjazdu, z prawej strony, także dla tych co jadą pod górę - nakaz wolniejszej jazdy...

Dziś wysoko w górach spadł śnieg.

Kolejny wjazd w marcu:)

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...