Mogę się założyć, że każdy z Was zastanawiał się kiedyś nad zmianą opon w rowerze. Chcieliście założyć szersze, węższe, gładsze, z większym bieżnikiem, lżejsze, odporniejsze na przebijanie, a może z kolcami. Wybór opon jest ogromny, a w tym wpisie chciałbym się skupić na kwestii ich rozmiaru. Warto przed rozpoczęciem zakupów dobrze sprawdzić, jakie opony i obręcze macie obecnie w rowerze. Przez lata nazbierało się sporo średnic kół i na przykład opony opisywane jako 26 cali, potrafią mieć pięć różnych średnic wewnętrznych (przy czym nie są one ze sobą kompatybilne). Oczywiście nie wszystkie są już w sprzedaży, niemniej warto wiedzieć na co zwrócić uwagę podczas zakupu opon czy nowych kół.
Rozmiary opon rowerowych
Do opisania rozmiaru opon używa się kilku skal. Nie musisz znać ich wszystkich, obecnie do jednoznacznej identyfikacji rozmiarów opon rowerowych wystarczy ETRTO. Ale warto poznać też inne systemy, tak aby wiedzieć z czym się to je (zwłaszcza, że i tak najczęściej mówimy o rozmiarach opon wyrażanych w calach, dopiero później w ruch idzie ETRTO). Oznaczenia opon rowerowych są naniesione na ich boku – czasem podkreślone białym kolorem, a czasem trzeba się ich naszukać z latarką :)
System calowy
Myślę, że przez wszystkich znany jest system calowy, gdzie szerokość opony oraz jej (przybliżona) średnica zewnętrzna podawana jest w calach. Przykład: 26″ x 2,25″ – taki opis oznacza, że mamy do czynienia z oponą o średnicy 26 cali i o szerokości 2,25 cala. Taki zapis jest bardzo popularny w rowerach górskich. Tak jak pisałem w akapicie wcześniej – czasami dwie opony są opisane jako 26 cali, a nie będą pasowały na tę samą obręcz. Kupując nowe obręcze/opony, informację o calach traktowałbym jedynie jako wstępną informację, ale ostatecznie zerknął także na skalę ETRTO.
Jest jeszcze jeden system zapisu calowego, obecnie rzadko spotykany w Polsce, niemniej można jeszcze na niego trafić. Przykład: 28 x 1 5/8 x 1 3/8. W takim zapisie mamy oponę o zewnętrznej średnicy 28 cali, bok opony ma wysokość 1 5/8 cala, a jej szerokość to 1 3/8 cala. Brrrrr… bardziej się tego skomplikować nie dało, na szczęście ten sposób zapisu jest już bardzo rzadko używany.
System metryczny (francuski)
Drugim sposobem oznaczania rozmiarów opon jest system metryczny (francuski). Przykład takiego zapisu: 700 x 40C. Pierwsza liczba oznacza przybliżoną średnicę zewnętrzną opony, druga liczba jej szerokość (oba wymiary w milimetrach). Równie istotna jest litera na końcu, ponieważ opony 700x40A, 700x40B i 700x40C będą różnić się średnicą wewnętrzną i nie będą pasować na tę samą obręcz. System ten jest popularny w rowerach szosowych i gravelowych, choć tam często podaje się średnicę w calach (np. 28 cali), a szerokość opony w milimetrach (np. 25 mm, 32 mm, 40 mm itd.). Pokręcone, prawda? :)
Tu również można się przypadkowo nadziać na złą oponę. Np. jeżeli do współczesnego roweru szosowego kupisz oponę 700B, która ma zupełnie inną średnicę wewnętrzną niż używane obecnie 700C, nijak nie uda się jej założyć. Tu również polecam dla pewności skorzystać z systemu ETRTO dla upewnienia się, że kupujecie dobry rozmiar opony.
System ETRTO
Dwa poprzednie systemy potrafią wprowadzić zamieszanie, ponieważ jest sporo rozmiarów, które są prawie identycznie opisane, a nie są ze sobą zgodne! Dlatego by to wszystko ujednolicić, powstał system ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). Niektórzy nazywają go „nowym”, nie wiedząc, że dla rowerów ten standard powstał w 1969 roku (nieco później USA i Japonia przyjęły go jako jeden ze standardów ISO).
W ETRTO zapis jest jednoznaczny i precyzyjny. Podajemy w milimetrach szerokość opony oraz jej wewnętrzną średnicę (co jednocześnie odpowiada zewnętrznej średnicy obręczy).
Na przykład zapis: 40-559 oznacza oponę o szerokości 40 mm i średnicy wewnętrznej 559 mm. To oznacza, że jeżeli będziemy mieli obręcz o średnicy 559 mm, to uda się założyć na nią taką oponę. Pozostaje kwestia szerokości opony oraz obręczy, ale o tym za chwilę.
Średnice wewnętrzne opon na przestrzeni lat
Standardów średnicy opon rowerowych jest bardzo dużo, ale spokojnie, spora część z nich już dawno wyszła z powszechnego użycia. Poniżej podaję rozmiary, które udało mi się znaleźć. Są to średnice wewnętrzne opony, wraz z opisującym je rozmiarem w systemie calowym.
152 mm, 194 mm – 10 cali
203 mm, 239 mm, 248 mm – 12 cali
254 mm, 279 mm, 288 mm, 298 mm – 14 cali
305 mm, 317 mm, 330 mm, 337 mm, 340 mm, 349 mm, 369 mm – 16 cali
355 mm, 387 mm, 390 mm, 400 mm – 18 cali
381 mm, 400 mm, 406 mm, 419 mm, 428 mm, 432 mm, 438 mm, 440 mm, 451 mm – 20 cali
484 mm, 489 mm, 490 mm, 498 mm, 501 mm, 508 mm – 22 cale
501 mm, 507 mm, 520 mm, 531 mm, 540 mm, 547 mm – 24 cale
559 mm, 571 mm, 584 mm, 590 mm, 597 mm – 26 cali
630 mm – 27 cali
584 mm – 27,5 cala
609 mm, 622 mm, 635 mm, 642 mm – 28 cali
622 mm – 29 cali
Obecnie nie stosuje się większości z tych standardów. Na czerwono zaznaczyłem najczęściej spotykane średnice w większych kołach. Ale! To nie znaczy, że nie używa się też innych. Koła 26 cali w typowych rowerach górskich mają 559 mm, ale spotyka się jeszcze obręcze o średnicy 590 mm, najczęściej w holenderskich rowerach Batavus, Sparta czy Gazelle. Koła 28 cali najczęściej mają średnicę 622 mm, ale w holenderskich rowerach często stosowana jest średnica 635 mm.
Dlatego warto sprawdzić średnicę obręczy lub odczytać ją ze starej opony. Jeżeli kupisz oponę o średnicy wewnętrznej „tylko” kilka milimetrów większej lub mniejszej, nie uda Ci się jej założyć na obręcz.
Dlaczego opony 28 i 29 cali mają tę samą średnicę
Jeśli chodzi o opony 29 cali, to mają one tę samą średnicę wewnętrzną co opony 28 cali (622 mm), co może być mylące. Różnica w oznaczeniu calowym bierze się z różnej wysokości samej opony, ponieważ im szersza opona, tym jednocześnie wyższa. Producenci dla marketingowego odróżnienia wprowadzili oznaczenie 29 cali, którym określa się szerokie, a co za tym idzie – wysokie opony.
Dlatego (z drobnym zastrzeżeniem, o którym przeczytacie w kolejnym akapicie) opony 28 cali (ETRTO 622) można zakładać na obręcze 29 cali i na odwrót.
Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym opowiadam o rozmiarach opon rowerowych. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Szerokość opony, a szerokość obręczy
Drugą, bardzo ważną kwestią, jest dopasowanie szerokości opony do szerokości obręczy. Zbyt wąska opona może wpaść w obręcz (co uniemożliwi jej poprawne osadzenie, a co za tym idzie – jazdę), a zbyt szeroka opona może się jej słabo trzymać (lub w ogóle nie włożymy jej na obręcz). Problem dotyczy głównie dużych skrajności i chęci założenia bardzo wąskich opon na bardzo szerokie obręcze i na odwrót.
Tabela, którą wstawiłem poniżej, pokazuje zakres, w którym można się poruszać jeżeli chodzi o szerokości. Interesuje nas szerokość wewnętrzna obręczy (można ją odczytać z naklejki lub zmierzyć samemu – w tym celu należy zdjąć oponę i nie, nie da się tego zrobić inaczej) oraz szerokość opony, którą wystarczy wziąć z oznaczenia na jej boku. Dla ułatwienia w tabelce znajdziecie szerokość opony podaną zarówno w milimetrach, jak i calach.
Wszystkie dane do tabeli zaczerpnąłem od DT Swiss, producenta m.in. obręczy rowerowych. Jest to moim zdaniem bardzo liberalna tabelka, dlatego unikałbym wybierania najbardziej skrajnych wartości. A już na pewno nie próbowałbym na siłę wychodzić poza jej zakres.
Optymalna szerokość obręczy
W komentarzach Kamil słusznie zwrócił uwagę, że warto dobrać optymalną szerokość opony do obręczy. Zakładając szeroką oponę na wąską obręcz, nawet jeżeli ona się zmieści według tabelki, którą widzicie wyżej, może się okazać, że nie uzyska ona pożądanego kształtu.
Jak widać na rysunku, opona na węższej obręczy może nie uzyskać odpowiedniej szerokości, co może powodować m.in. gorszą przyczepność w zakrętach. Muszę tu jednocześnie dodać, że stosowanie szerszych obręczy stało się trendem dopiero w ostatnich latach. Do niedawna, producenci rowerów MTB często montowali opony 2,1 cala na obręcze o szerokości 19C. Dziś zalecaną szerokością obręczy dla takiej opony to już 25C, czyli 6 milimetrów więcej.
Jaka jest optymalna szerokość obręczy, w przypadku konkretnej opony? Warto spojrzeć na wytyczne producenta danej opony (choć mało który podaje taką informację). Ja posiłkuję się danymi przygotowanymi przez Goodyear’a. Pamiętajcie też, że jest to optymalna szerokość, co nie znaczy, że opona nie poradzi sobie na trochę szerszej czy węższej obręczy.
Dlatego jeżeli w swoim rowerze nie masz „optymalnie” dobranej szerokości obręczy do szerokości opon – bez paniki :) Warto o tym pomyśleć dopiero przy zakupie nowych kół lub obręczy.
Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym pokazuję jak dobrać oponę do obręczy. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Czy opona zmieści się w rowerze
Trzecia kwestia, którą należy rozważyć podczas kupowania nowych opon, to czy zmieszczą się do Twojego roweru. Wraz ze wzrostem szerokości opony, zazwyczaj rośnie także jej wysokość. Opona stanie się wyższa także wtedy, gdy zamiast gładkiej, założymy taką z wyraźnymi klockami bieżnika.
Jeśli kupisz szerszą i wyższą oponę niż dotychczas, może ona ocierać o przednią przerzutkę, błotniki, ramę, widelec. W przypadku szosowych hamulców szczękowych, zbyt szeroka opona może nie zmieścić się do szczęk. Natomiast zbyt szeroka przednia opona może zahaczać o Twoją stopę, podczas mocniejszego skręcania.
Czy jest sposób aby ustalić, jakiej szerokości opony będą pasować do ramy i widelca? Niektórzy producenci rowerów/amortyzatorów podają taką informację. W pozostałych przypadkach pozostaje ręczny pomiar (i pytanie sprzedającego o wysokość opony), choć to i tak nie pokaże, czy dana opona na 100% będzie pasować. W razie wątpliwości, polecam wybranie się z rowerem do sklepu stacjonarnego, gdzie łatwiej będzie przymierzyć konkretny rozmiar opony.
Pamiętajcie też, że opony o teoretycznie tej samej szerokości, mogą się od siebie różnić – wszystko zależy od typu bieżnika, ciśnienia i producenta opony. Do tego koniecznie pamiętajcie o zostawieniu przynajmniej kilkumilimetrowego luzu między oponą, a ramą/widelcem z każdej strony! Opona podczas jazdy pracuje – jeżeli będzie włożona na styk, może zacząć zdzierać lakier z roweru.
Zapraszam Cię do lektury innych wpisów o oponach. Znajdziesz tutaj informacje, których nie wymieniłem w tym tekście.
2. Ciśnienie w oponach rowerowych
3. Dobieranie opony do obręczy
5. Opór stawiany przez opony rowerowe
6. Ciśnienie w oponie, a droga hamowania
7. Co zrobić gdy opona chowa się w obręczy
8. Schwalbe CX Comp – test opony
9. Schwalbe Kojak – długodystansowy test
Dzięki tobie dowiedziałem się , że „opony 28 cali (ETRTO 622) można zakładać na obręcze 29 cali i na odwrót” :)
Chcę zrobić zamianę 29″ na 28″.
Aktualnie mam zamontowane opony 29″ 52-622 na obręczy 622 x21. Mam na oku dwie opony:
1.Opona 28×2.00; 50-622,
2. Opona 28×2.15; 55-622
Proszę o radę, która by najlepiej pasowała.
Z góry dziękuję
Bardzo dziękuję Ci za tę wiedzę.
Wąska obręcz i szeroka opona, to nie jest dobre połączenie. Mam pewne doświadczenia w tym temacie i uważam, że lepiej nie traktować tej tabelki z artykułu zbyt serio. Opona 2,1″ na wąskiej obręczy 19 mm będzie w przekroju przypominać trójkąt, a tak nie powinno być. Takie zniekształcenie opony może przynieść wiele problemów, z których niektóre są bardzo nieintuicyjne i początkowo można nie zdawać sobie sprawy, że awarie roweru wynikają właśnie ze złego spasowania opony i obręczy.
Prawidłowo dętka w oponie, po napompowaniu, powinna w przekroju przypominać okrąg, więc według mnie dla opony 2,0-2,3″ najwęższa obręcz, jaka można zastosować to obręcz o szerokości wewnętrznej 22-24 mm. Ważny jest tez profil bazy obręczy – najlepiej, żeby nie miała na środku żadnego rowka, dołka tylko żeby była równomiernie zaokrąglona, tak aby opaska obręczy ładnie układała się na jej powierzchni, bez załamań. Głęboki dołek w bazie obręczy spowoduje dodatkowe problemy.
Generalnie zaryzykowałbym twierdzenie, że szerokość wewnętrzna obręczy nie powinna być mniejsza niż połowa wymiaru opony. Czyli jeśli mamy oponę 2″ to obręcz powinna być 24 mm.
Cześć,
jeszcze do niedawna standardem wśród producentów było wkładanie opony 2-2,1″ na obręcz 19C. Ba, myślę, że w wielu rowerach nadal tak jest.
Oczywiście wszystko poszło do przodu i teraz używa się szerszych obręczy. Moja tabelka pokazuje tylko co uda się założyć i to będzie działać. Niespecjalnie widzę problem w połączeniu obręczy 19 mm i opony 2″, choć oczywiście na szerszej obręczy opona lepiej się ułoży i będzie lepiej pracować.
Ale podrzuciłeś dobry temat – w najbliższym czasie rozbuduję wpis o polecane szerokości obręczy i opon.
obręcz 18×630 do tego już wyjechałem ostatnią oponę 25×630 27/ 1,1/4 1/1,16 gdzie taką dostać?
Faktycznie, ciężka sprawa żeby w polskim internecie znaleźć takie opony. Jedyne co da się jeszcze znaleźć to rozmiar 32-630. Ale jeżeli szersze się nie zmieszczą w ramie/hamulcach, to zostaje zagranica.
Wpisz w Google hasło „25-630 tire” i da się znaleźć sklepy oferujące taki rozmiar opon. Np. https://www.sjscycles.co.uk/tyres-27-630/?etro=25%2D630
Akurat w tym sklepie koszt wysyłki do jakiś koszmar, ale może uda się znaleźć jakiś z normalnymi cenami za przesyłkę.
Witam Mam problem
Rower miejski elektr Sparta muszę kupić opony
Oznaczenie to 622 21c
Szukam szukam i …
Cześć,
622 to średnica obręczy w milimetrach. To bardzo popularny rozmiar, opisywany także jako 28 lub 29 cali.
Natomiast 21C wygląda mi na szerokość wewnętrzną obręczy w milimetrach. Nie wydaje mi się, żeby to była szerokość opony, bo tak wąskich opon obecnie nie stosuje się nawet w rowerach szosowych.
W każdym razie popatrzyłbym na oznaczenia na samej oponie. Tam również znajdziesz oznaczenie 622, ponieważ średnica musi się zgadzać z obręczą, inaczej by nie pasowała. Istotna będzie szerokość opony, będzie to coś typu 44-622 czy 47-622, co oznacza, że opona ma 44 lub 47 milimetrów szerokości. To oczywiście tylko przykłady. I najlepiej szukać opony o takiej samej szerokości, zwłaszcza jeżeli masz w rowerze błotniki, które często uniemożliwią montaż czegoś szerszego.
Hej :) pytanie :)
Mam eskera 2.0 i właśnie kupiłem sobie nowe opony PIRELLI Cinturato Gravel Hard 40mm i spokojnie wejdą do eskera 2.0 na obręcz? Piszą, że tam jest KROSS ALUMINIUM 622X19
Cześć, zatem masz obręcz o szerokości wewnętrznej 19 mm. Patrzysz do tabelki w moim tekście – na taką obręcz wejdą opony o szerokości od 23 do 60 mm. Tak więc opona 40 mm będzie w sam raz :)
W moim rowerze mam opony 51-622 29cali x 2.0. Usiłuję kupić oponę to trenażera, która będzie pasowała. Pytanie: jaki rozmiar będzie pasował (oznaczenie)? Czy dla tej szerokości w ogóle takie opony są dostępne? dziękuję Jacek
Schwalbe ma w ofercie oponę do trenażera – Schwalbe Insider. Dostępna jest w dwóch szerokościach – typowo szosowej 23 mm i tej nie założysz do siebie (może być za wąska i może zapadać się w obręczy).
Drugi rozmiar to 35 mm (35-622) i ona jak najbardziej będzie pasować na Twoją obręcz. No chyba, że Twoja obręcz ma więcej niż 24 mm szerokości wewnętrznej – wątpię, ale warto to sprawdzić. I podkreślę – wewnętrznej, czyli musisz zdjąć oponę, aby to sprawdzić.
I przy okazji kup dętkę, która będzie pasowała do szerokości 35 mm. No chyba, że przy zdejmowaniu opony sprawdzisz na swojej dętce czy nie jest napisane do jakiego zakresu szerokości pasuje. Bo może i będzie pasowała :)
Cześć. Czy obręcz 15C i opona 35C mogą się polubić? Niby do 15C maksem jest opona 32C, ale… Czy te (teoretycznie) trzy milimetry naprawdę robią taką różnicę?
Tabelka, którą umieściłem w tekście (a także dałem link do tabelki DT Swiss) podaje, że do obręczy 15C założy się też oponę 35 mm :) Kiedyś podawałem bardziej restrykcyjne zalecenia, ale potem skorzystałem właśnie z tabelki DT, która luźniej podchodziła do tematu.
Natomiast w kwestii „tylko trzy milimetry” to wszystko zależy od obręczy i konkretnej opony. Po założeni zbyt szerokiej opony (jeżeli w ogóle uda się ją założyć), widać na oko, że coś jest nie tak i balon opony jest zbyt zwężony na dole.
Tak czy owak, oponę 35 mm śmiało próbuj montować.
Super pożyteczny artykuł!
Cześć
W moim starym rowerze marki wheeler mam takie oznaczenia na obręczy AC 26 AL 1.3 Czy możesz mi to przetłumaczyć na system ETRTO. Chciałby wiedzieć jaką mogę założyć min i max szeroką oponę do tych obręczy. Do tej pory zawsze kupowałem opony 26×1.95
Cześć,
to wygląda na symbol modelu obręczy, nie ma tam zakodowanych żadnych konkretnych informacji. No może poza tym, że koło 26 cali (ale to sobie możesz odczytać z opony, zapewne ma 559 mm ETRTO, ale warto to sprawdzić). No i pewnie jest aluminiowa (AL), co też nie jest wielkim zaskoczeniem :)
Jeżeli chcesz sprawdzić jakiej szerokości oponę uda się na nią założyć, to łyżki w dłoń, zdejmij oponę i zmierz wewnętrzną szerokość obręczy. A potem skorzystaj z tabelki we wpisie.
Oczywiście pamiętaj o tym, że z szerokością opony nie można przesadzić, ponieważ musi zmieścić się (z zapasem!) w ramie/amortyzatorze. Dodatkowo zbyt szeroka opona lubi czasem ocierać np. o przednią przerzutkę.
Witam,
bardzo interesujący artykuł, który sporo mi wyjaśnił.
Niemniej jednak, mam problem z obręczą. Założyłem oponę 57-622 (29”-2.25”) na obręcz 21Cx622 i zauważyłem, że po napompowaniu opona jest nierówno osadzona, koło z oponą (nie obręcz) ósemkuje. Oponę tę zdjąłem z obręczy 622×19 700C / M. Według mnie opona powinna pasować na nową obręcz.
Zastanawiają mnie różnice w opisie obydwu obręczy: na ramie starej obręczy jest rozmiar 622×19 a na gumie, która jest wewnątrz obręczy podane jest 700C-18mm. To samo jest dla nowej obręczy 21Cx622, na gumie podany jest wymiar 20-622.
Czy mógłbyś wyjaśnić te różnice i co one oznaczają?
W tekście wspomniałeś, że opony 700-40A, 40B i 40C nie będę pasowały na tą samą obręcz bo mają różną szerokość. Jaka jest różnica między nimi, nigdzie nie mogę znaleźć wytłumaczenia tych symboli A-C (D)
Dziękuję i pozdrawiam.
Hej,
40A, 40B i 40C będą różnić się średnicą wewnętrzną, a nie szerokością.
Jeżeli masz na obręczy oznaczenie 622 i takie samo na oponie, to znaczy, że średnicą będą na siebie idealnie pasować.
Odnośnie nierówno osadzonej opony – po jej boku biegnie cieniutki gumowy pasek, który powinien na całym obwodzie, po obu stronach iść równo wzdłuż obręczy (pomóż sobie latarką, jeżeli go dobrze nie widać). Jeżeli w którymś miejscu pasek chowa się w obręczy, to już znasz przyczynę problemu. Najczęściej wystarczy napompować oponę lekko powyżej maksymalnego zalecanego ciśnienia, a opona wskoczy na swoje miejsce.
Jeżeli to nie pomoże, drugim sposobem jest spuszczenie powietrza trochę poniżej minimalnego zalecanego i przejechanie kilkudziesięciu metrów po równym podłożu. Jeżeli po ponownym napompowaniu opona na maksa opona nie wskoczy na swoje miejsce, zostaje broń ostateczna czyli płyn do mycia naczyń :)
Zaznacz miejsce w którym opona nie wskakuje na obręcz, spuść powietrze, zsuń oponę w tym miejscu i posmaruj jej rant delikatnie płynem do mycia naczyń (niektórzy polecają rozcieńczyć go w wodzie, ja nie widzę sensu i używam skoncentrowanego prosto z butelki). Zakładasz oponę, pompujesz i opona powinna wskoczyć na miejsce.
Jeżeli natomiast pasek jest równo z obu stron wzdłuż obręczy, może to oznaczać, że sama opona jest krzywa. Zwykle nie przeszkadza to w jeździe i możesz to olać, albo reklamować.
Dobry artykuł przydał mi się. Kupuje opony i zupełnie nie rozumiem tych oznaczeń co podają w opisach. Podają wiele znaczników na raz, szkoda że to do dziś nie zostało zestandaryzowane aby było jedno jasne oznaczenie.
Cześć, na szczęście zostało to ujednolicone i pomaga w tym system ETRTO o którym napisałem w tekście :)
Dziękuję Ci serdecznie za czas poświęcony na przekazanie tych cennych informacji.
Bardzo mi pomogłeś :)
Mam krossa hexagon 5.0 róż opony 29/19 zostały zmienione na 28/1.25-700×32 i koła zaczęły fiksować tzn. zaczeły się wyginać w czasie zjazdu rower dostawał wibracji
Cześć, trudno mi cokolwiek powiedzieć bez zobaczenia jak to wygląda na żywo. Być może jest to kwestia naciągu szprych, ale nie ma to nic wspólnego ze zmianą opon, tzn. ta zmiana ew. uwypukliła kwestię, która istniała już wcześniej.\
Warto wybrać się do serwisu żeby zerknęli co może być przyczyną.
Witam. Kupiłem koło Kellys Valor 29″ rozmiar 622-30. Chciałem przerzucić opony z poprzedniego koła Continentale Race King 29×2.2 ale za nic nie mogę ich wsunąć na obręcz. Czy te opony są kompatybilne z tym kołem? Czy wynika to z mojego braku umiejętności? Pozdrawiam.
Cześć,
wygląda na to, że powinny do siebie pasować bez problemu. Valor to koła bezdętkowe, więc opona może na nie ciaśniej wchodzić. Używasz łyżki/łyżek do opon aby założyć ją na obręcz? Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby jeździć z dętką.
Bardzo ciekawe porady!
Ja jednak z problemem. Otóż co chwilę wyrywają mi się wentyle z dętki. Nie mogę używać przedniego hamulca, bo od razu obraca lekko oponę i przy wentylu robi się dziura. Sprawa dotyczy obu kół, chociaż częściej przedniego (większe siły).
Najpierw wymieniłem opony, potem testowałem dętki różnych firm, żadnej różnicy nie było. Czyściłem dokładnie obręcze i opony przed założeniem, nic to nie dawało.
Nie wiem czy zmieniać obręcze czy może założyć mniejsze opony.
Obręcze to Axelrims x20 29″ 622x20mm
Opony Kenda 60-622 / 29×2,35
Z góry dzięki wielkie za wszelkie podpowiedzi :)
Cześć,
a używasz nakrętek na wentyl, tych przytrzymujących go przy obręczy?
Chociaż po tym co piszesz, to nie wiem czy nawet taka nakrętka coś pomoże. Bez zobaczenia na żywo ciężko ocenić sytuację, ale na pewno coś jest nie tak. Opona przesuwająca się po obręczy to brzmi naprawdę dziwnie.
Tak, dokręcam nakrętki. Już tyle dętek wymieniłem, że testowałem bez nakrętek, z mocniej dokręconymi, lżej. Efekt zawsze był taki sam :)
No właśnie gdzie nie poruszę tego tematu to dla każdego dziwna i niespotykana sytuacja :)
Tak mi to wygląda jakby obręcze miały za małą średnicę, bo opony ściągam i zakładam rękami bez żadnych problemów. Na ulicy wymiana dętki to teraz dla mnie dwie minutki :D
Chyba pozostaje sprawdzic nyple, szprychy i geometrie, skoro zakladasz nowa opone palcami.
Może system bezdętkowy by Ci pomógł?
Albo szytki.
A opaskę na obręcz stosujesz? Bo nic o niej nie wspomniałeś, a to podstawa. Sam ostatnio zapomniałem (ciężki dzień) i po paru dniach wentyl wyrwany.
Przeanalizowałem tabele, ale chciałbym się upewnić. Mam obręcz (26″), moim zdaniem zwykła, standardowa, jaka zawsze była montowana w każdym rowerze, na której może być (była) opona 1.90 i 2.0. Szerokość zewnętrzna, tam gdzie są szprychy, to jakieś 2 cm, więc wewnętrzna prawdopodobnie ok 1,9cm.
Może ktoś potwierdzić, czy można zamontować 1,75? Z ww. tabeli wynika, że tak.
Jeżeli obręcz ma szerokość wewnętrzną 19 mm to opona 1,75 cala będzie okej.
Piszesz, że ma „prawdopodobnie 19 mm”. A to nie możesz tego zmierzyć? :) Jeżeli jest tam teraz opona 2 cale, to i 1,75 cala spokojnie będzie pasować.
Prawdopodobnie, bo na zewnątrz obręczy są „nacięcia”, które sugerują wewnętrzny rozmiar. Właśnie wymieniłem opony i musiałbym ponownie je zdjąć, żeby dokładnie zmierzyć, a nie chce mi się/nie mam czasu ;-), żeby to robić. Pytałem z ciekawości.:-)
Wrzuciłbym gdzieś Ci ew. zdjęcie, ale tutaj nie ma takiej opcji.
Hejo . Mam pytanie chce zmienić opony w rowerze na szersze maksymalnie. Moja felga
to ETRTO 622-19 (08) a opona 37-622, (28x 13/8×15/8).
Bede wdzięczny za pomoc.
Pozdrawiam BogdaN
Cześć,
z opisu wynika, że obręcz ma wewnętrzną szerokość 19 mm. Czyli patrząc do tabelki na obręcz wejdzie opona do 60 mm szerokości czyli 2,35 cala.
Kwestia oczywiście jak szeroką oponę przyjmie widelec i rama. Pamiętaj też, że musi zostać po bokach przynajmniej po kilka milimetrów luzu. Opona podczas jazdy pracuje i musi mieć choć troszkę miejsca.
Przeczytałem i obejrzałem filmy i dalej nie wiem jak odrożnić obręcz na oponę 635 od obręczy na oponę 622. Jaka powinna być średnica tych obręczy?
Ok, już znalazłem, na stronce Sheldona Browna: 'www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html’ jest wszystko dobrze wyjaśnione.
Postaram się dodać rysunki pokazujące co dokładnie mierzyć, bo faktycznie tego brakuje u mnie w tekście.
Hej,
jeżeli chodzi o odróżnienie opon, to trzeba spojrzeć na ich bok i poszukać oznaczenia w systemie ETRTO czyli gdzieś powinno być napisane właśnie 635 lub 622. Przynajmniej w nowożytnych oponach tak jest.
Co do obręczy, to jeżeli nie ma na niej naklejki z rozmiarem, wystarczy, że weźmiesz miarkę i zmierzysz jej średnicę.
Cześć! Chciałbym do roweru mtb założyć na obręcze 29″ gravelowe opony 45 mm – czy jest sens takiego rozwiązania, czy zyska się wówczas na prędkości (przynajmniej na asfaltowych odcinkach)?
Cześć,
o oporach toczenia opon rowerowych pisałem tutaj: https://roweroweporady.pl/opor-stawiany-przez-opony-rowerowe/
A tu przeczytasz moje porównanie z jazdy na oponach gravelowych i szosowych (przy tej samej średniej mocy): https://roweroweporady.pl/zmiana-opon-a-predkosc-na-rowerze/
W dużym skrócie – na opory toczenia największy wpływ ma bieżnik opony, potem jakość gumy z jakiej jest wykonana opona, a na końcu jej szerokość. Oczywiście nie mówię o skrajnych przypadkach, gdzie porównywalibyśmy oponę szosową do np. gładkiej, czterocalowej opony z fatbike’a :)
W każdym razie największy zysk za założenie opony z mniej agresywną rzeźbą bieżnika + z lepszą mieszanką gumy (czytaj – to zwykle będzie droższa opona). Bo może dość do takich ciekawych sytuacji, że taniutka opona szosowa za 40 zł będzie miała podobne opory toczenia co gravelowa opona 44 mm z górnej półki.
Nie napisałeś jakie masz teraz opony (model, szerokość). Niemniej po wymianie ich na węższe, jeżeli tylko nie kupisz najtańszych opon, to zauważysz różnicę. Rower będzie lżejszy, będzie lżej przyspieszał, a i średnia prędkość potencjalnie wzrośnie (na tej samej, asfaltowej trasie, bo w terenie może być różnie). Nie spodziewaj się jakichś szalonych efektów, ale jakaś drobna poprawa zapewne będzie.
Bardzo dobry opis dla laika , takiego jak ja. Mam pytanie , możliwe że nie wyłapałem w treści. posiadam obręcz 584x20C – rower górski. chciałbym wymienić tylną oponę na potrzeby trenażera. Czy opona TACX Trainer Tyre 27,5 cala o szerokości 32 mm będzie ok?
Hej,
w tekście znajdziesz tabelkę, która podaje rozwiązanie. Dla obręczy o szerokości wewnętrznej 20 mm zaleca się założenie opony o szerokości od 28 do 62 mm. Czyli opona o szerokości 32 mm bezpiecznie wejdzie na obręcz.
a jakie opony do obręczy 100mm?
Na pewno coś powyżej 3,5 cala. Zresztą to jest obręcz do fatbike’a, a tam się zakłada opony od 4 cali w górę :)
Jako kobieta i laik w temacie nie wiem jaką oponę mogłabym dobrać do mojego roweru górskiego. Muszę je wymienić ale nie bardzo wiem które wielkości opon jeszcze mogłabym dobrać. Obecnie mam opony o rozmiarze 54-559 (26×2.00). W tym rozmiarze nie ma dużego wyboru opon na rynku. Czy mogę dobrać inny rozmiar? Jeżeli tak to jaki?
Pozdrawiam,
A.
Cześć,
nie ma dużego wyboru? No co Ty :) Na samym Allegro po wpisaniu 54-559 w wyszukiwarkę pojawia się ponad 100 ofert, a jak zaznaczy się wyszukiwanie w opisie to jest ich 400.
Koła 26 cali ostatnio straciły na popularności w nowych rowerach, ale opony nadal są dostępne bez problemu.
Śmiało możesz także założyć opony o trochę innej szerokości, np. 50 mm (1,95 cala). Grunt, żeby opona miała 26 cali średnicy i ETRTO 559 (większość będzie miała). Z szerszymi oponami bym uważał, bo to zależy ile jest miejsca w ramie i widelcu.
Grunt to dobrać odpowiedni bieżnik do tego gdzie się jeździ. I polecam unikać tych naj, najtańszych opon.
Jak dla mnie najbardziej przystępna tabelka w sieci. Dzięki Łukasz ?
Przy okazji pytanie praktyczne: czy ktoś wie, czy do obręczy Meridy Big Nine comp CC (kod ETRTO: 622x20C), w których fabrycznie wstawiane są Maxxis Ikon 2.2 można bez ryzyka utraty funkcjonalności opony wstawić Maxxisy Miniony 2.3 lub nawet 2.4?
Dzięki za miłe słowa :) A po włożeniu opony 2,4″ do obręczy 20 mm nic złego stać się nie powinno. Oczywiście opona na szerszej obręczy „rozwinęłaby skrzydła”, ale i na 20 mm powinna dać radę. Bardziej patrzyłbym na to czy zmieści się do ramy i do widelca.
Dzięki za błyskawiczną odpowiedź i wskazówkę ?
I faktycznie w przyszłym sezonie chyba trzeba będzie rozważyć szersze obręcze ? Ramę mam XL , to chyba da radę ?
Kwestia przedniej opony już rozwiązana. Na stronie Sram znalazłem kartę opisu produktu mojego Rock Shoxa, gdzie podane jest, że maksymalna szerokość opony dla tego widelca to 58.62 mm, co daje 2.3 cala.
Ciekawi mnie tylko, czy obręcz nie ograniczy możliwości opony. Swoją drogą to ciekawe, czemu Merida tak namiętnie wstawia do większości swoich modeli MTB właśnie te 20mm obręcze. Przecież to dość powszechne, że ludzie zakładają szersze gumy dla lepszej przyczepności.
Pozdrawiam.
Składają z tego co mają w magazynie czy u dostawcy. Ale obręcz 20 mm to naprawdę nic złego :) Na siłę bym jej nie zmieniał, no chyba, że przy okazji wymiany kół na inne.
Chcę kupić nowe opony, ale na starej oponie napis wprawił mnie w konsternację bowiem jest to opona 26 x 1,95 (54-559). Tylko że 54-559 to powinna być 2,1″. Ale chyba jeśli kupiłbym 26 x 2,0 to powinno wszystko pasować, prawda?
Ciekawa sprawa. Zajrzałem na Allegro i faktycznie można tam znaleźć opony 50-559, 52-559, 54-559 opisywane jako 26×1,95″. Tak czy owak, spokojnie możesz kupić oponę opisywaną jako 2,0″, grunt, żeby miała średnicę 559.