Rodzaje opon rowerowych

Wybór odpowiednich opon do roweru, to bardzo ważna sprawa. Odpowiadają one nie tylko za przyjemność, jaką będziemy czerpali z jazdy, ale także za wygodę oraz bezpieczeństwo. W sklepach znajdziemy szeroki wybór opon – jak w tym wszystkim nie zginąć? Jakie opony kupić? To bardzo dobre pytanie i mam nadzieję, że w tym tekście rozwieję Wasze wątpliwości. W razie pytań, śmiało piszcie w komentarzach. Zaglądam tam regularnie, także do starszych tekstów :)

Jakie opony rowerowe kupić

Zacznę od postawienia pytania, jakie bardzo często do Was dostaję – „jakie opony kupić, by dawały radę w terenie, ale dało się też szybko jeździć po asfalcie”? Niestety, takie opony to święty Graal – po prostu ich nie ma i raczej nie będzie. Możemy kupić opony, które będą wyspecjalizowane do konkretnej jazdy, a wszystko co znajdziemy pomiędzy nimi, to zawsze będzie jakiś kompromis. Co nie znaczy, że te kompromisy nie bywają udane :)

Opony rowerowe - jakie kupić
fot. Håkan Dahlström

Rozmiar opony

Pierwszą i najważniejszą rzeczą przy zakupie nowych opon, jest ich rozmiar. Muszą być dopasowane do naszych obręczy pod względem średnicy wewnętrznej, szerokości, a także dopasowane do ramy i widelca w rowerze, tak aby się tam zmieściły.

Więcej na temat dobierania opon do obręczy, znajdziecie w podlinkowanym wpisie. Nie będę powielał tutaj tych informacji.

Na średnicę wewnętrzną opon nie mamy wpływu, ale jeżeli chodzi o szerokość, zazwyczaj jest pewne pole manewru. Generalnie – im węższa opona i wyższe ciśnienie, do jakiej jest napompowana – tym mniejsze stawia opory toczenia. Węższa opona będzie również lżejsza, a jeżeli uda się założyć węższą dętkę, to i tutaj spadnie masa. Jednocześnie węższa opona będzie miała gorszą przyczepność oraz będzie gorzej amortyzować nierówności. W przypadku szerszej opony, będzie na odwrót – większe opory toczenia, większa masa, ale za to lepsza przyczepność i lepsza amortyzacja.

Szerokość opony trzeba dobrać do własnych potrzeb i preferencji. Oczywiście nie zapominając o ograniczeniach stawianych przez sam rower. Do szosówki nie włożymy szerokich, terenowych opon. Natomiast założenie wąskich, szosowych opon do roweru górskiego, będzie się wiązało z wymianą obręczy na węższe.

Zazwyczaj w rowerach szosowych używa się opon o szerokości od 23 do 28 milimetrów. W niektórych modelach da się założyć ciut szersze opony, ale to warto sprawdzić w sklepie rowerowym. W rowerach crossowych, trekkingowych, miejskich zakładane są opony od 32 do 47 milimetrów. Natomiast w typowych rowerach górskich, znajdziemy opony od 49 mm (1.95″) do 61 mm (2.4″).

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad w formie wideo, w którym opowiadam o rodzajach opon rowerowych. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

 

Rodzaj bieżnika

Drugą, nie mniej istotną sprawą jest bieżnik opony. To od niego w dużej mierze zależy, w jakim terenie będzie się nam najlepiej jeździło. Możemy wyróżnić trzy główne rodzaje bieżnika + jeden z bonusem.

 

Opona szosowa
Michelin Dynamic Sport
  • Gładki lub prawie gładki – opony z takim bieżnikiem stawiają najmniejsze opory toczenia. Jednocześnie mają słabszą przyczepność poza asfaltem oraz w gorszych warunkach pogodowych. Stosuje się je w jeździe szosowej, miejskiej, turystycznej.
Opona MTB
Schwalbe Smart Sam
  • Terenowy – na oponie znajdziemy wystające kostki bieżnika. Mogą być różnej wielkości i o różnej gęstości upakowania, w zależności od rodzaju terenu, do jakiego są przeznaczone. Na asfalcie taki bieżnik będzie stawiał spore opory i będzie głośny. Natomiast swoją przyczepność pokaże w trudnym terenie i w trudnych warunkach pogodowych. Taki bieżnik stosuje się w rowerach górskich i przełajowych.
Opona uniwersalna rowerowa
Continental Travel Contact
  • Semi-slick – to bieżnik, który stara się połączyć ogień z wodą. Na środku opony z takim bieżnikiem nie znajdziemy odstających elementów lub będą one delikatne. Dzięki temu opona będzie się dobrze toczyła na asfalcie. Natomiast po bokach znajdziemy delikatne klocki bieżnika. Dzięki nim, opona będzie łapała przyczepność poza asfaltem. Takie opony to zawsze będzie kompromis – nie będą tak szybkie jak gładkie opony i tak sprawne w terenie, jak te z pełnym bieżnikiem. Ale to świetny, uniwersalny wybór do roweru, którym chcemy przemieszczać się w różnych warunkach. Takie opony znajdziemy w wielu rowerach crossowych i trekkingowych. Ale można pomyśleć o ich założeniu, do prawie każdego roweru, który nie będzie poruszał się w bardzo trudnym terenie.
Opona z kolcami rowerowa
Schwalbe Marathon Winter
  • Z kolcami – od kilku lat, można w Polsce legalnie używać opon rowerowych z kolcami. Sprawdzają się idealnie na oblodzonej powierzchni. Są godne rozważenia zwłaszcza dla osób, które zapuszczają się zimą w nieodśnieżone tereny. Trzeba tylko wziąć pod uwagę fakt, że na asfalcie takie kolce, bardzo szybko się niszczą. Dlatego nadają się głównie na białe nawierzchnie.

Jakość opon

W oponach ważna jest także jakość mieszanki, z której ją wykonano. Ciężko jest to stwierdzić, przeglądając oferty sklepów – ale powinna nam się zapalić w głowie czerwona lampka, na widok opon poniżej 20 złotych za sztukę. One nie są tanie bez powodu. Podejrzanie tanie opony będą miały dużo gorszą przyczepność i drogę hamowania, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Mam w piwnicy dwie takie opony, używane może kilka razy. Oddał mi je ktoś, kto skusił się na niską cenę, ale szybko uznał, że jazda na nich jest po prostu niebezpieczna. Leżą i czekają, aż przygotuję porównanie takich opon, z trochę droższymi. W przedziale 20-30 złotych, też nie można się spodziewać cudów, ale budżetowe modele takich producentów jak Kenda, Rubena czy CST – dadzą już sobie radę w lekkiej jeździe. Ale jeżeli chcesz mieć naprawdę solidne opony, postawiłbym na takich producentów jak Continental, Michelin czy Schwalbe. Niektóre modele opon tych marek, można kupić już za 40 złotych.

Odporność na przebicie

Opony różnią się także odpornością na złapanie kapcia. Co prawda ciężko porównać ze sobą opony różnych producentów, ale zazwyczaj w obrębie jednego z nich, modele są dobrze oznaczone pod tym względem. Takie opony są dodatkowo wzmocnione, w miejscach najbardziej narażonych na przebicia. Co do tego, czy są one skuteczne, zdania są podzielone. Nawet najbardziej pancerną oponę da się przebić, a uchodzenie powietrza z dętki, spowodowane może być także jej przyszczypnięciem, przed czym takie pancerne opony, dużo lepiej nie chronią. Ale jeżeli jeździsz tam, gdzie są ostre skały czy kolce, albo jeżdżąc nie przepadasz za omijaniem potłuczonego szkła – to może być dobry wybór. Takie opony jak Schwalbe Marathon Plus, Continental Touring Plus czy Michelin Protek Max – będą dobrym wyborem. Pamiętaj tylko, że takie opony są sporo cięższe od ich „przebijalnych” odpowiedników. Jedna pancerna opona może ważyć 1.3 kilograma, czyli tyle ile dwie typowe opony.

Ciśnienie w oponie

Istotne dla wielu osób może być także ciśnienie, do którego producent zaleca pompować daną oponę. Do jazdy terenowej przydaje się jak najniższe możliwe ciśnienie, natomiast do jazdy po równym asfalcie – zazwyczaj jak najwyższe. I choć w rowerach szosowych nie jest to już aż tak istotne, czy uda się napompować oponę do 9 czy do 10 barów – to np. w oponach turystycznych, różnica między 4 a 6 barów będzie na asfalcie zdecydowanie odczuwalna.

Jak widać, jest kilka parametrów, na które trzeba zwrócić uwagę i je przemyśleć. Ale nie bój się eksperymentować. Szukasz szerokiej opony, typowej dla rowerów górskich, ale z gładkim bieżnikiem, jak w rowerach szosowych? Znajdziesz taką. Potrzebujesz bardzo wąskiej opony, ale z bieżnikiem, który da sobie radę w terenie? Też taką znajdziesz. Producenci przygotowali opony na prawie każde życzenie. A jeżeli nadal nie wiesz, jakie opony do roweru kupić, pomyśl czego brakuje w tych, które masz obecnie. To będzie dobry punkt wyjścia do rozważań, w którym kierunku pójść.

Opony bezdętkowe

Opony bez dętki stają się coraz popularniejsze i to nie tylko wśród osób startujących w zawodach. W dużym skrócie – musimy albo posiadać obręcze i opony, które już są w tym systemie (tubeless ready), ewentualnie możemy przystosować swoje do założenia bezdętek (i wtedy wystarczą także zwykłe opony). W tym celu używa się specjalnych taśm uszczelniających obręcze i specjalnych wentyli (można je kupić w gotowym zestawie). Na końcu do opony wlewa się płyn uszczelniający, który należy rozprowadzić po całym obwodzie.

Dzięki oponom bezdętkowym nie ma możliwości przyszczypnięcia dętki, czyli spada ryzyko złapania kapcia. Możemy również zmniejszyć ciśnienie w oponie, co bardzo przydaje się w jeździe górskiej. O tym jak przerobić koła na bezdętkowe przeczytasz w podlinkowanym wpisie.

 

PS We wpisie podałem tylko kilku producentów opon i dostałem zarzut, że jest ich więcej. Oczywiście, że tak jest :) Firm, które robią opony rowerowe jest cała masa. Ale ten wpis nie jest przeglądem rynku opon (być może kiedyś taki przygotuję, choć bez przeprowadzenia testów, nie będzie to miarodajne). W każdym razie warto zerknąć także na ofertę takich marek jak Vittoria, Maxxis, Geax, Hutchinson, Vredestein, WTB i wielu, wielu, wielu innych.

 

Zapraszam Cię do lektury innych wpisów o oponach. Znajdziesz tutaj informacje, których nie wymieniłem w tym tekście.

1. Rodzaje opon rowerowych

2. Ciśnienie w oponach rowerowych

3. Dobieranie opony do obręczy

4. Opona drutowa czy zwijana

5. Opór stawiany przez opony rowerowe

6. Ciśnienie w oponie, a droga hamowania

7. Co zrobić gdy opona chowa się w obręczy

8. Goodyear Connector – test uniwersalnej opony

9. Schwalbe Kojak – długodystansowy test

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

155 komentarzy

  • Czy jak wymienię 28×1,60 na 28×1,75 to opona będzie tylko szersza czy też przy okazji wyższa? Dokładnie chodzi o schwalbe land Cruiser.

    • Cześć,
      nawet powinna być trochę wyższa. Przy takiej zmianie szerokości, różnica w wysokości będzie minimalna, ale jednak będzie (nie jestem w stanie powiedzieć jaka).