RockShox (często zapisywany również jako Rock Shox) to amerykańska marka, najbardziej znana z produkcji amortyzatorów rowerowych, stworzona w 1989 przez Paula Turnera i Steve’a Simonsa. Panowie wywodzą się z motocrossu, natomiast wspólnie postanowili tworzyć zawieszenie do rowerów górskich. Obecnie w swojej ofercie posiadają oprócz przednich amortyzatorów, także tylne amortyzatory (dampery), regulowane wsporniki siodełka (seria Reverb), a także narzędzia oraz oleje/smary sygnowane swoim logiem. Amortyzatory RS znajdziemy w wielu rowerach od 3000 złotych w górę – w Polsce głównym konkurentem (obecnym w fabrycznych rowerach) jest FOX, natomiast na półce w granicach 3-4 tysięcy złotych także SR Suntour (zestawienie amortyzatorów tego producenta znajdziecie na blogu w podlinkowanym wpisie).
W tym tekście zajmę się przeglądem przednich amortyzatorów Rock Shox – takie modele jak chociażby Recon, Reba, Yari czy Pike zna każdy, kto trochę bardziej interesuje się rowerami. W moim zestawieniu znajdziecie wszystkie modele na 2020 – jest ich sporo, a różnią się m.in. zastosowaniem, skokiem, średnicą goleni (od tego zależy sztywność widelca), typem sprężyny (powietrzną w łatwy sposób można dostosować do naszej wagi i preferencji, stalową sprężynę można jedynie wymienić na twardszą/bardziej miękką), materiałami z jakich zostały wykonane czy wagą. Na rynku oczywiście dostaniemy także amortyzatory z poprzednich lat, dlatego traktujcie to zestawienie jedynie jako punkt wyjścia.
Podział na amortyzatory do jazdy cross country/maraton/trekking/trail/enduro/grawitacyjna traktujcie umownie – część z modeli, w zależności od skoku, nadaje się do różnych zastosowań – to zresztą widać na grafice poniżej (pochodzi ona z katalogu RockShox 2016).
Amortyzatory RockShox do rowerów crossowych i trekkingowych
RockShox Paragon
Amortyzator przeznaczony z myślą o rowerach crossowych i trekkingowych. Dostępny jest w dwóch wariantach – Silver oraz Gold. Wersje różnią się medium ściskanym, typem tłumika oraz materiałami z których zostały wykonane, co ma wpływ na wagę. Oba amortyzatory dostępne są w wersji o skoku 50 lub 65 mm. Mają także możliwość montażu błotnika oraz przedniej lampki, jest także opcja poprowadzenia wewnątrz goleni dolnych przewodu od dynama.
Koła: 28 cali
Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm
Rodzaj sprężyny: stalowa (wersja Silver), powietrzna Solo Air (wersja Gold)
Tłumik: TurnKey (Silver), Motion Control (Gold)
Skok: 50/65 mm
Grubość goleni: 30 mm
Rura sterowa: średnica 1 1/8″ lub tapered (1 1/8″ do 1,5″). Stalowa (Silver), aluminiowa (Gold).
Korona: Aluminium
Golenie górne: Stal (Silver), aluminium (Gold)
Golenie dolne: Magnez
Waga: ok. 2,12 kg (Silver), 1,82 kg (Gold)
Cena: od 800 zł (sprawdź aktualną cenę), choć da się znaleźć i za 300 zł z demontażu/leżak magazynowy.
Amortyzatory RockShox do jazdy MTB XC / Maraton
RockShox 30
Podstawowy model amortyzatora do jazdy MTB (zwłaszcza ten w wersji Silver) – wcześniej dostępny pod nazwą XC30. Występuje w wersji Silver TK (tłumik TurnKey) oraz Gold RL (tłumik Motion Control). Silver zazwyczaj wyposażony jest w stalową sprężynę (Coil), wersja ze sprężyną powietrzną (Solo Air) jest rzadko spotykana. Modele Gold posiadają tylko sprężynę powietrzną. W obu przypadkach mamy możliwość regulowania pokrętłem tłumienia odbicia, a w wersji Gold dodatkowo regulowaną kompresję.
Koła: 26/27,5/29 cali
Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm
Rodzaj sprężyny: stalowa (Silver), powietrzna Solo Air (Silver/Gold)
Tłumik: TurnKey (Silver), Motion Control (Gold)
Skok: 80/100/120 mm
Grubość goleni: 30 mm
Rura sterowa: średnica 1 1/8″ lub tapered (1 1/8″ do 1,5″). Stalowa lub aluminiowa (Silver), aluminiowa (Gold).
Korona: Aluminium
Golenie górne: Stal (Silver), aluminium (Gold)
Golenie dolne: Magnez
Waga: ok. 2,2 kg (Silver), 1,85 kg (Gold)
Cena: Silver od 600 zł, Gold od 1100 zł (sprawdź aktualną cenę)
RockShox Judy
Judy to trochę rozrośnięty model 30 :) Również występuje w dwóch wersjach – Silver i Gold, ale tym razem obie mają sprężynę powietrzną. To co odróżnia Judy od 30, to sztywna oś piasty w standardzie Boost czyli o długości 110 mm i średnicy 15 mm. Do tego każdy z tych amortyzatorów ma aluminiową rurę sterową w rozszerzającym się standardzie tapered (zapraszam do lektury wpisu: W co powinien być wyposażony rower górski). Do Judy da się zmieścić szerokie opony – aż do 2,8 cala, a jeżeli włożymy koło 27,5″ do amortyzatora pod 29″, to wejdzie nawet opona o szerokości 3 cali.
Koła: 27,5/29 cali
Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm
Rodzaj sprężyny: powietrzna Solo Air
Tłumik: TurnKey (Silver), Motion Control (Gold)
Skok: 80/100/120 mm
Grubość goleni: 30 mm
Rura sterowa: aluminiowa tapered (1 1/8″ do 1,5″)
Korona: Aluminium
Golenie górne: Stal (Silver), aluminium (Gold)
Golenie dolne: Magnez
Waga: ok. 2,3 kg (Silver), 2 kg (Gold)
Cena: Silver od 1000 zł, Gold od 1300 zł (sprawdź aktualną cenę)
RockShox Recon
Jeden z popularniejszych amortyzatorów RockShoxa z goleniami o średnicy 32 mm. To (zazwyczaj) tańsza i trochę cięższa wersja wyższego modelu Reba. Występuje w wersji Silver (często opisywana po prostu jako Recon) oraz Gold . Ta druga posiada aluminiowe golenie górne, natomiast wersja Silver – stalowe (a co za tym idzie – cięższe). Dodatkowo każdy z nich dostępny jest w wersji z tłumikiem TurnKey (TK) lub Motion Control (RL). Na swojej stronie RockShox podaje, że Recon może mieć skok od 80 aż do 150 mm, natomiast najczęściej spotykany jest ze skokiem 100 mm.
Koła: 26/27,5/29 cali
Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm, sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm
Rodzaj sprężyny: powietrzna Solo Air
Tłumik: TurnKey (TK), Motion Control (RL)
Skok: 80/100/120/130/140/150 mm
Grubość goleni: 32 mm
Rura sterowa: 1 1/8″ lub tapered (1 1/8″ do 1,5″). Stalowa lub aluminiowa.
Korona: Kute aluminium
Golenie górne: Stal (Silver), aluminium (Gold)
Golenie dolne: Magnez
Waga: od 1,8 do 2,2 kg w zależności od wersji
Cena: od 800 do 1600 zł w zależności od wersji (sprawdź aktualną cenę)
RockShox Reba
Reba to lżejsza wersja modelu Recon. Według opinii użytkowników obu amortyzatorów, pracują dość podobnie, a różnica tkwi głównie w niższej wadze Reby. Tu górne golenie również mają średnicę 32 mm i co ciekawe, dostępne są także wersje o skoku 150 mm – osobiście przy tak dużym skoku wolałbym wybrać coś o grubszych goleniach, przynajmniej 34 mm, ale jak widać jest zapotrzebowanie na takie wersje.
Koła: 27,5/29 cali (da się nadal kupić starsze modele pod koła 26″)
Mocowanie koła: sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm
Rodzaj sprężyny: powietrzna Solo Air
Tłumik: Motion Control (RL)
Skok: 100/110/120/130/140/150 mm
Grubość goleni: 32 mm
Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa
Korona: Kute aluminium 6061 T-6
Golenie górne: Aluminiowe
Golenie dolne: Magnez
Waga: od 1,65 kg w zależności od wersji (podana waga dotyczy wersji 27,5″ o skoku 100 mm, amortyzator ważony razem z osią)
Cena: od ok. 1600 zł (sprawdź aktualną cenę), choć da się kupić wybrane wersje już za 1100 zł
RockShox SID
Model SID to jedna z ikon wyścigów cross-country. RockShox ostatnio wprowadził nowe nazewnictwo w tej serii. SID dostępny jest w odmianach: Select, Select+, Ultimate, Ultimate Carbon (wcześniej mieliśmy wersje takie jak RLC, XX, World Cup). Wszystkie wyposażono w sprężynę powietrzną DebonAir, która ma powiększoną negatywną komorę, co wpływa na płynniejszą pracę i lepsze wybieranie małych nierówności. Znajdziemy tu tłumiki Charger 2 (lub Charger w najniższej wersji Select).
Koła: 27,5/29 cali
Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm
Rodzaj sprężyny: powietrzna DebonAir
Tłumik: Charger RL (Select), Charger 2 RL (Select+), Charger 2 RLC+ (seria Ultimate)
Skok: 100/120 mm
Grubość goleni: 32 mm
Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa lub karbonowa (Ultimate Carbon)
Korona: Kute aluminium lub karbon (Ultimate Carbon)
Golenie górne: Aluminiowe
Golenie dolne: Magnez
Waga: od ok. 1,5 kg (wersja Ultimate Carbon dla koła 27,5″, skok 100 mm, amortyzator ważony ze sztywną osią, zwykły SID będzie ważyć ok. 80-100 gramów więcej)
Cena: od ok. 2300 zł (sprawdź aktualną cenę), choć da się kupić starsze modele już od 1500 zł
Amortyzatory RockShox do jazdy ścieżkowej (trail)
Do niedawna podział był prosty: tańszy Sektor z goleniami 32 mm oraz droższy i lepiej wyposażony Revelation z goleniami 35 mm. Ale w zeszłym roku premierę miał model 35 Gold, który zaoferował golenie 35 mm z technologią znaną z Sektora (zresztą ceny mają podobne). Może się okazać, że niedługo Sektor zniknie z oferty RockShoxa, ale to tylko moje luźne spekulacje.
RockShox Sektor
Tak jak pisałem wyżej, Sektor to amortyzator z goleniami o średnicy 32 mm, stojący gdzieś pomiędzy rowerami do cross country, a turystycznymi ścieżkowcami. Sprzedawany jest z mocowaniem pod szerszą, sztywną oś Boost oraz z powiększoną komorą powietrzną DebonAir. Nie jest to wybitnie lekki widelec, ale w tej kategorii nie to jest najważniejsze.
Koła: 27,5/29 cali
Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm
Rodzaj sprężyny: powietrzna DebonAir
Tłumik: Motion Control
Skok: 80/100/120/130/140/150 mm
Grubość goleni: 32 mm
Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa
Korona: Kute aluminium
Golenie górne: Aluminiowe
Golenie dolne: Magnez
Waga: od ok. 2 kg
Cena: ok. 1500 zł (sprawdź aktualną cenę), choć można je znaleźć na wyprzedażach nawet poniżej 1000 zł
Rock Shox 35 Gold
Model 35 Gold technicznie jest całkiem podobny do Sektora, jednakże został wyposażony w grubsze, sztywniejsze golenie. Tu również znajdziemy tłumik Motion Control z regulacją tłumienia powrotu i pokrętłem do ustawienia wolnej kompresji.
Koła: 27,5/29 cali
Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm
Rodzaj sprężyny: powietrzna DebonAir
Tłumik: Motion Control
Skok: 100/120/130/140/150/160 mm
Grubość goleni: 35 mm
Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa
Korona: Kute aluminium
Golenie górne: Aluminiowe
Golenie dolne: Magnez
Waga: ciężko ją gdziekolwiek znaleźć, w jednym jedynym miejscu ktoś pisał, że widelec waży ok. 2,2 kg co brzmi prawdopodobnie
Cena: od 1500 zł
Dwa słowa o amortyzatorach Revelation/Pike/Yari/Lyrik
Rock Shox nie ułatwia nam wyboru w tym przypadku. Zaczynając opisywanie czterech wymienionych wyżej amortyzatorów, zacząłem się zastanawiać – czym one się w ogóle różnią? Na pewno nie ceną, bo przynajmniej podstawowe wersje da się kupić za mniej więcej podobną kwotę (wyjściowo, bo na niektóre modele, np. z rozbiórek rowerów są spore obniżki). Do tego Revelation i Pike dzielą te same golenie dolne, tak samo jest w przypadku pary Yari/Lyrik. Mało tego – Revelation i Yari są podobnie wyposażone, tak samo jak para Pike/Lyrik. Zauważyliście, że w drugim przypadku pary są zamienione? No właśnie! Kręćka idzie dostać i nie tylko ja doszedłem do takiego wniosku – w internecie jest sporo dyskusji na ten temat, w których ostatecznie nikt nie ogarnął, o co tu do końca chodzi :\
Z tego co można wywnioskować, Yari/Lyrik posiadają sztywniejszą, mocniejszą i cięższą konstrukcję, a także dostępne są z większym skokiem w porównaniu z parą Revelation/Pike. I to chyba różnica od której trzeba zacząć wybieranie spośród tych widelców. Wróćmy zatem do informacji o tych amortyzatorach :)
RockShox Revelation
Ma te same golenie dolne co wyższy model Pike. W poprzednich latach dostępne były wersje z dwoma tłumikami – Motion Control i lepszym Charger. Na 2020 został tylko Motion Control, choć można go samemu ulepszyć do Chargera.
Koła: 27,5/29 cali
Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm
Rodzaj sprężyny: powietrzna DebonAir
Tłumik: Motion Control
Skok: 120/130/140/150/160 mm
Grubość goleni: 35 mm
Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa
Korona: Kute, drążone aluminium 7050
Golenie górne: Aluminiowe
Golenie dolne: Magnez
Waga: od ok. 1,9 kg
Cena: od 2400 zł, choć da się je znaleźć nawet za połowę tej ceny
RockShox Pike
Dzieli dolne golenie z modelem Revelation. Dostępny jest w czterech wersjach: Select, Select+, Ultimate RC2 oraz Ultimate RCT3. Jakie są różnice pomiędzy tymi wersjami? Najniższa Select wyposażona jest w tłumik Charger RC z regulacją wolnej kompresji. Select+ posiada nowszy tłumik Charger 2.1 oraz uszczelki SKF o niższym tarciu. Wersja Ultimate RC2 daje możliwość niezależnej regulacji szybkiej i wolnej kompresji, natomiast RCT3 posiada pokrętło do regulacji wolnej kompresji oraz dodatkową dźwignię z trzema pozycjami: otwarte/platforma/zamknięte. Tłumik w wersji Select można wymienić, ulepszając go do wersji Charger.
Koła: 27,5/29 cali
Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm
Rodzaj sprężyny: powietrzna DebonAir
Tłumik: Charger RC (Select), Charger 2.1 RC (Select+), Charger 2.1 RC2 lub Charger 2.1 RCT3 (seria Ultimate)
Skok: 120/130/140/150/160 mm
Grubość goleni: 35 mm
Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa
Korona: Kute, drążone aluminium 7050
Golenie górne: Aluminiowe
Golenie dolne: Magnez
Waga: od ok. 1,8 kg
Cena: od ok. 2300 zł
Amortyzatory RockShox do enduro
RockShox Yari
Yari ma te same dolne golenie co wyższy model Lyrik. I tak jak Revelation, w 2020 został ogołocony z tłumika Charger, został tylko Motion Control. Choć najprawdopodobniej da się do niego założyć “Upgrade kit” w postaci tłumika Charger 2 RCT3. Dostępny jest w wersji RC oraz RC 29+ (dla szerszych, plusowych opon).
Koła: 27,5/29 cali
Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm
Rodzaj sprężyny: powietrzna DebonAir
Tłumik: Motion Control
Skok: od 100 do 180 mm (RC 29+) i od 150 do 180 mm (RC)
Grubość goleni: 35 mm
Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa
Korona: Kute aluminium 7050
Golenie górne: Aluminiowe
Golenie dolne: Magnez
Waga: od ok. 2,2 kg
Cena: od 2400 zł, choć da się znaleźć tańsze oferty na trochę starsze roczniki
RockShox Lyrik
Tu również znajdziemy cztery wersje, różniące się tłumikiem i możliwościami regulacji – nie będę się powtarzać, będzie pasował opis z modelu Pike, który znajdziecie dwa akapity wyżej. Lyrik jest lżejszy od Yariego i wyposażony w lepsze tłumiki.
Koła: 27,5/29 cali
Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm
Rodzaj sprężyny: powietrzna DebonAir
Tłumik: Charger RC (Select), Charger 2.1 RC (Select+), Charger 2.1 RC2 lub Charger 2.1 RCT3 (seria Ultimate)
Skok: 150/160/170/180 mm
Grubość goleni: 35 mm
Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa
Korona: Kute, drążone aluminium 7050
Golenie górne: Aluminiowe
Golenie dolne: Magnez
Waga: ok. 2 kg
Cena: od ok. 2300 zł
Amortyzatory RockShox freeride/downhill
Rock Shox BoXXer
Ze wszystkich produkowanych obecnie modeli, BoXXer razem z SID-em są z nami najdłużej (od 1998 roku, pomijam wskrzeszony model Judy). I tak jak SID jest legendą cross-country, tak BoXXer to obiekt pożądania w świecie downhillu. To dwupółkowy amortyzator o dużym skoku (180-200 mm). Dodatkowo sztywność zwiększa pogrubiona do 20 mm ośka. Dostępne są dwie wersje: Select z tłumikiem Charger i regulacją wolnej kompresji oraz Ultimate z tłumikiem Charger 2.1 oraz regulacją szybkiej i wolnej kompresji. Obecnie obie wersje dostępne są z powietrzną sprężyną DebonAir.
Koła: 27,5/29 cali
Mocowanie koła: sztywna oś Boost 20/110 mm
Rodzaj sprężyny: powietrzna DebonAir
Tłumik: Charger RC (wersja Select), Charger 2.1 RC2 (seria Ultimate)
Skok: 180/190/200 mm
Grubość goleni: 35 mm
Rura sterowa: 1 1/8″, aluminiowa
Korona: Kute aluminium 6061-T6
Golenie górne: Aluminiowe
Golenie dolne: Magnez
Waga: ok. 2,55 kg
Cena: od ok. 4200 zł
Amortyzatory RockShox do rowerów fatbike
RockShox Bluto
Bluto jest dedykowany rowerom fatbike i jest tej samej klasy co model Reba. Dostosowany jest do kół 26 cali o maksymalnej szerokości opony dochodzącej do 4,5 cala. Piasta mocowana jest na sztywną oś 15 mm o powiększonej szerokości 150 mm. Dostępny jest w dwóch wersjach: RL (regulacja tłumienia odbicia oraz pokrętło blokady na koronie lub opcjonalnie manetką) oraz RCT3 (dodatkowo pojawia się tu jeszcze regulacja wolnej kompresji amortyzatora).
Koła: 26 cali
Mocowanie koła: sztywna oś 15/150 mm
Rodzaj sprężyny: powietrzna Solo Air
Tłumik: Motion Control
Skok: 80/100/120 mm
Grubość goleni: 32 mm
Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa
Korona: Kute aluminium AL66 TV
Golenie górne: Aluminiowe
Golenie dolne: Magnez
Waga: od ok. 1,8 kg
Cena: od ok. 2600 zł (sprawdź aktualną cenę), choć można je znaleźć w zagranicznych sklepach za 400 euro (stan na luty 2020)
A tyle czasu szukałem co jest do czego. Wielkie dzięki.
Witam ponownie,
Mam amortyzator SR SUNTOUR XCT30 HLO z blokadą manualną przy lagu, czytałem sporo na temat przerobienia na blokadę z manetki przy kierownicy, w niektórych modelach jest to możliwe, ale z tego co doczytałem to tylko w tych z wyższej półki, lub jest to tak kosztowne, że mija się z celem. Dla porównania amor Manitou Markhor można przerobić bez problemu, ale tam jest inny mechanizm niż w moim, co więcej pokrętło blokady obraca się o 90stopni w celu zablokowania/odblokowania, a w XCT30 o 180stopni, chociaż na dobrą sprawę blokada łapie dopiero też od jakiś 90*. Tak więc moje pytanie brzmi czy damy radę tu coś stworzyć? czy są może takie blokady pod ten widelec a ja znaleźć nie potrafię?:D podniosłem to pokrętło i na logike to bardzo proste, lecz potrzebowałbym takie pokrętło które złapie bolec i pozwoli zamocować linkę manetki.
Z góry dzięki za odpowiedź, cały czas się uczę, dzięki Tobie szybciej;)
Cześć,
na wstępie zwróć uwagę, że Manitou Markhor kosztuje minimum 1000 zł, a Suntour XCT kupisz od 200 zł. Jak sam napisałeś – to tak prosta konstrukcja, że producentowi nie opłaca się dodawać możliwości założenia manetki. Taka opcja jest w wyższych modelach Suntour’a.
Poszperałem w internecie i nie mogę nic znaleźć na temat możliwości montażu takiej manetki do modelu XCT.
Witam
Mam taką zagwozdkę. Mój XC30 TK Coil ciężko chodził po przestaniu zimy w piwnicy. Było to wyraźnie odczuwalne podczas jazdy, do tego wydawał z siebie dziwne dźwięki, coś jak by metal tarł o metal. Wróciłem do domu, rower odwróciłem do góry kołami żeby wyciągnąć tylne koło. To było wczoraj. A dzisiaj rano zakładam koło, odwracam rower i ku mojemu zaskoczeniu amortyzator ucichł. Zrobiłem parę kilometrów i stwierdziłem, że amortyzator sam się naprawił. Działa płynnie i cicho.
Cud? O co chodzi? Jakie może być wyjaśnienie? Miałem oddać do serwisu, a teraz się zastanawiam…
Jeżeli Twój amortyzator dawno (albo nigdy) nie widział serwisu, to warto mu go zrobić.
Do FAT BIKE’a raczej nie warto inwestować w widelec amortyzowany, gdyż to nie potrzebie zwiększa – i tak już sporą – masę roweru. Mój FAT “goły” ważył 16.5kg a po dołożeniu “zapasu”,kluczy,łyżek,błotników pełnych(które zrobiłem z dostępnych “chlapaczy”) utył do 18kg więc kolejne 2,5kg jest zbędne ;)
Nie mam doświadczenia z fatami, więc ciężko mi cokolwiek na ten temat powiedzieć. Na pewno wszystko zależy od tego gdzie i jak się jeździ.
Ale z dodaniem aż takiej wagi przez amortyzator sporo przesadziłeś :) Bluto waży 1,8 kg + przecież zakładamy go zamiast sztywnego widelca, który też swoje waży (z tego co widzę karbonowe to ok. 0,75 kg, aluminiowe to lekko 1 kg). Tak więc dobry amortyzator nie dodaje AŻ tyle wagi.
Oczywiście, jest to zawsze dodatkowy bagaż, natomiast każdy musi sam rozważyć plusy i minusy.
Bardzo fajne przedstawienie przednich amortyzator. Jedyne co to Paragon jest wersjach 50/65 mm a nie 50/63 mm.
Kupiłem rower Specialized Chisel z RS Judy Gold co stanowi minimum komfortu przy mojej wadze +95 kg.
Dzięki za zwrócenie uwagi, poprawiłem :)
Witam.
Mam rower Unibike Viper z 2020 r ze sprężynowym amortyzatorem RS Suntour. Chciałbym wymienić na powietrzny amor. Czy będzie pasował Rockshox paragon gold ?
Cześć,
tak będzie pasować, jedynie musisz zwrócić uwagę, aby miał prostą rurę sterową 1 1/8 cala, bo z tego co widzę, taką ma Unibike Viper.
Są jeszcze rury sterowe, które rozszerzają się ku dołowi (tzw. tapered) i widzę nawet taki amortyzator na Allegro w bardzo dobrej cenie.
No ale będzie problem, żeby założyć taki widelec do roweru przygotowanego do prostej rurki sterowej (tzn. można kombinować specjalnymi sterami, ale nie jestem przekonany co do opłacalności).
Według specyfikacji na stronie https://traperek.pl/hexagon-8-29-2019 rower powinien mieć rockshoxa 30. Po zamówieniu dostałem ten sam rower z amorem Suntour XCR Air. Lepiej zostawić sobie tego powietrzniaka, czy kłócić się o Rockshoxa?
Cześć,
odnośnie samego amortyzatora, to tu masz ciekawą dyskusję na ten temat: https://forum.szajbajk.pl/topic/415-rockshox-spr%C4%99%C5%BCynowy-czy-sr-suntour-powietrzny/
Ja też skłaniałbym się ku powietrznemu widelcowi. Natomiast patrząc na szybko, XCR Air jest ok. 180 zł tańszy od RockShoxa 30.
I jedna sprawa, że sklep nie powinien robić takich podmianek bez zgody klienta, a druga sprawa, domagałbym się teraz wyrównania za to, że włożyli tam tańszy amortyzator. To, że dali na niego 15% rabatu nic nie zmienia, to jest standardowy rabat, który dają wszystkie sklepy po sezonie.
Mój XC30 (Silver) waży 1,95.
Na Rowerowej Wadze najlżejszy znalazłem 2,09 kg: http://rowerowawaga.pl/index.php?d=artykul&kat=2&mar=2&art=6453
ale może nowsze są lżejsze :)
Wymieniłem w moim Kubusiu leciwego XCRa na Rebę (używaną) i to była świetna decyzja – działanie niebo a ziemia i jeżeli ktoś zastanawia się czy dołożyć trochę grosza do amortyzacji to polecam. Nie trzeba zaraz kupować nowego, są oferty na używki w dobrym stanie.
Małe pytanko
Planuje kupić gianta xtc advanced 2 2020. Jest w nim zamontowany recon silver rl boost. Czy to nie za kiepski amortyzator jak na tego typu rower.
Ogólnie teraz wrzucają coraz słabsze amortyzatory do rowerów. Zastanawiam się nad Trekiem Procaliber 9.5, a tam jest Judy Silver z przodu…
Cześć,
w tym przypadku płacisz za dobrą i lekką ramę wykonaną z włókna węglowego, która może stanowić świetną bazę do ew. dalszych ulepszeń roweru.
Sam Recon jest fajnym amortyzatorem, ale masz rację – apetyt rośnie w miarę jedzenia i do tej ramy jest wstawiony tylko po to, aby obniżyć cenę roweru. Tak samo jak koła. Ale to nie znaczy, że ten amortyzator jest zły. Kwestia na jakim poziomie jeździsz i jak bardzo zależy Ci na wadze roweru. Zawsze możesz pogadać ze sklepem czy nie odkupiliby od Ciebie Recona (albo sprzedaj go na OLX-ie) i wstaw w jego miejsce jakiegoś FOX-a czy Rebę.