wino Opublikowano 22 Maja Udostępnij Opublikowano 22 Maja Potrzebuję opon do roweru crossowego do jazdy po asfalcie. Cele: wyścigi - zwiększenie osiągów treningi po szosie - zwiększenie średniej prędkości Wymagania: szerokość min. 34 mm (częsty wymóg, aby rower nie został sklasyfikowany jako szosowy) niskie opory toczenia na asfalcie (chyba najlepsze będą slicki) dobra przyczepność do podłoża (zwłaszcza w zakrętach, a także na gorszej nawierzchni, podczas deszczu i przy hamowaniu awaryjnym) co do wkładki antyprzebiciowej, to może być, ale nie musi (zależy, czy znacznie zwiększy opory toczenia i jak duża ochrona przed kapciem) Rower: obręcz 19 mm (622x19 / 700c) obecnie mam opony 1,9"x29 (Small Block 8 Pro) zwijane o wadze 510 g i od 2017 cały czas na nich jeżdżę, są szybkie, kilka wyścigów nimi zaliczyłem (m.in. TDP Amatorów), ale gdybym miał jakieś szybkie slicki, to prawdopodobnie średnia prędkość byłaby większa inna kwestia to zużycie łożysk, ale nikt się nie umie do nich dobrać i raczej trzeba wymienić Kupiłem kiedyś w sklepie Continental Contact 37 mm z wkładką antyprzebiciową (właśnie na TDP Amatorów), ale ostatecznie ich nie założyłem i się ich pozbyłem. Przejrzałem, co jest dostępne na Centrum Rowerowe dla rowerów crossowych. Trochę tego jest, dlatego wolę się poradzić, bo może macie jakieś sprawdzone. Inna opcja to lokalnie są, ale gravelowe, pewnie wolniejsze, ale też do rozważenia https://velopoint.pl/49-gravelowe TL;DR: Jakie opony slick do crossa (34-42 mm), które będą się szybko toczyć, ale zapewnią podstawowe bezpieczeństwo? Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 23 Maja Udostępnij Opublikowano 23 Maja W 2008 startowałem na crossie w Pucharze Polski w Maratonach Szosowych w Iławie na 80 km. Wyciągnąłem trochę ponad 30 km/h i złapałem się na pudło 🙂 To wtedy była kategoria "rowery inne". Jak widać z poniższej tabelki dobre wybory to Strada Biancha Pro i GP 5000 All Season https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews Odnośnik do komentarza
wino Opublikowano 23 Maja Autor Udostępnij Opublikowano 23 Maja Teraz szukam pod wyścigi, ale więcej jeżdżę treningowo i turystycznie, więc może warto kupić coś uniwersalnego, aby nie żonglować oponami. Wydaje mi się, że lekka szosowa lub szutrowa opona 35-42 mm nawet z wkładką antyprzebiciową będzie szybsza od Small Block 1,9" (48 mm). Temat do dyskusji, czy kupować dwa osobne zestawy (jeden na wyścigi i treningi po asfalcie, drugi do wszystkiego). Oryginalnie miałem opony Silk Road 42 mm z drobnym bieżnikiem, bardzo lekkie, bo tylko 420 g. Mega prędkości nie rozwijałem. Zmieniłem, bo źle trzymały na piasku. Ale po lesie po ubitym i po ściółce dało się jeździć. Small Blocki 1,9" na początku fajne, znacznie lepiej na piachu trzymały i w ogóle w terenie, ale coraz bardziej mam iść dość, bo z przyczepnością w terenie jest słabo. Nie są już produkowane i zalegają w magazynach. Natomiast na asfalcie 29" (choć niepełne) pozwalały mocniej pocisnąć niż 28" (gdzie często kończyły się biegi). Grand Prix 5000 trochę droga. Zwijana, 35 mm, 430 g. Jest też jeszcze lżejszy model Urban. https://www.centrumrowerowe.pl/opona-continental-grand-prix-5000-allseason-tr-pd34966/?v_Id=198880 Strada Bianca Pro też trochę droga, bardziej pod szuter, 36 mm, 395 g. https://www.challengetires.com/shop/products/strada-bianca-6/230708 Ale jeśli mocno polecacie, to mogę wziąć którąś z powyższych na próbę. Kilka opon mi wpadło w oko i zaraz wrzucę linki. Jutro popatrzę, co jest lokalnie. Może gravelowe Pirelli z gładkim wierzchem to też dobra opcja? Chodzi o te stąd, co są na miejscu https://velopoint.pl/49-gravelowe a resztę sklepów jutro obczaję. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 23 Maja Udostępnij Opublikowano 23 Maja Strasznie drogie te opony. Warto polować na jakieś okazje. Nigdy więcej niż 200 za jedną oponę nie zapłaciłem. Spójrz na stronę Speca. Ostatnio na niektóre opony była obniżka 50%. Odnośnik do komentarza
wino Opublikowano 24 Maja Autor Udostępnij Opublikowano 24 Maja Można znaleźć GP5000 znacznie taniej, ale zawaliłem temat i teraz nikt nie wyśle na wczoraj rano. Ktoś ma inny pomysł? W sklepach jest mnóstwo CST i Continental, same ciężkie i do elektryków. Nie wiem, na ile waga będzie spowalniać, a na ile mieszanka gumy, bieżnik, szerokość, itd. Jeszcze coś takiego, ale raczej nie jest to najszybsza opona: https://szosowe.pl/pl/products/opona-specialized-sawtooth-6131.html Chyba że wezmę GP5000 32 mm i nikt nie zwróci na to uwagi 😄 Odnośnik do komentarza
wino Opublikowano 26 Maja Autor Udostępnij Opublikowano 26 Maja Dobrze, że nie włożyłem 32 mm, bo ktoś tak zrobił i donieśli na niego. Kilka wniosków z dzisiaj i nie tylko: Kluczem do sukcesu są lekkie koła i lekkie dętki, dopiero potem szybkie opony. Kendy są lżejsze, a objeżdżali mnie na ciężkich i szerokich Racing Ray/Ralph, X-Kingach i innych popularnych oponach terenowych. Z mojego doświadczenia też nie zawsze po wyglądzie da się ocenić, czy opona jest szybka. RR to podobno szybkie opony i być może postawię na nie w MTB. W innym rowerze (aluminiowym) mam Crosskingi i po asfalcie zasuwają. W starym rowerze oryginalnie były opony z bieżnikiem jak w starych Smart Samach 27x2,1". Po napompowaniu do pełna ciągły styk z podłożem. Potem mechanik zmienił je na Kenda Kontact 27x2.0" oraz CST Fast Seven, obie z cienkim bieżnikiem. Było znacznie szybciej. Być może wielkość bieżnika tu robiła robotę, może trochę waga, inna mieszanka gumy i mniejsza szerokość opony. Niestety w teren się słabo nadawały. O ile na oryginalnych oponach (bieżnik jak w starych Smart Sam) zimę jakoś przejeździłem, to na nowych nie dało rady jeździć po śniegu. Powierzchnia i ciągłość styku, jak się okazuje, nie ma kluczowego wpływu na szybkość. Zatem co? W takim razie nie wiem, czy kupowanie superszybkich asfaltowych opon do crossa ma sens, co mnie ograniczy tylko do asfaltu i ewentualnie do ubitego równego terenu. Na pewno jakiś zysk będzie, ale jak duży? Nieserwisowany rower = straty energii Teraz na spokojnie możemy podyskutować o oponach do crossa, bo mnie czas nie goni, ale nie chcę przeciągać tematu w nieskończoność. Small Blocków mam już dość. W 2017 roku potrzebowałem zrobić z crossa MTB. Wybór takich opon był wtedy niewielki, bo to jeszcze przed epoką graveli. Miałem do wyboru Kendy 1.9" oraz Smart Sam 1.65" i 1.75" (nowa wersja). Ostatecznie wybór padł na pierwsze. Dziś już nie są produkowane w tym rozmiarze i zalegają w magazynach. Ślizgają się na piachu, wymiękają w ciężkim terenie, ale dobrze sobie radzą w lekkim terenie. Czego tak naprawdę potrzebuję? Albo jednej opony, albo dwóch. Po zakupie szosy crossówką raczej nie będę już jeździł na wyścigi, tylko ewentualnie na rekreację, a podczas rekreacji różnie bywa, czasem tylko asfalt, czasem głównie teren i bezdroża, ale zazwyczaj asfalt i szutry, lasy, trawy, itd. Może lepsza będzie jakaś szybka gravelowa opona? Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 27 Maja Udostępnij Opublikowano 27 Maja Na warszawskie ustawki szosowe zacząłem przyjeżdżać rowerem typu cross na oponach szosowych 28 mm. Udawało mi się utrzymywać w nich ze średnią prędkością ok. 35 km/h. Na wyścigu w Iławie wokół jeziora Jeziorak gdzie był wymóg jechania na oponach minimum 35 mm jechałem chyba na starych Smart Samach. Były to dosyć szybkie opony. Jeśli chodzi o opony MTB to Conti Race King są jednymi z najszybszych. Nieznacznie szybsze od nich są Schwalbe Thunder Burt. Trochę za nimi Schwalbe Rocket Ron i Racing Ralph. Racing Ray znacznie za nimi. Kolega mechanik, który się ścigał i dojeżdża do pracy na gravelu, bardzo chwali jako szybkie opony Conti Terra Speed. Specialized Sawtooth to nie są szybkie opony. Szybsze od nich są Specialized Pathfinder, których używam w gravelu. Nie ma opon szybkich i do jazdy po śniegu. Na zimę do jazdy po śniegu do MTB zakładam na przód oponę o wysokich oporach toczenia ale dużej przyczepności, Specialized Purgatory i jeżdżę na ciśnieniu w pobliżu 1 bara. Kluczem do sukcesu w wyścigach w terenie płaskim i po lekkich hopkach nie są lekkie koła i lekkie dętki ale aerodynamika. Czyli pozycja która jest jak najniższa i jak najwęższa, która stawia najmniejszy opór czołowy. I generalnie wszystko w co najpierw uderza wiatr. Ciuchy, kask, kierownica, przednie koło. Ale opór toczenia opon też ma istotne znaczenie. Poniżej masz grafikę jakie siły działają na zawodnika 80 kg przy 40 km/h. Odnośnik do komentarza
sl66 Opublikowano 27 Maja Udostępnij Opublikowano 27 Maja 15 godzin temu, jajacek napisał(a): Nieznacznie szybsze od nich są Schwalbe Thunder Burt. Czy te Schwalbe mają jakieś wady względem Conti Race Kingów? Testował ktoś w praktyce? Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się