Jak dobrać rozmiar ramy rowerowej

Wybranie odpowiedniego rozmiaru ramy rowerowej to kluczowa sprawa dla naszej wygody. Jazda na zbyt małej lub zbyt dużej ramie może powodować frustrację i zniechęcenie. Nie dajcie sobie wmówić, że da się to korygować ustawieniem wysokości siodełka czy długością wspornika kierownicy. Oczywiście, w pewnym niedużym zakresie jest to możliwe. Ale jeżeli rama jest zdecydowanie zbyt mała lub zdecydowanie zbyt duża, próby ratowania tej sytuacji z pewnością się nie udadzą. W najlepszej sytuacji są osoby, które mogą obejrzeć (i ewentualnie kupić) rower osobiście. Wystarczy dobrze ustawić siodełko i praktycznie od razu będziesz czuć czy rozmiar ramy Ci odpowiada. Jeżeli rama jest za mała, będziesz mieć wrażenie, że zaraz przywalisz kolanami w kierownicę, albo otrzesz butem o oponę podczas skręcania. Na zbyt dużej ramie będziesz się wyciągać, by dosięgnąć kierownicy. Poza tym siodełko będzie ustawione tak nisko, w stosunku do kierownicy, że będziesz mieć wrażenie, że coś nie gra.

Jak dobrać rozmiar ramy rowerowej

Wpis powstał w 2010 roku

Zaktualizowałem go o sporo informacji

W komfortowej sytuacji są osoby kupujące nowy rower. W dobrym sklepie będą dostępne rowery w różnych rozmiarach ram i będziesz mógł się przysiąść do każdego i ocenić która rama Tobie bardziej odpowiada. Z teoretycznych wyliczeń, które zaraz przeprowadzimy czasem okazuje się, że trafiasz idealnie pomiędzy dwa sąsiednie rozmiary. Wtedy najlepszym wyjściem jest sprawdzenie, na którym poczujesz się lepiej.

To też nie jest tak, że nie da się jeździć na rowerach ciut za małych lub ciut za dużych. Da się. Wyliczony rozmiar nie jest wyrocznią i często spotykam się z sytuacją, że na tym samym rowerze może jeździć mama i córka, które różnią się wzrostem i długością nóg. Ale tak czy siak, na rowerze musisz czuć się dobrze. Mówi się, że do sportowej jazdy można kupić ciut za małą ramę (zwłaszcza w przypadku rowerów szosowych), natomiast do bardziej relaksacyjnej ciut za dużą, by była wygodniejsza. Osobiście uważam, że profesjonaliści dobrze wiedzą jaki rozmiar ramy im najbardziej odpowiada, natomiast amatorzy niech szukają ramy dopasowanej do siebie.

Jak w takim razie wstępnie wyliczyć odpowiedni rozmiar ramy? Pierwsza sprawa, nie patrz do końca na wzrost. Wielu sprzedających uczepiło się tego jak rzep psiego ogona. Zapominając przy okazji, że każdy z nas trochę różni się anatomią, a kobiety mają statystycznie trochę dłuższe nogi w stosunku do reszty ciała. Ważniejsza jest długość nogi, mierzona po wewnętrznej stronie, od krocza do ziemi. Wynik jaki otrzymasz pomnóż przez odpowiedni współczynnik, w zależności od tego jakiego roweru szukasz.

W przypadku roweru górskiego z kołami 26 lub 27,5 cala pomnóż przez 0,226 by otrzymać wynik w calach lub przez 0,57 by otrzymać wynik w centymetrach.

W przypadku roweru górskiego z kołami 29 cali pomnóż przez 0,238 by otrzymać wynik w calach lub przez 0,6 by otrzymać wynik w centymetrach.

W przypadku rowerów trekkingowych/crossowych/fitness/miejskich długość nogi pomnóż przez 0,25 by otrzymać wynik w calach lub przez 0,63 by otrzymać wynik w centymetrach.

W przypadku rowerów szosowych długość nogi pomnóż przez 0,26 by otrzymać wynik w calach (choć w szosowych zazwyczaj nie stosuje się calowej miary) lub przez 0,66 by otrzymać wynik w centymetrach.

Czym jest liczba jaką otrzymasz? Jest to teoretycznie wyliczona długość pionowej rury ramy, mierzona od środka suportu (czyli środka korby), aż do samego końca rurki. Większość producentów podaje ten wymiar jako rozmiar ramy, aczkolwiek najlepiej jest patrzeć nie na samą etykietkę na rowerze, a na rysunek, który producenci zamieszczają na swoich stronach internetowych. Zdarza się bowiem, że jakaś marka bierze swoją rozmiarówkę „z kosmosu”, jak chociażby Cube na którym jeżdżę. Na rysunku poniżej widać grafikę ilustrującą wymiary ramy w rozmiarze 53 cm. Skąd Cube wziął ten rozmiar do dziś nie wiem. Dla mnie ma ona rozmiar 49 cm (19-19,5 cala).

Jaką ramę do roweru kupić

Poniżej zamieszczam tabelkę, która pomoże Ci we wstępnym wyborze odpowiedniej ramy.

rozmiary-ramy-rowerowej-tabela

Kliknij aby powiększyć

Wszystkie podane rozmiary w tabeli są przeze mnie zaokrąglone. Nie musisz z uporem maniaka szukać idealnie dopasowanej ramy, zwłaszcza, że producenci przygotowują daną ramę zazwyczaj tylko w kilku rozmiarach. Wystarczy, że będziesz wiedzieć w jakich rejonach się poruszać.

Ale jeszcze raz podkreślę – jest to tylko teoretycznie wyliczenie. Być może będziesz lepiej czuć się na trochę mniejszej lub trochę większej ramie. Nie jest też tak, że wszystkie ramy są budowane w tych samych proporcjach. Długość rury podsiodłowej jest tylko jednym z parametrów. Najlepiej sprawdzić czy rozmiar ramy będzie Ci pasował samemu, a tabelkę potraktować jedynie jako punkt wyjścia. Przypomnę jeszcze, że „naprawianie” złego rozmiaru ramy za pomocą wysokości siodełka i długości mostka może nie dać efektów. Jeżeli będziesz mieć dużo za dużą ramę, możesz mieć problem, by stanąć okrakiem nad rowerem. A jeżeli założysz sporo krótszy wspornik kierownicy, zmieni się charakterystyka prowadzenia roweru i ona może Ci nie odpowiadać. W przypadku za małej ramy, tak jak pisałem wcześniej, może się zdarzyć sytuacja, że będziesz ocierać stopą o oponę podczas skręcania, co nie jest wskazane.

Spodobał Ci się ten wpis?

Zapisz się na newsletter, otrzymasz informacje o nowych rowerowych artykułach.

Otrzymasz również e-book "10 sprytnych rowerowych porad".

 
 

  • Lewy

    Czy kupując rower crossowy przelicznik jest taki jak dla trekingowego, czy jak dla górskiego? (0,63 czy 0,57)

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz – Rowerowe Porady

    Użyj przelicznika dla roweru trekkingowego. Cross to praktycznie trekking, ale bez bagażnika i innych akcesoriów.

  • Agnieszka

    Dzień dobry :)
    A co z ramami rowerów miejskich? Mam 168 cm, długość nogi po wewnętrznej stronie 77 cm. „Zachorowałam”na Gazelle Toer Populair a ten model produkowany jest wyłącznie w jednym rozmiarze ramy. Czy fakt, że jestem ciut przymała będzie miał jakiekolwiek znaczenie dla komfortu i bezpieczeństwa użytkowania roweru?

  • Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    Gazelle musi mieć jakiś inny sposób oznaczania rozmiaru ramy, ponieważ nie wierzę, że robią damki w rozmiarze 51 i 57 zgodnymi z tabelą powyżej. Męskie są jeszcze 57, 61 i 65, więc wykraczają daleko poza tą skalę. Widocznie rozmiar jest brany z innego miejsca ramy.

    Najlepiej byłoby gdybyś się przysiadła do roweru lub w ostateczności zapytała sprzedającego. Ale na pewno nie patrz na tabelkę w moim wpisie, tutaj jest jakoś inaczej niestety.

    Możesz też napisać lub zadzwonić do dystrybutora tych rowerów.

    • barklu

      A nie jest czasem tak, że z powodu całkiem innej geometrii, w której rura suport – siodełko jest bardziej pochylona do tyłu, pomimo że jest dłuższa to siedzi się na tej samej wysokości co w innym rowerze przy krótszej?

      • http://www.rowerowe-porady.pl/ Łukasz Przechodzeń

        Tak faktycznie musi być, dopiero teraz zauważyłem, że te rowery mają bardzo skośną rurkę „pionową” i zapewne stąd się bierze takie, a nie inne oznaczenie rozmiaru ramy.

        • http://statekkosmiczny.pl/ Majka Ge

          Jeszcze ciekawa sprawa, ostatnio mierzyłam się i mam długość nogi 75cm, a mój miejski ma rozmiar ramy 56 cm (a jeszcze mam nieco wysunięte siodełko – jakieś 10 cm), przy rekomendowanym dla mnie… 47 cm rozmiarze ramy. Jest dla mnie bardzo wygodny. Maciek ma z kolei 88 cm długości nogi, a Gazelę ma w rozmiarze 61 cm, przy rekomendowanym 55 cm rozmiaru ramy. Rozmiar ramy jest faktycznie brany od korby do końca rury pod siodłem. Ale tutaj kierownica też dużo daje – w rowerach miejskiego typu wymusza pionową pozycję ciała, przez co raczej bym się nie bała tej 57 cm, zwłaszcza, że rura jest bardziej odchylona od pionu niż przy rowerach innych, bardziej sportowych marek. Ale nie ma nic lepszego niż przymiarka roweru na żywo ;)

  • natalia

    Witam serdecznie. Potrzebuję pomocy przy doborze rozmiaru ramy Lazaro Integral v3, model damski ( http://allegro.pl/2014-queen-of-the-road-lazaro-integral-na-alivio-i4262192570.html ). Przy wzroście 167cm znalazłam się w tabeli producenta dokładnie pomiędzy ramą 17″ a 19″. Na początku skłaniałam się ku większej , ale po spytaniu sprzedawcy okazało się, że 17″ powinno wystarczyć. Zdecydowałabym się na mniejszą gdyby nie to, że z drugiej strony mam dość długie nogi (ok. 79cm) i po przeliczeniu tego wg wskazówek w Pana artykule wychodzi dobre 19″. Także znowu mam wątpliwości i niestety brak możliwości porównania w praktyce. Będę wdzięczna za jakiekolwiek sugestie. :)

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    Hej, z wszelkimi tabelkami jest niestety tak, że to jest tylko teoria. Każdy ma trochę inną budowę ciała, a kobiety z natury mają dłuższe nogi :)

    Jak się domyślam, nie masz możliwości by przejechać się tym rowerem? Bo to byłoby najlepsze rozwiązanie. Według teoretycznych wyliczeń wychodzi właśnie 19 cali, ale właśnie – to tylko teoria, kwestia jak producent oznacza ramy, bo z tym też bywa różnie.

    Ja bym pokusił się o kontakt z producentem, czyli firmą Trans Rower.

  • Paweł

    Szukam męskiego roweru miejskiego z przerzutami w piaście (najlepiej 7). Wstępnie wybrałem model Maxim MC 1.5.7 28″. Co o nim sądzisz?

    Link: http://www.zasada-rowery.pl/?id=106&p=56

    Model jest oferowany w dwóch rozmiarach: 18″ i 20″. Żona zmierzyła moje wymiary i wyszło: wzrost – 174 cm, wewnętrzna strona nogi – 77 cm.

    Który rozmiar będzie lepszy?

    Zaznaczam, że na allegro ceny są niższe.

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    Ha, widzisz, według teoretycznej tabeli najbardziej pasuje Ci rama 19″ :) Czyli coś pomiędzy. Najlepiej byłoby w takim układzie sprawdzić ten rower i przejechać się na obu.

    Sam rower bardzo fajny, zwłaszcza jeśli masz okazję kupić go taniej. Tutaj sporo w cenie robi sama piasta, ale warto wziąć taką z siedmioma biegami, jeśli planujesz dalsze wyjazdy.

    A co do rozmiaru… może w okolicy masz jakiś sklep z rowerami Maxima? :)

  • składakowiec

    No dobra, ale jeśli mam ramę firmy „krzak”, to jaki wymiar powinienem zmierzyć aby poznać jej rozmiar i ocenić czy męczę się z powodu siodełka/kierownicy/krzywego_kręgosłupa czy właśnie przez zły rozmiar?
    Na wszelki wypadek zapytam (jeśli to ma znaczenie): a co w przypadku ram o różnych dziwnych kształtach?

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    Jeśli chodzi o dziwne ramy, to powinno się je mierzyć tak jak normalne, czyli długość górnej rury ramy, wysokość pionowej rury itd.

    Nie wiem jaki masz rower, ale zmierz sobie długość pionowej rurki ramy od osi korby, to samej góry. Potem zmierz sobie nogę po wewnętrznej stronie i otrzymany wynik pomnóż przez… no właśnie, zależy od typu roweru. Ale spróbuj np. przez 0,6 na początek i zobaczysz co Ci wyjdzie.

  • Aga

    Witam, potrzebuje 2 rowery damskie. Jazda po ścieżkach rowerowych, drogach leśnych i polnych(mieszkam pod miastem). Jazda rekreacyjna weekendowa. Ja wys. 171 długość nogi 82cm, córka 166 dł mogi 79. Szukamy coś podobnego do KROSS TRANS SIBERIAN 2013 (córka była zachwycona jazdą) ale tańszego. Zastanawiam się nad:
    http://allegro.pl/lazaro-senatore-v2-mocny-trekk-w-dobrej-cenie-lady-i4332488221.html
    http://allegro.pl/rower-28-trekkingowy-romet-zenit-trek-alu-shimano-i4346366831.html
    a może coś innego? i jaki rozmiar ramy? Będę wdzięczna za fachową podpowiedź. Pozdrawiam

  • składakowiec

    No i lipa – mam za małą ramę. Dzięki za info.
    Ale jeszcze wrócę do tych różnych „ram udziwnionych”. No bo niby mierzy się jedną rurę i tyle… Zakładam, że tylne koło w każdej jest zamocowane tak samo względem pionowej rury, ale przecież przód może być różny – różna może być długość rury poziomej i tej skośnej. Różny może być kąt mufy na widelec. Ha, nawet to tylne koło, to chyba też rożnie może być mocowane, bo przecież pionowa rura, też nie jest idealnie pionowa – jej kąt też może być różny.
    Zapewne ramy o różnych rozmiarach, ale jednego producenta, „rosną” proporcjonalnie. Ale porównując z innym producentem, to może się okazać, że to właśnie mniejsza rama będzie tą większą („większą”, w sensie „wygodniejszą dla wielkoluda”). Przerąbane coś dobrać :/ . Tak mi się widzi.

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    @Aga – hej, wszystko zależy od dostępnego budżetu. Mam wrażenie, że jednak Kross będzie wytrzymalszy niż Romet i Lazaro.

    Jeśli chodzi o rozmiar ramy, to dla Ciebie widziałbym ramę 19-20 cali, dla córki też w granicach 19 cali. Nie wiem na jakim rozmiarze jeździła, ale to powinien być wyznacznik dobry.

    @Składakowiec – tylne koło też może być w różnej odległości od pionowej rury. Są różne filozofie budowy roweru. Generalnie przy nietypowych rowerach zawsze lepiej jest się przejechać, sprawdzić. To jak z kupowaniem butów, niby jest standardowa rozmiarówka, ale niektórzy się z tego wyłamują, albo robią buty na szerszą stopę niż typowa, ale nie oznaczają tego jakoś szczególnie w nazwie buta.

  • Aga

    Dzięki. Już kupione. Kross Trans Syberian. dzisiaj miały chrzest ;). Dzięki za pomoc. Pozdrawiam

  • xg

    Witam

    Przy wzroście 180cm i przekroku 84cm mam wrażenie że kupiłem crossa z za małą ramą. 19″
    21 już opierała na jaja więc nie chciałem bo teren po trasy które robię w Gdańsku i okolicach mają spore nachylenie terenu. Idealnie pewnie było by 20″.

    Czemu z za małą ? Jak siodełko wyciągnę żeby kolana pracowały komfortowo – noga wyciągała się do prostej to bolą mnie nadgarstki. Jak siodełko jest nieco za nisko nadgarstki nie bolą.

    Co zrobić ? Wydłużyć wspornik kierownicy ? teraz mam 10cm dać 12 czy 11 ?

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    Hej, ciężko powiedzieć. Być może po prostu geometria roweru nie była dla Ciebie i trzeba było poszukać innego modelu. Z drugiej strony zdaję sobie sprawę, że w sklepie ciężko to stwierdzić przez pięć minut :)

    Piszesz o bólu w nadgarstkach. Ale czym to jest spowodowane? Według Twojego odczucia.

    Kombinuję, że jeśli podnosisz siodełko, to środek ciężkości przesuwa się w stronę kierownicy i mocniej na nią naciskasz. Wydłużając mostek pewnie jeszcze bardziej będziesz naciskał na kierownicę.

    Być może więcej korzyści przyniesie wspornik kierownicy o trochę większym wzniosie?
    Ciężko powiedzieć. Myślę, że najlepiej byłoby podjechać do sklepu rowerowego i sobie przymierzyć coś, bo tak na sucho to będzie ciężko.

  • xg

    Ciekawe nie brałem takiej możliwości pod uwagę, mogę trochę podnieść kierownicę bo wspornik ma regulację nachylenia. Niedługo spróbuję. Może popróbuję też z regulacją przedniego amorka.

    ps. Niestety ja roweru nie miałem dobrego nigdy, więc dopiero po 1000 km zaczynam się zastanawiać, czy „rower jest dla mnie”, wcześniej przed zakupem nie wiedziałbym nawet na co patrzeć.

    Dzięki za naprawdę ciekawą poradę, świetny blog
    pozdrawiam.

  • Gośka

    Witam!
    Chciałabym się dowiedzieć czy byłby Pan w stanie pomóc mi w ocenie wartości tego roweru? Nie wiem za bardzo ile może być wart
    ( nie chciałabym przepłacać).
    http://allegro.pl/rower-kobiecy-trekkingowy-pegasus-58cm-deore-lekki-i4404730750.html?no-rwd=1#tabsContent

    Pozdrawiam serdecznie!

    Ps.potrzebuję roweru na wycieczki z córką, która byłaby pasażerką, a ten rower bardzo mi się spodobał.

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    @Gośka – cóż, oprócz tego, że sprzedający prawie popłakał się w opisie ze wzruszenia, to bardzo fajny rower. Ciężko go ot tak wycenić, nie wiadomo do końca w jakim jest naprawdę stanie. Sprzedający zawsze piszą, że ideał, wszystko działa bez zarzutu, ale potem się często okazuje, że sporo jest do wymiany.

    W każdym razie, jeśli to ma być okazyjna cena, to ja bym za niego nie dał więcej niż hmmmm…. 1000 złotych.

  • robertk

    Witam czy na kogoś kto waży 170 kg da rade kupić rower? chodzi o mnie oczywiście i jak tak, to jaki najlepiej żebym nie musiał gdzieś zbierać roweru w dwóch częściach z drogi ;)

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    Hej, cóż nie mam zbytniego doświadczenia jeśli chodzi o wytrzymałość rowerów przy tej wadze. Na pewno na rowerze warto jeździć, ale jednocześnie z myślą, że się schudnie.

    Inaczej – nie oszukujmy się – zakatujesz każdy rower. Skupiłbym się na rowerach górskich, z szerokimi oponami, które będą dobrze amortyzować. Nie bałbym się terenowych opon o szerokości 2,2-2,3 cala. Zazwyczaj odradzam zakup roweru z takimi oponami do rekreacyjnej jazdy, ale w Twoim przypadku to będzie dobry pomysł.

    Ale ciężko mi podać jakieś przykłady rowerów, które na pewno wytrzymają dłużej, może gdzieś na forach internetowych toczą się takie dyskusje praktyków, trzeba by poszukać.

  • robertk

    Dziękuję za odpowiedź, właśnie z myślą o schudnięciu planuję ten rower. Pozdrawiam.

  • Jacek

    Jakie znaczenie ma długość rury podsiodłowej dla wygody jazdy; ile jest sztycy wystającej a ile jest włożonej? Żaden, trochę logiki!

    Ramę roweru dobieramy na podstawie jej długości. Odległości pomiędzy główką a sztycą, mierzoną w poziomie. Możemy również zwrócić uwagę na wysokość rury poziomej w miejscu krocza, ale nie na długość rury podsiodłowej. Jakie to ma znaczenie???

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    @Jacek – wraz z długością rury poziomej, rośnie również długość rury podsiodłowej. Oczywiście, warto zwrócić uwagę na proporcje, pomiędzy rurami ramy, ale w typowych rowerach jest ona standardowo rozłożona.

    Jeśli dobrze dobierze się długość rury podsiodłowej, to reszta też będzie poprawnie wyglądać.

  • Jacek

    To prawda że jest taka zależność, ale dla różnych producentów oraz klas roweru górskiego są różne długości poziome przy tej samej wysokości rury podsiodłowej. Rowery GF są znacznie dłuższe, 29er w stosunku do standardu 26 też, również ramy sportowe względem ram rekreacyjnych. Najpierw dobieramy długosc, sprawdzamy czy nie jesteśmy zbyt wyciągnięci lub zwinięci (;)), mamy czuć się komfortowo i to jest podstawa. Sprawdzenie wysokości rury poziomej robimy jest dodatkową czynnością, chodzi o to by nam się nic cennego nie potłukło, można zaryzykować twierdzenie że górna rura nigdy nie jest za nisko. Dobór ramy wg utartego schematu że ma się zmieścić dłoń , ale pod żadnym pozorem nie dwie jest nieuzasadniony.

    • Berthos

      W 100% zgadzam się z Twoimi wypowiedziami i moim zdaniem do komfortu jazdy głównym wyznacznikiem jest właśnie długość rury poziomej. Mam 177cm i posiadam kilka rowerów MTB ramy od teoretycznie idealnie dobranej 18 calowej następnie 19 calowy, 20 calowy i aż 21 calowy który teoretycznie nie jest absolutnie podług tabel na mój wzrost. W każdym oczywiście nieco inna długość rury poziomej ale każda skorygowana odpowiednim mostkiem co daje zbliżoną „długość” od kierownicy do siodełka. Suma summarum na każdym rowerze jeździ mi się identycznie tak samo dobrze a pokusił bym się nawet o fakt że na długie trasy na większej ramie chyba nawet wygodniej.

      • http://www.rowerowe-porady.pl/ Łukasz Przechodzeń

        Ciało ludzkie jest na całe szczęście na tyle elastyczne, że jest się w stanie dopasować do różnic w pewnym zakresie :)

        No i każdy ma inne potrzeby oraz długość rąk :)

  • marek kubiak

    Witaj Łukaszu
    Mam pytanie w sprawie roweru tzn wielkości ramy. Otóż na stronie rowery holandia znalazłem kilka mi odpowiadających np batavus intermezzo lub kreidler.

    Pierwsze pytanie – jaka jest Twoja opinia o takich markach?
    Po drugie? jak sprawują się biegi Shimano nexus w piastach?
    Po trzecie jak sprawują się hamulce rolkowe w przednich kołach i najważniejsze?

    Jaki dobrać rozmiar ramy? Dla damki i męskiego ewentulanie?
    Mam ok 186-7 wzrostu noga wewnątrz ok 90-91cm? Jak na moje wyliczenia rozmiar ok 50 -53cm?

    Proszę o pomoc
    Pozdrawiam

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    Batavus robi bardzo dobre i trwałe rowery. Za tą marką ciągnie się legendarna historia, rowerów które „zrowerowały” min. Holandię i Belgię. Jeśli chodzi o przerzutki planetarne, to nie mam specjalnie uwag do tego. Tutaj na blogu, we wpisie o tego typu przerzutkach:
    http://www.rowerowe-porady.pl/przerzutki-w-piascie-czy-warto/

    ciągnie się bardzo długa, merytoryczna dyskusja. I są tam sami zwolennicy takiego typu napędu.

    O hamulcach rolkowych nie wiem zbyt wiele, ale znam kilku ich użytkowników i nie narzekają specjalnie na te hamulce. Miliony miejskich rowerów nie mogą się mylić :)

    Jeśli chodzi o rozmiar ramy, to chyba bardziej 56-58 cm. Jeżeli nie jesteś pewny, najlepiej się przymierzyć i samemu sprawdzić przed zakupem.

  • Jola

    Witam,
    Chcę kupić rower miejski – konkretnie holenderkę model Amsterdam, problem w tym, że większość z tego typu rowerów ma ramy 19″ lub 21″, a ja mam 161 cm wzrostu i 72 cm wew. długość nogi, czyli z przeliczeń wynika, że powinnam mieć rozmiar ramy 17,5″ max. 18″ czy jest sens kupować taki rower i czy wiesz może, gdzie mogę kupić odpowiedni?

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    @Jola – hej, trzeba się po prostu dobrze rozejrzeć i zawsze coś się znajdzie w odpowiednim rozmiarze. Oczywiście najlepiej byłoby się jeszcze przejechać na takim rowerze, bo co producent, to czasami różne oznaczanie rozmiaru ramy. Ale są produkowane rowery w rozmiarze 18 cali, na przykład:

    http://unibike.pl/amsterdam8c.html
    http://www.kross.pl/pl/2014/city/animato (rama M to 17 cali)

  • Iwona

    Witaj,
    Zamierzam kupić rower miejski i mam problem strasznie podoba mi się kettler berlin, ale on jest na tych oponach apple i nie wiem czy one nie są trudne w prowadzeniu, a może to dobry wybór czy można je wymieniać na węższe?
    Drugi model to Trek L200

    Ostatecznie kettler nena lub Julia można jeszcze dostać nena w ramie 53 cm, ale mój wzrost to 178 cm, a długość nóg to 89 cm, pomocy zanim załatwię się na lata.

    Pozdrawiam serdecznie

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    Jeśli chodzi o Kettlera, to jest to bardzo ciekawy i fajny rower. Oponami specjalnie się nie przejmuj, zawsze możesz wymienić je na węższe. Na szerokich oponach wcale nie będzie trudny w prowadzeniu, w zasadzie wręcz przeciwnie, będzie stabilniejszy i mniej wrażliwy na dziury.

    Trek też jest bardzo fajny i w zasadzie wybierz ten, który Ci się bardziej podoba albo na którym lepiej jeździ.

  • Iwona

    Dziękuję bardzo za odpowiedź. Myślę że Berlin niebieski mnie porostu oczarowal. Pozdrawiam

  • http://blogzmiasta.pl/ Justyna

    Aaha! To już wiem, dlaczego czasem szoruję stopą o opony mojego staruszka :) A myślałam, że to kwestia dużych opon (28 cali). Z drugiej strony wątpię, czy 20 lat temu też tak bardzo zwracali uwagę na rozmiary ram :)

    • http://www.rowerowe-porady.pl/ Łukasz Przechodzeń

      No tak, mój wujek kiedyś powiedział „to rowery robią w różnych rozmiarach”? :) Pewnie mu zostało z czasów gdy się brało to, co jest w sklepie i się nie narzekało :)

      Tylko dopiero jak mu powiedziałem, że osoba o wzroście 160 cm będzie się źle czuła na rowerze osoby która ma 200 cm, to załapał :)

      • http://blogzmiasta.pl/ Justyna

        Ja w sumie też niespecjalnie kojarzyłam, dopóki nie zaczęłam rozglądać się za nowym sprzętem :)
        Ale mam wrażenie, że te rozmiary to trochę jak z rozmiarami butów, niby są jakieś numerki ale w każdej firmie znaczą coś innego. Np. zarówno wg Twojej tabelki jak i przelicznika Krossa powinnam mieć ramę 19, a na żywo już 17 wydawała się nieco duża. Całe szczęście, że Krossy mają praktycznie w każdym rowerowym i nie ma problemu z przymierzeniem :)

  • radziu

    Łukasz, wydaje mi się, ze spłaszczenie rozmiarów ram mtb jedynie do długości rury podsiodłowej jest zbyt dużym uproszczeniem. Rama 19″ jednego producenta będzie dłuższa nawet o 6 cm od ramy 19″ innego producenta.
    Jeśli chodzi o ramy mtb zabrakło także takich parametrów jak reach i stack oraz generalne zależności miedzy długościami rur a kątami główki i podsiodłówki.
    Co do wyniku z tabelki, dla mojej nogi 90 cm wynika rozmiar 21.5 dla koła 29″, niestety większość producentów ram z zawieszeniem swoją rozmiarówkę kończy na 20,5/21. Co prawda nie jest to problem bo rozmiar 19″ pasuje mi prawie idealnie.

    • http://www.rowerowe-porady.pl/ Łukasz Przechodzeń

      Jeżeli chodzi o inne wymiary ramy, masz zdecydowanie rację. Ten wpis kieruję głównie dla amatorów, w tym sensie, że dla osób, które jeżdżą rekreacyjnie. I chcą kupić rower przez internet.

      Gdy idziesz do sklepu i tak najlepiej się dokładnie przysiąść i sprawdzić czy geometria jest okej. A nie wyobrażam sobie kupienia roweru za 10 koła, bez wcześniejszego dokładnego sprawdzenia czy rower będzie pasował. Zresztą zawsze można wymierzyć swój stary rower i porównać z nowym, jeśli ściągamy rower np. z zagranicy.

      W każdym razie większe dopasowywanie ramy wkracza już w obszar bike-fittingu, na którym ja już się nie znam.

      Co do wielkości ram, to jeden cal specjalnej różnicy w rozmiarze nie zrobi. Ale są producenci, którzy robią większe ramy niż 21″ :)

  • http://slowemprzezswiat.wordpress.com slowemprzezswiat

    Fajnie, że odświeżasz starsze posty. Łatwiej do nich trafić dzięki temu. :)

    • http://www.rowerowe-porady.pl/ Łukasz Przechodzeń

      Z tym mam największą zagwozdkę, bo przydałby mi się jakiś „interaktywny” spis treści. Ale na razie musi wystarczyć ten, który jest na górze w menu.

      Na blogu jest ponad 350 tekstów, więc ułożenie tego jakoś sensownie robi się bardzo trudne. A stare teksty odświeżam, bo są zazwyczaj z początków bloga i brakuje w nich sporo informacji :)

  • Katarzyna

    Dobry post. Z pewnością powrócę do niego za czas jakiś gdy tylko zacznę na poważnie myśleć o nowym rowerze. Będzie to nie lada wyzwanie, bo mam 180 cm i absolutnie, koniecznie muszę mieć damską ramę, bo sukienki i spódnice to znacząca część mojej szafy. A mieszczucha nie chcę, bo lubię pocisnąć. ;) I ot, problem.

    • http://www.rowerowe-porady.pl/ Łukasz Przechodzeń

      No to powiem Ci, że będziesz musiała poszperać poważnie po producentach. Niestety prawo popytu tutaj działa i rowery z damskimi ramami często zatrzymują się w pewnym momencie i jeśli masz 180 cm, to może się okazać, że mało który producent o Tobie pomyślał.

      • Kamka

        Ja pewnie będę miała podobny problem – wzrost 1,77 m i noga 86 cm. Pobieżnie przejrzałam oferty popularnych producentów i wygląda na to, że nikt nie przewiduje damek w takich rozmiarach. Kross w swojej rozmiarówce nawet nie przewiduje takiego stosunku wzrostu do długości nogi :P

        Przymierzam się do crossowej Meridy i z tego, co widzę damki mają w rozmiarze 50. Zdaje się, że to tegoroczny wymysł, bo w modelach z poprzednich lat nie ma tego rozmiaru, nie ma go też w ichniejszej tabelce z rozmiarami. Tutaj jest rozmiar 48 a po nim od razu 52 i niby mój wzrost lokuje się na granicy. Ciekawa więc jestem jak prezentuje się 50. Ostatecznie męska rama chyba nie byłaby tragedią, chociaż nigdy z takiej nie korzystałam ;)

        • http://www.rowerowe-porady.pl/ Łukasz Przechodzeń

          „Damska” rama na pewno ułatwia wsiadanie i zsiadanie z roweru, pomaga gdy nosi się sukienkę. Ale tak poza tym, nie ma to większego znaczenia moim zdaniem. Jest od groma Pań, które nawet nie patrzą w stronę „damskich” ram :)

          A powyżej pewnego poziomu cenowego takich ram po prostu już nie ma.

      • Katarzyna

        Producenci wielu przedmiotów mało kiedy o mnie myślą. :P
        Muszę jednak wspomnieć, że mój obecny rower to niemal pełnoletni góral klasy 0. Zapewne jakikolwiek większy rower lepszej generacji na który wsiądę będzie cudowną odmianą, nie chcę jednak dokonać nieprzemyślanych decyzji. Mam nadzieję, że zanim do zakupu dojdzie coś może się jeszcze na rynku rowerowym pojawić (a przedtem pomęczę nieco producentów mailami – i tak mam kolejne postanowienie na 2015 rok). W każdym razie jeszcze raz dzięki za post i w ogóle za całego bloga, Twoje wpisy czyta się z ogromną przyjemnością.

        • http://www.rowerowe-porady.pl/ Łukasz Przechodzeń

          Bardzo dziękuję za miłe słowa :) Powodzenia w poszukiwaniach.

  • Domin

    Bardzo dobry art. Wiele osób zupełnie nie wie jak dobrać wielkość ramy a sprzedawcy w sklepach …. cóż, to już temat na osobny artykuł ;-) Ja dodałbym jeszcze, że niektórzy producenci wielkość ramy mierzą nie do końca rurki podsiodłowej a do środka połączenia w górną rurą przedniego trójkąta (zwłaszcza w szosówkach, które póki co mają „klasyczny” wygląd ramy).

  • Magic

    Dodałbym fragment o slopingu

    • http://www.rowerowe-porady.pl/ Łukasz Przechodzeń

      O slopingu ciekawy artykuł znajduje się w Bike Boardzie. Co prawda z 2006 roku, ale sporo ciekawych rzeczy tam piszą:
      http://download.bikeboard.pl/pdf/200608_sloping.pdf

    • radziu

      Sloping nie ma wpływy na rozmiar ramy, jedynie jajeczka ochroni.

      np: http://www.mondraker.com/15/esp/bikes/crafty/402/geometria

      • Magic

        z tego co wiem i o czym można przeczytać np. tu (http://wrower.pl/porady/jak-dobrac-rame-do-roweru-dla-zaawansowanych,5972.html ) sloping robi różnicę w rozmiarówce

        • radziu

          Porównaj proszę giant’a propela z tcr, pierwszy ma klasyczną ramą, drugi slopingową. Dla rozmiaru L górna rura wynosi 58.5 cm w obu przypadkach. W podsiodłowych jest róznica 2cm. jednak rozmiar jest ten sam: L, a z podlinkowanego artykułu wynika, że rura podsiodłowa powinna róznić się o 8 cm
          Rura podsiodłowa to zaledwie jeden z wielu składników geometrii ramy i nie jest ona wyznacznikiem rozmiaru.
          Wzystkie tabelki i przliczniki doboru rozmiaru powstały z goła 30 lat temu. Od tego czasu rowery mocno ewoluowały.

          • http://www.rowerowe-porady.pl/ Łukasz Przechodzeń

            Oczywiście, że tak. Tabelki i przeliczniki służą jedynie do zgrubnego określenia rozmiaru ramy.

            Zresztą, tak jak pisałem gdzieś wyżej, nie widzę opcji, żeby kupując rower szosowy za dyszkę, nie przymierzyć się do niego przed zakupem.

            Co innego w tańszych rowerach, tam bardzo często jest wszystko klepane standardowo, na jedną modłę. Ale to też nie zawsze.

            W każdym razie wyliczenia to tylko jakiś punkt zaczepienia i wyjścia do dalszych poszukiwań.

            • radziu

              Żeby z grubsza dobrać rozmiar ramy, wystarczy popatrzeć na metkę koszulki, którą się nosi :)
              Z rowerami za ponad 10k niestety jest taka bieda, że często nie ma gdzie się do nich przymierzyć i zostaje dobór rozmiaru na podstawie doświadczenia i geometrii.

  • Adam

    Witam :) Pozwolę się odnieśc do artykułu na przykładzie siebie samego, przy wzroście 164 cm. Otóż w ubiegłym roku zbudowałem profesjonalnie od podstaw rower hybrydę (tu ukłony w stronę pana Łukasza, który swoimi fachowymi artykułami zainspirował mnie i wsparł), bazując na aluminiowej ramie roweru trekkingowego, o rozmiarze 22 cale.

    Na owej ramie jeżdżę intensywnie dziesiąty rok bez kontuzji, bez dyskomfortu i to zadecydowało, że nie zdecydowałem się na zakup nowego roweru. Sugerując się praktyką i dobierając poszczególne elementy poprawiłem znacząco dynamikę oraz nieco ergonomię jazdy i duszkiem mogę przejechać 100 km. Więc czy mniejszy rower miałby sens? Tak, nie obijałbym sobie cohones o ramę :P

    • tobo

      Trochę trudno sobie wyobrazić rower na ramie 22 cale dla Twojego wzrostu. Ja na takim samym rozmiarze roweru tego samego typu nie jestem w stanie bezpiecznie jeździć o zsiadaniu nie wspominam, a mam 185 cm wzrostu. NIe chce mi się wierzyć że 22 cale może mieć aż takie nachylenie górnej rury, nie w rowerach tego typu.

  • januszek

    Witam chce kupić crossowy lub treking męski na wzrost 169. Osprzęt z grupy alivio , najtaniej wychodzi kands tylko ze lepsze modele są od ramy 19 z alivio i amortyzatorem. Wg tabelki powinienem miec rame 17 choc część sprzedawców poleca 19. Czy warto zlecic złożenie takiego sprzetu na 17 ramie alivio i bez amortyzatora z z kołami 28 i dynamo w pieście? dzieki za odowiedź a może jaks konkretna firma ?

    • http://www.rowerowe-porady.pl/ Łukasz Przechodzeń

      Jeżeli chodzi o rozmiar, to ciężko, żeby sprzedający polecali 17″, skoro Kands nie ma takiego rozmiaru :)

      Jeżeli chodzi o dobranie rozmiaru, najlepiej byłoby gdybyś wybrał się do jakiegoś dobrze wyposażonego sklepu rowerowego w okolicy i poprzymierzał się do kilku rowerów. Wtedy obiektywnie sprawdzisz jaki rozmiar Ci pasuje.

      Oczywiście pozostaje kwestia, że rozmiar rozmiarowi nierówny, ale Kands nie podaje geometrii swoich rowerów niestety.

      Jeżeli chodzi o składanie roweru, to hmmm… w takim budżecie nie wiem czy jest to opłacalne z punktu widzenia finansowego. Ale z drugiej strony może się opłacać, bo rower będzie dokładnie taki jak będziesz potrzebować.

  • anusiekf1

    Witam,
    Czy znasz rowery firmy FOCUS i masz na ich temat zdanie ??

    • http://roweroweporady.pl/ Łukasz Przechodzeń

      Znam i Focus to bardzo fajna marka rowerów.

  • Arek

    Witam mam 176cm i rower typu MTB rama 18 która pasuje mi idealnie. Przymierzam się do zakupu czegoś szybszego – cross lub hybryda i tutaj podług tabeli rama powinna mieć 20 cali – około 50cm.
    Mam pytanie z czego wynika że do rowerów typu cross, hybryda rama powinna być większa niż do MTB, a do roweru szosowego nawet jeszcze większa ?
    Patrząc teoretycznie rower typu cross czy hybryda ma większe koła bo 29 cali a więc rower sam w sobie jest nieco wyższy, do tego dochodzi jeszcze większa rama w stosunku do MTB – co z przekrokiem skoro rower stoi na wyższych kołach plus dodatkowo większa rama – czy nie stanowi to problemu ?
    Dodatkowo z założenia rower typu cross powinien być wygodniejszy do dłuższych wycieczek od roweru typy MTB poprzez bardziej wyprostowaną pozycję – skoro rama w rowerach typu cross hybryda przypada większa to dłuższa jest też rura pozioma co automatycznie powinno „rozciągać” pozycję a nie powodując ją bardziej wyprostowaną ???
    Chyba że cała różnica w pozycji na crossie polega na mostku skierowanym nie w dół a w górę i dodatkowo często gięta kierownica przez ca automatycznie „kokpit” jest wyższy w stosunku do MTB i przez co pozycja jest bardziej wyprostowana ????

    • http://roweroweporady.pl/ Łukasz Przechodzeń

      Pamiętaj, że tabelka jest jedynie wstępną wskazówką. Wiele zależy też od całej geometrii ramy. Do długości rurki pionowej dochodzą takie kwestie jak rozstaw kół, wysokość główki ramy, długość amortyzatora/widelca, kąty ramy.

      No i tak jak piszesz, pozostaje kwestia gięcia kierownicy i mostka, a także wysokości samego mostka. Cóż, tak naprawdę to jest temat na książkę o bikefittingu, a do tego ja niestety aż takiej wiedzy nie mam.

  • Maciej

    Cześć Łukasz, zmieniam jednak nieco front i przechodzę na 29-er. Niestety mój wymarzony rower uciekł mi z przed nosa i został tylko w rozmiarze 19 a chciałem 21. mam 186 cm a wewnętrzna długość nogi to 88. wychodzi mi z obliczeń prawie 21 cali. czy na 19 będzie bardzo źle? rower ma ramę dość klasyczną bo to kellys tnt 90.najgorzej ,że nie mam możliwości przymiarki….
    Serdecznie Cię pozdrawiam i wielkie dzięki za ostatnie podpowiedzi

    Maciej

    • http://roweroweporady.pl/ Łukasz Przechodzeń

      Bardzo fajny rower :) Odnośnie rozmiaru, to niestety tabelka jest jedynie wskazówką i punktem wyjścia. Zawsze najlepiej jest się przymierzyć.

      Odnośnie mniejszych ram, to jest grupa osób, które jeżdżą na mniejszych ramach, głównie ze względów sportowych. Ale nie jestem w stanie powiedzieć czy w Twoim przypadku mniejsza rama będzie ok. Oprócz długości rurki podsiodłowej w grę wchodzi też sporo innych parametrów, które tak naprawdę da się ustalić jedynie wsiadając na rower.

      Tak więc nie chcę Cię wkopać na minę. Rama może i będzie dobra, a może się okazać, że to będzie kompletna pomyłka i nie dla Ciebie.

      • Maciej

        Dziękuję Łukasz za wskazówki.

  • Paweł

    Czy nie wydaje ci się że przeliczniki doboru ramy,oraz tabela zawyżają rozmiar roweru w przypadku 29er.Posiadam authora instincta w rozmiarze 19″ i wydaje mi się za duży.Mój wzrost 185 a przekrok 88 na boso.Chyba że to specyficzna geometria authora lub rowerow 29

    • http://roweroweporady.pl/ Łukasz Przechodzeń

      Z rozmiarami ram jest ten problem, że tutaj żadna tabelka nie da jednoznaczniej odpowiedzi. Oprócz długości rury podsiodłowej w grę wchodzi jeszcze kilka innych wymiarów. Tabelka jest jedynie poglądowa niestety i wiele zależy od tego, co producent wymyślił w danej ramie. Zresztą napisałem o tym w tekście.

      • Paweł

        Który dokładnie przeczytałem i uważam że jest bardzo rzeczowy.Diabeł tkwi w szczegółach-przyzwyczaiłem się do pozycji na 26″i pewnie tu tkwi przyczyna mojego niezadowolenia.Dobranie odpowiedniej pozycji to syzyfowa praca i należałoby objechać kilka ram zanim wybierze się tą własciwą

  • Pingback: URL()