Skocz do zawartości

Rower typu GRAVEL do 6 tys. zł.


Rekomendowane odpowiedzi

Zgadzam się że nie ma roweru dobrego do wszystkiego. Natomiast kupując rower CX należy sobie zdawać sprawę z różnic miedzy nim a szosówką i gravelem.

CX został zaprojektowany do wyścigów interwałowych w błocie/piachu i zróżnicowanym terenie, trwających ok. 1h na pętli mającej 2-4 km. Rower jest tak zbudowany żeby biegać z nim np. po schodach z rowerem na ramieniu.

CX ma wyżej położony suport w celu przejeżdżania przez przeszkody podobnie jak rower MTB. W szosie suport jest znacznie niżej w celu obniżenia środka ciężkości w szybko jechanych zakrętach i na zjazdach. Więc używając CX na górskiej szosie należy być bardziej ostrożnym na zjazdach bo jest mniej stabilny w zakrętach.

CX z założenia nie rozwija dużych prędkości ani nie wjeżdża pod bardzo strome, długie podjazdy. Ma więc przełożenie 46/36. Takie przełożenie nie bardzo nadaje się na szosę. W każdym razie nie do rozwijania większych prędkości. Zwróćcie uwagę że rowery trekkingowe mają przełożenie 48/36/26 czyli twardsze od CX. Żadna szosa nie ma przełożeń miększych niż 50/34.

Geometria CX jest taka że górna rura jest stosunkowo krótka i równoległa do podłoża. Tylne widełki dłuższe żeby przyjąć szersze opony. Krótki wheel base czyli rozstaw pomiędzy osiami co sprzyją sztywności a nie sprzyja komfortowi. Ogólnie jest to zwykle sztywny rower. Kąt nachylenie sztycy podsiodłowej jest ostrzejszy niż w szosówce w celu uzyskania pozycji bardziej wychylonej do przodu i przeniesienia środka ciężkości do przodu i bardziej na ręce. Bo z założenia rower ten ma wykonywać bardzo dużo przyspieszeń i zwolnień. Widlec w CX jest dłuższy. Zwrotność w CX jest lepsza niż w szosie ze względu na inny kąt widelca ale rower jest przez to "bardziej nerwowy" przy niewielkim ruchu kierownicą.

CX nie ma  mocowań do błotników i bagażnika bo nikt tego w wyścigu nie potrzebuje.

Bardzo ważna informacja jest taka że tylne widełki nie są komptybilne z kołami szosowymi. Mają inny rozstaw osi, szerszy, 135mm, taki jak w rowerach MTB. Nie można więc do CX wsadzić standardowych kół szosowych 130 mm.

Generalnie CX wydaje się być dobrym rowerem do jazdy po mieście. Natomiast znacznie mniej do dlugodystansowej jazdy szosowej.

Gravel jest za to rowerem opartym o standardy szosowe jeśli chodzi o napęd, wysokość suportu i gometrię. Ale standardy CX/MTB jeśli chodzi o szerokość tylnych widełek i piastę.

Dla mojego kolegi zbudowaliśmy rower na karbonowej ramie CX. Z założeniem do jazdy długodystansowej po górach. Wsadziliśmy napęd 48/32 oparty o Tiagra 4700 i tarczowe hamulce mechaniczne Hayes CX-5. Jeździ na oponach 700x30. Jest generalnie zadowolony. Natomiast jak wsiadłem na niego to od razu poraziła mnie jego sztywność. Mega sztywny w stosunku do mojej szosy endurance. Niezłe hamowanie, lepsze niż w mojej szosie. Natomiast ze względu na przełożenia odstaje na zjazadach. Ale ma łatwiej na podjazdach bo ma przełożenie 32/34. No i u niego można założyć jakieś bardzo szerokie opony. Gdzieś blisko 2 cale, jakby co.

Odnośnik do komentarza

MichalS, Jajacek, widzę, że Panowie też z Bemowa :). W Legionie naprzeciw Tesco często serwisuję rower, mają tam głównie Meridę. Bliżej Decathlonu jest też mały sklepik z rowerami GT.

Swój rower kupowałem w Airbike na KENie,to był dość duży sklep, ale Airbike był swego czasu bardzo drogi, nie wiem jak jest teraz.

Odnośnik do komentarza

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Przejadę się przynajmniej do części z tych sklepów, które wskazaliście, w tym Legion k/Tesco.

 

nctrns domyślam się , że rower zamówiłeś i kupiłeś w Krakowie. Czy długo czekałeś na niego?

 

Jacku, jesteś encyklopedią wiedzy o rowerach :) Z ciekawości na jakiej szosie endurance jeździsz teraz? Czy to jest "seria" czy modyfikowałeś ją?

 

Pozdrawiam

Michał

Odnośnik do komentarza

nctrns domyślam się , że rower zamówiłeś i kupiłeś w Krakowie. Czy długo czekałeś na niego?

 

Rower zamówiłem w piątek, w środę był w sklepie.

Na stronie Meridy masz masz mapkę ze sklepami w Polsce, poszukaj i obdzwoń. W razie czego możesz się przymierzyć do 300, 600 lub 700, rama jest ta sama. W 5000 jest inna geometria, cała rama carbon.

Odnośnik do komentarza

Nie napisałem że Merida jest sztywna tylko że ogólnie rowery do CX są tak zaprojektowane żeby być sztywne. Nie jeździłem więc sie na ten temat nie wypowiem. W review piszą "firm but not too harsh". Czyli znośnie. Rower ma dobre review. Narzekania są na niezbyt dobrze dobrane klamki przełajowe, które proponują zdemontować i ciężkie koła. Ale cieżkie koła mają znaczenie tylko w wyścigach a nie na co dzień. Rower ma też mocowania błotników ale trochę niestandardowe.

http://road.cc/content/review/158034-merida-cyclo-cross-500

http://www.bikeradar.com/road/gear/category/bikes/cyclo-cross/product/review-merida-cyclo-cross-500-49644/

Krakusom staram się nie dawać zarobić. Kupiłbym w Legionie :) Kupuj lokalnie i wspieraj swoich :)

 

Jeśli chodzi o endurance jeżdżę na Specialized Roubaix. Kupiłem w Austrii frameset i zbudowałem pod swoje potrzeby czyli na Campagnolo Centaur 3x10. Koła Campagnolo Zonda.

Odnośnik do komentarza

Cześć !

 

Spędziłem dzisiejsze popołudnie na dalsze poszukiwania docelowego roweru. Pomysły mogą jednak zaskoczyć więc uważajcie  :)

Przede wszystkim odpadła Merida 500 CC. Nie żeby coś jej dolegało, po prostu tego roweru już nie ma sprzedaży i nie można jej nawet zamówić z głównego magazynu. Więc drogi Jacku na meridzie nie zarobi ani Krakus ani Warszawiak  ;)

Po pracy, za Twoją namową pojechałem do skleprowerowy.pl , gdzie znalazłem bardzo ciekawy egzemplarz. Jednak ani to gravel ani szosa a taki oto przełaj SPECIALIZED CRUX E5 https://www.rybczynski-bikes.pl/rowery-przelajowe/14533-rower-specialized-crux-e5-2017.html

Eksperci będą się śmiać, ale mam wrażenie że aż tak bardzo nie różni się od oglądanych wcześniej graveli.

Druga propozycja , którą poważnie rozważam to wskazany na początku tego wątku Triban 540. A może nawet nieco droższy Ultra 900 AF B'twin. Na nieszczęście w drugim już odwiedzonym decathlonie znalazłem niestety tylko niższe modele. Szosy nigdy nie miałem i ta lekkość jazdy jest wspaniała. Ponoć droższe ezgemplarze można jeszcze znaleźć w oddziale Targówek. Gdyby popełnić niewielką profanację i założyć opony 35 to bez większych obaw da radę zjechać na nieutwardzoną drogę.

Proszę nie śmiejcie się. Dochodzimy do jakieś przedziwnej mieszanki wybuchowej, pomyślicie. Ale ja szukam roweru po trochu do wszystkiego, tzn. żeby był lekki, szybki - kiedy trzeba, i poradził sobie na różnych drogach. Nie chcę też szukać w nieskończoność. Rowery z decathlonu konkurują ceną a sprzętowo nie mają się czego wstydzić. Ale i Crux ma się czym pochwalić. Dylematy...

 

Ostatnia rzecz nad jaką myślę, to który z tych 3 jednośladów, zapewniłby najwięcej komfortu podczas jazdy. Bo jak napisałem na początku, interesują mnie dystanse a nie wyścigi czy rywalizacja.

 

Pozdrawiam

Michał

Odnośnik do komentarza

Chciałem kiedyś kupić Cruxa. Ale bynajmniej nie do jazdy po szosie, tylko jako przełajówkę do lasu. Przejechalem się jednak na MTB kumpla ze sztywnym widelcem i na przełajówce drugiego o którym wspominałem i oceniłem że to nie dla mnie. Nie żeby to miało jakieś znaczenie ale mój syn się ściga również w przełajach i na swoim rowerze MTB, przyjeżdża przed wieloma jadącymi na przełaju.

 

Tribana miał mój syn. Chyba model 500 albo 520 na Sorze. Jakość wykonania była przyzwoita, ładne malowanie. Natomiast problemem był osprzęt. Sora zupełnie mi nie przypadła do gustu. Miał natomiast tę zaletę że kupiłem go na wyprzedaży, młody poużywał blisko rok i sprzedałem ze 200 taniej niż kupiłem więc na tym rowerze z pewnością się dużo nie straci jakby co.

 

Ultra 900 AF mnie nie przekonuje. Wyścigowa geo, sztywna sztyca 31,6. W necie piszą że maks rozmiar opon 28. Zdecydowanie wole 540. Nowe Spece tanie nie są. Gdyby się okazało że nie wcelowałeś z wyborem to na Cruxie stracisz połowę ceny.

 

Największy komfort da 540 na szerszych oponach. Chyba nawet się będę pozbywał moich opon Specowych 700x30 jakby co

Odnośnik do komentarza

Cześć!

 

Jacku, dziękuję za wpis i jak zawsze bezcenne podpowiedzi. Dzisiaj jadę obejrzeć Tribana 540. Wydaje się najlepszym "nie-gravelem" dla moich potrzeb (co za ironia losu).  Jeżeli sfinalizuję zakup, to być może odezwę się do Ciebie w sprawie opon. Ale spokojnie, wszystko po kolei.

 

P.S. Jeszcze mały off-topic. Zakochałem się w przepięknym rowerze Specialized ROUBAIX COMP Ultegra Roadbike, który widziałem wczoraj w skleprowerowy.pl przy ul. Broniewskiego 7 a wyglądał dokładnie tak: https://www.bike24.com/p2185200.html Czy jeździsz podobnym? Rower jednak potrafi był dziełem sztuki. Mechanika i piękno w jednym.  Oczywiście jak na pierwszą w życiu szosę to nie jest odpowiedni kandydat, mimo że na dzień dzisiejszy i Roubaix i Triban kosztują 3.299,-. Ale tylko cena drugiego wyrażona jest w złotówkach i na tym kończy się lista podobieństw   ;)

 

Pozdrawiam

Michał

Odnośnik do komentarza

Mój Roubaix jest starszej daty i jest na hamulcach szosowych. Ale chodzi mi po głowie Roubaix na tarczówkach. Tylko nie ten model bo akurat wybrałeś S-Works czyli ramę wyścigową najwyższej klasy, która jest sporo droższa od standardowej ramy. Polecam obserwować profil Specialized na FB. Raz na jakiś czas są robione Specialized Test Days gdzie możesz się bezpłatnie przejechać na różnych rodzajach rowerów. W zeszłym roku jeździłem godzinę na najwyższym modelu Roubaix za 40 tys zł, którym byłem zachwycony, na Tarmacu za ok. 50 tys, który nie przypadł mi szczególnie do gustu i na dwóch MTB. Epicu i Camberze. Oba te rowery strasznie mi się podobały i będę polował na jeden z nich. Specialized ma też program testowy gdzie ściągną Ci rower jaki obie życzysz na weekendowe testy. Standardowa cena to 200 zł dziennie ale można się dogadać że jest to 200 zł za cały weekend. Są to dobrze zainwestowane pieniądze i kilka razy z tego programu korzystałem. M.in przez zakupem swojego Roubaix.

Odnośnik do komentarza

Mój znajomy miał Speca Roubaix z osprzętem Ultegra. Niestety wjechał w niego samochód! Był dosyć mocno poturbowany, ale na szczęście wrócił do zdrowia. Gorzej z rowerem, który został doszczętnie połamany. Jako kolejny rower kupił Meridę Cyclocross (nie pamiętam który model). Ma do niego dwa komplety kół: w teren i na szosę. W tych na szosę założył opony 28mm i lubi je za komfort jazdy i pewność prowadzenia. Po błocie na drugim komplecie kół też już pojeździł i mówił, że frajdę miał ogromną. No i jest bardzo zadowolony z hamulców tarczowych, wręcz zachwycony.

Odnośnik do komentarza

Mam pytanie trochę z boku do Jajacka. Piszesz: "Wsadziliśmy napęd 48/32 oparty o Tiagra 4700". Różnica jest tutaj 16T. Jakie przerzutki to obsługują?

 

Co do opon Continental Ride Tour to był tylko przykład. Sam mam takie, tylko 37, na wycieczki. Opinie na ogół są o starszej wersji Tour Ride, którą sprzedaje się jeszcze w Polsce. Ja swoje kupowałem na niemieckim bikesterze.

 

Ostatnio oglądałem w Decathlonie Tribana 540. Fajny rowerek. Obręcze Mavic nie powinny być "plastelinowe". I rzeczywiście można tam wsadzić nieco szerszą niż 25 oponę.

Odnośnik do komentarza

Ostatnio oglądałem w Decathlonie Tribana 540. Fajny rowerek. Obręcze Mavic nie powinny być "plastelinowe". I rzeczywiście można tam wsadzić nieco szerszą niż 25 oponę.

 

Potwierdzam, że fajny. Od wczoraj jestem jego posiadaczem. W decathlonie Targówek, w chwili zakupu były 3 w rozmiarze L. Chyba ostatnie sztuki  :)

Nie miałem jeszcze okazji pojeździć (nie licząc kilku kółek w sklepie), ale rower jest lekki i wkrótce pierwsze testy. Posiada "półbiegi" których działanie muszę zrozumieć, co jest kwestią czasu. Ponadto mieści się w dużym sedanie, bez konieczności demontowania przedniego koła - to duży plus (wąska kierownica robi robotę).

 

Jacek, jeśli tylko będzie okazja spotkać się na żywo, stawiam dobre piwo. Bez Twojej pomocy nie byłoby tego roweru.

 

Zawiedzeni będą ci, którzy przyjdą tu szukać odpowiedzi na pytanie o dobry gravel. Ja jej nadal nie znam. Ale wiem już jaka szosa - na początek przygody z tego typu rowerami - może spowodować szeroki uśmiech na twarzy kupującego  :D

 

Pozdrawiam

Michał

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...