Skocz do zawartości

Wymiana kierownicy baranek na prostą


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Mam rower Merida silex 200.

https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/3121-4293/silex-200

Rower kupiony w lutym i mam pytanie czy jest możliwość wymiany kierownicy na prostą lub giętą? Czy po takiej zamianie rower będzie stabilny i czy trzeba wtedy też wymienić mostek?

Na razie nie jestem w stanie przestawić się na baranka a bardzo mi się podoba konstrukcja tego roweru i waga. Jeżdżę długie trasy ale na MTB który jest zbyt ciężki na asfalt.

Napęd to Sora 2x9.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza

Prościej wymienić baranka na prostą niż odwrotnie - szczególnie jak w prostej były hamulce hydrauliczne (ze względu na koszt klamkomanetek). Proste, czy lekko wygięte kierownice są tanie, manetki na prostą kierownicę są tanie, możesz nawet upgradować swoją Meridę i przy okazji zamontować hamulce hydrauliczne - podstawowe mt200 czy Tektro bodajże 275 (nie pamiętam). Musisz spróbować czy będzie trzeba wymienić mostek, raczej tak, na dłuższy bo jak zachowasz obecny mostek to będziesz miał pozycję jak podczas jazdy na tej części prostej baranka a podczas jazdy na łapach jet większa odległość. Co więcej, jak weźmiesz lekko giętą kierownicę, która jest trochę wygodniejsza od klasycznie prostej, to gięcie też przybliży Ci kierownicę i żeby zachować odległość trzeba bęzie dać trochę dłuższy mostek

Odnośnik do komentarza

Dzięki za odpowiedź.

Znalazłam klamki hamulcowe i manetki dedykowane do sory 2x9. Czy hamulce hydrauliczne będą z nimi dziąłać? 

https://ctbike.pl/shimano-sora-bl-r3000-klamki-dzwignie-hamulcow-na-prosta-kierownice-komplet.html

Jeszcze pytanko czy muszę wymieniać linki czy można to podpiąć pod te co już są zamontowane?

Wiem że zadaje proste pytania ale kompletnie się nie znam na serwisie rowerowym i chciałam wiedzieć na co się nastawić jak oddam rower do serwisanta ?

Odnośnik do komentarza

Nie, hamulce hydrauliczne nie będą działać z tymi klamkami bo to są klamki do hamulców mechanicznych. Jeżeli chcesz zostać przy hamulcach mechanicznych to te klamki się nadają, możesz też zostawić linki i pancerze jednak będziesz musiał je przwdopodobnie trochę skrócić. Na olx możesz za 200 zł kupić cały komplet hamulców Shimano mt200 z klamkami, przewodami (zalanymi) i zaciskami. Ludzie demontują je z nowych lub niewiele używanych rowerów bo teraz wszyscy producenci montują je fabrycznie i to nie tylko w tanich rowerach za 1500 czy 2000 zł ale i w "lepszych" mtb nawet za 6000 zł a one do jazdy po górach średnio się nadają. Ja bym odżałował te sto-parę złotych więcej i kupił komplet hamulców hydraulicznych. Przykładowo:

Komplet Hamulec Hamulce Hydrauliczne Shimano BL-MT200 Nowy Dąbrowa Tarnowska • OLX.pl

Hamulce Shimano MT200 - nowe, komplet P+T Zabrze • OLX.pl

Komplet hamulcow Shimano BR-MT200 przód + tył Nowe Katowice Bogucice • OLX.pl

 

Odnośnik do komentarza

Ja bym zaczął od upewnienia się, że masz dobry rozmiar ramy. A jeżeli jest okej, to może wystarczy wprowadzić drobne zmiany, żeby przyjąć lepszą dla Ciebie pozycję za kierownicą.

Ciężko oczywiście cokolwiek doradzić "na ślepo", niemniej nie skreślałbym tak szybko baranka, bo może problem nie tkwi wcale w rodzaju kierownicy.

Odnośnik do komentarza

Wygląda ok.

Pozycja z prostą kierownicą będzie mniej więcej taka jakbyś złapała w górnym chwycie - za rurę zaraz obok mostka.

Wymiana na najtańsze hamulce hydrauliczne nie ma moim zdaniem sensu.

Do klamek hamulców należy doliczyć cenę manetek  cenę samej kierownicy oraz gripów. Manetki :

https://www.centrumrowerowe.pl/manetka-shimano-sora-sl-r3000-pd8193/?v_Id=201884&gclid=CjwKCAjwloynBhBbEiwAGY25dPH8_1pQ21NuXR9Yz8stgiSaKnUfpeUZsBZygFRzonUbEgc6nnCkFRoClp4QAvD_BwE

https://www.centrumrowerowe.pl/manetka-shimano-sora-sl-r3000-pd8193/?v_Id=201883&gclid=CjwKCAjwloynBhBbEiwAGY25dGnnHBcatxzXJVE67KzZCdoyFpiDTqj7VwtTnRJbN4kpBWH4WIqK0BoCkxEQAvD_BwE

Wszystko trzeba założyć, wymienić linki ewentualnie pancerze i wyregulować. To będą duże koszta, robocizna pewnie drugie tyle co same części.

Odnośnik do komentarza

Martwią mnie tylko zbyt wyprostowane ramiona, chyba, że to tylko tak do zdjęcia. Powinny być raczej w naturalny sposób lekko ugięte.

Czy ja dobrze widzę, że mostek jest "w negatywie", tzn. jest zamontowany "w dół"? Może wystarczy go obrócić, kierownica pójdzie wtedy trochę wyżej i pozycja będzie jeszcze wygodniejsza.

Nie zniechęcam do wymiany kierownicy, ale może po prostu da się uniknąć niepotrzebnych wydatków ?

Odnośnik do komentarza

Linki nawet trzeba, bo nie da się użyć tych samych - szosowe są po prostu z innymi zakończeniami. Pancerze mogą być innej długości. Pancerze i linki to nie jest duży koszt. Przy tym zapłacisz za czas.

Łukasz ma jak zwykle rację - może warto poszukać co nie pasuje obecnie. To problem z pozycją, z funkcjonalnością? Co Ci przeszkadza?

Odnośnik do komentarza

Czuję się za bardzo wyciągnięta. Na razie ze względów zdrowotnych nie mogę ćwiczyć pleców. Dopiero pod koniec roku. Mtb ma takie same wymiary tylko na rogach nie jeżdże cały czas to tego nie odczówam. Mam takie wrażenie że chciałabym mieć chwyt górny trochę bliżej.

Jestem też przyzwyczajona do szerokiej kierownicy i czuję że za bardzo się skupiam na obsłudze baranka a nie na tym co się dziej dookoła. Tak jakbym nie miała dostatecznej kontroli nad rowerem.

W mtb nie mam z tym problemu. Dodam że to mój pierwszy rower z barankiem?

Może sprubuję obrócić mostek i zobaczymy.

Odnośnik do komentarza

Co jeszcze można wyregulować to odległosc klamkomanetek od kierownicy.

Moja żona ma rower z napędem sora i u niej są one ustawione bliżej niż standardowo. Nie wiem jak się to reguluje ale w serwisie sobie z tym na pewno poradzą. W porównaniu z moim rowerem z napędem sora różnice są bardzo zauważalne. Jej to robi znaczną różnice na +

Odnośnik do komentarza

Na początek obróć mostek i zobacz czy będzie lepiej. Ja osobiście uważam, że wymiana hamulców mechanicznych na hydrauliczne, nawet podstawowe mt200 ma sens i poczujesz różnicę. Zwłaszcza, że nowe z demontażu kosztują 180-200 zł za komplet z zaciskami, manetkami i przewodami. Manetki też możesz kupić na olx z demontażu bo ludzie upgradują swoje rowery i wymieniają nowe lub prawie nowe części. Komplet manetek Sory sl-r3000, 2 szt., prawa i lewa widziałem już za 100 zł (link) - nie trzeba kupować nowych po 140 zł sztuka. Ja tak sobie przez zimę powoli kompletowałem cały napęd Tiagra na prostą kierownicę żeby wymienić w fitnessie gdzie fabrycznie miałem Clarisa - jak coś się trafiło w dobrej cenie to brałem, oczywiście części typu łańcuch czy kaseta kupiłem nowe ale one akurat są stosunkowo niedrogie 

Odnośnik do komentarza

Pooglądałem trochę zdjęć Silexów i one chyba mają kierownice z dużym reachem (klamkomanetki są dalej od siodełka).

Poza tym Silexy są dosyć długie XS i S mają reach po 380mm.

Dla porównania w gravelu rozmiar 52 mojej partnerki 168cm wzrostu reach ma 374mm + mostek 70mm + kierownica z krótkim reachem jak na zdjęciu, w moim 54 reach 383mm + 80mm mostek.

 

Jaki masz wzrost i jaki masz rozmiar Silexa ?

Jeżeli możesz to zmierz długość mostka i początek gum klamkomanetek od środka kierownicy - zdjęcia poglądowe w załączeniu.

Mostek wg strony Meridy powinien mieć 80mm

 

Moim zdaniem klamkomanetki są za daleko i pomoże zmiana mostka na 70mm + zmiana kierownicy np na Hoover od Specialized, Salsa Cowchipper

https://www.specialized.com/pl/pl/kierownica-hover-alloy---wznios-15-mm-plus-flare/p/155205?color=231077-155205

https://www.bike24.com/p2314251.html?sku=1096155

Na Twoim miejscu powalczyłbym o baranka, bo w dłuższych trasach jest duże wygodniej niż na prostej kierownicy - masz kilka możliwości ułożenia rąk.

IMG_6436.jpg

IMG_6437.jpg

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...