Skocz do zawartości

Zakładanie opon


Rekomendowane odpowiedzi

Od dłuższego czasu zastanawiam się jaką oponę gdzie założyć. Z reguły obie opony w rowerze są tego samego rozmiaru. U nie których producentów zauważyłem taki myk, że na przód dają ciut większą oponę. Tu mam pytanie do was. Jak wy to widzicie i jak robicie. Obie opony takie same? Ewentualnie jak dać ciut większa to lepiej na przód, czy na tył. Np. 2.25 i 2.2. Różnica niby nie jest wielka, ale może zrobić ciut większą rozbieżność. Do tego jeszcze jaki rodzaj bieżnika gdzie by lepiej pasował. Agresywniejszy na przód, czy na tył. Jeśli temat założyłem w złym dziale to przepraszam.

Odnośnik do komentarza

Specialized daje na przód oponę z większą przyczepnością np. Ground Control lub The Captain a na tył oponę dającą mniejsze opory toczenia, np Fast Trak. Grubszą oponę niż 2.0 założyłbym gdybym chciał więcej komfortu albo planował jechać po piachach. Ja mam obie 2.0 ale jeżdżę na MTB głównie po lesie. Jeździłem też na Ground Control 2,3. Było bardziej miękko ale wolniej.

Odnośnik do komentarza

Musisz pamiętać, że przednie koło, jest kołem prowadzącym i to ono odpowiada za kierunek jazdy i trzymanie się nawierzchni w zakrętach. To ono zatem musi mieć oponę z dobrym (niezużytym) bieżnikiem. Część opon (np. shwalbe noby nic) ma również bieżnik kierunkowy. Taką oponę musisz założyć zgodnie ze wskazanym kierunkiem obrotu. Ja mam dwie takiej samej szerokości opony (2,35") i nie widzę uzasadnienia dla dwóch szerokości. Jeśli już to logicznie rzecz biorąc sensowne jest zakładanie szerszej opony na przód - lepsza przyczepność. Ważne jest również ciśnienie w oponie. Niskie ciśnienia, powodujące "rozpłaszczenie" opony znacznie poprawiają przyczepność, ale np. na szosie możesz poczuć znaczny opór w pedałach :) Oponę na niskim ciśnieniu łatwiej jest również przebić czy stracić powietrze w przypadku opon bezdętkowych - tu można się pokusić o rozwiązanie schwalbe zwane procore. Niektórzy producenci stosują też dość nietypowe rozwiązanie w postaci dwóch wielkości kół. W ubiegłorocznej ofercie radona były rowery enduro z kołem 27,5" z przodu i 26" z tyłu. Większe koło łatwiej pokonuje nierówności - co ma znaczenie zwłaszcza z przodu, mniejszy tył jest zwrotniejszy. Czy tak jest w rzeczywistości w tym patencie, diabli wiedzą, ale pewnie nie, bo tegoroczne modele mają już kółka tej samej wielkości.

Odnośnik do komentarza

Marek w zasadzie wyczerpał temat - wszystko sprowadza się do tego, że przednia opona ma zapewniać lepszą trakcję od tylnej, która to z kolei ma się lepiej toczyć.

 

Dlatego przednia:

- może być szersza (ale nie musi)

- może mieć bardziej agresywny bieżnik (ale nie musi)

- może mieć bardziej miękką mieszankę (tu wchodzi też w grę trwałość tylnej opony)

- powinna mieć niższe ciśnienie (tu wchodzi też w grę rozłożenie masy między kołami)

 

Poza tymi parametrami pozostaje jeszcze wytrzymałość konstrukcji opony: czasem na tył zakłada się pancerniejszą oponę, np. z podwójnym oplotem (czy też ściankami wzmocnionymi w inny sposób), bo z oczywistych względów znosi ona większe katusze w czasie jazdy. 

Odnośnik do komentarza

To co Marek pisał odnośnie eksperymentów z dwoma różnymi wielkościami kół to IMHO kiepski pomysł ze względów praktycznych. Musisz ze sobą wozić dwie różne dętki. Jest to też patent tak rzadko stosowany że nie wydaje się mieć uzasadnienia. Jeśli chodzi o ciśnienie to jeśli masz wkładkę antyprzebiciową to możesz jeździć na niższym ciśnieniu. Z taką wkładką jeżdżę zwykle na ciśnieniu 20-22 PSI przy 90 kg wagi i nie pamiętam kiedy złapałem kichę. Na oponach bez wkładki (takich praktycznie nie używam), np wyścigowych, bardzo lekkich, które ostatnio testowałem, ciśnienie powinno być wyższe. Napompowałem 25 PSI i złapałem kichę dobijając tył o krawężnik. Dobrą praktyką zarówno na szosie jak i w MTB jest też trochę wyższe ciśnienie w tylnej oponie, która jest bardziej obciążana a trochę niższe w przedniej, tak jak napisał Wooyek. Na szosie zalecane jest zwykle 10 PSI różnicy. W MTB gdzieś ok. 5 PSI.

 

W zasadzie jedyne zastosowanie kiedy zdarzało mi się jeździć z szerszą oponą z przodu i węższą z tyłu, było zimą, do jazdy po śniegu i lodzie. Wtedy zakładałem na przód 2,3 a na tył 2.0 w MTB a trekkingu 700x42 na przód i 700x38 na tył. Przy czym obie przednie opony z agresywniejszym bieżnikiem i niższym ciśnieniem niż zwykle. A dlaczego tak? Dlatego że jak uśliźnie się tylne koło to masz szansę się obronić przed upadkiem, natomiast jak uśliźnie się przód to 99% wypadków leżysz. Dlatego też nie jeżdżę w butach SPD po śniegu i lodzie żeby mieć szanse podeprzeć się nogą w normalnym bucie jak mi się koło uśliźnie.

 

A propos Schwalbe Procore to nie jest to popularne rozwiązanie i o ile się orientuję jest ono dużo droższe niż inne, popularne rozwiązania. W sieci jest dużo opisów jak przerobić system dętkowy na bezdętkowy. Nie jest do tego potrzebne wiele oprócz odpowiednich wentyli i opaski na obręcz. Sam nie miałem jeszcze z tym do czynienia ale właśnie na dniach rower mojego syna, przygotowywany po wyścigi będzie przerabiany na taki system. Powiedziano mi że koszt zamknie się w ok. 100 zł plus koszt wentyli ale te już mam. Z tym że mam już opony UST przystosowane pod system bezdętkowy czyli takie trochę szczelniejsze.

Odnośnik do komentarza

Odkąd sięgam pamięcią robiłem dobrze, bo z przodu zawsze stosowałem trochę niższe ciśnienie. Założyłem raz z tyłu oponę 1.9, a z przodu miałem 2.1 i jakoś dziwnie mi się jeździło. Miałem wrażenie jak by tylne koło jakoś uciekało. Z reguły zawsze mam 2 takie same opony, ale ciekawość czasami jest silniejsza.

Odnośnik do komentarza

Panowie, a jakie ma znaczenie, że tylna opona jest napędowa (napędzająca)? Agresywniejszy bieżnik (grubszy) nie powinien być z tyłu? To samo z wielkością opony?

 

 

Jeśli zależy Ci na jak najskuteczniejszym przeniesieniu mocy: tak. Jak chcesz ograniczyć liczbę "gleb" na skutek poślizgu przedniego koła (trudniejsze do opanowania), to opona z agresywniejszym bieżnikiem idzie na przód.

 

//Edit, hamujesz też głównie przednim kołem (tył to spowalniacz), więc przyczepność na przodzie jest ważna.

Edytowane przez MaciejRutecki
Odnośnik do komentarza

A jeśli mam 2 takie same opony z takim samym bieżnikiem to znaczy, że jestem bardziej na glebę podatna???

 

 

Porównując do opony na przodzie z bardziej agresywnym bieżnikiem/niższym ciśnieniem itd.: tak. (zakładając ten sam styl jazdy rowerzysty, warunki itp.).

 

Wszystkie moje spotkania bliskiego stopnia z ziemią były spowodowane (poza własną głupotą) właśnie uślizgiem przedniego koła. Nigdy tylnego. No i obniżenie w przednim kole o niewiele (z 5.5 do 3.8 bara) ciśnienia robi naprawdę wielką różnicę w pewności prowadzenia, nawet miejskiego "holendra" w zimę, wyposażonego w śladowy bieżnik. Dla próby zrobiłem to samo z tylną oponą i poza większym wysiłkiem podczas jazdy (70-80% ciężaru u mnie idzie na tył) i ryzykiem uszkodzenia dętki oraz obręczy nie zauważyłem różnic.

Odnośnik do komentarza
  • 1 rok później...

To co Marek pisał odnośnie eksperymentów z dwoma różnymi wielkościami kół to IMHO kiepski pomysł ze względów praktycznych. Musisz ze sobą wozić dwie różne dętki. Jest to też patent tak rzadko stosowany że nie wydaje się mieć uzasadnienia. Jeśli chodzi o ciśnienie to jeśli masz wkładkę antyprzebiciową to możesz jeździć na niższym ciśnieniu. Z taką wkładką jeżdżę zwykle na ciśnieniu 20-22 PSI przy 90 kg wagi i nie pamiętam kiedy złapałem kichę. Na oponach bez wkładki (takich praktycznie nie używam), np wyścigowych, bardzo lekkich, które ostatnio testowałem, ciśnienie powinno być wyższe. Napompowałem 25 PSI i złapałem kichę dobijając tył o krawężnik. Dobrą praktyką zarówno na szosie jak i w MTB jest też trochę wyższe ciśnienie w tylnej oponie, która jest bardziej obciążana a trochę niższe w przedniej, tak jak napisał Wooyek. Na szosie zalecane jest zwykle 10 PSI różnicy. W MTB gdzieś ok. 5 PSI.

 

W zasadzie jedyne zastosowanie kiedy zdarzało mi się jeździć z szerszą oponą z przodu i węższą z tyłu, było zimą, do jazdy po śniegu i lodzie. Wtedy zakładałem na przód 2,3 a na tył 2.0 w MTB a trekkingu 700x42 na przód i 700x38 na tył. Przy czym obie przednie opony z agresywniejszym bieżnikiem i niższym ciśnieniem niż zwykle. A dlaczego tak? Dlatego że jak uśliźnie się tylne koło to masz szansę się obronić przed upadkiem, natomiast jak uśliźnie się przód to 99% wypadków leżysz. Dlatego też nie jeżdżę w butach SPD po śniegu i lodzie żeby mieć szanse podeprzeć się nogą w normalnym bucie jak mi się koło uśliźnie.

 

A propos Schwalbe Procore to nie jest to popularne rozwiązanie i o ile się orientuję jest ono dużo droższe niż inne, popularne rozwiązania. W sieci jest dużo opisów jak przerobić system dętkowy na bezdętkowy. Nie jest do tego potrzebne wiele oprócz odpowiednich wentyli i opaski na obręcz. Sam nie miałem jeszcze z tym do czynienia ale właśnie na dniach rower mojego syna, przygotowywany po wyścigi będzie przerabiany na taki system. Powiedziano mi że koszt zamknie się w ok. 100 zł plus koszt wentyli ale te już mam. Z tym że mam już opony UST przystosowane pod system bezdętkowy czyli takie trochę szczelniejsze.

jajacku:

 

Nawiązuje do Twojego "... 
 mam już opony UST przystosowane pod system bezdętkowy ..."

 

Jeśli masz czas i ochotę, poradź.

Zabawiłem się w pozbycie się dętek.
  1. Nabyłem 2 opony MAXXIS MINION DHR 26x2,50 ST UST OP37
Nabyłem ZESTAW SCHWALBE DO SYSTEMU BEZDĘTKOWEGO na 2 KOŁA
Tylne bez problemów - napompowałem wstępnie nożną, a do końca elektryczną sprężarką.
Przednie: za cholerę, nawet sprężarką w warsztacie samochodowym, choć narzekali, że pewnie przejściówka jest do d. 
:-D
Polałem na szczelinę (po obu stronach) pomiędzy obręczą a oponą dużo wody z mydłem z patrzyłem jak tworzą się bąble - na całym obwodzie!
Wstawiłem dętkę i "zwilżyłem" Butaprenem obręcz i oponę z nadzieją, że przy kolejnej próbie wyjmę dętkę, wstawię "bezdętkowy" zawór i może butaprenowe uszczelnienie po jednej stronie i częściowe po drugiej pomoże napompować te oponę.
W tym stanie przejeździłem ok. 500 km.

Jakieś sugestie (oprócz zakupu nowej opony)?

Pozdrawiam,

Władek (WM160617)

================ENDS

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...