-
Postów
2 933 -
Dołączył
-
Ostatnia wizyta
Osiągnięcia Oskarr

Wytrawny forumowicz (4/4)
-
MTB do ok 3-3,5 tys. zł do lasu na piaszczyste ścieżki.
Oskarr odpowiedział(a) na MakczuPikczu temat w Jaki rower kupić do X złotych?
Ja używam często regulowanego mostka przy określaniu, jaki docelowo mostek zamówić. Jak przy danym ustawieniu jest ok, to o takich wymiarach zamawiam nowy. No teraz to mam w domu z 10 różnych mostków, więc zawsze coś można dobrać bez wyciągania tego regulowanego 😄 -
[przerzutka tył, grupa] GRX 820
Oskarr odpowiedział(a) na michalje temat w Części i akcesoria rowerowe
@michalje w innym wątku parę dni temu dyskutowaliśmy o przerzutkach. Ja stawiam na 810 z 11s z tyłu ale więcej zwolenników było 820 z 12s. Ten GRX, którego masz, powinien dość ładnie pracować. Jak cię sprzęgło denerwuje, to je wyłącz 🙂 jak nie jeździsz dużo po korzeniach, to nie musisz go załączać, bez sprzęgła powinno się ładniej zmieniać. Z tego co widzę, to przejście na elektrykę kosztuje koło 4 k pln - moim zdaniem sporo. Opcja cebula, to przejście na 11, wymieniasz samą klamkę i przerzutkę. -
[Szosa] Dobor pierwszej szosy
Oskarr odpowiedział(a) na pogifan temat w Jaki rower kupić do X złotych?
była wymieniona. -
Shimano CUES - nowe grupy osprzętu
Oskarr odpowiedział(a) na lukasz.przechodzen temat w Nowe wpisy na blogu i filmy na YouTube
no to standardowa korba 46/30 by była alternatywą. Pewnie masz napęd 11-34, to aby mieć taką samą minimalną prędkość wrzucasz 11-36. Optymalna kadencja to 90 obrotów korbą na minutę, przy rpm 90 46x11 daje 50 km/h. Ja się na tym napędzie rozpędziłem maksymalnie do 86 jadąc za ciężarówką, to daje wynik 152 obroty korbą na minutę - wytrzymam przy takiej kadencji z 10 sekund 😄 Moi rodzice jeżdżąc bardziej siłowo trzymają średnio koło 80, czyli przy tym napędzie 44 km/h. Wyciskając kapustę z prędkością obrotową 60 rpm, czyli jeden obrót na sekundę, masz 33 km/h. 60 rpm bardzo obciąża kolana, musimy naciskać pedały z 1,5 większym momentem niż przy 90 rpm. Ja mam najlepszą ekonomikę w spalonych kaloriach przy 82 rpm, moc maksymalną generuję przy 120 rpm. Wolniej przyjdą skurcze jadąc na niskim momencie, czyli wysokiej kadencji, ale będziemy potrzebowali wtedy więcej jeść. Ja zwykle przy krótkich wyścigach jadę na niższej kadencji - nie zdążę zmęczyć mięśni, tak aby pojawiły się skurcze a dzięki temu odciążę układ krwionośny. Przy długich wyścigach szukam równowagi miedzy ilością spalonych kalorii a zmęczeniem mięśni. @gosc pamiętaj, że moc, która odpowiada za to że rower jedzie z jakąś prędkością to moment (siła nacisku na pedały) x prędkość obrotowa korby. Zwiększając obroty 2x, możesz naciskać pedały 2x słabiej a dalej masz tą samą moc wyjściową. -
Nitonakrętki haka przedniej przerzutki. O co tu chodzi?
Oskarr odpowiedział(a) na kryptoszosowiec temat w Serwisowe Porady
jakby się nitonakrętka obracała, to by się obracała w obu przypadkach. -
[Szosa] Dobor pierwszej szosy
Oskarr odpowiedział(a) na pogifan temat w Jaki rower kupić do X złotych?
Miałem takiego tribana 520, na sorze, wchodziła opona 32 pomimo szczęk, przy wsadzaniu trzeba było tylko trochę spuścić powietrze z kół 😄 10s 11-34 i 11 s 11-34/11-36 też są stalowe. 11s ma 11-13, ale to jest problem jak chcesz jechać 40 km/h w peletonie, poniżej 40 nie odczujesz tego braku. Mam te prostsze hamulce, nie wiedziałem, że w grupie 12 s zastosowali coś innego. Mi w gravelu nigdy nie dzwoniły tarcze, więc nie wiedziałem, że to problem. Mam teraz tarcze rt66, w pełni stalowe z aluminiowym pająkiem i póki co się nie wyginają. Kolega ma przerzutkę XT i ciągle na nią klnie, wymienił już przerzutkę, linki, pancerze, hak, manetkę, oddawał do serwisów i dalej potrafi mu randomowo zmienić bieg. Obecnie strzelają, że mocowanie haka może być minimalnie wykrzywione. Kumpel przy kolejnym serwisie chce przejść na GX. Ja miałem GX, teraz mam SLX i jestem póki co bardziej zadowolony, ale póki co tylko raz walnąłem przerzutką. Twój młody rzadko jeździ na gravelu i wali przerzutką o gałęzie 😉 DI2 ma też inną konstrukcje niż napędy na lince, masz tam użyty serwomotor, który precyzyjnie może ustawić wychylenie. 1 obrót takiego silnika to 8 milionów kroków encodera, idzie to super dokładnie ustawić. Na lince nie mamy takiej dokładności. jest regulowane imbusem. Nie znam nikogo, kto w czasie jazdy by zmieniał ustawienia sprzęgła, co najwyżej włącz/wyłącz. Ja jeżdżę od 2 miesięcy na gravelu z karbonowymi stożkami. Dla mnie to game changer. Jak połączyłem karbonową ramę z wewnętrznym prowadzeniem linek z karbonowymi kołami i oponami na mleku to przy pierwszym przejeździe pobiłem połowę swoich PR na stravie - a dalej mam wrzucone kiepskie (pod względem oporów toczenia) opony gravelowe. Relatywnie niewielkim kosztem rzędu 1500 zł jesteśmy w stanie zbić wagę roweru o 500-700 gramów i to jeszcze z masy rotującej, co daje około 2x więcej niż zbicie wagi z ramy + dostajemy lepszą aerodynamikę. -
Nitonakrętki haka przedniej przerzutki. O co tu chodzi?
Oskarr odpowiedział(a) na kryptoszosowiec temat w Serwisowe Porady
coś nie trzyma wymiaru. Nitonakrętkę masz w plusie, śrubę masz w lekkim minusie i się ślizga. Może być też tak, że ta oryginalna jest za krótka i nie dochodzi do działającego gwintu. -
[Szosa] Dobor pierwszej szosy
Oskarr odpowiedział(a) na pogifan temat w Jaki rower kupić do X złotych?
Moim zdaniem spoko opcja. Jeśli się nie ścigasz a więcej jeździsz solo, to gravel jest super wyjściem. Sam praktycznie przestałem jeździć na szosie od czasu, gdy mam gravela. Tylko jako alternatywa dla szosy potrzebujesz napęd 2x. 1x będzie miało za duże skoki między biegami, w terenie to nie przeszkadza, ale na asfalcie jak chcesz utrzymać stałą moc, bywa to problematyczne. Z tym się nie zgodzę. Mając do wyboru 2x11 i 2x12 w podobnej cenie, wolałem moimi pieniędzmi zagłosować za 2x11. Napędy 12 rzędowe na tej samej szerokości muszą ogarnąć 1 bieg więcej, są więc bardziej czułe na złe ustawienie, na lekko wygięty hak przerzutki, na nasmarowany łańcuch itp. Będzie więc to bardziej upierdliwe. W szosie może się sprawdza, ale grx ma sprzęgło, z włączonym sprzęgłem przerzutka mniej skacze na nierównościach, ale gorzej zmienia biegi - stąd często na podjazdach w bike parkach ludzie z 12s shimano wyłączają sprzęgło. W przypadku kasety 11-34 hg700 z korbą gravelową, mamy praktycznie identyczne skoki prędkości między biegami w zakresie 10-37 km/h jak w 105 z kasetą 11-28. Problem się zaczyna robić na gravelu powyżej 37km/h, bo te skoki zaczynają być duże, ale to problem które doświadczy jedynie osoba jeżdżąca w grupach, na jakiś ustawkach czy wyścigach szosowych - powyżej 36 km/h 2x11 grx ma skoki po 7 km/h a 105 ma skoki po 4 km/h. Ja mając okolice 6 k, wolałbym trochę gorszy osprzęt, ale karbonową ramę. -
[Szosa] Dobor pierwszej szosy
Oskarr odpowiedział(a) na pogifan temat w Jaki rower kupić do X złotych?
ja rozpycham imbusem 😄 ale przy okazji szmatką czyszczę wnętrze zacisku i daję trochę oliwki na szczęki. Ja kupując obecnie rower, szedłbym w tarcze i sztywne osie - to ze względu na dostępność fajnych, tanich karbonowych kół do tego typu rowerów. Tarcze też się bardziej nadają na jazdę codziennie, w zmiennych warunkach atmosferycznych. Tarcze też są fajne, jak mamy możliwosć wsadzić szerszą oponę, która da nam więcej przyczepności - czyli w rowerze z oponą 25 mm nie jest tarcza wymagana, ale w nowoczesnym rowerze, gdzie wsadzimy oponę 32 mm, zalejemy mlekiem i dostaniemy dzięki temu lepszą przyczepność - szedłbym w tarcze. -
Shimano CUES - nowe grupy osprzętu
Oskarr odpowiedział(a) na lukasz.przechodzen temat w Nowe wpisy na blogu i filmy na YouTube
Masz różne korby 2x. Są starsze korby MTB, które miały chyba 22/36 zębów, ale też są korby znane z graveli 30/46 - na takim napędzie rozpędziłem się do 86 km/h. 2x są też korby w rowerach szosowych, tam dochodzą w rozmiarach do 54/36, na takiej się rozpędzisz do 100 km/h. Tak przekosy mogą być trochę większe niż 3x, ale od lat w rowerach szosowych się już takie stosuje -
Shimano CUES - nowe grupy osprzętu
Oskarr odpowiedział(a) na lukasz.przechodzen temat w Nowe wpisy na blogu i filmy na YouTube
Testowałem cuesa 2x9, spoko to działa, do wcześniejszego deore moim zdaniem nie ma podejścia, zmiana biegów jest trochę twardsza. Ja przejechałem na tym 50 km, nie było problemu z ustawieniem, o żywotności się nie wypowiem. Nie rozbierałem roweru aby ważyć poszczególne elementy osobno. Shimano podaje że jest cięższe - będzie z 100 gramów na całą grupę w porównaniu do wcześniejszych - raczej żaden codzienny rowerzysta nie odczuje różnicy. 3x nie ma, jest 2x11 z korbą 46/30 z możliwością spięcia z kasetą 11-45 - bardzo uniwersalny napęd z tego wyjdzie. Deore z rowerów turystycznych wypada, pewnie przez parę lat jeszcze będą dostępne. -
Topór się na tym ścigał, na maratonach mtb też je często widywałem, mi się wydaje, że to składaki na chińskich karbonowych felgach, coś jak elite itp.
-
Decathlon wypuszczał rockridery na hutchinsonach i zraziłem się do tych opon. Mam na myśli hutchinsony toro i krakena. Te opony miały fatalne opory toczenia i fatalne trzymanie na mokrym. U mnie te opony były ściągane z rowerów i zakładane jak chciałem jakiś rower sprzedać, bo była wtedy ładnie wyglądająca nowa opona 🙂 W związku z tym chyba nie dałbym rady się przemóc i zapłacić 200 zł za hutchinsona do gravela czy crossa 😕
-
[Opony] Uniwersalne do crossa
Oskarr odpowiedział(a) na zlatan55 temat w Części i akcesoria rowerowe
Nie. polecam stronę bicycle rolling resistance - różnice w oporach w toczeniu potrafią być gigantyczne. W moim przypadku najmniejsze opory na asfalcie mam z oponą 40c mając 2,5 z przodu i 2,7 z tyłu. Na mieszany teren pompuje 2 z przodu i 2,5 z tyłu. Przy większym ciśnieniu rower podskakuje, przez co tracisz prędkość. Wrażenia są, że jedziesz szybko, ale w praktyce się wleczesz. Opony wyścigowe, kosztujące około 200 zł za sztukę, będą miały 2x niższe opory toczenia niż tanie opony budżetowe nawet napompowane do 5 bar. Przy 30 km/h daje nam to jakieś 2 km/h różnicy. -
Cele na 2025 i na 2026, dla nas 50+
Oskarr odpowiedział(a) na jajacek temat w Trening i Dieta Rowerowa
ja jechałem z 2 noclegami szlak wokół tatr, podobnie szlak orlich gniazd. Szlak wokół tatr, jechałem na zastępczym rowerze wartym może z 500 zł i ciągnąłem przyczepkę rowerową ważącą 40 kg 🙂 Ogólnie nie jest zły ten szlak, każda normalna osoba sobie poradzi, podjazdy długie, ale maksymalne nachylenie było koło 10%, więc w przypadku np. graveli - luz. Po drodze sporo noclegów, dzięki bookingowi nie musimy znać języka, nie musimy też zabierać żadnych śpiworów, namiotów itp. Po drodze sporo sklepów spożywczych i restauracji. Robi się pętle więc logistycznie spoko. Ze mną jechali rodzice 60+ i jeszcze wtedy dziewczyna, ja ciągnąłem psa w przyczepce razem z bagażami. Szlak orlich gniazd mniej wymagający był, logistycznie też spoko - auto się zostawia w Częstochowie na pkp i pociągiem jedziemy do Krakowa. Obie trasy pewnie dałbym radę przejechać w jeden dzień, ale to na zasadzie wstanie o 4 rano i jazda do 21 - całkowity bezsens, biorąc pod uwagę ilość atrakcji na trasach. Szczególnie na szlaku orlich gniazd mamy co 20 km jakiś zamek do zobaczenia i kilometrów się nie czuje.