Skocz do zawartości

[Szosa] Dobor pierwszej szosy


Rekomendowane odpowiedzi

Masz rację i jej nie masz.
Kupi aluminiowy rower i będzie miał sztywno, twardo i przez to niewygodnie.
Zrazi się do szosy.
Wiem bo sam jakiś czas jeździłem Giant'em Content, na hamulcach tarczowych, hydraulicznych.
Nota bene w szosie przy oponach 25mm - 30mm nie widzę jakiejś przewagi hamulca hydraulicznego nad mechanicznym obojętnie czy tarczowym czy obręczowym - każdy z nich zablokuje koło.
Zupełnie inne są wrażenia z jazdy szosą zbudowaną z karbonu, stali lub tytanu i mówię to jako bez mała 60 letni dziadek.

Odnośnik do komentarza

Zgodnie z tym https://superiorbikes.com/pl-pl/bikes/product/x-road-6-3-gf/1364 to domyslne opony to 32 a tez ta rama jest uzywana do gravelow tej firmy i tam chyba do 40 mozna wrzucic opony. Wiecej to raczej i tak nie bede dawal bo ja po szutrach to jezdzil nie bede.

Wiec moze wybor padnie na ten rower ze wzgledu na cene bo tak pomyslalem to jednak pierwsza szosa/gravel za 8k to troche przesada. A tutaj wyglada w miare ok, cena spoko, rozmiar 56 powinien byc okej

Odnośnik do komentarza

Ja nie polemizuję z tą oceną. Bo też nie mam szos innych niż karbonowe. Ale człowiek nie kupi nowej szosy karbonowej w tym budżecie.
Wszystkie szosowe rowery aluminiowe na których jeździłem były beznadziejne.
Natomiast im szersza opona tym mniejszą rolę wydaje się  odgrywać materiał z którego wykonano ramę.
Mam przełajówkę z aluminium i jeździ się nią znakomicie. Ale nie jest to standardowy stop alu.
Natomiast gravel karbonowy, który mamy od roku idzie na sprzedaż. Jakoś coś nam w nim nie pasuje. Materiał ramy jest bardzo dobry. Producent bardzo dobry. Hamulce, napęd, brak zastrzeżeń. Ale coś jest z nim nie tak geometrycznie.
 

Odnośnik do komentarza
23 minuty temu, jajacek napisał(a):

Sprawdź tylko jak jest maksymalna szerokość opony

Ten rower z fabryki wychodzi na oponach 32c a rama jest taka sama jak w ichnim grawelu (jeśli nic nie pozmieniali, tak było jeszcze jakiś rok czy dwa temu) więc wejdzie nawet 40c.

Opony beznadziejne, od razu do wywalenia, kiedyś jak nie miałem jeszcze jako takiej wiedzy to je kupiłem w rozmiarze 28c i można było się na nich zabić - wystarczyło, że było troszkę piasku czy żwirku na zakręcie to traciły trakcję i uślizgiwało się koło

Odnośnik do komentarza
21 minut temu, pogifan napisał(a):

To jak tak bedzie niewygodnie na aliminum to taki kross https://www.centrumrowerowe.pl/rower-gravel-kross-esker-4-0-grx-pd43127/ w rozmiarze 55? On stalowy jest. Bo 57 raczej przy duze bedzie

Stal stali nierówna, jakieś zaawansowane, cieniowane Columbusy czy Reynoldsy robią robotę ale ten rower zapewne jest pospawany ze zwykłych rurek jak do kanalizy. Jakby był z czegoś lepszego to by o tym napisali i kosztowałby więcej. Poza tym komponenty wzięte z tego co im akurat zalegało na półkach: napęd niby GRX 2x10 ale korba pozagrupowa FSA w jakimś dziwacznym rozmiarze 46/36T, klamki od Tiagry i o zgrozo mechaniczne hamulce. Za darmo bym nie chciał...

 

Odnośnik do komentarza

To jest korba od przełajówki. Mam taką samą. Fakt że takich się w gravelach nie stosuje.
No i z tą stalą to możesz mieć rację.
Bo jak się interesowałem stalowym Specem Sequoia, gravelem, to niskie modele były na strasznie ciężkiej ramie. A dwa najwyższe na bardzo wycieniowanej gdzie za samą ramę Spec krzyczał 1500 czy 2000 USD.

Edit, 1500:
Sequoia Pro Module

Odnośnik do komentarza

Niespecjalnie chce mi się przekopywać stare dyskusje, bo po różnych wątkach linkowane to było, spróbuję zebrać te linki i odnośniki tu w 1 miejscu teraz. Jeśli chodzi o cyclingabout'a w kontekście szukania komfortu i rozważania materiałów, to gorąco polecam artykuły Alee Denham'a oraz Krzysztofa Wierzbickiego. Pierwszy trochę bardziej z podróżniczej perspektywy to opisuje oraz agreguje wyniki badań znalezionych w sieci, drugi sam próbuje wypracować zobiektywizowane sposoby pomiaru komfortu.

https://www.cyclingabout.com/why-impossible-steel-frames-more-comfortable-than-aluminium/

https://www.cyclingabout.com/seatposts-overlooked-yet-critical-for-cycling-comfort/

https://www.cyclingabout.com/why-frame-stiffness-is-critical-in-understanding-ride-feel/

https://www.cyclingabout.com/frame-comfort-myth-scientific-look-hardtail-frame-compliance/

https://www.cyclingabout.com/vibration-testing-carbon-vs-titanium-gravel-bikes/

https://www.cyclingabout.com/vibration-testing-redshift-shockstop-suspension-seatpost-review/

https://www.cyclingabout.com/carbon-or-aluminium-handlebars-more-comfortable/

https://www.cyclingabout.com/vibration-test-how-much-comfort-do-you-get-from-supple-tires/

W telegraficznym skrócie, konkluzja z nich płynęła taka, że materiałem ramy to się przejmują szosowcy. Im grubsze opony władujesz, tym bardziej pomijalny się staje wpływ ramy na tłumienie drgań. W przynajmniej 80-90% wpływ na to ma objętość opon i to jak niskie ciśnienie będzie zastosowane. Większość z pozostałych 10-20% to głównie sztyca.

Podobnie też waga (a w zasadzie bezwładność) rzutuje na wszystko - na lekkim rowerze, gdy będziemy kręcić wokół komina wytrzęsie nas o wiele bardziej, niż jak rower dociążymy toną tobołów i ruszymy na wyprawę.

Świetny był jeszcze latający po sieci wywiad z projektantami od Kony (o materiałach ram od 11:15) i jednocześnie jednym z inżynierów zajmujących się projektowaniem rowerów.

 

Mechaniczne heble bym osobiście zostawił tym, którzy lubią co 1-2 jazdy poprawiać regulację i kompensować zużycie klocków, żeby cały czas dobrze hamowały. W hydraulice jednak dzieje się to samo, tylko od wielkiego dzwonu trzeba odpowietrzyć.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...