Skocz do zawartości

Rower MTB do 3500zł


Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

prośba o pomoc w wyborze roweru MTB do 3500zł. Wiem, że jest to trochę za mały budżet do moich oczekiwań gdyż szukam  roweru aby poszaleć po ścieżkach leśnych.

Jestem bardzo szczupły, przy 175cm ważę 60kg. Myślę o ramie w rozmiarze 16-17,5". Zależy mi żeby miał jak najbardziej "agresywną" geometrię ramy, taką jak w Trek Marlin 4. Wiem, że nie jest to najodpowiedniejsza pozycja gdy jadę po bułki po ścieżce rowerowej, ale na takiej ramie dobrze mi się jeździ po lesie, a nawet jadąc po prostej lubię pozycję bardziej wyprostowaną. (Zresztą po bułki mam wciąż w użyciu 22 letniego Scotta MX4 Voltage :))

Już prawie kupiłem Treka Marlin 4 rozmiar M, po przymiarce w sklepie stacjonarnym, ale wróciłem do domu i poczytałem opinie, że to nie jest dobry wybór. Mi nie zależy na logu, marce czy kolorze. W tym budżecie chciałbym znaleźć coś możliwie najlżejszego i najlepszym stosunkiem cena/jakość

Odnośnik do komentarza

Ok, rozumiem, źle opisałem o co mi chodzi. Na pewno nie chodzi o rower do dirtu/streetu i jazdę na 14 calowej ramie z siodełkiem tuż nad kołem. Chodzi o ramę z odrobinę krótszą rurą podsiodłową, ale siodełko będzie oczywiście wyżej. Najlepiej widać na zdjęciach wspomnianego Treka Marlin 4:

https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-górskie/rowery-cross-country/marlin/marlin-4-gen-2/p/29759/

 

Odnośnik do komentarza
9 minut temu, Szwedacz napisał(a):

Może autorowi chodzi o coś w deseń trailówki z wypłaszczonym kątem główki, ale bez ściganckiego wyciągnięcia pozycji?

Pewnie masz rację 🙂

Marlin gen3 ma główkę 66.5st i podsiodłową 74.3st. 

 

Jest Merida Big Trail z kątem główki 66.5, ale podsiodłowa ma kąt 75.5 (taki kąt podsiodłowej powoduje, że rower dobrze podjeżdża, ale duża część ciężaru ciała idzie na ręce)

Plus Meridy jest taki, że rama ma sztywną oś i sukcesywnie można ten rower upgrejdować.

Osprzęt jest marny w porównaniu do np Rockridera Race 700, który jest w podobnej cenie (tu chyba stosunek cena/jakość jest nie do pobicia)

 

https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/4096/bigtrail-200

https://www.decathlon.pl/p/rower-gorski-mtb-rockrider-xc-100-29-deore-1x11/_/R-p-330066

 

Orbea Laufey - ponad budżet

Rose Bonero - ponad budżet i jeszcze bardziej radykalne kąty

 

Większość hardtaili ma aktualnie okolice 68st.

 

Odnośnik do komentarza
42 minuty temu, dragonek napisał(a):

Ok, rozumiem, źle opisałem o co mi chodzi. Na pewno nie chodzi o rower do dirtu/streetu i jazdę na 14 calowej ramie z siodełkiem tuż nad kołem. Chodzi o ramę z odrobinę krótszą rurą podsiodłową, ale siodełko będzie oczywiście wyżej. Najlepiej widać na zdjęciach wspomnianego Treka Marlin 4:

https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-górskie/rowery-cross-country/marlin/marlin-4-gen-2/p/29759/

 

Zwróć uwagę na generacje Marlinów: gen2 kąt główki 69.5st

 

Jak kupisz rozmiar M (np ja mam 175cm wzrostu i jeżdżę na M-kach) to zazwyczaj rura podsiodłowa ma 400-430mm - będziesz miał efekt jak na zdjęciu (zależy to jeszcze od tego jaki masz przekrok)

IMG_0304.JPG

Odnośnik do komentarza
Dziękuje za pomoc. Tak, chodzi mi o to, aby ta rura podsiodłowa była krótsza, ale nie aż tak jak przedstawiony na zdjęciu Specialized. On wygląda jak rower do szaleństw na szlaku: koła 27,5, grube opony, rama chyba 15 cali. Coś ala seria Roscoe Treka. W sklepie Treka przymierzałem najtańszego Marlina 4, nie wiem szczerze jakiej był generacji. Rozmiar M. Chyba nie miał aż tak krótkiej rury podsiodłowej, pod takim kątem, żeby wyglądał jak Specialized powyżej, ale mogę się mylić. Cenna uwaga, dziękuje, bo takiego efektu jak na wyżej pokazanym zdjęciu to oczywiście nie chcę. Jednakże wydaje mi się, że w rowerach MTB/XC na trasy po ścieżkach leśnych, zjeżdżanie, podjeżdzanie, rama o takiej bardziej "ściętej" geometrii jak w Marlinach Treka, czy Meridzie Big Trail daje lepsze panowanie nad rowerem, wchodzenie w zakręty a zjeżdżając można np. siodełko trochę obniżyć.
 
Rozumiem, że zarówno Merida jak i Rockrider XC 100 będą lepszą propozycją niż Trek Marlin 4/5/6?
Merida i Trek ważą 14,5k. W specyfikacji Rockridera, piszą, że rama waży 1500g w wersji S a cały rower w wersji M 12,3 kg. Coś mi się tu nie zgadza, więc przesłałem zapytanie do sklepu 🙂 Jeśli Rockrider z pedałami zamykał by się poniżej 13kg to byłoby idealnie! I jeszcze dużo lepszy osprzęt niż w Meridzie (Manitou amortyzator, napęd Deore). Szkoda, że chwilowo jest niedostępny, choć rozumiem, że poza promocją kosztuje 4,5k czyli poza moim budżetem.
PS: Pytanie laika: co oznacza sztywna oś?
Odnośnik do komentarza
42 minuty temu, dragonek napisał(a):

PS: Pytanie laika: co oznacza sztywna oś?

W praktyce sztywne osie dają ten efekt, że zdjęte i zamontowane koło zawsze ląduje z takim samym ustawieniem i nie trzeba regulować ocierających tarcz hamulcowych. Jest to ważne, gdy często zdejmujesz koło (koła), np. do zapakowania roweru do auta. Ja np. wrzucam rowery do budy pickupa i muszę zdejmować przednie koła, bo na wysokość rowery mi się nie mieszczą. 
Nadto (może koledzy mnie uzupełnią, bo nie jestem mechanikiem) sztywne osie, jak sama nazwa wskazuje, są bardziej sztywne niż inne systemy mocowania kół w rowerach, co skutkuje zwiększoną odpornością roweru na przeciążenia (ważne, gdy rowerzysta ma dużą wagę i/lub wozi się ciężkie bagaże). Ponoć standard budowy rowerów z zastosowaniem sztywnych osi wchodzi coraz bardziej na rynek i wypiera poprzednie rozwiązania i chyba niebawem będzie całkowicie dominował, do czasu zużycia starych zapasów rowerów (takie tezy gdzieś czytałem na tym forum, nie pamiętam kto tak twierdził). 

Odnośnik do komentarza

Dziękuje za szczegółowe wyjaśnienia. Tak, koła planuje często w rowerze demontować gdy będę pakował go do samochodu.

@Pepe75

Teraz rozumiem, to Twoja M-Ka 🙂 Myślałem, że to zdjęcie znalezione w sieci🫣  Masz rację, przymierzany przeze mnie Marlin Treka będzie wyglądał bardzo podobnie. Na swoje usprawiedliwienie: w sklepie zawsze wygląda coś inaczej niż przed komputerem i nie patrzyłem na niego z dalszej odległości tylko z bliska. 

Zmierzyłem mój obecny rower (Scott MX4 Voltage, 17,5" z 2002 roku) o geometrii nie "ścieżkowej" i tylna rura podsiodłowa ma 440mm. Siodełko mam tylko trochę podniesione w górę (a chciałbym mieć niżej, ale muszę wymienić najpierw sztycę na inną, bo niżej się już nie da go opuścić) a by mi było wygodnie wsiadać i zsiadać.

1121724232650954(1).jpg

Edytowane przez dragonek
literówka
Odnośnik do komentarza

Nie wiem jakie są teraz przeceny na Bonero. Przed sezonem / na samym początku dało się dwójkę tylko nieco ponad zadanym budżetem dorwać.

Roscoe 8-9 nawet na promocjach u nas były prawie 2x droższe. Laufey może być przeceniony, jeśli jeszcze się gdzieś ostały niedobitki z '22-'23 na poprzedniej ramie (bez schowka, minimalnie mniej wypłaszczona geometria). Stoic 4? Specka prawie 1:1 jak Bonero, tylko odpada tylny bagażnik i trochę mniej standardowe heble ma (SRAMy na olej mineralny z innymi gwintami niż reszta SRAMów i Shimano?). Znajomy ostatnio wspominał coś o składaniu zniżki z dodatkowym kuponem na 500zł, który można było złapać w sieci od ludzi, którzy ostatnio rower od nich kupili. Swego czasu w sieci jeszcze ludzie polecali Radon Craggera 7/8. San Quentiny na 29 pomijam, skoro rower ma nie przypominać dirtówki.

Tylko żaden z nich to nie jest XC. Można wrzucić do nich opony, które lżej się toczą i mieć wygodnego wszędołaza, który jednocześnie nie zamienia płaskich odcinków w wymagający trening kardio, ale to nigdy nie będzie ścigancki XC do walki o KOMy i na wyścigi.

 

Z taką geometrią się odczuwalnie inaczej jeździ, ale nie mówiłbym np, że lepiej lub gorzej bierze się zakręty. Inaczej. Zwiększony rozstaw osi daje więcej pola do przesuwania się względem roweru, więc pozwala na jazdę po stromszych trasach zanim będzie nam grozić przelot za rower albo przez kierownicę. Stroma rura podsiodłowa ułatwia podjeżdżanie pedałując w siodle. Natomiast siłą rzeczy, dłuższym rowerem ciężej zjeżdżać po naprawdę ciasnych zakosach, jak na zdjęciu niżej:

image.thumb.png.7443bd5523c64da9e92c7e31443410ec.png

Odnośnik do komentarza
5 godzin temu, APZ napisał(a):

A co to ten "boost" - proszę o wyjaśnienie, w prostych słowach. Dzięki. 
Że jest przystosowanie do tarcz hamulcowych? Nie wiem...

 

Boost ma szersze piasty i kołnierze do których mocuje się szprychy: tył 6mm - 148mm zamiast 142mm, przód 10mm - 110mm zamiast 100mm

Odnośnik do komentarza
4 godziny temu, dragonek napisał(a):

Siodełko mam tylko trochę podniesione w górę (a chciałbym mieć niżej, ale muszę wymienić najpierw sztycę na inną, bo niżej się już nie da go opuścić) a by mi było wygodnie wsiadać i zsiadać.

1121724232650954(1).jpg

Wysokość siodełka powinieneś raczej dopasować do przekroku nie wygody wsiadania 😉 

Opcjonalnie do niektórych ram można założyć opuszczaną sztycę - na trudnych zjazdach i postoju możesz obniżyć siodełko

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...