kotabuta Opublikowano 8 Kwietnia Udostępnij Opublikowano 8 Kwietnia Witam wszystkich serdecznie. Poszukuje roweru MTB, głównie do ujeżdżania Puszczy Kampinoskiej oraz do dojazdów do pracy na zimę. Mam też obecnie inny rower typu "szutrówka". W dobie rowerów z napędem 1x całkiem głupieje. Szukam sensownego roweru, ale z napędem 2x. W oko wpadły mi następujące modele Northec Cayon DR 2x10 https://roweryjablonna.com/products/northtec-cayon-dr-2x10 (3999 zł) Merida Big Nine 300 lite 2x10 https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/3204/bignine-300-lite-2223 (jest w sklepach za kwotę 3799zł) Cube Attention 29" 2024 2x11 https://allegro.pl/oferta/rower-mtb-cube-attention-swampgrey-black-rama-18-m-16171559403?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_content=high-asp&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_uzsd_sport_rowery_pla_ss_high_asp&ev_adgr=rowery_ss_high_asp&ev_campaign_id=22367594104&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwktO_BhBrEiwAV70jXoG7rVxtFsTEDORjUEL0P2JVbl9YoQKYuvJHyMjgyK1_VNzX8DDIAhoCE5YQAvD_BwE Orbea Onna 30 2x10 https://www.greenbike.pl/rower-gorski-orbea-onna-29-30-deore-2x10-licznik-gratis-p-8340.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwktO_BhBrEiwAV70jXsn2pJEkWysEamQOSrI7OVR59Sk97dAFSvmWMfLzGniS5T7vCGjK_BoCALcQAvD_BwE Nic innego mi nie wpadło w oko. Oczywiście jest wiele modeli z napędem 1x. Zastanawiałem się nawet chwilowo nad używanym Radon Jealous https://allegro.pl/oferta/rower-radon-jealous-29-rock-shox-deore-1-12-roz-18-stan-igla-17337081597 Mógłbym oczywiście kupić mtb z napędem 1x, bo mam obecnie rower z napędem 2x, ale martwi mnie to, że jeśli będę chciał zostawić jeden rower lub wziąć gdzieś dalej jeden rower to napęd 1x okaże się nie wystarczający. Czekam na opinię i porady. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 8 Kwietnia Udostępnij Opublikowano 8 Kwietnia Dziś akurat dyskutowaliśmy z moim młodym o wadach i zaletach napędu 1x. Jakieś pół roku temu zmieniłem napęd 2x11 w moim Specu Epicu na 1x11. Obecnie mam blat 34 i kasetę 11x46. Do moich potrzeb jest to w pełni wystarczające. Mój młody, wyczynowy kolarz szosowy, robił dziś trening na moim rowerze MTB po KPN. Pojechał trasę 50 km na której mam rekord średniej w pobliżu 20 km/h. On pojechał ponad 27 km/h. I narzekał że ten napęd mówiąc wprost jest do tylnej części ciała. Powstaje więc pytanie jaki mieć napęd żeby był uniwersalny i pod mocną nogę? Jak parę ładnych lat temu byłem w formie i jeździłem w ustawkach szosowych i MTB to miałem korbę 38x24 i kasetę 11x36. Taki napęd miał zarówno odpowiedni zakres jak i przełożenia pod jazdę z prędkością 40 km/h po szutrach. A jeździłem z tzw. lokalną koniną, która takie prędkości rozwijała. Miałem też korbę 36x22. I była chyba optymalna. Kumpel z którym jeżdżę po KPN ma taką. Na 22x36 wszędzie podjedziesz. Na 36x11 możesz mocno pocisnąć. Rower MTB jest też wykorzystywany przez nas czasem jako swego rodzaju gravel. Na ten rok kupiłem nawet do niego koła i opony do takiego zastosowania. No i tu pojawia się pewien problem. O ile do jazdy po lesie, niezbyt szybkiej, kadencja nie ma większego znaczenia, o tyle na asfalcie czy po szutrach, dla nas obu, przyzwyczajonych do szybkości i jeżdżących z dużą kadencją stopniowanie kasety ma istotne znaczenie. A kasety MTB stopniowanie mają beznadziejne i straszliwe "dziury w kasecie" i co drugą koronkę na najtwardszych przełożeniach. Więc zastanawiam się czy nie powrócić do napędu 2x. Tym bardziej że Shimano wypuściło też kasetę gravelową GRX 11x36 gdzie stopniowanie to: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32-36T W naszej kasecie 11x46 mamy już połamane zęby koronek aluminiowych. A tu znowu mamy 100% stal jak w kasetach 10-rzędowych 11x36. Zmiana wymagałaby zmiany manetek. Przerzutki XT i XTR które mam mogłby zostać. Chyba że znajdę kasetę 11x z odpowiednim stopniowaniem. Mam modułową korbę RaceFace Aeffect gdzie zmiana z 1x na 2x to 15 minut roboty. Co do samego roweru. Przez ostatnie lata miałem kilka. 26 cali to była tragedia i do niczego się nie nadawały. Pierwszy 29 cali to był szrot i zapomnieć. Potem był już aluminiowy Spec na Foxie i miksie XT i XTR. I tym jeździło się bardzo dobrze. Potem był Specialized Chisel Expert 2x i 1x, z dużo lepszą geometrią. Miałem oba. To były absolutnie zajebiste rowery. Więc jakbyś miał kupić używkę to Chisel Expert 2018 na Rebie bije na głowę wszystko co tu podlinkowałeś. I chętnie bym go kupił jeszcze raz. Natomiast nie wiem ile ważysz, ile masz lat i jak jeździsz. Mój kumpel po 50-tce, podobnie jak ja, ma Cube Attention SL z napędem 3x10 i jeździ nim wszędzie. Ale jest to bardzo specyficzny rower. Taki cross na kołach MTB. Z geometrią MTB ma mało wspólnego. Pozycja prawie jak na holenderce. Te Northtec to mają ramy totalny szrot. Ale czasem dobry osprzęt. Ta Orbea nic specjalnego ale da się żyć. Podobnie jak Merida Big Nine 300 Lite. Wchodzą w grę jeszcze Torpado Storm X7. X8, X9 z Media Expert i coś z Decathlonu typu Rockrider 720 Race. Ale te już bliżej 5k. Radon ma chociaż sztywne osie, przyzwoity napęd i niezłe koła. Tylko chyba spowalniacze zamiast hamulców. Edit: Merida ma bardzo dobrą ramę Big Nine Lite ze sztywną osią. Tylko z trochę muzealną geometrią. Pomyliłem modele. Odnośnik do komentarza
Greg29 Opublikowano 9 Kwietnia Udostępnij Opublikowano 9 Kwietnia Generalnie w obecnych czasach ciężko o dobry rower mtb z napędem 2xx. Wszystko niestety będzie miało jakieś braki, najczęściej brak sztywnych osi, zawsze słabe hamulce i przeważnie sprężynowy amor. Z linkowanych jedyny godny uwagi to Merida bo ma sztywne osie i powietrzny (choć podstawowy) amor. Choć przestarzałą geometrię, jak pisał Jacek. Możesz jeszcze popatrzeć na Focus Whistler 3.8, co prawda też nie ma sztywnych osi ale napęd 2x11 i powietrzny amor taki jak w Meridzie Odnośnik do komentarza
kotabuta Opublikowano 9 Kwietnia Autor Udostępnij Opublikowano 9 Kwietnia Dziękuje za komentarze. Generalnie ścigać się nie będę. Jazda raczej spokojna. Waga 60 kg, wzrost 172 cm. Indiany chyba odpadają ze względu na rozmiar. Na rynku jest właśnie kiepsko z dostępnością. Sztywne osie, lepiej mieć niż nie mieć, ale z mojego punktu widzenia nie wiem czy odczułbym różnicę. Co do Meridy to nie jest stricte sportowa geometria? Producent podaje u siebie na stronie, że to wyścigowa geometria. Oczywiście zawsze można odwrócić mostek. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 9 Kwietnia Udostępnij Opublikowano 9 Kwietnia Co do korb to dyskusja skłoniła mnie do pogrzebania w specyfikacji i okazało się że moja korba RaceFace Aeefect umożliwia założenie kombinacji 36x24 i 38x24. Przy 172 wzrostu odpowiednim rozmiarem jest rama 17,5 cala. Co do geometrii to nie demonizujmy. Ktoś kto ma w miarę normalną wagę i kręgosłup we w miarę normalnym stanie jest w stanie jeździć na każdej geometrii MTB. Co do porównania geo to wygląda to np. tak: Najważniejsze parametry to reach czyli jak długi jest rower, stack czyli jak wysoki jest, head angle czyli kąt głowki i seat angle czyli kąt rury podsiodłowej. Ta Merida dużo się od mojego Epica z 2017 nie różni. Do jazdy po równinach będzie dobra. Jak widać karbonowy Cube, który uważam za wyśmienity rower do amatorskiej jazdy po równinach jest znacznie krótszy. A ich Attention jest jeszcze wyższy co powoduje krótszy dosięg do kierownicy i bardziej wyprostowaną pozycję. Im wyższy kąt rury sterowej tym lepiej się podjeżdża i jedzie po płaskim i tym gorzej zjeżdża. Krótkie tylne widełki to większa zwrotność. Czyli Attention jest wysoki i niezwrotny. Dobre do rekreacji i jazdy po szutrach. Ale gorsze do jazdy terenowej. Odnośnik do komentarza
Szwedacz Opublikowano Środa o 15:42 Udostępnij Opublikowano Środa o 15:42 Na miasto i wokółwarszawskie wydmy wiele nie potrzeba, umówmy się. Jakikolwiek dropper się przydaje na fajniejszych singlach, kąt główki robi różnicę jedynie jak będziemy specjalnie szukać stromych ścianek (najczęściej w starych fosach fortów) i jedynie, żeby kąt podsiodłowej zbyt nie przeszkadzał na dłuższych wycieczkach. Tubeless i w miarę szerokie (ale szybkie) opony to podstawa na niekończących się piaskownicach (jak się mają nowe Peyotte do Race Kingów?). Ani prowadnicy łańcucha, ani bashguarda raczej nie wykorzystamy, więc główne zalety 1x przestają być zaletami. Stopniowanie i przełożenia trzeba sobie zawsze przeliczyć: https://mike-sherman.github.io/shift/, żeby potem nie było niespodzianek, że nie ma różnicy między 2x10, a 1x12 w dostępnych przełożeniach. Jeszcze te 2 lata wstecz było trochę rowerów na wyprzedażach, składanych z 2x11 z kasetą 11-42, które dawały zakres nieco większy niż obecne 1x12, a przy tym były nieco gęściej zestopniowane. Teraz chyba jedynie zostaje kombinować coś z rowerami, które mają opcję zamontowania przedniej przerzutki i wymieniać wszystko - pytanie tylko czy jest to gra warta świeczki? Z 1x da się żyć jeśli z tyłu siedzi 12s 10-51, tak jak Jacek pisze, na ostatnich 3? zębatkach strasznie czuć te skoki po ~20% (na 11s z takim zakresem jeszcze gorzej musi być) i na asfaltach, pod wiatr pojawiają się wyraźne dziury, gdzie albo lecimy straszny młynek, albo idzie za ciężko (więc trzeba ciut zwolnić i jechać na tym miększym), ale póki jeździmy faktycznie rekreacyjnie-rekreacyjnie to wydaje się to do przeżycia. Odnośnik do komentarza
kotabuta Opublikowano Środa o 16:40 Autor Udostępnij Opublikowano Środa o 16:40 W niektórych modelach nie ma możliwości montażu przedniej przerzutki. Natomiast wolałbym mieć na wstępie napęd dwurzędowy. Dziękuje jajacek za konkretne odpowiedzi. Utwierdza mnie to w przekonaniu, że jednak nie pójdę na trendami i wybiorę napęd 2xx. Pewnie 1x dałbym radę, ale wolę mieć ewentualnie możliwość w przyszłości zmianę napędu na 1x niż w drugą stronę. Wybór jest ograniczony, natomiast albo będę szukał czegoś w używkach albo zostają nowa Merida lub Orbea. Pytanie czy w moim przypadku jest sens powietrznego amortyzatora. Czy przy tej wadze amor w Meridzie 300 lite lub Orbei będzie działał lepiej niż sprężynowy? Odnośnik do komentarza
Szwedacz Opublikowano Środa o 17:03 Udostępnij Opublikowano Środa o 17:03 Zdecydowanie. Powietrzny sobie napompujesz / poprosisz w serwisie pod swoją wagę. W wygodzie jazdy po wertepach będzie odczuwalna przepaść. Odnośnik do komentarza
kotabuta Opublikowano Środa o 18:57 Autor Udostępnij Opublikowano Środa o 18:57 Na stronie Decathlon znalazłem jeszcze "nasze" Romety, a konkretnie Romet Mustang M7 z napędem 2x11 ROMET MUSTANG M7 2023 https://www.decathlon.pl/p/mp/romet/rower-gorski-romet-mustang-m7-2023/_/R-p-2e3d678f-7cf1-4743-baf3-59785196011f?mc=2e3d678f-7cf1-4743-baf3-59785196011f_c4&c=Biały&snrai_campaign=XbkGsUnEbGSn&snrai_id=b6c7f8fb-05bb-4f08-945c-00853172471b tutaj na zdjęciach jest amor Rockshox, ale w opisie nie ma żadnej informacji. Na stronie producenta jest info, że siedzi tam Rock Shox FS Recon Silver TK 100 mm lub https://www.decathlon.pl/p/rower-gorski-romet-mustang-m7/_/R-p-X8971804 Mamy tam do czynienia z Suntour XCR 32 COIL 15/110, 100mm. Czy w tej cenie są warte uwagi czy jednak skupić się na Meridzie Big Nine 300 lite. Zaznaczę, że na Meridzie jeździłem co prawda był to model wyższy. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Środa o 19:08 Udostępnij Opublikowano Środa o 19:08 Suntour XCR Coil to jest śmieć udający amortyzator. Do niczego to się nie nadaje. Jedyny amortyzator sprężynowo-olejowy, ktory miał sen i go od dawna nie widzę to RockShox Recon Coil. Rower MTB nie mający amortyzatora przestaje być rowerem MTB. Recon Silver TK SoloAir da się żyć. Kolega ma taki w Cube Attention SL i mu wystarcza. Tu masz bardzo fajny rower jak za tę cenę: Radon JEALOUS AL 8.0 kaufen | Bike-Discount Odnośnik do komentarza
kotabuta Opublikowano Sobota o 20:40 Autor Udostępnij Opublikowano Sobota o 20:40 Z zakupem chyba wstrzyma się do jesieni. Rower mtb oprócz Puszczy Kampinoskiej używałbym do dojazdów do pracy na jesień i zimą właśnie. Zastanawiam się też nad zakupem drugiego kompletu kół do gravela, który pomieści opony 50 mm. Czy ktoś ma doświadczenie w jeździe po lasach na gravelu? Oczywiście rozchodzi się o drogi po szlakach turystycznych. Jak bardzo telepie? 🙂 Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Sobota o 21:05 Udostępnij Opublikowano Sobota o 21:05 Z mojego doswiadczenia 42 mm nie nadaje sie w zaden trudniejszy teren. Na korzeniach w KPN jest dramat. Na bruku na Starowce tez. 2 cale pewnie by zrobilo robote. Odnośnik do komentarza
Greg29 Opublikowano Sobota o 21:59 Udostępnij Opublikowano Sobota o 21:59 Na 45c też jest niekomfortowo - ostatnio dla odmiany wybrałem się grawelem do lasu i stwierdziłem, że to nie ma sensu Odnośnik do komentarza
ram Opublikowano Niedziela o 20:37 Udostępnij Opublikowano Niedziela o 20:37 W dniu 8.04.2025 o 22:32, kotabuta napisał(a): Witam wszystkich serdecznie. Poszukuje roweru MTB, głównie do ujeżdżania Puszczy Kampinoskiej oraz do dojazdów do pracy na zimę. Mam też obecnie inny rower typu "szutrówka". W dobie rowerów z napędem 1x całkiem głupieje. Szukam sensownego roweru, ale z napędem 2x. W oko wpadły mi następujące modele Northec Cayon DR 2x10 https://roweryjablonna.com/products/northtec-cayon-dr-2x10 (3999 zł) Merida Big Nine 300 lite 2x10 https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/3204/bignine-300-lite-2223 (jest w sklepach za kwotę 3799zł) Cube Attention 29" 2024 2x11 https://allegro.pl/oferta/rower-mtb-cube-attention-swampgrey-black-rama-18-m-16171559403?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_content=high-asp&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_uzsd_sport_rowery_pla_ss_high_asp&ev_adgr=rowery_ss_high_asp&ev_campaign_id=22367594104&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwktO_BhBrEiwAV70jXoG7rVxtFsTEDORjUEL0P2JVbl9YoQKYuvJHyMjgyK1_VNzX8DDIAhoCE5YQAvD_BwE Orbea Onna 30 2x10 https://www.greenbike.pl/rower-gorski-orbea-onna-29-30-deore-2x10-licznik-gratis-p-8340.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwktO_BhBrEiwAV70jXsn2pJEkWysEamQOSrI7OVR59Sk97dAFSvmWMfLzGniS5T7vCGjK_BoCALcQAvD_BwE Nic innego mi nie wpadło w oko. Oczywiście jest wiele modeli z napędem 1x. Zastanawiałem się nawet chwilowo nad używanym Radon Jealous https://allegro.pl/oferta/rower-radon-jealous-29-rock-shox-deore-1-12-roz-18-stan-igla-17337081597 Mógłbym oczywiście kupić mtb z napędem 1x, bo mam obecnie rower z napędem 2x, ale martwi mnie to, że jeśli będę chciał zostawić jeden rower lub wziąć gdzieś dalej jeden rower to napęd 1x okaże się nie wystarczający. Czekam na opinię i porady. Wszystko to szambo. Jedynie Canyon z uwagi na taperoeaną główkę i powiedzmy powietrzny amortyzator przykuwa uwagę na 4 sek. Rada: upno używki na olx z kimś, kto ogarnia temat. Odnośnik do komentarza
kotabuta Opublikowano Niedziela o 21:29 Autor Udostępnij Opublikowano Niedziela o 21:29 Naprawdę? Wszystko do śmieci? To chodzi o rower do jazdy rekreacyjnej, trochę średniej klasy, ale nadal budżetowy rower. Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się