Bartek007 Opublikowano 28 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca W dniu 27.06.2024 o 10:30, Oskarr napisał(a): @fakinsziet jeśli robisz 20kkm rocznie to możesz się obawiać, że raz w roku poświęcisz 10 minut na wymianę stalowej tarczy z przodu 🙂 Mam napęd 1x12 GX w rowerze mtb, zębatka z przodu 32 t, ale wersja aluminiowa pod wyścigi, po 10kkm w warunkach wyścigowych XCM jeszcze działa, stal jest jeszcze bardziej wytrzymała. Najszybciej mi się zużywają kółka od tylnej przerzutki, mój GX pracuje już bardziej jak NX albo SX, ale sezon na starym napędzie powinienem jeszcze dociągnąć. W napędzie 1x12 można już rozważyć rotowanie łańcuchów, co drastycznie wydłuża ilość km, które zrobimy na jednej kasecie. W deore, gdzie są stosunkowo tanie kasety można to olać, w GX przy cenie kasety w okolicy 700 zł można już się bawić. Kupując kasetę, kupuję 4 łańcuchy, co 500-1000 km wsadzam najkrótszy łańcuch (najmniej rozciągnięty), kaseta w ten sposób wytrzymuje do zajechania z 15 kkm. Wtedy po 15kkm najlepiej wymienić cały napęd: kaseta + 4 łańcuchy + zębatka z przodu + kółka przerzutki. @Bartek007 Ciężko wybrać co jest lepsze, czy prosty w obsłudze napęd 1x12 czy 3x9-3x10 albo 2x10. Napędy 2x i 3x są tańsze w eksploatacji, mają tańsze kasety i łańcuchy. Sporo osób trenujących na rowerach ma MTB 1x12 do ścigania a treningi robi na szosie 2x11 albo nawet 3x9. Napędy 2x i 3x mają mniejszy wykrzyż - nie ma to znaczenia przy ściganiu albo krótkich ściankach, ale jak jedziesz turystycznie i masz do podjechania górkę 1000 metrów przewyższenia, to zaczyna Ci robić, czy Twój napęd na wykrzyży traci 5% mocy. Przy krótkich górkach albo przy jeżdżeniu po płaskich odcinkach najniższe biegi w napędach 1x są praktycznie nieużywane. Przy długiej jeździe w napędach 1x12 przeszkadza trochę zestopniowanie biegów, mając napęd 3x9 albo 3x10 albo 2x10 masz mniejsze skoki między kolejnymi biegami. Ja często jadąc na mtb mam problem, bo na jednym biegu jest za lekko a na drugim za twardo (optymalnie się jedzie na pewnej kadencji, u mnie koło 88 rpm, na 10 biegu mam na mtb 27 a na 11 biegu przy tej samej kadencji już 33, na 12 biegu 40 km/h. Muszę więc wybrać, czy chcę jechać w okolicy 28 czy w okolicy 33 km/h. W napędzie 1x12 albo niedopedałujemy na zjeździe, przy prędkościach powyżej 50km/h na mtb muszę przestać pedałować a na crosie 3x9 mogę jeszcze dobić sprintem do 60 km/h - jest to głupie, ale daje satysfakcję, jeśli mamy dopedałować na zjeździe w napędzie 1x12 to będziemy umierali na podjazdach w górach, albo jeśli jeździmy turystycznie i np. ciągniemy przyczepę. Kiedyś mtb było wolne na asfalcie, bardzo rozwinęły się opony i technologia, obecnie masz opony bezdętkowe w mtb, z mieszankami z promów kosmicznych i łez jednorożców, te opony są cholernie drogie (200+ za sztukę), ale są cholernie szybkie. Do tego są cholernie lekkie. Wyścigowy continental race king zalany mlekiem waży mniej niż 700 gramów, 10 lat temu porównywalna opona z dętką ważyła ponad kilogram. Mocno do góry poszły też amortyzatory, to w mtb idzie najwięsza kasa na rozwój amortyzatorów i taka reba powietrzna ze skokiem 100 mm waży jakieś 1600 gramów, dla porównania paragon z pathlite waży 1900 gramów, pomimo mniejszego skoku, gorszego działania i mniejszej sztywności. Do roweru mtb możesz wrzucić lemondkę i opony semi slick, te rowery mogą mieć sztywną, dopracowaną ramę (np. wersje karbonowe) albo ramy nastawione na wygodę (np. spec chisel). Weźmy np porównajmy tego pathlite 7 do exceeda CF4: https://www.canyon.com/pl-pl/rowery-gorskie/rowery-cross-country/exceed/exceed-cf/exceed-cf-4/3833.html?dwvar_3833_pv_rahmenfarbe=M076_P11 Exceed pomimo opon, które ważą 0,5 kg komplet więcej, waży 400 gramów więcej niż pathlite. Exceed 4 ma super ciężki amortyzator, jeśli dorzucimy do Exceeda 6 mamy super foxa i rower ważący 2 kg mniej niż cross, wrzucając opony semislick spokojnie dojdziemy do 10 kg, więc taki rower będzie szybciej przyspieszał. Mój mtb jest szybszy niż cross, którego mam w mieszkaniu. Crossem jeżdżę jak muszę coś służbowo załatwić, jak ukradną spod sklepu to mniej szkoda 😄 Temat i wybór jest na tyle ciężki, że mając 2 mtb, szosę race, szosę endurance, crossa, elektryka, fulla, miałem jeszcze przełaja i fitnessa. Teraz się zastanawiam nad zakupem gravela, bo nie wiem co w moim przypadku będzie uniwersalnym rowerem 🙂 Czyli sugerujesz @Oskarr np. https://www.canyon.com/pl-pl/rowery-gorskie/rowery-cross-country/exceed/exceed-cf/exceed-cf-6/3436.html?dwvar_3436_pv_rahmenfarbe=M076_P10 (i generalnie Exceedy) jako dobrą alternatywę dla Pathlite'a i innych crossów? Bo tam mogę sobie zmienić opony na nieco bardziej szosowe i pozycja będzie porównywalnie wygodna? Ew. Chisele Speca? Odnośnik do komentarza
Bartek007 Opublikowano 28 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 19 godzin temu, Pepe75 napisał(a): Sorki, nie wiem dlaczego zdjęcia są bokiem 😞 u mnie na ekranie są normalnie. W sumie nie odpowiedziałeś mi na wcześniejsze pytanie: "Natomiast, jeżeli X 5.0 ma być Twoim jedynym rowerem i planujesz używać go do wszystkiego - np pojechać do sklepu na zakupy to pytanie czy zostawisz go pod sklepem na jakiś czas (zapiętego oczywiście) ?" Dla mnie byłby to jeden z czynników wyboru Chodzi Ci o to, że taki rower tak rzuca się w oczy, że ryzyko kradzieży jest bardzo wysokie? Znowu głupie pytanie - zapinanie dobrych rowerów w miastach pod sklepami nie bardzo przed tym chroni? Rowery się tak kradnie na potęgę? Odnośnik do komentarza
Bartek007 Opublikowano 28 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 19 godzin temu, Pepe75 napisał(a): @Bartek007 Napisałeś wcześniej, że masz 186 wzrostu i 82cm przekrok - coś mi nie pasuje przekrok. Ja mam 175 i 84. Czy na pewno dobrze zmierzyłeś ? dla 186cm wzrostu rozmiar: Wg strony Cube - 59 (przekrok ramy 831mm) Wg strony Speca - XL (przekrok ramy 848mm) Różnice w pozycji będą bardzo znaczące, ze względu na parametr stack Sirrus - 680mm (z tym, że w ten wymiar wliczony jest furureshock - porównując do innych rowerów byłoby np 650-660mm stack + podkładki pod mostkiem 20-30mm) Nulane - 611mm Różnica 40-50mm https://bikeinsights.com/compare?geometries=5eb582a06bcfec0017d19f4d,658e72195cb90f0020d97b04, Masz rację - mam 186 i przekrok 89 cm (wczoraj w sklepie zmierzyłem) Różnice w pozycji - czyli, że na Sirrusie będę istotnie bardziej wyprostowany = wygodniej? Odnośnik do komentarza
Oskarr Opublikowano 28 Czerwca Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 20 minut temu, Bartek007 napisał(a): Czyli sugerujesz @Oskarr np. https://www.canyon.com/pl-pl/rowery-gorskie/rowery-cross-country/exceed/exceed-cf/exceed-cf-6/3436.html?dwvar_3436_pv_rahmenfarbe=M076_P10 (i generalnie Exceedy) jako dobrą alternatywę dla Pathlite'a i innych crossów? Bo tam mogę sobie zmienić opony na nieco bardziej szosowe i pozycja będzie porównywalnie wygodna? Pozycja będzie trochę bardziej sportowa, Sirrius jest krtószy i wyższy, będzie więc bardziej prosto, w takim exceedzie można się zbliżyć do sirriusa wrzucając krótszy i wyższy mostek, ale wydaje mi się, dalej z 1 cm będzie różnicy. Sirrius jest 4-5 cm krótszy i 6 cm niższy. wsadzając krótki, 5 cm mostek z dużym wzniosem uzyskamy kierownicę jakieś 2-3 cm niżej niż w sirriusie. Ale moim zdaniem prędkości będą porównywalne a komfort w amortyzacji będzie nieporównywalnie wyższy w Exceedzie. Spec chisel będzie wolniejszy niż exceed, ale będzie jeszcze bardziej wygodny od strony amortyzowania drgań i dziur. Rowery mtb są szybkie pomimo zastosowania szerokich opon. Szerokość opony nie wpływa na opory toczenia, wpływa na ciężar. Opona szosowa 25 c wazy 250 gramów, opona mtb 2,4" czyli 57 c waży 800 gramów. Tą masę później odczuwamy przy przyspieszeniu. Optymalne do tego co chcesz Ty w rowerze są race kingi, albo połączenie race kinga na przód z schwalbe hurricanem na tył w rozmiarach 2,1 - 2,2, będzie cholernie szybko i wygodnie na wszelkich nierównościach, na szutrach takie zestawienie zmiażdży każdy rower szosowy i crossowy i w mojej opinii będzie najbardziej uniwersalnym rowerem. Ale często słyszę opinię, że gravele są bardziej uniwersalne, będę miał na ten temat zdanie za tydzień, bo w poniedziałek ma wyruszyć w podróż do mnie nowy gravel. 2 ostatnie dni robiłem testy ftp i vo2 max na rowerze mtb. VO2 max wyszło mi 365 watów przez 5 minut ze średnią na mtb 39,5 km/h, przy teście FTP wyszło 35 km/h przy średniej 300 watów. Przy rozpedałowaniu na 180 watów średnia na mtb 27 km/h. To nie są wolne i zamulające rowery. Ja mam rower mtb klasy tego exceeda. Na szosie sprawdzę za tydzień na tych samych odcinkach, jak będzie ładna pogoda, aby porównać ile tracę do szosy race na wyścigowym mtb. A, jeszcze jedna rzecz, jak mam rower crossowy do jazdy po mieście, na nim nie da się fajnie przyspieszyć. Rower jest za krótki i za wysoko ma kierownicę, więc sprint zamiast robić przechylając się do przodu to groteskowo stajesz do góry. No nie działa to, więc nawet jakby mój cross był z karbonu i był super sztywny, to z taką geometrią (sirius też taką ma), po prostu nie da się fajnie ruszyć spod świateł. Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano 28 Czerwca Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 20 minut temu, Bartek007 napisał(a): Czyli sugerujesz @Oskarr np. https://www.canyon.com/pl-pl/rowery-gorskie/rowery-cross-country/exceed/exceed-cf/exceed-cf-6/3436.html?dwvar_3436_pv_rahmenfarbe=M076_P10 (i generalnie Exceedy) jako dobrą alternatywę dla Pathlite'a i innych crossów? Bo tam mogę sobie zmienić opony na nieco bardziej szosowe i pozycja będzie porównywalnie wygodna? Ew. Chisele Speca? Kąt rury podsiodłowej w Exceed to 75st. W Nulane jest kąt 73st, w Sirrusie 73,5st. Przy przekroku 89cm x współczynnik 0,883 = wysokość siodełka 78,5cm. To daje około 13mm przesunięcie siodełka do przodu na każdy 1 stopień. Przesunięcie siodełka do przodu jest dobre przy podjeżdżaniu i ułatwia też szybkie przechodzenie z pozycji siedzącej do stojącej. Natomiast przenosi ciężar ciała do przodu, na ręce. Moim zdaniem w rowerze do ścigania lub intensywnej jazdy po górach będzie to dobra geometria. W rowerze do dłuższych wycieczek niekoniecznie. Dla porównania Chisel ma 74st 42 minuty temu, Bartek007 napisał(a): Chodzi Ci o to, że taki rower tak rzuca się w oczy, że ryzyko kradzieży jest bardzo wysokie? Znowu głupie pytanie - zapinanie dobrych rowerów w miastach pod sklepami nie bardzo przed tym chroni? Rowery się tak kradnie na potęgę? Wydaje mi się, że znane marki to większe ryzyko kradzieży, a dwa kradzież droższego roweru jednak bardziej boli. Przed akumulatorową szlifierką mało co ochroni, a na Fejsbuku co chwilę ktoś wrzuca zdjęcie roweru który mu ukradli 😞 Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano 28 Czerwca Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca @Oskarr uważasz, że Exceed jest szybszy od Chisela ze względu na sztywność ramy czy geometrię ? @Bartek007 mylę, że bez jazd próbnych nie dowiesz się jaki rower będzie dla Ciebie najlepszy 😉 Odnośnik do komentarza
Oskarr Opublikowano 28 Czerwca Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 6 minut temu, Pepe75 napisał(a): @Oskarr uważasz, że Exceed jest szybszy od Chisela ze względu na sztywność ramy czy geometrię ? Będzie szybszy ze względu na lepszą, sztywniejszą ramę, sztywniejszy amor, sztywniejsze koła I wagę 2 kg lżejszą. Przesunięcie siodełka do przodu też doda parę watow. W miescie chroni nas u lock. Nie słyszałem abg ktoś użył szlifierki kątowej na rower który stał przed sklepem. Szlifierki używa się do kradzieży zaplanowanych. Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano 28 Czerwca Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 12 minut temu, Oskarr napisał(a): Będzie szybszy ze względu na lepszą, sztywniejszą ramę, sztywniejszy amor, sztywniejsze koła I wagę 2 kg lżejszą. Przesunięcie siodełka do przodu też doda parę watow. W miescie chroni nas u lock. Nie słyszałem abg ktoś użył szlifierki kątowej na rower który stał przed sklepem. Szlifierki używa się do kradzieży zaplanowanych. Mojego Chisela odchudziłem ~2kg. Z tym, że nie mam porównania jak się jeździ na fabrycznym secie, bo fabryczne części chciałem sprzedać jako nowe. Siodełko wolę jednak bardziej turystycznie - ciut w tył 😉 Może masz rację z tą szlifierką. Jak miałem stalowego niedrogiego gravela to zapinałem małym ulockiem pod sklepem, Speca nie będę ryzykował. Jestem ciekaw jak ocenisz gravela... Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 28 Czerwca Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca Jeśli chodzi o kradzieże to z mojego otoczenia w którym mam też byłych kurierów rowerowych, nikomu nie ukradziono roweru zapiętego u-lockiem. Mój młody parkował swój rower pod szkołą bliżej centrum w pijackiej okolic (stara Wola) i zapinał OnGuard Pitbullem. U-lock miał ślady wielokrotnych ataków i nic. Natomiast wsród znajomych parę rowerów zapiętych łańcuchami odjechało. Były to głównie łańcuchy Abusa i Kryptonite, gdzie jak sądzę, w tańszych modelach użyto stali nędznej jakości. Z tym że te zapinane łańcuchem nie wyjechały na mieście tylko z klatek schodowych, gdzie złodziej przychodził wiedząc co chce ukraść. No i kiedyś pisałem że znam sytuację że złodzieje przecięli długim przecinakiem do metalu co widać na zapisie z monitoringu w 70 sekund najtańszy u-lock Abusa, który wydaje się w związku z tym śmieciem. Na Bemowie pod ratuszem, gdzie jest wejście do metra i jest zaparkowane codziennie dziesiątki rowerów nie ma tygodnia żeby jakiegoś nie ukradli. Ale ludzie są głupi i zapinają linką za 10 zł. Kradną wszystko. I rower za 300 zł i za 3000. Odnośnik do komentarza
sl66 Opublikowano 1 Lipca Udostępnij Opublikowano 1 Lipca W dniu 28.06.2024 o 12:14, Oskarr napisał(a): Ale często słyszę opinię, że gravele są bardziej uniwersalne, będę miał na ten temat zdanie za tydzień, bo w poniedziałek ma wyruszyć w podróż do mnie nowy gravel. Jakiego gravela zamówiłeś? Daj znać koniecznie jak Twoje wrażenia z porównania ht mtb xc versus gravel :) Odnośnik do komentarza
Oskarr Opublikowano 2 Lipca Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 22 godziny temu, sl66 napisał(a): Jakiego gravela zamówiłeś? Daj znać koniecznie jak Twoje wrażenia z porównania ht mtb xc versus gravel 🙂 Kands toro na grx. Nie znam jeszcze pełnej specyfikacji, bo to zależy od dostępności tego co kands/lazaro zakupi od shimano. Miał być na początku miesiąca, ale mają jakieś opóźnienia w dostarczeniu części od shimano. Obecnie jest dostępny ten rower na sorze. Na sorze mam jeden rower więc tego nie chciałem. Rama leci z tej samej fabryki co 2x droższych producentów, rama Alu, widelec karbon, grx, sztywne osie, hydrauliczne hamulce. Jak pozwolą to zweryfikuje wagę ramy i sprawdzę kąty, to będę mógł wywnioskować z którymi innymi gravelami ten zjeżdża z linii 😄 kands na sorze kosztuje trochę ponad 4k, nie wiem jak tego wycenią. Jak się wkręcę to będę się odzywał na forum aby poszukać kogoś, kto jeździ na droższym gravelu aby się na tym przejechal i ocenił czy czuć 2k oszczędności przy zakupie. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 2 Lipca Udostępnij Opublikowano 2 Lipca Ciężko wyczuć różnice w takich rowerach. Zwykle należy zaufać wadze. No i widać na oko jakość wykonania jeśli chodzi o spawy. Pierwszy rower, Sensa Trentino SL. Jestem pod wielkim wrażeniem jakości wykonania. Taka jak w Specu Chiselu z 2018 robionym na Tajwanie. Drugi rower to moja stara przełajówka Speca z 2011 roku. Też jest całkiem dobrze. Ale Sensa tu wymiata. Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano 2 Lipca Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 2 godziny temu, Oskarr napisał(a): Kands toro na grx. Nie znam jeszcze pełnej specyfikacji, bo to zależy od dostępności tego co kands/lazaro zakupi od shimano. Miał być na początku miesiąca, ale mają jakieś opóźnienia w dostarczeniu części od shimano. Obecnie jest dostępny ten rower na sorze. Na sorze mam jeden rower więc tego nie chciałem. Rama leci z tej samej fabryki co 2x droższych producentów, rama Alu, widelec karbon, grx, sztywne osie, hydrauliczne hamulce. Jak pozwolą to zweryfikuje wagę ramy i sprawdzę kąty, to będę mógł wywnioskować z którymi innymi gravelami ten zjeżdża z linii 😄 kands na sorze kosztuje trochę ponad 4k, nie wiem jak tego wycenią. Jak się wkręcę to będę się odzywał na forum aby poszukać kogoś, kto jeździ na droższym gravelu aby się na tym przejechal i ocenił czy czuć 2k oszczędności przy zakupie. Na stronie jest tabelka geo wersji na Sorze, wersja GRX ma mieć inną ramę ? Odnośnik do komentarza
Oskarr Opublikowano 2 Lipca Udostępnij Opublikowano 2 Lipca To samo. Czyli jest geometria 🙂 w wolnym czasie poszukam która konkurencja ma podobne kąty 😄 Odnośnik do komentarza
Bartek007 Opublikowano 10 Lipca Autor Udostępnij Opublikowano 10 Lipca Wracając do tematu - testuję sobie spokojnie różne rowery, aktualnie Spec Sirrus x 5.0 oceniam wysoko Idąc jednak w kierunku wygodnego (wygodna pozycja, niska waga, karbon) MTB hardtaila z którym mógłbym też podziałać na zwykłych drogach - jakie typy? Byłem weekendowo w Kampinosie na starym MTB x Decathlona - mega. Stąd teraz faza na MTB hardtail z sensownymi oponami żeby stosunkowo wygodnie (punkt odniesienia dla mnie - pozycja crossowa) móc jeździć też po zwyczajnych drogach Chisel? EPIC HARDTAIL COMP? Cube Elite...? Coś Canyona...? Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się